eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
شب شبی است که انسان باید هم تقدیر آفرینش را بفهمد و هم قدر خود را در این جهان دریابد. برای این کار می خواهد، سرمشق و نمونه می خواهد تا براساس آن خود را بسازد و الگویی است که انسان، انسانی که می خواهد راه کمال را بپیماید بر طبق شخصیت و نسخه شخصیت او باید خود را بسازد. حجت الاسلام خاتمي
🔸سَيِّدِي لَعَلَّكَ عَنْ بَابِكَ طَرَدْتَنِي وَ عَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُسْتَخِفّا بِحَقِّكَ فَأَقْصَيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُعْرِضا عَنْكَ فَقَلَيْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ [الْكَذَّابِينَ‏] فَرَفَضْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَک رَأَيْتَنِي غَيْرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي ، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيَسْتَنِي ، أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي، 🔸 أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيْتَنِي، 🔸أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيَائِي مِنْكَ جَازَيْتَنِي، 🔸 فَإِنْ عَفَوْتيَا رَبِّ فَطَالَمَا عَفَوْتَ عَنِ الْمُذْنِبِينَ قَبْلِي لِأَنَّ كَرَمَك، 🔸َ أَيْ رَبِّ يَجِلُّ عَنْ مُكَافَاةِ الْمُقَصِّرِينَ وَ أَنَا عَائِذٌ بِفَضْلِكَ هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ مُتَنَجِّزٌ [مُنْتَجِزٌ] مَا وَعَدْتَ مِنَ الصَّفْحِ عَمَّنْ أَحْسَنَ بِكَ ظَنّا ، 🔸إِلَهِي أَنْتَ أَوْسَعُ فَضْلا وَ أَعْظَمُ حِلْما مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِعَمَلِي أَوْ أَنْ تَسْتَزِلَّنِي بِخَطِيئَتِي وَ مَا أَنَا يَا سَيِّدِي وَ مَا خَطَرِي هَبْنِي بِفَضْلِكَ سَيِّدِي ، 💫سرور من شايد مرا از درگاهت رانده اى،و از خدمتت عز نموده اى ،💫يا مرا ديده اى كه حقّت را سبك‏ می شمارم پس از پيشگاهت دورم ساختى 💫،يا شايد مرا روى‏گردان از خود مشاهده كردى،پس مرا مورد خشم قرار دادى، 💫 يا شايد مرا در جايگاه دروغگويان يافتى،پس به دورم انداختى، 💫،يا شايد مرا نسبت به نعمتهايت ناسپاس ديدى،پس محرومم نمودى، 💫،يا شايد مرا از همنشينى دانشمندان غايب يافتى،پس خوارم نمودى، 💫،يا شايد مرا در گروه غافلان ديدى،پس از رحمتت‏ نااميدم كردى، 💫،يا شايد مرا انس يافته با مجالس بيكاره ها ديدى.پس مرا به آنان واگذاشتى، 💫،يا شدى دوست نداشتى دعايم را بشنوى پس دورم نمودى، 💫،يا شايد به خاطر جرم و جنايتم كيفرم نمودى، 💫يا شايد براى كمى‏ حيايم از تو مجازاتم نمودى، 💫،پس اگر پروردگارا عفو كنى،سابقه اينكه از گناهكاران پيش ار من گذشته اى طولانى است، 💫،زيرا كرمت‏ پروردگارا از مجازات اهل تقصير بسيار بزرگ‏تر است،و من پناهنده به فضل توام،از تو به تو گريزانم، خواهان چيزى هستم كه وعده داده اى.و آن چشم‏پوشى از كسانى است كه به تو گمان نيك برده اند، 💫خدايا فضل تو گسترده‏تر،و بردباری ات‏ بزرگ‏تر از آن است كه مرا به كردارم بسنجى،يا به خطايم بلغزانى،اى آقايم من چيستم،و چه ارزشى دارم، سرور من مرا به فضلت ببخش، 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷 شب از نگاه امام 🌷🌷 ما در ماه‌ رمضان‌ آمادگي‌ مي‌يابيم‌ تا قرآن‌ و آموزه‌هاي‌ آن را بپذيريم، خاصه اينكه‌ قرآن‌ كلام‌ پيامبر نيست،‌ بلكه‌ وحي‌ الهي‌ است‌. در اين‌ شب، ما، ، از اين‌ مفاهيم‌ الهام‌ مي‌گيريم‌ 👈 و ما، امت‌ محمد، با بزرگداشت‌ هرسالۀ شب‌ قدر معاني‌ آن‌ را در مي‌يابيم، تا شب‌ قدر در زندگي‌ ما، شب‌ نزول‌ قرآن‌ بر قلب‌ ما و جا گرفتن‌ تعاليم‌ قرآن‌ در نفْس‌ ما باشد، و تا قرآن‌ و معاني‌ آن‌ سبب پويايي تن و روان ما باشد.👌👉 اين‌ معني‌ وراي‌ مفهوم‌ ارتباط‌ با گذشته‌ است. بنابراين،‌ شب‌ قدر و نزول‌ قرآن‌ به‌ اين‌ معنا استمرار دارد . http://quranpuyan.com/yaf_postst109_khSwSyt-shb-qdr-chyst-nZrt-mkhtlf-pyrmwn-shb-qdr.aspx
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ 🔹و طَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ 🔹و امْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ 🔹یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین. 🔸خدایا شست و شو بده مرا در این روز از گناهان 🔸و پاک ساز مرا در این روز از هر عیب و نقصی 🔸و آزمایش کن قلب و دل مرا در این روز به تقوی دل 🔸اى خطا بخش لغزشهاى گناهکاران. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
و از جزو : قسمت دوم ۵-آیه ای مهم در سوره صاد: برای همه مردم نازل شده است.👉👉 «ﮐِﺘﺎﺏٌ ﺃَﻧْﺰَﻟْﻨﺎﻩُ ﺇِﻟَﯿْﮏَ ﻣُﺒﺎﺭَﮎٌ ﻟِﯿَﺪَّﺑَّﺮُﻭﺍ ﺁﯾﺎﺗِﻪِ ﻭَﻟِﯿَﺘَﺬَﮐَّﺮَ ﺃُﻭﻟُﻮﺍﺍﻟْﺄَﻟْﺒﺎﺏِ» [ ﺹ / ۲۹ ] ؛ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﺑﺮﮐﺘﯽﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺗﻮ ( ﺍﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ) ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ ﺗﺎ ( ﻣﺮﺩﻡ ) ﺩﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﺁﻥ ﺗﺪﺑّﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺗﺬﮐّﺮ ﺍﺳﺖ تفسیر مجمع البیان :مى توان با مراجعه آگاهانه و عادلانه به سوى قرآن، پيام و محتواى آن را دريافت و عمل كرد و اين پندار كه بدون حضور پيامبر و تفسير آن حضرت نمى توان تفسير قرآن را دريافت، پندارى بى اساس است؛👌 چرا كه قرآن مردم را به تفكر و تدبر در آيات خويش فرا مى خواند. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان:قران کریم،کتابی است که فهم عادی به درک آن، دسترسی دارد جهت مطالعه بیشتر در این خصوص به لینک زیر مراجعه نمایید: http://www.quranpuyan.com/yaf_postst379_qrn-qbl-tdbr-w-fhm-bry-hmh-mrdm.aspx ۶-آنچه که را ملعون ابدی کرد قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(۷۵) قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(۷۶) قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(۷۷) وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ یَوْمِ الدِّینِ(۷۸- ص) خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟ تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم، چرا كه مرا از آتش آفریدهاى و او را از گل. خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت. سه درس آموزنده و مهمی که در این گفتگو نهفته است ۱. در پاسخ ابلیس اشارهاى است به اینكه از نظر ابلیس اوامر الهى به خودی خود لازم الاجرا نیستند؛ بلکه فرامین الهی وقتى لازم الاطاعة هستند كه حق باشند و چون امرش به سجده كردن، حق نبود پس اطاعتش هم واجب نبود. برگشت این حرف به این است كه ابلیس اطلاق مالكیت خدا و حكمت او را قبول نداشته و این همان اصل و ریشهاى است كه تمامى گناهان و عصیانها از آن سرچشمه مى گیرد؛ چون معصیت وقتى سرمى زند كه صاحبش با انکار ربوبیت خدا و با این توجیه که ارتکاب معصیت بهتر از ترک آن است، از حکم الهی سرپیچی کند. ۲. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد او بود. استکباری که با اظهار نظر و استدلال در برابر امر الهی وجودش ثابت شد. ۳. کسی که عالمانه و از روی عمد مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته. یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود. جهت مطالعه سایر نکات به لینک زیر مراجعه نمایید: http://quranpuyan.com/yaf_postsm458findunread_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-sh-qrn-khrym.aspx#post458 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✅✅ با سلام به مخاطبان گرامي كانال 🌹 با توجه به استقبال خوب كاربران از نكات و پيامهاي جزء هاي مختلف قران كه روزانه در ايام ماه مبارك رمضان ارسال ميشود 💐 و با عنايت به جذابيت و تاثير گذاري پستهاي حاوي اينفوگراف (شامل تصوير و نمودار و ..) بران شديم تا خلاصه اي از نكات هر جزء را بصورت تصوير يا نمودار نيز توليد كنيم. 🔶🔶 عزيزاني كه ميتوانند در اين زمينه همكاري نمايند،به نام كاربري زير پيام دهند🙏 @farpuy
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 امام حسن مجتبی (ع): تنها چيزى‌ كه‌ در اين‌ دنياى‌ فانى‌ ، باقى‌ مى‌ماند است‌ ، پس‌ قرآن‌ را پيشوا و امام‌ خود قرار دهيد ، تا به‌ راه‌ راست‌ و مستقيم‌ هدايت‌ شويد. همانا محق‌ ترين‌ مردم‌ به‌ قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ بدان‌ عمل‌ كنند اگر چه‌ آن‌ را حفظ نكرده‌ باشند ، و دورترين‌ افراد از قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ به‌ دستورات‌ آن‌ عمل‌ نكنند گرچه‌ قارى‌ و خواننده‌ آن‌ باشند.👌 (ارشاد القلوب‌ ، ص‌ ۱۰۲) 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هجدهم ◀️خداوند متعال می فرمایند : 🔶واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی الخاشعین.(45)سوره بقره 🔸از و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و مهار هوسهای درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. 👈(استعينوا بالصبر و الصلوه ) كلمه استعانت بمعناى طلب كمك است ، و اين در وقتى صورت مى گيرد 🔷نيروى انسان به تنهائى نمى تواند مهم و يا حادثه اى را كه پيش آمده بر وفق مصلحت خود بر طرف سازد، و اينكه فرموده : از و نماز براى مهمات و حوادث خود كمك بگيريد، براى اينست كه در حقيقت ياورى بجز خداى سبحان نيست ، در مهمات ياور انسان مقاومت و خويشتن دارى آدمى است ، باينكه استقامت بخرج داده ، ارتباط خود را با خدا وصل نموده ، از صميم دل متوجه او شود، و بسوى او روى آورد، و اين همان و نماز است ، و اين دو بهترين وسيله براى پيروزى است. 📚تفسیر المیزان ، 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و در کلام معصومین 💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 پیامبر(ص): خداوند میفرماید: کسی که جوارح واندام هایش از حرامهای من روزه ندارد, مرا چه حاجت که به خاطر من از خوردن و آشامیدن خودداری ورزد. الفردوس/ج٥/ص٢٤٢ 💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 https://telegram.me/quranpuyan
🔶وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ وَ جَلِّلْنِي بِسَتْرِكَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِيخِي بِكَرَمِ وَجْهِكَ 🔶 سَيِّدِي أَنَا الصَّغِيرُ الَّذِي رَبَّيْتَهُ وَ أَنَا الْجَاهِلُ الَّذِي عَلَّمْتَهُ وَ أَنَا الضَّالُّ الَّذِي هَدَيْتَهُ 🔶وَ أَنَا الْوَضِيعُ الَّذِي رَفَعْتَهُ وَ أَنَا الْخَائِفُ الَّذِي آمَنْتَهُ وَ الْجَائِعُ الَّذِي أَشْبَعْتَهُ وَ الْعَطْشَانُ الَّذِي أَرْوَيْتَهُ 🔶وَ الْعَارِي الَّذِي كَسَوْتَهُ وَ الْفَقِيرُ الَّذِي أَغْنَيْتَهُ وَ الضَّعِيفُ الَّذِي قَوَّيْتَهُ وَ الذَّلِيلُ الَّذِي أَعْزَزْتَهُ، 🔶وَ السَّقِيمُ الَّذِي شَفَيْتَهُ وَ السَّائِلُ الَّذِي أَعْطَيْتَهُ وَ الْمُذْنِبُ الَّذِي سَتَرْتَهُ 🔶وَ الْخَاطِئُ الَّذِي أَقَلْتَهُ وَ أَنَا الْقَلِيلُ الَّذِي كَثَّرْتَهُ وَ الْمُسْتَضْعَفُ الَّذِي نَصَرْتَهُ وَ أَنَا الطَّرِيدُ الَّذِي آوَيْتَهُ 🔶 أَنَا يَا رَبِّ الَّذِي لَمْ أَسْتَحْيِكَ فِي الْخَلاءِ وَ لَمْ أُرَاقِبْكَ فِي الْمَلَإِ أَنَا صَاحِبُ الدَّوَاهِي الْعُظْمَى 🔶 أَنَا الَّذِي عَلَى سَيِّدِهِ اجْتَرَى أَنَا الَّذِي عَصَيْتُ جَبَّارَ السَّمَاءِ أَنَا الَّذِي أَعْطَيْتُ عَلَى مَعَاصِي‌ الْجَلِيلِ الرُّشَا 🔶أَنَا الَّذِي حِينَ بُشِّرْتُ بِهَا خَرَجْتُ إِلَيْهَا أَسْعَى أَنَا الَّذِي أَمْهَلْتَنِي فَمَا ارْعَوَيْتُ وَ سَتَرْتَ عَلَيَّ فَمَا اسْتَحْيَيْتُ وَ عَمِلْتُ بِالْمَعَاصِي فَتَعَدَّيْتُ 💫و با گذشت بر من كرم فرما،و به پرده پوشی ات خطاهايم را بپوشان،و به كرم وجودت از توبيخم درگذر، 💫آقاى من منم كودكى كه پروريدى،منم نادانى كه دانا نمودى،منم گمراهى كه هدايت كردى، 💫منم افتاده اى كه بلندش نمودى،منم هراسانى كه امانش دادى،و گرسنه اى كه سيرش نمودى،و تشنه اى كه سيرابش كردى، 💫و برهنه اى كه لباسش پوشاندى،و تهيدستى كه توانگرش ساختى،و ناتوانى كه نيرومندش نمودى،و خوارى كه عزيزش فرمودى، 💫و بيمارى كه شفايش دادى، و خواهشمندى كه عطايش كردى،و گنهكارى كه گناهش را بر او پوشاندى، 💫و خطاكارى كه ناديده اش گرفتى،و اندكى كه بسيارش فرمودى،و ناتوان شمرده اى كه ياری اش دادى،و رانده شده اى كه مأوايش بخشيدى، 💫من پروردگارا كسى هستم كه در خلوت از تو حيا نكردم،و در آشكار از تو ملاحظ ننمودم،منم صاحب مصيبتهاى بزرگ، 💫منم آنكه بر آقايش گستاخى كرد،منم آنكه جبّار آسمان را نافرمانى كرد،منم آنكه بر معاصى بزرگ رشوه دادم؛ 💫،منم آنكه هرگاه به گناهى مژده داده می شدم شتابان به سويش می رفتم،منم آنكه مهلتم دادى باز نايستادم،و بر من پرده پوشاندى حيا نكردم،و مرتكب گناهان شدم و از اندازه گذراندم ، 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ 🔹و أعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک 🔹و أسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ 🔹یا جَوادَ السّائلین. 🔸خدایا من از تو درخواست می کنم در این روز آنچه را خشنودت می کند. 🔸و پناه مى برم بتو از آنچه موجب اذیت و خشم توست. 🔸و از تو درخواست می کنم توفیق در این روز را ، براى اینکه اطاعت کنم تو را و نافرمانى نکنم تو را 🔸اى عطا بخش درخواست کنندگان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
و هایی از جزء :قسمت دوم سوره سوره غافر ،نخستین سوره از سوره های اغازشونده با حم است.این سوره ها در اواخر دوران مکه نازل شده و در حکم اتمام حجت با کافران و مشرکان و حاوی بشارت به مسلمانان است. ✅وعده رسولان و اهل ایمان در دنیا: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ ﴿۵۱﴾ غافر بی تردید ما پیامبران خود و مؤمنان را در زندگی دنیا و روزی که گواهان [برای گواهی دادن] به پا ایستند، یاری می کنیم. يَوْمَ لَا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿۵۲﴾ غافر همان روزی که عذرخواهی ستمکاران سودشان ندهد و برای آنان لعنت خدا و سرای سخت و بدی است. ✅✅مرا بخوانید تا کنم شما را:😀👏 وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾ و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من تکبّر ورزند، به زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند. ✅عذاب مشرکان قطعی است فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ ﴿۷۷﴾ پس (ای رسول، چند روزی بر آزار کافران امت) صبر کن که البته وعده (ثواب و عقاب) خدا حق است، که اگر آنها را در حیات تو و مقابل چشم تو به بعضی از وعده‌های خود که به آنها می‌دادیم (به شمشیر تو) عقوبت کنیم یا چنانچه تو را قبض روح کنیم باز رجوع آنها به سوی ماست (و در قیامت به کیفر اعمالشان می‌رسانیم). http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6509_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-chhrm-qrn-khrym.aspx#post6509 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا نظرات مختلف در تدريجي يا قرآن در چه چیزی نازل شده است؟ ✏️قسمت چهارم 🔹منظور از نزول دفعي چيست؟ايا همه قران،يكبار باهم و يكبار ،تدريجي نازل شده است؟ در زمينه نزول دفعى و تدريجى قرآن، بزرگان توجيهاتى دارند كه بيشتر جنبه تأويل احاديث را دارد: 1⃣ مقصود از نزول دفعى قرآن بر پيغمبر اكرم (ص) در شب قدر، آگاهى دادن ايشان به محتواى كلى قرآن است. اين تأويل در كلام شيخ صدوق آمده است. طبق روايات اهل سنت قرآن يكجا از عرش بر آسمان اول (پايينترين آسمانها) نازل گرديد، آنگاه در جايگاهى به نام «بيت العزّة» به وديعت نهاده شد، ولى در روايات شيعه آمده است كه قرآن از عرش بر آسمان چهارم فرود آمد و در «بيت معمور» نهاده شد. 2⃣ فيض كاشانى بيت معمور را قلب پيغمبر دانسته است؛ زيرا قلب آن بزرگوار خانه معمور خداست كه در آسمان (رتبه) چهارم جهان ماده قرار دارد. پيامبر، مراتب جماد و نبات و حيوان را پشت سر گذارد و به اوج مرتبه چهارم يعنى جهان انسانيت نايل گشت. 3⃣ ابو عبد الله زنجانى مى گويد: روح قرآن كه اهداف عالى قرآن است و جنبه هاى كلى دارد، در آن شب بر قلب پاك پيغمبر اكرم تجلى يافت «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى قَلْبِكَ»؛ سپس در طول سالها بر زبان مباركش ظاهر شد «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا». 4⃣ علّامه طباطبايى همين تأويل را با بيانى لطيفتر مطرح كرده و فرموده است: اساسا قرآن داراى وجود و حقيقتى ديگر است كه در پس پرده وجود ظاهرى خود پنهان و از ديد و درك معمولى به دور است. قرآن در وجود باطنى خود از هرگونه تجزيه و تفصيل عارى است، نه جزء دارد و نه فصل و نه آيه و نه سوره. بلكه يك وحدت حقيقى به هم پيوسته و مستحكمى است كه در جايگاه بلند خود استوار و از دسترس همگان به دور است. پس قرآن داراى دو وجود است: ظاهرى در قالب الفاظ و عبارات و باطنى در جايگاه اصلى خود؛ لذا قرآن در شب قدر با وجود باطنى و اصلى خود كه داراى حقيقت واحدى است يكجا بر قلب پيغمبر اكرم (ص) فرود آمد سپس تدريجا با وجود تفصيلى و ظاهرى خود در فاصلههاى زمانى و در مناسبتهاى مختلف و پيشامدهاى گوناگون در مدت نبوت نازل گرديد. 5⃣ نظر آیه الله : آیات مورد بحث راجع به شروع نزول وحی است بنابراین نزول دفعی نداریم و کلا نزول تدریجی بوده است زیرا قران از قرانی صحبت میکند که در دسترس مردم است نه آنچه که در لوح محفوظ است زیرا میخواهد شان شب قدر را بالا ببرد در ضمن چه سودی دارد که مثلا قران از عرش در شب قدر بر آسمان چهارم نازل شود؟ برگرفته از كتاب تاريخ قران ايت اله معرفت http://www.quranpuyan.com/yaf_postst473_nZrt-mkhtlf-dr-nzwl-tdryjy-y-dfy-qrn-drshb-qdr-chh-chyzy-nzl-shdh-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 امیرالمومنین (علیه السلام) : مَا جَالَسَ هَذَا الْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلَّا قَامَ عَنْهُ بِزِيادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِيادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى کسی با قرآن همنشین نشده است مگر آن که یا بر او افزوده و یا از او کاسته است: بر هدایت او افزوده و از کوردلی و گمراهی اش کاسته است. 📚نهج البلاغة، خطبه۱۷۶، ص۲۵۲ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هجدهم 🌹امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند : 🔶اَلصَّبرُ اَن يَحتَمِلَ الرَّجُلُ ما يَنوبُهُ و َيَكظِمَ ما يُغضِبُهُ 🔸 آن است كه انسان گرفتارى و مصيبتى را كه به او مى رسد تحمل كند و خشم خود را فرو خورد. عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص 56 ، ح 1439 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶وَ أَسْقَطْتَنِي مِنْ عَيْنِكَ [عِنْدِكَ] فَمَا بَالَيْتُ فَبِحِلْمِكَ أَمْهَلْتَنِي وَ بِسِتْرِكَ سَتَرْتَنِي حَتَّى كَأَنَّكَ أَغْفَلْتَنِي وَ مِنْ عُقُوبَاتِ الْمَعَاصِي جَنَّبْتَنِي حَتَّى كَأَنَّكَ اسْتَحْيَيْتَنِي 🔶 إِلَهِي لَمْ أَعْصِكَ حِينَ عَصَيْتُكَ وَ أَنَا بِرُبُوبِيَّتِكَ جَاحِدٌ وَ لا بِأَمْرِكَ مُسْتَخِفٌّ وَ لا لِعُقُوبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ 🔶وَ لا لِوَعِيدِكَ مُتَهَاوِنٌ لَكِنْ خَطِيئَةٌ عَرَضَتْ وَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي وَ غَلَبَنِي هَوَايَ وَ أَعَانَنِي عَلَيْهَا شِقْوَتِي وَ غَرَّنِي سِتْرُكَ الْمُرْخَى عَلَيَّ فَقَدْ عَصَيْتُكَ 🔶وَ خَالَفْتُكَ بِجُهْدِي فَالْآنَ مِنْ عَذَابِكَ مَنْ يَسْتَنْقِذُنِي وَ مِنْ أَيْدِي الْخُصَمَاءِ غَدا مَنْ يُخَلِّصُنِي، 🔶وَ بِحَبْلِ مَنْ أَتَّصِلُ إِنْ أَنْتَ قَطَعْتَ حَبْلَكَ عَنِّي فَوَا سَوْأَتَا [أَسَفَا] عَلَى مَا أَحْصَى كِتَابُكَ مِنْ عَمَلِي 🔶َ الَّذِي لَوْ لا مَا أَرْجُو مِنْ كَرَمِكَ وَ سَعَةِ رَحْمَتِكَ وَ نَهْيِكَ إِيَّايَ عَنِ الْقُنُوطِ لَقَنَطْتُ عِنْدَ مَا أَتَذَكَّرُهَا يَا خَيْرَ مَنْ دَعَاهُ دَاعٍ وَ أَفْضَلَ مَنْ رَجَاهُ رَاج 🔶ٍ اللَّهُمَّ بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ إِلَيْكَ وَ بِحُبِّي النَّبِيَّ االْأُمِّيَّ الْقُرَشِيَّ الْهَاشِمِيَّ الْعَرَبِيَّ التِّهَامِيَّ الْمَكِّيَّ الْمَدَنِيَّ أَرْجُو الزُّلْفَةَ لَدَيْكَ فَلا تُوحِشْ اسْتِينَاسَ إِيمَانِي، 💫و مرا از چشمت انداختى،اهميت ندادم،پس با بردباری ات مهلتم دادى،و با پرده پوشی ات مرا پوشاندى تا آنچا كه گويى مرا از ياد برده اى،و از مجازات گناهان بركنارم داشته اى،گويا تو از من حيا كرده اى!.! 💫خدايا،آنگاه كه نافرمانى كردم نافرمانی ات نكردم چنانكه پروردگاری ات باشم،و نه چنانكه سبك شمارنده فرمانت باشم،و نه با گستاخى در معرض كيفرت قرار گيرم، 💫 و نه تهيدست را ناچيز شمارم،ولى خطايى بود كه بر من عارض شد و نفسم آن را برايم آراست،و بدبختی ام مرا بر آن يارى نمود،و پرده افتاده ات بر من مغرورم نمود، 💫در نتيجه با كوششم نافرمانی ات نمودم و به مخالفتت برخاستم اكنون چه كس مرا از عذابت نجات می دهند،و فردا از چنگ ستيره جويان و دشمنی کنندگان چه كسى رهايم می کند، 💫و به رشته چه كسى بپيوندم اگر تو رشته ات را از من بگسلى،مرا چه رسوايى بزرگى است از آنچه كتاب تو از كردارم در شمار آورده، 💫اگر اميدوار به كرم فراوانى رحمتت نبودم،و هم اينكه مرا از نااميدى نهى نموده اى هرآينه نااميد می شدم به هنگامى كه گناهانم را بياد مىآوردم،اى بهترين كسی که خواننده اى او را خواند،و برترين كسی که اميدوارى به او اميد بست. 💫خدايا به پيمان اسلام به تو توسّل مىجويم،و به حرمت قرآن بر تو تكيه می کنم،و به محبّتم نسبت به پيامبر درس ناخوانده قريشى هاشمى عربى تهامى مكّى مدنى،همجوارى نزد تو را اميد مىنمايم،پس انس ايمانى مرا در عرصه وحشت نينداز، 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ 🔹و مُعادیاً لأعْدائِکَ 🔹مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ 🔹یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. 🔸خدایا قرار بده مرا در این روز دوستداری برای دوستانت 🔸و دشمن برای دشمنانت 🔸و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت 🔸اى حفظ کننده دلهاى پیامبران. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
بنام خدا ✅ و از جزو بخش اول سوره ۱-قانون اولیه خدا در پخش وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(۲۷- شوری) اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مىكنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مىكند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست. كلمه «قَدَر» به معناى كمیت و حجم هر چیز است. پس این كه مىفرماید:«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مىكند. معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد و همه سیر شوند، شروع به ظلم كردن در زمین مىكنند؛ چون طبیعت مال این است كه وقتى زیاد شد طغیان و استكبار مى آورد، و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مىكند و به هر كس به مقدارى معین روزى مى دهد؛ چون او به حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مىداند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد و چه مقدار از غنا و فقر، مفید به حال اوست؛ همان را به او مى دهد. یک سوال مهم در این بحث😐 👈چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر گناه و ظلمشان هم افزون می شود باز هم مال و ثروت می دهد؟ علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال می نویسد: این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛ اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است و دیگری قانون مکر و استدراج است. این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند. این بحث نقطه مقابلی هم دارد و آن اینکه چرا برخی حتی به مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزی الهی بی نصیبند👉 که در پاسخ می توان به دو قانون الهی اشاره کرد؛ یکی همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگری قانون اثر گناه که برخی با عمل خود مانند ظلم به دیگری یا ظلم پذیری چنین نتیجه ای را برای خود رقم زده اند. ۲- کار بد؛ کار بدی مثل آن است جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الظَّالِمِینَ(۴۰- شوری) پاداش بدى کار بدی است مانند همان؛ ولى هر كه بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمكاران را دوست ندارد. این آیه حكم کسی را بیان می کند که ظلمی در حق او شده است بر اساس این آیه چنین كسى مىتواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشته باشد و چنین تلافى و انتقامى دیگر ظلم نخواهد بود. نکته مهم و قابل توجه در آیه همانگونه که در متن آیه ملاحظه می شود خداوند متعال آن کاری که برای تلافی صورت می گیرد با اینکه مجوز آن را هم صادر کرده است اما آن را «سیئة؛ کاری بد و ناپسند» می نامد که سوال برانگیز است. در پاسخ به این سوال گفته اند: از این رو هر دو عمل را سیئه و خوانده چون با هر كس چنین رفتار شود ناراحتش مىكند، ظالم با آن کار مظلوم را ناراحت کرد و مظلوم هم با انتقام و تکرار آن کار ظالم را رنجاند، پس در آیه شریفه حقیقت معناى كلمه رعایت شده است. همانطور که این بزرگان فرموده اند مجوز انجام عملی آن از بد و آزار دهنده بودن به خوب و گوارا بودن تبدیل نمی کند. کار بد، بد است. چیزی که در این آیه بین آن دو فرق گذاشته این است که اگر ابتدایی و بدون مجوز باشد حرام است و عذاب و عقاب دارد و اگر با مجوز شرعی باشد حلال است و چون حرام نیست عقابی هم ندارد. باید توجه داشت که این تلافی با مجوز، «واجب نیست»؛ بلکه فقط «حلال است» و شاید برای همین نکته بود که بلافاصله فرمود: «فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللهِ؛ هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او بر خداست» ادامه 👇👇👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
و از جزو بخش دوم سوره ۳-آیاتی که هنگام شدن خوانده می شود لِتَسْتَوُاْ عَلىَ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُواْ نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُواْ سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَا وَ مَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ(۱۳)وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ(۱۴- زخرف) كه بر پشت آن استقرار یابید و چون بر آن استقرار یافتید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: منزّه است خدایى كه این را رام ما كرد كه ما قدرت آن را نداشتیم و ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت. «استواء بر ظهر» به معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر مركب سواری دیگر است. منظور از مرکب با توجه به آیه قبل (آیه ۱۲) فقط چهارپایان نیست بلکه به قرینه «کشتی» که در آیه آمده است هر گونه وسیله نقلیه را در بر می گیرد که در عصر حاضر ماشین، قطار و هواپیما از رایج ترین آنهاست. و «ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» هم مفهومش این است كه اگر لطف پروردگار نبود ما هرگز قادر به کنترل و ادراه این مرکبها نبودیم. و اینکه در پایان دعای مومنین این چنین دارد که: «وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ؛ و بی شک ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت» برای آن است که آنها را به یاد قیامت بیندازد که امروز سوار بر وسیله ای گران قیمت شده و در زمین جابجا می شویم به یاد داشته باشیم که بالاخره تابوتی هم هست که در انتظار ماست. در حالات امیرالمومنین علیه السلام آمده است كه هنگامی که پاى خود را در ركاب گذاشت فرمود: «بسم اللَّه» و هنگامى كه بر مركب استقرار یافت این آیات را تلاوت کرد: «سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ وَ إِنَّا إِلى رَبِّنا لَمُنْقَلِبُون» از این رو مستحب است که انسان هنگام سوار شدن بر هر وسیله ای با خواندن این آیات هم شکر خدا را بجا آورد و هم به یاد قیامت افتاده و فراموش نکند که روزی سوار بر تابوت به آن دیار باقی خواهد شتافت. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst256_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-pnjm-qrn-khrym.aspx نکات کلیدی از جزء بیست و پنجم قرآن کریم - نکات خلاصه هر جزء قرآن - تالارگفتگو هاي قرآن پويان نکات کلیدی از جزء بیست و پنجم قرآن کریم: نکات کلیدی جزء ۲۵ قرآن کریم آنچه در ادامه می آید بیست و پنجمین قسمت از سری مقالات «معارفی از قرآن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
با گرامیداشت روز و آرزوی پیروزی کلیه بر ظالمان ◀️روشهای مقابله با از نگاه قران آخرین مرحله مبارزه با وظالم ،چنگ و جهاد و قتال است. این مرحله معمولا برای اجتماع افراد وجوامع بشری ، صادق است.شهر یا قوم یا کشوری که مورد قرار بگیردو ،جنگ را بر آنها تحمیل کنند ،انها را از سرزمین و خانه خود اخراج کنند. 1-در سوره حج این گونه بیان شده است: 🔶إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ ﴿۳۸﴾ 🔸فولادوند: قطعا خداوند از كسانى كه ايمان آورده اند دفاع مى كند زيرا خدا هيچ خيانتكار ناسپاسى را دوست ندارد 🔶أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ ﴿۳۹﴾ 🔸فولادوند: به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده رخصت [جهاد] داده شده است چرا كه مورد قرار گرفته اند و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست 👈نکته قابل توجه،این است که خداوند علاوه بر اجازه قتال،بر نصرت و یاری نیز بشارت داده است.هم در آیه 39 و هم در آیه 40 🔶الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ 🔶يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿۴۰﴾ 🔸فولادوند: همان كسانى كه بناحق از خانه هايشان بيرون رانده شدند [آنها گناهى نداشتند] جز اينكه مى گفتند پروردگار ما خداست و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض ديگر دفع نمى كرد صومعه ها و كليساها و كنيسه ها و مساجدى كه نام خدا در آنها بسيار برده مى شود سخت ويران مى شد و قطعا خدا به كسى كه [دين] او را يارى مى كند يارى مى دهد چرا كه خدا سخت نيرومند شكست ناپذير است. 🖊سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر ایات به لینک زیر مراجعه نمایید:👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst384_rwshhy-mqblh-w-brkhwrd-b-Zlm--z-ngh-qrn.aspx 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هجدهم 🌹امام کاظم علیه السلام: 🔶اِصبِر عَلى طاعَةِ اللّه، وَاصبِر عَن مَعاصِى اللّه؛ فَإنَّمَا الدُّنیا ساعَةٌ، فَما مَضى مِنها فَلَیسَ تَجِدُ لَهُ سُرورا وَلا حُزنا، وَما لَم یَأتِ مِنها فَلَیسَ تَعرِفُهُ، فَاصبِر عَلى تِلکَ السّاعَةِ الَّتى أنتَ فی‌ها فَکَأَنَّکَ قَدِ اغتَبَطتَ. 🔸بر طاعت خدا کن و در ترک معاصى او شکیبا باش؛ زیرا دنیا لحظه اى بیش نیست. آنچه گذشته جاى شادى و غم ندارد و از آنچه نیامده نیز خبرى ندارى. پس لحظه اى را که در آن به سر مى برى، باش چنان که گویى خوشبخت و خوشحالى. 📚بحارالأنوار، ج. ۷۵، ص. ۳۱۱، ح. ۱ 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
تفاوت علوی با شبه عدالت اموی در نظام‌های جائرانه هم ادعای عدالت همیشه هست. یعنی کسی به صراحت اظهار نمی‌کند که می‌خواهد ظلم کند. ولی تعریفی از عدالت ارائه می‌کند که همان ظلم است. به عنوان نمونه، حتی وقتی به سراغ تاریخ معاویه می‌رویم، می‌بینیم که موضوع عدالت در کلمات او به عنوان مبنایی برای حکومت، کم تکرار نشده است. ولی باید دید جنس آن عدالتی که معاویه می گفته از چه جنسی بوده و چه فرقی با عدالت امیرالمومنین(ع) می‌کرده است. در نمونه‌ای، وقتی معاویه برای فرزندش یزید بیعت گرفت، عهد و پیمانی  برای او نوشت که این متن را در تاریخ ثبت کرده‌اند. در آن متن آمده است:« به او فرمان می‌دهم و سفارش می‌کنم که در کار رعیت و مردم کوتاهی نکند، اقدام به موقع و به جا در کار مردم داشته باشد و در حق مردم نیکی کند و از او می‌خواهم که به روش اهل عدل و انصاف عمل نماید» که در ادامه معلوم می‌شود این عدل یعنی چه، چرا که معاویه از یزید می‌خواهد که تنها طایفه ابوسفیان را حفظ کرده و بنی‌امیه را بر بنی‌هاشم مقدم بدارد. برای امیرالمومنین(ع) عدالت اصالت داشت اما برای معاویه عدالت ابزار بود وی گفت: امیر‌المومنین(ع) اما می‌گوید که فقط عدالت؛ تفاوت در این است که برای ایشان عدالت اصالت دارد، اما برای معاویه عدالت ابزار است. اگر این ابزار کارایی برای هدف داشته باشد، استفاده می‌شود ولی اگر در جایی عدالت جوابگو نبود، باید موارد دیگری را ضمیمه آن کرد تا نظام اموی حفظ شود. برای معاویه اصل بر عدالت نیست و اصل حفظ نظام اموی است. از این رو، اگر با عدالت این اتفاق افتاد با عدالت و اگر با صداقت این اتفاق افتاد با صداقت. ولی اگر با آن نشد صداقت را برداشته و فریب را جایگزینش می‌کنند. سروش محلاتی گفت: اینگونه نبود که در همه‌جا معاویه درگیر با عدالت بوده یا عنادی با آن داشته باشد و جز جز رفتارش ظالمانه باشد. رفتار او می‌تواند عادلانه باشد، اگر به قدرتش کمک کند. در میان علمای خودمان من مرحوم آقای مطهری را دیدم که به این موضوع حساسیت نشان داده و چنین بیان کرده که علی(ع) پایبند عدالت بوده و مخالف با تبعیض، فریب‌دادن و دروغ گفتن است، اما معاویه پایبند به  این حرف‌ها نیست بلکه تنها می‌خواهد به مقصود برسد. لذا اگر با عدالت بهتر می‌توان رسید با آن و اگرنه با تبعیض و فریب دادن و دروغ گفتن می‌شود از آن بهره می‌برد. امیرالمومنین(ع) از آنجا که برای خود عدالت موضوعیت قائل است وقتی به ایشان می‌گویند گاهی باید از عدالت عدول کرد تا اهداف دیگری تامین شود، نمی‌پذیرد و می‌فرماید بالاتر از عدالت چه است که ما بخواهیم برای رسیدن به آن از عدل صرف‌نظر کنیم؟ در شبه عدالت مردم باید ضجه و زاری کنند برای اینکه عدالت را ببینند از سخنان استاد سروش محلاتی در شب 19 رمضان,نقل از خبرگزاری جماران https://eitaa.com/quranpuyan
و در کلام معصومین 💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 🌟 قال امیرالمومنین علیه السلام: 🔹صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام. 🌟 امیرالمومنان علی علیه السلام فرمود: 🔹روزه نفس از لذتهای دنیوی سودمندترین روزه هاست. غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64 💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 https://telegram.me/quranpuyan
4_6001579517502555415.mp3
14.4M
🎙عدالت علوی در مقابل شِبه عدالت اموی 🔶شب ۱۹ ماه رمضان ۹۸ 🔸حسینه دارالزهراء(س) @mohammadsorooshmahallati
🌹🌹با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما مخاطبان گرامي به لطف خداوند و استقبال مخاطبان، در چهارمين روز از ماه رمضان سال جاري مصادف با 20 ارديبهشت 👈👈تعداد کل بازدیدها از تالار گفتگوهای قران پویان از تجاوز کرد.😃 🔰 با توجه به استقبال كاربران فضاي مجازي از موضوعات قراني در ماه مبارك رمضان،متوسط بازديد روزانه از سايت در 14 روز اول ماه مبارك حدود 8000 بوده است. ⭕️⭕️ همچنين امروز 10 خرداد ركورد حداكثر بازديد روزانه در سال جاری شکسته شده و از 14500 فراتر رفت. ان شالله با توکل بر خداوند و در سایه عمل به قران،و معرفی سايت توسط مخاطبان گرامی به ساير علاقه مندان مفاهیم قران،شاهد گسترش بیشتر معارف قرانی در جامعه و تدبر در ایات و عمل به آنها باشیم:🙏🙏 www.quranpuyan.com