💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 28 تا 38
📄#صفحـہ_285
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_285
❇️تصرّف در #مال_يتيم مشروط به رعايت بالاترين و پرثمرترين شيوههاست
💠وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا
🌱به مال يتيم نزديک نشويد، مگر به شيوهاي که بهترين [راه براي حفظ و افزايش آن] باشد، تا آنکه به سن بلوغ برسد [که در آن زمان بايد به خودش تحويل داده شود]، و به عهد [و پيمانهاي خود] وفا کنيد که مسلماً عهد بستن مسئوليتآور است.
🔹ششمين اصل مراقبت از اموال يتيمان و نگهداري آن به بهترين شيوهاي است که منافع آنان را بهتر تأمين کند [همچون سرمايهگذاري در امور سود ده] تا خود به سن بلوغ برسند و عهدهدار اموال خود گردند. آيات 2 تا 6 و 10 سوره نساء با تفصيل بيشتري درباره اين حکم سخن ميگويد. در ضمن نهي «لا تَقْرَبُوا»، همچنانکه در مورد زنا نيز آمده، چشم طمع دوختن به اموال يتيمان را محکوم مينمايد.
🔹اصل هفتم وفاي به عهد و پيمانهاست که هم شامل تعهد قيم در مراقبت از اموال يتيم ميشود و هم شامل تمامي قراردادها و تعهدات اجتماعي رسمي و غير رسمي که به زبان آمده يا امضاء شده باشد.
📚تفسیر بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_285
❇️بازار #شايعات را داغ نكنيم و با نقل شنيدههای بیاساس، آبرو و حقوق افراد را از بين نبريم
💠وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً (۳۶)
🌱و از آنچه به آن علم نداری پيروی مكن، چون گوش و چشم و دل، همهی اينها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.
🔹ذکر چشم و گوش و دل در آيه، شايد از باب نمونه باشد، زيرا در قيامت علاوه بر خود انسان، از دست و پا و اعضای ديگر هم سؤال میشود و آنها به سخن آمده، اعتراف میكنند. و ممكن است برای اين باشد كه انگيزهی پيروی از ديگران از طريق ديدن يا شنيدن و يا انديشه و درك است.۱۲
🔹در طول تاريخ، بسياری از فتنهها و نزاعها، از قضاوتهای عجولانه يا حرفهای بیمدرك ونظريههای بدون تحقيق و علم، بروز كرده است. عمل به اين آيه، فرد و جامعه را در برابر بسياری از فريبها و خطاها بيمه میكند. چرا كه خوشبينی بيجا، زودباوری وشايعهپذيری، جامعه را دستخوش ذلّت وتسليم دشمن میكند.
🔹تقليد كوركورانه، پيروی از عادات وخيالات، تبعيّت از نياكان، باور كردن پيشگويیها، خوابها، حدسها و گمانها، قضاوت بدون علم، گواهی دادن بدون علم، موضعگيری، ستايش يا انتقاد بدون علم، تفسير و تحليل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم، نقل شنيدههای بیاساس و شايعات، نسبت دادن چيزی به خدا و دين بدون علم، تصميم در شرايط هيجانی و بحرانی وبدون دليل وبرهان، تكيه به سوگندها و اشكهای دروغين ديگران، همهی اينها مصداق «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» بوده و ممنوع است.
🔹به مقتضای روايات متواتر و معتبر، پيروی از اصول قطعی شرعی (مانند فتوای مجتهد، يا علمی كه به اطمينانهای نزديك به يقين اطلاق میشود) پيروی از علم است. همچنان كه مردم از نسخهی پزشك متخصّص و دلسوز، علم پيدا میكنند، از فتوای مجتهد جامعالشرايط و متّقی نيز علم به حكم خدا پيدا میكنند. بنابراين اين مرحله از علم كافی است، هر چند علم درجاتی دارد و مراحل عميقتر آن مانند: علم اليقين، حقّ اليقين و عيناليقين میباشد.
🔹امامان معصوم عليهم السلام، اصحاب خود را از شنيدن و گفتن هر سخنی باز میداشتند و به آنان توصيه میكردند كه دربانِ دل و گوش خود باشيد. ودر اين امر، به اين آيه «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» استناد میكردند.
🔹زندگی بايد براساس علم واطلاعات صحيح ومنطق وبصيرت باشد. «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ»
🔹بازار شايعات را داغ نكنيم و با نقل شنيدههای بیاساس، آبرو و حقوق افراد را از بين نبريم. لا تَقْفُ ...
🔹قرآن بساط ساحران، كاهنان و پيشگويان را كه مردم سادهلوح را دور خود جمع میكنند، بر هم میزند. «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ»
🔹راه شناخت، تنها حس نيست، دل نيز يكی از راههای شناخت است. «السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ»
🔹در قيامت، از باطن و نيّات هم بازخواست میشود. «الْفُؤادَ»
🔹ايمان به قيامت وحسابرسی خداوند، عامل پيدايش تقواست. «كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»
🔹بهرهبرداری صحيح نكردن از جسم و امكانات، مؤاخذه خواهد داشت. «كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣7⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۸۷
قَالُوا يَاشُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَن نَّتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَن نَّفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ إِنَّكَ لَأَنتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ
گفتند: اي شعيب، آيا نمازت [=روي آوردن به دين جديدي که يافتهاي] به تو فرمان ميدهد که [به ما توصيه کني] آنچه را پدرانمان عبادت ميکردند رها سازيم و به دلخواه خود در اموالمان عمل نکنيم؟ ۱۰۱
تو [که] واقعاً [آدم] بردبار رشد يافتهاي هستي. ۱۰۲
__
۱۰۱- از اين سخن معلوم ميگردد شعيب نماز و عادت و آدابي در رويکرد به آفريدگار خود داشته که براي قومش تازه بوده و گمان ميکردند اين ارتباط همچون جنزدگي، حالاتي به روح شخص القاء ميکند که توصيههاي او از همان آثار است! در ضمن اين نکته نيز روشن ميشؤد که نماز واقعاً شخص را از زشتيها دور ميسازد و در برابر جامعه خود احساس تعهد و مسئوليت ميکند.
۱۰۲- آيا قوم شعيب اين سخن را از سر تمسخر به او گفته بودند، يا منظورشان اين بوده که تو حليم و رشيد هستي و بايد بفهمي تَركِ باورهاي آباء و اجدادي و آزاد نبودن در خرج مال، كاري احمقانه است.
هود : ۸۸
قَالَ يَاقَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ
گفت: اي قوم من، آيا هيچ انديشيدهايد اگر من بر دليل روشني از پروردگارم باشم [=به روشن بيني و شناختي رسيده باشم] و خدا روزي نيکوئي [=رسالتي بر اساس آگاهي به حق] نصيب من کرده باشد [آيا ميتوانم از چنين مأموريتي شانه خالي کنم؟] من نميخواهم در کاري که از آن بازتان ميدارم با شما مخالفت کنم، هدف من جز اصلاح [اختلاف طبقات و رفع فقر و محروميتها] تا جایی که بتوانم نيست و موفقيت من [در اين راستا] جز به [خواست] خدا ممکن نيست. تنها بر او توکل ميکنم و [از خطاها و زيادهرويها] تنها به سوی او بازميگردم.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 85
سوره #بقره صفحه_47
❌ #ربا = #جنگ_ با_خدا
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ «279» بقره
🔸پس اگر چنين نكرديد(ربا را رها نكرديد)، (بدانيد كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش دادهايد و اگر توبه كنيد، (اصل) سرمايههاى شما از آنِ خودتان است. (ودر اين صورت) نه ستم مىكنيد و نه بر شما ستم مىشود.
👈در اسلام، نه اجازه #ربا وبهرهكشى واستثمار داده شده و نه اموال مردم يكجانبه مصادره مىگردد. در بعضى نظامها، مالكيّت ملغى وتمام اموال را از صاحبانشان مىگيرند و در برخى ديگر، استثمار و بهرهكشى و ربا، به هر شكلى آزاد است.
1⃣- #رباخوار، #محارب با #خداست. او بايد بداند كه در اين جنگ، در يك طرف او قرار دارد و در طرف ديگر، خداوند جبّار. «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ»
2⃣- رباخوارى، گناه كبيره است. چون اعلام جنگ با خداوند است. «بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ»
3⃣- رباخوار، گمان نكند با مردم محروم طرف است، بلكه خداوند به حمايت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مىكند. «بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ»
4⃣- براى محاربين با خدا نيز راه توبه باز است. «بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ ... وَ إِنْ تُبْتُمْ»
5⃣- #رباخوار، تنها مالك اصل مال است، نه بهره آن. «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ»
6⃣_براى نجات محرومان، اصل مالكيّت مردم را ناديده نگيريد ومالكيّت
خصوصى در اقتصاد اسلامى پذيرفته شده است. «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ»
7⃣- سلطه پذيرى و سلطه گرى هر دو محكوم است، نه ظلم ببينيد و نه ظلم روا داريد. «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ»
8⃣- انتقام ممنوع است. به رباخوار توبه كننده نيز نبايد ظلم شود. «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ»
9⃣- به توبه كنندگان، نبايد بخاطر خلافكارىهاى پيشين ظلمى شود. سرزنش كسانى كه قبلًا خلافكار بودهاند ممنوع است. «فَإِنْ تُبْتُمْ ... لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ»
0⃣1⃣- استقرار عدالت اقتصادى، از وظايف حكومت اسلامى است. «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ»
📚تفسير نور
.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛