eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : تمرین : ✅ موضوع: انتشار اخبار و پستهایی که از صحت انها مطمئن نیستیم ◀️خداوند در سوره نور می فرمایند : 🔶🔸إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ ﴿۱۵﴾ سوره نور 🔶آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى گرفتيد و با زبانهاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد مى گفتيد و مى پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است با اينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود 🔶مرحوم شهید مطهری در تفسیر ایات سوره نور چنین گفته است: «قرآن كريم تكيه فراوانى روى اين مساله دارد كه جو جامعه اسلامى نبايد جو تهمت و بهتان و افترا وبدگويى باشد. مردم مسلمان موظفند كه هر وقت چيزى در مورد برادران و خواهران مسلمان خود ،مادامى كه به سرحد قطعى-نه ظن و گمان-نرسيده اند كه جاى شك و شبهه نباشد،ويا بينه شرعى اقامه نشده است،آنچه مى شنوند،به اصطلاح معروف«از اين گوش بشنوند و از گوش ديگر بيرون كنند»و به تعبير ديگرهمانجا كه مى شنوند دفن كنند،و حتى به صورت اينكه«من شنيدم» هم نقل نكنند،نه تنها به صورت يك امر قطعى نقل نكنند،حتى اينطور هم نگويند كه«من چنين چيزى شنيده ام» .همين گفتن«شنيدم»هم«پخش»است و اسلام از پخش اين نوع خبرهاى كثيف و ناپاك و آلوده ناراضى است. 🔶اسلام مى خواهدكه محيط و جو جامعه اسلامى بر اساس اعتماد متقابل و حسن ظن وظن خير و بر اساس خوب گويى باشد نه بر اساس بى اعتمادى وبدگمانى و بد گويى» 💫تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌹میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان مبارک امام صادق عليه السلام: جوانان را درياب، زيرا كه آنان سريع تر به كارهاى خير روى مى آورند. كافى، ج ۸، ص ۹۳ @quranpuyan
🍀 از حضرت زین العابدین علیه السلام🍀 بند۹ 🍃🌸اَللّـٰهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى‏ شَفیعاً مُشَفَّعاً وَ طَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً، وَاجْعَلْنى‏ لَهُ‏ مُتَّبِعاً، حَتّىٰ‏ اَلْقیٰکَ یَوْمَ الْقِیـٰمَةِ عَنّى‏ راضِیاً، وَ عَنْ ذُنُوبى‏ غاضِیاً، قَدْ اَوْجَبْتَ لى‏ مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّضْوانَ، وَ اَنْزَلْتَنى‏ دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیارِ🌸 ✅خدایا قرار ده او را براى من شفیعى پذیرفته و راهى به سویت که روشن و هموار باشد و مرا پیرو او گردان‏ تا به جایى که در روز قیامت تو را در حالى دیدار کنم که از من خوشنود باشى و گناهانم را نادیده ‏گیرى و براى من واجب‏ کرده ‏باشى از جانب خود رحمت و خوشنودى را و مرا در خانهٔ همیشگى (بهشت جاویدان) و منزلگاه نیکان فرود آرى🌸🍃 ‏ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره فراز اول سوره بخش دوم 👈بی قدرتی سران کفر در برابر قدرت خدا و ذکر هلاکت اقوام مخالف قبلی أَمْ عِندَهُمْ خَزَائِنُ رَحْمَةِ رَبِّكَ الْعَزِيزِ الْوَهَّابِ {9} آيا گنجينه‏ هاى رحمت پروردگار ارجمند بسيار بخشنده تو نزد ايشان است (که تصمیم بگیرند چه کسی و با چه پیامی، رسول خدا باشد){9} أَمْ لَهُم مُّلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَلْيَرْتَقُوا فِي الْأَسْبَابِ {10} آيا فرمانروايى آسمانها و زمين و آنچه ميان آن دو است از آن ايشان است(که برمنع و مقابله با رسول خدا توانا باشند) [اگر چنين است] پس اسباب و امکانات را گرد آوری و بکار گیرند ( تا مطلوبهای خود را محقق نمایند ) {10} جُندٌ مَّا هُنَالِكَ مَهْزُومٌ مِّنَ الْأَحْزَابِ {11} اين جماعت کوچک که از احزابند (ائتلافهای ضد رسولان در طول تاریخ : آیه 13) در آینده در هم می شكند {11} كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَفِرْعَوْنُ ذُو الْأَوْتَادِ {12} پيش از ايشان قوم نوح و عاد و فرعون صاحب عمارت و بناهای بلند نیز تكذيب كردند {12} وَثَمُودُ وَقَوْمُ لُوطٍ وَأَصْحَابُ الأَيْكَةِ أُوْلَئِكَ الْأَحْزَابُ {13} و ثمود و قوم لوط و اصحاب ايكه [نيز به تكذيب پرداختند] آنها احزاب و دسته‏ هاى مخالف (رسولان خدا)بودند {13} إِن كُلٌّ إِلَّا كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ عِقَابِ {14} هيچ كدام نبودند كه پيامبران [ما] را تكذيب نكنند پس عقوبت [من بر آنان] سزاوار آمد {14} وَمَا يَنظُرُ هَؤُلَاء إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً مَّا لَهَا مِن فَوَاقٍ {15} و اينان هم جز يك فرياد را انتظار نمى ‏برند كه هيچ [مجال] سر خاراندنى در آن نيست {15} وَقَالُوا رَبَّنَا عَجِّل لَّنَا قِطَّنَا قَبْلَ يَوْمِ الْحِسَابِ {16} و گفتند پروردگارا پيش از [رسيدن] روز حساب بهره ما را [از عذاب] به شتاب به ما بده {16} ✅ عصاره فراز آیات 16-1 : کافران مخالف پیام وحی و منکر عذاب الهی که از روی خودبرتر پنداری ،مردم را از یکتاپرستی و ایمان به پیامبر بازمیدارند و به او تهمت دروغگویی و جعل می،زنند،همانند اقوام گذشته مخالف رسولان،هلاک و درهم شکسته خواهند شد. Http://V.Ht/saadd 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : تمرین : ✅ موضوع: برای ورود به دیگران ◀️خداوند در سوره مبارکه نور می فرمایند : 🔶يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ. 💫"اى کسانى که ايمان آورده‌ايد، به خانه‌هايى که خانه‌هاى شما نيست داخل مشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام گوييد. اين براى شما بهتر است، باشد که پند گيريد"(27) نور 🔶فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّىٰ يُؤْذَنَ لَكُمْ ۖ وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا ۖ هُوَ أَزْكَىٰ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ. " و اگر کسى را در آن نيافتيد، پس داخلِ آن مشويد تا به شما اجازه داده شود؛ و اگر به شما گفته شد: «برگرديد» برگرديد، که آن براى شما سزاوارتر است، و خدا به آنچه انجام مى‌دهيد داناست."(28) نور 🔶این ایات زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انهارا تاکید میکند . 🔷با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران، 🔶این ایات در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند. 💫تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
اِلـٰهِي جُودُكَ بَسَطَ اَمَلِي وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي خدايا جود تو آرزويم را گسترده ساخت، و عفو تو از عمل من برترى گرفت. "فرازی از مناجات شعبانیه" 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 @quranpuyan
📖‍ ؟ "هُوَ اَضحَکَ وَ اَبکَی" (اوست که می خنداند و می گریاند!) خنده ها و گریه های ما، به خداوند نسبت داده شده است. و دقیقاً درست است. حقیقتِ خنده و گریه، کار ذهن نیست. ذهن توانایی خنداندن و گریاندن حقیقی را ندارد. خنده ها و گریه های ذهنی، تصنعی است، ساختگی است، فریب است. اصالت ندارد. مرکز حقیقی خنده و گریه، قلب است، همان مرکزیست که جایگاه عرش خدای رحمان است. خنده ی واقعی زمانی سراغت می آید که ذهنت متوقف است، هیچ جریان فکری در کاری نیست، راحتی، رهایی. از این به بعد دقت کن، ببین آنگاه که می خندی، دقیقاً همان لحظه ایست که ذهنی در کار نیست. جز این باشد خنده ی اصیل و واقعی نداشته ای. تمسخر بوده است، استهزاء بوده است. و اینها هیچکدام خنده نیست. آنها که نمی توانند بخندند و یا با زور می خندند، انسانهایی به شدت ذهنی و اسیر جدیّت های کاذب القاءات ذهنی خویش اند. اینان جلویِ جریانِ احساسات لطیف قلب شان را گرفته اند. واضحتر بگویم آن که از خنده محروم است، دارای قلبی بیمار است... و همچنین است "اشک". اشکی که مملو از خلوص است، عاشقانه است، سرشار از محبت است، بی طرح و نقشه است، اشکی که به خواهش ها و دسیسه های ذهنی آلوده نشده است، آن حقیقت گریه است. و اینها همه از نشانه های قلب سلیم است، قلبی که نمرده است. آری، "هُوَ اَضحَکَ و اَبکَی"! بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره نکات فراز اول سوره بخش اول ۱- توصيف رفتارهای كافران معاصر پيامبر * خود را برتر پنداشتن و اظهار ناسازگاری و جدایی از پیامبر و پیروانش * تعجب از اينكه منذر انساني از بين خودشان امده و نسبت ساحر و كذاب دادن به اين منذر * تعجب از دعوت به توحيد و نفی خدايان و معبودان آنها *مخالفت با دعوت توحيدی و دعوت پيروان و زيردستان خود به ادامه بت پرستی و منع از پذيرش پيام پيامبر *با ادعای نشنيدن اين پيام ها در اديان قبلی و اينكه چرا از بين انها بر محمد (ص) وحی شده (در حالیکه خود را برتر و مستحق خطاب وحی میدانستند) ، پيامبر را جاعل اين پيامها و مطالب دانسته و الهی بودن انرا رد كردند. *عذاب الهی در آخرت را منكرند و جهت تمسخر و تكذيب پيامبر، درخواست نزول سريع عذاب در دنيا را دارند. پيش از اين در سوره معارج هم در خواست تعجيل در نزول عذاب با هدف نفی و بعيد شمردن ان مطرح شده بود. ۲- اولین بیان از صف آرایی جدی مخالفان در برابر رسول الله و منع مردم از گرویدن به پیامبر. پیش از این در سوره علق، نهی و بازداشتن پیامبر از نماز و در سوره های قبلتر تهمت زنی و پیشنهاد سازش با پیامبر بیان شده بود. ۳- در سوره های مراحل قبلی محور مخالفت و تکذیب کافران عمدتا بر محور معاد و عذاب اخروی بود. اما در این سوره برای نخستین بار مخالفت صریح آنها با توحید و یکتاپرستی مطرح شده است. آیات ۵ و ۶ ادامه دارد... Http://V.Ht/saadd 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا