eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️: : ❓❓:مفهوم دستور خدا به فرشتگان بر به چه بود؟ آیا فقط بر حضرت ادم بود یا نوع انسان؟ چرا از سجده،اجتناب کرد؟ 🔴قسمت دوم: 👈اينكه مى بينيم همه مامور به بر آدم شدند مى فهميم همه آنان مسخر در راه به كمال رساندن سعادت بشرند و براى فوز و فلاح او كار مى كنند. يك طائفه از ايشان مامور حيات ، طائفه اى ديگر مامور مرگ و طائفه سوم دست در كار رزق ، و طائفه چهارم مشغول رساندن وحياند. طائفه اى معقباتند، گروهى حفظه ، گروهى نويسنده و همچنين ما بقى ملائكه هر كدام مشغول يكى از كارهاى بشرند، و اين معنا از آيات متفرقه قرآنى هر كدامش از يك گوشه قرآن به چشم مى خورد. پس ملائكه اسبابى الهى و اعوانى براى انسانند كه او را در راه رساندنش به سعادت و كمال يارى مى كنند. 👈اينجاست كه براى كسانى كه متدبر و فطن باشند روشن مى گردد كه امتناع از به خاطر استنكافى بوده كه از خضوع در برابر نوع بشر داشت ، و او نمى خواست مانند ملائكه در راه سعادت بشر قدم بردارد و او را در رسيدنش به كمال مطلوب كمك نمايد ولى در اين باب اظهار خضوع نمودند. پس همانطور كه در جمله ((ما لك الا تكون مع الساجدين )) نيز استفاده مى شود ابليس با امتناعاش از سجده از جمع ملائكه بيرون شد و اظهار دشمنى با نوع بشر نمود، و از ايشان بيزارى جست و اعلام نمود كه تا بشرى وجود دارد از دشمنى با او براى ابد دست بر نمى دارد. 👌مؤيد اين معنا جواب خداست كه لعنت مطلقه اش را از روز نافرماني اش تا روز قيامت ( تا روزى كه بشر در زمين زندگى مى كند) شامل حال او كرد، با اينكه هنوز نگفته بود كه من همه آنها را و براى هميشه اغواء مى كنم و اين خود مشعر بر اين است كه دشمني اش تنها با شخص آدم نبوده بلكه با نوع بنى آدم بود. ♦️♦️پس كانه از كلام خدا كه فرمود: ((و ان عليك اللعنة الى يوم الدين )) فهميده بود كه او با نوع بشر تا روز قيامت رابطه اى دارد، و آن اين است كه فساد اعمال بشر و شقاوتشان ناشى از سجده نكردن وى و مربوط به وى است ، و به همين جهت در خواست كرد كه ((پس مرا تا روزى كه مبعوث مى شوند مهلت بده )) و نگفت مرا تا روزى كه مى ميرد و يا تا زنده است مهلت بده بلكه عمر آدم و ذريه اش ، همگى را در نظر گرفت و درخواست كرد تا روزى كه مبعوث مى شوند مهلتشان دهد. 🔷و اين معنا را متفرع بر لعنت تا روز جزا نمود، در نتيجه معناى كلامش اين مى شود: حالا كه مرا تا قيامت لعنت كردى ، تا قيامت هم عمرم بده ، و وقتى در خواستش مستجاب شد آنچه كه در دل پنهان كرده بود اظهار داشته گفت : هر آينه همگى آنان را گمراه ميكنم" 💫💫ترجمه تفسير الميزان جلد 12 صفحه 234 ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5166_mfhwm-dstwr-khd-bh-frshtgn-br-sjdh-bh-dm-chh-bwd--y-fqT-br-HDrt-dm-bwd-y-nw-nsn.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی را سنجش دیروز نیست لاجرم باید که در امروز زیست درود عزیزان🌹🌹🌹 امروزتون پر از حس ناب زندگی💝🌸 🆔 @quranpuyan
📖‍ ؟ "اَعُوذُ بِاللهِ اَن اَکُونَ مِنَ الجاهِلِینَ" (پناه بر خدا از اینکه از جاهلان باشم!) بقره/۶۷ جاهل کیست؟! بسیاری فکر می کنند که جاهل کسی است که خالی از دانش است! اینطور نیست. چه بسیارند کسانی که دانش دارند و باز جاهل اند. از منظر حکمت الهی، جاهل کسی است که بی خداست. کسی است که اراده اش در دست نفسش است. بنده ی ذهن و ذهنیاتش است. برای همین در اول آیه می فرماید؛ "پناه به خدا می برم". این یعنی تنها آن کسی جاهل نیست که در پناه خدا قرار گرفته است. چه خدا خود، منبع حکمت و سرچشمه ی آن است. از این منظر، بی خدایی عین جهل است و بی خدا، همان جاهل است اگرچه ذهنش پر از واژه و اصطلاح باشد. آیاتی که در قرآن از جاهلین سخن رفته است دقیقاً در مواضعی است که حاوی نکات اسراری مهم است. در این آیه که از زبان موسی(ع) است، دقیقاً در موقفی نزول یافته که فرمان به ذبح گاوی می دهد که آن خود ریشه در اسرار دارد! چه تکه ای از آن میتواند مرده ای را زنده کند! در مورد نوح(ع)، کلمه جاهلین زمانی آمده است که آب زمین را فرا گرفته و امواج خروشانش فرزند ناصالحش را در بر گرفته است و نوح وعده ی نجات اهلش را جور دیگری فهمیده است! "اِنِّی اَعِظُکَ اَن تَکُونَ مِنَ الجاهِلِینَ"! در مورد یوسف(ع)، در موقفی آمده که او در دام نیروهای مؤنثی گرفتار است که نزدیک است نورِ روحش را برُبایند و به تاریکی اش بکشانند! "اَکُن مِنَ الجاهِلِینَ"! ... اینها و جز اینها همه مواقفی اسراری اند، و جاهل کسی است که از حقایق غافل است. نه تنها غافل است که منکر آن نیز هست! جاهل کسی است که در تاریکیِ نفس خویش بسر می برَد، کسی است که بنده ی برداشت های خویش است و همواره در اتاقک حقیر ذهنی اش سیر می کند. حال آنکه آگاهی، مطلق است، لایتناهی است. و تنها کسی جاهل نیست که با سلوکی جانانه خود را به این "مطلق" رسانده باشد. و یادت باشد که به پیامبر(ص) فرمان می دهد که: "اَعرِض عَنِ الجاهِلِینَ" (از جاهلین، روی برگردان!). بدون شک، سالکان حق، کسانی اند که پیوسته شعارشان این آیه شریفه است که؛ "لا نَبتَغِی الجاهِلِینَ" (ما پیرو جاهلان نیستیم!) بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ✅ پیام های آیات ۱۱-۸ سوره از ۱- شک برخی کفّار در رسالت پیامبر اسلام،برخاسته از شک در اصل امکان نزول وحی است. أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ ... بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ مِنْ ذِکْرِی . ۲- ریشه ی برخی انکارها،حجاب معاصرت و حسادت است.(چرا او پیامبر شد و ما نشدیم) «أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ مِنْ بَیْنِنا» ۳- در پاسخ کسانی که می گویند: «أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ مِنْ بَیْنِنا» چطور شد که او پیامبر شد، قرآن می فرماید:شما چه کاره اید،مگرخزینه های رحمت خدا دست شماست یا حکومت آسمان ها به دست شماست،شما یک گروه شکست خورده ای بیش نیستند. أَمْ عِنْدَهُمْ ... أَمْ لَهُمْ ... ۴- شک،اگر طبیعی باشد قهر و عذابی را در پی ندارد،مگر در صورتی که می توانسته آن را برطرف کند و یقین حاصل کند و در این امر کوتاهی نکرده باشد،لیکن اگر تشکیکِ برخاسته از غرور و تحقیر و تضعیف دیگران باشد، تهدید و قهر و عذاب به دنبال دارد. «بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ مِنْ ذِکْرِی بَلْ لَمّا یَذُوقُوا عَذابِ» ۵- کافران،تا عذاب نشوند و آتش را به چشم خود نبینند،ایمان نمی آورند!(زیرا حس گرا هستند و فقط آنچه را به چشم می بینند می پذیرند.) ۶- بعثت پیامبران برای هدایت مردم،جلوه ای از رحمت و عزّت و بخشندگی الهی است. «أَمْ عِنْدَهُمْ خَزائِنُ رَحْمَهِ رَبِّکَ الْعَزِیزِ الْوَهّابِ» ۷- خداوند در مورد تربیت مردم،بخشنده است «الْوَهّابِ» ولی نسبت به تمایلات نامعقول و نامشروع مردم نفوذ ناپذیر است. «الْعَزِیزِ» ۸- انتخاب رسول باید به دست خدایی باشد که هم نظام هستی به دست اوست، «مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» هم نظام تربیتی مردم از اوست، «رَبِّکَ» و هم رحمت او بی نهایت است. «خَزائِنُ رَحْمَهِ» (لذا مردم حقّ ندارند بگویند چرا در میان ما او پیامبر شد و دیگری نشد). ۹- عالمِ بالا،اسباب تدبیر عالمِ پایین است. «فَلْیَرْتَقُوا فِی الْأَسْبابِ» ۱۰- گرچه دشمنان،ارتش وتشکیلاتی دارند،امّا در مقابل حقّ،نه عددی هستند، «جُنْدٌ ما» نه قدرتی دارند، «مَهْزُومٌ» و نه حزب و گروهشان منحصر به فرد است.«من احزاب» ۱۱- احزاب غیر الهی محکوم به شکست و انقراضند. «مَهْزُومٌ مِنَ الْأَحْزابِ» ۱۲- خداوند از غیب و آینده ی کفّار خبر می دهد.(همین مکّه که محل چنین ایراداتی بر نبوّت پیامبر است،روزی شاهد شکست آنان در فتح مکّه خواهد بود.) «مَهْزُومٌ مِنَ الْأَحْزابِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️:: ❓❓:مفهوم دستور خدا به فرشتگان بر به چه بود؟ آیا فقط بر حضرت ادم بود یا نوع انسان؟ چرا از سجده،اجتناب کرد؟ 🔴قسمت سوم: " : بین مطالب آیه 28 و 29 و 30 سوره حجر چقدر فاصله زمانی بود؟ وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ ﴿۲۸﴾و [ياد كن] هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت من بشرى را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو خواهم آفريد (۲۸) فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ ﴿۲۹﴾پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم پيش او به درافتيد (۲۹) فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ ﴿۳۰﴾پس فرشتگان همگى يكسره سجده كردند (۳۰) 🔶طرز بیان مطلب (به خصوص با توجه به آیه 29) طوری است که به وضوح این نکته را القاء می¬کند که موضوع این هر سه آیه، در یک جلسه واقع شده وهنوز آفریــده نشده بود. در حالیکه هنوز آفریده نشده، ملائکه به چه چیزی سجده کردند؟ 👈یادآوری آیه 1 سوره دهر بما کمک می¬کند. 💐🔶مطابق آیه 29 سوره حجر، آدم هنوز آفریده نشده، اما مطابق آیه 1 سوره دهر در علم خدا (و به زبان امروزی در نرم¬افزار پرونده آفرینش انسان) هست و ملائکه به آنچه که در آن نرم¬ افزار بود سجده کردند و بعبارت دیگر ملائکه به «انسان بالقوه» سجده کردند نه به «انسان بالفعل» : در زبان قرآن، بخصوص اگر به بعضی قسم¬های اوایل سوره¬ها توجه کنیم «ملائکه»، نمادِ «عواملِ کارگزاریِ» امورِ مختلفِ این جهان هستند.. 👌 بر آدم: بطور نمادین، به معنی «هماهنگ شدنِ کلیه عواملِ هوشمندِ کارگزاریِ کلِ جهان با برنامه آفرینش انسان» است بطوریکه زندگی انسان در این جهان، با حداکثر هماهنگی عوامل کارگزاری و کمترین مشکل مواجه باشد." 💫💫نقل از تفسیر اقای جمال گنجه ای http://quranpuyan.com/yaf_postst5166_mfhwm-dstwr-khd-bh-frshtgn-br-sjdh-bh-dm-chh-bwd--y-fqT-br-HDrt-dm-bwd-y-nw-nsn.aspx @quranpuyan
#دعاهای_روزانه 🔸🔶 اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ خدایا! قرار ده نفس مرا... حریص به ذکر و دعایت 💠 فرازی از زیارت امین الله @quranpuyan
📖 ؟ ✅ قرآن و آیا همه چت ها و گفتگوهای تلگرامی یا سایر فضاهای مجازی بد و نامناسب است؟ در آیه ۱۱۴ سوره نسا،خداوند ،نجوا و گفتگو را تنها در سه موضوع واجد خیر معرفی کرده است . درشرایط امروز نیز، چتهای فضای مجازی را میتوان مصداقی از نجوای آن زمان دانست. لاَّ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا {۱۱۴} در بسيارى از سخنان درگوشی ايشان خيرى نيست مگر كسى كه [بدين وسيله] 🔸به صدقه (کمک به هم نوعان مستمند) 🔸يا كار پسنديده و معروف 🔸يا سازش و اصلاح ميان مردم بپردازد و هر كس براى طلب خشنودى خدا چنين كند به زودى او را پاداش بزرگى خواهيم داد {۱۱۴} 👈بیایید زمان محدود عمرمان ،را در حدامکان با گفت و شنود و چت های مشمول خیر ،مصرف نماییم. https://goo.gl/gPCzt6 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ✅ پیام های آیات ۱۶-۱۲ سوره از ۱- بیان تاریخ پر عبرت گذشتگان،نمونه ای روشن از ذکر بودن قرآن است که در آیه ی اول خواندیم: «وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ» ، کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ ... ۲- های زمان،به هنگام عجز در مقابل منطق،به آزار و اقدام می کنند. «فِرْعَوْنُ ذُو الْأَوْتادِ» ۳- قوم عاد و فرعون و نوح و ثمود و لوط گروه هایی متشکل و بی نظیر بودند. «أُولئِکَ الْأَحْزابُ» (کلمه«حزب»به گروه متشکل و منسجم و همسو گفته می شود و کلمه «أُولئِکَ» که در آن نوعی انحصار است اشاره به این است که اینها قومی بی نظیر بوده اند.) ۴- تکذیب یک پیامبر به منزله تکذیب همه پیامبران است. «إِنْ کُلٌّ إِلاّ کَذَّبَ الرُّسُلَ» ۵-صیحه و صاعقه،یکی از عذاب های دنیوی خداوند است. «صَیْحَهً واحِدَهً» ۶- اگر عذاب بیاید اجازه بازگشت به کافران داده نخواهد شد. «ما لَها مِنْ فَواقٍ» ۷- تکذیب پیامبران،سنّت همیشگی معاندان در طول تاریخ بوده است. «إِنْ کُلٌّ إِلاّ کَذَّبَ الرُّسُلَ» ۸- کافران،تهدیدهای الهی را به تمسخر و استهزا می گیرند. «عَجِّلْ لَنا قِطَّنا» ۹- غرور و لجاجت،انسان را وادار می کند که به استقبال خطر رود. «عَجِّلْ لَنا قِطَّنا» ۱۰- قیامت،روز حسابرسی است. «یَوْمِ الْحِسابِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ 🔶چگونگی اولیه از منظر : ❓ آیا یکدفعه،در خاک دمیده شد یا تدریجی بوده است؟ نخستین بین دانشمندان جهان همواره مورد بحث بوده است. آیا قرآن، تکامل تدریجی موجودات قبلی تا رسیدن به انسان را تایید می کند؟ ایا از نظر قران با توجه به داستان خلقت حضرت ادم که از خاک افریده شده،خلقت انسان یکدفعه بوده است؟ 🔶اقای جمال گنجه ای در تفسیر که به خلقت ادم اشاره شده است،چنین می گوید: 🔶🔹لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ {26} و در حقيقت انسان را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو آفريديم {26} وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ {27} و پيش از آن جن را از آتشى سوزان و بى ‏دود خلق كرديم {27} وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ {28} و [ياد كن] هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت من بشرى را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو خواهم آفريد {28} فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ {29} پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم پيش او به سجده درافتيد {29}۸ 💫"باز هم داستان 🔶اینکه آفرینش انسان را «از گِلی خشکیده از گِلی سیاه متعفن» قلمداد نموده، با توجه به مطالب بند قبل که «مقدماتی» را برای پیدایش برشمرده و گویی که آسمان و زمین را چنان ساخته و چنان آماده نموده تا به حالتی برسد که بتواند را در خود بوجود آورده و پرورش دهد، نشان¬دهنده این حقیقت است که پیدایش انسان طی فرآیندی طولانی صورت پذیرفته و تصور سنتی پیدایش آدم که بر طبق آن خداوند، مانند مجسمه¬سازان، مشتی از خاک برگرفت و آن را نرم کرد و سپس شکل داد و آنرا مانند مجسمه¬ای ساخت و سپس پرداخت، و آنگاه در آن فوت کرد و اولین بدینسان پیدایش یافت، با این طرز بیان، و بخصوص مقدماتی که در بند قبل آمده مطابقت ندارد. 🔶البته در همینجا باید بگوییم که قسمتهایی از داستان پیدایش ، در سوره¬های اسراء، طه، همین سوره و سپس اعراف، کهف و بقره، مورد اشاره قرار گرفته است که مجموعاً درک نسبتاً خوبی بما می¬دهد. 👌آنچه در سوره¬های اسراء و این سوره دیده¬ایم، تصور « ¬ساز» را کمرنگ می¬کند و بجای آن تصوری از خداوند می¬نشاند که حکیم است و دارای برنامه¬ریزی بلند مدت است که پیدایش_آدمی را در روی زمین متأخر بر مقدمات طولانی چندین میلیون ساله قرار داده که از روی علم و براساس قواعد و قوانین علمی معقول و منطقی و قابل فهم عمل می¬کند و هدف و منظور حکیمانه¬ای از این دارد که رشد و ساخته شدن شخصیت آدمی نیز جزئی از آن منظور است و یکی از وسایل آن نیز وجود شیطان و ایادی اوست که آدمی را گول بزند و آدمی پس از گول خوردن تنبه پیدا کند و در اثر این تنبه در نردبان پیشرفت شخصیتیِ بشریتی، یک پله بالاتر برود. 👈«گِلی خشکیده از گِلی سیاه متعفن» نزدیک¬ترین بیان است به مفهوم رسوبات کف دریاها که منشاء پیدایش اولیه¬ترین تک یاخته¬ای ها است که همه انواع حیات زمین از آنها بوجود آمده است. http://quranpuyan.com/yaf_postst5170_chgwngy-frynsh-dm-wlyh-z-mnZr-qrn--y-ykhdfh-dr-khkh-dmydh-shd-y-tdryjy-bwdh-st.aspx @quranpuyan
«مدینه» همچنان مظلوم است و.. «بقیع» مظلوم تر-رنج-نامه نانوشته شیعه، بر خاک وسنگ مزار صادق آل‌پیامبر،گویاترازهرزمان به شِکْوه و شهادت ایستاده است. شهادت مظلومانه ی امام صادق(ع) تسلیت باد @quranpuyan
جهان ز نور تو ناچیز شد چه چیزی تو طلسم دلبریی یا تو گنج جانانی زهی قلم که تو را نقش کرد در صورت که نامه همه را نانبشته می خوانی سلام صبحتان بخیر عاقبتتان نیک @quranpuyan