eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات 50-34 (بخش دوم) 3⃣ اصبر لحکم ربک تنها در سه سوره بکار رفته است:طور قلم و انسان در سوره طور هم بعد از بیان جملات استفهام انکاری مکرر مشابه سوره قلم،با رد ادعای مکذبین خداوند به پیامبر فرمود آنها را رها کن تا روزی که به هنگام مرگشان، عذاب را مشاهده کنند. سپس دستور اصبر لحکم ربک صادر شد.جالب انکه عبارت ام تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ عینا فقط در همین دو سوره بکار رفته است. در سوره قلم هم بعد از جملات استفهامی مکرر،خداوند به پیامبر دستور داد که انها را به من واگذار تا با استدراج و امهال بر عذاب آنها بیفزایم.سپس دستور فاصبر لحکم ربک را صادر نمود و در ادامه آن هم از سرنوشت مشابه یونس ،ایشان را انذار داد. این بیان ها نشانگر آن است که در این ایام (مرحله چهارم) پیامبر دوران سختی را در مواجهه با مکذبین و مخالفین تحمل میکرده و همواره منتظر نزول عذاب موعود خدا بوده است اما خداوند هنوز زمان آنرا مناسب نمیدانسته و پیامبر را به صبر و عدم تعجیل در عذاب دستور میداده است.این امر در سوره های مراحل بعدی و افزایش تهمتها و فشارهای مخالفین نیز مشاهده میشود. 🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند: 🔶ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ وَ كانَ اللَّهُ شاكِراً عَلِيماً «147» 🔸اگر گزاريد و ايمان آوريد، خداوند مى‌خواهد با عذاب شما چه كند؟ در حالى كه خداوند همواره حقّ شناس داناست. 🔸👌پیام ها 1- شناخت نعمت‌هاى او و آنها، زمينه‌ى قبول دعوت و ايمان است. «شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ» 2- ايمان به خداوند، بارزترين جلوه‌ى است. «إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ» 4- ، هم مايه‌ى نجات از قهر، هم سبب دريافت لطف بيشتر است. «ما يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ‌، كانَ اللَّهُ شاكِراً» 4- اگر شما كنيد، خداوند هم نسبت به شما است. «كانَ اللَّهُ شاكِراً» 🔹🔸5- خداوند، با آنكه بى نياز است، ولى از بنده‌ى كوچكش مى‌كند. چرا ما او را به جا نياوريم؟! «إِنْ شَكَرْتُمْ، كانَ اللَّهُ شاكِراً» 💫💫تفسیر نور محسن قرائتی 📚جلد 2 - صفحه 197 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❇ چیست؟ ❇ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕️قسمت سوم: ✅وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ: ✅(به خاطر آور) روزى را که ما از هر امّتى گروهى را از کسانى که آیات ما را تکذیب مى‏کردند، محشور مى‏کنیم و آنها را نگه مى‏داریم تا به یکدیگر ملحق شوند﴾ (النّمل/ 83). ✴️این آیه مشهورترین آیة است که به تنهایی بر دلالت دارد، چراکه ظاهر آیه بخوبی بیانگر این مطلب است که این حشر گروهی از هر امّتی غیر از حشر در روز قیامت است؛ زیرا حشر در آیة فوق حشر همگانی نیست، در حالی‌که حشر در روز قیامت شامل همة انسان‌ها می‌‌گردد، چنان‌که در آیه‌ای در وصف حشر روز قیامت چنین می‌‌فرماید: ✴️﴿... وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا: ... و همه آنان [= انسان‌ها] را برمى ‏انگیزیم و اَحَدى از ایشان را فروگذار نخواهیم کرد!﴾ (الکهف/ 47). 🔶🔹🔶آلوسی، یکی از مفسّران اهل سنّت، اشکالی به استدلال آیه فوق بر نموده است و می‌‌گوید: ♦️ «منظور از حشر، حشر برای عذاب است که بعد از آن حشر کلّی اتّفاق می‌‌افتد؛ یعنی حشر بعد از حشر، یک حشر کلّی برای همة خلایق و یک حشر نیز تنها برای کسانی که مورد خشم و عذاب الهی قرار می‌‌گیرند» ( روح المعاني ج 20: 23). پس آیه دلالتی بر ندارد و منظور آیه، حشر در روز قیامت است. ✅علاّمه طباطبائی(ره) در پاسخ به او چنین می‌‌نویسد: ♦️«چنان‌چه منظور، حشر برای عذاب بود، لازم بود که این غایت ذکر شود؛ یعنی گفته شود «نحشر إلی العذاب» تا ابهام برطرف شود، کما اینکه در آیة دیگر که در مورد حشر برای عذاب است، غایت مذکور بیان شده است: ﴿وَیَوْمَ یُحْشَرُ أَعْدَاء اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ یُوزَعُونَ﴾ (الفصّلت/ 19). 🖌مضاف اینکه بعد از حشر، سخن از عتاب و سرزنش است نه عذاب» (الميزان ج 15: 397). ✅از سوی دیگر، دو شاهد در خود آیات قبل و بعد وجود دارد و مؤیّد این است که حشر برای عذاب نیست و این واقعه قبل از قیامت است. یکی در صدر آیه که می‌‌فرماید: ﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ﴾ که مورد اتّفاق همة مفسّران است که وقوع قول از علائم قیامت است و روشن است که علامت یک شیء غیر از آن شیء است و دیگر آنکه پس از سه آیه می‌‌فرماید: ﴿وَیَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ...﴾ و قضایای قیامت را از آنجا آغاز می‌‌کند. ✅به هر حال، از این آیه به خوبی فهمیده می‌‌شود که پیش از قیامت گروهی از هر امّتی محشور می‌‌شوند و مورد مؤاخذه قرار می‌‌گیرند و این حشر نیز به معنای برگشتن به دنیا پس از مرگ است. علاوه بر دلالت روشن خود آیه بر رجعت، احادیث فراوانی در ذیل این آیة کریمه از اهل بیت(ع) وارد شده است و ایشان آیة مذکور را بر رجعت منطبق دانسته‌اند . اقاي دكتر موذن ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇 https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan
صبح است و هوا هوای لطف است و صفا صبح است و نوا نوای مهر است و وفا صبح است و دلا هر آنچه می خواهی هست بر سفرۀ گستردۀ الطافِ خدا سلام، صبحتون بخیر، روزتون پُربركت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ زیبا از قرآن کریم تکلیف از ما.📝 نتیجه از خدا. 🏆 قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَىٰنَاۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ  سوره مبارکه توبه،‌ آیه ۵۱ بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسید. او مولاى ماست و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند. برگرفته از کانال حفظ قرآن https://goo.gl/2swVd4 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره مروری بر عصاره فرازها: ◀️ عصاره فراز آیات 7-1 : تایید و حمایت از پیامبر (ای پیامبر قطعا تو مجنون نیستی بلکه صاحب خلقی عظیم و در مسیر هدایتی. اتهام زنندگان گمراه نیز بزودی خواهند دید) ◀️ عصاره فراز آیات 16-8 : ای پیامبر در برابر مکذبین و سران انها که الوده به رذایل اخلاقی و متکی و مغرور به اموال و اولاد خود هستند،نرمی و سازش نشان نده. ◀️ عصاره فراز آیات 33-17 : بیان نمونه ای از عذاب دنیوی و شکست نقشه های دنیاطلبان منکر اعمال اراده خدا بر امور که مقهور اراده خدا شده و با تحمل خسارت زیاد،پشیمان شدند. ◀️ عصاره فراز آیات 50-33 : قطعا سرنوشت اخروی مجرمین متفاوت از متقین و تحت اراده خداست. اینها هیچ قدرت و حجتی بر خلاف این امر ندارند.ملاک ثواب و عقاب خدا نیز تقوی و تسلیم است. پس ای پیامبر عذاب دنیوی و اخروی انها را به خدا واگذار . اراده خدا بر استدراج و دادن مهلت و نعمت بیشتر به این مخالفان جهت سقوط بیشتراست.بر این امر تو هم صبر کن و مانند یونس،عجله نکن . 👈عصاره فراز : قرآن مایه ذکر و بیداری مردم است اما کافران با شنیدن ان خشمگین و به اتهام زنی علیه تو می پردازند. ✅ درس سوره قلم : تایید و تقویت چند جانبه پیامبر:مکذبان و مخالفان دنیا طلب که ترا مجنون میخوانند،گمراه و الوده به رذایل اخلاقی هستند و حجتی بر باورهای نادرست خود ندارند.با انها نرمی نکن. عذاب اخروی انها نیز قطعی است. خدا قادر به شکست نقشه ها و عذاب دنیوی انها میباشد اما اراده خدا بر استدراج و دادن مهلت بیشتر به انهاست .پس در عذاب انها عجله نکن و به خدا واگذارشان کن. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
❇️❇️ کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در درس تفسیر موضوعی دانشگاه بوشهر ✅✅در درس تفسیر موضوعی قرآن ( متون اسلامی) که زیر مجموعه گرایش آشنایی با منابع اسلامی از دروس عمومی معارف در دانشگاه به صورت دو واحد تئوری ارائه می شود، به تدریس گزینشی بخش هایی از "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پرداختیم. 🔰سرکار خانم انصاری استاد این دوره با اشاره به اینکه در این دوره که حدود دوازده جلسه دو ساعته در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد ، حدود ۸۰ نفر از پزشکی و پیراپزشکی حضور داشتند،افزود: روش تدریس بیشتر به صورت کارگاهی و عملی بود که پس از بیان روش کار به استخراج درب و درس آیات و سوره ها پرداختیم. در این میان همچنین گریزی زدیم به تفاوت میان سوره های مکی و مدنی و تفسیر تنزیلی ارائه شده در کتاب. سوره های مبارکه حمد ،ناس، فلق، کافرون، توحید، عصر، ضحی، شمس، کوثر، فجر نمونه هایی از سوره های مطرح شده در کلاس بود. اغلب دانشجویان رضایت خود را از این نوع روش و ایجاد انس و ارتباط بیشتر با آیات قرآن بیان داشتند." 🔶🔷قرآن پویان ضمن تشکر از این ابتکار سرکار خانم انصاری و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای ایشان و دانشجویان عزیز، آمادگی خود برای همکاری ،ارسال کتاب و اموزش این روش را در سایر مراکز اموزشی اعلام می نماید. @fahmequran
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 👌🔶 در لغت « تصور نعمت و آشكار كردن آن است» و در اصطلاح علم اخلاق آمده است، عبارت است از: از و شاد شدن به آن و صرف كردن آن در راهي كه منعم به آن راضي باشد. 👈وقتي كه انسان به حقيقي معرفت پيدا كرد و دانست كه وابسته به اوست، ثمره‌اش اين است كه از اين ، در دل شادي و سروري همراه با خضوع و تواضع ايجاد مي‌شود، و به اين جهت نعمت را هديه‌اي از سوي خدا و توجّهي از جانب او به خود مي‌داند. و امّا سومّين عنصر، عمل مي‌باشد و آن اقدام به چيزي است كه مقصود و محبوب منعم است، اين عمل ممكن است با قلب، زبان يا اعضاي ديگر انجام شود. 🌹امام صادق(ع) فرمودند: خدا هر که به بنده ای دهد کوچک یا بزرگ و او بگوید رابجا آورده و باز فرمود: خدا هر نعمتی به بنده اش دهد که آن را از دل بفهمد را ادا کرده 💫💫ادامه موضوع 👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst1619_gr-shkr-knyd-dhb-nmy-shwyd--mfhwm-shkr-chyst.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❇ چیست؟ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕قسمت چهارم ✳علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر المیزان در ذیل ایه 210 سوره بقره،راجع به این گونه نظر داده است: ✅هر چند هر يک از روايت‏ها(ی رجعت) روايت واحد است ، و ليکن روايات ائمه اهل بيت (عليهم‏السلام) نسبت به اصل رجعت متواتر است ، به حدي که مخالفين مساله رجعت از همان صدر اول اين مساله را از مسلمات و مختصات شيعه دانسته ‏اند ، و تواتر با مناقشه و خدشه در تک تک احاديث باطل نمي‏شود . ❇علاوه بر اينکه تعدادي از آيات قرآني و روايات که در باب رجعت وارد شده دلالتش تام و قابل اعتماد است ، مانند آيه : و يوم نحشر من کل امة فوجا ممن يکذب باياتنا و آيات ديگر . ❇علاوه بر اينکه آيات ديگري از قرآن دلالت اجمالي بر وقوع رجعت دارد مانند آيه : ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لما ياتکم مثل الذين خلوا من قبلکم که مي‏فهماند آنچه در امت‏هاي گذشته رخ داده ، در اين امت نيز رخ خواهد داد ، و يکي از آن وقايع مساله رجعت و زنده شدن مردگاني است که در زمان ابراهيم و موسي و عيسي و عزير و ارميا و غير ايشان اتفاق افتاده ، بايد در اين امت نيز اتفاق بيفتد . 🔶 رواياتي که رجعت را اثبات مي‏کند هر چند آحاد آن با يکديگر اختلاف دارند ، الا اينکه با همه کثرتش ( که در سابق گفتيم متجاوز از پانصد حديث است ) در يک جهت اتحاد دارند ، و آن يک جهت اين است که 👈👈 سير نظام دنيوي متوجه به سوي روزي است که در آن روز آيات خدا به تمام معناي ظهور ظاهر مي‏شود ، روزي که در آن روز ديگر خداي سبحان نافرماني نمي‏شود بلکه به خلوص عبادت مي‏شود ، عبادتي که مشوب و آميخته با هواي نفس نيست ، عبادتي که شيطان و اغوايش هيچ سهمي در آن ندارد ، روزي که بعضي از اموات که در خوبي و يا بدي برجسته بودند ، يا ولي خدا بودند ، و يا دشمن خدا ، دوباره به دنيا بر مي‏گردند تا ميان حق و باطل حکم شود . 🔹🔸🔹و اين معنا به ما مي‏فهماند روز خود يکي از مراتب روز قيامت است ، هر چند که از نظر ظهور به روز قيامت نمي‏رسد ، چون در روز باز شر و فساد تا اندازه‏ اي امکان دارد ، به خلاف روز قيامت که ديگر اثري از شر و فساد نمي‏ماند و باز به همين جهت روز ظهور مهدي (عليه‏ السلام) هم معلق به روز رجعت شده است چون در آن روز هم حق به تمام معنا ظاهر مي‏شود ، هر چند که باز ظهور حق در آن روز کمتر از ظهور در روز رجعت است . ♦♦ از ائمه اهل بيت (عليهم‏السلام) نيز روايت شده که فرموده ‏اند ايام خدا سه روز است ، روز ظهور مهدي (عليه‏السلام) و روز برگشت ، و روز قيامت ، و در بعضي از روايات آمده : ايام خدا سه روز است ، روز مرگ و روز برگشت و روز قيامت" .♦♦ ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ مَا لا نَعْلَمُ خدایا ببخش بر ما آنچه را تو میدانى و آنچه را ما نمی دانيم https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبح دمی رفت مسیحا به دشت سبزه صحرا به دمش زنده گشت میلاد حضرت مسیح ( ع ) مبارکباد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن @quranpuyan
📖 ؟ ✅ در قرآن قسمت اول ولادتی چون آدم گروهی از مسیحیان به شهر مدینه آمدند و به حضور پیامبر رسیدند. آنان در گفتگو با پیامبر(ص) ولادت بدون پدر حضرت عیسی(ع) را نشانه الوهیت او عنوان می کردند در این هنگام آیه نازل شد و جواب آنان را این چنین بیان نمود: 💠إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﴿۵۹﴾سوره آل عمران 🔸فولادوند: در واقع مثل عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت یعنی اگر دلیل الوهیت ولادت بدون پدر باشد، پس درباره حضرت آدم که خلقت وی بدون پدر و مادر بوده نیز باید قائل به الوهیت شویم و حال آنکه کسی چنین نگفته است. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 🔹تدبر در آیات ۵۱-۴۸ سوره از آیه ۴۸ فهمیده میشود گاهی کار رسالت برای آنحضرت آنقدر سخت میشد که احساس «من که دیگر نمی توانم ادامه دهم» به او دست میداد و در این نوع لحظات نیاز به تقویت روحیه داشت که آیه های ۴۹ و ۵۰ در آن جهت قابل فهم است. از آیه ۵۱ فهمیده میشود علاوه بر شگرد «دیوانه خواندن» آنحضرت، فعالان کفر، شگرد تازه ای ابداع کرده بودند و آنهم این بود که عده ای را وامیداشتند هنگام تلاوت و عرضه آیات قرآن به عموم، به آنحضرت زل میزدند و خیره نگاهش میکردند و این حالت خیرگی چشم را از او بر نمی داشتند، و این کار–چون آنحضرت بسیار با حیا بودند -ایشان را اذیت میکرد. اگر کسی چندین بار قرآن را به ترتیب نزول خوانده باشد متوجه یکنوع قانون در نحوه بیان قرآنی میشود که ما آن را «مطلب ، تفسیر ، اشاره» نامیده ایم ( که در ابتدای جلد اولِ تفسیر ، در سایت ما قابل دسترسی است) و خلاصه قانون مزبور این است که قرآن در مورد مطالب مهم اینطور سخن میگوید که یکبار آن را «مطرح» میکند ، وسپس آن را – بسته به اهمیتش – چند بار در سوره های آینده «باز» می نماید و سپس در سوره های آینده به آن «اشاره» می فرماید از لحاظ لغت هم «لیزلقونک» به آن معنی (که نزد مردم مشهور است) نیست و به معنی «تورا بلغزانند» است که تازه خود آیه نیز «لغزاندن» را معنی کرده و پس از «لیزلقونک» ذکر کرده : «ویقولون انه لمجنون» (= و میگویند او حتما دیوانه شده) یعنی اینکه «بلغزانندتِ» مذکور ، چیزی در حدّ «میگویند دیوانه است» بوده است . یعنی قضیه در حدّ پراکندن شایعه ای دروغین و نهایتا در حد مزاحمت بوده است ، و البته این مفهومِ اخیر - یعنی مزاحمت - حدود دوسال بعد نیز در آیه ۲۶ سوره فصّلت هم آمده که میگوید : کافران میگویند به قرآن گوش ندهید و سر وصدا کنید شاید غالب شوید (در سوره قلم میخواهند باچشمشان آن حضرت را بلغزانند و در سوره فصلت با دهانشان) سر و صدا کردن یک کار معمولی است که در حد مزاحمت است و میتوان فهمید لغزاندنِ با چشم هم می باید چنین چیزی بوده باشد ، مثلا چون آنحضرت بسیار اهل حیا بودند و خیره خیره به آنحضرت زل زدن سبب میشده ناراحت شوند کفار مدتی این کار را کردند و موثر هم نبود لذا ترک کردند و قرآن هم دیگر صحبتش را نکرد و آنها هم روش مزاحمت خود را عوض کردند و مدتی هم سر و صداکردند ، آن نیز موثر نبود ، منصرف شدند ، قرآن هم دیگر چیزی نگفت . همین! 🖌 آقای جمال گنجه ای https://bit.ly/2PgHog7 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🔶حقيقت چيست؟ ايا شكر گزاري فقط به زبان است؟ علامه طباطبائی در توضیح آیه...سیجزی اللّه الشاکرین می فرماید: 🔸 و نعمت است. چنانکه که مقابل آن است نعمت می باشد و اظهار نعمت عبارت از استعمال آن در محلی است پس به این است که انسان را در محل خودش بکار برده و در موقع استفاده از آن نیز متذکر خدا بوده باشد 🔶🔸قرآن كريم مي‌فرمايد: 🔹"اعْمَلُوَّاْ ءَال‌َ دَاوُدَ شُكْرًا؛ (سبا، 13) 🔸اي آل داود، (اين همه نعمت را) به‌جاي آوريد." بيشتر از مقوله " " است و بايد آن را در لابه‌لاي اعمال انسان دريافت و شايد به همين علت‌، قرآن كريم تعداد واقعي را اندك شمرده است‌: "قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُون‌َ ؛ (ملك‌، 24) 🔸كم‌تر او را به‌جاي مي‌آوريد."؛ "وَ قَلِيل‌ٌ مِّن‌ْ عِبَادِي‌َ الشَّكُورُ ؛ (سبا، 13) 🔹اما از بندگان من گزارند." 💫💫ادامه موضوع👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst1619_gr-shkr-knyd-dhb-nmy-shwyd--mfhwm-shkr-chyst.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❇ چیست؟ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕قسمت پنجم: ✅تفسير آيه 83 سوره نمل:آيا حشري قبل از حشر قيامت هم وجود دارد؟ ايا مراد از اين حشر، است؟ ✳و يوم نحشر من كل امة فوجا ممن يكذب بايتنا فهم يوزعون (83) در تفسير الميزان چنين آمده است:" 🔻🔺مراد از (حشر)، جمع كردن بعد از مرگ است، چون محشورين عبارتند از فوجى از هر امت، و تمامى امتهاى زنده هيچ وقت در زمان واحد جمع نمى شوند. و كلمه (من ) در جمله (من كل امة ) براى تبعيض است و در جمله (ممن يكذب )، هم ممكن است براى بيان باشد و هم براى تبعيض. 🔻🔺و مراد از آيات در جمله (يكذب باياتنا) مطلق آياتى است كه بر مبدأ و معاد دلالت مى كند، كه از آن جمله اند انبياء و امامان و كتب آسمانى، نه اينكه مراد از آيات، قيامت و حوادث واقعه در آن و هنگام قيام آن باشد و نه آيات قرآنى به تنهايى، براى اينكه حشر، منحصر در امت اسلامى نيست، بلكه از امتهاى مختلف، از هر امتى فوجى محشور مى شوند. 👈👈 و از ظاهر آيه برمى آيد كه حشر در آن، حشر در غير روز قيامت است. زيرا حشر در روز قيامت اختصاص به يك فوج از هر امت ندارد، بلكه تمامى امتها در آن محشور مى شوند و حتى به حكم آيه (و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا)، يك نفر هم از قلم نمى افتد👌 و اما در اين آيه مى فرمايد: از هر امتى فوجى را محشور مى كنيم. 🔻🔺بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از اين حشر، است، بعد از حشر كلى، كه شامل همه خلق مى شود و اين حشرى است بعد از حشر. به همين جهت است كه مى بينيم بعضى از مفسرينى هم كه آيه را حمل بر حشر در قيامت كرده، متوجه اين اشكال شده و گفته اند: شايد جلوتر ذكر كردن اين واقعه بر نفخ صور و قيام قيامت، براى اين بوده كه اعلام كند هر يك از اين دو، يعنى نفخ صور و حشر هر فوجى از هر امت، آن قدر مهمند كه جا دارد هر يك جداگانه مورد توجه قرار گيرند و احوال آنها كه طامه كبرى و داهيه دهياء است جداگانه خاطر نشان شود و گر نه اگر مى خواست ترتيب رعايت شود بايد اول نفخ صور، بعد حشر فوج از هر امت ذكر شود، چيزى كه هست اگر ترتيب رعايت مى شد خواننده خيال مى كرد هر دو يك داهيه است. ✳ليكن خواننده توجه دارد كه اين وجهى است ساختگى كه به هيچ وجه قانع كننده نيست و اگر مقصود از آيه همين مى بود جا داشت به جاى دفع توهم مزبور كه اين مفسر آن را توهم كرده توهمى مهمتر از آن را دفع مى كرد و آن اين است كه كسى توهم كند كه حشر فوجى از هر امت در غير روز قيامت است و براى دفع اين توهم، اول مسأله نفخ صور را بياورد، بعد حشر فوج از هر امت را، تا كسى خيال نكند حشر مذكور در غير قيامت است، آنگاه بعد از آن جملهاى بياورد تا توهم مفسر نامبرده را رفع كند. ✴پس معلوم شد كه آيه شريفه نمى تواند مربوط به وقايع قيامت باشد، بلكه از حشرى خبر مى دهد كه قبل از روز قيامت واقع مى شود، البته در افاده اين معنا نيز صريح نيست، بطورى كه قابل تاءويل نباشد". 🔴نكته جالب اينكه عليرغم اينكه علامه طباطبايي هم اين ايه را بر روزي قبل از قيامت منطبق ميداند. و در بحث روايي نيز احاديث مربوط به را آورده،اما در تفسير ايه اسمي از نياورده است. ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan