#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_52
❇️کشتن #آمران_به_عدالت *،* هم ردیف #قتل_انبیاء
💠إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (ال عمران:21)
🌱بيگمان كساني كه به آيات خدا كفر ميورزند و پيامبران را بي هيچ حقّي ميكُشند و [نيز] كساني از مردم را كه نداي قسط [=عدالت اجتماعي و رهايي از ظلم ] سر ميدهند ميكُشند، آنها را به عذابي دردناك بشارت ده!
🔹قرآن در 6 مورد به كشتن پيامبران از سوي ستمگراني از قوم بنياسرائيل اشاره كرده است، هرچند نامي از آن پيامبران را به ميان نياورده، ولي شهادت زكريا و يحيي در تواريخ ذكر شده است. مضارع آمدن افعال «يَكْفُرُونَ» و «يَقْتُلُونَ» دلالت بر استمرار و ادامة آن ميكند. كفر دائمي به آيات، همان انكار ارزشهاي اخلاقي و حقوق مردم است كه به تدريج نفوس طغيانگر را به تجاوز و تعدّي به ديگران ميكشاند. چنين سركشاني اگر به قدرت برسند، اولين اقدامشان كشتن پيامآوران الهي است كه دعوتشان به پيروي از كتاب خدا را در تضاد با منافع و سياستهاي سلطهگرانة خود ميبينند. نكره آمدن «بِغَيْرِ حَقٍّ» به جاي بغيرالحق، بيگناهي مطلق آن پيشوايان حق را با هر توجيه مردم فريبي ميرساند.
🔹امرین به قسط ، يا از پيروان همان پيامبران هستند كه پيام عدالتطلبانة آنان را در عصرها و نسلهاي بعد به مردم منتقل ميكنند، و يا از هر گروه و آئيني كه نداي عدالت خواهي و مبارزه با مفاسد اجتماعي و اختلاف طبقاتي سر ميدهند . آنچنان كه در جنبشهاي آزاديخواهانه و عدالت طلب كشورهاي مختلف جهان شاهد هستيم.
🔹در آیه #آمران_به_عدالت و دعوت کنندگان به معروف و حق در ردیف #پیامبران شمرده شده اند،و کفر به خداوند، کشتن پیامبران و کشتن این گونه افراد در یک سطح قرار گرفته است و این نهایت اهتمام اسلام را به مسأله بسط #عدالت_در_اجتماع، روشن مى سازد.
🔹از آیه بعد شدت مجازات کسانى که اقدام به قتل چنین مردم صالحى بکنند به خوبى روشن مى شود; زیرا سابقاً گفته ایم حَبْط درباره همه گناهان نیست بلکه در مورد گناهان شدیدى است که اعمال نیک را نیز از میان مى برد و از همه گذشته، نفى شفاعت از این اشخاص، نشانه دیگرى بر شدت گناه آنها است.
📚تفسیر نمونه و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_52
*❇️* #غفران_ذنوب يعني چه؟ #استغفار چه مراحلي دارد؟
💠الَّذِينَ يَقُـولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ "16/ آلعمران"
🌱 [بندگان پرهيزكار] همان كسانند كه گويند: پروردگارا، به راستي كه ايمان آوردهايم، پس پيامدهاي گناهان ما را پاك كن و از عذاب آتش ما را محفوظ دار.
🔷معناي اصلي «ذنب»، دُم يا دنباله و يا عوارض و عقوبتي است که در پي و عقب گناه ميآيد. اگر به گناه ذنب گفته شده، به خاطر همين پيآمدهاي ناگوار آن در دنيا يا آخرت ميباشد.
پاك كنندة پليديهاي «ذنب» و زايل كنندة آثار و عوارض آن، «غفران» الهي است كه حدود نيمي از مشتقات واژة ذنب در قرآن با مغفرت آمده است.
🔷خداوند «غَافِرِ الذَّنْبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ» است و غفّار از صفات نيكوي اوست. اما در مورد «سيئات» 13 بار در قرآن از پوشاندن آن «وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا» ياد كرده است. ذنب پاك شدني و سيئات پوشاندني است. تعقيب كيفري در دنيا مطابق قوانين مدني نيز در قرآن ذنب ناميده شده است: شعراء 14 «وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخَافُ أَنْ يَقْتُلُونِ»
🔷استغفار از ريشة «غَفَرَ» [پوشاندن و پاک کردن]، پذيرش خطاي خود و آمادگي به پاک شدن و اصلاح و تغيير است. وقتي تيرگيهاي قلب زدوده شد، آنگاه نور حق بر آن ميتابد. اصطلاح تغيير که در جوامع امروز بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد، ناظر به ملتهايي است که از خواب غفلت و خودفريبي بيدار شده و خواستار تغييراتي اساسي در نفسانيات خود و جامعهشان شده باشند.
👈كسي به زبان در محضر امام علي(ع) استغفار كرد، فرمود: «آيا ميداني استغفار چيست؟ استغفار درجة عليين است. اسمي است كه بر 6 مرحله قرار دارد:
1. ندامت از آنچه گذشته
2. عزم و اراده براي ترك هميشگي آن
3. اداي حقوقي از مردم كه پايمال شده و رهايي از تبعات آن
4. اداي فرايضي كه تاكنون ضايع شده
5. ذوب كردن گوشتي كه از رشوه و مفتخواري حاصل شده
6. چشاندن سختي طاعت به جاي شيريني معصيت.» [نهجالبلاغه- حكمت 417- نسخة المعجم و صبحي صالح]
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣5⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹تفسیر سوره نمل از عبدالعلی بازرگان
نمل :۶۱
أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
آيا آنکه زمين را قرارگاهی [آرام و قابل زيست] گرداند و در خلال [چينخوردگيهای پوسته] آن، نهرهائی جريان داد و برای [مهار حرکت خشکيهای] آن، کوه هایی [به عنوان لنگرهای نگهدارنده کشتی قارهها در اقيانوس مواد مذاب طبقات زمين] قرار داد و ميان دو دريا [ی شور و شيرين / دو سيستم آبهای درياها و رودخانهها] حائلی گذاشت ۷۶
[شايسته پرستش است يا واسطهها؟]، آيا معبودی همراه خدای يکتا وجود دارد [مسلماً خير!] واقعيت اين است که اکثر آنها [از اين شگفتيهای طبيعت] خبر ندارند! ۷۷
__
۷۶- «بحر» به آب وسيع گفته مىشود. رود نيل را هم قرآن بحر ناميده است؛ پس لازم نيست حتماً دريا مورد نظر باشد. مفسرين برای پيدا کردن اين دو دريا، به دنبال تلاقی برخی جريانات آبی در نقاط مختلف جهان رفتهاند که با هم تفاوت رنگ و نوع املاح دارند ولی در هم مخلوط نمىشوند. علم اقيانوسشناسی نيز برخی از اين جريانات دريايي را مشخص کرده است و حتی عکسهای هوائی خط فاصل ميان اين جريانها را نيز مىتوان ديد. اما همه اين کشفيات مربوط به زمان ماست و بعيد به نظر مىرسد اعراب از چنين جرياناتی آگاه بوده باشند. اما اگر به معنای کلمه «بحر» که «آب کثير» است [و در لغت به هر وسعت و گستردگی اطلاق شود] توجه کنيم، بدون آنکه خواسته باشيم عظمت آيات و شگفتی اين جريانات را انکار کنيم، با توجه به ۴ موردی که در قرآن از اين پديده سخن گفته است [فرقان ۵۳ (۲۵:۵۳) ، فاطر ۱۲ (۳۵:۱۲) ، نمل ۶۱ (۲۷:۶۱) ، و رحمن ۱۹ (۵۵:۱۹) ] دو بحر [آب کثيری] که مردم در هر دو ماهیگیری ميکنند، دُرّ و مرجان صيد ميکنند و کشتی ميرانند [و يکی تلخ و شور و ديگری گوارا و شيرين است] دو سيستم آبهای روی زمين، يعنی آب شيرين رودخانهها و آب شور درياهاست که میلیاردها سال است در هم ادغام مىشوند [رودخانهها به درياها ميريزند و درياها نيز در اثر تبخير، آب رودخانهها را تشکيل ميدهند]. در حالي كه بسياری از اين جريانات دريايي، که مثال ميزنند، هر دو تلخ و شور اند. اگر قرار بود بارانی که از ذرات رطوبت اقيانوسها تشکيل ميشود عيناً ماهيت و مزه تلخ و شور آنها را [با همه املاحش] با خود حمل ميکرد، هيچکس هوس نميکرد تشنگی خود را از آن سيراب کند و گياهان نيز از نمک و املاح دريائی ميخشکيدند!
۷۷- در آية قبل سخن از رحمت خدا در آسمان بود و در اين آيه از زمينی که به لطف او ۴ مرحله را طی کرده است: آرامش [از تکان و تحولات اوليه و بمباران شهاب سنگها و آتشفشانها]، جريان يافتن آب در سطح زمين برای آبياري، پيدايش کوهها برای تعادل بخشيدن به پوسته جامد، و بالاخره دو سيستم بودن آبهای روی زمين [اقيانوسها و دریاهای شور و تلخ، رودخانهها، چشمهها و قنوات شيرين]. همه اين تدابير، که با ۴ بار تکرار فعل جَعَلَ به خدا نسبت داده شده است، البته برای کسانی آيه محسوب ميشود که بر آنها علم و آگاهی داشته باشند. وقتی بسیاری از مردم آنها را به طبيعت و حوادث اتفاقی آن نسبت ميدهند، معلوم ميشود از طراح آن خبری ندارند.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
⁉آيا قران و سنت، حكومت ها را به اجبار به پوشاندن موي سر زنان ملزم كرده است؟
🔴قسمت اول:
↩️1-طرح موضوع: پوشش زن در فرهنگ ملي و اسلامي ما از جايگاه بلندي برخوردار است و لزوم آن در ميان همه مذاهب اسلامي، مورد اتفاق است ؛ لذا از وظايف حكومت اسلامي است كه اين وظيفه ديني را تبليغ و ترويج كرده و براي تحقق آن در جامعه برنامهريزي و فرهنگسازي كند.
💢 اما اينكه حكومت اسلامي براي اجراي اين حكم به روشهاي عقوبتي، #تنبيه و #تعزير متوسل شده و #اجبار و الزام قانوني براي آن داشته باشد،
👈👈 امري است كه نه از ناحيه شرع مقدس تأييد شده و نه در تاريخ اسلام و سيره پيامبر و ائمه معصومان نمونهاي براي آن يافت ميشود و نه سيره عقلا مؤيد آن است؛
⁉اكنون پرسش اين است كه شيوه برخورد با حكم حجاب به لحاظ #فقهي كدام است
و آيا در اصل مسأله پوشش، وظيفهاي دولتي است كه ضرورت الزام بر آن را ايجاب ميكند يا مانند نماز، روزه و ساير احكام ديني، تكليفي شرعي است كه تا زمينه فهم، آگاهي، اعتقاد، فرهنگسازي و هنجارگرايي در آن فراهم نيايد، هر عمل الزامكننده آب در هاون كوبيدن است ؟
↩️ 2) ديدگاهها درباره #الزام_حجاب
در ميان صاحبان انديشه درباره شيوه برخورد با مسأله حجاب، سه نظريه مطرح است:
🔄1- 2) از آنجا كه اصل حجاب به عنوان وظيفه شرعي #واجب است، مانند هر يك از #واجبات شرعي فردي و اجتماعي، بايد ديگران را بر آن الزام كرد و قوانيني براي ملزم كردن زنان وضع نمود و كساني كه مرتكب بيحجابي ميشوند را كيفر داد.
🔄2- 2) اصل حجاب هر چند واجب شرعي است، اما وظيفه شخصي و در حوزه خصوصي تكاليف ديني #فردي است؛ لذا الزام بر آن جايز نيست و نميتوان كسي را بر بيحجابي كيفر كرد.
3- 2) از آنجا كه اصل حجاب واجب است، #فرهنگسازي و فعاليت تبليغي براي آشنايي و آگاه كردن مردم نسبت به اين وظيفه لازم است و صرف رعايت نكردن حجاب كيفري را به دنبال نميآورد. لذا نميتوان كسي را بر ترك حجاب و انجام عمل حرامي مانند بيحجابي مجازات كرد، ادله اوليه نيز دلالتي بر جواز الزام ندارد.
⭕ تنها در صورتي الزام دولت جايز است كه ↩️اولاً برداشتن حجاب به صورت كلي عفت عمومي را جريحهدار كند و بيحجابي تبديل به ناهنجاري اجتماعي شود.
↩️ثانياً به صورت علمي و كارشناسي ثابت شود كه تبرج و آراستن ضايعهاي بزرگ و اجتماعي است.
↩️ ثالثاً تمام راههاي فرهنگي و روشهاي تبليغي و ترويجي انجام گرفته و اكثريت جامعه از #حكم_حجاب آگاه شده باشند. در آن صورت بحث حجاب از حوزه #تكليف-فردي بيرون آمده و در سلك قوانين اجتماعي و #حقوق_عمومي در ميآيد كه عدم رعايت آن ناهنجاري اجتماعي و فساد اخلاقي خواهد بود كه خود موضوع مستقلي است.
🔸به نظر نويسنده، نظريه سوم با مستندات ديني و عقلي سازگارتر است و كساني كه نظريه نخست را برگزيدهاند، به دلايلي مانند سيره عقلا، عمومات و اطلاقات ادله و امر به معروف و نهي از منكر استناد كردهاند. حتي به اين اصل فقهي كه هر مخالفت با شرع تعزير دارد، تمسك كردهاند.
حال آنكه به نظر نويسنده همه اين دلايل جاي مناقشه جدي دارد كه يكايك آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت.
💫ادامه دارد
🎙ايت الله سید محمد علی ایازی
مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
«پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشندهای!
آل عمران/۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 23 تا 29
📄#صفحه_53
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_53
❇️#روزي بخشی بیحساب خدا
💠تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ "27/ آلعمران"
🌱 شب را [به تدريج] در روز درميآوري و روز را [به تدريج] در شب. [موجودات] زنده را از [خاك] مرده بيرون ميآوري و [مواد / سلولهاي] مرده را از [موجودات] زنده، و به هر كه خواهي بيدريغ روزي ميبخشي.
🔷جمله بِغَیْرِ حِساب: بدون حساب اشاره به این است که دریاى مواهب الهى آن قدر وسیع و پهناور است که هر قدر به هر کس ببخشد کمترین تأثیرى براى او نمى کند و نیاز به نگاه داشتن حساب ندارد; زیرا حساب را آنها نگه مى دارند که سرمایه محدودى دارند، و بیم تمام شدن یا کمبود سرمایه درباره آنها مى رود، چنین اشخاصى هستند که دائماً در عطایاى خود حسابگرند. مبادا سرمایه آنها از دست برود، اما خداوندى که دریاى بى پایان هستى و کمالات است، نه بیم کمبود دارد، و نه کسى از او حساب مى گیرد، و نه نیازى به حساب دارد.
🔷از آنچه گفته شد، روشن مى شود: این جمله، با آیاتى که بیان تقدیر الهى و اندازه گیرى، لیاقت و شایستگى افراد و حکمت و تدبیر آفرینش را بیان مى کند، منافاتى ندارد.
👈منظور از بيحساب بودن #رزق و اجر و عطاي الهي [که در آيات: بقره 212 ، آلعمران 37، غافر 40 ، نور 38، زمر 10 ، و ص 39 آمده است]، بيقاعده بودن آن نيست. در حسابگري بده بستان و تعادل و تناسب ميان کار و اجرت رعايت ميگردد، اين عدالت است، اما در دعاها ميخوانيم: بار خدايا، با ما، نه با عدلت، بلکه با عفوت رفتار کن [اَلّلهُمَّ عامِلنا بِعَفْوِکَ وَ لاتُعامِلنا بِعَدْلِکَ]. در اجر و پاداش نيز چنين است و خدا بيدريغ روزي ميدهد.
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_53
❇️#اتکا به #کافران ممنوع
💠لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ ال عمران:28
🌱مؤمنان نبايد كافران [=منكران باورهاي خود] را به جاي مؤمنان به ولايت [=دوستي براي جلب حمايت و تكيهگاه] بگيرند و هركس چنين كند، هيچ پيوندي با خدا ندارد،
🔹در آیات گذشته سخن از این بود که عزت و ذلت و تمام خیرات به دست خداست و در این آیه به همین مناسبت مؤمنان را از #ولایت_با_کافران شدیدا نهی میکند،
🔹ولايت، نه دوستيهاي عاطفي و احساسي عادي و روابط معقول و متعارف اجتماعي، بلكه دوستيها و پيوندهاي سياسي سلطهآوري است كه استقلال را زايل ميسازد. معناي ولايت را جز در ارتباط با مناسبات جامعه قبيلهاي عربستان در 14 قرن قبل نميتوان شناخت و برگردان آن به معادل فارسي «دوستي» رسانندة كامل بار معنايي آن نميباشد. در دوران جاهليت، در فقدان دولت مركزي و قانون پذيرفته شدة عمومي، «وِلاء» واكنشي در برابر ناامني و قتل و غارت بود و دوستي ميان تعدادي قبيله و همبستگي آنها با يكديگر، سّد محكمي در برابر غارتگران پديد ميآورد. اين «ولايت»، شكل سادة روابط سياسي و پيمانهاي نظامي ميان چند كشور در روزگار ماست و جنبة فردي آن در كنارجنبة اجتماعياش بسيار كمرنگ ميباشد.
🔹 ولايت بر دوستي به نيّت جلب حمايت و اتكاء به قدرت ديگران دلالت ميكند. قرآن نه تنها دوستي متعارف با يهوديان و مسيحيان را نهي نكرده، بلكه احسان كردن و داشتن مناسبات عادلانة اقتصادي با آنان را توصيه كرده است.
🔹آنچه قرآن نهي كرده، برقراري «ولايت» [دوستي سلطه آور] با اهل كتابي است كه با مسلمانان به خاطر دينشان ميجنگند و آنان را از سرزمينشان آواره ميسازند [ممتحنه 8 (60:8) و 9].
متأسفانه دولتهاي به ظاهر اسلامي در صدة اخير، اغلب يا همپيمان و وابسته به بلوك شرق [روسيه و چين] بودهاند، يا بلوك غرب [آمريكا و انگليس و...] حال آنكه قرآن از «بِطَانَه» [مشاور همراز و نزديك] گرفتن بيگانگان، مسلمانان را نهي كرده [آلعمران 118 (3:118) ] و آنها را از نفوذ غيرخوديها «وَلِيجَه» در اركان اجتماعيشان برحذر داشته است [توبه 16 (9:16) ].
🔹منظور از «مَن يَفْعَلْ» هر نوع زد و بند و ارتباط پنهاني است. در اين صورت گويي از تكيه و توكل به خدا بريده و به جبهة مقابل پيوسته است.
👈 ارتباط سياسى نبايد مُنجرّ به #سلطه_پذيرى يا پيوند قلبى با #كفّار شود. «لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ»
🔹ارتباط يا قطع رابطه بايد بر اساس فكر و عقيده باشد، نه بر اساس پيوندهاى فاميلى، قومى و نژادى. «الْمُؤْمِنُونَ، الْكافِرِينَ»
📚تفسیر بازرگان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_53
❇️#تقیه یعنی چه؟ هدف از آن در ارتباط با کافران چیست؟
💠لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ «28 ال عمران »
🌱نبايد اهل ايمان، بجاى مؤمنان، كافران را دوست و سرپرست خود برگزينند و هر كس چنين كند نزد خدا هيچ ارزشى ندارد، مگر آنكه از كفّار پروا و تقيّه كنيد (وبه خاطر هدفهاى مهمتر، موقّتاً با آنها مدارا كنيد) و خداوند شما را از (نافرمانى) خود هشدار مىدهد و بازگشت (همه) به سوى خداوند است.
🔹#تقيّه، به معناى كتمان عقيدهى حقّ از ترس آزار مخالفان و ترك مبارزه با آنان به جهت دورى از ضرر يا خطرِ مهمتر است. تقيّه، گاهى واجب و گاهى حرام است. قرآن در آيه 106 سوره نحل، دربارهى تقيّه سخنى گفته كه شأن نزول آن عمار ياسر است.
🔹ارتباط ظاهرى با #كفّار براى رسيدن به اهداف والاتر، در مواردى جايز است.
«إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً»
🔹تقيّه، براى حفظ دين است. مبادا به بهانهى تقيّه، جذب كفّار شويد و از نام تقيّه سوء استفاده كنيد. «يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ»
🔹هدف از اين پرواگيري، كه در اصطلاح ديني تقيّه معنا ميشود، مراقبت و محافظتي است از بيم تسلّط آنان، وگرنه روابط انساني و عاطفي فردي، يا مناسبات علمي و فرهنگي و هنري داشتن با آنان هيچ مانعي ندارد. همة اين توصيهها براي حفظ حريم و حوزة ايماني و استقلال جامعه اسلامي ميباشد.
🔹به عنوان یک استثنا از این قانون کلی میفرماید: «مگر این که از آنها بپرهیزید و تقیه کنید» (إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً).
همان تقیهای که برای حفظ نیروها و جلوگیری از هدر رفتن قوا و امکانات و سر انجام پیروزی بر دشمن است.
👈مسأله #تقیه در جای خود یک حکم قاطع عقلی و موافق فطرت انسانی است.
📚تفاسیر نور ونمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣5⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۶۴-۶۱ سوره نمل از تفسیر نور
۱- از راه های شناخت خدا و یکتایی او،توجّه به یک قدرت نجاتبخش و بریدن از قدرت ها ووسایل دیگر در هنگام اضطرار است. «أَمَّنْ یُجِیبُ»
۲- شرط استجابت دعا،قطع امید از دیگران واخلاص در دعاست. «یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ»
۳- آیا در حال اضطرار،به قدرت های مادّی توجّه می کنید؟! «أَ إِلهٌ مَعَ اللّهِ»
۴- بهترین راه خداشناسی،توجّه کردن به مشکلات و بن بست های زندگی و پیدا شدن راه حل وروزنه های امید به لطف خداوند است. «أَمَّنْ یَهْدِیکُمْ - مَنْ یُرْسِلُ»
۵- اگر وجدان خود را قاضی کنیم،در می یابیم که جز او خدایی نیست. «أَ إِلهٌ مَعَ اللّهِ»
۶- هرگونه شرک،محکوم است. «عَمّا»
۷- قرار دادن شریک برای خداوند،توهین به مقام اوست. «تَعالَی اللّهُ عَمّا یُشْرِکُونَ»
۸- همان قدرتی که در آغاز آفرید،باز هم می تواند آن را برگرداند. «یَبْدَؤُا - یُعِیدُهُ»
۹- معاد،جسمانی است. «یُعِیدُهُ»
۱۰- مخالفان شما اگر برهان دارند بپذیرید. «قُلْ هاتُوا»
۱۱- اسلام،دین برهان است و از مخالفان خود هم برهان می طلبد. «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
⁉آيا قران و سنت، حكومت ها را به اجبار به پوشاندن موي سر زنان ملزم كرده است؟
🔴قسمت دوم
3) #ادله_موافقان الزام حكومتي حجاب
موافقان براي اثبات نظريه خود كه حكومت حق دارد جامعه را بر حجاب ملزم كند به دلايلي توسل جستهاند . اكنون به تقرير اين ادله و نقد و بررسي آنها ميپردازيم.
🔻1-3) #سيره_عقلا
يكي از ادله موافقان الزام، سيرة عقلا مبني بر جلوگيري از اختلال نظام و استيفاي مصالح است. توضيح آنكه رعايت نكردن پوشش اسلامي، ناهنجاري اجتماعي است كه به تحريك جنسي جامعه دامن ميزند و آثار سوئي مانند فساد اخلاقي به دنبال خواهد داشت. از اين رو عقلا در جايي كه رفتاري موجب به هم خوردن اخلاق و #نظم_اجتماعي شود، از حق جامعه دفاع و بر استيفاي مصالح ايستادگي ميكنند و از آن جا كه هر مجتمعي براي حفظ انتظام خويش بر پايه ارزشهاي خود قانون تصويب ميكند و براي تحقق اهداف به مجازات متخلفان روي ميآورد،
🔻جامعه اسلامي نيز بر اساس همين اصل ميتواند براي متخلفان از دستور شرع مجازات تعيين كند و چون براي تخلف از حجاب در شرع حدي تعيين نشده، حكومت اسلامي ميتواند بر اساس مصالح جامعه مجازات و تعزير تعيين كند. اين روش عقلايي است و از سوي شارع نيز رد نشده؛ لذا ميتواند مبناي عمل قرار گيرد.
🔻🔻1-1-3) نقد و بررسي
↩️الف) بيحجابي در چه مقدار و حدي، ناهنجاري اجتماعي و تحريك جنسي و فسادآور است و موجب به هم خوردن نظم اجتماعي ميشود؟
❓ آيا #عقلا نمايان شدن مقداري از مو يا بدن مانند زيرگردن و پاها را مايه فساد اخلاقي ميدانند؟ يا منظور از رعايت نكردن پوشش، تبرج، آراستن و برهنگي است؟ آيا در فهم عقلا همه اينها يكسان است يا متفاوت؟
👈در ميان متشرعان، رعايت نكردن پوشش شامل مقداري از مو و نمايان شدن دست و پا هم ميشود، با اينكه كسي نميگويد رعايت نكردن آن چنين آثار و پيآمدهايي دارد.
👈 در صورتي كه اگر بر مبناي شرعي بخواهيد استدلال عقلي كنيد، سيره عقلا چنين مقداري از حداقلها را داراي آثاري از اين قبيل نميداند تا بر اساس آن قائل به الزام باشد، چون ملاك نزد عقلا اختلال نظام است و اختلال نظام با اين مقدار حاصل نميگردد و هيچ كس نه در ايران و نه كشورهاي اسلامي و نه جاهاي ديگر نميگويد هر عدم رعايت حجابي مايه اختلال نظام ميشود.
↩️ب)عقلا در نظام اجتماعي و سياسي هنگامي از الزام و اجبار امري طرفداري ميكنند كه پيش از تصويب قانون همه راهها را براي تحقق آن طي كرده و به هيچ نتيجهاي نرسيده باشند. بنابراين هنگامي عقلا روش الزام را پيشنهاد ميدهند كه تخلف از خواستهاي اجتماعي موجب نقض و اخلال شود و آن نقض تنها از راه الزام و مجازات، عملي باشد. به همين دليل در #سيره_عقلا هر تخلفي موجب #نقض_نظام نيست و هر نقضي را با مجازات پيشگيري نميكنند.
↩️ج) عقلا در صورتي امري را تصديق ميكنند كه ارتباط ميان مقدمه و نتيجه عقلايي باشد. هنگامي عقلا الزام به حجاب را لازم ميدانند كه عمل بيحجابي در نظر آنان پيامدي داشته باشد كه در استدلال گنجانده شده است. عقلا از آن جهت كه عاقل هستند،
🔻#بي_حجابي را #موجب_اختلال نميدانند و در جوامع بسياري از صدر اسلام گرفته تا امروز، از جوامع اسلامي تا غيراسلامي، كسي نپذيرفته كه تنها پوشش نداشتن زنان مفسده آشكار دارد. در ايران، در مناطق روستايي و عشايري، در مناطق شمال كشور، زنان كار ميكنند و بخشي از سر و دست و پاي آنها بيرون ميآيد. با اين حال كسي نميگويد، موجب مفاسد اختلالانگيز ميشود و بايد براي پيشگيري از آن الزاماتي انديشيد.
↩️د) در ميان متشرعان از زمان پيامبر (ص) تا امروز چنين سيرهاي وجود نداشته كه براي امري مانند حجاب، از الزام و اجبار استفاده شده يا اينكه براي فرد خاطي مجازاتي تعيين شده باشد تا دليل بر حجيت اين روش باشد. اصولاً در ميان عقلا يك رويه عمومي ديده نشده كه اموري مانند #حجاب را كه تا حدي از حوزه امور فردي است الزام كنند و اگر كسي انجام نداد، مجازات كنند تا بگوييم اين سيره ردع نشده است.
💫ادامه دارد
🎙ايت الله سید محمد علی ایازی
مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ
وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ
و هر که به خدا ايمان بیاورد ،
خدا قلبش را هدايت میكند ،
و خدا به همه چيز دانا است.
🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 30 تا 37
📄#صفحه_54
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan