eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 128 تا 132 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️صلح و در خانواده،راهكار غلبه بر بخل ها 💠وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً «128» نساء 🌱و اگر زنى از شوهرش بيم ناسازگارى يا اعراض داشته باشد بر آن دو باكى نيست كه به گونه‌اى با يكديگر صلح كنند (گرچه با چشم‌پوشى بعضى از حقوقش باشد) و صلح بهتر است، ولى بخل وتنگ‌نظرى، در نفْس‌ها حاضر شده (ومانع صلح) است، واگر نيكى كنيد و تقوا ورزيد، پس بدانيد كه همانا خداوند به آنچه مى‌كنيد آگاه است. 🔹«نُشوز»، از ريشه‌ى «نشز»- زمين بلند- و معناى آن طغيان است. در آيه‌ى 34 سخن از نشوز زن بود «تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ» و اينجا كلام از نشوز وسركشى مرد است. 🔹«شح» در زن، نپوشيدن لباس خوب و ترك آرايش است. و در مرد، نپرداختن مهريّه و نفقه و نشان ندادن علاقه. 🔹امام صادق عليه السلام در ذيل آيه فرمود: اين آيه مربوط به كسى است كه از همسرش لذّتى نمى‌برد و بناى طلاقش را دارد، زن مى‌گويد: مرا طلاق نده، اگر خواستى همسر ديگرى بگير و مرا هم داشته باش. 🔹علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. در مسائل خانوادگى قبل از آنكه كار به طلاق بكشد بايد چاره اى انديشيد. «خافَتْ» 🔹گذشت از حقّى براى رسيدن به مصلحت بالاتر وحفظ خانواده، مانعى ندارد و بهتر از پافشارى براى گرفتن حقّ است. «فَلا جُناحَ» 🔹در مسائل خانواده، مرحله‌ى اوّل اصلاح خود زوجين، بدون دخالت ديگران است. اگر نشد، ديگران دخالت كنند. «أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما» 🔹بهره‌ى همسر از همسر، حقّى قابل گذشت است. حكمى نيست كه قابل تغيير نباشد. «فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا» 🔹حقّ خانواده بيش از حقّ شخصى زن يا مرد است. به خاطر حفظ خانواده، بايد از حقّ شخصى گذشت. «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ» 🔹صلح، هميشه با پرداخت مال نيست. گاهى گذشت از حقّ، زمينه‌ساز مصالحه و آشتى است. و بخل مانع آن است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ» 🔹رمز تزلزل بسيارى از خانواده‌ها، و و حرصى است كه انسان را احاطه كرده است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ» 📚تفسير نور 🔹اختلافات زناشويي عمدتاً ريشه و زمينة مادّي دارد و راه حل آن به توصيه اين آيه دو چيز است: 1- احسان، كه عمدتاً در انفاق و اهداء مال تحقق مي‌يابد، 2- تقوا (تسلط بر نفس در مهار خشم و غضب و بخل و برتري طلبي). آيات 14 تا 17 سورة تغابن (64:14) نيز كه ناظر به آزمون آدمي در ارتباط با ازواج و اولاد است، با همين توصيه ختم مي‌شود. تغابن 16 (64:16) - «...وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون.» (...هركس بخل شديد نفس خود را مهار كند، چنين كساني رستگار شده‌اند). 📚تفسير بازرگان ┏━━🍃═🌸━━┓      @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛
🌱❇️رعايت در روابط خانوادگي و اجتماعي، شرط ايمان است 🔹وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَإِن تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَمِيدًا (نساء:131) و از آنِ خداست هرآنچه در آسمانها و هرآنچه در زمين است، و ما به كساني [از يهوديان و مسيحيان] كه پيش از شما كتاب [آسماني] داده شده‌اند و [نيز] به شما سفارش كرديم كه از خدا پروا گيريد، [=نفس سركش خود را مهار كنيد] و اگر كفر ورزيد [=فرمان خدا در تسلط بر نفس را ناديده بگيريد]، پس [بدانيد] مسلماً از آنِ خداست هرآنچه در آسمانها و هرآنچه در زمين است و خدا بي‌نياز و ستوده است [و نيازي به تقواي شما ندارد]. __ 🔹- آيات قبل تماماً در موضوع اختلافات زناشويي، سركشي، اعراض، بي‌عدالتي ميان همسران و توصيه به صلح و آشتي و رعايت احسان و تقوا براي پيشگيري از جدايي و طلاق مي‌باشد. در اين آيه رعايت تقوا را محوري‌ترين پيام همة پيامبران در طول تاريخ و نيز مهم‌ترين توصية قرآني مي‌شمارد. ⭕ پيش نياز و شرط اولية ايمان است؛ تا تقوي به معناي تحريكات شيطاني و مهار منيّت‌هاي نفس سركش نباشد، نه ايماني حاصل مي‌گردد و نه احسان و انفاق و اخلاقي در ارتباط با خلق خدا پديد مي‌آيد. پيامبران الهي همواره پس از ابلاغ رسالت، مردم را به «تقوا» توصيه مي‌كردند. جملة «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُوا اللهَ وَأَطِيعُونِ» كه 7 بار در سورة شعراء به شكل ترجيع‌بند تكرار شده است، نشانه همين اولويت تقوا مي‌باشد (آيات 108، 110، 126، 144، 150، 163 و 179). 💫تفسير بازرگان 🔻"اين آيه شريفه دعوت قبلى مردم به مراعات تقوا در همه مراحل معاشرت بين زن و شوهر را تاكيد مى كند و مى فرمايد، كه : تقوا را در هر حال بايد رعايت كرد، چون ترك تقوا كفران نعمت خداى تعالى است ، 👈سپس مى فرمايد: اگر شما وصيت ما را حفظ نكنيد آن وصيتى را كه به پدران شما و اقوام قبل از شما كرديم و آن وصيت را ضايع گذارده ، ترك كنيد، ترك تقوائى كه يا خودش كفر به خدا است و يا ناشى از كفر به خدا است ، در اين صورت بدانيد كه هيچ ضررى به خداى سبحان نمى زنيد، چون خداى سبحان احتياجى به شما ندارد نه به شما و نه به تقواى شما و چگونه چنين چيزى تصور دارد با اينكه آنچه در آسمانها و زمين است از آن او است و او بى نياز و ستوده است ." 📚 ترجمه تفسير الميزان جلد 5 صفحه : 167 ┏━━━🍃=🌸━━━┓      @quranpuyan ┗━━━🌸=🍃━━━
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‏📖تفسیر صفحہ 98 سوره 🎙️آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🆔@quranpuyan
با سلام و تبریک میلاد زاد روز میلاد حضرت علی ع عزیزانی که داوطلب به همکاری در ارسال پستهای کانال میباشند به ایدی زیر پیام دهند @farpuy
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅جامع ترین، بافضیلت ترین و در عین حال سخت ترین فرمول : هرچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند. ✅فردی از رسول الله پرسید یک عمل به من بیاموز که به بهشت بروم. ایشان فرمودند هرکارکه دوست داری مردم برای تو انجام دهند، تو برای انها انجام بده لذا دین امری پیچیده نیست و نباید از این کتاب به ان کتاب و از این منبر به ان منبر انرا جست 💢این دستور زیبای اخلاقی در روایات ما با تعابیر مختلف بیان شده است. ازجمله 📃حضرت در نامه ۳۱  به حضرت مجتبی(ع) فرمودند 🔹   یا بنی اجعل نفسک میزان فیما بینک و بین غیرک خودت را بین خودت و دیگران میزان قراربده. به دیگران نکن همانطور که نمیخواهی برتو ظلم شود 👌آنچه برخودنمیپسندی بردیگران مپسند به دیگران احسان کن همانطور که دوست داری به تو احسان شود   این اصل فقط برای مردم نیست بلکه باید توسط هم رعایت شود استادسروش محلاتی @quranpuyan
💠💎پيرو (ع) باشيم. 💢هشدارهاي حضرت علي (ع) به در نكردن و 🌹خَيْرُ الْمُلوكِ مَنْ اَماتَ الْجَوْرَ وَ اَحْيَى الْعَدْلَ؛ 👈بهترين فرمانروا كسى است كه ظلم را از بين ببرد و عدل را زنده كند. شرح بر غررالحکم و دررالکلم ج3، ص 431، ح 5005 ♦️🔶"قالَ اللهُ تَعالی: و عِزَّتی وجَلالی، لا یَجُوزُنی ظُلمُ ظالِمٍ ولَو کَفٌّ بِکَفٍّ ولَو مَسحَةٌ بِکَفٍّ، ... فّیّقتَصُّ اللهُ لِلعبادِ بَعضِهِم مِن بَعضٍ، حتّی لا یَبقی لِأحَدٍ عِندَ أحَدٍ مَظلِمَةٌ، ثُمّ یَبعَثُهُمُ اللهُ إلیَ الحِسابِ. " 🔹♦️خدای تعالی فرمود: به عزّت و جلالم سوگند، که از هیچ نگذرم گر چه فشردن دستی یا لمس کردن دستی باشد، ... خداوند تقاص بندگان را از یکدیگر می گیرد، تا جایی که هیچ کس نزد دیگری مظلمه ای نداشته باشد، آن گاه ایشان را برای حسابرسی می فرستد. 📚المحاسن ، ج1,ص7 🌹استعمِل العدل، واحذر العسف و الحَيف، فان العسف يعود بالجلاء، والحيف يدعو الى السيف. 👈وقتى زياد بن ابيه را به جاى عبدالله بن عباس كارگزار فارس كرد، در ضمن سخنرانى مفصل او را از گرفتن خراج اضافى منع كرد و فرمود: عدل و داد را به كار بند و از و بپرهيز؛ زيرا سختگيرى ناروا مردم را آواره مى كند و ستمگرى مايه شورش و خونريزى مى شود. 📚حكمت 476.نهج البلاغه 🌹.عنه عليه السلام :إذا حَدَتكَ القُدرَةُ على ظُلمِ الناسِ، فَاذكُرْ قُدرَةَ اللّه ِ سبحانَهُ على عُقُوبَتِكَ. و ذَهابَ ما أتَيتَ إلَيهِم عَنهُم و بَقاءَهُ علَيكَ. 👈.امام على عليه السلام :هرگاه قدرتْ تو را به ستم كردن بر مردم برانگيخت. به ياد آر كه خداوند سبحان بر دادن تو تواناست و ستمى كه به مردم روا مى دارى. مى گذرد.ولی گناه وکیفرش برای تو می ماند . 📚.غرر الحكم : ۴۱۰۹. ♦ مَن ظَلَمَ عِبادَ اللّه ِ كانَ اللّه ُ خَصمَهُ دُونَ عِبادِهِ . هر كه به بندگان خدا كند، خداوند به جاى بندگانش خصم و مدّعى او باشد . 📚( غرر الحكم : ۸۲۵۰) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتی و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَهِ همه شر دنیا و شر آخرت را فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ. زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد (یا کم نیاید) بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مکتب علوی :انسان و قرآنی-برهانی در قران، چه وظایفی دارد؟ 💢امامت با تعریف قران، یعنی فردیکه از جانب خدا برای هدایت مردم منصوب شود. امام نقشی در تدبیر امور و رازقیت ندارد. وجود این امام، امکان دارد. مخالفتی هم با عقل ندارد اما جنبه اثباتی ان برای هر فرد باید مطابق نصوص دینی مشخص گردد. ✅درخصوص امامت حضرت ع پس از پیامبر، بهترین ایه قران، ایه 67 سوره مایده است که تفسیر شیعه از ان، بهترین تطابق با متن قران را دارد. 💢البته تعریف شیعه از امامت هم دچار تحولاتی بوده بگونه ایکه اگر الان ، نظراتش را بیان میکرد، از نظر خیلی ها، محسوب نمی شود.ولی شیعه مدنظر ما، همین شیعه است. دکتر عبدالرحیم سلیمانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 برخورد امیرالمؤمنین‌(ع) با ، معارضان مسلح، ثناگویان و با منتقدان چگونه بود؟ برای حاکم اینقدر القاب درست نکنید از او انتقاد کنید 🎙شهید مطهری 💫زیست قرآنی. https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━━🍃=🌸━━━┓   @zistequrani ┗━━━🌸=🍃━━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ وقتی تصمیم به انجام کاری گرفتی به خدا توکل کن 🌺 سوره آل عمران ، ۱۵۹ 🌷 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 135 تا 140 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به گواهي دهيد. حق را نكنيد 💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا  (نساء:135) 🌱اي كساني كه ايمان آورده‌اند، [شرط ايمان ايجاب مي‌كند كه] همواره ايستادگان براي عدالت باشيد [=مراقبت دائمي بر اجراي عدالت داشته باشيد] , شاهداني [=گواهي دهندگاني] براي خدا [در دفاع از مظلوم در برابر ظالم و معيار حق در برابر باطل] باشيد، هرچند به زيان خودتان يا والدين و خويشاوندانتان تمام شود؛ هرچند بي‌نياز يا فقير باشند. [در هرحال، عدالت] خدا بر آندو [طرف اختلاف يا فقير و غني] سزاوارتر است. پس پيرو هواي نفس [=تسليم تمايلات نفساني] مباشيد كه [از حق] عدول كنيدو اگر به انحراف كشيده شويد يا [از بيان حق] روي گردانيد، پس [بدانيد كه] مسلماً خدا بر [جزئيات] آنچه مي‌كنيد كاملا باخبر است.  🔹مرز ميان شرك و توحيد عملي در همين جانبداري‌هاي فردي و اجتماعي است كه بايد بر ميزان و ترازوي عدل انجام شود. نفس آدمي معمولا با دلبستگي به نزديكان، حق را به نفع خودي توجيه و تعيين مي‌كند. چالش بزرگ مؤمن در زندگي، آزاد كردن از اسارت احساسات و عواطف و منطبق ساختنش با هدايت الهي مي‌باشد. 🔹در زبان عربي به ترازو كه «ميزان» حقوق خريدار و فروشنده را تعيين مي‌كند «قسطاس» مي‌گويند و «قسط» معياري است براي تعيين حق و سهم انسانها در مناسبات اجتماعي و اختلافات فيمابين. قسط و عدل قريب‌المعنا هستند و هردو تقريباً به يك اندازه (27 و 28 مرتبه) در قرآن تكرار شده‌اند. «عدل» كه بيانگر تعادل و تناسب اشياء و امور مي‌باشد، عمدتاً جنبة «كيفيتي» عام داشته و به مناسبات رفتاري و اخلاقي برمي‌گردد، حال آنكه «قسط» تنها در «كميّت‌ها» و امور محسوس و ملموس مثل: سهم و نصيب و توزيع عادلانة حقوق و امكانات اقتصادي كاربرد دارد. 🔹بي‌نياز يا فقير بودن مي‌تواند دو عامل متفاوت براي انحراف از باشد؛ در جوامعي كه ارزش انسانها به ميزان دارايي آنها تعيين مي‌گردد، اغنياء ممكن است در ترازوي داوري كفة سنگين‌تري داشته باشند. فقير بودن نيز ممكن است احساسات و عواطف كساني را، مستقل از حق بودن، به نفع آنها سوق دهد. اما حق مستقل از فقر و غنا مي‌باشد. 🔹«تَلْوُواْ» از ريشة «لَيّ» (تابيدن)، دلالت بر نوعي چرخش از حق و سر باز زدن از اداي مي‌كند. گفته مي‌شود تَلْوُوا معناي شهادت به دروغ دارد كه نوعي چرخش به باطل تلقي مي‌شود، و اعراض روي گرداندن از بيان حق است. 📚تفسير بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ مستمر و جامع لازم است. از و مردداني نباشيد كه هم مومنان را تاييد ميكنند و هم مناسك و مراسم و گفتار كافران را تاييد مي كنند 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى‌ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا بَعِيداً «136» 🌱اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خداوند و پيامبرش و كتابى كه بر پيامبرش نازل كرده و كتابى كه پيشتر فرستاده است، (به همه‌ى آنها) ايمان (واقعى) بياوريد. و هر كس به خدا و فرشتگان و كتب آسمانى و پيامبرانش و روز قيامت كفر ورزد پس همانا گمراه شده است، گمراهى دور و درازى. 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا «137» 🌱آنان كه ايمان آوردند، سپس كافر شدند، بار ديگر ايمان آوردند و دوباره كفر ورزيدند، سپس بر كفر خود افزودند، قطعاً اميدى به آن نيست كه خداوند آنان را ببخشد و به راه حقّ هدايتشان كند. 🔹" آيه شريفه 137 را بايد با قبل و بعد آن ، مورد دقت قرار دهيم ، زيرا آيات خالى از ظهور و تا حدودى خالى از دلالت بر اين معنا نيست كه آيات ، سياقى واحد دارند و به يكديگر متصلند. درآيه  اول مؤ منين را با اينكه ايمان آورده اند دستور مى دهد براى بار دوم ايمان بياورند و اينكه گفتيم براى بار دوم ايمان بياورند به خاطر دو قرينه بود، قرينه اول اينكه متعلق ايمان دوم را بطور تفصيل شرح مى دهد و مى فرمايد: به خدا و رسول او و كتاب او ايمان بياوريد ... و قرينه دوم اين است كه تهديد كرده كه اگر به تك تك اين جزئيات و تفاصيل ايمان نياوريد به ضلالتى بعيد گمراه شده ايد، پس معلوم مى شود كه مراد از ايمان اول ايمان بطور اجمال و سر بسته و در بسته است و مراد از ايمان دوم ، ايمان به تفاصيلى است كه در آيه بيان نموده و حاصل مضمون آيه اين است كه مؤمنين بايد ايمان سربسته و اجمالى خود را بر تك تك اين جزئيات بگسترند، براى اينكه اين جزئيات معارفى هستند كه به يكديگر مرتبط و وابسته اند و هر يك مستلزم بقيه است . 👈بنابراين معنا مراد از جمله : (ان الذين آمنوا ثم كفروا...) چيز ديگرى مى شود . در اين صورت آيه مورد بحث تعليلى خواهد بود كه منطبق بر حال منافقينى است كه آيه شريفه بعد (الذين يتخذون الكافرين اولياء من دون المؤ منين ) وضع آنها را تفسير و بيان مى كند، چون كسى كه با كفار اتصال داشته باشد، قهرا از مجتمع مؤ منين جدا مى شود و چنين كسى ممكن نيست در مجالس و محافل كفار حاضر نشود و با آنها انس و علاقه نداشته باشد و سخنانى كه آنها با يكديگر مذاكره مى كنند و قهرا سخنانى است كه مورد رضاى خداى سبحان نيست تصديق نكند، و تهمت ها كه به دين مى زنند و طعنه ها كه به اهل دين مى زنند و استهزاء و مسخره هائى كه از اهل دين مى كنند، تصديق نكند. 🔹پس چنين افرادى وقتى به مؤ منين بر بخورند و در پاره اى از شعائر دين با آنها شركت جويند، به آن ايمان مى آورند و هر گاه به مشركين و كفار برخورد كنند و تهمت ها و سخريه هاى آنان را ببينند امضا مى كنند و در نتيجه مى شوند، پس اينگونه افراد بطور دائم در حال آوردن و سپس كافر شدن و باز ايمان آوردن و بازكافر شدنند تا وقتى كه اين رفتار و خصلت ، صفت درونى آنها شود، آن وقتى است كه كفر باطنيشان رو به زيادت مى گذارد." 📚تفسير الميزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا