eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
#دعاهای_روزانه خدایا دوستی ات را محبوب ترینِ چیزها نزد من گردان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح) 4⃣1⃣ : 🌹بقره آیه ۱۸۶🌹 وچون بندگان من از تو دربارهٔ من بپرسند، همانا من نزدیکم و دعای دعا کننده را وقتی مرا بخواند، پاسخ میدهم. پس آنها نیز دعوت مرا اجابت کنند و به من ایمان بیاورند، باشد که راه یابند. 🌹تثنیه، فصل ۴ آیه ۷🌹 کدام قومی هرقدر هم بزرگ باشد، مثل ما خدایی دارد که هروقتی به حضور او دعا کنند، به آنها نزدیک باشد و دعایشان را فوراً قبول فرماید؟ 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره منظور از ، ، و چيست؟ 👈كلمه عالمين ) اين كلمه جمع عالم بفتحه لام است ، و معنايش آنچه ممكن است كه با آن علم يافت است ، كه وزن آن وزن قالب ، و خاتم ، و طابع ، است ، يعنى آنچه با آن قالب مى زنند، و مهر و موم مى زنند، و امضاء مى كنند، و معلوم است كه معناى اين كلمه شامل تمامى موجودات مى شود، هم تك تك موجودات را مى توان عالم خواند، و هم نوع نوع آنها را، مانند عالم جماد، و عالم نبات ، و عالم حيوان ، و عالم انسان ، و هم صنف صنف هر نوعى را، مانند عالم عرب ، و عالم عجم . و اين معناى دوم كه كلمه عالم بمعناى صنف صنف انسانها باشد، با مقام آيات كه مقام شمردن اسماء حسناى خدا است ، تا مى رسد به ((مالك يوم الدين )) مناسب تر است ، چون مراد از يوم الدين روز قيامت است ، چون دين بمعناى جزاء است ، و جزاء در روز قيامت مخصوص به انسان و جن است ، پس معلوم مى شود مراد از عالمين هم عوالم انس و جن ، و جماعتهاى آنان است . 👈كلمه (رب ) معناى اين كلمه مالكى است كه امر مملوك خود را تدبير كند، پس معناى مالك در كلمه (رب ) خوابيده الحمد لله كلمه حمد بطوريكه گفته اند به معناى ثنا و ستايش در برابر عمل جميلى است كه ثنا شونده باختيار خود انجام داده ، بخلاف كلمه (مدح ) كه هم اين ثنا را شامل ميشود، و هم ثناى بر عمل غير اختيارى را، مثلا گفته مى شود (من فلانى را در برابر كرامتى كه دارد حمد و مدح كردم ) ولى در مورد تلالوء يك مرواريد، و يا بوى خوش يك گل نمى گوئيم آن را حمد كردم بلكه تنها مى توانيم بگوئيم (آن را مدح كردم ). تفسیر المیزان ادامه دارد... ytre.ir/Qp8879 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین به 🔶👌قران كريم علاوه بر احسان به پدر و مادر و خويشان، نيكي به اعم از و و نيز و توصيه شده است. ◀️در سوره نسا آيه 36 خداوند چنين فرموده است: 🔶وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶﴾ 🔸فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و (نزدیک)و بيگانه(دور) و و در راه‏ مانده و بردگان خود [ ] كه خدا كسى را كه و است دوست نمى دارد. 💫💫ادامه موضوع👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postsm5344findunread_Hsn-bh-hmsyh-h-w-hmrhn-w-hm-nshynn.aspx#post5344 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا زن،نصف مرد است؟ايا براي مردِ قاتلِ يك زن،نصف ديه پرداخته شود ؟🔹🔹🔹 قسمت اول: 🔹🔹در آیات قرآن، دو جا به قصاص در ضرب و جرح و نیز قتل نفس اشاره شده است.🔹🔹 بقره آیه 178 و مائده آیه ٤٥ 1- وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ در تورات، قصاص را برای جرم‌های عمدی، بر یهودی‌ها واجب کردیم، این‌طورکه: جان در برابر جان، چشم در برابر چشم، بینى در برابر بینى، گوش در برابر گوش، دندان در برابر دندان و... در کل، زخم‌ها و ضربه‌های عمدی قصاص دارند. البته هرکه از حق قصاص خودش گذشت کند، مایۀ آمرزشی است برای گناهان خودش. آن‌هایی که بر اساس آنچه خدا فرستاده است، داوری نکنند، واقعاً ستمکارند. 2- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ اگر در جامعۀ اسلامی قتلی رخ بدهد، شما مسلمانان باید برای اجرای قصاص تلاش کنید؛ بدین‌صورت که شخص آزاد به‌جای شخص آزاد قصاص شود، برده به‌جای برده و زن به‌جای زن. اگر حق قصاص را خانوادۀ مقتول به‌نفع قاتل بخشید، قاتل باید ممنونِ این بزرگواری باشد و خون‌بها را بی‌معطّلی به خانوادۀ مقتول بپردازد. این حکم، نوعی تخفیف و لطف از طرف خداست. بعد از قصاص یا دادن دیه، اگر هریک از طرفین زیاده‌روی کند، عذابی زجرآور در انتظار اوست. ❓❓ایا از این دو آیه یا سایر آیات (بدون رجوع به روایات) می‌توان نتیجه گرفت که در ، رعایت جنسیت قاتل و مقتول لازم نيست و مرد قاتل، می تواند بخاطر قتل یک زن، قصاص شود؟❓❓ ادامه دارد 💫جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.👇👇 http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
سلام صبح را آغاز می کنیم بانام دوست جنبش عالم همه با یاد اوست آن خدایی که عشق را در ما نهاد مهر و محبت هرچه زیبایی در اوست بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِیم الهی به امید تو @quranpuya
📖 ؟ سوره نساء آيه ۱۴۹ : إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا اگر(درباره ی خلق) به پنهان يا آشکار نيکی کنيد، يا از بدی ديگران درگذريد (بسيارمحبوب خداست) كه خدا هميشه از بدی ها درمی گذرد. چو نيکی نماييد بر اين و آن    اگر آشکار ست يا که نهان که يزدان هميشه از اعمال بد    بدان رحمت خاص خود بگذرد If you do good openly or conceal it or if you pardon an evil act [you should know that] verily, Allah is the powerful Forgiving. مأخذ نثر : قرآن مجید با ترجمه دکتر مهدی الهی قمشه ای مأخذ نظم :  قرآن مجید با ترجمه شعری اميد مجد مأخذ انگليسی : قرآن مجید با ترجمه طاهره صفارزاده 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره منظور از ، ، و چيست؟ 👈كلمه (رحمان ) صيغه مبالغه است كه بر كثرت و بسيارى رحمت دلالت مى كند، 👈و كلمه (رحيم ) بر وزن فعيل صفت مشبهه است ، كه ثبات و بقاء و دوام را ميرساند، پس خداى رحمان معنايش خداى كثير الرحمه ، و معناى رحيم خداى دائم الرحمه است ، و بهمين جهت مناسب با كلمه رحمت اين است كه دلالت كند بر رحمت كثيرى كه شامل حال عموم موجودات و انسانها از مؤ منين و كافر مى شود، و به همين معنا در بسيارى از موارد در قرآن استعمال شده ، از آن جمله فرموده : ((الرحمن على العرش استوى ))، (مصدر رحمت عامه خدا عرش است كه مهيمن بر همه موجودات است ) و نيز فرموده : ((قل من كان فى الضلاله فليمدد له الرحمن مدا))، (بگو آن كس كه در ضلالت است بايد خدا او را در ضلالتش مدد برساند) و از اين قبيل موارد ديگر. و نيز بهمين جهت مناسب تر آنست كه كلمه (رحيم ) بر نعمت دائمى ، و رحمت ثابت و باقى او دلالت كند، رحمتى كه تنها بمؤ منين افاضه مى كند، و در عالمى افاضه مى كند كه فنا ناپذير است ، و آن عالم آخرت است ، همچنانكه خدايتعالى فرمود: ((و كان بالمؤ منين رحيما))، (خداوند همواره ، به خصوص مؤ منين رحيم بوده است )، و نيز فرموده : ((انه بهم رؤ ف رحيم ))، (بدرستى كه او به ايشان رئوف و رحيم است )، و آياتى ديگر، و به همين جهت بعضى گفته اند: رحمان عام است ، و شامل مؤ من و كافر مى شود، و رحيم خاص مؤ منين است . تفسیر المیزان ادامه دارد... ytre.ir/Qp8879 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین به 🌹امام حسن مجتبی (علیه السلام)می فرمایند : 🔶أحسِن جِوارَ مَن جاوَرَک تَکن مُسلِماً. 🔸🔹با ات به کن تا مسلمان باشی. 📚بحارالأنوار، ج 78، ص 112 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا زن،نصف مرد است؟ايا براي مردِ قاتلِ يك زن،نصف ديه پرداخته شود ؟🔹🔹🔹 قسمت دوم: 🔺🔻"در قرآن در مورد تفاوتی بین زن و مرد مشاهده نمی‌شود. خداوند فرموده: «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاَّ خَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ دِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى‏ أَهْلِهِ». (نساء: ۹۲). ✔اما در فقه ما و در دسته‌ای از روایات این تفاوت به وجود آمده است؛ پس از منظر قرآن، فرقی بین زن و مرد از لحاظ دیه وجود ندارد. ✔نکته اساسی که ما به آن استناد می‌کنیم، قرآن است، روایات را از جنبه تاریخی برسی می‌کنیم، آن ‌هم صرف نظر از اشکالاتی که بر برخی از این روایات وارد است. این تفاوت موجود در فقه مشکلاتی ایجاد کرده و اشکالاتی را به وجود آورده است. ✔نکته دیگر، آیه شریفه ظاهراً به‌قاعده اشتراک زنان با مردان در احکام به‌صراحت بر وجوب دیه در قتل غیرعمد و عدم تفاوت میان مردان با زنان دلالت دارد و در این باره عام افرادی و زمانی دارد و شائبه هيچ تخصيصى در آن نيست و تفصیلی هم نداده و اگر قرار بوده چنین تفصیلی بدهد، باید مانند بسیاری دیگر از آیات این تفصیل را خود قرآن بدهد و اگر آن‌گونه که مشهور از فقها می‌گویند، تفصیل در روایات ناظر به تخصیص این آیات تلقی می‌شود. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 بنابراین ديه؛ به معناى جبران خون است و نه خون‌بها، يعنى مالى كه از طرف جانى به شخص مورد جنايت قرار گرفته- اگر عضوى از دست داده باشد- و يا به ورثه او- اگر كشته شده باشد- می‏دهند. همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که باید مبنای دیه را این نظریه قرارداد که به شخص آسیب دیده دیه برای جبران خسارت مالی پرداخت شود و ملاک اصلی کلیت دیه بر مبنای تعالیم قرآن کریم و روش عقلا در تمام جهان است." ايت الله سيد محمد علي ايازي ادامه دارد 💫💫جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.👇👇 http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا صَلاحاً، وَ أَوْسَطَهُ فَلاحاً، وَ آخِرَهُ نَجَاحاً بار خدايا! ابتدای امروزم را خير و صلاح، و ميانه امروزم را رستگاری و پايانش را كاميابی قرار ده بخشی از دعای روز دوشنبه @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅هر = دو بازگشت توفیق کار را اول خدا عنایت می کند ثُمَّ تٰابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا (١١٨ توبه) سپس خدا رحمتش را شامل حال آنها نمود ، ( و به آنان توفیق داد ) تا توبه کنند 🌸🌸🌸 هر توبه برابر دو بازگشت است 🔶 ﻋﻠﺎﻣﻪ ، ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻴﻦ (ﺭﻩ ) ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : 🔸ﺗﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﻩ ، ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺍﻭﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺎ ﭘﺸﻴﻤﺎﻧﻰ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﺯ ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ، و از جانب خداوند نیز ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻭﻯ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻳﺎ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻭ ، 🔸ﻣﻜﺮﺭ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ، ﻣﺴﺎﻭﻯ ﺑﺎ ﺩﻭ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ - ﺑﻪ ﺣﺴﺐ ﺑﻴﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ 🔸 ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮﺑﻪ ﻳﻚ ﻋﻤﻞ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺑﻪ ﻧﻴﺮﻭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺮﻭ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻫﻢ ﺧﺪﺍﺳﺖ . 🔸 ﭘﺲ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺍﻭﻝ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻨﺪﻩ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ ، 🔸 ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺧﺪﺍ ، ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﻯ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ . 🔸ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : ﺛﻢ ﺗﺎﺏ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻟﻴﺘﻮﺑﻮﺍ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺑﻪ ﺩﻭﻣﻰ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ، ﺗﻮﺑﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ برگرفته از کانال حفظ قرآن https://goo.gl/t71aPK 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره منظور از چيست؟ 👈(و اياك نستعين )، يعنى همين عبادتمان نيز باستقلال خود ما نيست ، بلكه از تو نيرو مى گيريم ، و استعانت ميجوئيم . پس بر رويهم دو جمله : (اياك نعبد و اياك نستعين ) يك معنا را مى رسانند، و آن عبادت خالصانه است كه هيچگونه شائبه اى در آن نيست . 👈👈وجه تقدم مفعول در ((اياك نعبد و اياك نستعين )) پس خدايتعالى مالك على الاطلاق و بدون قيد و شرطها است ، و ما و همه مخلوقات مملوك على الاطلاق ، و بدون قيد و شرط اوئيم ، پس در اينجا دو نوع انحصار هست ، يكى اينكه رب تنها و منحصر در مالكيت است ، و دوم اينكه عبد تنها و منحصرا عبد است ، و جز عبوديت چيزى ندارد، و اين آن معنائى است كه جمله : (اياك نعبد...) برآن دلالت دارد، چون از يكسو مفعول را مقدم داشته ، و نفرموده (نعبدك ، مى پرستيمت ) بلكه فرموده : تو را مى پرستيم يعنى غير تو را نمى پرستيم و از سوى ديگر قيد و شرطى براى عبادت نياورده ، و آنرا مطلق ذكر كرده ، در نتيجه معنايش اين مى شود كه ما به غير از بندگى تو شاءنى نداريم ، پس تو غير از پرستيده شدن شاءنى ندارى ، و من غير از پرستيدنت كارى ندارم . برگرفته از ترجمه تفسير الميزان ytre.ir/Qp8879 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین به ◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند : 🔶وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‌ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالًا فَخُوراً «36»نساء 🔶و خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد و به بستگان و يتيمان و بينوايان و و و و در راه چمانده و زيردستان و بردگانتان (نيز نيكى كنيد.) همانا خداوند، هر كه را متكبّر و فخرفروش باشد، دوست نمى‌دارد. 🔶👈آيت الله صادقي تهراني در 🔸 تفسير فرقان ،نكات زير را براي ايه بالا(36 سوره نسا)مطرح كرده است: 🔹1- اين آيه جامع ترين آيه در مورد احسان و نيكى است كه در آن نه گروه گوناگون از مؤمنان بر حسب اولويت نام برده شده اند، مراد از تنها نيست، بلكه نيكى به اين افراد با است- چه مالى و چه حالى- احسان بر حَسَب افراد و موقعيتها داراى درجاتى است، 🔸2-از اينكه احسان و نيكى بعد از عبادت خدا ذكر شده نيتجه مى گيريم، كه عبادت خدا فقط عبادات خالص فردى و اعتقادات قلبى نيست، بلكه نيكى به بندگان خدا نيز عبادت خداست، و محبوب ترين بندگان خدا كسى است كه بندگان خدا را بخاطر او دوست مى دارد. 🔹3-" الجار ذى القربى" اند چه مكانى، يا سببى، يا نَسَبى، و چه عقيدتى، به هر حال نزديكتران بر دورتر مقدم اند. 4- " الجار الجنب" يعنى ، و در احاديثى چند چهل خانه از هر طرف معين شده است. 5-" الصاحب بالجنب" يعنى در ، و از برترين مصاديق آن است، و سپس و اگر چه كافر باشند. 6-" ما ملكت ايمانكم" يعنى آنكه در دست داريد و شماست، اين هم شامل و است، و هم شامل كسانى كه يا و يا هستند، 💫💫ادامه موضوع 👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postsm5344findunread_Hsn-bh-hmsyh-h-w-hmrhn-w-hm-nshynn.aspx#post5344 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و ديه چيست؟🔹🔹🔹 قسمت سوم: "در قرآن كريم، فقط در يك آيه، از ديه نام برده شده است كه در آن به مقدار و تفاوت ديه زن و مرد اشاره نشده است. بنابراين، دلايل عمده، روايات و اجماع فقها است: . روايات: رواياتي كه بر نصف بودن ديه زن نسبت به مرد، دلالت دارند، دو دسته‎اند يا ناظر به قتل نفس و يا در خصوص ديه اعضا و جراحات هستند. جالب اينكه اغلب آن‌ها صحيح‎اند. به عنوان نمونه، از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه "ديه زن نصف ديه مرد است" و رواياتي كه همين محتوا را دارند. همين طور درباره ديه اعضا و جراحات، صحيح ابان بن تغلب از امام صادق را داريم كه از مستندات اصلي فقها در باب حرمت قياس است. مضمون حديث اين است: از امام صادق ـ عليه السلام ـ سؤال كردم: نظر شما درباره مردي كه يك انگشت از انگشتان زني را قطع كرده، چيست؟ فرمود: ده شتر، دو انگشت بيست شتر، سه انگشت سي شتر، اگر چهارتا را بريد، ديه‎اش بيست شتر. گفتم: منزه است خداوند، اين چه حكمي است؟ (ديه سه انگشت بيش‌تر از ديه چهار انگشت)! زماني كه در عراق بوديم اين حكم را شنيديم اما از گوينده آن بي‌زاري جستيم و گفتيم اين از القائات شيطان است. امام صادق فرمود: آهسته باش اي ابان! آنچه گفتيم حكم پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ است. زن تا يك سوم ديه با مرد برابر است. هرگاه به اين حد رسيد به نصف بر مي‎گردد. اي ابان! تو از در قياس با من وارد شدي و هرگاه قياس در سنت راه يابد، دين نابود مي‎شود. همانگونه كه پيش‌تر اشاره شد، محور پاسخ را در اين روايات تعبد تشكيل مي‎دهد. ▪▪▪اهل سنت نيز از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و امام علي ـ عليه السلام ـ و صحابه نقل كرده‎اند كه "ديه زن نصف ديه مرد است"." ✳ نقل از سايت مركزپاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم ▪▪▪" اهل سنت ، بر خلاف شیعه، درباره مردی که زنی را به قتل رسانده، قصاص را بدون رد فاضل دیه از سوی اولیای زن مقتول لازم می‏دانند، در حالی که اجماع یا قول مشهور در میان شیعیان این است که در صورتی که اولیای زن بخواهند حکم قصاص را بر قاتل جاری کنند، باید نصف دیه کامل مرد را، که همان ما به التفاوت دیه مرد و زن است، به اولیای مرد بپردازند." ✳ نقل از كتاب تفاوت زن و مرد در قصاص ادامه دارد 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه خدايا! اگر شايسته رحمتت نيستم، تو سزاوارى كه بر من با فراوانى فضلت بخشش نمايى. "فرازی از مناجات شعبانیه" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
آیات و جملات ✅ فرمان خدا مبنی بر بازگرداندن و در داوری 👌در آیه ی ۵۸ سوره ی دو موضوع مهم بیان شده است. ۱. بازگرداندن امانات به صاحبان آن ۲.عدالت در قضاوت و داوری 💠«إِنَّ اللَّـهَ يَأْمُرُ‌كُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرً‌ا» صادقی تهرانی : خدا به‌راستی شما را فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بازگردانید. و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید. همواره چه نیکوست چیزی که خدا به آن پند می‌دهد. به‌راستی خدا بسی شنوای بینا بوده است. مهرداد پورشهاب https://goo.gl/wxwzuR کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره منظور از و چيست؟ 👈 رحمان و رحیم : تصورش را بکنید : کسی که مربی همه جهانیان باشد باید چه صفاتی داشته باشد . دو کلمه بخشنده و مهربان در فارسی بجای رحمان و رحیم بکار می رودکه ریشه مشترک از واژه رحمت دارد . هر یک از این دو کلمه به یک جنبه خاص از رحمت الهی اشاره دارد . مثال:یک مادر نسبت به فرزندانش رحمت دارد اما رحمت خودرابه دو صورت اِعمال می کند: 1- مرتب کردن اوضاع عمومی منزل برای امکان یک زندگی مناسب برای بچه¬ها ، بطوریکه در منزل چیزهای خطرناک را از دسترس بچه‌ها دور می کند ، سرما و گرمای خانه را مرتب و مطلوب و نظافت و بهداشت و تفریح و امنیت داخلی و غیره را طوری در کنترل دارد که جریان عادی زندگی همراه با رشد بچه ها دچار خللی نشود . 2- رسیدگی های خاص و موردی در لحظات خاص ، مثلاً اینکه وقتی بچه ای دچار هر امر نامطلوبی شود و گریه کند ، مادر خود را به او می رساند و مشکلش را رفع می کند. یا اگر بچه به چیز خاصی احتیاج داشته باشد و از مادر بخواهد (یا نخواهد و مادر رأساً متوجه شود) آن چیز را در اختیار او قرار می دهد و غیره و غیره. رحمانیت خداوند، چنانکه از مطالب سوره رحمان فهمیده میشود، ناظر به اداره عمومی جهان هستی است که سرتاسر پر از رحمت (عمومی) است و رحیمیت خداوند نیز ناظر است به نظر دائمی که در هر لحظه به هر یک از آفریدگانش دارد. از تفسير آقای گنجه ای ytre.ir/Qp8879 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین به 🔺: 🔺 باید با با و سلوک کرد و خود را از او دریغ نداشت، آنچه به آن نیازمند است، از او مضایقه نکرد و او را مانند شریک در مال خود دانست، بر او سلام کرد و از چیزهائی که می خواهد پنهان باشد، تفتیش نکرد. 🔺هنگام مرض از او عیادت و به هنگام مصیبت تعزیت و در عزا، همراهی و در شادی، به او تهنیت گفت. اگر به عیبی از او آگاهی یافت پوشانید و اگر خطائی از او سر زد عفو کرد و اگر بخواهد بر دیوار، عملی کند مانع نشد. ( مثلا ًاگر ناودانی خواست به فضای اش گذارد مانع نشد). از اسباب خانه که مورد لزومش هست، دریغ نداشت. 🔺 باید چشم خود را از _وعیال پوشانید و چون در خانه نباشد، از خانه اش غافل نشد. با اولادش ملاطفت و مهربانی کرد و به آنچه مصلحت دین و دنیایش باشد، راهنمائیش نمود. اگر یاری خواست، باید یاریش کرد و اگر قرض خواست، باید قرضش داد. بنای خانه خود را نباید بدون اجازه اش بالا بری، که هوای خانه اش حبس گردد. از غذاهای لذیذی که به خانه آورده می شود، باید برای فرستاد یا در صورتی که میسّر نیست، باید پنهان داشت تا اطفال بویش را نشنوند و او را ناراحت کنند، شاید نتواند برایشان تهیّه نماید. 💫💫📙برگرفته از کتاب گناهان کبیره ایت الله شهید دستغیب ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و ديه چيست؟🔹🔹🔹 قسمت چهارم: در آیات قرآن، دو جا به قصاص در ضرب و جرح و نیز قتل نفس اشاره شده است. در مائده ٤٥ به قصاص نفس در برابر نفس تاكيد شده وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ و در بقره 178 به قصاص زن در برابر زن اشاره شده است. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَىٰ بِالْأُنْثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ آيا اين دو آيه تناقض دارند؟ 🔹🔸🔹در سوره مائده كه حكم تورات بيان شده است،خداوند قصاص نفس در برابر نفس را مقرر نموده است.اما در سوره بقره عبد در برابر عبد و انثي در برابر انثي ذكر شده است. شايد بتوان گفت با توجه به مفهوم كلي قصاص كه مقابله بهمثل است،اجراي چنين معادل سازي در ساختار قوميتي و عرفي اعراب كه نظام مولا و بنده رايج بوده و بين زن و مرد اختلاف قايل بودند، به قصاص عبد در برابر عبد و زن در برابر زن منجر شده و در واقع حكم امضايي بوده است.🔹🔸🔹 🔹🔸🔹و يا از زاويه ديگري اين تفكيك مطرح شده و آن لزوم مسئوليت پذيري همه افراد در برابر قتل بوده يعني گناه قتل و قصاص بر ذمه خود قاتل است حتي اگر بنده باشد يا زن باشد و تحت سرپرستي مرد ديگري باشد. (با توجه به اينكه در برخي گناهان،حد بردگان،نصف افراد آزاد بوده است)🔹🔸🔹 ✔در واقع،ايه ،قصاص مرد در برابر زن يا زن در برابر قتل مرد را نفي نكرده بلكه زن در برابر زن را تاكيد كرده نه اينكه منحصر كرده باشد و جمع آن با آيه قتل نفس در برابر نفس، قصاص را فارغ از جنسيت تاييد می کند. سيدكاظم فرهنگ ادامه دارد 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
شهادت مظلومانه يازدهمين پيشواي شيعيان جهان حضرت امام حسن عسكری (ع) را به پيشگاه فرزند غائبشان ؛امام عصر؛حضرت مهدي صاحب الزمان عجل الله و شيعيان آن امام همام تسلیت عرض مي كنيم. @quranpuyan
#دعاهای_روزانه خداوندا !! ببخش مارا برای گناهانی که لذتش رفته اما مسئولیتش مانده😔 کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت @quranpuyan
✅ تفسیر آیت‌الله مجتبی تهرانی از یک روایت امام حسن عسکری(ع) 🔹- مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی در یکی از درس های اخلاق خود به تفسیر روایتی از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در مورد زاهدترین، با ورع‌ترین، عابدترین و با کوشش‌ترین مردم پرداخته بودند. ◾️به‌مناسبت روز شهادت امام یازدهم شیعیان و گرامیداشت یاد آیت الله مجتبی تهرانی، این روایت و تفسیر آن، تقدیم می‌شود: 🔶روی عن حسن بن علی العسکری علیه السلام قال: اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ اَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ، اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ، اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ. 🔹روایت از امام حسن عسگری صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: با ورع ترین مردم کسی است که وقتی به یک عمل وکاری رسید که نمی داند حرام است یا حلال، آن کار را انجام ندهد. "اورع الناس من وقف عند الشبهة"؛ وقتی به یک عملی می رسی که شبهه ناک است، یعنی نمی دانی این کار باطل است یا صحیح، حرام است یا حلال، اینجا توقف کن! آن کار را انجام نده! با ورع ترین مردم این شخص است. 🔹"اعبد الناس من اقام علی الفرائض"؛ عابدترین مردم کسی است که واجباتش را انجام بدهد. واجباتش را اقامه کند. این عابدترین مردم است. خوب توجه کنید! اصلاً در آن نه مستحباتی دارد و نه چیز دیگری غیر از واجبات. هیچ چیز نیست. کسی که فقط واجباتش را انجام دهد، از عابدترین مردم است. حالا بعضی خیال می کنند عابدترین مردم کسی است که شب تا به صبح بایستد و نماز بخواند. یا روزه مستحبی بگیرد. نخیر . کسی که مقید باشد واجباتش را انجام دهد، این عابدترین مردم است. 🔶"ازهد الناس من ترک الحرام"؛ زاهدترین مردم کسی است که مرتکب حرام نشود. به این معنا که حرام را ترک کند. در باب زهد چون غالباً جنبه های مالی پیش می آید، فقط همین امور به ذهن آدم می آید. یعنی معمولاً ما از زهد این را می‏فهمیم که انسان مقید باشد، مال حرام را ترک کند. ما این فرد را زاهدترین مردم می‏دانیم. اما حضرت می‏فرماید: زاهدترین مردم از حرام خودداری می‏کند، چه مال باشد و چه غیر مال. یعنی مرتکب حرام نمی‏شود. 🔶حضرت نفرمود که زاهدترین مردم آن کسی است که مثلاً نان خشک بخورد! اصلاً و ابداً. یا مثلاً کسی است که زیرش فرش نیاندازد و روی مقوا بخوابد! زیر سرش بالش و متکا نگذارد و مثلاً آجر بگذارد! مرحوم پدرم می‏فرمود: هیچ وقت از این ادا و اطوارها در نیاورید! این عین تعبیر پدرم بود که گفتم. ایشان میه فرمود: از این ادا اطوارها در نیاور! اینها کار شیطانی است. اینها کار الهی نیست. در این کارها خدا نیست. این حرف ایشان است. "ازهد الناس من ترک الحرام"؛ کسی که کار حرام انجام ندهد، زاهدترین مردم است. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃 ▪️بئسَ العَبد عَبدٌ یَکُون ذاوجهَین و ذالسَانینِ، یطرِی أخاه شَاهِداً، و یأکله غائباً، إن أَعطی حَسَده، و إن ابتَلی خَانَه 🏴 حضرت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) فرمودند: چه قدر بد است بنده دورو و دو زبان، که در حضور برادرش او را می ستاید و در غیاب او بدگوئیش می کند. اگر عطایی به برادرش رسد حسد برد، و اگر گرفتار گردد او را وانهد. تحف العقول، ص ۵۱۸ 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #پنجاهم تمرین #سی_دوم ✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان 🌹🌹امام صادق (ع) می‌فرماید: ♦️🔸لیس منا من لم یحسن مجاوره من جاوره. 🔹از ما نیست کسی که با #همسایگانش #خوشرفتار نباشد. 📚کافی، جلد 2 صفحه 668 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan