تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو سیزده
✅آرزوهای دراز
کتاب حکمتها و اندرزها
ج۲۲،ص۱۴۹_۱۵۰
شخصی آمد حضور امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عرض كرد: چند كلمه نصیحت به من بگو. امام فرمود:👇👇
🕊از آن كسان مباش كه آرزوی سعادت آخرت را دارد ولی بدون سعی و عمل، و از آن كسان مباش كه می داند راهی كه می رود غلط و خطاست و می بایست توبه و بازگشت كند و می خواهد تصمیم به توبه و بازگشت بگیرد ولی همیشه این تصمیم را به تأخیر می اندازد به خیال اینكه هنوز وقت زیاد است و فرصت باقی است؛ هنگام سخن گفتن زاهدانه سخن می گوید؛ همه از فنا و زوال مادیات و دوام و بقای معنویات دم می زند و می گوید: همه از فنا و زوال مادیات و دوام و بقای معنویات دم می زند و می گوید: دنیا نیرزد آنكه پریشان كنی دلی، و انسان نباید گوهر نفیس جان خود را به امور پست و حقیر مادی بفروشد، ولی همینكه از سخن به عمل می آید حریصانه و طمعكارانه عمل می كند و تمام سخنان زاهدانه و عارفانه ی خود را از یاد می برد.
🕊 اگر دنیا به او رو بیاورد هرگز سیر نمی شود و همیشه فریاد «هَلْ مِنْ مَزید» وی بلند است و اگر دنیا به او پشت كرد و محروم شد نمی تواند عزت و آزادمنشی خود را در سایه ی قناعت حفظ كند وتن به خواری و ذلت می دهد؛ از شكر و سپاسگزاریِ آنچه دارد عاجز است و نمی تواند آنها را آنچنان كه می بایست اداره كند و طمع به زیادتر بسته است؛ نیكان و صالحان را دوست می دارد ولی مثل آنها عمل نمی كند، و گنهكاران را دشمن می دارد و در عین حال داخل حزب و جمعیت آنهاست و خودش یكی از آنهاست.
🕊از مردن سخت می ترسد، چون می داند چه اندازه گناهكار است و در عین ترسی كه از مرگ دارد باز به اعمال زشت خود ادامه می دهد؛ وقتی بیمار می شود و در بستر می افتد از كردار خود پشیمان می شود و چون بهبود یافت و سلامت بازگشت، دومرتبه در غفلت فرو می رود؛ در وقتی كه ابتلا و گرفتاری [ندارد] مغرور و از خودراضی است و همینكه یك نوع گرفتاری برایش پیش آمد، به ناچیزی خود اعتراف و اقرار می كند؛ در امور مادی دنیایی یك خیالی او را به حركت و جنب و جوش می آورد ولی برای قایقی كه سعادتمندی او وابسته به آنهاست در عین اینكه شك ندارد و یقین دارد، از جا نمی جنبد.
🕊همیشه معصیت را قبل از وقت پیش خرید می كند و توبه را در وقتش تأخیر می اندازد؛ گناه دیگران اگر هم كوچك باشد در نظرش بزرگ می آید در صورتی كه خودش گناهان بزرگتر از آن را مرتكب می شود، و در عوض طاعتهای كوچك خودش در نظرش بزرگ جلوه می كند در صورتی كه همان طاعت را وقتی كه دیگری انجام دهد آن را كوچك می پندارد.
بالطبع همچو آدمی غفلت با اغنیا را بر بیداری با فقرا ترجیح می دهد .
👈چقدر خوب علی علیه السلام فاصله ی خیال و آرزو را با عمل و حقیقت در ضمن این جمله ها بیان كرده كه بهتر از این نمی شود بیان كرد، و چقدر خوب انسان را به خودش می شناساند و خوب خودش را به خودش معرفی می كند. 👌👍
این خیال و آرزو انسان را فریب می دهد، گمان می كند خیال و آرزوی «خوبی» كه در دِماغ و دلش بود پس خدا را شكر كه از خوبان است. باید بداند كه تنها عمل خوب و كار نیك است كه انسان را در زمره ی نیكان قرار می دهد.
🔷قرآن كریم می فرماید: «برای انسان جز به مقداری كه سعی كرده و عمل نشان داده نیست. » اساس سعادت بشر در دنیا و آخرت عمل است و سعی و كوشش.👌
جهان جهان حركت و تكاپو و فعالیت است، یك قطره و یك ذره بیكار نیست. ابر و باد و مه و خورشید و فلك و همه چیز دیگر همه در كار و گردش و فعالیت اند، هركدام در راه خود و مدار خود در حركت اند.
انسان هم مثل همه ی موجودات دیگر مداری و خط سیری دارد و اگر بخواهد به سعادت نائل شود باید مدار خود را طی كند.
معمولاً افرادی كه از لحاظ روح و روان، سالم و با نشاطاند و انحرافی پیدا نكرده اند، كمتر به تخیّل و بهم بافتن آرزوهای دور و دراز و نامعقول می پردازند؛ همیشه عملی فكر می كنند و عملی آرزو می كنند، یعنی آرزوهای آنها در جهت همان مداری است كه در زندگی دارند، روی بال و پر خیال نمی نشینند و آرزوی امور ناشدنی را نمی كنند.
ولی افراد ضعیف كه مبتلا به بیماری روانی هستند و نشاط عمل ندارند و در وجودشان همت و اراده ای موجود نیست، بیشتر بر مركب سریع السیر خیال سوار می شوند و با خیالاتْ خود را سرگرم می سازند و كمتر به عمل و فعالیت توجه می كنند و به اصطلاح دینی مبتلا به «طول امل» می شوند و آرزوهای نامعقول می كنند؛ همان طوری كه افراد ضعیف یك خاصیت دیگر هم دارند و آن اینكه زیاد آه و ناله می كشند، در فكر چاره و اصلاح كار خود نیستند.
🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه #وواعدناموسي
قسمت سوم:
اينكه به ۳۰ شب اول ، ۱۰شب اضافه ميشود مي تواند دو حالت داشته باشد:
۱-قرار اول براي رسيدن به هدف كافي نبوده وبايد با اضافه كردن جندشب ديگر به عدد ۴۰ ميرسيده است(با توجه به اهميت وخواص عدد ۴۰)
۲-بدون تاكيد زياد بر طول دوره ،زمان انتها يا پايان ميقات به موعد خاصي منتهي گردد.
با توجه به پست بالا كه اين ۱۰ شب اضافه شده ،همين دهه اول ذيحجه بوده است،پس زمان پايان ميقات روز #عيدقربان بوده است.
واين يعني كه عيد قريان فقط منحصر به زندگي #ابراهيم نيوده و اين روز در سرنوشت #موسي نيز مهم بوده است.
مطابق مناسك حج كه از زمان ابرهيم تشريع شده است"وارنا مناسكنا"حاجيان پس از وقوف در #عرفه وكسب معرفت (خودشناسي وخداشناسي) در روز نهم ذيحجه ،
شب دهم به صحراي مشعر ميروند (بدون هيچ منزلگاه معيني -اجتماعي از سفيد پوشان منتظر) تا تصوير كوچكي از قيامت را در ذهن مجسم كنند.
با طلوع افتاب روز دهم به سرزمين منا ميروند تا شيطان بزرگ را رمي جمره كنند واز ان تبري بجويند.
سپس به ياد ابراهيم خليل در اطاعت از اوامر معبود گوسفندي #قرباني مي كنند .انگاه تقصير ميكنند يا سر مي تراشند.
پس از مراحل با لاست كه تمام #محرمات احرام (بجز ۲ مورد ) برانها حلال ميشود و اجازه ورود به حريم وخانه معبود را پيدا مي كند.و بايد به طواف بيت اله برود.👉
👈پس هم موسي وهم حاجي بايد #مناسكي وادابي را رعايت كنند تا ظرفيت تعالي ورسيدن به مرتبه اي بالاتر (بسته به هدف ) را پيدا كنند.
براي رضاي معبود و رسيدن باو ،بايد نقشه راه را همانطور كه او گفته طي كرد.
http://yon.ir/Qpt28
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآن چه میگوید
#وظایف_فردی مسلمان در قرآن کریم
#سستی در نماز
در سوره ماعون از افرادی که در #نمازشان سستی میکنند بشدت انتقاد شده و کار انها را در ردیف تکذیب کنندگان و بی اعتقادان به معاد دانسته است.
بسم اللّه الرحمن الرحيم
💫✨ارايت الذى يكذب بالدين (1) فذلك الذى يدع اليتيم (2) و لا يحض على طعام المسكين (3) فويل للمصلين (4)
الذين هم عن صلاتهم ساهون (5) الذين هم يراون (6) و يمنعون الماعون (7)
(اى رسول ما) آيا ديدى آن كس (وليد مغيره ) را كه روز جزا را انكار كرد؟ (1).اين همان شخص (بى رحم ) است كه يتيم را از در خود به قهر ميراند (2).
و كسى را بر اطعام فقير ترغيب نمى كند (3).
پس واى بر آن نمازگزاران (4).
كه دل از ياد خدا غافل دارند (5).
همانان كه (اگر طاعتى كنند) به ريا و خودنمايى كنند (6).
و ديگران را از ضروريات زندگى منع مى كنند (7).
📚در تفسیر المیزان این گونه آمده است:
🔺اوصاف تكذيب كنندگان دين : راندن يتيم، عدم اهتمام به طعام مسكين، سهل انگارى در #نمازگزاران، رياكارى و منع (ماعون)
فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون
🔻يعنى آنهايى كه از #نمازشان غافلند اهتمامى به امر #نماز ندارند، و از فوت شدنش باكى ندارند چه اينكه به كلى فوت شود و چه اينكه بعضى از اوقات فوت گردد، و چه اينكه وقت فضيلتش از دست برود و چه اينكه اركان و شرايطش و احكام و مسائلش را ندانسته #نمازى باطل بخوانند.
در آيه شريفه تكذيب گر روز جزا به چنين #نمازگزارانى تطبيق شده، چون حرف (فاء) كه بر سر جمله آمده مى فهماند جمله مزبور نتيجه تكذيب روز جزا است و مى رساند چنين #نمازگزارانى خالى از نفاق نيستند، چون تكذيب روز جزا تنها به اين نيست كه به كلى آن را منكر شود، كسى هم كه تظاهر به ايمان مى كند و #نماز مسلمانان را مى خواند، اما طورى مى خواند كه عملا نشان مى دهد باكى از روز جزا ندارد، او نيز روز جزا را تكذيب كرده.
📚در تفسير قمى در ذيل آيه شريفه (الذين هم عن صلاتهم ساهون ) آمده كه منظور از اين جمله كسانى هستند كه به كلى نماز را ترك كنند، زيرا اگر صرف سهو آدمى را مستوجب ويل سازد، بايد همه مستوجب باشند، چون هر انسانى و مسلمانى در نمازش سهو مى كند،
امام صادق (عليه السلام) در ذيل اين آيه فرموده : منظور تأخير نماز از اول وقت و بدون عذر است.
📖و در كتاب خصال از على (عليه السلام) آمده كه در ضمن حديث چهارصد بندى فرمود: هيچ عملى نزد خدا محبوبتر از #نماز نيست، پس مبادا هيچ كارى از كارهاى دنيا شما را از #نماز در اول وقتش باز بدارد، براى اينكه خداى عزوجل اقوامى را به همين جرم مذمت نموده و فرموده : (الذين هم عن صلاتهم ساهون ) يعنى كسانى كه از در غفلت نسبت به امر نماز و اوقات آن سهل انگارى مى كنند.
http://yon.ir/bpT5o
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا
🕋 #حج در قرآن
قسمت پنجم
✳️ احکام #احرام بستن و محرمات آن
در سوره #مائده احکام ممنوعیت #صید و #شکار حیوانات خشکی در حین احرام(محرم بودن) و #کفاره نقض آن نیز بیان شده است.
یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ
وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَو عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ
عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَف وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿۹۵﴾
👈مکارم: اي كساني كه ايمان آورده ايد شكار را در حال احرام به قتل نرسانيد
👈و هر كس از شما عمدا آنرا به قتل برساند بايد كفاره اي معادل آن از چهار پايان بدهد، كفاره اي كه دو نفر عادل از شما معادل بودن آنرا تصديق كنند، و به صورت قرباني به (حريم) كعبه برسد،
👈يا (بجاي قرباني) اطعام مستمندان كند يا معادل آن روزه بگيرد تا كيفر كار خود را بچشد،
👈خداوند از آنچه در گذشته واقع شده عفو كرده است و هر كس تكرار كند خداوند از او انتقام ميگيرد و خداوند توانا و صاحب انتقام است.
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۹۶﴾
فولادوند:
👈#صيد_دريا و ماكولات آن براى شما #حلال شده است تا براى شما و مسافران بهره اى باشد و[لى] #صيد_بيابان مادام كه محرم مى باشيد بر شما #حرام گرديده است و از خدايى كه نزد او محشور مى شويد پروا داريد.
http://yon.ir/Qp491
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است:👇👇
در قران كريم.چه #فقهايي مجاز به فتوا و #تقليد شدن هستند؟ در چه مسايلي بايد تقليد كرد؟
👈يكي ديگر از نكات متمايز نظرات ايت اله صادقي تهراني در باب تقليد،اين است كه وي اتباع احسن را تنها وظيفه مكلفان وعوام نمي داند بلكه معتقد است مجتهدان و فقيهان نيز بايد با مشورت باهم به قول احسن برسند تا از اين تعدد فتواها هم خارج شد.
✔️"مسأله ی 12- انتخاب احسن الاقوال يك مسئوليت عمومى و شرعى است كه تكليف شرعى عموم مجتهدان و مقلدان و محتاطان را مشخص و معيّن مى كند. چون اطلاق لفظ عباد در آيه شريفه شامل همه ى مكلفّان اعم از علما، يا غير علما كه مقلدان و عوامانند مى باشد و نه فقط علما و مجتهدان، با اين امتياز كه اينان بايد اضافه ى بر نظرات خودشان نظرات همكاران و همراهان خود را نيز با براهينشان بررسى كنند و بهترينشان را با برهان مورد پسندشان پيروى نمايند كه «امرهم شورى بينهم» (سوره ى شورى، آيه ى 38) خود وسيله اى جمعى براى دستيابى به «احسنه» است.
و ديگران هم كه توان و يا فرصت اين گونه اجتهاد را ندارند بايستى در يافتنِ «احسن القول» اجتهاد كنند، كه به وسيله اى شرعى مانند گواهى دو عادل آگاه و شياع ميان قرآن پژوهان و شهرت سالم و با اساس برمبناى قرآن، بدون معارضِ برابر يا قوى تر، و يا هر وسيله ى ديگرِ شرعى از شايسته ترين مجتهدان پيروى كنند كه برحسب حديث حضرت امام عسكرى عليه السلام داراى چهار ويژگى كمياب باشند، و آيا آگاهى بر اين چهار شرط مهم بدون بررسى دقيق و به كار بردن عقل و فكر در پرتو ايمان امكان پذير است؟ هرگز!.
جهت مطالعه قسمتهای قبلی کلیک کنید👇
http://yon.ir/Qp8232
✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه #وواعدناموسي
قسمت چهارم:
#تكاليف براساس #توانايي است.
هر كه توانايي واستطاعت(جسمي ،مالي،قانوني وروحي-ظرفيت-) دارد بايد اين ايام، قصد حج خانه خدا رابنمايد. تا با اجراي مناسك ،از بركت وهدايت وعده داده شده بهره مند شوند.
"و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايي رفتن به سويش دارند. و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده)، خداوند همواره از جهانيان بي نياز است. آیه ۹۷ سوره ال عمران
كساني كه مستطيع (از همه جوانب)نيستند درسرزمين خود بمانند وبه ساير مسئوليتهايي كه درحد توانشان است ،بپردازند. 👉
اما انانكه با اعمال و مناسك قبلي ،ظرفيت وتوان انجام ماموريت ها ي بزرگتر را پيدا كرده اند هم نبايد به حج بيايند .ميقات انها جاي ديگري است.
👈لذا امام حسين روز ۸ ذيحجه به همراه گروهي ديگر از رهاشدگان از ظاهر بايد مكه را به مقصد ديگري براي احياي دين خدا ترك كند
وموسي نيز به #حج نميرود بلكه به كوه #طور ميرود تا دين خدا را دريافت كند.
پس اي مسلمان راه نيافته به بيت الله الحرام
👈به خود بيانديش و ببين ظرفيت هاي مادي ومعنوي تو ،اقتضاي انجام چه ماموريتي را دارد؟ #حج تو همان است.👉
سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qpt28
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچه می گوید
#جملات زیبا از قران کریم
#خودشناسی
🐚🕸🐚🕸🐚🕸
🕸🐚🕸🐚
🐚🕸
🌸🍃🌸وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلاٰ تُبْصِرُونَ (٢١) ذاریات
🌿🌱🌿🌱🌿🌱
🍃اولین کسی را که باید بشناسم #خودم هستم
(تمایل، خودآگاهی)
🍃اولین کسی را که باید به وی راه یابم #خودم هستم
(خودیابی، فروتنی و خویشتن پذیری)
🍃اولین کسی که باعث مشکلات برای من می شود، #خودم هستم
(صداقت با خود)
🍃اولین کسی که باید تغییر و عوض شود #خودم هستم(تمایل)
🍃اولین کسی که می تواند تغییر کند #خودم هستم
(پذیرش، مسئولیت پذیری)
🍃اولین کسی را که باید هدایت و راهنمایی کنم #خودم هستم
(روشن بینی، بیداری روحانی)
🐚🕸 @hefzequranchannel
🕸🐚🕸🐚
🐚🕸🐚🕸🐚🕸
http://yon.ir/ClDjr
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋 #حج در قرآن
قسمت ششم
احکام #احرام بستن و محرمات آن
از دیگر اعمالی که در حال احرام بر فرد زائر( #محرم)حرام است ،جدال و آمیزش با همسران است.
سوره بقره آیه ۱۹۷ باین موضوع اشاره کرده است:
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ
وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ ﴿۱۹۷﴾
مکارم: حج، در ماههاي معيني است! و كساني كه (با بستن احرام، و شروع به مناسك حج،) حج را بر خود فرض كرده اند، (بايد بدانند كه) در حج، #آميزش جنسي با زنان، و گناه و جدال نيست!
و آنچه از كارهاي نيك انجام دهيد، خدا آن را ميداند. و زاد و توشه تهيه كنيد، كه بهترين زاد و توشه، پرهيزكاري است! و از من به پرهيزيد اي خردمندان!
http://yon.ir/Qp491
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصد و چهارده
تفسیر سوره #جاثیه
قسمت چهاردهم از جلد پنجم کتاب
#آشنایی_باقرآن
✅غرور و توهم مستكبران
عرض كردیم كه این سوره از سور مكیه است و در مكه نازل شده است. در مكه آنهایی كه با قرآن طرف بودند و آیات قرآن ناظر به آنهاست و شأن نزول آیات قرآن متوجه آنهاست اشراف مكه بودند. بر عكسِ مؤمنین و مسلمین كه بیشتر یا همه شان از طبقه ی مستضعف بودند، مخالفین از طبقه ی اشراف و #مستكبرین و ملأ مكه بودند كه قرآن این تعبیرات را درباره ی آنها ذكر كرده است.
بیشتر آیات ربا هم در مكه نازل شد؛ و اینها نزول قرآن را خطر بزرگی برای كیان و هستی و زندگی و وضع خودشان می دیدند و [به این مطلب ] تصریح هم می كردند. بت واقعی اینها پولها و ثروتها و سرمایه هاشان بود و تكیه ی اینها هم بیشتر روی همین بود، و حتی مفسرین نقل كرده اند- و از خود آیات قرآن كاملاً این مطلب استنباط می شود، این توهم و غرور كه برای خیلی افراد پیدا می شود- اینها پولها را كه جمع می كردند، می گفتند این پولهارا كی به ما داده؟
خدا به ما داده چرا خدا به ما داده؟ لابد ما را بهتر از دیگران می دانسته كه به ما داده.
اینهایی كه ندارند چرا ندارند؟ چون خدا به اینها نداده. چرا نداده؟ از بس آدمهای بدی هستند. اینها از بس آدمهای بدی هستند خدا به اینها چیزی نداده و ما از بس آدمهای خوبی هستیم خدا به ما داده. آخرت را هم به مقیاس دنیا #حساب كنید و نتیجه بگیرید؛ مسلّم آخرت ما هم از #آخرت اینها بهتر است. به همین دلیل كه دنیای ما بهتر است آخرت ما هم بهتر است! از آیات زیادی از قرآن این نكته استفاده می شود.
در سوره ی «یس» خواندیم كه: «وَ اِذا قیلَ لَهُمْ اَنْفِقوا مِمّا رَزَقَكُمُ اللّهُ قالَ الَّذینَ كَفَروا لِلَّذینَ امَنوا أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ یَشاءُ اللّهُ اَطْعَمَهُ»
وقتی می گفت از این مالتان به فقرا بدهید، [می گفتند] به اینها بدهیم؟ ! اینها اگر قابل این دادن بودند خدا خودش به اینها می داد، چرا ما بدهیم؟ به دلیل اینكه خدا نداده ما هم نباید بدهیم، برای اینكه اینها خیلی آدمهای بدی هستند!
قرآن می گوید: «وَ لایُغْنی عَنْهُمْ ما كَسَبوا شَیْئاً» این پول و ثروتها كه امروز در دنیا برای اینها مایه ی هر چیز است و خیال می كنند همه چیز به اینها خواهد داد (بتهای واقعی شان) آنجا یك ذره به دردشان نمی خورد؛ «وَ لا مَا اتَّخَذوا مِنْ دونِ اللّهِ اَوْلیاءَ» ونه بتهای ظاهری شان، یعنی آن بتهایی كه می روند در مقابل آنها قربانی می كنند، نیاز می كنند خم و راست می شوند، [مانند] بت هُبَل، بت عُزّی .
آنجا نه پولشان به دردشان خواهد خورد و نه این بتها. باز تأكید می فرماید كه «وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ» برای اینها عذاب بسیار بزرگی وجود دارد.
«هذا هُدًی وَ الَّذینَ كَفَروا بِایاتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ اَلیمٌ» (در این آیه پنج بار تهدید به عذاب آمده است) قرآن هدایت است (نمی گوید قرآن #هدایت كننده است، می گوید قرآن محض هدایت است) ، آنها كه به آیات پروردگارشان- كه محض هدایت است- كفر و عناد می ورزند عذابی دردناك از نوع پلیدی (عذاب بسیار پلیدی) خواهند داشت.
در آن آیه ما داشتیم كه «تِلْكَ ایاتُ اللّهِ نَتْلوها عَلَیْكَ بِالْحَقِّ» اینها آیات الهی است كه ما به حق بر تو تلاوت می كنیم. قبلش هم آیات كونیّه را ذكر كرده بود. در وسط وارد شد درباره ی افرادی كه آیات خدا را تكذیب می كنند و در مقابل آیات حق می ایستند و می گویند همه ی این حرفها دروغ است، هیچ چیزی را قبول نداریم، در باره ی اینها بحث كرد، دومرتبه وارد اصل مطلب می شود.
اینجا باز مخاطب همه ی مردم دنیا هستند: «اَللّهُ الَّذی سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِیَ الْفُلْكُ فیهِ بِاَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرونَ» . عطف به آیات اول است كه فرمود: «اِنَّ فِی السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ لَایاتٍ لِلْمُؤْمِنینَ. وَ فی خَلْقِكُمْ وَ ما یَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ ایاتٌ لِقَوْمٍ یوقِنونَ. وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ ما اَنْزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ فَاَحْیا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ ایاتٌ لِقَوْمٍ یَعْقِلونَ» . دومرتبه وارد همین گونه مسائل می شود: اللّه است، خداست آن كسی كه دریاها را مسخَّر شما قرار داده است كه كشتیها بر روی این دریاها جریان پیدا كنند و شما از منافع
دریاها استفاده كنید و شما یك بهره ی معنوی ببرید و آن این است كه خدای خودتان را بشناسید و شكرگزار باشید
🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه #وواعدناموسي
قسمت پنجم
گویا حضرت موسی بن عمران #میقاتی داشت وآن در طور بود
ابراهیم خلیل هم #میقاتی درمنی داشت دهم ذیحجه که فرزند را تقدیم خدای مهربان کرد
واما از همه اینها بالاتر #میقات فرزند رسول خدا (ص) در #عاشورا بود که نه یک فرزند بلکه همه فرزندان وهرچه داشت یکجا به پیشگاه محبوب پیشکش کرد وبعد هم در گودال قتلگاه عرضه داشت
الهی رضا بقضائک و ......
ایا میقاتی از این بالاتر سراغ دارید ؟
دكتر سیدمحسن میرباقری
http://yon.ir/Qpt28
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋 #حج در قرآن
قسمت هفتم
✅ #طواف بر دور كعبه، #نماز در #مقام_ابراهیم
👌يكي از مناسك حج چه #عمره و چه #تمتع ،طواف دور خانه خداست.يعني حاجي بايد #هفت بار دور خانه خدا از يك نقطه خاص و دريك جهت خاص با آداب خاصي بچرخد.
در برخي آيات به اين عمل عبادي اشاره شده است:
👈از جمله در سوره حج كه خداوند به حضرت ابراهيم مناسك حج را آموزش داده به طواف كعبه پس از انجام قرباني اشاره كرده است.
👌همانطور كه ميدانيد در حج واجب ، پس از #قرباني كردن و #تقصير و #حلق(تراشیدن سر)انجام طواف و نماز طواف ،سپس #سعی_بین_صفا_و_مروه و سپس طواف دیگری موسوم به #طواف_نساء واجب است.كه در سوره حج به این طواف اشاره شده است.
تا شاهد منافع خويش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى (۱۲-۱۰ #ذيحجه)بر دامهاى زبان بسته اى كه روزى آنان كرده است ببرند پس از آنها بخوريد و به درمانده مستمند بخورانيد (۲۸)
لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ ﴿۲۸﴾
👈سپس بايد آلودگى خود را بزدايند و به نذرهاى خود وفا كنند و بر گرد آن خانه كهن [=كعبه] طواف به جاى آورند (۲۹)
ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ ﴿۲۹﴾
http://yon.ir/Qp490
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا
با تبريك ايام و اعياد ماه ذيحجه
👈🌺به لطف خدا و استقبال كاربران از موضوع بررسي ايه #وواعدناموسی و ارتباط ان با ايام ذيحجه ،در کانال و سایت قرآن پویان
تالار گفتگوهاي قران پويان ،در جستجوي موضوعات زير در #گوگل ،در #صفحه_اول جستجو قرار دارد.
✅تفسير آيه وواعدنا موسي
✅نماز وواعدناموسي
✅وواعدنا موسي
جهت مشاهده نظرات مختلف
و یا ارسال نظر خودتون به لینک زیر مراجعه نمایید
http://yon.ir/Qpt28
❓❓به نظر شما چرا خواندن اين ايه (وواعدنا موسی) در نماز اين دهه توصيه شده وارتباط ان با حج چيست؟🤔
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه #وواعدناموسی
قسمت ششم
۳-در داستان هر سه قهرمان مرتبط با ايه که قبلا نام برده شد (موسی،ابراهیم و امام حسین) ،بحث #قرباني وريختن خون وگذشتن از خودوتمايلات خود مطرح است:
-ابراهيم براي اجراي امر خدا از فرزندش ميگذرد و چاقو را برگردن او ميگذارد واماده قرباني كردن است كه فرمان توقف ميرسد وگوسفندي براي قرباني فرستاده ميشود.
-موسي پس از بازگشت از #ميقات وقتي مي بيند قومش مشرك شده وگوساله پرست شده اند ،براي امرزش انها وقبول توبه انها توسط خدا مي گويد خودتان (همديگر)را بكشيد.
نحوه اجراي اين دستور هم طبق اخبار وروايات رسيده ،جالب است (حتما بخوانيد.در يك زمان خاص همه با سر وروي پوشيده وشمشيرهاي افراخته بطرف هم حمله ميكنند)
ظاهرا پس از اجراي قسمتي از حكم ندا ميرسد كه توبه انها پذيرفته شده است.
-داستان امام حسين هم كه مشهور است براي احياي دين خدا خون خود وفرزندانش را نثار ميكند.
👈اينها حكايت از ان دارد كه #لبيك گفتن به خالق در مواضع مختلف ،متفاوت است. براي قبولي در بعضي امتحانات وماموريتهاي الهي بايد بتواني از (خون) خود يا عزيزانت بگذري .
بايد بتواني در صحنه هايي اجراي دستور نمايي كه سرنوشتت معلوم و محكوم به خروج از دنيا هستي. واين ها، #ظرفيتسازي ميخواهد.
بايد در كلاسهاي #ميقات شركت كرده باشي تا در امتحانات متناسب با سطح تو بتواني لبيك بگويي.
http://yon.ir/Qpt28
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
😃در ايام پر بركت ماه ذيحجه
آشنايان و دوستان تان را خوشحال كنيد .
در ثواب انها هم شريك شويد😋
با ارسال پیام بالا و معرفی کانال قرآن پویان ،
به آن دسته از دوستان و آشنايان خود كه فكر مي كنيد به مباحث قراني علاقه مندند
آنها را به میهمانی برسر سفره معارف قرآنی دعوت نموده و در ثواب آن نيزشریک شوید.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید
آیات وجملات #قصار
#شکر گزاری
🙏پروردگارا
امروز از تو می خواهم به من توفیق دهی که همواره #شکر گزار نعمت های تو باشم.
رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ َ (١٩)نمل
{خوشبختی از آن كسی ست كه
درفضای #شکرگزاری زندگی كند}
{چه دنيا به كامش باشدوچه نباشد
چه آن زمان كه می دود ونميرسد}
{وچه آن زمان كه گامی برنداشته
خودرا در مقصد می بيند}
💢خوشبختی یعنی آرامش درون
http://yon.ir/NO2nP
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋 #حج در قرآن
قسمت هشتم
✅ #طواف بر دور كعبه، #نماز در #مقام_ابراهیم
«ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ »﴿۲۹/#حج﴾
در تفسیر المیزان در ذیل آیه فوق چنین امده است:
كلمه (تفث ) به معناى چرك بدن است. و (قضاى تفث ) به معناى زايل كردن هر چيزى است كه به خاطر #احرام در بدن پيدا شده، مانند ناخن، مو، و امثال آن. و قضاى تفث، كنايه است از بيرون شدن از احرام و مقصود از جمله (و ليوفوا نذورهم ) اتمام هر تكليفى است كه با نذر و امثال آن به گردنشان آمده.
و مراد از (و ليطوفوا بالبيت العتيق ) بنابر آنچه در تفسير ائمه اهل بيت (عليهم السلام) آمده، #طواف_نساء است، چون خروج از احرام به طورى كه همه محرمات احرام حلال شود جز با طواف نساء صورت نمى گيرد و طواف نساء آخرين عمل حج است كه بعد از آن تمامى محرمات حلال مى شود.
و منظور از (بيت عتيق ) كعبه است كه به خاطر قديمى بودنش به اين نام ناميده شده، چون اولين خانه اى كه براى عبادت خدا در زمين ساخته شد همين كعبه بوده
همچنانكه قرآن كريم هم فرموده : (ان اول بيت وضع للناس للذى ببكه مباركا و هدى للعالمين ) و امروز قريب چهار هزار سال از عمر اين خانه مى گذرد و هنوز آباد و معمور است. و در آن روزهايى كه آيات مورد بحث نازل مى شود بيش از دو هزار و پانصد سال از عمر آن گذشته بود.
http://yon.ir/Qp490
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛