#نکات و #پیامهایی از هر جزءقرآن کریم
✅ روز نوزدهم ماه رمضان: جزء #نوزدهم
سوره #فرقان
۱- #افسوسهای بی فایده
وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلیَ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنیِ اتخََّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا(۲۷)یَاوَیْلَتا لَیْتَنِی لَمْ أَتخَِّذْ فُلَانًا خَلِیلًا(۲۸)لَّقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی(۲۹- فرقان)
روزی که ظالم دست خود را از روی حسرت به دندان میگزد و میگوید: ای کاش همراه با فرستاده او برای خود، راه باریکهای به سوی هدایت دست و پا میکردم. ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به #دوستی نمیگرفتم؛ چون او مرا از قرآنی که برایم آمد گمراه کرد.
۲- #بتی که پرستش آن بین ما رواج دارد
أَ رَءَیْتَ مَنِ اتخََّذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ (فرقان- ۴۳)
آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش برگزیده؟ «#هوی» به معنای میل نفس به سوی خواستههای خودش است؛ بدون اینکه آن تمایلات را با عقل خود سنجیده و هماهنگ کرده باشد و مراد از «معبود گرفتن هوای نفس»؛ اطاعت و پیروی کردن آن است؛ بدون اینکه توجهی به دستورات خداوند متعال داشته باشد.
آیه شریفه درباره کسانی سخن میگوید که در کنار آن خدای یکتا، خدای دیگری هم دارند که برخی اوقات و یا همیشه از دستورات او پیروی میکنند. آن خدای دیگر یا بت نتراشیدهای که پیروان زیادی هم دارد همان بت نفس ماست. هر جا که فرمان یا همان خواست دل با حکمی از احکام الهی در ستیز شد همان جا میتوان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم.
اگر دستور دین را بی محلی کردیم و در پی برآوردن خواهش دل برآمدیم شک نکنیم که بت پرستیدهایم؛ نشان به آن نشان که در دل یا به زبان میگوییم: «چون دلم میخواهد» نه «چون خدا میخواهد»
۳- چقدر از مال خود را #انفاق کنیم؟
وَ الَّذِینَ إِذَا أَنفَقُواْ لَمْ یُسْرِفُواْ وَ لَمْ یَقْترُُواْ وَ کَانَ بَینَْ ذَالِکَ قَوَامًا(۶۷- فرقان)
مؤمنین که بندگان خداوند رحمانند وقتی انفاق میکنند، نه اهل زیادهروی هستند و نه بخل میورزند؛ بلکه بین این دو راه اعتدال را بر میگزینند.
این آیه شریفه به یکی از ویژگیهای مؤمنین که اعتدال و دوری از هر گونه افراط و تفریط در کارها به خصوص در مسأله انفاق است اشاره میکند.
در این فراز قرآن کریم اصل انفاق کردن را به عنوان یکی از وظایف و برنامههای قطعی مؤمنین، مسلّم گرفته و تنها مقدار پرداخت آن را به شکل توصیفی بیان میکند که: مؤمنین انفاقی عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سختگیری دارند؛ نه آن چنان بذل و بخشش میکنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند و نه آن چنان سخت میگیرند که دیگران از مواهب آنها بهره نگیرند.
سوره #شعراء
۴- #یک_نفر کشت؛ اما خدا همه را عذاب کرد
وَ لَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَیَأْخُذَکُمْ عَذَابُ یَوْمٍ عَظِیمٍ(۱۵۶) فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِینَ(۱۵۷) فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فیِ ذَالِکَ لاََیَةً وَ مَا کاَنَ أَکْثرَُهُم مُّؤْمِنِینَ(۱۵۸)
پیامبرشان حضرت صالح ع به آنها گفت این کاری به این شتر نداشته باشید که اگر آسیبی به او رساندید گرفتار عذابی سخت خواهید شد. اما آنها گوش نکرده و آن شتر را کشتند و بعد که عذاب قطعی را دیدند پشیمان شدند که سودی به حالشان نداشت و عذاب آنها را فراگرفت.
نکته قابل توجه در این آیه این است که قاتل آن شتر فقط یک نفر بود؛ اما همانطور که ملاحظه میکنید خداوند متعال نفرمود «فعقرها احد منهم؛ یکی از آنها شتر را کشت»؛ بلکه فرمود « فَعَقَرُوهَا » همه او را کشتند و بعد هم نفرمود فقط آن یک نفر عذاب شد بلکه فرمود همه آنها به عذاب الهی گرفتار شدند .
حال سوال این است که چرا خداوند گناه یک نفر را به همه نسبت داد و همه را گرفتار عذاب کرد؟
پاسخ این سوال را امیرالمؤمنین علیهالسلام دادهاند آن حضرت میفرماید:
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا ؛ ای مردم، جز این نیست که خشنودی و خشم است که مردم را بر محوری جمع میکند. همانا ناقه ثمود را یک نفر پی کرد و کشت؛ امّا عذاب خداوند همه را گرفت چون همگان به آن گناه رضایت دادند.
جهت مطالعه متن کامل به لینک زیر مراجعه نمایید
http://yon.ir/Qp247
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷 شب #قدر از نگاه امام #موسي_صدر 🌷🌷
ما در ماه رمضان آمادگي مييابيم تا قرآن و آموزههاي آن را بپذيريم، خاصه اينكه قرآن كلام پيامبر نيست، بلكه وحي الهي است.
در اين شب، ما، #امت_محمد، از اين مفاهيم الهام ميگيريم
👈 و ما، امت محمد، با بزرگداشت هرسالۀ شب قدر معاني آن را در مييابيم، تا شب قدر در زندگي ما، شب نزول قرآن بر قلب ما و جا گرفتن تعاليم قرآن در نفْس ما باشد، و تا قرآن و معاني آن سبب پويايي تن و روان ما باشد.👌👉
اين معني وراي مفهوم ارتباط با گذشته است. بنابراين، شب قدر و نزول قرآن به اين معنا استمرار دارد .
http://quranpuyan.com/yaf_postst109_khSwSyt-shb-qdr-chyst-nZrt-mkhtlf-pyrmwn-shb-qdr.aspx
#دعاهای_روزانه
#دعاى_روز_بیستم_ماه_مبارک_رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ
🔹واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ
🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ
🔹یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.
🔸خدایا بگشا برایم در این ماه درهاى بهشت را
🔸و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را
🔸و توفیق ده مرا در این ماه تلاوت کردن قرآن را
🔸اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان.
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت
https://telegram.me/quranpuyan
بنام خدا
💢 #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بیستم ماه رمضان : جزء #بیستم
سوره #نمل
♦️۱-سه شرط کلیدی برای #استجابت_دعا
🌼أمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (۶۲- نمل)
[آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده اى او را بخواند اجابت مى كند و آسیب و گرفتاریش را دفع مى نماید؟
قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و #مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است.
قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى كند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى گیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد؛
سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد.
سوره #قصص
♦️۲-ادب #دعا
فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ(۲۴- قصص)
پس موسى، دامهای آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل مى كنى، نیازمندم.
وقتی #موسی(ع) بعد از چند روز سفر با پای پیاده به شهر مدین رسید در بدو ورود اجتماع جمعیتی چوپان که برای آب دادن به دامهایشان بر سر چاهی تجمع کرده بودند توجه اش را جلب کرد.
همانجا دو دختر جوان را دید که با فاصله ایستاده و در انتظار خلوت شدن دور چاهند تا برای گوسفندانشان آب بکشند. موسای خسته، گرسنه و بی جا و مکان برای رضای خدا به پیش رفت و برای آن دو از چاه آب کشید.
بعد آمد و زیر سایه ای نشست و این جمله را به خدا عرض کرد که: «رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ»؛ هر خیرى كه بر من فرستى به آن نیازمندم.
ادب دعای موسی این است که یک: تقاضایی از خدا نکرد؛ بلکه فقط اعلام نیاز کرد. دو: برای خدا تعیین تکلیف نکرد به اینکه اشاره به کار خاصی کند و از خدا بخواهد که آن را برایش انجام دهد. سه: در آن اعلام نیازی هم که کرد تنها نیازمندی اش به هر آنچه که برایش خیر است را به خدا عرض کرد.
پس ادب در دعا این شد که بگوییم: خدایا! ما سراسر نیازیم و تو عالم و توانا به آن نیازها؛ گر صلاح است هر چه خیر ماست به ما عنایت کن. نکته دیگر آنکه از تعیین مصداق و اصرار بر خواسته پرهیز کنیم
چرا که « عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» و حال آنکه «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون» اگر ما کار را به خداوند عالم خیر واگذار کردیم یقین کنیم که جز خیر نصیبمان نخواهد شد.
ادامه در پست بعد👇
http://yon.ir/Qp454
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
ادامه نکات جزء #بیستم
♦️۳-روح #قارونی در فرهنگ ما
قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمٍ عِندِى (۷۸- قصص)
قارون با همان تكبرى كه ناشی از ثروت بی حسابش بود چنین گفت: من این ثروت را به وسیله علم و دانش خودم به دست آورده ام.
قرآن کریم ابتدا با ترسیم شخصیت قارون او را معرفی کرده و بعد دلیل انحراف او را بیان می کند تا ما و هر شنونده دیگر مراقب این خطر فکری بوده و خود را از آن حفظ کنیم.
در دو آیه قبل آمده: «إِنَّ قارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ فَبَغَى عَلَیْهِمْ وَ ءَاتَیْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتحَِهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلىِ الْقُوَّةِ »؛ قارون از قوم موسی(ع) بود که بر حقوق آنها تجاوز كرد، و ما آنقدر به او گنج و ثروت دادیم كه حمل كلیدهاى آنها جماعتى نیرومند را خسته مى كرد.
آنگاه که مومنین قومش از در نصحیت وارد شده و به او گفتند: آنچه تو از مال و ثروت داری همه را خدا به تو داده و احسان و فضلى از او به توست در حالی که تو خود می دانی که استحقاق چنین ثروت هنگفت را نداشتی؛ پس تو هم با انفاق بخشی از آن به مردم نیازمند، خانه آخرتت را آباد کنی و با تكبر و طغیان در زمین، فساد نکنی.(مضمون آیه ۷۷)
او در پاسخ آنها اساس استدلال آنها را خطا خواند و گفت: به شما مربوط نیست که من با ثروتم چه می کنم. آنچه من دارم احسان خدا نیست تا در راه او خرج کنم؛ من همه اینها را من با علم و كاربلدی خود به دست آورده ام؛ من خودم زحمت کشیده ام، رنج برده ام، خون جگر خورده ام تا این ثروت را اندوخته ام. با این منطق بود که او سر به طغیان گذاشت و ضمن اعلام بی نیازی از خدای متعال، نهایت بی رحمی را نسبت به بندگان خدا روا داشت.
♦️٤- سوره #عنكبوت
ادعای ایمان، بی امتحان نمی ماند
أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترَْكُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ(۲) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِینَ(۳- عنکبوت)
دعا
آیا مردم گمان كرده اند، همین كه بگویند: ایمان آوردیم، رها مى شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد آزمایش قرار نمى گیرند؟ در حالى كه یقیناً كسانى را كه پیش از آنان بودند، آزمایش كرده ایم [پس اینان هم بى تردید آزمایش مى شوند]، و بىتردید خدا كسانى را كه [در ادعاى ایمان] راست گفته اند مى شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز مى شناسد.
جهت مطالعه ادامه نكات ،کلیک کنید👇
http://yon.ir/Qp454
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
#قرآن در کلام #معصومین
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
امام حسن مجتبی (ع):
تنها چيزى كه در اين دنياى فانى ، باقى مىماند #قرآن است ،
پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد ، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد.
همانا محق ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كنند اگر چه آن را حفظ نكرده باشند ،
و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند.👌
(ارشاد القلوب ، ص ۱۰۲)
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
https://telegram.me/quranpuyan
به نام خدا
✨ خصوصيت #شب_قدر چيست؟ ✨
🔹نظرات مختلف پيرامون شب قدر
قسمت سوم
✔️ سه نظریه در باب شب قدر
شب قدر یکی از سه شب ۱۹، ۲۱و ۲۳ ماه رمضان که شب ۲۳ مهم تر است و حتی منابع اهل سنت مثل موطّا با ذکر حدیث لیله الجُهنی مطرح کرده اند اگر چه غالبا یکی از ۴ شب از شب های دهه آخر ماه رمضان منطبق می دانند.
که غالبا آن را نامشخص در بین شب ها می دانند اگر چه احتمال شب ۲۳ را قوی تر می دانند
برخی دیگر شب قدر را سه مرحله مرحله اول تقدیر در شب ۱۹ و حکم در شب ۲۱ و امضاء یا ابرام را در شب ۲۳ می دانند.
اما نظرات کلی در باب حقیقت شب قدر
1⃣ نظریه مشهور: که مدرک همه آنان برخی محدثین مانند علامه مجلسی و محدث قمی و دیگران می باشد، این که شب قدر #مقدرات یک سال در آن مشخص می شود
2⃣ نظریه دیگر این شب ها به جنبه های معنوی خودش اختصاص دهد و به اعمال خودش رسیدگی کند که در گذشته چه کرده و در آینده چه می خواهد بکند . شب قدر #حساب ها روشن می شود نه سرنوشت افراد.
3⃣ قدر به معنای #منزلت است و آن شب ارزشمندی است که بهترین شرایط برای دعا و شب زنده داری و محاسبه نفس و شب رسیدن به سلامت و شب پربرکت و پرارزشی است که در قرآن این حدود آمده است.
تعیین مقدرات باید معنائی داشته باشد که با استحباب و تاکید بر دعا در سایر شب های سال سازگار باشد و آن برنامه ریزی سال آینده است.
با توجه الجمع مهما امکن اولی من الطرح هر سه نظریه قابل جمع است که هم اختیار انسان در سال آینده نفی نشود و هم دعا و در خواست و تغییر با اراده آگاهانه منافات نداشته باشد.
شبیه این آیه در سوره نحل هم وجود دارد ینزل الملائکه بالروح من امره علی من یشاء من عباده ...که هر امری به صورت محکم مشخص می شود که ناظر به مطالب کلی شب قدر است
✳️ در مورد جمع بين سه نظريه #شب_قدر👇👎
اصل نظريه در مورد شب قدر ارزش شب قدر است و دعا و عبادت و خودسازى است و تقدير مساله فرعى مى باشد 👌
پس احتمالا تقدير آن است كه فرد با دعا و تقرب به خدا به هر اندازه كه تغيير كند سرنوشت جديدى براى خود رقم مى زند و اين همان تقديراتى باشد كه سال آينده برايش مقدر شده باشد.
دکتر حمید مغربی
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst109_khSwSyt-shb-qdr-chyst-nZrt-mkhtlf-pyrmwn-shb-qdr.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
اى مردم!
در روزگارى كينه توز، و پر از ناسپاسى و كفران نعمت ها، صبح كرده ايم، كه
نيكوكار، بدكار به شمار مى آيد،
و ستمگر بر تجاوز و سركشى خود مى افزايد.
نه از آن چه مى دانيم بهره مى گيريم
و نه از آن چه نمى دانيم، مى پرسيم،
و نه از حادثه مهمّى تا بر ما فرود نيايد، مى ترسيم.
📚نهج البلاغه، خطبه ۳۲
◾شهادت مظلومانه امیر مؤمنان علی (ع) بر همگان تسلیت باد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
سئوال:آيا #قرآن_به_سر گذاشتن جايز است و توسط معصو مين انجام شده است؟
پاسخ:
قران به سرکردن یک سنتی هست که نه تنها درمنابع معتبرشیعی وارد شده است و دليلي بر حرمت قران بسرکردن نيست؛
بلكه علماي اهل #سنت با سند صد در صد صحيح نقل كردهاند كه اميرمؤمنان عليه السلام همين كار را انجام ميداد.
ابو يوسف فسوي در كتاب المعرفة والتاريخ با سندي كه تمام راويان آن از راويان بخاري و يا مسلم هستند مينويسد:
(1295)- [3 : 78] حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأُوَيْسِيُّ، ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ أَبِي عَوْنٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ الثَّقَفِيِّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ، قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام أَخَذَ الْمُصْحَفَ فَوَضَعَهُ عَلَى رَأْسِهِ حَتَّى لَأَرَى وَرَقَهُ يَتَقَعْقَعُ، ثُمَّ قَالَ: " اللَّهُمَّ إِنَّهُمْ مَنَعُونِي أَنْ أَقُومَ فِي الْأُمَّةِ بِمَا فِيهِ، فَأَعْطِنِي ثَوَابَ مَا فِيهِ ... .
از ابو صالح حنفي نقل شده است كه ديدم علي بن أبي طالب عليه السلام را كه قرآن را ميگرفت و بر سر ميگذاشت؛ تا جائي كه من صداي حركت ورقهاي آن را ميشنيدم . سپس ميفرمود: خدايا آنها مانع شدند كه من در ميان امت حكومت نمايم؛ پس خدايا ثواب آن را به من عطا فرما ...
👈هم چنين توصیه شده که قرآن را هنگام برخورد با گرفتاریها و بدون اختصاص به زمان خاصی بر سر بگیریم و طبیعی است که انجام آن در شبهای #قدر دارای اثر بیشتری خواهد بود.👌
الفسوي ، أبو يوسف يعقوب بن سفيان (متوفاى277هـ) ، المعرفة والتاريخ، ج 2، ص751، تحقيق: الدكتور أكرم ضياء العمري ،
ناشر: ناشر: مكتة الدار ـ المدينة المنورة ، الطبعة الأولي ، 1410هـ .
ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى774هـ)، البداية والنهاية، ج 7، ص610، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت.
البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاى279هـ)، أنساب الأشراف، ج1، ص 348، طبق برنامه الجامع الكبير.
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمتد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 144، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .
نقل از كانال شبهات
هدایت شده از دکتر سید محسن میرباقری
حضرت امام صادق سلام الله علیه:
تورات در ششم ماه رمضان، انجیل در دوازدهم، زبور در هیجدهم و قرآن مجید در شب قدر نازل گردیده است.
📚 تفسیر نمونه، ذیل آیه 185 سوره بقره
#حدیث
@dr_mirbagheri
#دعاهای_روزانه
#دعاى_روز_بیست_و_یکم_ماه_مبارک_رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً
🔹و لا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً
🔹و اجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً و مَقیلاً
🔹یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
🔸خدایا قرار بده برایم در این روز به سوی رضا و خوشنودیت، راهنمایی
🔸و قرار مده برای شیطان در این روز بر من تسلطی
🔸 و قرار بده بهشت را برایم منزل و مقامی
🔸اى برآورنده حاجتهاى جویندگان
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن، تعقل در شریعت
https://telegram.me/quranpuyan
بنام خدا
✅ #نکات و #پیامهایی از جزو #بیست_و_یک
سوره #عنکبوت
۱-#هدایتی که نصیب هر کس نمی شود
وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنهَْدِیَنهَُّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ(۶۹- عنکبوت)
كسانى كه در راه ما جهاد كنند ما آنها را به طرق خویش هدایت مى كنیم، و خداوند با نیكوكاران است.
«مجاهدة» یعنى به كار بردن آخرین حد وسع و قدرت در دفع دشمن که بر سه قسم است: جهاد با دشمن ظاهرى، جهاد با شیطان و جهاد با نفس. «جاهَدُوا فِینا؛ جهادشان همواره در راه ماست» کنایه از این است كه جهادشان چه در راه عقیده و چه در راه عمل در امورى است كه متعلق به خداوند متعال است.
« سُبُلَنَا؛ راههاى خدا» عبارت است از راه هایى كه آدمى را به سوى او هدایت و به او نزدیك مى كند؛ چون به عنوان مثال وقتى مى گویند این راهِ سعادت است، معنایش این است كه: این راه به سعادت ختم مى شود.
نکته قابل توجه اینکه هدایتی که در آیه آمده است از جنس هدایت ابتدایی که همه انسانها از آن برخوردارند نیست. هدایت ابتدایی همان نشان دادن راه در ابتدای کار است که این هدایت ابتدایی با فرستادن پیامبران و بیان احکام الهی در مورد تمام انسانها محقق می شود.
از این مرحله به بعد کسانی که طبق آن برنامه های عمل کردند و قدری در مسیر خدا حرکت کردند هدایت ویژه الهی شامل حال آنها می شود که این می شود هدایت مضاعف. مؤید این تفسیر اشاره به معیت یا همان همراهی اختصاصی است که در جمله بعد آمده است.
سوره #روم
۲-عاقبت #گنهکاری که توبه نکند
ثُمَّ كاَنَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَُواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ كاَنُواْ بهَِا یَسْتَهْزِءُونَ(۱۰- روم)
سرانجام كسانى كه اعمال بد انجام دادند بجایى رسید كه آیات خدا را تكذیب كردند، و از آن بدتر به استهزاء و مسخره كردن آن برخاستند.
این آیه هشداری است به کسانی که بعد از لغزش و گناه به مسیر حق بر نگشته و توبه نمی کنند. کسانی که با توبه بعد از گناه، جانشان را شستشو نمی دهند در اثر تراکم گناه بر جانشان کم کم به مرحله ای می رسند که امیدی به بازگشتشان نیست و آن زمانی است که کارشان از کذب به تکذیب برسد. اینان کسانی اند که تا دیروز برخلاف دستور دین عمل می کردند و امروز منکر اصل دین اند.
گناه مانند جذام به مرور روح ایمان را مى خورد و آن را از بین مى برد تا كار به جایى مى رسد كه سر از تكذیب آیات الهى در مى آورد؛ از آن هم فراتر رفته و او را به تمسخر پیامبران و آیات الهى وامى دارد. به این مرحله که رسید دیگر هیچ اندرز و انذارى در او مؤثر نیست و جز تازیانه عذاب الهى، راهى باقى نمى ماند
۳-سیل و زلزله ای که ما می سازیم
ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(41- روم)
به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى در خشكى و دریا نمودار شد تا خداوند كیفر برخى از آنچه را که انجام داده اند به آنان بچشاند؛ شاید از گناه و طغیان برگردند.
مراد از فساد در زمین، مصایب و بلاهایى عمومى است كه منطقه ای را فرا گرفته و مردم را نابود مى كند؛ مانند زلزله، قحطى، بیماریهای واگیردار، جنگها و غارتها؛ خلاصه هر بلایى كه نظام آراسته و صالح جارى در عالم را بر هم زند و زندگی خوش انسانها را از بین ببرد.
آیه شریفه می فرماید: این فساد ظاهر در زمین، بر اثر اعمال مردم است؛ یعنى به خاطر شركى است كه مى ورزند، و گناهانى است كه مى كنند.
چند نکته:
۱. این آیه مخصوص به یك زمان و یا به یك مكان و یا به یك واقعه خاص نیست در نتیجه مراد از « الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ » همان معناى معروف است كه همه روى زمین را در بر می گیرد.
۲. این آیه ناظر به پیامد دنیوى گناهان و چشاندن اثر بعضى از آنها (نه همه آنها) در دنیاست و نسبت به عذاب و پیامدهای اخروى گناهان ساكت است.
۳. اینكه فرمود: « بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ؛ بعض اعمالشان را» به این جهت است که خداوند متعال از بیشتر گناهان آنها صرف نظر كرد و فرمود: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ».
۴. هر كار نادرست چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عكس العمل نامطلوبى دارد مانند اینکه دروغ، سلب اعتماد مى كند و خیانت در امانت، روابط اجتماعى را بر هم مى زند و این همان رابطه گناه و فساد است که این آیه به آن اشاره دارد.
۵. از روایات اسلامى استفاده مى شود كه آثار شوم بسیارى از گناهان، حداقل از نظر طبیعى شناخته شده نیست؛ مثلا در روایات آمده است: قطع رحم، عمر را كوتاه و خوردن مال حرام، قلب را تاریك و زنا سبب کوتاهی عمر و کمی روزى می شود.
جهت مطالعه بقیه نکات کلیک نمایید
http://yon.ir/Qp456
کانالِ قرآنپویان
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
@quranpuyan
...دیده فروبستم،
در حالی که
خاشاک در دیده داشتم
و شرنگ نامرادی نوشیدم.
با آنکه استخوان در گلویم شکسته بود
و غم گلویم را فشرده بود،
شکیبایی می ورزیدم...
📚امیرالمومنین علیه السلام
خطبه۲۶نهج البلاغه
◾شهادت مولای متقیان علی ابن ابیطالب علیهم السلام بر همگان تسلیت باد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
#دعای_روز_بیست_و_دوم_ماه_مبارک_رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ
🔹و أنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ
🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ
🔹و اسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ
🔹یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
🔸خدایا بگشای برای من در این روز درهاى فضل و کرمت را
🔸و نازل فرما بر من در این روز برکاتت را
🔸و موفق بدار مرا در این روز بر موجبات رضا و خوشنودیت
🔸و مسکن ده مرا در این روز در وسط بهشت هایت
🔸اى پذیرنده ی دعا و درخواست درماندگان
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن، تعقل در شریعت
https://telegram.me/quranpuyan
بنام خدا
✅ #نکات #پیامهایی از جزء #بیست_و_دو
قسمت اول
سوره #احزاب
۱-تاثیر #موقعیت_اجتماعی افراد در تشدید تشویق وتنبیه
یَانِسَاءَ النَّبىِِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینِْ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)
وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینِْ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب)
اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى باشد و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى سازیم.
این افراد دو برابر دیگران عذاب می شوند و یا پاداش می گیرند زیرا کاری که آنها می کنند در واقع دو کار است یکی در حوزه فردی و یکی در حوزه اجتماعی؛ اگر همسر پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب معصیت شود در واقع دو گناه کرده است؛ یکی آن فعل حرامی که مرتکب شده و دیگری تخریب چهره اسلام.
هر چند آیات فوق در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ ولى از آنجا كه ملاك و معیار اصلى؛ همان داشتن مقام و شخصیت و موقعیت اجتماعى است؛ این حكم در باره افراد دیگر كه موقعیتى در جامعه دارند نیز صادق است. بنابراین اگر فردی گناه و طاعتش تاثیری در اقبال و ادبار مردم به دین داشته باشد مشمول این حکم خواهد شد.👉👉
۲-حکم خدا و رسول را بپذیرید
وَ مَا كاَنَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضىَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَكُونَ لهَُمُ الخِْیرََةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا(۳۶- احزاب)
هنگامى كه از جانب خدا و پیامبرش حکمی صادر شد همه باید به آن گردن نهند و مردان و زنان با ایمان مختار نیستند که آن را بپذیرند و یا به گونه ای دیگر عمل کنند و هركس خدا و پیامبرش را نافرمانى كند یقیناً به صورتى آشكار گمراه شده است.
مراد از قضاى خدا، حكم شرعى اوست كه آن را به وسیله یكى از فرستادگان خود برای بندگان بیان مى كند و منظور از قضاى رسول، احکام و دستورات ولایی(حکومتی) اوست و آن عبارت است از اینكه رسول خدا صلی الله علیه و آله به دلیل ولایتى كه خدا برایش قرار داده، در شأنى از شؤون بندگان، دخل و تصرف كند؛
در ادامه می فرماید: در چنین مواردی كه خدا و رسولش در آن، امر و دستورى دارند؛ مومنین حق ندارند به اختیار، استناد کرده و هر گونه که خواستند عمل کنند؛ بلکه باید دقیقا مطابق دستور صادره عمل نمایند. 👌
۳-آیه ای که بر رعایت #حجاب تاکید کرد
یَأَیهُّا النَّبىُِّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهِْنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (۵۹- احزاب)
اى پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: روسرىهاى بلند خود را بر خویش فرو افكنند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزدیكتر است، و در نتیجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
كلمه «جلابیب» جمع #جلباب است و آن پوششی است سرتاسرى كه تمامى بدن را مىپوشاند و.....
جهت مطالعه نظرات مختلف مفسرین و پژوهشگران در مورد آیه ۵۹ احزاب و #حجاب،لینک زیر را مطالعه نمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst147_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-rwsry-khwd-rbh-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx
جهت مطالعه ادامه نکات جزء ۲۲ لینک زیر را کلیک کنید👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst251_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-dw-qrn-khrym.aspx
بنام خدا
✅ #نکات #پیامهایی از جزء #بیست_و_دو
قسمت دوم
سوره #احزاب
🔹فراز اول:آیات ۸-۱ که در واقع چکیده سوره و فهرستی از موضوعات مورد بحث در سوره است:
الف- آیات ۵-۱ :ای پيامبر در انجام وظايف خود از جمله مبارزه با رسوم باطل و غير عادلانه ،برخدا توكل كن و تحت تاثير منافقان و كافران قرار نگير.
ب- آیه ۶ :اي مسلمانان :پيامبر داراي مسئوليتها و حقوق متفاوتي است.او برشما اولويت دارد. همسرانش نيز در حكم مادران مومنين اند.
ج- آيات ۷ و ۸ :توجه دادن به مواجهه صادقانه با میثاق الهی که توسط انبیا برای مردم اورده شده است.
🔹فراز دوم : آیات ۲۷-۹ :(داستان جنگ احزاب)
👈👈تشویق به ایمان صادقانه،که در صحنه های آزمایش ،به عمل آگاهانه و صادقانه منجر شود.نکوهش از نفاق و دورویی و سست ایمانی
🔹فراز سوم:آیات ۳۵-۲۸ :
منسوبان و همسران پیامبر باید با رفتار خود پاسدار حرمت و موقعیت اجتماعی او باشند .در صورت مراعات این حریم و انجام صحیح مسئولیتهای خود دارای ارزش و پاداشی مضاعف خواهند بود.در غیر این صورت،امتیازی به سایرین نخواهند داشت و حتی عذابی مضاعف
🔹فراز چهام:آیات ۴۰-۳۶ :
یکی از رسالتهای دشوار پیامبران مبارزه با خرافات و رسوم ناحق بوده است که انجام ان مستلزم نترسیدن از حرف ها و واکنش های مردم و ترسیدن صرف از خداوند بوده است
🔹فراز پنجم:آیات ۴۴-۴۱ :
ای مسلمانها .در همه حال خدا را در نظر داشته باشید.و زمانهایی را به تسبیح وستایش او اختصاص دهید.
🔹فراز ششم:آیات ۵۲-۴۵ :
وظایف و مسئولیتهای خاص پیامبر،الزامات،محدودیتها و اختیارات متناسب با ان و نیز عملکرد ویژه پیامبر را اقتضا میکند.
🔹فرازهفتم آیات ۶۲-۵۳ :
اداب ارتباط با پیامبر و خانواده اش را مراعات کنید و او و مسلمانان را نیازارید که عذاب اخروی و مجازات دنیوی دارد.
🔹فراز هشتم آیات ۶۸-۶۳ :
انذار از سرنوشت شوم اطاعت از دیگران بجای اطاعت از خدا ورسول
🔹فراز نهم ایات ۷۱-۶۹ :
پرهیز از اتهام زدن به پیامبر و ترک سخن های غیر استوار که دیگران را می ازارد.
🔹فراز دهم آیات ۷۳-۷۲ :
ایمان و عمل صادقانه به میثاق الهی و ترک نفاق و شرک
سید کاظم فرهنگ
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4797_drs-swrh-Hzb-w-frzhy-mkhtlf-n-z-khd-w-rswl-Tt-khnyd-pymbr-w-mwmnn-r-nyzryd.aspx#post4797
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
🌸🌿 اینکه ما اصرار داریم بر حفظ #قرآن، بر تلاوت #قرآن، بر گسترش جلسات #قرآنی در سطح کشور
🌸🌿بر آموزش علوم #قرآنی و فنون #قرآنی از تلاوت و کتابت و بقیهی مسائل گوناگونی که اطراف #قرآن هست
🌸🌿 ـ به خاطر این است که آشنائی با اینها و وقت گذاشتن در این رشتهها، فضای کشور را فضای #قرآنی میکند.
🌸🌿 ما به این فضا احتیاج داریم. وقتی فضا #قرآنی شد، انس با #قرآن افزایش پیدا خواهد کرد، عمومیت پیدا خواهد کرد.
🌸🌿انس با #قرآن، موجب تدبر در #قرآن و معارف #قرآنی میشود.
‼️ امروز دنیای اسلام به این #تدبر احتیاج دارد. ما ملت ایران هم به این #تدبر احتیاج داریم.
🎤 آیت الله خامنه ای
https://goo.gl/rkok4V
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
#دعاى_روز_بیست_و_سوم_ماه_مبارک_رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ
🔹و طَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ
🔹و امْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ
🔹یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.
🔸خدایا شست و شو بده مرا در این روز از گناهان
🔸و پاک ساز مرا در این روز از هر عیب و نقصی
🔸و آزمایش کن قلب و دل مرا در این روز به تقوی دل
🔸اى خطا بخش لغزشهاى گناهکاران.
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن، تعقل در شریعت
https://telegram.me/quranpuyan