eitaa logo
قران پویان
478 دنبال‌کننده
6هزار عکس
700 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست و پنج تفسیر سوره قسمت هشتم از جلد پنجم کتاب ✅گردش منظم شب و روز، آیه ای برای قدرت و حكمت پروردگار «وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ ما اَنْزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ فَاَحْیا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ ایاتٌ لِقَوْمٍ یَعْقِلونَ» . سه مطلب به سه عبارت ذكر شد: یكی اینكه به طور كلی در آسمانها و زمین آیاتی است برای اهل ایمان، دیگر اینكه در خلقت انسان و خلقت جاندارها آیات است برای اهل یقین بالخصوص. بعد جریانهایی از عالم ما را ذكر می كند برای كسانی كه لااقل اهل فكر و تعقل باشند. یكی از آنها گردش منظم شب و روز است. قرآن همیشه این گردش منظم شب و روز و این نظام را به عنوان یك آیه و یك شی ء معنی دار برای نشان دادن قدرت و پروردگار ذكر می كند. «وَ ما اَنْزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ» روزیِ شما را از آسمان فرود می آورد. مقصود باران است چون بعدش می گوید: «فَاَحْیا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و به وسیله ی این روزیِ شما كه از آسمان می آید زمین را زنده می كند. می خواهد بگوید این باران كه شما می بینید اوضاع عالم این جور است، یكدفعه می بینید از بالا آب را - گویی در غربیل كرده باشند یا با آب پاش- می پاشند روی زمین، این را شما یك امر تصادفی تلقی نكنید، خیال نكنید كه همین طور تصادفاً این آبها می آید و تصادفاً برای گیاههای زمین نافع است و تصادفاً برای حیوانها نافع است و تصادفاً برای انسانها نافع است؛ صحبت تصادف نیست؛ اینها كارهای حساب شده است. آن ابر و باد و حركت باد و حركت ابر و ریزش باران و روییدن گیاه و تمام اینها تقدیر و حساب و در نظرگرفته شده و با نقشه و حساب قبلی بوده است و محال است كه علل تصادفی به اینجا كشیده شود. كریسی موریسون كتابی دارد به نام آفرینش انسان؛ در آن كتاب این موضوعات را خیلی خوب شرح داده است. از جمله بعد از آنكه اوضاع زمین و جوّ زمین و اكسیژن و گازهای دیگری كه در مجموع زمین وجود دارد و مجموع اوضاعی كه در روی زمین رخ داده و وضع ابرها و وضع هوا را كاملاً تشریح می كند، می گوید اصلاً محال و ممتنع است كه جریانات بی هدف عالم منتهی به اینجا شده باشد. مثل این است كه كسی فرض كند كه كتابی مثل كلیات سعدی نوشته شده ولی همین سعدی كه این شعرها را گفته آدمی بوده در نهایتِ بی سوادی و بی ذوقی، اصلاً شعر نمی فهمیده، معنی شعر هم نمی فهمیده، همین طور كه با قلم خط خط می كرده این طور درآمده است؛ این جور شده! محال و ممتنع است كه تصادف چنین اثری را به وجود بیاورد. تا حالا هیچ وقت شده كه یك روزنامه در بیاید در بیست صفحه، شما درباره ی یك مقاله اش، درباره ی نیم مقاله اش، درباره ی یك سطرش احتمال بدهید حروفچین هایی بی سواد همین طور به گزاف حروف را برداشته و چیده اند این مقاله درآمده است؟ ! هیچ وقت انسان می تواند چنین احتمالی بدهد؟ و حال آنكه ممكن است كسی بگوید چه مانعی دارد؟ حروفش كه آنجا بوده، حروفچین هم كه آنجا وجود داشته، دست حروفچین را هم كه نبریده بودند؛ حروفچین بی سوادی برداشته همین طور بدون اینكه نقشه ای باشد، یك حرف الف از اینجا برداشته، ب از آنجا برداشته، هی برداشته جمع كرده، خودش هم نمی دانسته چكار می خواهد بكند، بعد داده زیر چاپ، حالا نگاه می كنیم می بینیم یك مقاله ی مفصل درباره ی مثلاً «اوضاع سیاسی جهان» از آب درآمد
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول نکات سوره از 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 ◀️ حادثه قیامت چنان فراگیر است، که همه باید به فکر آن باشند. «هَلْ أَتٰاکَ حَدِیثُ الْغٰاشِیَةِ» ◀️ شادی و خرّمی واقعی، در چهره منعکس می‌شود. وُجُوهٌ... نٰاعِمَةٌ رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرّ ضمیر. ◀️ نعمت‌های بهشت و الطاف خاص الهی، از نتایج سعی و تلاش است. «نٰاعِمَةٌ لِسَعْیِهٰا» ◀️سختی کار در دنیا زودگذر است ولی شادمانی و کامیابی دائمی در آخرت را به همراه دارد. «لِسَعْیِهٰا رٰاضِیَةٌ» ◀️کسانی که در دنیا از لغو دوری کنند، در سرای دیگر، در فضای بدون لغو زندگی خواهند کرد. «لاٰ تَسْمَعُ فِیهٰا لاٰغِیَةً» ◀️ در بهشت نه تنها لغو نیست بلکه کلامی که به نحوی سبب پدید آمدن لغو هم شود وجود ندارد. «لاٰ تَسْمَعُ فِیهٰا لاٰغِیَةً» ◀️در معاد و نعمت‌های ویژه بهشتیان شک نکنید، مگر آفریده‌های عجیب خدا را در دنیا نمی بینید؟ «أَ فَلاٰ یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ» ◀️ همان گونه که اصل آفریده‌ها دلیل بر وجود خداست، چگونگی و پیچیدگی آفریده‌ها هم دلیل بر قدرت و علم و حکمت اوست. کَیْفَ، کَیْفَ، کَیْفَ... ◀️پیامبر، مأمور به وظیفه است نه نتیجه. «إِنَّمٰا أَنْتَ مُذَکِّرٌ» (پیامبر صلی الله علیه و آله برای هدایت مردم اهتمام وحرص داشت و خداوند به او فرمود: وظیفه تو فقط تذکّر است. ) ◀️ وظیفه پیامبران، تذکّر است نه تسلط و تحمیل عقیده. «لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ» ◀️ حسابرسی از سنّت‌هایی است که خداوند بر خود واجب کرده است. «إِنَّ عَلَیْنٰا حِسٰابَهُمْ» 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِه پروردگارااو را جانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از او را جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan
ayat.akhlaghi.quran-1.apk
2.77M
اپلیکیشن آیات قرآن،به تفکیک فضایل و رذایل،هدیه به تمام عزیزانی که مایلند خود و جامعه ،متخلق به اداب واخلاق قرانی باشند. شرط استفاده:سه صلوات @Quranpuyan
سلام بر همه خوبان .. خوشبخت کسی است که شکوه رفتارش، آفریننده لبخند زندگی در چهره دیگری باشد ... 🍃ܓ🌸صبحتان به خیر قلبتان مملو از عشق زندگیتان سرشار از نیکی @quranpuyan
📖 قرآن‌چه‌می‌گوید؟ آیات وجملات قرآن و محتوای كردن 👨💻 گفتگوهاي مجازی و حقيقی از منظر قرآن،چه شرايطی دارد؟ نكات سلبی و ايجابی نجوا و گفتگوهای فیمابین افراد علاوه بر سوره نسا در سوره ممتحنه نيز بيان شده است: 💥يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۹﴾ انصاریان: ای اهل ایمان! هنگامی که محرمانه با یکدیگر گفتگو می کنید از روی گناه و دشمنی و سرپیچی از پیامبر با هم گفتگوی محرمانه نکنید، و بر پایه [تشویق یکدیگر به] نیکی و تقوا نجوا کنید، و از خدایی که به سوی او محشور می شوید، پروا کنید. https://goo.gl/V1p5wZ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 💫تفسير و تدبر سوره : منظور از قسم هاي ابتداي سوره فجر و شفع و وتر چيست؟ درس سوره فجر چيست؟ سورة الفجر 👈فراز اول ایات(۱_۱۴) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم به نام خداوند بخشنده ی مهربان وَالْفَجْرِ ﴿١﴾ سوگند به سپیده دم وَلَیَالٍ عَشْرٍ ﴿٢﴾سوگند به شبهای دهگانه(دهه اول ذی الحجه، دهه اخر ماه رمضان ، دهه اول محرم) وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿٣﴾سوگند به زوج وفرد(مخلوقات وخدا، نماز شفع ووتر در نماز شب، حضرت علی ع وحضر ت فاطمه س وپیامبرص و....) وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ﴿٤﴾سوگند به شب زمانی که سپری می شود هَلْ فِی ذَلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ ﴿٥﴾ ایا در این هست (جای) قسمی دیگر برای صاحبان خرد (باوجود این قسمها جای شکی برای خردمندان در پذیرفتن مطلب بیان شده نمی ماند ) أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ﴿٦﴾ایا ندیدی چگونه انجام داد پروردگارت با قوم عاد إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿٧﴾قوم عادی که صاحب ساختمانهای محکم بودند (ارم نام دیگر قوم عاد) الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلادِ ﴿٨﴾که افریده نشده مانند ان در (بین) ان شهرها وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿٩﴾وقوم ثمود که می بریدند سنگهای بزرگ را در وادی(شهری بین مدینه وشام) وَفِرْعَوْنَ ذِی الأوْتَادِ ﴿١٠﴾وفرعون صاحب میخها(برای عذاب از میخکوب کردن استفاده می کردند ،دارای قدرت، دارای اهرام ثلاثه مصر) الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ ﴿١١﴾ کسانی که طغیان می کردند در آن شهرها(سرزمینهای تحت قلمروشان) فَأَکْثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾پس کسترش می دادند در ان فساد را فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾پس فروریخت بر ایشان پروردگارت تازیانه عذاب را إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾همانا پروردگار تو هر آینه در کمبنگاه هست 🔹درب فراز اول: در کمین بودن خدا بر انسانهای طغیان گر و مستحق بودن انها برای عذاب امری قابل پذیرش برای خردمندان است 👈فراز دوم ایات(۱۵_۲۰) فَأَمَّا الإنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ ﴿١٥﴾ پس اما انسان زمانیکه مورد آزمایش قرار دهد اورا پروردگارش پس اکرام کند اورا و نعنت دهد اورا پس می گوید پروردگارم مرا گرامی داشته وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ ﴿١٦﴾ واما زمانیکه مورد آزمایش قرار دهد اورا پس تنگ گیرد بر او روزیش را پس می گوید پروردگارم خوار داشته مرا کَلا بَل لا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ ﴿١٧﴾چنین نیست بلکه گرامی نمی دارید یتیم را وَلا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ ﴿١٨﴾وترغیب نمی کنید بر اطعام کردن فقیر وَتَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلا لَمًّا ﴿١٩﴾ومیخورید مال ارث مانده را یک نوع خوردنی یکجا وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿٢٠﴾ودوست می دارید مال را یک نوع دوست داشتنی بسیار زیاد 🔹درب فراز دوم: مال وثروت حقیقت ارزشمندی وفقر حقیقت خواری نیست بلکه وسیله آزمایش است ویتیم نوازی .علاوه بر خود ترغیب فقیر نوازی در جامعه وعدم حب شدید و وابستگی به مال دنیا زمینه ساز عدم طغیان وخواری هست ادامه در پست بعدی 👇👇 http://yon.ir/Qp8428
ادامه پست تدبر در سوره 👈فراز سوم ایات۲۱_۲۶ کَلا إِذَا دُکَّتِ الأرْضُ دَکًّا دَکًّا ﴿٢١﴾ چنین نیست زمانیکه کوبیده شود زمین یک نوع کوبیده شدنی شدید وَجَاءَ رَبُّکَ وَالْمَلَکُ صَفًّا صَفًّا ﴿٢٢﴾وآمد (امر) پروردگارت وفرشتگان به حالت صف در صف وَجِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الإنْسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّکْرَى ﴿٢٣﴾ وآورده می شود جهنم، در چنین روزی متذکر می شود انسان وچگونه(مفید) باشد برایش این متذکر شدن یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی ﴿٢٤﴾ می گوید ای کاش من پیش می فرستادم برای زندگیم فَیَوْمَئِذٍ لا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ﴿٢٥﴾ پس در چنین روزی عذاب نمی کند عذاب کردن اورا(خدا) را هیچ کس ( هیچ کس به مانند خدا توانایی چنین عذاب کردنی را ندار) وَلا یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ﴿٢٦﴾ودربندنمی کند دربند کردن اورا هیچ کس 🔹درب فراز سوم: دنیا دوستان وطغیان گران در دنیا تحلیل درستی از ثروت وفقر ندارند ولی در قیامت با مشاهده واقعیتها متذکر این پندار غلطشان می شوند ولی دیگر سودی ندارد وگرفتار شدیدی ترین وبی نظیرترین عذاب الهی می شوند 👈فراز چهارم ایات ۲۷_۳۰ یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ای نفس آرامش یافته ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً ﴿٢٨﴾ بازگرد به سوب پروردگارت درحالیکه راضی هستی (از خدا) ومورد رضایت(خدا) هستی فَادْخُلِی فِی عِبَادِی ﴿٢٩﴾پس داخل شو در (بین) بندگان خاص من وَادْخُلِی جَنَّتِی ﴿٣٠﴾وداخل شو بهشت(خاص) برین مرا 🔹درب فرازچهارم : انسانهای خردمندبادرک درست از نعمتهای خدا در دنیا وآخرت به اطمینان رسیده اندواعمالشان مورد رضایت خداست لذا همراه بندگان شریف خدا وارد بهشت برین (خاص)می گردند ✅درس سوره: هشدار ؛خداوند در کمین طغیان گران است وعلی رغم قدرتهایشان در دنیا واخرت گرفتار عذاب الهی هستند وانسانهای خردمند با پذیرش ربوبیت خدا در دنیا واخرت تحت نعمتهای الهی هستند سرکار خانم انصاری http://yon.ir/Qp8428 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ فردمسلمان درقرآن کریم 🍃🌺در ایه 14 سوره لقمان احسان به والدین تاکید شده است.در ایه 15 اطاعت از انان تنها در صورت دعوت به دست برداشتن از توحید و برای خدا شریک قایل شدن ،استثنا شده است:هر چند در این حالت هم فرمان داده که به خوبی و نیکویی با انها دوستی و مصاحبت داشته باشیم. 🌼🌿وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ ﴿۱۴﴾ 💥مکارم: و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش كرديم، مادرش او را با زحمت روي زحمت حمل كرد، (و به هنگام بارداري هر روز رنج و ناراحتي تازه اي را متحمل ميشد) و دوران شيرخوارگي او در دو سال پايان مييابد (آري به او توصيه كردم) كه شكر براي من و براي پدر و مادرت بجا آور كه بازگشت همه شما به سوي من است. 🌼🌿وَإِن جَاهَدَاكَ عَلى أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۱۵﴾ 💥فولادوند: و اگر تو را وادارند تا در باره چيزى كه تو را بدان دانشى نيست به من شرك ورزى از آنان فرمان مبر ولى. 👌 در دنيا به خوبى با آنان معاشرت كن و راه كسى را پيروى كن كه توبه كنان به سوى من بازمى گردد و سرانجام بازگشت شما به سوى من است و از [حقيقت] آنچه انجام مى داديد شما را با خبر خواهم كرد. https://goo.gl/rsvUZ5 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره بررسی نظرات مختلف در تفسیر و فهم قسمهای ابتدای سوره : منظور از ليال عشر،شفع و وتر چيست؟ارتباط انها با بقيه سوره چيست؟ 👈پاسخ اول: -"ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺳﺖ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﻓﻘﺮ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻗﺴﻤﺘﻰ ﺍﺯ ﻋﻘﻮﺑﺘﻬﺎﻯ ﺩﻧﻴﺎ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.( 1- 5) ﻭَ ﺍﻟْﻔَﺠْﺮِ، ﻭَ ﻟَﻴﺎﻝٍ ﻋَﺸْﺮٍ، ﻭَ ﺍﻟﺸﱠﻔْﻊِ ﻭَ ﺍﻟْﻮَﺗْﺮِ، ﻭَ ﺍﻟﻠﱠﻴْﻞِ ﺇِﺫﺍ ﻳَﺴْﺮِ، ﻫَﻞْ ﻓِﻲ ﺫﻟِﻚَ ﻗَﺴَﻢٌ ﻟِﺬِﻱ ﺣِﺠْﺮٍ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ، ﻗﺴﻤﻬﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮔﺬﺷﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﺪﻛﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﺷﻘﺎﻭﺕ ﻣﻰ ﺭﺳﻨﺪ ﻗﻴﺪ «ﻳﺴﺮ» ﺩﺭ ﻭَ ﺍﻟﻠﱠﻴْﻞِ ﺇِﺫﺍ ﻳَﺴْﺮِ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﻬﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﺁﻧﺴﺖ ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﻗﻴﺪ «ﺭﻓﺘﻦ» ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻣﺪ. 👈👈ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﻓﺠﺮ، ﻟﻴﺎﻝ ﻋﺸﺮ ﻭ ﻟﻴﻞ، ﻫﻤﻪ ﺯﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺣﺮﻛﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺷﻔﻊ ﻭ ﻭﺗﺮ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻳﻜﻰ ﻣﺬﻛﺮ ﻭ ﻣﺆﻧﺚ (ﻧﺮ ﻭ ﻭ ﻣﺎﺩﻩ) ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻭ ﻧﺒﺎﺗﺎﺕ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﺮ ﻭ ﻣﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ، ﺩﺭﻳﺎﻫﺎ، ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺍﻟﺸﻔﻊ» ﻗﺴﻤﺖ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺍﺯ «ﻭﺗﺮ» ﻗﺴﻤﺖ ﺩﻭﻡ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺗﻰ ﻛﻪ ﻧﺮ ﻭ ﻣﺎﺩﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺗﻰ ﻛﻪ جفت بودن در ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ 👌ﻳﻌﻨﻰ: ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻛﺎﺋﻨﺎﺕ. ﺑﺪﻳﻦ ﺑﻴﺎﻥ ﻫﻀﻢ ﻭ ﻓﻬﻢ ﺁﻳﻪ: ﻫَﻞْ ﻓِﻲ ﺫﻟِﻚَ ﻗَﺴَﻢٌ ﻟِﺬِﻱ ﺣِﺠْﺮٍ ﺁﺳﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ 👌ﻳﻌﻨﻰ: ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ‌ﻫﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺯﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪ ﻗﺴﻢ ﻫﺴﺖ؟ ﺁﺭﻯ ﻛﻪ ﻗﺴﻢ ﻫﺴﺖ. ﻭ ﺍﻟﻠﱠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ ﻣﺎﻧﻌﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﻪ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺁﻧﻬﺎ ﻓﻘﻂ ﻣﻘﺪﺍﺭﻯ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﻣﻘﺪﺍﺭﻯ ﻫﻢ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﻓﻬﻤﻨﺪ" ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﺣﺴﻦ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ، ﺝ 12، ﺹ: 213 👈پاسخ دوم: در چهار آيه نخستين مقصود از قسم اين است كه "ان ربك لبالمرصاد" اكنون بايد ديد معنى اين قسمها چيست و تناسب ميان آنها با رقابت ربانى كدام است؟ «فجر» كلا شكافى وسيع است، و الف و لام جنس تمامى شكافهاى وسيع را در بر دارد، كه فجر فجور و گناهى وسيع، و چه فجر خير كه تنفس صبگاهى را پس از شكافى وسيع شب در بر دارد (81:17) و بالاخره تمامى فجرهاى خير و فجور شر را شامل است. فجر شر شيطنت ها و فجر خير رسالت ها كه در قله فجر رسالت محمدى است كه تمامى تاريكيهاى جهل را شكافته و مكلفان را در تمامى انوار هدايت قرار داده، و فجر قيام جهان شمول مهدوى كه فجر كل قيام هاى ربانى است و فجر خلافت علوى كه بهترين خلافت هاست و نيز فجرهاى شبهاى دهگانه كه ده شب ذيحجه را در بعد عبادت، حج، و ده شب عاشورا كه مثل اعلاى فجر جهاد فى سيبل الله است و فجر رمضان كه شايد شب قدر كه فجر رسالت است در آنها باشد. 👌سپس شفع و وتر. شفع چيزى است كه با همانندى پيوند است كه تمامى موجودات را شامل است و وتر كه يكى و يگانه است ذات اقدس يگانه خداست. 👌سپس شفع هاى و وترهاى خلقى، كه يكى و يگانه در كمالش حضرت محمد(صلى الله عليه وآله)است كه هرگز نظيرى ندارد، شفعش سيزده معصوم محمدى(عليهم السلام) مى باشند ♻ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️💐💐توسعه امكانات و قابليتهاي اپليكيشن به نام خدا با توجه به پيشنهادات كاربران محترم اپليكيشن تنزيل مبني بر افزودن برخي امكانات و قابليتها به برنامه،در نظر داريم -گنجاندن برخي معجم ها و فرهنگ لغات عربي به فارسي -امكان دسته بندي موضوعي توسط كاربران -درج شماره ايات ابتدا و انتهاي هر فراز را عملي نماييم. ✅جهت تامين هزينه مالي اين كار،از علاقه مندان و خيرين محترم استقبال مي كنيم. دوستان ميتوانند از طريق لينك زير كمكهاي خود را واريز نمايند 🌷🌷هم چنين علاوه بر اجر اخروي اين اقدام قراني، امكان هديه دادن توسط خيرين به تعدادي از دوستان و اشنايانشان نيز فراهم ميباشد. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/46914