eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ : ❓ در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟ آيا لزوما نامشهود هستند؟ 🛑قسمت چهارم: احتمالاتي متفاوت از معنا و مصاديق 🔸"يكي از راههاي مطمئن براي شناخت معناي مفردات قرآني، مراجعه به واژه‌هائي است كه معنايي مخالف دارند و متضاد هم به نظر مي‌رسند. كلمة "اِنس" كه جمعاً ۱۸ بار در قرآن تكرار شده‌، بدون استثناء همواره با كلمه جن تركيب شده‌است. مثل: يا معشر الجن و الانس. آيا نمي‌توان از بررسي معناي لغوي اين كلمه به مفهوم معناي جن نزديك شد؟ ... ✅ كلمة اِنس كه به صورت اسم يا فعل در قرآن مورد استفاده قرار گرفته‌است، به آدمي از آنجائي كه اهل اُنس و الفت و زندگي اجتماعي است اطلاق مي‌گردد. قرآن توصيه مي‌كند: در خانه‌اي غير خانة خودتان (بدون اجازه) داخل نشويد مگر آنكه و آشنائي حاصل كرده و بر اهل خانه سلام كنيد" 👈در اينجا دقيقاً كلمة اُنس روحيه موجودي را كه "اِنس" ناميده مي‌شود، نشان مي‌دهد. بديهي است موجودي ميتواند اُنس بگيرد و آشنائي حاصل كند كه داراي عواطف و احساسات، يعني ابزار ايجاد ارتباط با ديگران باشد و از همين روست كه احساس كردن و درك و دريافت را قرآن از مشخصات شمرده‌است. نگاه كنيد: 🔸إِنِّي آنَسْتُ نَارًا (من آتشي را احساس ميكنم). 🔹فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا (هر گاه در يتيمان به بلوغ رسيد رشدي را احساس كرديد ...). اگر كلمة اِنس دلالت بر اُنس و عاطفه و هوشمندي موجودي مي‌كند كه داراي غريزه زندگي اجتماعي است، در جهت مقابل، كلمه از پديده‌ها و موجوداتي حكايت مي‌كند كه به گونه‌اي براي ما غريبه و نا‌آشنا و پنهان هستند. قرآن در مورد عصاي حضرت موسي كه به گونه شگفت‌آوري شكل "مار" به خود مي‌گرفت، دو بار لفظ "جانّ" (مفرد جن) را به كار برده‌است كه وحشت‌آفرين (ضد كلمه انس) است: 🔺چـون موسي عصاي خود را ديد كه همچون ماري (جانٌ) مي‌خزد، روي گرداند و گريخت و به پشت سر توجه نكرد. ✳ انواع جن 🌹حديثي از پيامبر مكرم اسلام در يك تقسيم بندي جالب، به تناسب ديد و دانش و درك و دريافت مردم دوران جاهليت، جن را در سه طايفه (تقسيم بندي) ذكر كرده‌است: ۱- طائفه‌اي مثل بادها (كالرّيح في الهواء)، ۲- طائفه‌اي مثل موجودات زيرزميني (حشاشات الارض) و بالأخره ۳ - طائفه‌اي مثل خودتان كه داراي حساب و كتاب و ثواب و عقاب هستند ! 🔸تشبيه نيروهاي ناشناخته طبيعت همچون جاذبه، الكترو مغناطيس، نيروهاي هسته‌اي و ساير انرژي‌هائي كه براي بشر آن روز ناشناخته بوده است ،به نيروي ناديدني باد، بسيار قابل توجه است. همچنين اشاره به انواع موجودات گسترده در سطح جهان كه براي اعراب مقيم صحرا ناشناخته بود، و گسترش مفهوم به انسانهاي ديگر ،در ساير نقاط دنيا كه براي معاصرين پيامبر بيگانه و غريبه بودند، چشم‌انداز جديدي براي شناخت معناي جن مي‌گشايد. ✳ نگاهي اجمالي به مواردي كه كلمات جن (در برابر )، جانّ (در برابر انسان) و جِنّه (در برابر ناس) در قرآن به كار رفته‌است، به روشني نشان مي‌دهد كه بر خلاف تصور عمومي، جن نه موجودي خاص، بلكه وصف عامي است از انواع پديده‌ها و موجوداتي همچون آدميان، كه به گونه‌اي حالت پوشيدگي و پنهاني در آنها وجود دارد و اتفاقاً در بيشتر موارد، اين وصف حالتي از را بيان مي‌كند ." ✒ اقاي عبدالعلي بازرگان 💫💫ادامه دارد https://v.ht/aljenn @quranpuyan
📖 ؟ 🔷 در امور روزمره دنیوی 👈خداوند متعال در سوره پس از نقل داستان نابود شدن محصولات باغ افرادی که تصمیم گرفته بودند از محصولات به بینوایان کمک نکنند، می فرماید: كَذَلِكَ الْعَذَابُ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ عذاب [دنيا] چنين است و عذاب آخرت اگر مى‏ دانستند قطعا بزرگتر خواهد بود 🔥(۳۳) https://goo.gl/1GaVNV ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶۱-۵۸ از تفسیر نور ۱- در بهشت مرگ و نیستی راه ندارد. «إِلاّ مَوْتَتَنَا الْأُولی» بر خلاف جهنّم،که مجرمان در اثر عذاب می میرند و دوباره زنده می شوند. ۲- مؤمنان گنهکار،ابتدا به جهنّم می روند و سپس به بهشت.زیرا عذاب پس از بهشت معنا ندارد. «وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ» ۳- سالم ماندن انسان در محیطهای فاسد،کاری ممکن ولی مشکل است. «إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» ۴- نجات از دوستان بد در دنیا و عذاب دوزخ در آخرت،رستگاری بزرگ است. «لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» ۵- عمل برای رسیدن به نعمت های بهشتی،منافاتی با اخلاص ندارد. «لِمِثْلِ هذا فَلْیَعْمَلِ» ۶- کارهای انسان در دنیا باید برای رسیدن به هدفی عالی و رستگاری بزرگ باشد وگرنه حسرت و خسارت است. «لِمِثْلِ هذا فَلْیَعْمَلِ» ۷- ایمان به تنهایی کافی نیست،عمل لازم است. «فَلْیَعْمَلِ الْعامِلُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹 بنا به پيشنهاد برخي مخاطبان و با هدف جامعيت بخشيدن به پستهاي كانال، از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص، هر روز فایل صوتی قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی و ترجمه آن صفحه ،در كانال ارسال نموده ایم. که از سال جدید ،فایل صوتی ترجمه نیز ارسال میشود. ♻♻ بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز، تاکنون سوره های : حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود و یوسف ،به اتمام رسید که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.👇 ✅ و به لطف پروردگار از امروز ، ، را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ : ❓ در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟ 🛑قسمت پنجم: اطلاعات بیشتر در مورد جن از سوره : نعمتهاي جنيان در سوره رحمان كدام است؟ تفسيري متفاوت از فباي الاء ربكما تكذبان در سوره رحمان 🔶خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ ﴿۱۴﴾انسان را از گل خشكيده‏ اى سفال مانند آفريد (۱۴) وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ ﴿۱۵﴾و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد (۱۵) فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۱۶﴾پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد (۱۶) "طبق مطالب آیه 14 سوره رحمان اصلِ وجودیِ جن با ما تفاوت دارد، ما، و جهانی که می شناسیم، از «مادّه» (عناصری که در جدول مندلیف لیست شده اند) به وجود آمده ایم، اما جن به تعبیر آیه 14 از چیزی بوجود آمده که (قاعدتا) باید بیرون از لیست مندرج در جدول مندلیف باشد و ظاهرا می باید به همین دلیل باشد که جن و ملائکه و روح را نمیتوانیم حس کنیم، نه چشم ونه دوربین ها ونه میکروسکوپ ها که ادامه چشم ما هستند، ونه سنسور های دقیق دیگر، تا کنون آنها را حس نکرده و گزارش علمیی در این مورد ثبت نشده، گرچه خیالبافی (از جنس «هری پاتر»ی و «جن گیر»ی وغیره و غیره) زیاد است. ظاهرا می باید منشاء وجودیِ جن چیزی باشد که در فیزیکِ ذراتِ بنیادی به آن «ضد مادّه» میگویند. ✅ در هر حال جنّ وجود دارد زیرا در قرآن وجودشان صراحتا مهر تایید دارد و برایشان صفاتی ذکر شده، همانطور که برای ملائکه و روح شده است. از جمله صفاتشان این است که مانند انسان با شعورند و صاحب منطق می باشند و از همه مهمتر اینکه مانند انسان صاحب اختیارند. ✅ منابع مطمئنی که اطلاعاتی از آنها بما میدهد یکی همین سوره رحمان است و نیز و نیز آیات 29 تا 31 سوره احقاف ونیز آیات دیگری در اینجا و آنجای قرآن – مثلا آیه های 27 سوره حجر و 112 و 128 و 130 انعام و 12 و 14 سباء و 17 و39 نمل و 88 اسراء وغیره – است. ✳ توافق ها و تفاوت های در مقابل نعمت ها 🔷اگر سخن ما راجع به اختلاف ذاتیِ انسان و جن صحیح باشد - که ظاهرا بر اساس آیه 15، صحیح هم هست – واضح است که استفاده این دو نوع موجود نمیتواند یکسان باشد. 🔶واضح ترین موارد تفاوت ها در مورد نعمت های ردیف 9 و 10 است که جن نمیتواند از آنها استفاده کند زیرا نعمت های مذکور با ذات مادّیِ انسان تناسب دارد. ما غذاهای مذکور را که از جنس مادّه (عناصر جدول مندلیف) است تغذیه نموده و آنها را تبدیل به جزئی از وجود خویش میکنیم. اما جن که اساسا موجودی مادّی نیست چگونه غذای مادّی را تبدیل به وجود غیر مادّی خویش کند؟ 🔷👈لذا در اینجا به این نکته میرسیم که خداوند از آن لحاظ غذاهای انسانی را برای نیز نعمت قلمدادکرده که میدانسته عده ای از انسانها با درک اِشکال پیش گفته متوجه این نکته خواهند شد که منظور خداوند این بوده که ای ! کدام نعمت غذائیِ پروردگارتان را تکذیب میکنید و ای جنّیان! شماهم که نعمت های غذائیِ مشابهی (منتها از جنس ضدّ ماده که عملکرد آنها در وجود شما مانند عملکرد غذاهای مادی در وجود انسان ها است) دارید کدام نعمت های غذائی پروردگارتان را تکذیب میکنید؟ بنا براین معنی «فبای آلاء ربکما تکذبان» این خواهد بود که «ای انسانها و ای ! پس کدامیک از نعمتهای پروردگارتان که نمونه مادّیش را برشمردم ونمونه ضد مادّیش را که از دسترسی فکر انسانها خارج است برنشمردم ولی شماکه دارید استفاده میکنید میدانید چه میگویم را تکذیب میکنید؟» 🔶 به نظر می آید تا کنون هیچ مفسری به این فکر نیفتاده که چرا خداوند اینهمه ترجیع بند «فبای آلاء ربکما تکذبان» را تکرار فرموده! اینهمه تکرار؟ آنهم بی جهت؟ آنهم توسط کسی که حکیم مطلق است؟ 👈 تکرار زیاد ترجیع بند فوق مارا به این نتیجه میرساند که نعمت های برشمرده، نعمتهای هر دو نوع از موجودات است. یعنی اینکه منظور از دو مشرق، مشرق آدمیان و مشرق جداگانه جنیان است، و دو دریائی که با هم مخلوط نمیشوند دریاهای آدمیان (که در نقشه های جغرافیایی با جزئیاتش می شناسیم) و دریاهای جنیان (که هیچ اطلاعاتی از آن نداریم) است. خلاصه اینکه هم مانند ما زندگی های کاملی دارند و در مشرق ومغرب خویش اند و در دریاهای خویش کشتی رانی میکنند و استخراج گوهر های خویش را دارند واین دو نوع زندگی مفصل و کامل هیچ تداخل و تزاحمی ندارد." ✒ اقاي جمال گنجه ای، تفسیر سوره رحمان 💫ادامه دارد 👌👈برای مطالعه مشروح مطالب و نظرات سایر قرآن پژوهان به لینک زیر مراجعه نمایید👇 https://v.ht/aljenn @quranpuyan
‍ #دعاهای_روزانه دعای امام جواد(ع) خداوندا! اینک ظلم و بیعدالتی در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که قسط و مساوات را از بین برده و راه های هدایت را قطع نموده و حق و صدق و راستی و خیر و نیکی را از میان برداشته و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده، خیر و برکت از همه چیز رفته و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، گذرانده است. پروردگارا! به سلطنت و قدرت تو تکیه می کنیم که نجات مردم با عنایت و توجه تو است. پروردگارا! ریشه ظلم را قطع کن و رشته بیداد را پاره کن و بوق بدی را خاموش فرما! خدایا! کسانی را که از ستم بیزارند، عزیز فرما! ظالمان بدکار را بمیران تا آنان که در وحشت بسر می برند، آرام گیرند و انسانهای دلسوخته به آرامش رسند و پناهجویان پناه گیرند و آواره ها سامان یابند و فقرا غنی شوند و مظلوم، عزیز و ستمگر،خوار شود و غمها برطرف شود و دشواریها گشایش یابد و علم و آگاهی و صلح و آشتی فراگیر شود و تفرقه به اتحاد مبدّل شود و ایمان گسترش یابد. براستی که تو پاداش دهنده و روزی دهنده و احسان کننده ای... مهج الدعوات صفحه ۳۱۵ @quranpuyan
✅ حجابهاي از منظر آیت الله طالقانی "معلومات و دانشهای غرور انگیز اکتسابی نیز حجابهایی است که از تدبر در آیات و فرا گرفتن هدایت باز میدارد چه بسا اصطلاحات و دانشهایی که برای فهم دین و آیات کتاب حکیم بکار رفته که خود حجابی بر آن شده،😔 و تفسیرهایی از قرآن که تفسیر هنر و معلومات مفسر میباشد، تا آنجا که مفسر خواسته همه آراء و اندیشه های خود را مستند به قرآن سازد و با آیات وحی اتبات کند،😔 چه بسا روایات و احادیثی که از جهت سند و دلالت مغشوش و از جهت مفهوم حیرت انگیز است که در تفسیر و پیرامون آیاتی که خود برهان حق و نور مبین و هدایت متقین است مانند تارهایی تنیده گشته،😔 چه بسا مردم تنگ نظر و جامدی که در چهره تعبد به دین تفسیر سراسر آیات هدایت قرآن را جز با روایات اسلامی و غیر اسلامی که بررسی نشده جایز نمی شمارند، 😔 با آنکه اینگونه روایاتی که در تفسیر و معارف آمده مانند احادیث فقه و احکام منقّح نگردیده، و آنچه منقح شده بتفسیر همه آیات نمیرسد.بنا بر این نظر، باید همه آیات قرآن به روایات عرضه شود، با آنکه روایات را باید به قرآن عرضه داشت، و باید پیش از صدور این روایات مدتها هدایت به قرآن متوقف شده باشد. چنان که پیش از این اشاره شد احادیثی که از جهت سند متقن و از جهت دلالت محکم باشد مفسر آیات احکام و مؤوّل متشابهات و مبین بطون قرآن است و این غیر از فهم هدایتی قرآن میباشد بیش از این حجابها، حجابهای دیگری از بیماریهای اکتسابی و میراثی نفسانی و انحرافهای ذهنی و خویهای پست مانند غرور، کبر، حسد است، که هر یک منشأ و راه علاجی دارد. اینگونه حجابهاست که ذائقه فهم هر حقیقتی را فاسد و از لذت درک آن باز میدارد 👈چون بیشتر مسلمانان دچار همین گونه حجابها شدند از هدایت و بیروی قرآن محروم گشتند😔😔 مرحوم آيت الله طالقاني در مقدمه كتاب "پرتوي از قران" http://yon.ir/omPXL ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه قرآن پويان در #اینستاگرام را بازدید و تعقیب (follow) نمایید https://instagram.com/quranpuyan
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه قسمت دوم نکاتی از آیه وواعدنا در تفسیر تسنيم (اقای جوادی املی) ✅ ۱- بعضی روایات همین را تایید می‌کند که اول سی شب قرار بود که وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) مهمان ذات اقدس اله باشد و بعدا ده شب اضافه شده است لذا فرمود ﴿وَأَتْمَمْناها بِعَشْرٍ﴾ آن ده شب را برای دریافت تورات و مکالمه مستقیم ذات اقدس اله ... که آن ده شب نتیجه آن سی شب هست شاید این روایت ناظر به این باشد که در مقام اظهار و افشا اینچنین بود وگرنه میعاد اولی همان چهل شب است ✅ ۲- لیله چهل شب تفکیک شده است به یک سی شب و یک ده شب تا مشخص بشود که چهل شب مطلق نیست .یک سی شبی است یعنی یک ماه است . مشخص است که از اول ذی قعده است مثلاً تا پایان ذی قعده یعنی یک ماه یک دهه‌ای هم هست که دهه فجر است و لیالی عشرا ست و همان است که ضمیمه یک ماه ذی قعده می‌شود می‌شود چهل شب اگر بفرماید چهل شب خب ممکن است که از دهم یک ماه شروع بشود تا بیستم ماه دیگر این هم می‌شود چهل شب. ولی این نصاب خاص و آن معیار مخصوص نیست آن وصف مشخصی که برای اربعین گیری سودمند است همین اول ذی قعده است تا دهم ذی حجه گرچه همیشه اربعین گیری نافع است و اما آن اربعین گیری ماثور و مجرب همین اربعین گیری موسای کلیم (سلام الله علیه) است که از اول ذی قعده شروع می‌شود تا دهم ذی حجه ✅ ۳- این مواعده چهل شبه چهل شبانه روز بود حالا شرحش آن طوری که رد روایات هست این است که وجود موسای کلیم (سلام الله علیه) در این چهل شب که ضیف الرحمان بود نه خوابی داشت و نه غذایی روزش هم شب بود شبش هم شب بود اما تعبیر قرآن کریم این است که ما سی شب با او قرار گذاشتیم و ده شب هم اضافه کردیم شده چهل شب. نفرمود سی روز قرار گذاشتیم که او سی روز مهمان ما باشد و ده روز اضافه کردیم شده چهل روز. برای آن است که کسی که کار او روزانه است مثل روز کار می‌کند این نمی‌تواند اهل مناجات با شد روز همان است که ﴿إِنَّ لَکَ فِی النَّهارِ سَبْحًا طَویلاً﴾ روز همان است که انسان با کارهای عادی مانوس است شب همان است که ﴿وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقامًا مَحْمُودًا﴾ شب است و این چهل شبانه روز وجود مبارک موسای کلیم چهل شب بود نه اینکه چهل تاروز داشت چهل تا شب داشت و حضرت شبانه روز با خدا صحبت می‌کرد روز هم با خدا صحبت می‌کرد شب هم با خدا صحبت می‌کرد وقتیکه روز آدم کار سحر را بکند چنین روزی پر برکت است و می‌شود شب ✅ ۴-جریان اربعین موسای کلیم (سلام الله علیه) همانند اربعینهای دیگر به این معنا نیست که اگر کسی چهل شبانه روز مخلصا قیام کرد نتیجه را بعد از اربعین می‌گیرد بلکه به این معناست هر قدمی از این قدمهای چهل گانه را که برداشت به همان اندازه نتیجه را هم می‌گیرد ولی کمال نتیجه متفرع بر اربعین است یک وقت است که عدد اربعین نقش تعیین کننده دارد که اگر آن اربعین حاصل شد آن حکم حاصل است وگرنه اصلاً حاکم نیست اما جریان اربعین صباحا «من اخلص لله اربعین صباحا» «من اصبح لله اربعین» معنایش این نیست که اگر کسی چهل روز مخلص بود نتیجه می‌گیرد و اگر ۳۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه می‌گیرد یا ۱۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه نمی‌گیرد این طور نیست ✅نماز و واعدنا، دهه اول ذیحجه، بعد از نماز مغرب ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آدمیان به لبخندی کـه برلب می نشاننـد. و به احساس خوبی که برجا می نهند، و به دردی که از یکدیگر می کاهند، می ارزنـد! و ما بودنشان را می خواهیم چون وجودشان زمین را زیباتر می کند 🌸 سلام صبح به خیر روزتون پر از لبخندآفرینی و کاهنده دردهای دیگران باد @quranpuyan
🕋 در قرآن با سلام به شما مخاطبان گرامی هرساله با حلول ماه ذیحجه و برگزاری مراسم تمتع ، در کانال قران پویان آیات مرتبط با حج و کعبه را مرور میکردیم. امسال متاسفانه بخاطر شیوع بیماری کرونا این مراسم عظیم توحیدی انجام نمیشود . ضمن دعا به محضر ربوبی جهت ریشه کن شدن این بیماری و عادی شدن روابط انسانی و اجتماعی و برگزاری دوباره مراسم حج، از امروز مروری بر آیات حج و نکاتی از قران پژوهان در این زمینه خواهیم داشت: ✅ اهميت در قرآن: اهميت حج همين بس كه از زمان ابراهيم (سلام الله عليه) مطرح شده بود و نامگذاري سال هم به مناسبت حج بود. در جريان قرارداد بين موسي و شعيب (سلام الله عليهما) آنجا سخن از «ثماني حجج» است. در سوره «قصص» آيه بيست و هفتم اين‌ چنين فرمود: قٰالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى اِبْنَتَيَّ هٰاتَيْنِ عَلىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمٰانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ مٰا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شٰاءَ اَللّٰهُ مِنَ اَلصّٰالِحِينَ نفرمود «ثماني سنين» [بلكه] فرمود هشت حجِه؛ چون هر سال حج انجام مي‌شود. ماهي كه در او حج انجام مي‌شود «حِجه» است و هر سال يك بار حج انجام مي‌شد، سال را به احترام حج و به مناسبت حج حِجّه مي‌ناميدند. تفسیر_سوره_بقره آيت االه جوادی.آملی ✳ حج ،آيين است. خداوند در سوره حج ضمن اشاره به ساخت خانه كعبه توسط ابراهيم پاره اي از مناسك حج را كه به او وحي شده اعلام ميكند. در اولين خطاب ميفرمايد كه به همه مردم اعلام كن از همه نقاط به مكه بيايند. و چون براى ابراهيم جاى خانه را معين كرديم [بدو گفتيم] چيزى را با من شريك مگردان و خانه‏ ام را براى طواف‏ كنندگان و قيام ‏كنندگان و ركوع‏ كنندگان [و] سجده‏ كنندگان پاكيزه دار (۲۶) وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۲۶﴾ و در ميان مردم براى [اداى] حج بانگ برآور تا [زايران] پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى كه از هر راه دورى مى‏ آيند به سوى تو روى آورند (۲۷) وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ ﴿۲۷﴾ جهت مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه به لینک زیر مراجعه نمایید: https://v.ht/alhaj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۷۴-۶۲ أَذَلِكَ خَيْرٌ نُّزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ {62} آيا از نظر پذيرايى اين بهتر استيا درخت زقوم {62} إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِّلظَّالِمِينَ {63} در حقيقت ما آن را براى ستمگران [مايه آزمايش و] عذابى گردانيديم {63} إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ {64} آن درختى است كه از قعر آتش سوزان مىرويد {64} طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُؤُوسُ الشَّيَاطِينِ {65} ميوهاش گويى چون كلههاى شياطين است {65} فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ {66} پس [دوزخيان] حتما از آن مىخورند و شكمها را از آن پر مىكنند {66} ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِّنْ حَمِيمٍ {67} سپس ايشان را بر سر آن آميغى از آب جوشان است {67} ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِيمِ {68} آنگاه بازگشتشان بىگمان به سوى دوزخ است {68} إِنَّهُمْ أَلْفَوْا آبَاءهُمْ ضَالِّينَ {69} آنها پدران خود را گمراه يافتند {69} فَهُمْ عَلَى آثَارِهِمْ يُهْرَعُونَ {70} پس ايشان به دنبال آنها مىشتابند {70} وَلَقَدْ ضَلَّ قَبْلَهُمْ أَكْثَرُ الْأَوَّلِينَ {71} و قطعا پيش از آنها بيشتر پيشينيان به گمراهى افتادند {71} وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا فِيهِم مُّنذِرِينَ {72} و حال آنكه مسلما در ميانشان هشداردهندگانى فرستاديم {72} فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِينَ {73} پس ببين فرجام هشداردادهشدگان چگونه بود {73} إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ {74} به استثناى بندگان پاكدل خدا {74} ♻️ عصاره فراز آیات 62-74 : عذاب سخت و درد اور دوزخيان كه در دنيا بر ايين گمراه اجداد خود باقي مانده و پيام و هشدارهاي رسولان الهي را منكر شدند.اما بندگان مخلص خدا در بهشت كاميابند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا