⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح)
9⃣1⃣ عمل به #احکام_کتاب
#قرآن
🌹آل عمران آیه ۱۸۷🌹
و آنگاه که خداوند از اهل کتاب پیمان محکم گرفت که آنرا حتماً برای مردم روشن بگویید و کتمانش نسازید،امّا آنرا پشت سرشان انداختند و به بهای ناچیزی فروختند، پس بد معامله ای کردند.
#تورات
🌹تثنیه، فصل ۴ آیه ۲🌹
شما نباید به احکامی که به شما میدهم بیافزایید ویا از آنها كم کنید،بلکه فقط همین احکامی را که از جانب خداوند، خدایتان می باشد ،بجا آورید.
#انجیل_متی
🌹فصل ۵ آیه ۹🌹
اگر کسی حتّی کوچکترین احکام شریعت را بشکند و به دیگران چنین تعلیم دهد، در پادشاهی آسمان پست ترین فرد محسوب خواهد شد. حال آنکه هرکس شریعت را نگاه دارد و به دیگران نیز چنین تعلیم دهد، در پادشاهی آسمان بزرگ خوانده خواهد شد. (انجیل متّی،فصل۵آیه۱۹)
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قلم
🔹فراز آیات 50-34
اِنَّ لِلْمُتَّقِينَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ {34}براى پرهيزگاران نزد پروردگارشان باغستانهاى پر ناز و نعمت است {34}
أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ {35}پس آيا فرمانبرداران را چون بدكاران قرار خواهيم داد {35}
مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ {36}شما را چه شده چگونه داورى مىكنيد {36}
أَمْ لَكُمْ كِتَابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ {37}يا شما را كتابى هست كه در آن فرا مىگيريد {37}
إِنَّ لَكُمْ فِيهِ لَمَا يَتَخَيَّرُونَ {38}كه هر چه را برمىگزينيد براى شما در آن خواهد بود {38}
أَمْ لَكُمْ أَيْمَانٌ عَلَيْنَا بَالِغَةٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ لَكُمْ لَمَا تَحْكُمُونَ {39}
يا اينكه شما تا روز قيامت [از ما] سوگندهايى رسا گرفتهايد كه هر چه دلتان خواستحكم كنيد {39}
سَلْهُم أَيُّهُم بِذَلِكَ زَعِيمٌ {40}از آنان بپرس كدامشان ضامن اين [ادعا] يند {40}
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاء فَلْيَأْتُوا بِشُرَكَائِهِمْ إِن كَانُوا صَادِقِينَ {41}يا شريكانى دارند ( که میتوانند در برابر اعمال اراده خدا در قیامت، انها را از عذاب نجات دهند؟!) پس اگر راست مىگويند شريكانشان را بياورند {41}
{يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ {42}
روزى كه كار زار [و رهايى دشوار] شود و به سجده فرا خوانده شوند و در خود توانايى نيابند {42}
خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ {43}
ديدگانشان به زير افتاده خوارى آنان را فرو مىگيرد در حالى كه [پيش از اين] به سجده دعوت مىشدند و تندرست بودند {43}}
فَذَرْنِي وَمَن يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ {44}
پس مرا با كسى كه اين گفتار را تكذيب مىكند واگذار به تدريج آنان را به گونهاى كه در نيابند [گريبان] خواهيم گرفت {44}
وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ {45}و مهلتشان مىدهم زيرا تدبير من [سخت] استوار است {45}
أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ {46}آيا از آنان مزدى درخواست مىكنى( در برابر پذیرش هدایت) و آنان خود را زير بار تاوان گرانبار مىيابند(لذا از پذیرش هدایت،طفره میروند) {46}
أَمْ عِندَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ {47}يا [علم] غيب پيش آنهاست و آنها مىنويسند {47}
فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُن كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَكْظُومٌ {48}
پس در [امتثال] حكم پروردگارت شكيبايى ورز و مانند همدم ماهى [=يونس] مباش آنگاه كه اندوه زده (سرشار از خشم)ندا درداد {48}
لَوْلَا أَن تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاء وَهُوَ مَذْمُومٌ {49}
اگر لطفى از جانب پروردگارش تدارك [حال] او نمىكرد قطعا نكوهش شده بر زمين خشك انداخته مىشد {49}
فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِينَ {50}پس پروردگارش وى را برگزيد و از شايستگانش گردانيد {50}
♻️ عصاره فراز آیات 50-33 : قطعا سرنوشت مجرمین و متقین متفاوت و تحت اراده خداست.و اینها هیچ قدرت و حجتی بر خلاف این امر ندارند.ملاک ثواب و عقاب خدا نیز تقوی و تسلیم است.
پس ای پیامبر عذاب دنیوی و اخروی انها را به خدا واگذار . اراده خدا بر استدراج و دادن مهلت و نعمت بیشتر به این مخالفان جهت سقوط بیشتراست.بر این امر تو هم صبر کن و مانند یونس،عجله نکن .
🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ
https://bit.ly/2PgHog7
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوهفتم
تمرین #سی_ششم
✅موضوع:#تقويت_روحيه #شكر_گزاري
◀️خداوتد می فرمایند:
🔶🔸وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ .
🔹🔸و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر #شكر كنيد، قطعاً ( #نعمتهاى) شما را مىافزايم، و اگر #كفران كنيد البتّه #عذاب من سخت است.(7) ابراهیم
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❇ #رجعت چیست؟
❇ آيا در آيات قران به #رجعت اشاره شده است؟
❇شیعه برای #رجعت چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟
⭕قسمت اول:
✴✴#«رجعت»، در لغت به معناي بازگشت است.(1)
👈 و در اصطلاح، به بازگشت گروهي خاص از افراد از عالم پس از مرگ به عالم دنيا اطلاق ميشود كه از عقايد معروف شيعه است.
✅ آيا بازگشت مردگان به دنيا امكان و سابقه دارد؟
🍀در قرآن مجيد، زنده شدن مردگان و باز گشت آنها به دنيا، اجمالاً در پنج مورد از امتهاي پيشين آمده است، از جمله اين آيات:
✅ 1⃣ آيه 243 سوره بقره كه در آن سخن از جمعيتي است كه از ترس مرگ از خانه هاي فرد بيرون رفتند. خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده كرد:
فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُم . (3)
خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده كرد
✅ 2⃣ نيز در يكي از آيات سوره بقره استدلال شده كه در آن سخن از پيامبري است كه از كنار يك آبادي عبور كرد؛ در حالي كه ديوارهاي آن فرو ريخته بود و اجساد و استخوان هاي اهل آن در هر طرف پراكنده شده بود. ازخود پرسيد: چگونه خداوند اين ها را پس از مرگ زنده مي كند؟ امّا خدا او را يك صد سال ميراند و سپس زنده كرد و به او گفت: چقدر درنگ كردي؟ عرض كرد: يك روز يا قسمتي از آن. فرمود: نه، بلكه يكصد سال بر تو گذشت.
❎❎اين پيامبر، عُزير باشد يا پيامبر ديگري تفاوت نمي كند؛ مهم صراحت قرآن در زندگي پس از مرگ در دنيا است؛ فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَه . (4) خدا او را يكصد سال ميراند سپس زنده كرد.
✅ 3⃣ در آيه 55 و 56 سوره بقره درباره بنياسرائيل مي خوانيم كه گروهي از آنها بعد از تقاضاي مشاهده خداوند، گرفتار صاعقه مرگباري شدند و مردند.
سپس خداوند آنها را به زندگي برگرداند تا شكر نعمت او را به جا آورند:
ثُمَّ بَعَثْناكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون .(5)
سپس شما را پس از مرگتان، حيات بخشيديم شايد شكر (نعمت او را) بجا آوريد.
پي نوشت ها:
1. دهخدا، علي اكبر، لغتنامه دهخدا، مؤسسه لغتنامه دهخدا، تهران، 1373ش، ج 7، ص 10505.
2. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1379ش، ج 15، ص 556.
3.بقره (2)آيه 243.
4.همان آيه 259.
5 . همان آيه 56.
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر👇👇 مراجعه کنید:
https://b2n.ir/991869
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
چه سخاوتمند است پاییز،
که شکوه بلندترین شبش را
عاشقانه پیشکش تولد زمستان کرد...
سلام
اولین صبح روز زمستانی بخیر و نشاط
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچه می گوید
#جملات زیبا از قران کریم
#خودشناسی
🐚🕸🐚🕸🐚🕸
🕸🐚🕸🐚
🐚🕸
🌸🍃🌸وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلاٰ تُبْصِرُونَ (٢١) ذاریات
🌿🌱🌿🌱🌿🌱
🍃اولین کسی را که باید بشناسم #خودم هستم
(تمایل، خودآگاهی)
🍃اولین کسی را که باید به وی راه یابم #خودم هستم
(خودیابی، فروتنی و خویشتن پذیری)
🍃اولین کسی که باعث مشکلات برای من می شود، #خودم هستم
(صداقت با خود)
🍃اولین کسی که باید تغییر و عوض شود #خودم هستم(تمایل)
🍃اولین کسی که می تواند تغییر کند #خودم هستم
(پذیرش، مسئولیت پذیری)
🍃اولین کسی را که باید هدایت و راهنمایی کنم #خودم هستم
(روشن بینی، بیداری روحانی)
🐚🕸
🕸🐚🕸🐚
🐚🕸🐚🕸🐚🕸
https://goo.gl/2swVd4
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قلم
🔹نکات فراز آیات 50-34 (بخش اول)
1⃣ اولین لفظ مسلم در قرآن در سوره قلم بکار رفته است.مسلم در قرآن به معنای مسلمان اصطلاحی نیست.بلکه به معنای تسلیم در برابر خدا می باشد از تقابل مسلمین با مجرمین در آیه 35 ،مشخص میشود که مسلمین به لحاظ عملی، مبری از جرم و گناه و طغیان و مال دوستی و مناع الخیر و سایر رذایل اخلاقی مذکور در فراز نخست سوره هستند. بلحاظ اعتقادی نیز در مقابل مکذبین هستند یعنی رسالت پیامبر،آیات قرآن و معاد را تصدیق کرده و می کنند. در بعد ارتباط با خدا نیز اهل خضوع و سجده در برابر خدا هستند.(آیات 42 و43)
2⃣ در این فراز با جملات استفهام انکاری مکرر ،خداوند کلیه حالات و احتمالهای ممکن در منشا این باور باطل مکذبین که در صورت صحت جزای اخروی، خود را مانند متقین و مسلمین اهل بهشت و مبری از عذاب می پنداشتند،بیان داشته و انها را نفی می کند. خلاصه این حالات را تفسیر المیزان اینگونه بیان کرده است:
"اين آيه و آيه بعدش تا جمله ((ام عندهم الغيب فهم يكتبون )) در مقام رد مسأله تساوى مجرمين و مسلمين است ، كه از طرف كفار ادعا شده بود، و چون اين ادعا محتملاتى داشت ، يكى يكى آنها را ايراد نموده و به صورت استفهام انكارى رد مى كند.
بيان حجت چنين است كه يكسان بودن مجرمين و مسلمين كه كفار چنين پنداشته اند يا از طرف خداى تعالى و موهبت و رحمتى از او است ، و يا از ناحيه او نيست .
اگر از ناحيه او باشد قطعا بايد يا عقل خود ما انسان ها هم بدان حكم كند، كه مى بينيم عقل چنين حكمى ندارد، قرآن كريم هم به همين معنا اشاره نموده مى فرمايد: ((ما لكم كيف تحكمون )).
و يا دليلى نقلى بر آن دلالت كند، كه چنين دليلى هم نيست ، و قرآن كريم به نبود اين چنين دليل نقلى اشاره نموده ، مى فرمايد: ((ام لكم كتاب ... - نكند كتابى (و دليلى نقلى و آسمانى ) در دست داريد...))، و يا اين است كه دليل بر اين حكم كه كفار كرده اند نه عقل است و نه نقل ، بلكه گفت و شنودى شفاهى است كه خدا با آنان كرده ، و آنها از خدا قول گرفته اند كه در قيامت بين آنان و اهل تسليم و عبادت به مساوات رفتار كند، اين هم كه معقول نيست ، زيرا مردم عادى مانند انبيا نيستند، تا خدا شفاهى با آنان سخن بگويد. خوب تا اينجا سه تا احتمال را آورديم ، و جوابش را هم گفتيم .
احتمال چهارم اينكه : اصلا آن حكم از ناحيه خدا نباشد در اينجا نيز چند احتمال هست : يكى اينكه حكم تساوى بين مجرمين و مسلمين حكمى جدى باشد. و ديگر اينكه صرف بهانه اى باشد براى فرار از مسئوليت ، در صورت جدى بودن سه احتمال هست ، يكى اينكه حكمى كه مى كنند مستند به خودشان باشد، به اين معنا كه خودشان كارگردان صحنه قيامت باشند و امور قيامت را به نفع خود بچرخ انند، از آن جمله خود را با مسلمانان يكسان سازند هر چند كه خدا نخواهد قرآن كريم از اين احتمال جواب داده كه : ((سلهم ايهم بذلك زعيم )) از ايشان بپرسيد كدامشان زعيم و متولى در تدبير امور قيامت هستند؟ و يا اين است كه حاكم در اين حكم شركاء و خدايان ايشانند، از اين هم پاسخ داده كه ((ام لهم شركاء فلياتوا بشركائهم - نكند حاكم بر اين حكم شركاء ايشانند، اگر چنين است بگو تا شركاى خود را بياورند)).
احتمال سوم اين است كه نه خود را مستقل در اين حكم بدانند، و نه شركايشان را، بلكه زمام غيب به دست ايشان باشد، قضا و قدر همه امور مردم منوط به مشيت آنها باشد، هر چه آنها در غيب بنويسند همان مى شود، و خودشان براى خود چنين نوشته اند، كه در عين اينكه مجرمند با مسلمانان برابر باشند. در آيات مورد بحث اين احتمال رد شده مى فرمايد: ((ام عندهم الغيب فهم يكتبون )) اين هم سه احتمال ديگر.
و اما اگر حكمشان حكمى جدى نباشد، بلكه همانطور كه گفتيم بهانه اى باشد براى فرار از مسئوليت براى نپذيرفتن دعوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم )، چون فكر مى كنند رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) فردا از ايشان مزد مطالبه مى كند كه از بيغوله ضلالت به راه حق هدايتشان كرده ، آن وقت زير بار سنگين آن مزد خرد خواهند شد، از اين هم پاسخ داده ، به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) خطاب مى كند كه ((ام تسئلهم اجرا فهم من مغرم مثقلون )) اين هم هفتمين احتمال"
ادامه دارد...
🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ
https://bit.ly/2PgHog7
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوهفتم
تمرین #سی_ششم
✅موضوع:#تقويت_روحيه #شكر_گزاری
💫🔶رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ َ (١٩)نمل
🌹پروردگارااز تو می خواهم به من توفیق دهی که همواره #شکر گزار_نعمت های تو باشم.
🔹🔸خوشبختی از آن كسی ست كه
درفضای #شکرگزاری زندگی كند
چه دنيا به كامش باشدوچه نباشد
چه آن زمان كه می دود ونميرسد
وچه آن زمان كه گامی برنداشته
خودرا در مقصد می بيند
💫نقل از كانال حفظ قران
🌹🍂
ادامه موضوع 👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1641_shkhr-gzr-nmthy-khdwnd.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❇ #رجعت چیست؟
❇ آيا در آيات قران به #رجعت اشاره شده است؟
❇شیعه برای #رجعت چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟
⭕قسمت دوم
✅ آيا بازگشت مردگان به دنيا امكان و سابقه دارد؟
🍀در قرآن مجيد، زنده شدن مردگان و باز گشت آنها به دنيا، اجمالاً در پنج مورد از امتهاي پيشين آمده است، از جمله اين آيات:
✅ 4⃣ در آيه 110 سوره مائده ضمن برشمردن معجزات حضرت عيسي(ع) مي خوانيم:
وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى بِإِذْني ؛(6)مردگان را با فرمان من زنده ميكردي.
اين تعبير نشان ميدهد كه مسيح(ع) از اين معجزه (زنده كردن) استفاده كرد؛ بلكه تعبير فعل مضارع (تخرج)، دليل بر تكرار آن است و اين خود يك نوع رجعت براي بعضي محسوب مي شود.
✅ 5⃣در سوره بقره آيه 3 در مورد كشته اي كه در بني اسرائيل براي پيدا كردن قاتلش نزاع و جدال برخاسته بود، ميفرمايد: دستور داده شد. گاوي را با ويژگي هايي سر ببرند. بخشي از آن را بر بدن مرده زنند تا به دنيا بازگردد (و قاتل خود را معرفي كند و نزاع خاتمه يابد)؛
فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها كَذلِكَ يُحْيِ اللَّهُ الْمَوْتى وَ يُريكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون. (7)
سپس گفتيم: «قسمتى از گاو را به مقتول بزنيد! (تا زنده شود، و قاتل را معرفى كند.) خداوند اين گونه مردگان را زنده مىكند و آيات خود را به شما نشان مىدهد شايد انديشه كنيد.
👈👈 ایات مورد اشاره،به زنده شدن مجدد گروهی از مردگان اقوام گذشته توسط خداوند در دنیا ،پرداخته و صرفا امکان چنین امری برای خداوند در زمانهای مختلف را ثابت میکند
اما ثابت کننده #رجعت به مفهوم مصطلح آن نیست.
❓ آيا آيات ديگري كه صراحتا رجعت به مفهوم خاص آن بعني برگشت برخي مردگان به دنيا را قبل از قيامت تاييد كند،وجود دارد؟
🌱امام صادق(ع) در حديثي مي فرمايد:
«ان الرجعة ليست بعامة، و هي خاصة، لا يرجع الاّ من محض الايمان محضاً، او محضالشرك محضاً؛ (9)
#رجعت، عمومي نيست؛ بلكه جنبه خصوصي دارد. تنها گروهي بازگشت مي كنند كه ايمان خالص يا شرك خالص دارند».
—------------------------------
پي نوشت ها:
6.مائده (5)آيه 110.
7.بقره (2)آيه 73.
9.علامه مجلسي، بحار الانوار، دارالكتب الاسلاميه، تهران، بي تا، ج 53، ص 122.
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر👇👇 مراجعه کنید:
https://b2n.ir/991869
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌹اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ مَا لا نَعْلَمُ
🍃خدایا از گناهانمان بيامرز آنچه را تو میدانى و آنچه را ما نمی دانيم
https://eitaa.com/quranpuyan