📖 #قرآنچهمیگوبد؟
✅ #شکرگزار نعمتهای خداوند
شكر گزاري به سود خود شماست:
در دو سوره قرآن شكرگزاري فرد به نفع خود او بيان شده است:
۱-در سوره لقمان
وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿۱۲﴾
مکارم شیرازی: ما به لقمان حكمت داديم (و به او گفتيم) شكر خدا را بجاي آور، هر كس شكرگزاري كند به سود خويش شكر كرده، و آنكس كه كفران كند (زياني به خدا نميرساند) چرا كه خداوند بينياز و ستوده است.
۲-در سوره نمل از زبان سليمان
قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ
مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ ﴿۴۰﴾
فولادوند: كسى كه نزد او دانشى از كتاب [الهى] بود گفت من آن را پيش از آنكه چشم خود را بر هم زنى برايت مى آورم پس چون [سليمان] آن [تخت] را نزد خود مستقر ديد گفت اين از فضل پروردگار من است تا مرا بيازمايد كه آيا سپاسگزارم يا ناسپاسى مى كنم و هر كس سپاس گزارد تنها به سود خويش سپاس مى گزارد و هر كس ناسپاسى كند بى گمان پروردگارم بى نياز و كريم است
https://bit.ly/2FTrBOO
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
✅ نکات فراز سوم آیات ۱۴-۹
۱) در سوره های قبل مخالفتهای مخالفان و مکذبین با پیامبر مطرح شد.از اتهام زنی به قران و پیامبر،سپس پیشنهاد پرستش نوبتی خدایان انها و الله(سوره کافرون) و نهایتا پیشنهاد سستی و نرمش پیامبر(در سوره قلم) که توسط خداوند رد شد.
در سوره #علق از اقدام عملی یکی از سران انها در هنگام نمازخواندن پیامبر و بازداشتن ایشان از ادامه نماز صحبت میشود که خداوند هم ضمن تذکر او به رویت خداوند،او را از عاقبت استمرار این کار انذار میدهد. هم چنین به پیامبر نیز دستور میدهد که بدون توجه به نهی این فرد،نماز خود را با سجده ادامه دهد.
۲) مصداق عبدا در آیه ۱۰ کیست؟ بنا بر شان نزول های ذکر شده در تفاسیر ،فرد نمازگزار پیامبر اکرم بوده است.این امر با آیه ۱۹ که خطاب به پیامبر ایشان را به عدم پذیرش و سجده کردن دستور میدهد،مطابقت دارد.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://bit.ly/2TbhI6P
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت
تمرین #سی_هفتم
✅موضوع: #ترک_خودستایی
◀️خداوند می فرمایند:
🔶یا أَیهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِی الْحَمِیدُ[1]
ای مردم! شما همگی نیازمند به خدائید؛ تنها خداوند است که بی نیاز و شایسته هرگونه حمد و ستایش است!
🔸به علاوه خداوند خوبی ها و بدی ها، علم و جهل، خدمات و خیانت های ما را می داند و از نیات ما آگاه است. اگر ما به علم خود می بالیم، باید بدانیم تمام معلومات ما در برابر مجهولات ما، قطره ای بیش نیست و به قول قرآن:
🔶وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا[2]
🔸🔸وجز اندکی از دانش، به شما داده نشده است!
♦️اگر به عبادت و خدمات خود می بالیم، باید فکر کنیم آن چه را که انجام می دهیم در برابر دریای بی کران نعمت های خداوند، قابل ذکر نیست و باید بدانیم #خودستایی، آفت همین عباداتی است که بدان می بالیم.
👈اگر #خودستایی به خاطر #مال و #ثروت است، باید بدانیم متاع دنیا بسیار اندک و برای کسی نمی ماند. ثروتمندان بزرگی چون قارون که روزی به وسیله مال و ثروت، #خودستایی می کردند، امروز کوچک ترین اثری از مال و ثروت آنان نیست.
فاطر15
اسراء85
💫حوزه نت👇👇
https://hawzah.net/fa/LifeStyle/View/52942/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C-
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
✅آیا قرآن، به #کتک زدن زنان امر کرده است؟
✅منظور از #واضربوهن در سوره نسا چیست؟
✳ نظرات مختلف در مورد #ضرب زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟
🔴قسمت هشتم:
✳️با سلام خدمت دوستان گرامی:
بنده پس از حدود سی سال تحقیق و تدبر در مورد آیات مربوط به حقوق و تکالیف زن در قران کریم و بخصوص پیرامون کلمه " واضربواهن " در این آیه شریفه به این نتیجه رسیده ام که :
🔶۱- چنانچه معنای #ضرب را #زدن فرض کنیم، طبق خطبه حجته الوداع در تفسیر این آیه شریفه ، خود حضرت رسول تصریح کرده اند که که #ضرب می بایستی "غیر مبرح باشد" یعنی بیشتر سمبولیک است و جنبه توهین داردتا #زدن واقعی، که با توجه به عرف آن زمان، گام اول در کاهش خشونت بر علیه زنان را دارد که تا به امروز حتی سازمان ملل متحد هم در از بین بردن آن ناتوان مانده است و هرساله گزارشات بسیار زیادی از #ضرب و #جرح گرفته تا تجاوز و حتی قتل در گزارشات مختلف در سرتاسر جهان منتشر می شود.
🔶۲- طبق آیه شریفه که پیامبر اسلام را الگوی عملی مسلمانان می داند، و از آنجاییکه ایشان در هیچ موردی دست بر روی زنانشان بلند نکردن و حتی غر مبرح آنان را نزدند، در تفسیری بهتر ، اگر حرف "عن" را در تقدیر بگیریم ، یعنی بگوییم " فضربوا عن هن " بوده است ، این عبارت، به معنای جدایی موقت خواهد بود.
🔶۳- و در تفسیری بهتر،از آنجاییکه شوهری که نسبت زنا به همسرش می دهد طبق آیات ۶ تا ۹ سوره شریفه نور، نمی تواند همسرش را بزند، و می بایستی به دادگاه رجوع کند، و نیز از آنجاییکه معنای #نشوز ( هر چه که می خواهد باشد از نافرمانی یا ناسازگاری یا عدم تمکین جنسی، تا به مقدمات فحشاء رسیدن و ... )، کار ناپسندی کمتر از " زنا " است، پس در صورت نشوز هم، شوهر نمی تواند زنش را بزند.بنظر میرسد اگر این استدلال را نپذیریم بی عدالتی به خداوند لطیف خبیر نسبت داده و برای کار ناپسندی همچون " نشوز " تنبیهی بیشتر از کار ناپسند بزرگتری یعنی" زنا " معین کرده ایم که عقلا ظلم است. پس بایستی نتیجه بگیریم که پس از نزول آیات ۶ تا ۹ سوره شریفه نور، عبارت " و اضربواهن " نسخ شده است.
✒️خانم ژیلا موحد شریعت پناهی
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
👇👇
https://b2n.ir/406618
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
✨اَللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا
✨خداوندا! به حق ایشان به ما گشایشی ده فوری و نزدیك
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
ترتيل ص064 عفاسي www.jea.ir .mp3
503K
#تلاوت_ترتیل_صبحگاهی
#صفحه_شصت_و_چهارم
#سوره_مبارکه_آل_عمران
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
4_5978685297410442608.mp3
12.19M
🔻سخنرانیهای ایام فاطمیه🔻
4️⃣قلمروتأسی به حضرت زهرا(س)
(نقدی برصورتگرایی درالگوگیری ازسیره فاطمی)
🎙شام شهادت حضرت زهرا(س)
💫حجت الاسلام سروش محلاتی
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
@quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت
تمرین #سی_هفتم
✅موضوع: #ترک_خودستایی
🌹🌹امام على عليه السلام :
🔶ثَمَرَةُ العُجبِ البَغضاءُ .
♦️🔸ميوه #خودپسندى_و_غرور، #دشمنى و #كينه_توزى است،
📚میزان الحکمه جلد هفتم
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐💐💐💐
✳✳ اگر شما هم مايل به مطالعه منظم پستهاي زير هستيد، به كانال #قرآنپويان ملحق شويد
1⃣ بعد از اذان صبح #دعاهای_روزانه يا پیام صبحگاهی
2⃣ساعت7: #تلاوت_ترتیل_صبحگاهی یک صفحه از قران کریم
3⃣ ساعت 8 : قرآن چه مي گويد؟
4⃣-ساعت ۱۱: #قرآنفهمیبرایهمه
(#تدبر و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول)
5⃣ساعت 15: قران و #زندگي :هرهفته #عمل به يك دستور قرآنی
6⃣ ساعت 20: #گفتگوهای قرآنی (پرسش و پاسخ قرانی،تحقیقات قرآنی،نظرات قرآن پژوهان)
⬅⬅لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇
https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg
✅شناسه كانال قرانپويان در پیام رسانها : @quranpuyan
💢💢آدرس سایت: 👇👇
www.quranpuyan.com
🙏لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد.
✅به نام خدا
🌷🌷در تاريخ دوازدهم دی ماه سال جاري
تعداد بازديد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و حجابزنان مسلمان اختصاص دارد از مرز 80000 عبور كرد.👏👏
بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه بیش از 80 بازديد از اين صفحه انجام شده است.
در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات حجاب در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي،
مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند
👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد
http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&=
https://eitaa.com/quranpuyan
⭕️ مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح)
1⃣2⃣ #والیان_امر :
#قرآن
🌹سوره نساء آیه ۵۹🌹
ای کسانیکه ایمان آورده اید، خدا را اطاعت کنید و از پیامبر و اولیای امرتان که از شما هستند فرمان برید، پس هرگاه در چیزی اختلاف کردید، آنرا به خدا و پیامبر ارجاع دهید ، اگر به خدا و روز آخرت ایمان دارید، که این بهترین و نیکوترین رجوع است.
#تورات
🌹تثنیه،فصل ۱ آیه ۱۶🌹
به والیانتان امر کردم که در عین حال در امور قضایی هم به شما کمک کنند و دعواها و امور حقوقی مردم را چه از قوم خود و چه از بیگانه، از روی عدالت و بدون تبعیض داوری کنند. شما باید در قضاوت بیطرف باشید، به ضعیف و قوی یکسان گوش کنید و از کسی نترسید،زیرا داوری از طرف خداوند است.اگر حل مسئله ای برایتان مشکل باشد، آنرا نزد من بیاورید و من به آن رسیدگی می کنم.
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://bit.ly/2NCIaTh
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
❓ در آيات ۱۱ و ۱۲ فاعل كيست؟ بنده نمازگزار يا فرد مقابلش؟
ترجمه ها نيز،به هر دو صورت ذكر كرده اند.
أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَى ﴿۱۱﴾
انصاریان: مرا خبر ده، اگر این بنده نمازگزار بر راه راست باشد
خرمشاهی: آيا انديشيده اى كه اگر [پيامبر و پيرو او] بر طريق هدايت باشد
فولادوند: چه پندارى اگر او بر هدايت باشد
أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ﴿۱۲﴾
انصاریان: یا [دیگران را] به پرهیزکاری وادارد؟ [آیا آن بازدارنده سزاوار کیفر سخت نیست؟]
خرمشاهی: يا امر به پرهيزگارى كند [بر حق است]
فولادوند: يا به پرهيزگارى وادارد [براى او بهتر نيست]
👈پاسخ :
حاصل معناى آيات مورد بحث اين است كه : مرا خبر ده از كسى كه نهى مى كرد بنده اى را كه نماز مى خواند، و خدا را عبادت مى كرد و اين شخص مى داند كه خدا عمل او را مى بيند، و از حال او خبر دارد، و نيز مرا خبر ده از اين نهى كننده كه به فرضى كه بنده نمازگزار نامبرده بر طريق هدايت باشد، و به تقوى عمل كند، او چه حالى خواهد داشت ، با اينكه مى داند خدا او را مى بيند، و باز مرا خبر ده از اين نهى كننده ، كه اگر نهيش تكذيب حق و اعراض از ايمان به حق باشد، و با اين حال شخص نمازگزار را از نماز نهى مى كند، و با اينكه مى داند خدا مى بيند آيا جز عذاب استحقاق جزايى دارد؟
بعضى از مفسرين گفته اند: مفعول اول جمله ((ارايت )) در هر سه جا همان موصول و يا ضميرى است كه به موصول بر مى گردد، و اين را بدان جهت گفته اند كه بين ضميرها تفكيك نينداخته باشند.
و بنابر اين ، بهتر آن است كه آيه ((ارايت ان كان على الهدى او امر بالتقوى )) را اينطور معنا كنيم كه : مرا خبر ده از اين نهى كننده آيا اگر بر طريق هدايت بود، و يا به تقوى امر مى كرد، و مى دانست كه خدا او را مى بيند، چه وظيفه اى مى ديد، و چه عملى را بر خود واجب مى دانست ، و با اينكه از عبادت خداى سبحان نهى كرده ، چه حالى خواهد داشت ؟ و با اينكه مى توان گفتار مفسر نام برده را چنين توجيه كرد، ولى معناى مستفاد از آن معناى بعيدى است ، و اشكال تفكيك در ضمائر كه به خاطر آن اين طور خود را به زحمت انداخته اند همه جا اشكال موجهى نيست ، در بعضى موارد كه سياق اقتضا كند و قرائن كمك نمايد تفكيك مانعى ندارد.
تفسیر المیزان
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://bit.ly/2TbhI6P
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan