eitaa logo
قران پویان
483 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✨یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ‌ ای صاحب جلالت و بزرگواری ✨یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ‌ ای صاحب نعمت و جود ✨یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ ای صاحب بخشش و عطا حَرِّمْ شَیْبَتی عَلَی النّارِ‌ حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 160 تا 183 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5774083754192541498
1.77M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عواقب شوم 💠أَ تَأْتُونَ الذُّكْرانَ مِنَ الْعالَمِينَ (۱۶۵) وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ (۱۶۶/شعراء) 🌱آیا از میان مردم، سراغ مردان می‌روید؟؛ (۱۶۵) و همسرانتان را که پروردگارتان برایتان آفریده است، رها می‌کنید؟ آری؛ شما افرادی تجاوزکارید.» (۱۶۶) شعراء [۱۶۵-۱۶۶] 🔹فلسفه تحريم مردان بر مردان و زنان بر زنان اين است كه اين امر بر خلاف طبيعتی است كه خداوند برای زن و مرد قرار داده (و مخالفت با اين ساختمان فطری و طبيعی، سبب انحراف روح و جسم انسان خواهد شد) و به خاطر اين است كه اگر مردان و زنان همجنس‌گرا شوند، نسل بشر قطع می‌گردد، و تدبير زندگی اجتماعی به فساد می‌گرايد، و دنيا به ويرانی می‌كشد. 🔹‏اين مساله تا به آنجا از ديدگاه اسلام زشت و ننگين است كه در ابواب حدود اسلامی حد آن بدون شك اعدام شمرده شده است، و حتی برای كسانی كه مراحل پائين‌تر همجنس‌گرايی را انجام می‌دهند مجازاتهای شديدی ذكر شده، از جمله در حديثی از پيامبر اسلام ص می‌خوانيم: ‏من قبل غلاما من شهوة ألجمه اللَّه يوم القيامة بلجام من نار: ‏" كسی كه پسری را از روی شهوت ببوسد خداوند در روز قيامت لجامی از آتش بر دهان او می‌زند"! ‏مجازات كسی كه مرتكب چنين عملی شود از سی تا ۹۹ تازيانه ذكر شده است. 🔹‏به هر حال شك نيست كه انحراف جنسی از خطرناكترين انحرافاتی است كه ممكن است در جوامع انسانی پيدا شود، چرا كه سايه شوم خود را بر همه مسائل اخلاقی می‌افكند و انسان را به انحراف عاطفی می‌كشاند (در اين زمينه بحث مشروحی در جلد ۹ صفحه ۱۹۴ به بعد ذيل آيه ۸۱ سوره هود آورده‌ايم). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، حرام و مراعات واجب است 💠‏أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ (۱۸۱) وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ (۱۸۲) وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ (۱۸۳/شعراء) 🌱‏حقّ پيمانه را ادا كنيد و از كم فروشان نباشيد. و با ترازوی درست بسنجيد. ‏و اجناس مردم را كم ندهيد و در زمين به فساد و تبهكاری نكوشيد. 🔹‏كم‌فروشی، يكی از منكرات بزرگ اقتصادی است كه همه آفات لقمه حرام را به دنبال دارد. كم‌فروشی، تنها در داد و ستد نيست، بلكه ممكن است افرادی در تدريس، طبابت، نظارت، مهندسی و شئون ديگر زندگی نيز كم‌فروشی كنند و چنان كه بايد حقّ ديگران را ادا نكنند. ‏🔹پيمانه و ترازو، سابقه و تاريخی بس طولانی دارد. «أَوْفُوا الْكَيْلَ» ‏🔹كم فروشی، حرام و مراعات حقّ الناس واجب است. أَوْفُوا الْكَيْلَ‌ ... 🔹انبيا، بر سلامت نظام اقتصادی جامعه نظارت داشتند. «أَوْفُوا الْكَيْلَ» ‏🔹اديان آسمانی بر عدالت اجتماعی و اقتصادی تأكيد دارند. «أَوْفُوا- وَ زِنُوا» ‏🔹ميزان سنجش در هر امری بايد عادلانه و درست باشد. «بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ» ‏🔹مراعات حقوق همه‌ی انسان‌ها لازم است، نه تنها مؤمنين. «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ» ‏🔹كم‌فروشی، در هر چيزی ممنوع است و مخصوص پيمانه و ترازو نيست. ‏«لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ» ‏🔹كم‌فروشی، نوعی فساد است و كسانی كه به جامعه ضربه‌ی اقتصادی می‌زنند مفسد فی الارض هستند. زيرا نابسامانی‌های اقتصادی، سرچشمه‌ی از هم پاشيدگی نظام اجتماعی است. «لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ» ‏🔹شناخت انحرافات موجود در جامعه، گام اوّل در اصلاح جامعه است. 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹خلاصه تفسیر سوره دخان از تفسیر تسنیم آیت اله جوادی آملی بخش هفتم ﴿أَمْراً مِنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ ٭ رَحْمَةً مِن رَبِّكَ﴾؛ ما اصلاً براي رحمت همه اين کارها را انجام داديم، از طرف ما رحمت است! منتها آنچه شما دريافت مي‌کنيد، دو گونه است؛ ما غضب نمي‌فرستيم! آنچه از طرف ذات اقدس الهي است رحمت است که بعضي اين رحمت را مي‌گيرند؛ مثل نسيم که مي‌وزد يا شمس که مي‌تابد؛ اما در هر صورت هر کسي آنچه را که در درون خودش است را حاشا مي‌کند. آن نسيمي که مي‌آيد رحمت است، اگر بر بوستان بوزد بوي خوش پيدا مي‌شود و اگر بر «کَنيف» بوزد بوي بد پيدا مي‌شود. آن نسيمي که مي‌آيد و آن بادي که مي‌وزد رحمت است و نوري که مي‌آيد اين است؛ اگر اين نور به جاي بد بتابد آن منظرهٴ زشت ظاهر مي‌شود و به جاي خوب بتابد منظرهٴ زيبا ظاهر مي‌شود. فرمود آنچه از طرف ما می‌آيد رحمت است. ﴿رَبُّ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ وَ مَا بَيْنَهُمَا﴾ فرمود ما رحمت نازل مي‌کنيم، جهت آن اين است که ما ربوبيت داريم؛ اُلوهيت که معبود بودن خداست، محفوف به دو برهان است: يکي ﴿رَبُّ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ وَ مَا بَيْنَهُمَا﴾ پس ﴿لاَ إِلهَ إِلاّ هُوَ﴾،يکي هم ﴿رَبَّكُمْ وَ رَبَّ آبَائِكُمْ الأوَّلِينَ﴾ پس ﴿لاَ إِلهَ إِلاّ هُوَ﴾؛ پس اين وحدت معبود، وحدت اُلوهيت و توحيد الوهي، محفوف به دو برهان است که ربوبيتِ حق در آغاز و انجام اين را بدرقه مي‌کند يا به استقبال آن مي‌روند. هيچ معبودي جز خدا نيست، چرا؟ براي اينکه نظام را او دارد مي‌پروراند، يک؛ هيچ معبودي جز خدا نيست، چرا؟ براي اينکه شما را او دارد مي‌پروراند، حيات و ممات شما به دست اوست، اين دو. ﴿رَبُّ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ وَ مَا بَيْنَهُمَا﴾، آن‌جايي که ﴿مَا بَيْنَهُمَا﴾ نيست، عنوان ﴿السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾ شامل آن مي‌شود، آن‌جايي که «تصريح» لازم باشد، گاهي مي‌فرمايد: ﴿مَا فِيهِنَّ﴾ يا ﴿مَا بَيْنَهُمَا﴾، آن‌جايي که نفرمود ﴿مَا فِيهِنَّ﴾ يا ﴿مَا بَيْنَهُمَا﴾ منظور از ﴿السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾ مجموع نظام خلقت است. آن‌جايي که تفصيل داده، آن‌جا تفکيک کرده، تفصيل است و آن قبلي اجمال است. فرمود: ﴿لاَ إِلهَ إِلاّ هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبَائِكُمُ الأوَّلِينَ﴾، ﴿لاَ إِلهَ إِلاّ هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبَائِكُمُ الأوَّلِينَ﴾، نگوييد: ﴿إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَي أُمَّةٍ﴾آباء شما را هم «الله» آفريد! ﴿إِن كُنتُم مُوقِنِينَ﴾؛ يعني بايد يقين داشته باشيد، ولی متأسفانه شما يقين نداريد، ﴿بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ﴾؛ در اين شک داريد بازي مي‌کنيد. لَعب را هم قبلاً ملاحظه فرموديد، بازي به هر سبکي که باشد، به صورت فيلم باشد، يا به صورت سريال باشد، بازي بازي است! اين لَعب را که گفتند لعب، گفتند چون اين مثل لُعاب دهان است، اين لُعاب دهان هرگز انسان تشنه را سير نمي‌کند، کمي که انسان لب را بخواهد با لُعاب تَر کند از بين مي‌رود، اين فقط در حدّ لُعاب است؛ لَعب‌ها و بازي‌ها فقط در حدّ يک لُعاب دهان است، ﴿بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ﴾، خبري نيست! حالا اين ﴿فَارْتَقِبْ﴾ يک توبيخ و تهديدي است. آيه سوم همين سوره مبارکه «دخان» اين است که ﴿إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ﴾ و راه «إنذار» آن هم اين است که اوّل يک قصه عام را ذکر مي‌کند، بعد سرگذشت طاغوتيان را بيان مي‌کند. در اين‌جا که فرمود: ﴿إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ﴾، حالا دارد «إنذار» مي‌دهد مطلب ادامه دارد..... https://zaya.io/m42dk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛