eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣6⃣ تدبر در سوره پرسش تفسیری : منظور از ((يقين )) در آيه : ((و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين ))چیست؟ پاسخ ۲ « وَ اعْبُدْ » عبادت، اطاعت و پيروى فرمان‌هاى پروردگار است. « يقِين » ثابت و روشن شدن كار و كنار رفتن شك و ترديد، به‌گونه‌اى كه موجب آرامش نفس و طمانينه در آن شود.علامه طباطبايى رحمه الله بر اين باور است كه باتوجه به سياق، « اَلْيقِين » در اين آيه، به‌معنى مرگ و عالم آخرت است كه سراسر علم و يقين است .پيش‌تر در سوره‌ى مدثر ۴/ ۴۷ نيز يقين به‌معنى مرگ دانسته شد. اما در سوره‌هاى تكاثر ۱۶/ ۵ و ۷ از علم اليقين و عين اليقين و در سوره‌ى واقعه ۴۶/ ۹۵ از حق اليقين سخن به‌ميان آمد.موافق اين دسته از آيات و باتوجه به وعده‌هايى كه خدا در اين سوره به پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم درمورد عذاب كافران و مشركان تمسخركننده‌ى پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم در ادامه‌ى حيات، چه در دنيا و چه در آخرت داد، مى‌توان ادعا كرد، تأخير عذاب تمسخركنندگان و نيز علنى كردن اجتماعات مؤمنان، موجب مى‌شد تا قلب پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم با دلشوره و اضطراب مواجه باشد؛ نگرانى‌هايى از جهت گمراه شدن مردم به‌دليل جولان كافران، و نيز اضطراب از احتمال تأثير اقدامات مشركان در گسترش امر دين و علنى كردن اجتماعات مؤمنان وجود داشت؛ لذا خداى متعال، عبادت و اطاعت پروردگار را راهى براى غلبه بر اين اضطراب‌ها شمرد و عبادت را وسيله‌ى سكونت دل و طمأنينه‌ى او قرار داد.به همين جهت برخى مفسران يقين را به‌معنى نصرت و پيروزى دانسته‌اند . مراد آيه : و اى پيامبر، پروردگارت را پرستش و اطاعت كن تا يقين و آرامش قلب را براى تو به‌ارمغان آورد.(يا تا هنگام مرگ پروردگارت را بندگى و اطاعت كن و از اين عمل دست نكش.) نكته : برخى « يقِين » را در اين آيه، يقين اعتقادى معنى كرده و نتيجه گرفته‌اند كه وقتى انسان به يقين رسيد، براساس اين آيه، نيازى به عبادت ندارد.اين قول، هم با عنايت به سياقى كه در بالا اشاره شد، باطل مى‌شود و هم باتوجه به اين‌كه مخاطب اين قول، پيامبرى است كه در اوج يقين و اعتقاد قرار دارد ؛ كسى كه فرمود : «عَلىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اِتَّبَعَنِي» (يوسف ۱۰۸/۵۳) و در جاى ديگر فرمود: «إِنِّي عَلىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي» (هود ۵۲/ ۲۸، ۶۳ و ۸۸) اضافه بر اين‌كه ايشان و تمام انبيا و اوليا تا آخر عمر، عبادت را ترك نكردند.البته مى‌توان يقين را به‌معنى اعتقاد گرفت، اما ملتزم به مفهوم آن نشد.چه اشكالى دارد كه انسان از راه عبادت، يقين و اعتقادات خود را تقويت سازد، و از آن پس هم به عبادت بپردازد.به‌هرحال، برخى بزرگان همين معنى را در تفسير خود ذكر كرده اند .به‌عبارت روشن‌تر، تنها ثمره‌ى عبادت، يقين نيست تا با تحققش، عبادت پايان يابد؛ بلكه عبادت كاركردهاى گوناگونى دارد كه يكى از آن‌ها رسيدن به يقين است. تفسیر همگام با وحی https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 💠فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛ 🌱 آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید. 💫چه گویمت كه چه اسرار اندر آن مخفی‌ست كتاب جلوه‌ی حقسّت، وصفش آسان نیست 💫سعادت دو جهان، عزت و شرافت و فضل به حق قسم، كه جز اندر خلال نیست 🌹🌹با ما همراه شوید در مطالعه یک صفحه از قران بطور یک روز درمیان با ترحمه آیات، همراه با فایلهای ترتیل، شرح و ترجمه و تفاسیر مختلف از امروز مطالعه و تدبر در پنجاه و پنجمین سوره قران به ترتیب نزول یعنی سوره را در گروه در آغاز كردیم. 💫گروه تقرب http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
و . 🛑قسمت دوازدهم : بخشي از نظرات مرحوم علامه محمدرضا حكيمي: 👈 اگر ورثه انبياهستند، كدام پيامبري در برابر زمان خود ساكت بوده و فقط تدريس ميكرده و رساله مي نوشته است؟ ↩️ ، وارث پيامبران؟! ❓آیا کدامیک از پیامبران، می‌نوشته‌اند و در گوشه‌ای می‌نشسته، و به نمازی حاضر می‌شده‌اند و درسی می‌داده و تقسیم می‌کرده‌اند، و بس؟ ❓آیا کدام پیامبر در برابرِ خود ساکت بوده و مظلومان و محرومان را در رنج و محرومیت و شکنجه می‌دیده و دم بر نمی‌آورده است؟ 👈مگر قرآن نمی‌خوانید؟! مگر در سرگذشت پیامبران که در قرآن کریم آمده است تأمل نمی‌کنید‌؟! ❓کجا وارث انبیاء است عالمی که در برابر جبارِ زمان ضعیف و ذلیل باشد، و توده را نیز به و تسلیم سوق دهد یا در ذلت و فساد بنگرد و دم بر نیاورد و تنها و تنها درسی بگوید، رساله‌ای بنویسد، و به نماز جماعتی حاضر شود، و به بیاید، کجا وارث انبیاء است؟ 📚هویت صنفی روحانی، محمد رضا حکیمی، ص ۴۳ 📝روحانیت؛ جهنمی؟ 🔸وظیفه روحانیت اسلام تنها سخن گفتن و شعار دادن و کنار ایستادن و نظاره گر بودن نیست، نظاره گر بودن بر این زندگی‌های و سفیانی و این تفاوت‌ها و تبعیض‌های جهنمی و این داشتن و نداشتن‌های ضد قرآنی... 🔹زندگی‌هایی که در آنها، یکجا میلیون‌ها تومان هزینه مراقبت از یک بیمار گردد و یک جا کودکی معصوم برای نداشتن سرپناه جان سپارد... و ما غرقه‌‌ی این پندار که حافظ دینیم و مروج اسلام و حتی صادر کننده‌‌ی آن به این سوی و آن سوی جهان... 😔 ده را همه آب در ربوده ما لافزنان که دهخداییم 📗قصد و عدم وقوع: ص۱۲۷ محمدرضا حكيمي ⭕چرا روحانیت به تكاثر قارون صفتان بي توجه است❗️ روحانیت شیعه، چرا مانند قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرين«ع»، به آثار بسیار منفی در دست افراد (تكاثر - به تعبیر قرآن کریم-) توجه نمی‌کنند، و برای تعدیل ثروت دست به اقدام نمی‌زنند، تا جایی که اختیار همه چیز ملت فداکار اینگونه به دست شماری بیفتند، و اینگونه خون مردم را به نص روایات معتبر- بمکند... 📖حکومت اسلامی: ص۱۹ 🖋محمد رضا حکیمی 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠إِلَهِی لا تَجْعَلْنِی مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ ✨خدایا! مرا از کسانی که رویت را از آنان برگرداندى قرار مده! @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 41 تا 45 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در قرآن و فقه ❓ آيا در قرآن واجب است؟آيه خمس كدام است؟ آیا خمس فقط مربوط به است؟ 👈 یکی از احکام مالی در اسلام است که در یک آیه از قرآن،آیه 41 سوره انفال و در میان آیات مربوط به جنگ بدر به آن پرداخته شده است. 💠وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۴۱  انفال﴾ 🌱فولادوند: و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه‏ ماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى [حق از باطل] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ايمان آورده‏ ايد و خدا بر هر چيزى تواناست 👈در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین امده است: 🔷✨"كلمه (غنم ) و (غنيمت ) به معناى رسيدن به در آمد از راه تجارت و يا است، و ليكن در اين آيه بملاحظه مورد نزولش تنها با غنيمت جنگى منطبق است. 🔷✨راغب مى گويد: (غنم ) - به دو فتحه - معنايش معروف است، خداى تعالى فرموده : (و من البقر و الغنم حرمنا عليهم شحومهما) (و از گاو و گوسفند پيه آن دو را بر ايشان حرام كرديم )و (غنم ) - به ضمه حرف اول و سكون حرف دوم - به معناى رسيدن و دست يافتن به فائده است، و ليكن در هر درآمدى كه از راه جنگ و از ناحيه دشمنان و غير ايشان به دست آيد استعمال شده، و به اين معنا است آيه (و اعلموا انما غنمتم من شى ء و آيه فكلوا مما غنمتم حلالا طيبا). 🔷✨و كلمه (مغنم ) به معناى هر چيزى است كه به درآيد و جمع آن (مغانم ) مى باشد، مانند: (فعند الله مغانم كثيره) و از ظاهر آيه برمى آيد كه تشريع در آن مانند ساير تشريعات قرآنى ابدى و دائمى است، و نيز استفاده مى شود كه حكم مورد نظر آيه مربوط به هر چيزى است كه غنيمت شمرده شود، هر چند ماخوذ از كفار نباشد. 👈مانند استفاده هاى و مرواريدهايى كه با غوص از دريا گرفته مى شود و كشتى رانى و استخراج معادن و گنج، آرى، گو اينكه مورد نزول آيه غنيمت جنگى است، و ليكن مورد مخصص نيست." http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm16974findlastpost_khms-dr-qrn--y-fqT-Gnym-jngy-mshmwl-khms-st--nZrt-mtfwt-dr-shm-sdt-w-shm--mm.aspx#post16974 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan.
❇️لازمه‌ی ، است 💠‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۴۵/انفال) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه با گروهی (از دشمن) روبرو شديد، ثابت‌قدم باشيد و خدا را بسيار ياد كنيد تا شما رستگار شويد. 🔷✨‏مراد از ذكر و ياد خدا در آيه، تنها ذكر زبانی نيست، بلكه توجّه درونی و ياد لطف‌ها و امدادهای و وعده‌های و ياد عزّت، عظمت و فرمان او نيز مقصود است، چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: «از امور مهمّی كه خداوند بر بندگان لازم دانسته است، بسيار ياد نمودن از خداوند است، ياد الهی هنگام مواجهه با حلال‌ها و حرام‌ها كه اگر اطاعت الهی باشد بدان عمل كند و اگر معصيت خدا باشد، آن را ترك كند». ‏🔹لازمه‌ی ايمان، ثابت قدمی است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... فَاثْبُتُوا ‏🔹ما مأمور به ثبات قدم در جبهه‌ايم، «فَاثْبُتُوا» امّا همين پايداری را هم بايد از خدا بخواهيم. «رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا» ‏🔹فضای جبهه‌ی مسلمانان بايد آكنده از ياد خدا باشد و هر چه مشكلات بيشتر باشد، نياز به ياد خدا بيشتر است. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» ‏🔹يادی از خدا كافی نيست، بايد خدا را بسيار ياد كنيم. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» زيرا اگر در بحران جنگ و حوادث جبهه، ياد خدا زياد نباشد، امكان انحراف در هدف، عمل وشيوه بيشتر است. ‏🔹در جبهه، بايد ياد خدا، جايگزين ياد زن، فرزند، مال و ... شود. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ» چنانكه امام سجاد عليه السلام در دعای مرزداران می‌فرمايد: خدايا! ياد مال و فرزندان و ... را از دل رزمندگان ببر و بهشت را جلوی چشمشان جلوه بده. ‏🔹پايداری و ياد خدا، رمز پيروزی در نبرد و رستگاری جاويد است. فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ‌ ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌ ‏🔹ميدان‌های نبرد وجبهه‌ها، يكی از مراكز رستگاری است. «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣6⃣ تدبر در سوره پرسش تفسیری : منظور از ((يقين )) در آيه : ((و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين ))چیست؟ پاسخ ۳ : طبعا آنحضرت در روز اول دریافت وحی با روز آخر آن مساوی نبود. عالَم پیامبری هم مانند عالم انسانی رشد و تکامل دارد و اینهمه آیات حاویِ صبرکن و حرص نخور و منتظر باش – که از بس زیاد است نیازی به استشهاد نیست – دلیل آن است، بنا به نظر عادی و معقول، پیامبر (ص) نیز در استعدادش «یقین»ی نهفته بود که هنگام نزول این آیات هنوز به آن اندازه حداکثریِ خویش نرسیده بود و آیه میگوید برای اینکه به آن یقین حداکثری ظرفیت هایت برسی عبادت پیشه کن (نه اینکه مانند مدلول آیه های ۸۸ و ۹۵ و ۹۷ همین پاراگراف و آیات بسیار زیاد قبلی و بعدی) افسرده شوی که چرا مسخره ات میکنند و چرا دست و بالت تنگ است و چرا اطرافیانت فقیرند و . . . ) و برای اینکه رفع دلتنگیت بشود باید به چنان یقینی برسی که اینها در نظرت مهم نیاید و برای رسیدن به آن به عبادت (بیشتر و بهتر) بپرداز (نه اینکه آنقدر عبادت کن که مرگت فرا رسد – چنانکه المیزان گفته) از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و . 🛑قسمت سیزدهم : و نسبت به و 🔻 و نمایی ↩️«امروز عده ای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می زنند، که گویی وظیفه ای غیر از این ندارند. خطر و احمق در حوزه های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند.» 📗(صحیفه امام، ج 21، ص 278) «آن قدر که اسلام از این ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است… ولی طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس‌مآبی و عوض شده است… روحانیون وابسته و مقدس‌نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند در حوزه‌های علمیه 📗(صحیفه امام، ج 21، ص 280) ↩️پاسخ ایشان به انتقاد یکی از روحانیون مبنی بر آزاد سازی : "شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید تنها خدا را درنظر بگیرید و تحت تأثیر و واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد. 🔻تشریفات حوزه های علمیه ♦️«آقایان علمای اعلام و مدرسین محترم ، توجه عمیق کنند که مبادا و توجه به ساختمان های متعدد برای مقاصد سیاسی و اجتماعی اسلام، آنان را از مسأله مهم اصلی حوزه ها ـ که اشتغال به علوم رایج اسلامی و خصوصاً فقه و مبادی آن به طریق سنتی است ـ اغفال کند... توجه کنند که حد افراط را جلوگیری کنند.» (صحیفه امام، ج 17، ص 325 ـ 326) «تشریفات حوزه های روحانیت... دارد زیاد می شود. وقتی تشریفات زیاد شد، محتوا کنار می رود. وقتی ها و ها و دم و دستگاهها زیاد شود، موجب می شود بنیه فقهی اسلام صدمه ببیند. یعنی با این بساط ها نمی شود شیخ مرتضی و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانی است، و واقعاً نمی دانم با این وضع چه کنم! این تشریفات اسباب آن می شود که روحانیت شکست بخورد. زندگی صاحب جواهر را با زندگی روحانیون امروز که بسنجیم، خوب می فهمیم که چه ضربه ای به دست خودمان به خودمان می زنیم.» 📗(صحیفه امام، ج 19، ص 42 ـ 43 🔻غرق شدن در مادیات «اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته توجه به بکنیم... ممکن است... روحانیت شکست بخورد... من خوف این را دارم که مردم به واسطه امثال من به بهشت بروند... آنها برای خاطر ما و شنیدن حرف ما به بهشت بروند و ما برای خاطر این که خودمان مهذب نبودیم به جهنم [برویم!]. و آن خوف زیادی که من دارم این است که ما روبه رو بشویم با آنها، ما در جهنم باشیم، آنها در بهشت باشند و اشراف به ما پیدا کنند! و این خجالت را انسان کجا ببرد؟» (صحیفه امام، ج 18، ص 13) ↩️«♦️اگر خدای نخواسته مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده اند، درست کرده اند و رفت و آمدهایشان مناسب شأن روحانیت نیست و آن چیزی را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان.» (صحیفه امام، ج 19، ص 317) 🔻 «برادرهای من! خواهرهای من! امروز آبروی اسلام... بسته به اعمال روحانیین است، روحانیین که مربی انسانها هستند، آبروی اسلام در ایران امروز، بسته به اعمال همه است و خصوصاً روحانیون... همه مسئولید. لکن روحانیون بیشتر مسئولند. مبادا یک وقت اعمالی صادر بشود از این طایفه... [آنگاه] اشخاص مغرض گفته اند و می گویند که «ما از زیر بار دیکتاتوری رضاخان بیرون آمدیم و زیر بار واقع شدیم». آخوند دیکتاتور نیست و دیکتاتور آخوند نیست.» (صحیفه امام، ج 8، ص 258 🔻بردن آبروی اسلام ↩️«اگر خدای نخواسته روحانیونی که مدعی این هستند که نماینده امام زمان ـ الآن ـ هستند در بین مردم، اگر خدای نخواسته از یکی شان یک چیزی صادر بشود که برخلاف اسلام باشد، اینطور نیست که فقط خودش را از بین برده، این [مدعی] روحانیت را لکه دار کرده!» 📗(صحیفه امام، ج 11، ص 250 🔻 تعفن آخوندهاي فاسد «آنقدر صدمه‌ای که اسلام از یک می‌خورد از محمدرضا نمی خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملّای فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی بعض از آخوندهای فاسد دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی‌کنیم. ما طرفداری از اسلام می‌کنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید. پیش هرکس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیرمعمم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است.» 📚صحیفه امام خمینی » جلد 10 » صفحه 279 ادامه دارد 💫 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ 🔸پس رزق را نزد خدا بجوييد 📗سوره عنكبوت، آیه ۱۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 46 تا 52 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
❇️ به اينكه خداوند با است، انسان را به و سوق می‌دهد 💠و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین 46/انفال 🌱و از خدا و رسولش اطاعت نمایید و نزاع نکنید،چون سست و مضطرب می شوید و نیرویتان تحلیل می رود و صبر کنید که هماناخدا با صابران است . 🔹از سیاق استفاده می شود که در اینجا منظور از(اطاعت )اطاعت از دستوراتی است که از جانب خدا و رسول در باره امر جهاد ودفاع از حریم دین و حوزه اسلام صادر می شود ،مثل اینکه باید اول اتمام حجت کنند و در امر جنگ متعرض زن و فرزند دشمنان نشوند و بدون اطلاع بر آنهاشبیخون نزنند... 🔹و آنگاه می فرماید: با نزاع و کشمکش در میان خود ایجاداختلاف نکنید و در نتیجه خودتان را دچار ضعف اراده مسازید و عزت و دولت و غلبه بردشمن را از دست ندهید، چون اختلاف و تفرقه ، وحدت را زایل کرده و قدرت و نیرو و شوکت شما را از بین می برد و همواره در برابر ناملایمات جنگی که ازطرف دشمن متوجه شما می شود خویشتنداری کنید و اکثرا در حال ذکر خدا و اطاعت از خدا و رسولش باشید و حوادث وسنگینی بار اطاعت شمارا از پا در نیاورد و سنگینی طاعت و لذت معصیت و عجب و تکبر، شما را گمراه نکند، چون خدا با صابران است و آنها را از ضعف و سستی حفظ می کند و صبرقویترین یاور انسان در شدائد و محکم ترین رکن در برابر سستی عزم و تحول اراده است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan