eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ : ❓ در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟ 🛑قسمت پنجم: اطلاعات بیشتر در مورد جن از سوره : نعمتهاي جنيان در سوره رحمان كدام است؟ تفسيري متفاوت از فباي الاء ربكما تكذبان در سوره رحمان 🔶خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ ﴿۱۴﴾انسان را از گل خشكيده‏ اى سفال مانند آفريد (۱۴) وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ ﴿۱۵﴾و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد (۱۵) فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۱۶﴾پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۱۶) "طبق مطالب آیه 14 سوره رحمان اصلِ وجودیِ جن با ما تفاوت دارد، ما، و جهانی که می شناسیم، از «مادّه» (عناصری که در جدول مندلیف لیست شده اند) به وجود آمده ایم، اما جن به تعبیر آیه 14 از چیزی بوجود آمده که (قاعدتا) باید بیرون از لیست مندرج در جدول مندلیف باشد و ظاهرا می باید به همین دلیل باشد که جن و ملائکه و روح را نمیتوانیم حس کنیم، نه چشم ونه دوربین ها ونه میکروسکوپ ها که ادامه چشم ما هستند، ونه سنسور های دقیق دیگر، تا کنون آنها را حس نکرده و گزارش علمیی در این مورد ثبت نشده، گرچه خیالبافی (از جنس «هری پاتر»ی و «جن گیر»ی وغیره و غیره) زیاد است. ظاهرا می باید منشاء وجودیِ جن چیزی باشد که در فیزیکِ ذراتِ بنیادی به آن «ضد مادّه» میگویند. ✅ در هر حال جنّ وجود دارد زیرا در قرآن وجودشان صراحتا مهر تایید دارد و برایشان صفاتی ذکر شده، همانطور که برای ملائکه و روح شده است. از جمله صفاتشان این است که مانند انسان با شعورند و صاحب منطق می باشند و از همه مهمتر اینکه مانند انسان صاحب اختیارند. ✅ منابع مطمئنی که اطلاعاتی از آنها بما میدهد یکی همین سوره رحمان است و نیز و نیز آیات 29 تا 31 سوره احقاف ونیز آیات دیگری در اینجا و آنجای قرآن – مثلا آیه های 27 سوره حجر و 112 و 128 و 130 انعام و 12 و 14 سباء و 17 و39 نمل و 88 اسراء وغیره – است. ✳ توافق ها و تفاوت های در مقابل نعمت ها 🔷اگر سخن ما راجع به اختلاف ذاتیِ انسان و جن صحیح باشد - که ظاهرا بر اساس آیه 15، صحیح هم هست – واضح است که استفاده این دو نوع موجود نمیتواند یکسان باشد. 🔶واضح ترین موارد تفاوت ها در مورد نعمت های ردیف 9 و 10 است که جن نمیتواند از آنها استفاده کند زیرا نعمت های مذکور با ذات مادّیِ انسان تناسب دارد. ما غذاهای مذکور را که از جنس مادّه (عناصر جدول مندلیف) است تغذیه نموده و آنها را تبدیل به جزئی از وجود خویش میکنیم. اما جن که اساسا موجودی مادّی نیست چگونه غذای مادّی را تبدیل به وجود غیر مادّی خویش کند؟ 🔷👈لذا در اینجا به این نکته میرسیم که خداوند از آن لحاظ غذاهای انسانی را برای نیز نعمت قلمدادکرده که میدانسته عده ای از انسانها با درک اِشکال پیش گفته متوجه این نکته خواهند شد که منظور خداوند این بوده که ای ! کدام نعمت غذائیِ پروردگارتان را تکذیب میکنید و ای جنّیان! شماهم که نعمت های غذائیِ مشابهی (منتها از جنس ضدّ ماده که عملکرد آنها در وجود شما مانند عملکرد غذاهای مادی در وجود انسان ها است) دارید کدام نعمت های غذائی پروردگارتان را تکذیب میکنید؟ بنا براین معنی «فبای آلاء ربکما تکذبان» این خواهد بود که «ای انسانها و ای ! پس کدامیک از نعمتهای پروردگارتان که نمونه مادّیش را برشمردم ونمونه ضد مادّیش را که از دسترسی فکر انسانها خارج است برنشمردم ولی شماکه دارید استفاده میکنید میدانید چه میگویم را تکذیب میکنید؟» 🔶 به نظر می آید تا کنون هیچ مفسری به این فکر نیفتاده که چرا خداوند اینهمه ترجیع بند «فبای آلاء ربکما تکذبان» را تکرار فرموده! اینهمه تکرار؟ آنهم بی جهت؟ آنهم توسط کسی که حکیم مطلق است؟ 👈 تکرار زیاد ترجیع بند فوق مارا به این نتیجه میرساند که نعمت های برشمرده، نعمتهای هر دو نوع از موجودات است. یعنی اینکه منظور از دو مشرق، مشرق آدمیان و مشرق جداگانه جنیان است، و دو دریائی که با هم مخلوط نمیشوند دریاهای آدمیان (که در نقشه های جغرافیایی با جزئیاتش می شناسیم) و دریاهای جنیان (که هیچ اطلاعاتی از آن نداریم) است. خلاصه اینکه هم مانند ما زندگی های کاملی دارند و در مشرق ومغرب خویش اند و در دریاهای خویش کشتی رانی میکنند و استخراج گوهر های خویش را دارند واین دو نوع زندگی مفصل و کامل هیچ تداخل و تزاحمی ندارد." ✒ اقاي جمال گنجه ای، تفسیر سوره رحمان 💫ادامه دارد 👌👈برای مطالعه مشروح مطالب و نظرات سایر قرآن پژوهان به لینک زیر مراجعه نمایید👇 https://v.ht/aljenn @quranpuyan
‍ #دعاهای_روزانه دعای امام جواد(ع) خداوندا! اینک ظلم و بیعدالتی در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که قسط و مساوات را از بین برده و راه های هدایت را قطع نموده و حق و صدق و راستی و خیر و نیکی را از میان برداشته و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده، خیر و برکت از همه چیز رفته و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، گذرانده است. پروردگارا! به سلطنت و قدرت تو تکیه می کنیم که نجات مردم با عنایت و توجه تو است. پروردگارا! ریشه ظلم را قطع کن و رشته بیداد را پاره کن و بوق بدی را خاموش فرما! خدایا! کسانی را که از ستم بیزارند، عزیز فرما! ظالمان بدکار را بمیران تا آنان که در وحشت بسر می برند، آرام گیرند و انسانهای دلسوخته به آرامش رسند و پناهجویان پناه گیرند و آواره ها سامان یابند و فقرا غنی شوند و مظلوم، عزیز و ستمگر،خوار شود و غمها برطرف شود و دشواریها گشایش یابد و علم و آگاهی و صلح و آشتی فراگیر شود و تفرقه به اتحاد مبدّل شود و ایمان گسترش یابد. براستی که تو پاداش دهنده و روزی دهنده و احسان کننده ای... مهج الدعوات صفحه ۳۱۵ @quranpuyan
✅ حجابهاي از منظر آیت الله طالقانی "معلومات و دانشهای غرور انگیز اکتسابی نیز حجابهایی است که از تدبر در آیات و فرا گرفتن هدایت باز میدارد چه بسا اصطلاحات و دانشهایی که برای فهم دین و آیات کتاب حکیم بکار رفته که خود حجابی بر آن شده،😔 و تفسیرهایی از قرآن که تفسیر هنر و معلومات مفسر میباشد، تا آنجا که مفسر خواسته همه آراء و اندیشه های خود را مستند به قرآن سازد و با آیات وحی اتبات کند،😔 چه بسا روایات و احادیثی که از جهت سند و دلالت مغشوش و از جهت مفهوم حیرت انگیز است که در تفسیر و پیرامون آیاتی که خود برهان حق و نور مبین و هدایت متقین است مانند تارهایی تنیده گشته،😔 چه بسا مردم تنگ نظر و جامدی که در چهره تعبد به دین تفسیر سراسر آیات هدایت قرآن را جز با روایات اسلامی و غیر اسلامی که بررسی نشده جایز نمی شمارند، 😔 با آنکه اینگونه روایاتی که در تفسیر و معارف آمده مانند احادیث فقه و احکام منقّح نگردیده، و آنچه منقح شده بتفسیر همه آیات نمیرسد.بنا بر این نظر، باید همه آیات قرآن به روایات عرضه شود، با آنکه روایات را باید به قرآن عرضه داشت، و باید پیش از صدور این روایات مدتها هدایت به قرآن متوقف شده باشد. چنان که پیش از این اشاره شد احادیثی که از جهت سند متقن و از جهت دلالت محکم باشد مفسر آیات احکام و مؤوّل متشابهات و مبین بطون قرآن است و این غیر از فهم هدایتی قرآن میباشد بیش از این حجابها، حجابهای دیگری از بیماریهای اکتسابی و میراثی نفسانی و انحرافهای ذهنی و خویهای پست مانند غرور، کبر، حسد است، که هر یک منشأ و راه علاجی دارد. اینگونه حجابهاست که ذائقه فهم هر حقیقتی را فاسد و از لذت درک آن باز میدارد 👈چون بیشتر مسلمانان دچار همین گونه حجابها شدند از هدایت و بیروی قرآن محروم گشتند😔😔 مرحوم آيت الله طالقاني در مقدمه كتاب "پرتوي از قران" http://yon.ir/omPXL ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه قرآن پويان در #اینستاگرام را بازدید و تعقیب (follow) نمایید https://instagram.com/quranpuyan
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه قسمت دوم نکاتی از آیه وواعدنا در تفسیر تسنيم (اقای جوادی املی) ✅ ۱- بعضی روایات همین را تایید می‌کند که اول سی شب قرار بود که وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) مهمان ذات اقدس اله باشد و بعدا ده شب اضافه شده است لذا فرمود ﴿وَأَتْمَمْناها بِعَشْرٍ﴾ آن ده شب را برای دریافت تورات و مکالمه مستقیم ذات اقدس اله ... که آن ده شب نتیجه آن سی شب هست شاید این روایت ناظر به این باشد که در مقام اظهار و افشا اینچنین بود وگرنه میعاد اولی همان چهل شب است ✅ ۲- لیله چهل شب تفکیک شده است به یک سی شب و یک ده شب تا مشخص بشود که چهل شب مطلق نیست .یک سی شبی است یعنی یک ماه است . مشخص است که از اول ذی قعده است مثلاً تا پایان ذی قعده یعنی یک ماه یک دهه‌ای هم هست که دهه فجر است و لیالی عشرا ست و همان است که ضمیمه یک ماه ذی قعده می‌شود می‌شود چهل شب اگر بفرماید چهل شب خب ممکن است که از دهم یک ماه شروع بشود تا بیستم ماه دیگر این هم می‌شود چهل شب. ولی این نصاب خاص و آن معیار مخصوص نیست آن وصف مشخصی که برای اربعین گیری سودمند است همین اول ذی قعده است تا دهم ذی حجه گرچه همیشه اربعین گیری نافع است و اما آن اربعین گیری ماثور و مجرب همین اربعین گیری موسای کلیم (سلام الله علیه) است که از اول ذی قعده شروع می‌شود تا دهم ذی حجه ✅ ۳- این مواعده چهل شبه چهل شبانه روز بود حالا شرحش آن طوری که رد روایات هست این است که وجود موسای کلیم (سلام الله علیه) در این چهل شب که ضیف الرحمان بود نه خوابی داشت و نه غذایی روزش هم شب بود شبش هم شب بود اما تعبیر قرآن کریم این است که ما سی شب با او قرار گذاشتیم و ده شب هم اضافه کردیم شده چهل شب. نفرمود سی روز قرار گذاشتیم که او سی روز مهمان ما باشد و ده روز اضافه کردیم شده چهل روز. برای آن است که کسی که کار او روزانه است مثل روز کار می‌کند این نمی‌تواند اهل مناجات با شد روز همان است که ﴿إِنَّ لَکَ فِی النَّهارِ سَبْحًا طَویلاً﴾ روز همان است که انسان با کارهای عادی مانوس است شب همان است که ﴿وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقامًا مَحْمُودًا﴾ شب است و این چهل شبانه روز وجود مبارک موسای کلیم چهل شب بود نه اینکه چهل تاروز داشت چهل تا شب داشت و حضرت شبانه روز با خدا صحبت می‌کرد روز هم با خدا صحبت می‌کرد شب هم با خدا صحبت می‌کرد وقتیکه روز آدم کار سحر را بکند چنین روزی پر برکت است و می‌شود شب ✅ ۴-جریان اربعین موسای کلیم (سلام الله علیه) همانند اربعینهای دیگر به این معنا نیست که اگر کسی چهل شبانه روز مخلصا قیام کرد نتیجه را بعد از اربعین می‌گیرد بلکه به این معناست هر قدمی از این قدمهای چهل گانه را که برداشت به همان اندازه نتیجه را هم می‌گیرد ولی کمال نتیجه متفرع بر اربعین است یک وقت است که عدد اربعین نقش تعیین کننده دارد که اگر آن اربعین حاصل شد آن حکم حاصل است وگرنه اصلاً حاکم نیست اما جریان اربعین صباحا «من اخلص لله اربعین صباحا» «من اصبح لله اربعین» معنایش این نیست که اگر کسی چهل روز مخلص بود نتیجه می‌گیرد و اگر ۳۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه می‌گیرد یا ۱۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه نمی‌گیرد این طور نیست ✅نماز و واعدنا، دهه اول ذیحجه، بعد از نماز مغرب ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آدمیان به لبخندی کـه برلب می نشاننـد. و به احساس خوبی که برجا می نهند، و به دردی که از یکدیگر می کاهند، می ارزنـد! و ما بودنشان را می خواهیم چون وجودشان زمین را زیباتر می کند 🌸 سلام صبح به خیر روزتون پر از لبخندآفرینی و کاهنده دردهای دیگران باد @quranpuyan
🕋 در قرآن با سلام به شما مخاطبان گرامی هرساله با حلول ماه ذیحجه و برگزاری مراسم تمتع ، در کانال قران پویان آیات مرتبط با حج و کعبه را مرور میکردیم. امسال متاسفانه بخاطر شیوع بیماری کرونا این مراسم عظیم توحیدی انجام نمیشود . ضمن دعا به محضر ربوبی جهت ریشه کن شدن این بیماری و عادی شدن روابط انسانی و اجتماعی و برگزاری دوباره مراسم حج، از امروز مروری بر آیات حج و نکاتی از قران پژوهان در این زمینه خواهیم داشت: ✅ اهميت در قرآن: اهميت حج همين بس كه از زمان ابراهيم (سلام الله عليه) مطرح شده بود و نامگذاري سال هم به مناسبت حج بود. در جريان قرارداد بين موسي و شعيب (سلام الله عليهما) آنجا سخن از «ثماني حجج» است. در سوره «قصص» آيه بيست و هفتم اين‌ چنين فرمود: قٰالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى اِبْنَتَيَّ هٰاتَيْنِ عَلىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمٰانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ مٰا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شٰاءَ اَللّٰهُ مِنَ اَلصّٰالِحِينَ نفرمود «ثماني سنين» [بلكه] فرمود هشت حجِه؛ چون هر سال حج انجام مي‌شود. ماهي كه در او حج انجام مي‌شود «حِجه» است و هر سال يك بار حج انجام مي‌شد، سال را به احترام حج و به مناسبت حج حِجّه مي‌ناميدند. تفسیر_سوره_بقره آيت االه جوادی.آملی ✳ حج ،آيين است. خداوند در سوره حج ضمن اشاره به ساخت خانه كعبه توسط ابراهيم پاره اي از مناسك حج را كه به او وحي شده اعلام ميكند. در اولين خطاب ميفرمايد كه به همه مردم اعلام كن از همه نقاط به مكه بيايند. و چون براى ابراهيم جاى خانه را معين كرديم [بدو گفتيم] چيزى را با من شريك مگردان و خانه‏ ام را براى طواف‏ كنندگان و قيام ‏كنندگان و ركوع‏ كنندگان [و] سجده‏ كنندگان پاكيزه دار (۲۶) وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۲۶﴾ و در ميان مردم براى [اداى] حج بانگ برآور تا [زايران] پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى كه از هر راه دورى مى‏ آيند به سوى تو روى آورند (۲۷) وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ ﴿۲۷﴾ جهت مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه به لینک زیر مراجعه نمایید: https://v.ht/alhaj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۷۴-۶۲ أَذَلِكَ خَيْرٌ نُّزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ {62} آيا از نظر پذيرايى اين بهتر استيا درخت زقوم {62} إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِّلظَّالِمِينَ {63} در حقيقت ما آن را براى ستمگران [مايه آزمايش و] عذابى گردانيديم {63} إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ {64} آن درختى است كه از قعر آتش سوزان مىرويد {64} طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُؤُوسُ الشَّيَاطِينِ {65} ميوهاش گويى چون كلههاى شياطين است {65} فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ {66} پس [دوزخيان] حتما از آن مىخورند و شكمها را از آن پر مىكنند {66} ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِّنْ حَمِيمٍ {67} سپس ايشان را بر سر آن آميغى از آب جوشان است {67} ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِيمِ {68} آنگاه بازگشتشان بىگمان به سوى دوزخ است {68} إِنَّهُمْ أَلْفَوْا آبَاءهُمْ ضَالِّينَ {69} آنها پدران خود را گمراه يافتند {69} فَهُمْ عَلَى آثَارِهِمْ يُهْرَعُونَ {70} پس ايشان به دنبال آنها مىشتابند {70} وَلَقَدْ ضَلَّ قَبْلَهُمْ أَكْثَرُ الْأَوَّلِينَ {71} و قطعا پيش از آنها بيشتر پيشينيان به گمراهى افتادند {71} وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا فِيهِم مُّنذِرِينَ {72} و حال آنكه مسلما در ميانشان هشداردهندگانى فرستاديم {72} فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِينَ {73} پس ببين فرجام هشداردادهشدگان چگونه بود {73} إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ {74} به استثناى بندگان پاكدل خدا {74} ♻️ عصاره فراز آیات 62-74 : عذاب سخت و درد اور دوزخيان كه در دنيا بر ايين گمراه اجداد خود باقي مانده و پيام و هشدارهاي رسولان الهي را منكر شدند.اما بندگان مخلص خدا در بهشت كاميابند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟ 🛑قسمت ششم: 👈 رابطه و با انسان "ملایک 🔹عقل بر طبق عمل می کنند و چون شهوات ندارنـد گنـاه نمی کنند. 🔸انسان و جن شهوات + عقل چون هر دو را دارند امکان انتخاب خوب و بد را داشته و مسئولیت دارند. 🔸 حیوانات 👈شهوات بر طبق طبیعت و غرایز خود عمل می کنند و چون عقل ندارند تخطی نمی کنند. 👌عقل از ملکوت و غیر مادی است و قدرت تشخیص خوبی ها از بدی ها و هم قدرت تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری می باشد یعنی هم عقل عملی و هم عقل نظری را در بر می گیرد. ... + هواها + شهوات + فطرت + اراده + عواطف + عقل = نفس انسان ✴ جن وملایکه : در قرآن آمده است ابلیس که از نوع جن است از آتش خلق شده و آتش عبارت است از ذراتی ملتهب و گداخته به علاوه امواجی به نام امواج حرارتی یا شبیه امواج رادیویی که از ذرات گداخته نیست چون در این صورت از ماده بود و خاکی پس از امواج حرارتی یا مادون قرمز است وشبیه امواج رادیویی و در این صورت از طرفی می تواند به مغز انسان پیام بدهد که اگر منفی و زشت باشد می شود وسوسه و در این صورت که از این نوع امواج باشد با یک تغییر و تحول تبدیل می شود به نور و دیده می شود. مثل این که ما با عینک های دید در شب و با امواج گرمایی موجود انسان یا ماشین آن را در شب می بینیم به رنگی مثل سبز و مانند آن است. 🌸👈در مورد ملائکه هم در حدیث است از خلق شده اند یا در صحیفه است از اجسام لطیفیه نورانیه اند که باید از امواج ماورا بنفش مثل ایکس و گاما و مانند آن باشند با قدرت برد و نفوذ بسیار که تا قعر آسمان ها می توانند بروند و خداوند امور عالم را به وسیله آنها اداره می کند. ✳ فرآیند رابطه ملایک و جنیان با انسان: ملائک و جنیان موجوداتی شبیه اند که امکان تحرک و ورود به درون انسان دارند. آنها دائماً با درون انسان (همان نفس) پیام می دهند و رابطه دارند. پیام ملائک (جبرئیل و میلیونها ملک زیر فرمان او) را و پیام جنیان (ابلیس و میلیونها جن زیر فرمان او) نامند. آنها انسان را نمی توانند به کاری مجبور کنند و انتخاب با انسان است (نقش آن ها مانند کاتالیزور است). با توجه به کارهای آدمی، علایق و افکار نیک، انسان را دعوت به خوبی می کنند و در شرایط گناه با توجه به نقاط ضعف درونی، وسوسه می کنند خانه هایی که قرآن خوانده شود، ملائک رفت و آمد می کنند و آن ها الهام به خوبی ها می کنند و خانه هایی که در آن گناه انجام شود، جنیان شیطانی رفت و آمد می کنند و اهل خانه را وسوسه به گناه می کنند. 👈در حالت عادی که انسان با خود خلوت می کند، جا پای آنها را می یابد، دو ملاک برای شناخت حضور و جنیان ، در درون انسان هست، یکی محتوای پیام (ملائک و خوب و جنیان و بد) و دیگری حالت درونی و روانی (ملائک با احساس آرامش و جنیان با حالت اضطراب و دلهره). ✳ نتیجه : انسان دارای دو نیرو و قوه از درون است که یکی او را به خوبی ها و دیگری بدی ها دعوت می کند و با توجه به اراده و اختیار خود انتخاب می کند (عقل به خوبی و شهوات به بدی) و دو نیرو و جریان از بیرون است که با اتکاء به دو نیروی درونی یکی (ملایک) انسان را دعوت به نیکی ها و دیگری (جنیان شیطانی) دعوت به زشتی ها می نماید و انتخاب با آدمی است. ✒اقاي دكتر حميد مغربي 💫ادامه دارد 💫برای مطالعه مشروح مطالب و نظرات سایر قرآن پژوهان به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/aljenn @quranpuyan
✅✅اگر مایلید روزانه خود با قرآن را حفظ کنید، شما را به گروه عمومي دعوت می کنیم تا هر روز از قرآن را با و گزيده نكات تفسيري و تبادل نظر در انها مطالعه کنیم. 💐💐✅✅بلطف خداوند در ماه ذیحجه، از فردا یکشنبه، مطالعه و تلاوت سوره را آغاز میکنیم.🙏 🔰✳️لطفا به علاقه مندان اطلاع رساني نماييد. https://t.me/taqarrob99 ✅✅خلاصه نکات تفسیری سوره هاي قبلی گروه را می توانید در کانال زیر مطالعه نمایید https://t.me/tagharrob1399
#دعاهای_روزانه ☆ خداوندا! بیماران ما و مسلمین را شفا بخش. خداوندا! آنها را از آنچه که در آن واقع شده اند، رهایی بخش، و به آنها و اهل شان صبر عطا فرما، وخشنودی به قضایت را روزی شان کن، آن هم به شفایی نزدیک، شفایی که هیچ بیماری ای را باقی نگذارد. برحمتک یا ارحم الراحمین. @quranpuyan
:kaaba: در قرآن قسمت دوم ماه برای خودسازی خیلی مهم است ماه، ماه دعا است، ماه راز و نیاز با خدا است نه فقط روز عرفه، نه فقط دهه اول اصلاً این ماه، ماه دعا، ماه رابطه، ماه خودسازی است . در یک کلام (به قول بزرگان و عارفان )می توان گفت که می توان در این ماه راه صد ساله را یک ماهه طی نمود. يكي از اعمال و فرايض مورد وفاق همه مذاهب اسلامي است كه سالي يكبار و آن هم در همين ماه تشريع شده است. ✳ و خانه خدا "" حرم امن الهی 💠 وإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ 🔸 به خاطر بياور زماني را که جاي خانه (کعبه) را براي ابراهيم آماده ساختيم (تا خانه را بنا کند، و به او گفتيم:) چيزي را همتاي من قرار مده و خانه ام را براي طواف کنندگان و قيام کنندگان و رکوع کنندگان و سجودکنندگان (از آلودگي بتها و از هر گونه آلودگي) پاک ساز آیه ۲۶ سوره ی حج در اينجا خداوند به تاريخچه بناى كعبه به دست ابراهيم خليل (ع) اشاره مى كند، ابتدا از داستان تجديد بناى كعبه شروع كرده ، مى گويد: و (به خاطر بياور) زمانى را كه محل خانه كعبه رابراى ابراهيم آماده ساختيم تا در آن مكان اقدام به بناى خانه كعبه كند (واذ بوانالا برهيم مكان البيت). 👈 منظور از ((بوانا)) اين است كه خداوند مكان خانه كعبه را كه در زمان آدم ساخته شده بود و در طـوفان نوح ويران و آثارش محو گشته بود به ابراهيم (ع)نشان داد، توفانى وزيد و خاكها را به عقب برد و پايه هاى خانه آشكار گشت ، ياقطعه ابرى آمده و در آنجا سايه افكند، و يا به هر وسيله ديگر خداوند محل اصلى خانه را براى ابراهيم معلوم و آماده ساخت ، و او با هميارى فرزندش اسماعيل آن راتجديد بنا نمود. و اينكه خداى تعالى مكان بيت را براى ابراهيم (عليه السلام) تبوئه قرار داد معنايش اين است كه آن را مرجع براى عبادت قرار داد، تا عبادت كنندگان آنجا را خود قرار دهند. و اين كه خانه را هم به خود نسبت داد، و فرمود: (و طهر بيتى - پاك كن خانه ام را) اشاره به همين قرار داد دارد. و بدون ترديد اين قرارداد عبارت بوده از وحى به ابراهيم كه تو اين مكان را مكان و مرجع براى عبادتم بكن. پس معناى (بوءنا لابراهيم مكان البيت ) اين است كه : ما وحى كرديم به ابراهيم كه براى عبادتم قصد اين مكان كن. به عبارتى ديگر مرا در اين مكان عبادت كن. سپس اضافه مى كند، هنگامى كه خانه آماده شد به ابراهيم خطاب كرديم :اين خانه را كانون توحيد كن ، و ((چيزى را شريك من قرار مده ،و خانه ام را براى طواف كنندگان و قيام كنندگان و ركوع كنندگان و سجودكنندگان پاك كن)) (ان لا تشرك بى شيئا وطهر بيتى لطائفين والقائمين والركع السجود). در حقيقت ابراهيم (ع) مامور بود خانه كعبه و اطراف آن را از هرگونه آلودگى ظاهرى و معنوى و هرگونه بت و مظـاهـر شرك پاك و پاكيزه دارد، تابندگان خدا دراين مكان پاك جز به خدا نينديشند، و مهمترين عبادت اين سرزمين را كه ونماز است در محيطى پيراسته از هرگونه آلودگى انجام دهند. از تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی https://v.ht/alhaj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۷۴-۶۲ از تفسیر نور ۱- نمونه های لطف یا قهر الهی را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بهتر عمل کنیم. فَلْیَعْمَلِ الْعامِلُونَ ، أَ ذلِکَ خَیْرٌ ... أَمْ شَجَرَهُ الزَّقُّومِ ۲- انسان فطرتاً طالب خیر و دنبال بهترین هاست. ذلِکَ خَیْرٌ ... أَمْ ۳- اهل بهشت مهمان خدا هستند. «نُزُلاً» ۴- ستمگرانی که در دنیا دل ها را می سوزانند،در قیامت با طعامی سوزان پذیرایی خواهند شد. «فِتْنَهً لِلظّالِمِینَ» ۵- دوزخیان نیز همچون بهشتیان،خوردنی و آشامیدنی دارند،امّا نه تنها لذیذ و دلپسند نیست بلکه بد شکل و بد مزه و آزار دهنده است. کَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّیاطِینِ ... لَشَوْباً مِنْ حَمِیمٍ ۶- برای دوری از غذاهای دوزخی نه راه فراری است و نه راه طفره. لَآکِلُونَ ... فَمالِؤُنَ ۷- دوزخیان به قدری گرسنه هستند که از بدترین غذا شکم خود را پر می کند. «فَمالِؤُنَ مِنْهَا الْبُطُونَ» ۸- عذاب های قیامت مقطعی نیست،بلکه دوزخ قرارگاه ابدی است. «ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَی الْجَحِیمِ» (شاید دوزخیان را برای خوراندن و نوشاندن زقّوم و حَمیم به جایی می برند و دوباره آنها را به محلّ اول برمی گردانند.) ۹- تقلید کورکورانه و پیروی از نیاکان در افکار و رفتار نادرست،تحت هر عنوان که باشد،پذیرفتنی نیست. أَلْفَوْا آباءَهُمْ ضالِّینَ ... عَلی آثارِهِمْ یُهْرَعُونَ ۱۰- بدترین نوع تقلید آن است که با علم و آگاهی از انحراف،از منحرفان تقلید کنیم. «أَلْفَوْا آباءَهُمْ ضالِّینَ» ۱۱- عقائد باطل نیاکان بر نسل آینده اثرگذار است. «آباءَهُمْ ضالِّینَ» ۱۲- خودباختگی در برابر آداب و رسوم باطل نیاکان،ممنوع است.( «یُهْرَعُونَ» به معنای کشانده شدن قهری و بدون اختیار است.) ۱۳- میراث فرهنگی نیاکان،همه جا و همیشه قابل ستایش نیست. «عَلی آثارِهِمْ یُهْرَعُونَ» ۱۴- در فضای انحراف،مهم ترین وظیفه هشدار است.خداوند در میان امت های گمراه،هشدار دهندگانی فرستاده است. ضَلَّ قَبْلَهُمْ ... أَرْسَلْنا فِیهِمْ مُنْذِرِینَ ۱۵- خداوند اتمام حجّت می کند. «أَرْسَلْنا فِیهِمْ مُنْذِرِینَ» ۱۶- اکثریّت فاسد جامعه،دلیل بر رها کردن افراد مستعد هدایت نیست. ضَلَّ قَبْلَهُمْ أَکْثَرُ الْأَوَّلِینَ ... أَرْسَلْنا فِیهِمْ ۱۷- تاریخی را مطالعه کنیم که مایه ی رشد و عبرت باشد. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُنْذَرِینَ» ما مأمور به تأمّل و اندیشه در سرنوشت کافران لجوج و متعصّب هستیم. ۱۸- با وجود اکثریّت فاسد،می توان بنده خدا بود و در جامعه ی فاسد هضم نشد. «إِلاّ عِبادَ اللّهِ» ۱۹- عبادت خدا سبب دریافت الطاف ویژه است. «عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِینَ» ۲۰- اخلاص در عبادت،مایه ی نجات از بدعاقبتی است. «کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُنْذَرِینَ إِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِینَ» ۲۱- تنها بندگان خالص الهی هشدارهای انبیا را جدّی می گیرند. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُنْذَرِینَ إِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا