eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
666 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅آیا قرآن، به زدن زنان امر کرده است؟ ✅منظور از در سوره نسا چیست؟ ✳ نظرات مختلف در مورد زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟ 🔴قسمت هشتم: ✳️با سلام خدمت دوستان گرامی: بنده پس از حدود سی سال تحقیق و تدبر در مورد آیات مربوط به حقوق و تکالیف زن در قران کریم و بخصوص پیرامون کلمه " واضربواهن " در این آیه شریفه به این نتیجه رسیده ام که : 🔶۱- چنانچه معنای را فرض کنیم، طبق خطبه حجته الوداع در تفسیر این آیه شریفه ، خود حضرت رسول تصریح کرده اند که که می بایستی "غیر مبرح باشد" یعنی بیشتر سمبولیک است و جنبه توهین داردتا واقعی، که با توجه به عرف آن زمان، گام اول در کاهش خشونت بر علیه زنان را دارد که تا به امروز حتی سازمان ملل متحد هم در از بین بردن آن ناتوان مانده است و هرساله گزارشات بسیار زیادی از و گرفته تا تجاوز و حتی قتل در گزارشات مختلف در سرتاسر جهان منتشر می شود. 🔶۲- طبق آیه شریفه که پیامبر اسلام را الگوی عملی مسلمانان می داند، و از آنجاییکه ایشان در هیچ موردی دست بر روی زنانشان بلند نکردن و حتی غر مبرح آنان را نزدند، در تفسیری بهتر ، اگر حرف "عن" را در تقدیر بگیریم ، یعنی بگوییم " فضربوا عن هن " بوده است ، این عبارت، به معنای جدایی موقت خواهد بود. 🔶۳- و در تفسیری بهتر،از آنجاییکه شوهری که نسبت زنا به همسرش می دهد طبق آیات ۶ تا ۹ سوره شریفه نور، نمی تواند همسرش را بزند، و می بایستی به دادگاه رجوع کند، و نیز از آنجاییکه معنای ( هر چه که می خواهد باشد از نافرمانی یا ناسازگاری یا عدم تمکین جنسی، تا به مقدمات فحشاء رسیدن و ... )، کار ناپسندی کمتر از " زنا " است، پس در صورت نشوز هم، شوهر نمی تواند زنش را بزند.بنظر می‌رسد اگر این استدلال را نپذیریم بی عدالتی به خداوند لطیف خبیر نسبت داده و برای کار ناپسندی همچون " نشوز " تنبیهی بیشتر از کار ناپسند بزرگتری یعنی" زنا " معین کرده ایم که عقلا ظلم است. پس بایستی نتیجه بگیریم که پس از نزول آیات ۶ تا ۹ سوره شریفه نور، عبارت " و اضربواهن " نسخ شده است. ✒️خانم ژیلا موحد شریعت پناهی ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/406618 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه ✨اَللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا ✨خداوندا! به حق ایشان به ما گشایشی ده فوری و نزدیك کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5978685297410442608.mp3
12.19M
🔻سخنرانی‌های ایام فاطمیه🔻 4️⃣قلمروتأسی به حضرت زهرا(س) (نقدی برصورتگرایی درالگوگیری ازسیره فاطمی) 🎙شام شهادت حضرت زهرا(س) 💫حجت الاسلام سروش محلاتی 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 @quranpuyan
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🌹🌹امام على عليه السلام : 🔶ثَمَرَةُ العُجبِ البَغضاءُ . ♦️🔸ميوه ، و است، 📚میزان الحکمه جلد هفتم 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏   ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐💐💐💐 ✳✳ اگر شما هم مايل به مطالعه منظم پستهاي زير هستيد، به كانال ملحق شويد 1⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2⃣ساعت7: یک صفحه از قران کریم 3⃣ ساعت 8 : قرآن چه مي گويد؟ 4⃣-ساعت ۱۱: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 5⃣ساعت 15: قران و :هرهفته به يك دستور قرآنی 6⃣ ساعت 20: قرآنی (پرسش و پاسخ قرانی،تحقیقات قرآنی،نظرات قرآن پژوهان) ⬅⬅لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg ✅شناسه كانال قران‌پويان در پیام رسانها : @quranpuyan 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com 🙏لطفا براي ساير علاقه مندان‌ نماييد.
✅به نام خدا 🌷🌷در تاريخ دوازدهم دی ماه سال جاري تعداد بازديد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و حجاب‌زنان مسلمان اختصاص دارد از مرز 80000 عبور كرد.👏👏 بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه بیش از 80 بازديد از اين صفحه انجام شده است. در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات حجاب در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد: تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي، مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند 👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&= https://eitaa.com/quranpuyan
🍃 نسیم صبح را گفتم تو با او جانبی داری کز آن جانب که او باشد صبا عنبر‌فشان آید #سعدی سلام صبح دولتتان بیدار خورشید روزگارتان درخشان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 1⃣2⃣ : 🌹سوره نساء آیه ۵۹🌹 ای کسانیکه ایمان آورده اید، خدا را اطاعت کنید و از پیامبر و اولیای امرتان که از شما هستند فرمان برید، پس هرگاه در چیزی اختلاف کردید، آنرا به خدا و پیامبر ارجاع دهید ، اگر به خدا و روز آخرت ایمان دارید، که این بهترین و نیکوترین رجوع است. 🌹تثنیه،فصل ۱ آیه ۱۶🌹 به والیانتان امر کردم که در عین حال در امور قضایی هم به شما کمک کنند و دعواها و امور حقوقی مردم را چه از قوم خود و چه از بیگانه، از روی عدالت و بدون تبعیض داوری کنند. شما باید در قضاوت بیطرف باشید، به ضعیف و قوی یکسان گوش کنید و از کسی نترسید،زیرا داوری از طرف خداوند است.اگر حل مسئله ای برایتان مشکل باشد، آنرا نزد من بیاورید و من به آن رسیدگی می کنم. 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/2NCIaTh https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ❓ در آيات ۱۱ و ۱۲ فاعل كيست؟ بنده نمازگزار يا فرد مقابلش؟ ترجمه ها نيز،به هر دو صورت ذكر كرده اند. أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَى ﴿۱۱﴾ انصاریان: مرا خبر ده، اگر این بنده نمازگزار بر راه راست باشد خرمشاهی: آيا انديشيده اى كه اگر [پيامبر و پيرو او] بر طريق هدايت باشد فولادوند: چه پندارى اگر او بر هدايت باشد أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ﴿۱۲﴾ انصاریان: یا [دیگران را] به پرهیزکاری وادارد؟ [آیا آن بازدارنده سزاوار کیفر سخت نیست؟] خرمشاهی: يا امر به پرهيزگارى كند [بر حق است] فولادوند: يا به پرهيزگارى وادارد [براى او بهتر نيست] 👈پاسخ : حاصل معناى آيات مورد بحث اين است كه : مرا خبر ده از كسى كه نهى مى كرد بنده اى را كه نماز مى خواند، و خدا را عبادت مى كرد و اين شخص مى داند كه خدا عمل او را مى بيند، و از حال او خبر دارد، و نيز مرا خبر ده از اين نهى كننده كه به فرضى كه بنده نمازگزار نامبرده بر طريق هدايت باشد، و به تقوى عمل كند، او چه حالى خواهد داشت ، با اينكه مى داند خدا او را مى بيند، و باز مرا خبر ده از اين نهى كننده ، كه اگر نهيش تكذيب حق و اعراض از ايمان به حق باشد، و با اين حال شخص نمازگزار را از نماز نهى مى كند، و با اينكه مى داند خدا مى بيند آيا جز عذاب استحقاق جزايى دارد؟ بعضى از مفسرين گفته اند: مفعول اول جمله ((ارايت )) در هر سه جا همان موصول و يا ضميرى است كه به موصول بر مى گردد، و اين را بدان جهت گفته اند كه بين ضميرها تفكيك نينداخته باشند. و بنابر اين ، بهتر آن است كه آيه ((ارايت ان كان على الهدى او امر بالتقوى )) را اينطور معنا كنيم كه : مرا خبر ده از اين نهى كننده آيا اگر بر طريق هدايت بود، و يا به تقوى امر مى كرد، و مى دانست كه خدا او را مى بيند، چه وظيفه اى مى ديد، و چه عملى را بر خود واجب مى دانست ، و با اينكه از عبادت خداى سبحان نهى كرده ، چه حالى خواهد داشت ؟ و با اينكه مى توان گفتار مفسر نام برده را چنين توجيه كرد، ولى معناى مستفاد از آن معناى بعيدى است ، و اشكال تفكيك در ضمائر كه به خاطر آن اين طور خود را به زحمت انداخته اند همه جا اشكال موجهى نيست ، در بعضى موارد كه سياق اقتضا كند و قرائن كمك نمايد تفكيك مانعى ندارد. تفسیر المیزان 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/2TbhI6P 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند: 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً «29»نساء 🔸🔸اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اموال يكديگر را در ميان خود به ، مگر اينكه تجارتى با رضايت يكديگر باشد. و خود (و يكديگر) را نكشيد، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است. اين آيه را بكلى كرده، و نه تنها تصرف ناهنجار در اموال ديگران را كه تصرف انسان را در مال حلال خودش نيز بگونه اى باطل كه يا است دانسته، ب، در «بالباطل» براى سببيت، معيت و غايت است، و با توجه به مبناى ما كه استعمال لفظ در اكثر از معناى واحد را- به ويژه در قرآن- جايز مى دانيم، بالباطل به اين معنى است كه داد و ستدهاى مالى با وسيله هاى باطل، يا همراه باطل و يا با هدف باطل كلًا حرام است، بنابراين و و و از مصاديق" " و مى باشند 💫ايت الله صادقي تهراني 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏   ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🍂ضمن  ابراز همدردی با هموطنان آسیب دیده از سیل اخیر در  استان سیتان وبلوچستان. 🍂🥀🍂 با کمکهای نقدی وغیر نقدی خود آنان را دریابیم وکمک رسان لحظه های سختشان باشیم🙏🙏🍂🍂 @quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅آیا قرآن، به زدن زنان امر کرده است؟ ✅منظور از در سوره نسا چیست؟ ✳ نظرات مختلف در مورد زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟ 🔴قسمت نهم: 🔶🔹🔶مرحوم دکتر ابوالقاسم گرجی درباره ایه" الرجال قوامون" نظرشون این بود که: ✅"وعظ ،وظیفه همگانی ست.وظیفه هرکسی که شاهد زن باشه. هجر،وظیفه همسره وظیفه قاضیه. 🔶🔹🔶مرحوم علی اکبر غفاری شاگردعلامه شعرانی معتقد بود که هر سه توصیه رو به قاضیه،با توجه به خطاب آیه بعد:فابعثوا حکما،که مخاطب این حکم هرکس باشه،مخاطب احکام ایه بالاییش که قوامونه،همون کس خواهد بود ودر آیه 35 یقینا مخاطب ،شوهر نیست. ♦دقت در مواردی که قران مخاطبین را بصورت جمع مذکر آورده ومنظور،حکومت بوده: مثل والسارق والسارقه فاقطعوا ایدیهما.فاستشهدوا علیهن اربعه منکم.وانکحواالایامی منکم و موارد متعدد دیگه. اما خود ایه 35 نساء بهتر ازهمه این موارد ثابت می کنه که خطاب به حکومت یا حاکم شرعه." ✒جناب آقای دكتر مغربي ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/406618 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
💫رَبَّنا وَ اکْفِنا َشرَّ مصائدِ الشیطان. پروردگارا؛ ما را از از شر و آسیب دام‌های شیطان، محفوظ دار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا