eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و جملات ،فقط به سلاح نيست.اگر حوزه و دانشگاه نتواند جواب رابدهد،نفوذپذيرشده است ✅فضاي فكر و انديشه،حقيقي است نه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً سوره توبه آيه ۱۲۳ وليجدوا فيكم غلظه: اگر شما مثل کوه باشيد در داشتن اسلحه؛ ولي مثل کوه نباشيد در مسئله برهان، نفوذناپذير هستيد. 👈اگر چهار تا شبهه از هِگِل و کانت و اين طرف و آن طرف آمده و حوزه و دانشگاه نتواند پاسخ بدهد که ﴿وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً﴾ نيست! 😔اگر با شبهه آمد که بدتر از جنگ است! 👈اگر با آن فضاي حقيقي ـ حقيقي يعني حقيقي! ـ مبادا بگوييم که اين فضا فضاي مجازي است، اين فضا فضاي حقيقي است. وقتي فکر، انديشه، انگيزه، دليل، برهان ميآيد فضا فضاي حقيقي است. هيچ کس خيال نکند و نگويد اين فضا است. اينکه بيشتر از فضاي با سيم قدرت اثر دارد کجايش مجاز است؟ آنجا که فکر و انديشه را به هر وسيله که بخواهد منتقل ميکند و تسخير ميکند کجايش مجاز است؟ 👈نفوذناپذيري تنها از راه مرز زميني نيست، مرز زمينه هم مطرح است؛ بايد حوزه هاي شما، فضاي دانشگاهي شما، فضاي جوانهاي شما طوري باشد که اينها هر شبهه اي که ديدند بتوانند پاسخ بدهند. آيت الله جوادي آملي:تفسير آيه آخر سوره فتح https://goo.gl/uhqgpj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ 💢💢اگر این را برکوهی (که یک جماد است) نازل میکردیم آن‌وقت میدیدی که کوه در مقابل خدا خاضع میشد و از خشیت الهی متلاشی میگشت. 👌 که البته این آیه جزو آن آیات قابل است که خودش هم بلافاصله میفرماید:🔻 «وتلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون»: 👈این مثل‌ها را برای انسانها میزنیم تا قدری فکر کنند، 😔 که متأسفانه فکر و در آیات بین مردم ما معمول نیست. ✅ و لذا خوب است پیرامون همین آیاتی که الآن ما معنی میکنیم قدری کنید و فکر کنید. ایت الله خامنه ای https://goo.gl/rkok4V کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصد و دوازده ✅تعارفهای دروغین کتاب حکمتها و اندرزها ، تا آنجا كه پای عواطف واقعی در كار باشد و مقصود شخص ابراز عاطفه و علاقه و محبت بوده باشد، خوب و پسندیده است. زندگی اگر عاری ازعواطف باشد خشك و بی روح است، و از ادب عاطفه و محبت این است كه مكتوم نماند و به طرف اظهار شود تا محبت او نیز جلب گردد. رسول خدا فرمود: علاقه ای كه میان تو و دوستت هست، آن را زود ظاهر ساز كه رشته ی دوستی را محكمتر می كند. تعارف، تا آنجا كه به صورت تبادل عواطف واقعی و اظهار محبت صمیمی باشد، خوب و مستحسن است. اما ملتهایی كه رشد اخلاقی و اجتماعی ندارند گرفتار انواع تعارفهای دروغین می باشند. دو نفر از آنها كه همراه یكدیگر هستند و می خواهند به اتاقی وارد شوند یا از اتاقی خارج گردند، مدتی با یكدیگر تعارف می كنند در صورتی كه هركدام از آنها در دل خود از جلو افتادن دیگری ناراضی است. همچنین است تعارفهایی كه بعضی میزبانها نسبت به مهمانان می كنند، همه اظهارات بی روح و خشك است، تصنّع و ظاهرسازی است. این گونه تعارفات داخل در و دورویی است. گفتیم كه نفاق و دورویی از مختصات بشر است و اگر در بعضی حیوانات دیگر بوده باشد یك درجه ی خفیفی است. برخی حیوانات مانند روباه به مكر و خدعه معروف شده اند. بدیهی است كه مكر و خدعه ی آن حیوانات قابل مقایسه با مكرها و خدعه ها و ظاهرسازی و تصنعهای فرزند آدم نیست. ولی نباید چنین تصور كرد كه چون مكر و خدعه و دورویی از مختصات بشر است پس كمالی است برای بشر و باید از آن استفاده كرد، زیرا دورویی یك نوع سوء استفاده ای است از یك استعداد كمالی بشری. آنچه است قدرت بر استتار و رازداری و مكتوم نگه داشتن عقیده و فكر و احساسات درونی است؛ این در ذات خود كمال است و عیبی ندارد. در همه ی ظروف و احوال مقتضی نیست كه آدمی عقیده ی خود را ظاهر كند، زیرا ممكن است دیگران استعداد پذیرفتن آن را نداشته باشند یا آنها سوء نیت داشته باشند و موجب مزاحمت صاحب عقیده را فراهم كنند، و همچنین مقتضی نیست كه آدمی در همه جا احساسات خود را آشكار كند. از آداب معاشرت این است كه اگر انسان غم و غصه ای دارد آن را از چهره ی خود ظاهر نسازد و موجب ملال خاطر دیگران نگردد. آن چیزی كه نقص است و نام نفاق و دورویی دارد این است كه آدمی از همین قدرت و استعداد خود برای فریب دادن و گمراه ساختن و گول زدن دیگران استفاده كند. پس نفاق و دورویی در عین اینكه از مختصات انسان است انسانی نیست، بلكه یك نوع سوء استفاده از یك انسانی است. متأسفانه بسیاری از مردم دچار این اشتباه هستند، نفاق و و مكر و خدعه را یك امتیاز برای خود می شمارند و به آن نام «زرنگی» می دهند، صداقت و صراحت و یك رویی را از كم شعوری می شمارند، گمان می كنند كه با مكر و خدعه و نفاق بهتر می توان با عوامل حیات هماهنگی كرد و پیش رفت، غافل از اینكه طبع عالم بر درستی و صداقت است، آن كس كه با خدا مكر كند خداوند فوق همه ی مكركنندگان است. قرآن كریم همواره از راستی و صداقت و صراحت دم می زند و با ندای بلند می فرماید كه مكر و نیرنگ و نفاق- با همه ی پیشرفتهای موقت- محكوم به شكست خوردن است، روزگارْ بساط نیرنگ و دورویی را درهم می پیچد و شیشه ی نفاق را می شكند، اساس عالم بر حقیقت است نه بر مَجاز، و نمی توان نظام راستین جهان را به بازی گرفت و با فلك حقّه باز بنیاد مكر نهاد فردا كه پیشگاه حقیقت شود پدید شرمنده رهروی كه عمل بر مَجاز كرد بازی چرخ بشكندش بیضه در كلاه زیرا كه عِرض شعبده با اهل راز كرد صنعت مكن كه هركه محبت نه راست یافت عشقش به روی دل درِ معنی فراز كرد
قابل توجه مسئولين و متوليان اقتصاد كشور امام صادق عليه السلام: نرخ، اخلاق را بد مى كند، امانتدارى را از بين مى برد و انسان مسلمان را دلتنگ و بى قرار مى سازد 📚ميزان الحكمه جلد ۳ صفحه ۴۹۳ @quranpuyan
#دعاهای_روزانه اَللَّهُمَّ لا تُحْوِجْنا وَ لا تُفْقِرْنا اِلي اَحَدٍ سِواكَ پروردگارا! ما را نيازمند و محتاج كسى جز خودت قرار نده کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
پگاه آغاز مهربانی و محبت است..! پایان خواب و بیخبری .. در بامداد رودخانه حیات جاری میشود .. زلال و پاک ... پس چون خورشید مهربان و گرم وخالص باشیم... سلام صبحتون بخیر @quranpuyan
آیات و جملات ✅ مطالب زیبا با آیات خدایا روزی ام را در دست دیگران قرار نده تا به هنگام بخشش، گرفتار ستایش و در هنگام منع و کمک نکردن اسیر سرزنش شان نگردم. صحیفه_سجادیه 🍁🍂🍁🍂 قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزٰائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ اَلْإِنْفٰاقِ وَ كٰانَ اَلْإِنْسٰانُ قَتُوراً (١٠٠)اسراء بگو اگر شما صاحب خزائن رحمت پروردگارم باشید بازهم ازترس فقیر شدن از انفاق ، بخل و امساک خواهید ورزید، چون انسان همواره بسیار بخیل است برگرفته از کانال حفظ قرآن ✨ @hefzequranchannel ✨ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx?= کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💢💢تدبر در سوره آیات 163-170 :تفسیر خلاصه سوره نسا ما همچنانكه به نوح و پيامبران بعد از او وحى كرديم به تو [نيز] وحى كرديم و به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط و عيسى و ايوب و يونس و هارون و سليمان [نيز] وحى نموديم و به داوود زبور بخشيديم {163} و پيامبرانى [را فرستاديم] كه در حقيقت [ماجراى] آنان را قبلا بر تو حكايت نموديم و پيامبرانى [را نيز برانگيختهايم] كه [سرگذشت] ايشان را بر تو بازگو نكردهايم و خدا با موسى آشكارا سخن گفت {164} رپيامبرانى كه بشارتگر و هشداردهنده بودند تا براى مردم پس از [فرستادن] پيامبران در مقابل خدا [بهانه و] حجتى نباشد و خدا توانا و حكيم است {165} ليكن خدا به [حقانيت] آنچه بر تو نازل كرده است گواهى مىدهد [او] آن را به علم خويش نازل كرده است و فرشتگان [نيز] گواهى مىدهند و كافى استخدا گواه باشد {166} بىترديد كسانى كه كفر ورزيدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند به گمراهى دور و درازى افتاده اند {167} كسانى كه كفر ورزيدند و ستم كردند خدا بر آن نيست كه آنان را بيامرزد و به راهى هدايت كند {168} مگر راه جهنم كه هميشه در آن جاودانند و اين [كار] براى خدا آسان است {169} اى مردم آن پيامبر [موعود] حقيقت را از سوى پروردگارتان براى شما آورده است پس ايمان بياوريد كه براى شما بهتر است و اگر كافر شويد [بدانيد كه] آنچه در آسمانها و زمين است از آن خداست و خدا داناى حكيم است {170} عصاره فراز آیات163-170:جریان نزول وحی و ارسال رسل سنت همیشگی خدا برای اتمام حجت برمردم بوده است.انان که رسالت پیامبر را انکار و مردم را از راه خدا بازمیدارند گمراه و در جهنم خواهند بود.پس باوایمان بیاورید که برای تان بهتر است سیدکاظم فرهنگ https://goo.gl/bzqt7Z کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫اَللّهُمَّ ارْزُقْنى خَیْرَهُ و خَیْرَ ما فیهِ وَخَیْرَ ما بَعْدَه 💫پروردگارا خیر این روز و آنچه درآن است و خیر روزهاى بعد را روزى من گردان فرازی از دعای روز پنجشنبه @quranpuyan
جهان ز نور تو ناچیز شد چه چیزی تو طلسم دلبریی یا تو گنج جانانی زهی قلم که تو را نقش کرد در صورت که نامه همه را نانبشته می خوانی سلام صبحتان بخیر عاقبتتان نیک @quranpuyan
آیات و جملات ✅در داخل جامعه باشيد. كه هنر نيست. مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ.آيه ۲۹ سوره فتح محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند. "فرمود شما نسبت به بيگانه بايد ﴿أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ﴾ باشيد؛ اما نسبت به آشنا در درون خود چه کار بکنيد؟ 👈 در درون خود با بد مبارزه کردن هنر نيست، با بدي مبارزه کردن هنر است. با مخالف درگير شدن کار شما نيست، با مخالفت مبارزه کردن کار شماست. شما بايد مخالفت را، اختلاف را، تنازع را برداريد، نه مخالف را و منازع را، ﴿وَ يَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ﴾ نه «اَلسَّيِّیء»! ﴿ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ﴾ نه «اَلسَّييِّء»! 🔻بد را برداشتن هنر نيست، بدي را برداشتن هنر است. فرمود مردان الهي سيّئه را برميدارند، حالا چهار نفر با شما مخالف بودند آنها را زير پا لِه کنيد😔، کار شما نيست 👌سعي کنيد مخالفت را، مشکلات اينها را حلّ کنيد و حرفهاي اينها را گوش بدهيد، مخالفت در بين شما نباشد، نه اينکه مخالف خود را لِه کنيد." از جلسه نهم تفسير سوره فتح آيت الله جوادي آملي https://goo.gl/7McLYG کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
💫یا رب از ابر هدایت برسان بارانی 💫پیشتر زان که چوگردی زمیان برخیزم سلام عزیزان صبح آدینه تان سرشار از رحمت الاهی @quranpuyan
🏴🏴پانزدهم شوال🏴🏴 سالروز شهادت عموی بزرگوار رسول خدا صلی الله علیه واله،حمزه بن عبدالمطلب و سالروز وفات حضرت شاه عبدالعظیم حسنی علیهما السلام تسلیت باد
💢💢تدبر در آیات انتهایی سوره آیات 171-176 نساء اى اهل كتاب در دين خود غلو مكنيد و در باره خدا جز [سخن] درست مگوييد مسيح عيسى بن مريم فقط پيامبر خدا و كلمه اوست كه آن را به سوى مريم افكنده و روحى از جانب اوست پس به خدا و پيامبرانش ايمان بياوريد و نگوييد [خدا] سهگانه است باز ايستيد كه براى شما بهتر استخدا فقط معبودى يگانه است منزه از آن است كه براى او فرزندى باشد آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست و خداوند بس كارساز است {171} مسيح از اينكه بنده خدا باشد هرگز ابا نمىورزد و فرشتگان مقرب [نيز ابا ندارند] و هر كس از پرستش او امتناع ورزد و بزرگى فروشد به زودى همه آنان را به سوى خود گرد مىآورد {172} اما كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند پاداششان را به تمام [و كمال] خواهد داد و از فضل خود به ايشان افزونتر مى بخشد و اما كسانى كه امتناع ورزيده و بزرگى فروخته اند آنان را به عذابى دردناك دچار مىسازد و در برابر خدا براى خود يار و ياورى نخواهند يافت {173} عصاره آیات 171-173: نکوهش شدید از غلو در دین:عیسی بنده خداست نه پسر خدا.استنکاف از پذیرش این امر و تکبر در برابر کلام خدا،عذابی عظیم در پی دارد. اى مردم در حقيقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است و ما به سوى شما نورى تابناك فرو فرستادهايم {174} و اما كسانى كه به خدا گرويدند و به او تمسك جستند به زودى [خدا] آنان را در جوار رحمت و فضلى از جانب خويش درآورد و ايشان را به سوى خود به راهى راست هدايت كند {175} عصاره آیات 174-175:ای مردم(از همه ادیان و بی دینان):محمد ص و قران ،برهان و حجت خداهستند بسوی شما.ایمان و تمسک به انها،موجب جلب رحمت الهی و هدایت به صراط مستقیم است. از تو [در باره كلاله] فتوا مىطلبند بگو خدا در باره كلاله فتوا مىدهد اگر مردى بميرد و فرزندى نداشته باشد و خواهرى داشته باشد نصف ميراث از آن اوست و آن [مرد نيز] از او ارث مىبرد اگر براى او [=خواهر] فرزندى نباشد پس اگر [ورثه فقط] دو خواهر باشند دو سوم ميراث براى آن دو است و اگر [چند] خواهر و برادرند پس نصيب مرد مانند نصيب دو زن استخدا براى شما توضيح مىدهد تا مبادا گمراه شويد و خداوند به هر چيزى داناست {176} آیه176:بیان حکم دیگری از ارث  در آیات 176 و12 سوره نسابه میراث کلاله اشاره شده اما در ایه 176 سهم بیشتری برای خواهر و برادر قایل شده است. برخی مفسران،ایه اخر را که سهم بیشتری معین کرده، مخصوص برادران و خواهران والدینی(دارای پدر ومادر مشترک) و برادر وخواهر پدری دانسته اند و ایه 12 را مخصوص خواهر و برادر مادری.البته مرحوم ایت الله صادقی تهرانی ،خواهر و برادر پدری را مانند خواهر و برادر مادری میداند و مصداق ایه 12.و مصداق ایه 176 را تنها خواهر و برادر والدینی (پدری و مادری)میداند. البته از ظاهر ایه ،این تفکیک ها قابل استنباط نیست.تنها تفاوت ظاهری آیه 176 تاکید بر فرزند نداشتن متوفی است (لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ) که در ایه 12 این تاکید وجود ندارد. با توجه به بیان تعاریف متفاوت از کلاله ،به نظر میرسد آیه 12 شرایط ارث رسیدن به خواهر و برادر در صورت وجود فرزندان متوفی و فقدان والدینش را بیان میکند که همان سهم یک سوم والدین به خواهران و برداران میرسد.اما در آیه آخر میزان ارث را در شرایط عدم وجود فرزند و والدین متوفی بیان می کند که در این صورت سهم بیشتری (ودر صورت عدم وجود همسر،همه ماترک)به خواهر و برادر می رسد. سیدکاظم فرهنگ https://goo.gl/bzqt7Z کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آیات و جملات ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم سوره قصص/۷۷ وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الآخِرَةَ وَلا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الأرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ ﴿٧٧﴾ در آنچه خداوند بر تو بخشيده است، سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن و همانگونه كه خدا به تو نيكي كرده است نيكي كن و هرگز فساد در زمين منما كه خدا مفسدان را دوست ندارد. http://yon.ir/Qp2836 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
▪️امام هادی (ع) : اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت کنی ، چنان است كه گویی امام حسين عليه السلام را زيارت كرده ای. ⬅️ كامل الزيارات ، ص ۳۲۴ وفات حضرت عبدالعظیم حسنی تسلیت باد @quranpuyan
سلام ، صبح یعنی یادخدا وصراحت یک لبخند به کسانی که دوستشان داریم امروزهمه رادوست بدارو ببخش ودرهمه لحظه هایت خداراصدابزن امروزروزتوست به شرط خندیدنت روزتون سرشار ازلبخندخدا... 💫 @quranpuyan 💫
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️🌹✳️برنامه جدید ارسال پستهاي روزانه كانال قرآن پويان 1⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی (يك روز در ميان ،از هركدام) 2⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ شامل شنبه : آیات و جملات یکشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم دوشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم سه شنبه ها : و آداب اجتماعی در قرآن کریم چهارشنبه ها : مسلمان در قرآن کریم پنجشنبه : زيبا از قران 3⃣-ساعت ۱۱: (هر هفته تدبر در يك سوره به ترتيب نزول،ادامه بحث قبل از ماه رمضان) 4⃣ ساعت ۱۷:مباحث قرآنی كه به ترتيب شامل موضوعات زير در ايام هفته است: شنبه ها : اصول و مبانی حكومت اسلامی در قرآن دو شنبه ها : در قرآن چهارشنبه ها : و قرآنی يكشنبه و سه شنبه و پنج شنبه : تأملی در دیدگاههای استاد شهید کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
؟ آیات و جملات ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا بندگان خاص خداوند رحمان، كسانى هستند كه با و بر زمين راه مى روند؛ و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند [و سخنان نابخردانه گويند]، به پاسخ مى دهند. فرقان آيه/۶۳ http://yon.ir/Qp2836 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ تدبر در : تقارن و موضوع در سوره نسا: محوراصلي سوره نسا چيست؟ با عنایت و تامل در فرازها ی سوره نسا ، میتوان سوره نسا را با هدف 👈تنظیم روابط و تعاملات مادی و عقیدتی انسانها با یکدیگر و نیز خداو رسولانش دانست و آیات انرا در دو محور عمده تقسیم کرد: ✅محور اول سوره:الزامات روابط دنیوی (با خانواده،جامعه،یتیمان و ضعیفان و ..) و با تاکید بر عدالت و احسان و حفظ حقوق A که در واقع اولین آیه سوره،بطور جدی مخاطبان را به کنترل و رعایت حقوق سایر مردم با این عبارت که همگی شما فرزندان یک پدر و مادر هستید،توجه میدهد. ✅✅محور دوم:الزامات روابط دینی و عقیدتی (با خدا،رسول و دشمنان)B 👈نکته جالب سوره این است که فراز ها یا بخشهای مشتمل بر هر محور به تناوب پشت سرهم قرار گرفته اند باین ترتیب میتوان سوره را به ۱۱ بخش تقسیم کرد که یکی در میان به حقوق و روابط دنیوی و دینی پرداخته است.از حقوق دنیوی آغاز و مجددا به همین محور ختم میگردد. اگر بخشهای محور نخست را به A و بخشهای مرتبط با محور دوم را با Bنمایش دهیم ترتیب بخشهای سوره بصورت زیر خواهد بود: ABABABABABA كه بشرح زير هستند: بخش اول: آیات ۴۰-۱ : توصیه به رعایت حقوق مادی و معنوی،احسان و انفاق در روابط و تعاملات دنیوی با دیگران (خانواده، ایتام،ارث و سایرین) شامل فرازهای زیر: بخش دوم:آیات ۵۷-۴۱ : هشدار به عصیان کنندگان از پیامبر که به محمد ص و قرانایمان بیاورید. و نهی مسلمانان از دوستی و اعتماد به انها شامل آیات بخش سوم:آیه ۵۸ : تاکید بر رد امانت ،حکم کردن به عدالت میان مردم بخش چهارم:آیات ۱۰۴-۵۹ : لزوم اطاعت مطلق از رسول در جهاد و هجرت و قضاو بیان برخی احکام جهاد بخش پنجم عصاره فراز ایات ۱۰۵ تا ۱۱۴ : از خائنان و مجرمینی که با تبانی و توطئه، افراد بی گناه را متهم می کنند اصلا حمایت نکنید. بخش ششم دین نیکو از نظر خداوند عبارتست از تسلیم محض خدا بودن (به دور از شرک و پیروی از شیطان) و رفتار نیک . بخش هفتم عصاره فراز آیات ۱۳۵-۱۲۷ : مالکیت جهان از آن خداست.پس با پروای از خدا،عدالت را در روابط با همسران ،ایتام و سایر مردم همواره رعایت نمایید. بخش هشتم عصاره فراز آیات ۱۴۷-۱۳۶ : ای مسلمان نما ها ایمان واقعی بیاورید و از صفات منافقان و اتکا بر کافران با رویکرد فرصت طلبی بپرهیزید. بخش نهم: عصاره فرازآیات ۱۴۸ و ۱۴۹ :منع از آشکار کردن بدگویی در جامعه و دعوت به نیکی و گذشت از بدیها بخش دهم: آیات ۱۷۵-۱۵۰ : ای مردم و ای اهل کتاب.محمد ص و قران ،برهان و حجت خداهستند به انها ایمان اورید وازبهانه ها و باورهای غلط دست بردارید.شامل فرازهای زیر بخش یازدهم : آیه ۱۷۶ تبیین حکمی از ارث ادامه دارد.... 🖌سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه فرازهای مختلف و بخش بندی سوره به لینک زیر مراجعه نمایید: https://goo.gl/bzqt7Z ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در وب سايت هاي گيسوم و چاپ و نشر ايران نيز ثبت و قابل سفارش توسط علاقه مندان ميباشد. https://www.gisoom.com/book/11408118 http://chaponashr.ir/book_detail.php?book_ID=16111
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ✅ و رای، مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی( ۱۳۹۲/۸/۲۸ ) ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ 🔹بخش دوم 👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر،وحی بود؟ *به نظر شما این تفکیک و جداسازی چه ثمره و فایده ای دارد؟ بهرحال مسلمانان موظفند که به دستورات پیامبر عمل کنند چه متّخذ از وحی باشد، چه نظر خود حضرت باشد، چون ما اطاعت از پیامبر را هم مثل اطاعت از خدا واجب می دانیم: اطیعوا الله و اطیعوا الرسول. ج: همین طور است، ولی یک تفاوت مهم وجود دارد، تفاوت این است که احکام مستند به وحی که بخش اول است، به طور کلی غیر قابل تغییر است و ابدی است و نسخ ناپذیر است، یعنی هیچ یک از ائمه معصومین هم نمی توانند تغییری در قسمت اول که احکام وحیانی است به وجود بیاورند، کما این که این بخش با ارتحال رسول خدا، به پایان رسیده و قابل افزایش حکم جدیدی نیست،👌 علّامه با این که تصریح می کند اولی الامر در قرآن همان پیشوایان معصوم اند، ولی تأکید می کند که آن ها در هر درجه و مقامی هم که باشند، دخالتی در احکام الهی ندارند: لیس اولی الامر هؤلاء کائنین من کانوا ان یضعفوا حکما جدیدا و لا ان ینسخوا حکما ثابتا. 👈ولی در بخش دوم که مربوط به رأی پیامبر است، رأی اولی الامر هم دارای اعتبار است، و از این نظر رأی آن ها تفاوتی با رأی پیامبر ندارد، لذا همان طور که بر حسب مصلحت زمان و تغییر شرایط پیامبر می تواند حکمش را تغییر دهد، اولی الامر هم می تواند این کار را بکند، اولوا الامر امتداد شخصیت حقوقی پیامبر در ولایت بر جامعه است و از همان اختیارات برخوردار است، لذا دست آن ها برای اضافه کردن حکم جدید و یا تغییر حکم گذشته باز است.👌👌👌 پس به نظر علّامه، نظرات پیامبر در حوزه ولایت ، «صلاح دید» خود حضرت است و اگرچه لازم الاجراست، ولی در طول زمان از سوی پیشوای صالح ـ و حداقل پیشوای معصوم ـ امکان آن وجود دارد. ادامه دارد... جهت مطالعه قسمتهای قبلی ،کلیک کنید http://yon.ir/KiEAV ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ تدبر در : تقارن و موضوع در سوره نسا: محوراصلي سوره نسا چيست؟ سوره نسا را میتوان سوره ای با هدف تنظیم روابط و تعاملات مادی و عقیدتی انسانها با یکدیگر و نیز خداو رسولانش دانست و آیات انرا در دو محور عمده تقسیم کرد: محور اول سوره:الزامات روابط دنیوی (با خانواده،جامعه،یتیمان و ضعیفان و ..) و با تاکید بر عدالت و احسان و حفظ حقوق A که در واقع اولین آیه سوره،بطور جدی مخاطبان را به کنترل و رعایت حقوق سایر مردم با این عبارت که همگی شما فرزندان یک پدر و مادر هستید،توجه میدهد. محور دوم:الزامات روابط دینی و عقیدتی (با خدا،رسول و دشمنان)B نکته جالب سوره این است که فراز ها یا بخشهای مشتمل بر هر محور به تناوب پشت سرهم قرار گرفته اند باین ترتیب میتوان سوره را به ۱۱ بخش تقسیم کرد که یکی در میان به حقوق و روابط دنیوی و دینی پرداخته است.از حقوق دنیوی آغاز و مجددا به همین محور ختم میگردد. اگر بخشهای محور نخست را به A و بخشهای مرتبط با محور دوم را با Bنمایش دهیم ترتیب بخشهای سوره بصورت زیر خواهد بود: ABABABABABA بر این مبنا در هر دو محور برخی مطالب و احکام مالی و دینی که در این سوره بیان شده،مختص به همین سوره بوده و در سایر سوره ها ذکر نشده اند مثلا در باب ارتباط با خدا،علیرغم اینکه در سوره های قبلی بحث نماز بسیار ذکر شده،اما احکام غسل و تیمم،نماز در حال مستی، نمازخوف یا کیفیت نماز منافقان در این سوره بیان شده است و یا در همین محور ارتباط با خدا،شرایط پذیرش و عدم پذیرش توبه و عدم غفران فقط در این سوره بیان شده است ضمن انکه نصف تکرار کلمه توبه در قرآن هم در این سوره بکار رفته است.بیشترین تکرار کلمه لعن (ازجانب خدا) نیز در این سوره است(۷بار)طاغوت سه بار از ۸ بار. بیشترین تکرار در این سوره،ایات ۶۰ ، ۵۱ ، ۷۶ هم چنین دین احسن ،تنها در این سوره بکاررفته و تعریف شده است. هم چنین در روابط ناشی از عقاید دینی ،ایمان و اطاعت مطلق از پیامبر(ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله،من یطع الرسول فقد اطاع الله) از جمله در قضاوت ،جهاد و مهاجرت و پرهیز از سستی و دورویی ، عدم تبعیض در ایمان به همه رسولان الهی،دشمنی و نهی از دوستی همراه با اعتماد (لا تتخذوا اولیا) با اهل کتاب یا کافرین یا منافقینی که میخواهند عقیده شما را برگردانند،جدانشدن از مسیر پیامبر و مومنان تاکید شده است. در بعد روابط دنیوی نیز احکام ارث و روابط خانوادگی،بخشی از احکام ازدواج و محارم، ارتباط ات زن و شوهر و جزییات مواجهه با یتیمان ،دیه قتل و .. تنها در این سوره بیان شده است.کلمه یتامی ، ۱۴بار در قران بکار رفته که ۸ بار ان در سوره نساست.کلمات اقربون و اقربین ۴ بار از ۷ بار کل قران در این سوره استکه موید اهمیت این سوره به نحوه روابط با یتیمان و ارحام میباشد. ۴ بار توصیه و تاکید به رفتار عادلانه (۲ بار حکم به عدل در میان مردم و ۲ بار عدالت میان زنان) و دو بار نهی از خوردن اموال باطل ،تنها در این سوره مشاهده میشود. هم چنین کلمه قسط در این سوره ۳ بار تکرار شده که بیشترین تکرار در سوره هاست . همچنین به نحوه سخن گفتن با سایرین از جمله یتیمان وضعفا در این سوره تاکید شده است(قولو لهم قولا معروفا ۲ بار،قولوا قولا سدیدا، قولا بلیغا) عدم حمایت از خائنان و مجرمینی که با تبانی و توطئه، افراد بی گناه را متهم می کنند و تشویق به پاسخ گویی احسن به تحیت و احسان دیگران نیز از توصیه های خاص این سوره است. سيدكاظم فرهنگ https://goo.gl/5mbBBS ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با عنايت به بخش بندي هاي سوره در دو محور تنظيم روابط دنيوي و عقيدتي ميتوان كل ساختار و ايات سوره نساء را در این نمودار نمایش داد. @quranpuyan