eitaa logo
قران پویان
480 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی قابلیتها و امکانات متمایز اپلیکیشن #تنزیل در مراسم رونمایی #کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران
هدایت شده از قران پویان
لينك #دانلود:https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ مشاهده #انيميشن معرفي تنزيل از لينك زير http://www.aparat.com/v/9tzN3
♻️♻️♻️ : تدبر و فهم منسجم سوره : مطفف يعني چه و ارتباطش با مجرم و مكذب چيست؟سير هدايتي و درس سوره مطففين چيست؟ ارتباط ايات و فرازهاي سوره مطففين با يكديگر چيست؟ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ {1} واى بر كم گذاران (کاهندگان حقوق مردم از جمله کم فروشان) الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ {2} كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند  وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ {3} و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ {4} مگر آنان احتمال نمی دهندكه برانگيخته خواهند شد  لِيَوْمٍ عَظِيمٍ {5} [در] روزى بزرگ  يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ {6} روزى كه مردم در برابر پروردگار جهانيان به پاى ايستند  كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ {7} نه چنين است [كه مىپندارند مبعوث نمیشوند] بلكه كارنامه بدكاران در سجين(زندان های تو درتو) است  وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ {8} و تو چه دانى كه سجين چيست  كِتَابٌ مَّرْقُومٌ {9} كتابى است نوشته شده  💠عصاره فراز ایات (9-1)هشدار به کاهندگان از حقوق و اموال مردم که حتما با نامه اعمالتان در قیامت محشور میشوید. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی ‌ هفته تمرین شماره 10 : به ◀️-در سوره مومنون ،خداوند یکی از نشانه های نمازگزاران و مومنین را پای بندی به ها و امانتداری دانسته است. 🔶قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾...... وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿۸﴾ 🔶به راستى كه مؤمنان رستگار شدند (۱) 👈👈 و آنان كه و خود را رعايت مى كنند (۸) 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت ششم در رساله نوین آیت اله دکتر صادقی تهرانی در خصوص نمازهای یومیه ،چنین امده است: "در شايستگى و يا بايستگى جدا كردن نمازهاى ظهر و عصر، و مغرب و عشا از ديدگاه قرآن و روايات جاى انكار يا ترديد نيست، جز آن كه براى معذوران و يا بى حالان يا مانندشان اجازه ى جمع بين آن ها داده شده است، و تنها نام هاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء- كه نمى توان بى حساب اين جدايى را ناديده گرفت- از ادله ى ربانى در مرز وجوبِ فاصله هايى ميان اين نمازهاست. مسأله ی 236- چنان كه در آغاز بحث نماز اشاره شد نام هاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء خود اشارتى لطيف است بر سنت فاصله هايى ميان نمازهاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء،  چنان كه در آيه ى استأذان نور (58) چنان آمده كه «به هنگام كندن لباس هاتان بعد از نماز ظهر و عشا ورود اطفال در جايگاه مخصوص شما «پدر و مادر» بايد با اجازه باشد» نكند كه عورت هايتان بر ايشان پيدا شود، و پر روشن است كه خواب در اين دو جا تنها در صورت فاصله ى ميان اين دو نماز و پس از هر دو نماز است، اضافه براين كه اين جا اضافه بر لفظ «الظهيره» و «صلاةالعشاء» سنت اسلامى بر جدايى ميان هر دوى ظهر و عصر، و مغرب و عشاء ثابت است، جز آن كه «قبل صلاةالفجر» هم نسبت به نماز صبح با توجه به «قبل طلوع الشمس» چنان كه وقت نماز صبح را وسعت مى دهد، وسعتى هم براى ظهر و عصر و مغرب و عشاء مستفاد مى گردد، به ويژه «لدلوك الشمس الى غسق اليل» كه چهار نماز را در اين ميان مقرر كرده است، و در جمع وجوبى آن چنانى، چنان كه براى نماز صبح در اول وقتش نيست، براى ظهرين و عشائين نيز نمى باشد، و نهاية الامر اين كه برحسب روايتى تأخير از اوّل وقت تنها «ذنب مغفور»: گناهى بخشوده است، ولى در صورت اقامه ى نماز به جماعتى كه ميان دو نماز جمع مى كنند گناهى هم نيست، زيرا نماز به جماعت واجب است و اين فاصله انداختن مادون واجب رسمى است، بنابراين شركت در چنين جماعتى نيز واجب است، و نيز رواياتى هم از طريق فريقين وارد است كه بدون عذر هم جمع را جايز است" جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/AMMfQ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بنام نامت و باتوڪل به اسم اعظمت میگشایم دفترامـــروزم را باشد ڪہ در پایان روز مُهر تایید بندگی زینت دفترم باشد "به نام خداوند بخشنده مهربان" سلام صبحتون سرشار از خیر و برکت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ به نام خدا ✳️ از جانب خداست و لاغير.نقدي بر نظريات نبوي ،خواب احمد و ... قسمت دوم مدتي است نظرياتي از آقاي دكتر و آقاي محمد مجتهد شبستري مبني بر اينكه قرآن ،كلام خداوند نبوده بلكه خواب يا فهم پيامبر از يكسري مفاهيم و رويتها بوده است،منتشر شده است. آقای مهندس جمال گنجه ای - از مفسرین قرآن _مقاله ای در پاسخ به نظر آقای دکتر سروش منتشر کرده بود.با توجه به اینکه برخی استدلالهای ان که هرگونه منشا غیر الهی - و ازجمله خواب یا برداشت های پیامبر_ را برای قرآن نفی میکرد كاربرد عام دارد،بخشی از مقاله ایشان را برای مخاطبان ارسال میکنيم.(بخش اول) 2️⃣ قرآن ، سخن خودِ خداوند است و لاغیر تا زمانی که کسی یا کسانی پیدا نشوند و به این مبارز طلبی قرآن پاسخ ندهند – که فکر میکنیم هرگز هم پیدا نخواهند شد - خود قرآن را اصل قرار میدهیم و کلیه مندرجات آن را می پذیریم و بنا برهمین اصل میگوئیم قرآن وحی است و بر این سخن چندین دلیل از خود قرآن – مطابق ذیل - می آوریم : ۱ – آیاتی که صراحتا بر وحی بودن قرآن دلالت واضح دارد ، آیاتی مانند پاراگراف اول سوره نجم ، آیات ۱۹ تا ۲۵ سوره تکویر ، آیات ۴۰ تا ۴۳ سوره حاقه ، و آیات بسیار زیاد دیگر . ۲ – آیاتی که نشان میدهد خداوند نسبت به «به سلامت رسیدن» وحی تا گیرنده اول آن (پیامبران) و سپس ابلاغ بی کم و کاست آن از سوی پیامبران به مردم مراقب و حافظ است ، مانند آیه آخر سوره جنّ و آیه ۹ سوره حجر و آیات مشابه آن . ۳– آیاتی که به پیامبر توصیه میکند هنگام دریافت وحی آرام بگیرد و نگرانِ از دست دادنِ قسمتی از آن نباشد ، مانند آیات ۱۶ تا ۱۹ سوره قیامه و آیه ۱۱۴ سوره طه و امثال آن . ۴– آیاتی که نشان میدهد پیامبر(ص) قبل از بعثت چیزی از مقوله های مرتبط با پیام های قرآنی نمیدانست ، و از طریق وحی به این وادی رهنمون شد ، مانند آیه ۴۸ سوره عنکبوت و آیه ۵۲ سوره شوری و امثال آن . ۵- آیات تحدّی که میگویند اگر از «از جانب خدا » بودن قرآن شک دارید مثل قرآن را بیاورید (سوره اسراء) و بعدا آن را به ده سوره تخفیف داده (سوره هود) و بعدا آن را باز هم تخفیف داده و به یک سوره رسانده (سوره های یونس و بقره) و در بسیاری جاهای دیگر نیز تلویحا و بطور غیر مستقیم همین را فرموده (مانند آیه آخر سوره رعد و بسیار جاهای دیگر) ۶– آیاتی که نشان میدهد حقایقی که در قرآن مطرح است «پائین آورده شده» تا بتواند در حوزه فهم بشر قرار گیرد ، مانند آیات ۱۷ و ۲۲ و ۳۲ و ۴۰ سوره قمر و آیه ۹۷ سوره مریم و آیه ۵۸ سوره دخان و آیه ۴ سوره زخرف و امثال آنها . ۷– آیاتی که صراحتا به پیامبر (ص) میگوید چنین بگو (قل)...که از بس زیاد است نمیتوانیم آدرس همه آنها را بدهیم اما همگان برخی از آنها را می شناسند مانند قل هو الله احد و قل یا ایها الکافرون و قل های دیگر که خیلی زیاد است . ادامه دارد... https://goo.gl/6bNqXV 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
وقال ربكم ادعوني استجب لكم ✨ پروردگار شما گفته است: "مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذیرم.(60)سوره غافر ✨✨🍃 🔸🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
با نصب تنزيل، متن عربي آيات قران و ترجمه فارسي استادفولادوند را همواره در گوشي خود داريد. با استفاده از پرداخت درون برنامه اي نيز ميتوانيد استادپرهيزگار و هر سوره را نيز يكبار دانلود و همواره بصورت افلاين استفاده نماييد. لينك :https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
♻️♻️♻️ : 💢نکات فراز اول سوره 1)طفف به معنای چیزی را از اطرافش خالی گذاشتن و نیز کاستن و کم کردن از چیزی است که مفهومی عام دارد. در این ایات با توجه به وجود کلمات علی الناس و کالو و وزنوا به کاستن و فروگذاشتن از حقوق مادی مردم از جمله در خرید و فروش و وزن کردن و مترکردن و هرانچه که طبق شاخصی کمی یا کیفی اندازه گیری و مبادله میشود،اشاره دارد.اما فقط منحصر به خرید و فروش کالا نیست بلکه هر نوع ارتباط انسانها با هم که حقوقی بینشان وجود دارد،را نیز در برمی گیرد. اعم از کارمند، معلم، فروشنده،ارایه دهندگان خدمات،فرزند،والدین،همسر،والیان و شهروندان و... نکته ظریفی هم که میتوان از آیه 3 استفاده کرد،ارجاع ضمیر هم در کالوهم او وزنوهم به خود مردم است نه به اموال و کالاهای انها. یعنی در سنجش و ارزیابی دیگران نیز نباید کم گذاشت .بلکه همانگونه که خود را ارزیابی می کنیم دیگران را نیز مورد سنجش و ارزیابی قراردهیم و حقوق اعتباری و مالی انها را ضایع نکنیم.(البته در مواردی که سنجش دیگران توسط افراد ذیربط لازم است نه اینکه در همه موارد ،بخواهیم دیگران را قضاوت کنیم) 2)قران،کم فروشی و کاستن از حقوق مردم را در بعد عقیدتی معلول بی باوری به بعث و حساب وکتاب در قیامت میداند.و بیان میکند اگر احتمال وجود معاد و مجازات اخروی را بدهند،دست به این کار نمیزنند. 3)در این فراز ، مطففین ،گروهی از فجار محسوب شده اند که نامه اعمال انها در سجین ثبت و نگهداری میشود با توجه به سوره شمس، فجور خروج از مسیر تقوا و خودکنترلی است و مطففین نیز با تضیع حقوق مردم از روی حرص و مالدستی ،از تقوا فاصله گرفته و فاجر شده اند لذا مطففین از حیث عمل و رفتار ،فاجر و از حیث عقیده،بی باور به جزای اخروی هستند پیش از این در سوره ماعون نیز دیدیم  که عابدان و نمازگزاران بی توجه به همنوعان و منع کنندگان خیر، در منطق قران جزو مکذبان و بی باوران به معاد هستند. ♻️-کلمات مرتبط با فجور(شمس) و فجار (انفطار و مطففین)و فجره (عبس)در سوره های قبل این گونه بود: نخستین بار در سوره شمس بیان شدکه انسان به انتخاب خود میتواند در دو مسیر تقوا یا فجور قرار گیرد فلاح نفس در تزکیه و رشد دادن ان با قرار گرفتن در مسیر تقوی و خودکنترلی و تاریکی و خسران ان در پوشاندن گوهر نفس باچرخش انسان از مسیر تقوی و قرار گرفتن در مسیر پرده دری وبی پروایی است. در سوره انفطار بیان شد که فجار که جزای اخروی را تکذیب میکنند در یوم الدین وارد اتش جحیم میشوند. در سوره عبس،کفران و ناسپاسی نسبت به هدایت و اوامر الهی را موجب فجور وسرنوشت تلخ اخروی (اولئک هم الکفره الفجره)و خشیت و هدایت پذیری الهی و تزکیه را موجب سرنوشت مطبوع اخروی بیان نمود. در سوره قیامت نیز پرسش از زمان قیامت،بهانه و نشانه ای از تمایل انسان به انکار معاد برای آزادی در فجور بیان شده بود بَلْ يُرِيدُ الْإِنسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ {5} يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ {6}از اينرو مىپرسد قيامت كى خواهد بود  لذا بین فجور (پرده دری تقوا و خودکنترلی) و تکذیب و انکار معاد همواره در ایات رابطه مستقیم برقرار است. در اینجا هم در ایات بعد بحث مکذبین را مطرح و تحلیل میکند. یعنی کاستن از حقوق مردم ،فجور و شکاف در تقوا و ظهور فسق و بی عدالتی است.و این هر دو مرتبط با انکار یا غفلت از معاد است. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 10 : به عهد ◀️خداوند متعال در قران کریم ایه 34 سوره مبارک اسرا می فرماید : 🔷وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ . 🔶 بِالْعَهْدِ إِنَّ كَانَ مَسْئُولًا". 🔷و ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭﺟﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺭﺷﺪ ﺑﺮﺳﺪ. 🔶 ﻭﺑﻪ [ﺧﻮﺩ] ﻛﻨﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺶ ﺧﻮﺍﻫﺪ شد. 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت هفتم در خصوص وقت فضیلت نمازهای پنج گانه ،مقداری اختلاف بین فقها وجود دارد.مطالب زیر را از سایت عرفان علامه قاضی نقل میکنم " اول وقتي كه در اسلام اينهمه توسط پيامبر اكرم و ائمه اطهار عليهم السلام به آن تأكيد شدكه كه يكي از نشانه هاي شيعه واقعي شمرده شده است، همين اول وقت فضيلت نمازهاست. آيت الله خويي مي فرمودند: نماز فراداي اول وقت، بهتر از نماز جماعت آخر وقت است.  آيت الله بهجت نيز مي‌فرمودند: نماز فراداي اول وقت افضل از نماز جماعتي است كه در غير از اول وقت فضيلت خوانده شود.  همچنين آيت الله حائري شيرازي مي‌فرمايند: اوقات نماز 5 وقت است و اينكه ما 3 وقت كرده ايم هر چند باعث بطلان نماز نمي‌شود اما مخالف سنت پيامبر اكرم و ائمه عليهم السلام است. اينها فلسفه و پيام دارد. پيام آن اين است كه از نماز صبح تا نماز ظهر وقت كار است. از نماز ظهر تا اول فضيلت نماز عصر، وقت استراحت است و از اول وقت فضيلت نماز عصر تا اذان مغرب زمان كار است و از اذان مغرب تا اول وقت فضيلت نماز عشاء، وقت جمع و جور كردن كار است. هنگام زوال آفتاب و ظهر شرعی، اول وقت فضیلت نماز ظهر و پس از گذشت تقریبا 2 ساعت و 37دقيقه تا 3 ساعت و 47 دقيقه (بسته به هر ماه از سال)، اول وقت فضیلت نماز عصر می باشد . هنگام اذان مغرب، اول وقت فضيلت نماز مغرب و (از بين رفتن شفق (سرخي حمره مغربيه)) 44 تا 56 دقيقه (بسته به ايام سال) پس از اذان مغرب، اول وقت فضیلت نماز عشا خواهد بود. وقت فضیلت نماز ظهر تا موقعى است که سایه شاخص به اندازه خود شاخص شود (منظور سایه اى است که از ظهر به بعد پیدا مى شود) . وقت فضیلت عصر از موقعى که سایه شاخص به اندازه خود آن است تا موقعى که به اندازه دو برابر آن شود . وقت فضیلت نماز مغرب از غروب است تا ناپدید شدن «حُمره مغربیّه» (رنگ سرخى که بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر مى شود) . وقت فضیلت نماز عشا از موقعى است که سرخى مزبور ناپدید مىشود تا یک سوم از شب . وقت فضیلت نماز صبح از اول طلوع فجر یعنى سپیده صبح است تا موقعى که هوا روشن شود. قابل توجه: وقت فضیلت نماز صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح ادامه دارد.  وقت فضیلت نماز ظهر از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه ادامه دارد. وقت فضیلت نماز عصرچهل و دو دقیقه ادامه دارد. وقت فضیلت نماز مغرب حدود پنجاه و یک دقیقه ادامه دارد. وقت فضیلت نماز عشا پنجاه و یک دقیقه بعد از اذان مغرب شروع می شود و سه ساعت و ده دقیقهادامه دارد. مراجع تقليد مانند آيت الله سيستاني معتقدند خواندن نماز در اول وقت فضيلت بهتر از ساير اوقات فضيلت نماز، و خواندن آن در تمام زمان فضيلت، بهتر از خواندن آن در وقت اداي قبل از شروع وقت فضيلت است." جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/AMMfQ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛