eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
درایام ماه رمضان در #نمایشگاه_قرآن،منتظر حضور شماعزیزان هستیم براي اهدای کمکهای مالی خودو تامین جوایز برندگان مسابقه قرآن فهمی روزانه ازلینک زیر اقدام نمایید https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37489
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ 🔹واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ 🔹واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ 🔹وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین. 🔸خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش وپاکدامنى 🔸وبپوشانم در آن به جامه قناعت وخوددارى 🔸و وادارم نما در آن بر عدل وانصاف 🔸وآسوده ام دار در آن از هر چیز که مىترسم به نگاهدارى خودت اى نگه دار ترسناکان . کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
الهی ... امروزمان آغازی باشد برای شکر بیکران از نعمتهای الهی وقلبمان جایگاه مهربانی و روحمان غرق از محبت الهی باشد.. سلام صبح شما بخیر.. @quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء قسمت اول ۱) الف- در اولين آيه از سوره مباركه خداوند مي فرمايد:" اين كتابي است كه آياتش استحكام يافته است و سپس تشريح شده است" . مرحوم علامه طباطبايي(ره) مي فرمايد اين سوره در بيان آنست كه آيات متفرق و پراكنده قرآني , همگي بر يك حقيقت استوارند و آن اعتقاد به يگانگي خداست. 👌همه شرايع و معارف قرآني به يك اصل يعني توحيد برمي گردند. ب- 👈در سوره هود سنت جاويد الهي مطرح مي شود تا براي پيامبر(ص) جنبه تعليم حق و براي مؤمنين جنبه موعظه و تذكر و براي كفار جنبه اتمام حجت داشته باشد. در اين سوره سنت الهي در داستان زندگي حضرت نوح(ع), حضرت هود(ع), حضرت صالح(ع), حضرت لوط(ع), حضرت شعيب(ع), حضرت موسي(ع) و چگونگي دعوت انبياء به سوي توحيد بيان مي شود. ۲-کسانی که خداوند در همین دنیا با آن‌ها تسویه حساب می‌کند مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهََا نُوَفّ‌ِ إِلَیهِْمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ * أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فیِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ(۱۶-۱۵/ هود علیه‌السلام) 👈آیه شریفه در صدد بیان این مطلب است که عمل آدمی، تنها آن نتیجه‌ای را پی خواهد داشت که او قصد کرده است؛ که اگر منظورش نتیجه‌ دنیوی باشد نتیجه دنیوی هم نصیبش می‌شود؛ مثلاً وضع مالی‌اش بهتر می‌شود، مشهور می‌شود، به نام و نانی می‌رسد و مانند آن. البته این در صورتی است که سایر عوامل لازم هم کمک بکنند. 👌نکته مهم این است که چنین عملی، فواید اخروی برای صاحبش نخواهد داشت؛ زیرا او که قصد آن نتایج را نداشته تا نصیبش شود و صرف اینکه عملی صلاحیت دارد که در طریق آخرت واقع شود، برای رستگاری و رسیدن به نعمت‌های اخروی کافی نیست.(۱) 👈از این آیه پاسخ این سوال مشهور و مانند آن هم روشن می‌شود که می‌پرسند: آیا در اثر این خدمت بزرگی کرده است به بهشت می‌رود؟ جواب این سوال از همین آیه شریفه روشن می‌شود که اگر این خدمت را با اعتقاد به اخرت انجام داده باشد؛ بله از جزای اخروی بهره‌مند خواهد شد اما اگر برای شهرت و نام آوری این کار را کرده باشد با شهرتی که خداوند برای او در دنیا فراهم کرد در حقیقت او را به مقصودش رساند و او دیگر بابت این عملش، بهره‌ای از بهشت نخواهد داشت. ۳- به چه معناست؟ بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (۸۶- هود علیه السلام) ترجمه آیه این است: آن سودی که پس از رعایت احکام خدا برای شما باقی می‌ماند (دنیوی و اخروی)؛ برای شما بهتر است به شرط آنکه به خدا و دستورش ایمان داشته باشید؛ زیرا این واقعیت را تنها کسانی درک می‌کنند که به خدا و حکمت او و فلسفه فرمان‌هایش ایمان داشته باشند. درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب علیه‌السلام است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است، ولی👈 هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، « بقیة‌الله» محسوب می‌شود. از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است: « نخستین سخنی که مهدی علیه‌السلام پس از قیام خود می‌گوید این آیه است" بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ" سپس می‌گوید منم بقیة‌الله و حجت و خلیفه او در میان شما، سپس هیچ‌کس بر او سلام نمی‌کند مگر اینکه می‌گوید: السلام علیک یا بقیة‌الله فی ارضه‌ » ادامه در پست بعد👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء قسمت دوم ۴- 👈 پیشاپیش حزب خود وارد جهنم می‌شوند فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ(۹۷) یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ (۹۸- هود علیه‌السلام) این آیات از آیاتی هستند که دلالت بر ظهور باطن اعمال در قیامت می‌کنند البته باطنی که از تناسب خاصی با ظاهرش برخوردار است. آیه اول می‌گوید عده‌ای برای حفظ دنیایشان، موسی علیه‌السلام را رها کرده و از فرعون و برنامه و سیاست او پیروی کردند. 👈در آیه بعد، وضعیت قیامت آن‌ها را به تصویر کشیده و می‌فرماید: فرعون، پیشاپیش قومش وارد صحنه قیامت می‌شود. اما به جای آنکه این پیشوا، پیروان خود را در آن گرمای سوزان به سوی چشمه گوارایی از آب زلال ببرد؛ آن‌ها را به آتش دوزخ وارد می‌کند. 👌پیام آیه: کسی که سرکرده جمعیتی شود و آن‌ها را به سوی گمراهی و معصیت رهبری کند در قیامت پیشاپیش آن جمعیت و به همراه آن‌ها وارد آتشی می‌شوند که خود در دنیا افروختند و در آن سوختند. ۵-چیزهایی که آثار گناه و معصیت را از دل می‌برند إِنَّ الحَْسَنَاتِ یُذْهِبنْ‌َ السَّیَِّاتِ (۱۱۴- هود علیه‌السلام) 👌عبادتها، حسناتی هستند که آثارشان در دل‌های مؤمنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی‌هایی که دل‌هایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می‌برد.(۸) آیه فوق همانند قسمتی دیگر از آیات قرآن، تأثیر اعمال نیک در از میان بردن آثار سوء اعمال بد را بیان می‌کند. جهت مطالعه ادامه نکات و خلاصه ای از داستان انبیای ذکر شده در این جزء،لینک زیر را کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp233 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 امیرالمومنین (علیه السلام) : مَا جَالَسَ هَذَا الْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلَّا قَامَ عَنْهُ بِزِيادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِيادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى کسی با قرآن همنشین نشده است مگر آن که یا بر او افزوده و یا از او کاسته است: بر هدایت او افزوده و از کوردلی و گمراهی اش کاسته است. 📚نهج البلاغة، خطبه۱۷۶، ص۲۵۲ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ 🔹وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ 🔹ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین. 🔸خدایا پاکیزه ام کن در این روز از چرک وکثافت 🔸وشکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى ها 🔸وتوفیقم ده در آن براى تقوى وهم نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
سحر با باد می گفتم حدیث آرزومندی خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی دعای صبح و آه شب، کلید گنج مقصود است بدین راه و روش می رو که با دلدار پیوندی حافظ سلام عزیزان صبحتان متعالی @quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز سیزدهم از ماه رمضان: جزء به نام خدا سوره ۱- 👌 در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیرِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ یُغَیرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم(۱۱- رعد) خداوند اوضاع هیچ ملتى را تغییر نمى دهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ایجاد كنند. 👈این جمله یك قانون كلى و عمومى را بیان مى كند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرین و نیز هشدار دهنده! این قانون كه یكى از پایه هاى اساسى جهان بینى و جامعه شناسى در اسلام است به ما مى گوید: مقدرات شما قبل از هر چیز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغییر و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمی گردد. 👈شانس و اقبال و مانند اینها همه بی اساس است و آن چیزی که پایه دارد این است كه ملتى خود بخواهد سربلند و پیشرو باشد و یا به عكس، خودش تن به ذلت و شكست دهد، پس این اراده و خواست ملتها و تغییرات درونى آنهاست كه آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب الهی مى سازد. 👌به تعبیر دیگر: این اصل قرآنى كه یكى از مهمترین برنامه هاى اجتماعى اسلام را بیان مى كند به ما مى گوید هر گونه تغییرات برونى متكى به تغییرات درونى ملتها و اقوام است و هر گونه پیروزى و شكستى كه نصیب قومى شود از همین جا سرچشمه مى گیرد.(۱۰) ۲- ویژگی های گرایان از نظر قرآن الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ(۲۰)وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یخَْشَوْنَ رَبهَّمْ وَ یخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(۲۱) وَ الَّذِینَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِیَةً وَ یَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(۲۲- رعد) 👈در این آیات به چند ویژگی مهم و برجسته کسانی که به واقع طرفدار حق هستند اشاره کرده و آنها را چنین توصیف می کند: ۱. به عهد الهى وفا مى كنند و آن عهد را نمى شكنند.این عهد و میثاق دایره وسیعی دارد که تمام عهدهای فطری، عقلی و نقلی را در بر می گیرد.(۱۲) ۲. پیوندهایى را كه خداوند امر به حفظ آن كرده برقرار مى دارند. که چون مطلق است دلالت مى كند بر هر ارتباط و پیوندی كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترین مصادیق آن صله رحم است.(۱۳) ۳ و ۴. نسبت به پروردگارشان، خشیت دارند و از بدى حساب در دادگاه قیامت مى ترسند. فرق بین خشیت و خوف: خشیت تاثر در محدوده قلب است ولی خوف واکنش عملی برای خلاص شدن است هر چند كه در دل متاثر نگشته و دچار هراس نشده باشد.(۱۴) ۵. در برابر تمام مشكلاتى كه در مسیر اطاعت، ترك گناه، جهاد با دشمن و مبارزه با ظلم و فساد وجود دارد براى جلب خشنودى پروردگار صبر و استقامت می ورزند. ۶. نماز را بر پا مى دارند. ۷. از آنچه به آنان روزى داده ایم در پنهان و آشكار انفاق مى كنند. ۸. بوسیله حسنات، سیئات را از میان مى برند. به این معنى كه وقتی گناهی از آنها سر بزند، تنها به ندامت و استغفار، قناعت نمى كنند، بلكه عملا با انجام کار خیر و عمل به وظایف فوت شده در مقام جبران بر مى آیند. این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد كه آنها بدى را با بدى تلافى نمیكنند(۱۵)، بلكه سعى دارند با انجام نیكى در حق کسی که به آنها بدی کرده است او را وادار به تجدید نظر كنند.(۱۶) ۳- آدرس مهمی که همه به دنبال آنند الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنُِّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُِّ الْقُلُوبُ(۲۸- رعد) کسانی اند که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى گیرد. آگاه باشید! که دلها فقط به یاد خدا آرام مى گیرد. آیه در وصف کسانی است که در آیه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» نامید یعنی کسی که به سوی خدا بازگردد و رو به او کند. و آسایش دو عنوان جدای از هم هستند که در بین انسانهای بیگانه با فرهنگ قرآن این دو به یک معنا و یا به جای هم گرفته می شوند. آسایش مفهومی مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است.قرآن کریم به این سوال مهم و بسیار کاربردی انسان پاسخ می دهد که هر کس به خدا رو کرد و به او ایمان آورد و برنامه او را در زندگی خود پیاده کرد یقین بداند که به آرامش واقعی خواهد رسید؛ آرامشی که محال است آن را بتوان در غیر این آدرس پیدا کرد. جهت مطالعه ادامه مطلب،کلیک کنید👇 http://yon.ir/Qp439 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ 💢💢اگر این را برکوهی (که یک جماد است) نازل میکردیم آن‌وقت میدیدی که کوه در مقابل خدا خاضع میشد و از خشیت الهی متلاشی میگشت. 👌 که البته این آیه جزو آن آیات قابل است که خودش هم بلافاصله میفرماید:🔻 «وتلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون»: 👈این مثل‌ها را برای انسانها میزنیم تا قدری فکر کنند، 😔 که متأسفانه فکر و در آیات بین مردم ما معمول نیست. ✅ و لذا خوب است پیرامون همین آیاتی که الآن ما معنی میکنیم قدری کنید و فکر کنید. ایت الله خامنه ای https://goo.gl/rkok4V کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با اپلیکیشن ،در هنگام مطالعه هرسوره، 👈علاوه بر درس سوره و خلاصه فرازها 👌👌شرح مرحله نزول مربوطه و سال نزول آن سوره را نیز مشاهده خواهید کرد.
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ 🔹واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ 🔹ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین. 🔸خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها 🔸و درگذر از من در آن از خطاها وبیهودگیها 🔸و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها وآفات اى عزت دهنده مسلمانان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
امام حسن (ع) كسى كه به حُسنِ انتخاب خدا براى خود تكيه كند، جزحالتى راكه خدا برايش گزينش كرده است حال ديگرى براى خويش آرزو نكند. تحف العقول ص ۲۳۴ @quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز چهاردهم از ماه رمضان: جزء به نام خدا سوره ۱-منابع اصلی هر چیز نزد خداست وَ إِن مِّن شیَ‌ْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(۲۱- حجر) هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست‌ و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمی‌کنیم. بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزی‌ها نیز به مقدار حساب شده‌ای از طرف خدا نازل می‌گردد.( ۲- کسانی که کاری با آن‌ها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند قَالَ رَبّ‌ِ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَّمْ أَجْمَعِینَ(۳۹)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ(۴۰)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیَ‌َّ مُسْتَقِیمٌ(۴۱) إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ(۴۲- حجر) اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند. خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهده‌ی من‌ که تو هیچ‌گونه تسلط و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند. از این آیات چند مطلب فهمیده می‌شود: اول اینکه مُخلَصین در مقامی به سر می‌برند که شیطان چون در آن راه ندارد امکان وسوسه و گمراه کردن آن‌ها نیز برایش وجود ندارد. دوم اینکه تمام انسان‌ها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسه‌های اغواگرانه شیطان می‌شوند اما این‌طور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او می‌تواند بکند وسوسه و دعوت است.👉 سوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط می‌یابد.(۳) ۳- تنها گروهی که از پروردگار نا امیدند وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(۵۶- حجر) آیه چنین می‌فهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است. زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناخته‌اند و پی به قدرت بی‌پایانش نبرده‌اند؛ خدایی که از ذره‌ای خاک، انسانی چنین شگرف می‌آفریند و از نطفه‌ای ناچیز، فرزندی برومند به وجود می‌آورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار می‌نشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل می‌کند، چه کسی می‌تواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟! ادامه در پست بعد👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
ادامه نکات جزو سوره ۴- اگر خدا نمی‌خواست ما این کار را نمی‌کردیم!!😳😳 وَ قَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شیَ‌ْءٍ نحَّنُ وَ لَا ءَابَاؤُنَا (۳۵- نحل) مشرکان گفتند: اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدرانمان کسی را جز او بندگی نمی‌کردیم. این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان می‌راندند. در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام می‌دادند به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آن‌ها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنت‌های باستانی تمسک می‌جستند. دسته دوم علما و اندیشمندان آن‌ها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند: اگر خدا راضی به این کارها و باورهای ما نبود با قدرتی که دارد جلوی ما را می‌گرفت و ما را از آن‌ها باز می‌داشت اما همین‌که مانع ما نشده و ما آزادانه به آن مشغولیم این خود بهترین دلیل است بر اینکه خداوند از اعمال و عقاید ما رضایت کامل دارد و این امور جایز است. 👌پاسخ به این شبهه این سخن وقتی درست است که تنها اراده تکوینی خدا در عالم جریان داشته باشد و بس که اگر چیزی را خواست در همان لحظه ایجاد شود و اگر نخواست در همان لحظه نیست و نابود گردد. خداوند دو اراده دارد؛ اراده تشریعی و اراده تکوینی. آنان که به دام این شبهه عمداً یا سهوا گرفتار شده‌اند از اراده تشریعی یا همان خواست در پس قانون خدا غفلت کرده‌اند. خدا با قانونی که وضع کرده و آن را توسط فرستادگانش به مردم ابلاغ کرده است از مردم خواسته تا عقاید صحیح و اعمال صالح داشته باشند و از همین طریق به آن‌ها اجازه نداده که در مسیر انحراف افتاده و راه هلاکت را طی کنند و به اراده تکوینی دست آن‌ها را باز گشته تا با اختیار خود راه درست را از نادرست برگزیده و در آن حرکت کنند. پس خداوند آن‌ها را منع کرده ولی با بیان قانون؛ نه با زور و سلب اختیار و اگر انتظار دارند که خدا دست هر تبهکار و فکر هر منحرفی را به اجبار گرفته و به راه راست هدایت کند بدانند که هر چند این کار ممکن است اما چون با فلسفه تکامل اختیاری انسان ناسازگار است خدا این کار را نخواهد کرد. دلیل قرآنی که عقل انسان به آن حکم می‌کند مَن کَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئنِ‌ُّ بِالْایمَانِ وَ لَاکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(۱۰۶- نحل) هر کس پس از ایمانش، به خدا کافر شود جزایش دوزخ است؛ جز کسی که تحت فشار واقع‌ شده ولی دلش به ایمان محکم است. آری کسانی که سینه خود را برای قبول کفر گشوده‌اند، بدانند که خشم پروردگار شامل حال آنهاست و برای ایشان عذاب بزرگی خواهد بود. این آیه شریفه در واقع به دو گروه از کسانی اشاره می‌کند که بعد از پذیرش اسلام راه کفر را پیش می‌گیرند. گروه اول کسانی‌اند که در چنگال دشمنان بی‌منطق گرفتار می‌شوند و تحت فشار، شکنجه و یا تهدید آن‌ها از اسلام اعلام بیزاری و نسبت به کفر اعلام وفاداری می‌کنند؛ در حالی که آنچه می‌گویند تنها با زبان است و قلبشان مالامال از ایمان می‌باشد. این گروه مسلماً مورد عفوند؛ بلکه اصلاً گناهی از آن‌ها سر نزده است. گروه دوم کسانی هستند که به راستی دریچه‌های قلب خود را به روی کفر و بی ایمانی می‌گشایند و مسیر عقیدتی خود را به کلی عوض می‌کنند، این‌ها هم گرفتار غضب خدا و عذاب عظیم او می‌شوند. http://yon.ir/Qp441 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به لطف خدا، چاپ اول كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در نخستين روز نمايشگاه قرآن در اختيار علاقه‌مندان به فهم و تدبر در قرآن قرار گرفت. اين كتاب در 140 صفحه با قطع رقعي و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به كوشش گروه اموزشي تحقيقاتي قرآن پويان منتشر شده است. سيدكاظم فرهنگ مولف كتاب و مدير قرآن پويان در بخشي از مقدمه كتاب چنين نگاشته است: "برگزاري موفق دوره هاي آموزش حضوري و مجازي "روش مطالعه و فهم ساده قرآن" و بازخوردهای رضايت مندانه قرآن آموزان اين دوره ها، و نیز دغدغۀ اصلی قرآن پويان که عمومی‌سازی فهم قرآن و تشویق همه مسلمانان علاقه‌مند به تدبّر و تأمل در قرآن بود، ما را بر آن داشت تا محتواي اين دوره ها را بصورت کتابی با بیان ساده و قابل فهم برای همۀ افراد، اعم از حوزوی و دانشگاهی در هر رشتۀ تحصیلی منتشر نموده تا در دسترس همه علاقهمندان در سراسر کشور عزیزمان قرار گیرد. از آنجا که در دورۀ آموزشی، نیمی از نمرۀ نهایی به تمرینهای طول دوره اختصاص داشت، این امکان برای مخاطبان این کتاب نیز فراهم است تا با ارسال پاسخ پرسشهای انتهای فصل اول و دوم و نیز انجام تمرین عملی انتهای فصل سوم، در امتحان دوره نیز به¬صورت مجازی شرکت نموده درصورت کسب حد نصاب لازم، گواهینامه پایان دوره را دریافت نمایند. " 👍 اين كتاب در 6 فصل با عناوين زير تاليف شده است: 1- چرا به قرآن مراجعه كنيم؟ خداقرآن را چگونه کتابی معرفی کرده است؟ 2-آيا ما مجاز و قادر به تدبر در قران هستيم؟ 3-روش مطالعه و تدبّر در قرآن 4-اهميت نقش محوری سوره¬ها در فهم قرآن 5-فوايدروش ارائه شده دراین کتاب 6-گام تكميلي تدبّر:طرح سؤالات مختلف از خود، در هنگام تدبّر و تفسير آيات اين كتاب در غرفه قرآن پويان در بخش رسانه هاي ديجيتال نمايشگاه قرآن واقع در مصلاي تهران قابل عرضه مي باشد. قيمت چاپ سياه و سفيد كتاب 12000 تومان و چاپ رنگي آن 22000 تومان ميباشد كه با تخفيف نمايشگاه به ترتيب 10000 و 20000 تومان به فروش ميرسد. ساير علاقه مندان به خريد اين كتب ميتوانند با استفاده از تخفيف ايام نمايشگاه قرآن از طريق تماس با شماره 09123732102 كتاب را سفارش دهند. هم چنين براي موسسات و نهادهاي آموزشي قرآني كه بيش از 10 جلد سفارش دهند،با تخفيف فوق العاده به قيمت 8000 و 18000 تومان ارايه ميشود.
هدایت شده از قران پویان
بخشي از بازخوردهاي دريافت شده از قرآن¬آموزان دوره هاي روش مطالعه و فهم قرآن : -از اینکه در این دوره توانستم با روشی نو در زمینۀ فهم و تدبّر قرآن آشنا شوم یا حداقل جرأت اینکار را پیدا کردم، بسیارممنونم. -نسبت به قبل، فهم قرآن برام بهتر شده. خیلی ممنون از راهنمایی¬تان. این روش در واقع کتاب آسمانی ما را از دوردستها آورده و برای ما قابل دسترسی کرده. -این بهترین دورۀ قرآنی و بهترین تجربه زندگی من بود. همیشه موقعی که قرآن رامطالعه می¬کردم احساس فهم پراکنده داشتم لذا این روش برایم جالب ولذت¬بخش بود چون انسجام وهدفمندی سوره¬ها رابهتر متوجه می¬شدم. -همیشه موقع تلاوت سوره برام سؤال بود چرا اینقدر مطالب پراکنده هست ولی اکنون تونستم راههای ارتباط¬دهی آیات یک سوره رابفهمم. خیلی روش ساده ولي جذاب و مؤثری بود. -روش درک و فهم بهتر آیات نگاهی نو بود که شیرینی و لذت آن را با تمام وجود احساس کردم. -دوره¬ای بسیار جالب و مفید بود این اعتمادبه¬نفس رو به ما داد که ما هم می¬توانیم با مقداری مطالعه، تفکر و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کرده و فرامین آن را درک و در زندگی به کار ببندیم.
ايام سالروز ميلاد كريم اهل بيت امام حسن مجتبي ع بر شما مبارك باد. با آرزوي قبولي و طاعات و عبادات شما مخاطبين محترم - صندوق قرآن پويان، از نذورات قراني و وجوه اهدايي شما جهت صرف در فعاليتهاي قراني قران پويان استقبال ميكند. خيرين و علاقه مندان گرامي از طريق لينك زير ميتوانند كمكهاي اهدايي خود را واريز نمايند: https://idpay.ir/quranpuyan1 - همچنين خيريني كه مايل به مشاركت در تامين جوايز مسابقات روزانه غرفه قران پويان در نمايشگاه قران هستند،ميتوانند از طريق لينك زير اقدام نمايند: //idpay.ir/quranpuyan1/shop/37489
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره چهارصد و نود تفسیر سوره قسمت چهار دهم از جلد ششم کتاب ✅مباحثه ی امام جواد علیه السلام با علمای اهل تسنن در زمان معتصم مباحثه ای با حضور حضرت امام جواد علیه السلام- كه جوان بودند- و علمای زیادی از اهل تسنن تشكیل دادند، نظیر كاری كه مأمون با حضرت رضا و علمای مذاهب و ادیان می كرد ولی اینجا فقط علمای اهل تسنن بودند. اینها مثل همه هوچیهایی كه همیشه و در همه ی زمانها وجود دارند [دنبال بهانه ای علیه امام جواد علیه السلام بودند. ] خلفا (ابوبكر و عمر) در میان مردم بت بودند- همین طور كه الآن هم هستند- و هر كسی را كه می خواستند هو كنند به وسیله ی اینها [هو می كردند كه ] به خلیفه اهانت می كنی؟ ! . . . اینها برای اینكه حضرت را هو كرده باشند گفتند شما در باره ی فضیلت ابوبكر و فضیلت عمر و در باره ی روایاتی كه ما در این زمینه داریم چه می گویید؟ فرمود چه روایاتی؟ روایتی خواندند كه جبرئیل بر پیغمبر اكرم نازل شد و گفت: یا رسولَ اللّه خدای متعال می فرماید من از بنده ی خودم ابوبكر راضی هستم، شما از ابوبكر سؤال كنید كه آیا او هم از ما راضی هست یا نه؟ بپرسید كه ما خبرش را ببریم.😑😑😑 فرمود: ما فضیلت ابوبكر را انكار نداریم ولی این قدر می دانیم كه پیغمبر اكرم در حجةالوداع فرمود دروغگویان بر من زیاد شده اند: «كَثُرَتْ عَلَیَّ الْكَذّابَةُ» (چون این را خود سنیها هم نقل كرده اند) كسانی كه به من دروغ می بندند زیادند، و بعد به ما دستور داد كه هر حدیثی كه از من نقل كرده اند آن را بر قرآن كریم عرضه بدارید، اگر دیدید مخالف قرآن است بدانید من نگفته ام، من هرگز حرفی بر خلاف قرآن نمی زنم. ما نمی خواهیم فضل ابوبكر را انكار كنیم ولی این حدیث را بر قرآن عرضه می داریم.👍👍👍 وقتی كه بر قرآن عرضه می داریم می بینیم كه قرآن می فرماید: 🌺 «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِیدِ» 👈ما انسان را آفریدیم و از همه ی خاطرات ذهن او آگاهیم، از رگ گردن به او نزدیكتریم.🌺 🔶بنابراین معنی ندارد خدا به بنده ی خودش- كه او پیغمبر است- پیغام بدهد كه من از آن بنده ی دیگرم راضی ام، از او بپرس كه او از من راضی است یا راضی نیست. (به این مناسبت این داستان را گفتم كه این حدیث هست كه «اَلْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ سَیِّدا شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ» پیغمبر فرمود- این را هم شیعه و سنی نقل كرده اند- كه حسن و حسین دو آقای جوانان اهل بهشت اند. ) آنها گفتند پس چه می فرمایید در باره ی این حدیث از پیغمبر اكرم كه «اَبوبَكْرٍ وَ عُمَرُ سَیِّدا كُهولِ اَهْلِ الْجَنَّةِ» اینها آقاهای پیرمردهای اهل بهشت هستند. فرمود البته باز نمی خواهیم فضل آنها را انكار كنیم ولی متأسفانه بهشت پیر ندارد كه اینها بخواهند آقای آن پیرها باشند.😄😄 ⏪یادم هست كه زمانی این حدیث را در حضور مرحوم ابوی ما- خدا ایشان را رحمت كند ان شاءالله- می خواندند، ایشان مَثَل خیلی خوب و شیرینی آوردند، گفتند دو تا طلبه با همدیگر مباحثه می كردند. می دانید كه طلبه ها وقتی در مسائل علمی مباحثه می كنند بعد كار به دعوا و كتك كاری و كتاب به سر همدیگر زدن و حرفهای دیگر خارج از مباحثه می كشد.😱😱 یكی از آن طلبه ها به دیگری گفت تو كه اساساً سواد نداری، سواد تو كجا سواد من كجا! من به اندازه ی موهای سر تو كتاب خوانده ام. اتفاقاً او كچل بود و به سرش یك مو نداشت. سرش را لخت كرد و گفت:بفرمایید میزان معلومات آقا را [ببینید! 😂😂😂😂😂 . جمله ی«سَیِّدا كُهولِ اَهْلِ الْجَنَّةِ» از این قبیل است. در آنجا پیری وجود ندارد كه اینها بخواهند آقایش باشند. اینها خیال كردند پیغمبر كه فرمود حسن و حسین آقای جوانانند، چون آن وقت كه پیغمبر این جمله را فرموده اینها جوان بودند فرموده «جوانان» در حالی كه آنها هم كه جوان نماندند و بعد پیر شدند.🍃🍃🍃 «عُرُباً أَتْراباً» همه تِرْب و هم سنّ و سال و جوان «لِأَصْحابِ اَلْیَمِینِ » اینها تعلق دارند به اصحاب الیمین «ثُلَّةٌ مِنَ اَلْأَوَّلِینَ. `وَ ثُلَّةٌ مِنَ اَلْآخِرِینَ » كثیری از اوّلیان و كثیری از آخریانْ اصحاب اند. حال اگر مقصود از «اولین» امتهای قبل از امت پیغمبر اكرم باشند، یعنی از امتهای پیشین كثیری از الیمین اند و از این امت هم كثیری اصحاب یمین داریم، و اگر آن طور كه بعضی دیگر گفته اند- كه ما هم همین را انتخاب كردیم- مقصود این باشد كه اولینِ این امت و آخرینِ این امت، یعنی سخن در باره ی این امت است، آیه می فرماید كثیری از اولینِ این امت و كثیری از آخرینِ این امت از اصحاب الیمین هستند. 🌺پایان تفسیر سوره واقعه🌺 telegram.me/quranpuyan
ماه رحمت، سفره اش گسترده شد زنده از فيضش جهان مرده شد آسمان پرگشتـه از شـادي و شـور آمده از لطف حق ميلاد نور ولادت امام حسن مجتبی (ع) مبارک💐 @quranpuyan
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین 🔹واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین. 🔸خدایا روزى کن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان 🔸وبگشا سینه ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناکان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز پانزدهم از ماه رمضان: جزء بنام خدا سوره اسراء ۱-ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكمُ وَ إِنْ أَسَأْتمُ (7- اسراء) اگر كنید، به خود نیكى كرده اید و اگر بدى هم كنید، باز به خود بد كرده اید. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه می نویسد: «لام» در«لانفسكم» و نیز در «فلها»، لام اختصاص است یعنى: خوبی و بدی شما مختص به خود شما است، بدون اینكه چیزی از آن به دیگران بچسبد، و این خود قانون در حال اجرای خداست كه اثر و تبعات عمل هر كسى را- چه خوب و چه بد- به خود او برمى گرداند. و این همان معنایی است که در قرآن به دفعات و با تعابیر گوناگون آمده است که «اثر هر عمل- چه خوب و چه بد- به صاحبش برمىگردد» ۲-دوام وضعیت فعلی بسته به عملکرد شماست إِنْ عُدتمُ عُدْنَا (۸- اسراء) اگر شما برگردید ما هم بر می گردیم. این فراز در واقع هشدار به کسانی است که پس از مدتها سرکشی و تحمل عذابهای الهی به راه راست برگشته و از رحمت حق برخوردار گشته اند. در این خطاب تهدید می شوند که اگر دوباره به همان وضعیت سابق باز گردند خدا نیز دست از عنایت خود کشیده و به مانند گذشته با آنها رفتار خواهد کرد. اما می توان از این جمله به یک قانون کلی تر هم دست یافت و آن اینکه هر ملت و جمعیتی که تغییر رویه دهند چه به سمت ارزشهای دینی و چه به سمت رذایل نفسانی خداوند نیز نسبت به آنها تغییر رویه می دهد. اگر نور به ظلمت روند خدا نیز رحمت و عنایت خاصه خود را به روی آنها قطع کرده و با غضب و عذاب با آنها برخورد می کند و اگر از ظلمت خارج و وارد نور شوند عذاب خود را از آنها رفع و درهای رحمتش را به روی آنها می گشاید. ۳-چه کسانی برادران ؟😡 وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(۲۶)إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كاَنُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ كاَنَ الشَّیْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُورًا(۲۷- اسراء) هیچگونه و ریخت و پاشی مكن. بىتردید اسراف كنندگان و ولخرجان، برادران شیاطین اند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است. «» در اصل از ریشه «بذر» و به معنى پاشیدن دانه مىآید، منتهی این كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى، مصرف مى كند که معادل آن در فارسى «ریختو پاش» است. به تعبیر دیگر تبذیر آن است كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد.👌 در آیه بعد مبذرین را برادران شیاطین خواند که این برای آن است که آنها نیز نعمتهایی را که خدا داد، كفران مىكنند و در غیر محلش، صرف مىنمایند. تعبیر به «اخوان؛ برادران» یا برای آن است كه اعمالشان همردیف و هماهنگ اعمال شیاطین است؛ همچون برادرانى كه یكسان عمل مىكنند و یا به دلیل آن است كه در دوزخ همنشین شیطان اند. ۴-چرا برخی نمی توانند گناه را ترک کنند؟😳 قَالَ أَ رَءَیْتَكَ هَاذَا الَّذِى كَرَّمْتَ عَلىَ لَئنِ أَخَّرْتَنِ إِلىَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلَّا قَلِیلًا(۶۲- اسراء) شیطان گفت: اگر تا روز قیامت به من مهلت دهی تمام فرزندان این کسی که بر من مقدم داشتی را افسار می زنم؛ مگر عده کمی. اصل كلمه «احتناک» از «حنك» است. وقتى گفته مى شود:«حنك الدابة بحبلها» معنایش این است كه ریسمانى به گردن حیوان بست و او را كشید. خود «احتناك» هم به معناى افسار كردن است. شیطان ابتدا وسوسه کرده و به گناه دعوت می کند. پس از آنکه فرد اولین قدم را برداشت و خود را به آن آلود، وسوسه های بعدی سریعتر و راحتتر در او اثر می کند. هر چه انجام گناه ساده تر و سریعتر شود نشان از آن دارد که شیطان بهتر و بیشتر بر او تسلط یافته و به تعبیری بهتر سوار شده و افسار نفس را به دست گرفته است. ژچنین کسی به عیان مشاهده می کند که تلاشهای سطحی او برای ترک گناه سودی ندارد و با کوچکترین حرکتی که شیطان به افسار می دهد او با سرعت به سمت گناه رفته و آن را مرتکب می شود. چاره رهایی از این اسارت، توبه ای حقیقی و تلاش جدی در سایه توکل به خدا و توسل به اولیای اوست. جهت مطالعه ادامه نكات به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp238 ادامه در پست بعد👇👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨صبحا نفسی داری سرمایه بیداری ✨بر خفته دلان بردم ، انفاس مسیحایی سلام صبحتان نکو طاعاتتون قبول 🆔 @quranpuyan
ادامه نکات جزء ✅ اصول اخلاقی و حکمت های الهی در سوره و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى {۲۳} و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند {۲۴} و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راه مانده را [دستگيرى كن] و ولخرجى و اسراف مكن {۲۶} چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است {۲۷} و اگر به اميد رحمتى كه از پروردگارت جوياى آنى از ايشان روى مى گردانى پس با آنان سخنى نرم بگوى {۲۸} و دستت را به گردنت زنجير مكن(کنایه از بخل و عدم انفاق )و بسيار [هم] گشاده دستى منما تا ملامتشده و حسرتزده بر جاى مانى {۲۹} بى گمان پروردگار تو براى هر كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مى گرداند در حقيقت او به [حال] بندگانش آگاه بيناست {۳۰} و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است {۳۱} و به زنا نزديك مشويد چرا كه آن همواره زشت و بد راهى است {۳۲} و نفسى را كه خداوند حرام كرده است جز به حق مكشيد و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده ايم پس [او] نبايد در قتل زياده روى كند زيرا او [از طرف شرع] يارى شده است {۳۳} و به مال يتيم جز به بهترين وجه نزديك مشويد تا به رشد برسد و به پيمان [خود] وفا كنيد زيرا كه از پيمان پرسش خواهد شد {۳۴} و چون پيمانه مى كنيد پيمانه را تمام دهيد و با ترازوى درست بسنجيد كه اين بهتر و خوش فرجامتر است {۳۵} و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد {۳۶} و در [روى] زمين به نخوت گام برمدار چرا كه هرگز زمين را نمى توانى شكافت و در بلندى به كوهها نمى توانى رسيد {۳۷} همه اين [كارها] بدش نزد پروردگار تو ناپسنديده است {۳۸} اینها از جمله حکمتهایی است که پروردگارت به تو وحی کرده است.{۳۹} http://yon.ir/Qp238 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛