بنام خدا
لیست #پربازدید ترین موضوعات تالار گفتگوهای قران پویان تا انتهای بهمن ماه 97 بشرح زیر هستند:
چهار موضوع #پربازديد تالار گفتگوهاي قرآن پويان و دفعات بازديد آنها بشرح زير هستند:
🍀ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند👈👈58770
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&=
اوقات نمازهاي يوميه در قران 46981
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=51&=
🍀عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل👈👈36437
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=120&=
🍀آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد 32061
http://quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx
که دو موضوع نخست،از تحقیقات و مطالب منحصر بفرد و خاص تالار قران پویان میباشد.
_____________________________________________________
پس از اينها،شش موضوعي كه توجه بیشتر مخاطبان را بخود جلب كرده اند،عبارتست از:
🍀آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید
http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=9&=
🍀نام های دیگر سوره های قران
http://quranpuyan.com/yaf_postst176_nm-hy-dygr-swrh-hy-qrn.aspx
3-اگر مردي،متوجه زناي همسرش با مرد ديگر شد،چه بايد بكند؟
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1618_gr-mrdy-mtwjh-zny-hmsrsh-b-mrd-dygr-shd-chh-byd-bknd.aspx
ازدواج با دو،سه يا چهار زن مجاز است اما به يك شرط:ايه 3سوره نساء
http://quranpuyan.com/yaf_postst104_zdwj-b-dw-sh-y-chhr-zn-mjz-st-m-bh-yk-shrT-yh-3swrh-ns.aspx
حرمت خوردن مال مردم به باطل(ناحق)
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx
مطالب زيبا با آيات
http://quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx
_____________________________________________________
✅لیست فوق نشان از تمایل زیاد کاربران به موضوعات اجتماعی واقتصادی و زنان دارد
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ #گوش_دادن و #تعقل کردن مایه نجات از جهنم
در سوره #ملک خداوند به گفتار #کافرین و #تکذیبکنندگان پیامبران در جهنم اشاره کرده و جمله بسیار جالبی را از قول انها نقل کرده است:
💠 سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَاأَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ ﴿۸﴾
🔸نگهبانان دوزخ از آنها سؤ ال ميكنند: مگر انذاركننده الهي به سراغ شما نيامد
💠 قَالُوا بَلَى قَدْ جَاءنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شَيْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ ﴿۹﴾
🔸فولادوند: گويند چرا هشدار دهنده اى به سوى ما آمد و[لى] تكذيب كرديم و گفتيم خدا چيزى فرو نفرستاده است شما جز در گمراهى بزرگ نيستيد
💠 وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿۱۰﴾
🔸مکارم: و ميگويند: اگر ما #گوششنوا داشتيم، يا #تعقل ميكرديم، جزء دوزخيان نبوديم.
https://goo.gl/Zxrkan
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر و ترجمه و تفسير سوره #مطففين: كم فروش كيست؟
ارتباط #مطففين با #فجار و #مكذبين چيست؟
👌پاسخ ۱:
👈«ويل» گزارشى است ربانى، نفرين نيست كه خواستهاى همه از خداست و خدا هم خواسته اى از ديگرى ندارد!
«ويل» واى است، كه حسرت و زيانبارى است، و اينجا براى مطففان كه كاستى كنندگان از ديگرانند ويلاى از كل جهاتى است كه در آنها نسبت به ديگران كاستى روا دارند كه اعم از جانى ،عقلى، عقيدتى، عرضى و مالى كه نواميس اصلى انسانيت است.تنها مالى و اقتصادى نيست كه خود فروترين ويل است، بلكه كلى است، زيرا در "على الناس"، "كالوهم او وزنوهم" كلا ناس محورند، كه كيل و وزن هم تمامى اين اوزان پنج گانه را شامل است، و اين دو عبارت اخراى كل سنجشهايند دركل هر گونه زيان رسانى به ديگران است كه در برخورد با آنان در حد امكان كاستيهايى در آنان مى جويند و مى خواهند و عملى مى سازند، و اين خود به گمان افزون كردن به خودشان و يا نفى فراتر يا برابرى با ديگران است.
ديگران را پيمانه و وزن مى كنند و در اين سنجشها با آنان زيانها وارد مى كنند، كه با خودخواهى، خودبينى و خودراهيشان دست رد كلى به سينه ديگران زدن و با استبداد، استضعاف، استخفاف، استحمار، استكبار، استعمار، و استثمار، با اين هفت اس جهنمى نواميس پنج گانه ديگران را كاستى يا نيستى مى دهند
أَلاَ يَظُنُّ أُوْلَـلـِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ _…_۴_
آيا ايشان گمان نمى دارند كه بى گمان برانگيخه شده گانند، _…_۴_
👈آيه ۴ ـ اينان حتى گمان به رستاخيزشان ندارند، و اينجا گمان شك و احتمال را هم شامل است، زيرا هر گونه احتمال رستاخيز هم خود كاهش در اين مخمس زيانبارى ايجاد مى كند.
👈آيه ۱۶ ـ هم اينان گيرانه هاى دوزخند (۱۷) و به آنان گفته مى شود اين همان است كه خود وسيله تكذيبشان بوده ايد. اينجا با نگرشى مجدد به سوى «مطففين» مجدداً مى فهميم كه اينان تنها كم فروشان و زياده گيران مالى نيستند، كه اين خود در ميان موحدان و مسلمانان نيز هست، گرچه اين هم كارى جهنمى است ولى به تنهايى اينگونه جهنمى نيست.
تفسیر فرقان،آیت الله صادقی تهرانی
http://yon.ir/Qp8652
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شانزدهم
تمرین شماره 10 :
#وفای به عهد
♦️ايا مجازات مجرمي كه به دولتي كه با ما #معاهده دارد،پناه برده است،ارجح است يا حفظ #معاهده و#پيمان؟
🔶اسلام بر رعايت #معاهدات و #پيمانها تاكيد زيادي دارد حتي با ظالمين ومشركين.
🔷بعنوان مثال در سوره نسا،منافقان همكار با كفار مكه را كه حاضر به پذيرش اسلام و هجرت نشدند،مستحق مرگ دانسته است.اما اگر همين ها به قوم يا دولتي پناهنده شوند كه با ما #معاهده دارند،يا خودشان اعلام بي طرفي و تمايل به صلح نمودند،نبايد اقدامي كنيم.
◀️ انصاریان: آنان دوست دارند همان گونه که خود کافر شده اند، شما هم کافر شوید، تا [در کفر و ضلالت] با هم برابر و یکسان باشید. بنابراین از آنان دوستانی انتخاب نکنید تا آنکه در راه خدا [برای پذیرش دین] هجرت کنند؛ پس اگر [از هجرت] روی برتافتند [و به خیانت و جنایتشان بر ضد شما ادامه دادند] آنان را هر کجایافتید بگیرید و بکشید، و از آنان یار و یاوری نگیرید.(89)سوره نساء
◀️مگر آنان که به گروهی که میان شما و ایشان #پیمانی [چون #پیمان متارکه جنگ یا #پیمان های دیگر] است بپیوندند، یا در حالی که سینه هایشان از جنگیدن با شما یا قوم خودشان به تنگ آمده باشد به نزد شما آیند. و اگر خدا می خواست قطعاً آنان را بر شما مسلط می کرد، در آن صورت به طور یقین با شما می جنگیدند. پس اگر از شما کناره گرفتند، و با شما به جنگ برنخاستند، و پیشنهاد صلح و آشتی دادند، [به آنان تعدّی نکنید که] خدا در این صورت برای تجاوز به آنان راهی برای شما قرار نداده است.(90)سوره نساء
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_عملي_فرد_مسلمان_از_منظر_قرآن
#حرمت_خوردن_مال_مردم به #باطل(ناحق) - تعريف و مصاديق اكل مال به باطل چيست؟ #خوردن_مال_حرام_و_مفتخوري_در_قران
🍃قسمت چهارم
✨قاعده غش
#غش در معانی متعددی، از جمله «فریب دادن»، خیانت کردن نیرنگ زدن و ظاهر کردن خلاف آن چه در دل است به کار می رود. غش اسم مصدر و به معنای نیرنگ و ناخالصی است.
غش مصطلح در معامله، به فعل مخلوط یا ممزوج کردن کالای کم ارزش که مورد معامله و تراضی قرار نگرفه، با کالای مورد معامله، بدون اطلاع طرف دیگر و تسلیم آن به عنوان همان کالایی که موضوع معامله مورد تراضی بوده است، اطلاق می شود.
حرمت آن را می توان با استفاده از منابع و ادله اربعه استنباط کرد.
عموماتی از قرآن که نهی از خیانت و ظلم به دیگران دارد، شامل این مورد نیز می شود؛ چرا که غش در معامله ، نوعی خیانت و ظلم در حق طرف دیگر معامله است .
روایاتی که دلالت بر حرمت غش کند، بسیار است، تا آن جا که به حد تواتر معنوی رسیده است، از جمله روایت: لیس من المسلمین من غشهم ؛ کسی که غش نماید، از مسلمانان نیست.
این بیان پیامبر اسلام (ص) بیانگر شدت نهی از غش با مسلمانان می باشد که دلالت بر حرمت آن دارد.
«من غش مسلماً فی بیع او شراء فلیس منا...» ؛کسی که مسلمانی را در خرید یا فروش (معامله) فریب دهد، از ما نیست.
این بیان پیامبر اسلام(ص) همانند روایت قبل، می تواند دلیل بر حرمت غش باشد؛ با این تفاوت که محدوده این روایات، در خصوص معادلات است.
حرمت غش در بین فقهای شیعه و اهل سنت، امری اجماعی است و کسی در آن اختلاف نکرده است و برخی آن را از ضروریات دین شمرده اند.
موضوع غش، جنس و وصف کالای مورد معامله است ، هر گاه مرتکب آن ، جنس دیگری را که مورد تراضی معامله نیست، با جنس مورد معامله مخلوط کند، وصف معامله نیز به خودی خود دچار دگرگونی می شود و از آنچه مورد تراضی بوده است خارج می گردد.
گاه معامله کننده غش زننده، کالایی را که دارای وصفی متفاوت است، با کالای معامله مخلوط کند، فقط وصف معامله را برهم زده است؛ بدون این که به جنس معامله صدمه ای وارد شود.
✨قاعده تدلیس
«تدلیس» از نظر لغوی به معانی «تاریک ساختن»، «نیرنگ زدن»، پنهان کردن عیب موجود در کالا و بیان نکردن عیب موجود در کالا به کار رفته است.
تدلیس در اصطلاح فقهی، مفهوم محدودتری نسبت به معنای لغوی آن کار برد دارد و به نوع ویژه ای از نیرنگ اطلاق می شود.
معنای تدلیس از نظر فقها عبارت است از :
1-سکوت در برابر عیب خارج از خلقت (متعلق عقد) ، در حالی که به آن عیب، علم دارد یا ادعای صفت کمالی در متعلق عقد، در حالی که چنین صفتی در آن وجود ندارد.
2-پنهان کردن صفت (نقصی) در کالا و یا آشکار کردن (صفت کمالی) برتر از آنچه در کالا وجود دارد.
منابع روایی، در ممنوع بودن به کارگیری هر گونه عمل فریبنده ارادی و آگاهانه از سوی طرفهای عقد برای پنهان کردن عیب متعلق عقد یا برتر جلوه دادن اوصاف آن، ظهور دارد؛ تا آن جا که این عمل را از سوی شارع مقدس عملی غیر مجاز و دارای حکم تکلیفی حرمت، معرفی می نماید.
اگر کسی مرتکب چنین فعلی شود شامل حکم تکلیفی حرمت و مسئولیت کیفری می گردد و در نتیجه، مستحق مجازات دنیوی و اخروی خواهد بود. علاوه بر این که الزام معامله را مخدوش می نماید.
دلیل آن روایت زیر است«اربع من کن فیه طاب مکسبه: اذا اشتری لم یعب و اذا باع لم یحمد و لایدلس و فیما بین ذلک لا یحلف.»
طبق روایت نقل شده از پیامبر گرامی اسلام (ص)، چهار خصلت و ویژگی است که اگر کسی در هنگام تجارت کردن، آن ها را رعایت کند، آن چه با تجارت به دست خواهد آورده، حلال و مشروع خواهد بود.
از جمله این ویژگی های چهار گانه، تدلیس نکردن معامله کننده است.
روایت فوق صریحاً بر ممنوع بودن«تدلیس » دلالت دارد
عقل، قبح به کارگیری «تدلیس» در عقد را به دلیل مفاسدی که در پی دارد، درک می کند و به طریق اولی، شارع این قبح را درک می کند و حکم به جواز آن نمی دهد.
هم چنین درک قبح تدلیس یک درک عمومی را در پی دارد، به این معنی که همه صاحبان عقل فاعل چنین، عملی را قابل سرزنش و کیفر می دانند. شارع نیز با آن ها موافق است؛ زیرا که رئیس عقلاست.
موضوع تدلیس، جنس و وصف کالای مورد معامله است، با این توضیح که مرتکب آن، جنس دیگری را که مورد تراضی و معامله نیست یا کالایی با وصفی غیر از وصفی که مورد تراضی و معامله نیست یا کالایی یا وصفی غیر از وصفی که مورد معامله قرار گرفته است، به جای مورد معامله را مبادله نماید .
ادامه دارد...
🖌حجت الاسلام والمسلمین حمید مغربی
پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارسال میشود
http://yon.ir/Qp443
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
قرآن می فرماید؛ "و آتاکُم مِن کُلِّ ما سَاَلتُمُوهُ"(از هر آنچه که خواسته اید به شما عطا کرده است!)، شاید بپرسی؛ خوب پس کو؟! کجاست؟! آن چون دانه ای در وجودت کاشته شده است. دانه ای که خود کل است و چیزی کم ندارد. چونان هسته ی انگوری که خود یک تاکستان تمام است و دانه ی اناری، که انارستان است. تو برخوردار از "کلمه"ی خویشی. دانه ای "زنده، کامل و مستعد" که در انتظار شکوفایی و ثمر دهی است. اگر باغبانی نمی دانی، باغبان الهی را بیاب. آنگاه در خواهی یافت که چه عظمتی در وجودت نهاده اند.
برگرفته از سایت مسعود ریاعی
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر و ترجمه و تفسير سوره #مطففين: كم فروش كيست؟
ارتباط #مطففين با #فجار و #مكذبين چيست؟
👌پاسخ ۲:
کمفروشان خود را ارزشمند و دیگران را بی ارزش میدانند
کمفروشان عملاً ارکان دین را تکذیب میکنند ، ولو اینکه برخوردار از ظواهر مسلمانی بوده، بلکه حتی خیلی ظواهر مرغوبی هم داشته باشند.
آنها، در عمل، خویش را از دیگران بالاتر می دانند که حق خویش را (مطابق آیه ۲) کامل میخواهند، اما برای دیگران ارزشی قائل نیستند که (مطابق آیه ۳) حق آنها را ناقص می دهند.
در این حالت دارند عملاً آموزه های دینی را تکذیب می کنند، حتی اگر با زبان آنها را تصدیق کنند.
فجّار (در آیه ۷) اعم از مطففین (در آیه ۱) است
کلمه «کلّا» که در ابتدای آیه ۷ هست، این پاراگراف را به پاراگراف اول وصل می کند و در نتیجه موضوع آیه ۷ ، موضوع آیه ۱ را هم در بر می گیرد.
یعنی «فجّار» اصناف مختلفی را شامل میشود که یکی از آن ها کم فروشان مورد بحث آیه ۱ هستند.
تجاوزگران و تکذیبگران و فجّار و کم فروشان در یک ردیف اند
از آنجا که هم در آیه ۱، و هم در آیه ۱۰، کلمه «ویل» به کار رفته معلوم می شود کم فروشان و تکذیبگران هم ردیف اند، و از آنجا که در ابتدای آیه ۷ «کلّا» دو پاراگراف را به هم وصل می کند، معلوم میشود «فجار» هم با کم فروشان هم ردیف است.
همچنین از آیه ۱۲ فهمیده می شود تجاوزگران نیز با آنها همردیف می باشند.
تفسير آقای گنجه ای
http://yon.ir/Qp8652
https://eitaa.com/quranpuyan