eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ خدا بر تاريخ و جامعه ثابت و حاكم است 💠وَ سَكَنْتُمْ فِي مَساكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَ تَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنا بِهِمْ وَ ضَرَبْنا لَكُمُ الْأَمْثالَ (۴۵/ابراهیم) 🌱‏و (شما بوديد كه) در خانه‌های كسانی كه (پيش از شما بودند و) به خويشتن ستم كردند، ساكن شديد و برای شما روشن شد كه با آنان چه كرديم و برای شما مثل‌ها زديم (پس چرا عبرت نگرفتيد) 👈این جمله عطف بر محل جمله (اقسمتم ) است و معنا چنین است که مگر شما نبودیدکه در شهر و مسکن مردمی منزل کردید که آنان نیز ستمکار بودند و به کیفرظلمشان منقرض گشتند و مگر ندیدید که چگونه عذاب ما بر آنها احاطه کرد؟ وحال که چنین است چگونه ادعا می کنید که هرگز زوال نخواهید داشت ؟ 🔷✨پس از دو جهت صدق دعوت الهی برای آنها به ثبوت رسیده و برایشان آشکار شده که سرپیچی از آن ، عذاب استیصال را به دنبال دارد، 🔹اول ): از راه مشاهده ، 🔹دوم ): از راه بیان ، که خداوند با زدن مثلها و بیان وضعیت آنها، حجت رابر سایرین تمام نموده . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، هم معرفت و شناخت به انسان می‌دهد، و هم با تذکر به سوی خیر تشویق میکند 💠هذا بَلاغٌ لِلنَّاسِ وَ لِيُنْذَرُوا بِهِ وَ لِيَعْلَمُوا أَنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ وَ لِيَذَّكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ (۵۲/ابراهیم) 🌱‏اين (قرآن) پيام‌رسا و ابلاغی برای مردم است تا به وسيله‌ی آن، هشدار يابند و بدانند كه همانا او معبودی يكتاست و تا خردمندان پند گيرند. 🔹قرآن، مايه‌ی تبليغ است ومبلّغان بايد مايه‌ی تبليغی خود را از قرآن بگيرند. ‏«هذا بَلاغٌ» 🔹قرآن، كتاب توحيد است و از قرآن بايد مُوحّد ساخته شود. هذا بَلاغٌ‌ ... لِيَعْلَمُوا أَنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ 🔹ابلاغ به تنهايی كافی نيست، انذار نيز لازم است. (آری، هدفِ تبليغ، انذار است.) «وَ لِيُنْذَرُوا» 🔹دانستن كافی نيست، توجّه و تذكّر نيز لازم است. «لِيَعْلَمُوا- لِيَذَّكَّرَ» 🔹انس با قرآن، هم معرفت و شناخت به انسان می‌دهد، «لِيَعْلَمُوا» و هم با تذكّر و پند، آدمی را به اعمال خير تشويق می‌كند. «لِيَذَّكَّرَ» ‏ 🔹قرآن، برای عموم مردم ابلاغ است، امّا تنها صاحبان عقل متذكّر می‌شوند و از آن پند می‌گيرند. «وَ لِيَذَّكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» 👈‏آری، اگر به رهنمودهای قرآن با جان و دل توجّه كنيم، انسان موحّد و متذكّری می‌شويم. انشاء اللَّه‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللّٰهِ، ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خاتَِمَ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْمُرْسَلِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَحْمَدُ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلَى الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَ السَّابِقَ إِلَىٰ طَاعَةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَالْمُهَيْمِنَ عَلَىٰ رُسُلِهِ، وَالْخاتَِمَ لِأَنْبِيائِهِ، وَالشَّاهِدَ عَلَىٰ خَلْقِهِ، وَالشَّفِيعَ إِلَيْهِ، وَالْمَكِينَ لَدَيْهِ، وَالْمُطاعَ فِي مَلَكُوتِهِ، الْأَحْمَدَ مِنَ الْأَوْصافِ، الْمُحَمَّدَ لِسائِرِ الْأَشْرافِ، الْكَرِيمَ عِنْدَ الرَّبِّ، وَالْمُكَلَّمَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُبِ، 🌸🥀سلام بر تو ای رسول خدا، سلام بر تو ای دوست صمیمی خدا، سلام بر تو ای پیامبر خدا،  خدا، سلام بر تو ای محبوب خدا،، سلام بر تو ای خاتم پیامبران، سلام بر تو ای سرور رسولان، سلام بر تو ای محمّد، سلام بر تو ای احمد؛ سلام بر تو ای حجّت خدا بر پیشینیان و پسینیان و پیشی‌گیرنده بر طاعت پروردگار جهانیان و نگهبان بر رسولانش و خاتم پیامبرانش و گواه بر بندگانش و شفیع به درگاهش و ارجمند در نزدش و پیروی شده در ملکوتش، پیامبر ستوده‌تر در صفات و پسندیده بر دیگر برجستگان، بزرگوار نزد پروردگار و طرف سخن واقع شده از پس پرده‌های غیب 🥀🤲 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ، وَوَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ؛ 💫خدایا بر حسن درود فرست، فرزند سرور پیامبران و جانشین امیرمؤمنان خدایا بر او درود فرست و از سوی من در این ساعت به روح و جسدش بهترین درود و سلام را برسان؛ @quranpuyan
صدا ۱۶۱.mp3
23.2M
ص به‌مثابه جلسه ششم: راهی که محمد ص تا شایستگی بعثت طی کرد ✅ایا حضرت محمد ص قبل از بعثت اسوه است یا محمد بعد از بعثت؟ در 25 سال بعد از بلوغ و قبل از بعثت چه را انتخاب کرد؟ ایا در بین همه ادیان، تحقیق کرد و بهترینش  را انتخاب کرد؟ یا بر همان دین مرسوم ابا و اجدادی بود؟ یا با معیارهای انسانی و عقلانی، خودش دین اجدادی را پیرایش کرد؟ ✅اشاره به برخی معیارها در انتخاب دین و رفتارهای اجتماعی دانشگاه مفید، زمستان ۴۰۲ دکتر عبدالرحیم سلیمانی @quranpuyan
شماره65 ❇ را از بياموزيم 👈 پیامبر گوش شنوا برای همه جامعه حتی منافقان بود.قران در سوره توبه وقتی که منافقان او را گوش خطاب میکردند؛از این رفتار پیامبر دفاع می کند. 💠وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏ "61/توبه" 🌱برخى از منافقان، پیامبر را آزار مى‏دهند ومى‏گویند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى‏دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مى‏كند و براى هر كس از شما كه ایمان آورد، مایه‏ى رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذیّت وآزار مى‏دهند، عذابى دردناك دارند. 📚👈در تفسیر المیزان چنین امده است: 🔷✨و اگر منافقين رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) را (گوش ) ناميده اند، منظورشان اين بود كه هر حرفى را مى پذيرد و به حرف هر كس گوش مى دهد. معنای جمله اذن خیرلکم آن است که استماع آنجناب استماع خيرى باشد يعنى به پاره اى از حرفهائى كه براى مسلمانان خير نيست گوش مى دهد، و ليكن صرفا به منظور احترام از گوينده گوش مى دهد و كلام او را حمل بر صحت مى كند تا هتك حرمت او را نكرده و خود نيز گمان بد به مردم نبرده باشد، و ليكن اثر خبر صادق و مطابق با واقع را هم بر آن بار نمى كند، يعنى اگر در سعايت كسى باشد آن شخص را مواخذه نمى كند، در نتيجه هم به حرفهاى گوينده گوش داده و او را احترام كرده، و هم ايمان آن مومنى را كه وى در باره او بدگوئى و سعايت كرده محترم شمرده است. 📚👈در تفسیر نور نیز پیام های زیر در خصوص ایه فوق درج شده است: 🔹 به همه مردم اجازه‏ ى سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به ساده‏ لوحى متّهم شوید.«یقولون هو اذن» ↩️ از ، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوینده است. كلمه‏ى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است. 🔹 گاهى به ‏خاطر مصلحتِ امّت باید از بعضى شنیده ‏ها تغافل كرد.«اُذن خیرلكم» ↩️ گاهى آثار تربیتى و اجتماعى یا سیاسىِ سكوت، بیش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن» 🔹 از صفات یك رهبر آگاه، سعه ‏ى صدر، گوش دادن به حرف همه ‏ى گروهها، برخورد محبّت‏ آمیز با آنان، عیب‏پوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه‏ى مردم است. «قل هو اُذن خیر» ↩️ با روى باز و از روى خیرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشید. «اُذن خیرٍ لكم» 🔹 سكوت در برابر شنیده‏ها، همیشه نشانه‏ى رضایت نیست. «اذن خیر لكم» ↩️ اگر مؤمنى خبرى داد، او را تصدیق كنید. «یؤمن للمؤمنین» 💫 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران پویان
#محمد ص به‌مثابه #اسوه_اخلاقی جلسه ششم: راهی که محمد ص تا شایستگی بعثت طی کرد ✅ایا حضرت محمد ص قب
محمد(ص) به مثابه اسوه اخلاقی ۱ : چیستی و چرایی اخلاق و اسوه اخلاقی ۲ : اسوه‌های اخلاقی، انسان‌های ارشادگر ۳ : تقدم اخلاق بر دین، شرط استفاده درست از اسوه‌ها ۴ : مطلق بودن ارزش‌های اخلاقی، شرط جهانی و جاودانه بودن اسوه‌های اخلاقی ۵ : راه شناخت سیره صحیح پیامبر ص ۶ : راهی که محمد ص تا شایستگی بعثت طی کرد ۷ : اخلاق عامل بعثت محمد ۸ : جایگاه شریعت و اخلاق در سیره پیامبر ۹ : عفو و گذشت در سیره پیامبر ص و تحریف آن در فقه مشهوری ۱۰ : رفق و مدارا ، روش همیشگی پیامبر ص و تحریف آن در فقه مشهوری ۱۱ : انتخاب وسیله‌ای متناسب با هدف ۱۲ : شکیبایی در راه هدف و پرداخت هزینه حق‌پرستی ۱۳ : مشورت به‌مثابه یک اصل اخلاقی ۱۴ : ساده‌زیستی و همدردی با تهی‌دستان https://t.me/soleimanisaa
⭕️نکند که ما با محشور نشویم!! ❇دعوت قرآن به نظر افکندن در شخصیت و اوصاف رسول الله (ص)‌ است . این دعوت حکایت از دیدن او و او و او و همه لحظات عمر او در خانه و جامعه دارد . سپس آنان که او را دیدند وقتی از شخصیت او و رفتار بهرمند نشدند را توبیخ میکند آنجا که فرمود: “تَراهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَ هُمْ لا یُبْصِرُونَ/ میبینی آنان را که به شما نگاه میکنند ولی شما را نمیبینند !” (اعراف / ۱۹۸) ❌نشود که ما پیامبر را نبینیم !! ❇استاد آیت الله علامه حسن زاده آملی (ره) میفرمود؛ افرادی در زمان پیامبر بودند که هر روز با ایشان بودند و نماز سه وقت را با حضرت بودند اما محشور با ایشان نبودند! ❇ دعوت او بر وزان شخصیت او معنا می شود ساختار شخصیتی او بر محور و و محبت و اخلاق و گذشت بود‌ لذا در زندگی پیامبرانه او همه چیز براساس “دعوت به ” و زندگی و همزیستی استوار بر “ و مسالمت آمیز” معنا و تفسیر می شود. (اعراف/۱۹۹) ♻ ثبات روحیه او بر “صلح” رفتارهای او بر یک اصل کلیِ قرآنی استوار بود آن این بود؛ “ ” ( نساء / ۱۲۸) او اولا ؛ به دشمن فرصت میداد ، وثانیا ؛ اگر آنان پناه می خواستند به انان پناه میداد ، و ثالثا ؛ در مکان امن به آن مشرکین جای میداد تا کلام الهی را بشنوند و قبول و باور کنند.. (توبه/۱۰) بله ، وقتی مواجه با “ ” می شد که بر حریم انسان و دین خدا تجاوز داشت ، مبارزه میکرد و مبارزه خود را صرف مبارزه با ریشه ظلم میکرد ؛ وَإِنْ نَکَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ (توبه/۱۲) ♻ زندگی خصوصی او مثال زدنی است رسول الله (ص) خانه ش محل رفت و آمد و انس مسلمین بود تا جاییکه خدا به مردم هشدار میدهد که بیش از حد مزاحم ایشان نشوید؛ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَٰکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنْکُمْ ۖ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ(احزاب/۵۳) اینکه میبینید در تاریخ اسلام هر آنچه دشمنان دیروز و امروز تلاش کرده اند بر زندگی خصوصی او خُرده گیرند و او در زندگی خود نقطه خاکستری و پر ابهام معرفی کنند ولی نشد و نتوانستند چون چیزی را از مردم مخفی و نمیکرد . استاد هادی سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِۦ مُلۡتَحَدٗا هرگز پناهگاهی جز او نمی یابی. الكهف/۲۷ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 15 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5958481668170847725.mp3
2.84M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و بدست خداست 💠ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَها وَ ما يَسْتَأْخِرُونَ (۵) ‏هيچ امّتی از اجل خود نه پيش می‌افتد و نه پس می‌ماند. ‏🔹‏اجَل و حوادثی كه پيش می‌آيد دو نوع است: حتمی و غيرحتمی. اجَل غيرحتمی با دعا و صدقه و كارهای خير قابل تغيير است، امّا اجَل حتمی قابل تغيير نيست. ‏🔹نه تنها افراد بلكه امّت‌ها و تاريخ آنان زمان‌بندی واجَل دارند. «اجلا» ‏ 🔹بقا و ثبات افراد وامّت‌ها به دست خداست وانسان در جلو وعقب انداختن برنامه‌های حتمی الهی، نقشی ندارد. ما تَسْبِقُ‌ ... وَ ما يَسْتَأْخِرُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حفظ از دستبردها! 💠إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ 🌱ما خود، قرآن را نازل کردیم و بی‌شک از آن محافظت خواهیم کرد. حجر - ۹ 🔷✨‏به دنبال بهانه‌جوئيهای كفار و حتی استهزای آنها نسبت به پيامبر ص و قرآن كه در آيات گذشته آمده بود، در آيه مورد بحث يك واقعيت بزرگ و پر اهميت را به عنوان دلداری به پيامبر از يك سو و اطمينان خاطر همه مؤمنان راستين از سوی ديگر بيان می‌كند و آن اينكه: 👈‏" ما اين قرآن را كه مايه تذكر است نازل كرديم، و ما به طور قطع آن را حفظ خواهيم كرد" (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ‌). 🔷✨‏چنان نيست كه اين قرآن بدون پشتوانه باشد، و آنها بتوانند آفتاب وجودش را با گل بپوشانند و يا نور و شعاعش را با پف كردن خاموش كنند كه اين چراغی است كه ايزد آن را برافروخته است، و اين آفتابی است كه غروب و افول نخواهد داشت.‏اين گروه اندك و ناتوان كه سهل است، اگر همه جباران و زورمندان و سياستمداران ستمگر و انديشمندان منحرف و رزم‌آوران جهان دست به دست هم بدهند كه نورش را خاموش كنند، توانايی نخواهند داشت، چرا كه خداوند حفظ و پاسداری از آن را به عهده گرفته است. 🔷✨‏در اينكه منظور از محافظت و پاسداری قرآن در برابر چه اموری است، باز مفسران تفسيرهای گوناگونی دارند: ‏🔹بعضی گفته‌اند در برابر تحريف و تغيير و زياده و نقصان است. ‏🔹بعضی ديگر گفته‌اند در برابر فنا و نابودی تا آخر جهان.  🔹بعضی ديگر گفته‌اند در برابر منطقهای گمراه كننده ضد قرآنی. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5877388343410429273.mp3
11.1M
♦️موضوع: امام و کناره گیری از 🔹جلسه سوم:     مشروعیت کناره گیری بر اساس :         الف)خواست مردم         ب) جلوگیری از امام حسن ع یکی از دلایل کناره گیری خود بعنوان حاکم مشروع و قانونی را جلوگیری از خونریزی طرفین عنوان کرده است. پس حکومت و شهادت، ارزشهای مطلق نیستند. تفاوت ان با کربلا چیست؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
4_5875196527110000327.mp3
10.49M
♦️موضوع: امام و 🔹جلسه دوم:     مشروعیت کناره گیری بر اساس :         الف) چرا امام حسن که امام منصوص است، و مردم هم با او بیعت کرده اند، پس از 6 ماه از تصدی حکومت کناره گیری میکند؟ ایا، جایز بوده است؟ ایا خواست مردم، مشروعیت دارد که ایشان، حکومت را رها کند؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan