eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
۲۸ خرداد ۱۳۹۸
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره نکات فراز آیات ۲۸-۱۹ ۱- در سوره های قبلی به دفعات از تکذیب معاد و جزای اخروی توسط کافران و مکذبان نکوهش شده بود و ریشه آن در دنیا طلبی و میل انسان به آزادی برای فجور و گناه بیان شده بود. در سوره نجم به یکی دیگر از عقاید خرافی آنها که مانع باور آنها به معاد و مسئولیت پذیری در قبال اعمالشان میشود،اشاره شده است. آنها فرشتگان را که کارگزاران خدا در اداره امور جهانند دختر خدا میدانستند.علت انثی دانستن آنها هم این بود که طبق افسانه ها فرشتگان را موجوداتی مهربان و نرم و تاثیرپذیر تصور میکردند. لذا امید داشتند که با پرستش بتهایی که به عنوان سمبل این فرشتگان بودند،دختران خدا را تحت تاثیر عبادات و نذر و نیازهای خود قرار دهند تا آنها هم در جبران این اعمال آنها، در نزد خدا شفاعتشان را کنند و باین ترتیب از مسئولیت و تبعات اعمال دنیوی خود رها شوند. همین موضوع است که اتصال موضوع معاد و توحید را که بعد از سوره نجم بطور زیادی در قرآن تکرار شده،برقرار میکند. یعنی عقاید اشتباه و خرافی راجع به خدا و توحید و کارگزاران خدا از جمله شفعا،باعث میشود تا انسانها بدون باور به جزای اخروی اعمالشان هر طور که مایلند رفتار کنند و خود را با امیدواری به این شفعا،از عذاب وجدان و ترس از عذاب اخروی برهانند. ۲- کلمه هوی در این دو فراز سه بار و بطور جالبی تکرار شده است: هوی یعنی تمایل به پستی که یکبار برای نجم و دو بار برای نفس بکاررفته است. در اولین آیه به سقوط و فرود شهابها اشاره شد و بعد به موضوع وحی و فرود جبرییل اشاره شد. یعنی همانطور که اجرام آسمانی فرود می ایند فرشتگان از جمله جبرییل هم از آسمان و عرش فرود آمده بر اشخاصی چون پیامبر نازل شده و القای وحی میکنند. در آیه سوم نیز هوی بکاررفته و به نفی صحبتهای پیامبر از روی هوای نفس اشاره دارد.اما در آیه ۲۳ صحبتها و عقاید مخالفان پیامبر را ناشی از تبعیت از هوای نفس معرفی کرده است http://yon.ir/Qp8832 💢💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
۲۸ خرداد ۱۳۹۸
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
۲۸ خرداد ۱۳۹۸
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و‌يكم تمرین نوزدهم #حسادت 🌹امام حسن مجتبی علیه السلام: "َ اَلْحَسَدُ رَائِدُ اَلسُّوءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قَابِيلُ هَابِيلَ" . #حسد (آرزوی زوال نعمت از دیگران) راهبر بدبختی‌ها و تیره روزی‌های است، بواسطه #حسد قابیل هابیل را کشت. (بحار ج78ص111) 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
۲۸ خرداد ۱۳۹۸
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ لفظ سکره الموت در قرآن در سوره قاف بکار رفته است. آيات ابتداي سوره به كافراني اشاره دارد كه منكر رسول الهي و نيز بازگشت در قيامت هستند و حقايقي كه رسولان الهي براي انها مي اورند،تكذيب مي كنند.(عجبوا ان جائهم منذر منهم،ائذا متنا و كنا ترابا ذلك رجع بعيد،كذبوا بالحق لما جائهم) سپس خداوند ضمن هشدار به نوع انسان که ما از رگ گردن به تو نزدیکتریم و دو فرشته هم همواره با تو هستند،سختی های مرگ و سپس قیامت را یاداوری میکند: وَجَاءتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ ﴿۱۹﴾ مکارم: و سرانجام مرگ به حق فرا ميرسد (و به انسان گفته ميشود) اين همان چيزي است كه از آن ميگريختي جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
۲۸ خرداد ۱۳۹۸
جهان ز نور تو ناچیز شد چه چیزی تو طلسم دلبریی یا تو گنج جانانی زهی قلم که تو را نقش کرد در صورت که نامه همه را نانبشته می خوانی سلام صبحتان بخیر عاقبتتان نیک @quranpuyan
۲۹ خرداد ۱۳۹۸
▪️امام هادی (ع) : اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت کنی ، چنان است كه گویی امام حسين عليه السلام را زيارت كرده ای. ⬅️ كامل الزيارات ، ص ۳۲۴ وفات حضرت عبدالعظیم حسنی تسلیت باد @quranpuyan
۲۹ خرداد ۱۳۹۸
✴️ مختصری از زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی: نسب حضرت عبدالعظیم حسنی با چهار واسطه، به امام حسن مجتبی (ع) و خاندان وحی می‌رسد، احمد بن علی نجاشی (که یکی از بزرگان علم رجال است) درباره نسب ایشان می‌نویسد: هنگامی‌که جنازه او را برای غسل برهنه می‌کردند، در جیب لباس وی نوشته‌ای یافت شد که در آن، نسبش، این‌گونه ذکرشده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم ‌بن عبدالله ‌بن علی‌ بن حسن‌ بن زید‌ بن علی‌ بن حسن‌ بن علی ‌بن ابی‌ طالب هستم. ولی در کتاب‌های دیگر، میان «زید» -یعنی جدّ سوّم ایشان– و امام حسن (ع)، شخص دیگری واسطه نیست. در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اختلاف وجود دارد اما به نقلی ایشان چهارم ربیع الآخر سال ۱۷۳ هجری قمری متولد شدند و در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ یا ۲۵۵ هجری قمری از دنیا رفتند. حضرت عبدالعظیم حسنی از اصحاب خاص ائمه (ع) بودند و امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کرده‌اند. بطوریکه احادیث بسیاری از طریق ایشان نقل‌شده است. او یکی از راویان ثقه و مورد اعتماد در احادیث شیعه محسوب می‌شود. 🔹بزرگی و مقام والای ایشان: ابوتراب رویانی، روایت کرده است که شنیدم ابوحمّاد رازی می‌گفت: خدمت امام هادی (ع) در سامرّا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم. امام به پرسش‌های من پاسخ داد و هنگامی‌که خواستم از ایشان خداحافظی کنم به من فرمود: یا أبا حمّاد إذا أشکل علیک شیء من أمر دینک بناحیتک فسل عنه عبد العظیم بن عبد اللّه الحسنی، و اقرأه منّی السّلام. ای ابو حماد! هنگامی‌که چیزی از امور دینی در منطقه‌ات برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان. این روایت نشانگر آن است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نه‌تنها محدث و شاگرد مکتب اهل‌بیت بوده‌اند، بلکه در فقه و مسائل علمی آن‌قدر مورد اعتماد بوده‌اند که امام هادی (ع) ایشان را تائید کرده‌اند و مردم را برای پاسخگویی به ایشان ارجاع می‌دهند. همچنین در روایتی ایشان اعتقادات خود را بر امام هادی (ع) عرضه می‌دارند و امام عقاید ایشان را تایید می‌کنند. برگرفته از کانال تقویم شیعه 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
۲۹ خرداد ۱۳۹۸
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
۲۹ خرداد ۱۳۹۸
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
۲۹ خرداد ۱۳۹۸
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره تدبر در فراز آیات ۲۸-۱۹ ✅ بت پرستي و در عقايد مشركان  👈👈از آیه های 19 و 20 و 21 و 23 معلوم میشود اعتقادات مشرکانه سران مخالفان آنحضرت بر پایه ای که برای مخاطب ها مستدل و روشن باشد استوار نبوده، بلکه پندارهایی «من در آری» (آیه 23) و «گمانی» (همان آیه) و «براساس خوش آمد هوای نفس» (همان آیه) و «نا معقول» (آیه 22) بوده است. 👌به عبارت دیگر، چیزی که آنحضرت ادعا میکرد، نزد شخص عاقل بی غرض چیزی بود که لا اقل ارزش تامل را داشت، اما، چیزی که مخالفان آنحضرت عرضه میکردند از همان برخورد اول، از نظر شخص ناقد، بی اصل و پوچ و بی ارزش به نظر می آمد.  از میان بت های 360 گانه مردمِ معاصر نزول آیات این سوره، لات و منات وعُزّی مهم تر بودند و مطابق آیه 21، جنسیتی که برای آنها فرض شده بود، جنسیت مؤنث بود. 👈البته بت فقط یک نماد بود و مردم اینطور عقیده داشتند که آنها نشانه سه فرشته (با جنسیت مؤنث) هستند که طبق آیه های 21 و 22 «دختران خداوند» هستند و به نفع علاقمندان خویش در روی زمین از قدرت های آسمانی خویش استفاه می کنند. 👈لذا معتقدانِ آنها برای حوائج خویش به آن بت‌ ها مراجعه و دعا می کرده و نذرهایی می نمودند و هدایایی به کاهنانی که متولیِمنتسب به آنها بودند میدادند تا مثلاً دل آنها را به دست آورند و آنها را در جهت خیر رسانی به خویش یا دفع شر از خویش فعال کنند. 👈👈از آیه های 24 و 25 فهمیده میشود که این عقیده خرافی که میگوید «تو به یه تکه چوب خشک هم که ایمان بیاری، اگه ایمانت قوی باشه به مرادت میرسی»، سابقه ای هزاران ساله دارد و آن روز ها هم رایج بوده و چه بسا همان هم مانع شتافتن در راه ایمان به آنحضرت بوده است. 👈👈از آیه 26 فهمیده میشود یک مانع مهم شتافتن در راه ایمان به آنحضرت اعتقاد به شفاعت بوده است (مثلا این گفتمان: گیرم که این محمدبن عبدالله حق هم باشه، اگه من به او نگروم که اشکالی نداره، چونکه شفیع داریم و سر بزنگاه ها به کمکمون میان) 👈👈در آیه 27، بین نامگذاری دخترانه برای ملائکه و بی ایمانی به آخرت، رابطه ای قرار داده، که قابل فهم است که در آن روزها و قبل از آن چه اوضاع و احوال متلاطم و بی ثبات و نامطلوبی می باید بوده باشد تا موجد این نوع عقاید و سلیقه ها در آن روزها شده باشد. (جنس مذکر را برای خودتان برمیدارید و جنس مونث را برای خداوند وامیگذارید و به عبارت دیگر چیزی را که خوب می انگارید را برای خودتان و چیزی را که بد می انگارید را برای خدا میخواهید)! 👈باید توجه داشته باشیم که روال کلام ، روالِ دیالوگِ انتقادی است ودر اینجا با توجه به نقطه نظرهای مورد قبول طرف مقابل (که در آن روزها به شدت مرد سالار بوده– یعنی به زبان مخاطب اولیه -) صحبت شده است. آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8832 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
۲۹ خرداد ۱۳۹۸
✅ ۲۹ خرداد سالروز درگذشت زنده ياد دكتر علی را گرامی ميداريم.🌹🌹 جملات تکان دهنده دکتر شریعتی در مورد قرآن! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند” چه کس مرده است؟ “چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است. قرآن! من شرمنده توام اگر تو را از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده است یکی ذوق می کند که تو را بر روی برنج نوشته،‌ یکی ذوق میکند که تو را فرش کرده، ‌یکی ذوق می کند که ترا با طلا نوشته، ‌یکی به خود می بالد که تو را در کوچک ترین قطع ممکن منتشر کرده و … آیا واقعا خدا ترافرستاده تا موزه سازی کنیم؟ قرآن! من شرمنده توام اگر حتی آنان که تو را می خوانند و تو را می شنوند،‌ آن چنان به پایت می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند! … اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می زنند ”احسنت …!” گویی مسابقه نفس است … قرآن!‌ من شرمنده توام اگر به یک فستیوال مبدل شده ای حفظ کردن تو با شماره صفحه، خواندن تو از آخر به اول معرفت است یا یک رکورد گیری؟ ای کاش آنانکه ترا حفظ کرده اند دانا کنی، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش نکنند. خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو. آنان که وقتی ترا می خوانند چنان حظ می کنند،‌ گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما با قرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم برگرفته از کتاب پدر مادر ما متهمیم مرحوم دکتر علی شریعتی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
۲۹ خرداد ۱۳۹۸