eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ 🔸بسا چیزی را خوش ندارید درحالی‌که برای شما خیر است 📗سوره بقره، آیه ۲۱۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 34 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
9FilesMerged_۲۰۲۴۰۷۰۸_۰۳۳۹۰۳.mp3
2.71M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عظمت و حقانیت 💠وَ ما كانَ هذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرى‏ مِنْ دُونِ اللَّـهِ وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ 🌱شایسته‌ی این قرآن نیست که دروغ‌پردازی از سوی غیر خدا باشد؛ بلکه کتب آسمانی پیش از خود را تصدیق می‌کند و (محتویات) آن کتاب(ها) را ـ که هیچ شکی در آن نیست و از سوی پروردگار جهانیان است ـ توضیح می‌دهد. یونس - ۳۷ 🔷✨در اینجا قرآن به پاسخ قسمت دیگرى از سخنان نارواى مشرکان مى‏پردازد، چرا که آنها تنها در شناخت مبدأ گرفتار انحراف نبودند، بلکه به پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله نیز افترا مى‏زدند، که قرآن را با فکر خود ساخته و به خدا نسبت داده است. آیه مى‏گوید: «شایسته نیست که این قرآن بدون وحى الهى به خدا نسبت داده شده باشد» (وَ ما کانَ هذَا الْقُرْآنُ أَنْ یُفْتَرى‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ). سپس به ذکر دلیل بر اصالت قرآن و وحى آسمانى بودنش پرداخته، مى‏گوید: «ولى این قرآن کتب آسمانى پیش از خود را تصدیق مى‏کند» (وَ لکِنْ تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ). یعنى تمام بشارات و نشانه‏هاى حقانیتى که در کتب آسمانى پیشین آمده بر قرآن و آورنده قرآن کاملا منطبق است و این خود ثابت مى‏کند که تهمت و افترا بر خدا نیست و واقعیت دارد. 🔷✨سپس دلیل دیگرى بر اصالت این وحى آسمانى ذکر کرده، مى‏گوید: «و این قرآن شرح کتب اصیل انبیاء پیشین و بیان احکام اساسى و عقائد اصولى آنها است و به همین دلیل شکى در آن نیست که از طرف پروردگار عالمیان است» (وَ تَفْصِیلَ الْکِتابِ لا رَیْبَ فِیهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمِینَ). و به تعبیر دیگر هیچ گونه تضادى با اصول برنامه انبیاء گذشته ندارد، بلکه تکامل آن تعلیمات و برنامه‏ها در آن دیده مى‏شود، و اگر این قرآن مجعول بود حتما مخالف و مباین آنها بود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و هركس تنها به خود او بر می‌گردد.اما رضای به كار ديگران، انسان را شريك در پاداش يا كيفر می‌كند 💠‏وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِي‌ءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ (۴۱/یونس) 🌱‏واگر تو را تكذيب كردند، پس بگو: عمل من برای من و عمل شما برای شما باشد. (و هر يك از ما و شما، جزای كار خود را خواهد ديد.) شما از آنچه من انجام می‌دهم بيزاريد ومن نيز از آنچه شما انجام می‌دهيد، بيزارم. ‏🔹مردم را نمی‌توان به ايمان آوردن مجبور كرد. وظيفه‌ی پيامبران ارشاد و هدايت است، نه اجبار. وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ‌ ... ‏🔹رهبر بايد خود را برای تكذيب گروهی از مردم آماده كند. «وَ إِنْ كَذَّبُوكَ» ‏🔹در مقابل تكذيب كنندگان احساس شكست نكنيم، چون پاداش هدايت و ارشاد را می‌بريم و مخالفان نيز به كيفر تكذيب و لجاجت خود می‌رسند ولی برنده‌ی اين معامله ما هستيم. «لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ» ‏🔹پيامبر در برابر تكذيب‌كنندگان موضع‌گيری قاطعی داشت. «فَقُلْ لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ» ‏🔹سود وزيان هركس تنها به خود او بر می‌گردد. «لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ» ‏🔹اسلام دين استدلال واخلاق است، نه سازش با كفّار. اگر حقّ را پذيرا نشدند، بيزاری خود را از رفتار وعقايد آنان اعلام كنيم. «أَنْتُمْ بَرِيئُونَ، وَ أَنَا بَرِي‌ءٌ» ‏🔹رضای به كار ديگران، انسان را شريك در پاداش يا كيفر می‌كند. «أَنْتُمْ بَرِيئُونَ، وَ أَنَا بَرِي‌ءٌ» (دليل آنكه مزد هر كس مخصوص خود اوست، اين است كه من و شما هيچ يك به كار ديگری راضی نيستيم) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۲۴-۱۲ سوره هود ۱- باورها و رفتارهای مخالفان پیامبر که در این دو فراز بیان شده عبارتند از: -خود را خم میکنند و لباس را بر سرشان می کشند که پیام وحی را نشنوند (نشانه عناد و لجاجت در مخالفت) -حشر و بعث بعد از مرگ را سحر میخوانند و منکر معادند -عذاب الهی را انکار و استهزا میکنند -به پیامبر میگویند چرا همراه او فرشته ای نیامده یا چرا گنج و مال و اموال ندارد -میگویند پیامبر قران را به خدا بدروغ نسبت داده است -به خدا دروغ می بندند (که رسولی نفرستاده یا قرانی نازل نکرده) -دیگران را هم از شنیدن وحی و قرآن بازمیدارند. ۲- آیات ۲۲-۱۹ به عجز مخالفان پیامبر در بازداشتن مردم از راه خدا و خسران انها در دنیا و اخرت اشاره کرده که مشابه مفهوم سوره مسد است. ۳- احزاب ، قبلا در سوره صاد در معنای گروهها و ائتلافهای ضد رسولان که همواره در طول تاریخ بوده و هستند استفاده شده بود. ۴- بیشترین تکرار بینه در قران، در سوره هود است ۵ بار پیش از این تنها در سوره طه یکبار بینه استفاده شده بود. ۵- تکرار زیاد افعال و اسامی مشتق از افترا، افتری، یفتری، مفترون، مفتریات. عبارت من اظلم ممن افتری علی الله کذبا در سوره های کهف، هود،انعام(3بار)، یونس،عنکبوت و صف تکرار شده است. ۶- اولین کاربرد صد عن سبیل الله برای مشرکان مکه. پیش از این به صد عن سبیل توسط شیطان برای ملکه سبا و قومش اشاره شده بود. ۷- در سوره حجر هم مشابه آیه ۱۲ خطاب به پیامبر بیان شد که نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون صدرک راجع به پیامبر در ۴ سوره بکار رفته است: حجر،هود،اعراف، انشراح ۸- تحدی به آوردن ۱۰ سوره مثل قرآن در آیه ۱۳. قبلا در سوره های طور و اسراء هم مخالفان به آوردن کلامی مثل قرآن دعوت شده بودند. اما در سوره هود عدد ۱۰ سوره مشخص شده و بعدا در سوره یونس، به یک سوره تحدی شده است. ۹- مفهوم آیات ۱۵ و ۱۶ در سوره های دیگر قران هم تاکید شده است از جمله آیات ۱۸ و ۱۹ سوره اسراء :من کان یرید العاجله .. و شوری ۲۰ من کان یرید حرث الدنیا.. ۱۰- ایه ۱۷ سوره هود یکی از ایات پراختلاف در ترجمه و تفسیر است.ایا "من کان علی بینه" به پیامبر اشاره دارد یا مومنان؟ در "یتلوه شاهد منه" ،یتلو به چه معناست؟ مرجع ضمایر ه چیست؟و نهایتا این شاهد کی یا چیست؟مرجع ضمیر در "اولئک یومنون به" چیست؟ ایه ضمایر زیادی دارد و میشود ترکیبات مختلفی را براش تصور نمود. اختلاف اصلی ترجمه های ايه را میشه در دو محور جای داد:اینکه من کان علی بینه را بر پیامبر منطبق کرد یا بر اهل ایمان. کلیت آیات فراز در خصوص بهانه های مخالفان و تثبیت پیامبر است .با توجه به تقابل يومنون و یکفر، در آیه ، و نیز من کان يريد الدنيا در آيات قبل، احتمال اینکه بینه داشتن به مومنان برگردد، تقویت می‌شود. اما با توجه به دلایل زير، دلالت آن بر پیامبر ارجح است: _اهل ایمان که بر حجتی از رب هستند، ضرورتی به اتيان شاهد ندارند. نه برمبنای عقل و نه طبق سایر آیات قرآن. همین که در انتخاب خود حجت دارند، بین آنها و خدا کافیست .اما این پیامبر و مدعی رسالت است که باید شاهد بیاورد. _ در ادامه سوره از قول سه پیامبر، همین جمله ان کنت علی بینه من ربي در تایید رسالت خودشان بیان شده، که با توجه به مشابهت های آنها با مردم عصر پیامبر ، در آیه مورد بحث هم می تواند بر صحت ادعای پیامبر دلالت دا‌شته با‌شد مخصوصا که در آیات قبل با جملات چرا فرشته همراهش نیست یا گنج ندارد، رسالت ایشان توسط مشرکان مورد تردید قرار گرفته است. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛