eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 در قرآن قسمت هشتم ✅ بر دور كعبه، در «ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ »﴿۲۹/﴾ در تفسیر المیزان در ذیل آیه فوق چنین امده است: كلمه (تفث ) به معناى چرك بدن است. و (قضاى تفث ) به معناى زايل كردن هر چيزى است كه به خاطر در بدن پيدا شده، مانند ناخن، مو، و امثال آن. و قضاى تفث، كنايه است از بيرون شدن از احرام و مقصود از جمله (و ليوفوا نذورهم ) اتمام هر تكليفى است كه با نذر و امثال آن به گردنشان آمده. و مراد از (و ليطوفوا بالبيت العتيق ) بنابر آنچه در تفسير ائمه اهل بيت (عليهم السلام) آمده، است، چون خروج از احرام به طورى كه همه محرمات احرام حلال شود جز با طواف نساء صورت نمى گيرد و طواف نساء آخرين عمل حج است كه بعد از آن تمامى محرمات حلال مى شود. و منظور از (بيت عتيق ) كعبه است كه به خاطر قديمى بودنش به اين نام ناميده شده، چون اولين خانه اى كه براى عبادت خدا در زمين ساخته شد همين كعبه بوده همچنانكه قرآن كريم هم فرموده : (ان اول بيت وضع للناس للذى ببكه مباركا و هدى للعالمين ) و امروز قريب چهار هزار سال از عمر اين خانه مى گذرد و هنوز آباد و معمور است. و در آن روزهايى كه آيات مورد بحث نازل مى شود بيش از دو هزار و پانصد سال از عمر آن گذشته بود. http://yon.ir/Qp490 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✴اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن آشنایی با مبانی نظرات اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 سئوال:علت تفاوت فتاوای امام خمینی در قبل از انقلاب و ماههای اولیه تشکیل حکومت،با نظرات متاخرشان چیست؟ قسمت سوم 🔹نمونه سه: 👇👇 و در جلوگیری از . ♦️الف)ماههای اول انقلاب: این تلقی هم از حکومت اسلامی وجود دارد که به اتکای قدرت و بقول امام با شمشیر احکام به اجرا گذاشته می شود و برای این کار، نهادی به نام حسبه یا امربه معروف تشکیل می گردد. در همان ماههای اول جمهوری اسلامی امام می فرمایند که ما یک دایره امر به و نهی از منکر باید درست کنیم و دستورش را به شورای انقلاب می دهند و آنجا تعبیر امام اینطور است: «این اداره مأمور است که در سراسر کشور، از منکرات به هر صورت که باشد، جلوگیری نماید»(صحیفه امام، ج9، ص213) پس اداره امر به معروف و نهی از ، برای این است که در کل جامعه جلوی "همه منکرات به هر صورت" گرفته بشود. در نتیجه حکومت، احکام را به اجرا می گذارد با همان تصور و مردم هم اگر بخواهند تخلف کنند، این دایره امر به معروف و نهی از منکر با آنها برخورد خواهد کرد. ♦️ب)سال 66 : دو روز بعد از پاسخ امام به نامه رییس سازمان صدا و سیما و رییس شورای نظارت (در هفته قبل ارایه شد) ، رئیس جمهور به امام نامه نوشت که آقا! این موارد بعضی هایش تحریک کننده است و برای غالب افراد تحریک کننده است. این را هم می شود تجویز کرد؟ آیا ما نسبت به این تحریکاتی که برای غالب افراد جامعه اتفاق می افتد و حرام است و ناشی از فیلم های تلویزیون است، مسئولیت نداریم؟ 👈 سؤال این است که آیا مسؤولین صداوسیما وظیفه دارند که آنچه برای بسیاری از مردم شهوت انگیز است، پخش نکنند؟» یا ما کاری به این نباید داشته باشیم و هرکسی خودش باید مواظب خودش و احساسات خودش باشد. ◾️امام چه پاسخی دادند؟ آیا فتوای خود را محدود و مقیّد کردند و بار جلوگیری کردن از زمینه گناه را بر عهده دولت گذاشتند؟ هرگز! بلکه فرمودند: 👇👇👇 «‌بسمه تعالی هر کس با تماشای این فیلمها دچار شهوت شود باید اجتناب کند و هر کس با شهوت‌ ‌به این فیلمها نگاه کند مرتکب گناه شده است»(صحیفه امام ج20، ص448) یعنی صداوسیما مسؤولیتی ندارد. وظیفه ای برعهده دولت و حکومت در اینگونه موارد نیست یعنی از بین بردن زمینه و مقدمات گناه و معصیت برعهده حکومت اسلامی نیست ☘☘☘☘☘☘☘☘ متن کامل پرسش رییس جمهور وقت و پاسخ امام خمینی چنین است: 👇👇👇 پاسخ استفتاء آقای خامنه ای (تماشای فیلمهای سیمای جمهوری اسلامی) ✳️ بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی ـ مد ظله العالی حضرتعالی در پاسخ به نظرخواهی مسئولان صدا و سیما در مورد و آهنگها پاسخ قاطعی به ابهامها بود و خیال مردم و مسئولین را از جهت فتوای حضرتعالی آسوده کرد. باقی می ماند این نکته که حضرتعالی جواز تماشای فیلمها را موقوف فرموده اید به اینکه انگیز نباشد. واقعیت اینست که تماشای پیکر عریان ورزشکاران برای بسیاری از زنان و تماشای چهره و حرکات بسیاری از زنان در فیلمها برای اغلب جوانان شهوت انگیز است. سؤال این است که آیا مسئولان صدا و سیما وظیفه دارند که آنچه برای بسیاری از مردم شهوت انگیز است پخش نکنند؟ و آیا ما به عنوان مسئولین کشور وظیفه داریم آنها را از تهیه و تولید و پخش آن منع کنیم؟ یا اینکه چنین وظیفه ای بر عهدۀ ما نیست و کافی است به مردم بگوییم هر که با تماشای این فیلمها دچار شهوت می شود به تلویزیون ما نگاه نکند؟ مستدعی است حقیر را در این مورد راهنمایی فرمایند. ادام الله عزّکم و ظلّکم. 2 / 10 / 66 ـ سید علی خامنه ای ] ⚜⚜⚜⚜ ✳️بسمه تعالی هر کس با تماشای این فیلمها دچار شهوت شود باید اجتناب کند و هر کس با شهوت به این فیلمها نگاه کند مرتکب گناه شده است. 3 / 10 / 66 روح الله الموسوی الخمینی 🌟🌸🌟🌸🌟🌟🌸🌟🌸 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام باقر (ع) «هركس به آنچه مى داند عمل كند، خداوند آنچه را نمى داند به او مى آموزد» ميزان الحكمه: ج۸، ص۱۱۹ ◾️سالروزشهادت نور دیده زهرا سپهر دانش و بینش،امام محمد باقر(ع) تسلیت باد @quranpuyan
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت هفتم در تفسير اين آيه ،قهرمانان داستان فقط موسي وابراهيم نيستند بلكه بايد به كربلا هم نگريست ورد پاي قهرمان عاشورا را در اين ايه هم جستجو كرد.به نظر من حضور اباعبداله در اين ايه ودهه اول ذيحجه وعيد قربان سه نمود دارد : 1-حجاج روز ۸ ذيحجه عزم رفتن به ميكنند.محرم ميشوند .از مكه بيرون ميروند تا دوباره پس از انجام اعمال به حريم بيت اله وارد شوند. اما امام حسين در همين دهه كه ما اين ايه را درنماز ميخوانیم وروز هشتم ،مكه را ترك ميكند اما نه به قصد عرفات ومنا بلكه به كربلا. ۲-درعيد ،ابراهيم الگوي حجاج است كه حاضر شد پسرش را در اجراي امتحان الهي به قربانگاه ببرد .پس از انكه چاقو را برگردنش گذاشت خدا گوسفندي را فرستاد وابراهيم را سرافراز از اعلام كرد. اما ۳۰ روز بعداز عيد قربان ،عاشورا ست كه فرزندان حسين بن علي در برابرش ذبح شدند واباعبداله اين داغ را هم تجربه كرد.😔 ۳-قرآن هم داستان ابراهيم را به امام حسين گره ميزند. ميپرسيد كجا؟ به آيات ۱۰۲ تا ۱۰۷ سوره نگاه كنيد: وفدیناه بذبح عظیم بسياري از مفسرين شيعه ذبح عظيم را امام حسين مي دانند. 👈پس قهرمانان اين ايه ابراهيم واسماعيل ،موسي وهارون ،پيامبر وعلي ،حسين و... هستند كه حاجيان وغير حاجيان در دهه اول ذيحجه انها را ياد مي كنند. http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللّهُمَّ ارزُقني رِزقا حَلالاً يَكفيني بار خدايا! روزى حلالى نصيبم كن كه در حدّ كفايت من باشد. امام باقر (ع) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ فردمسلمان درقرآن کریم رحم 🔖احادیثی درباره آیه_۱_سوره_نساء 💢💢جميل بن دراج گفت: از امام صادق عليه السلام در باره اين آيه شريفه قرآن پرسيدم: 🔰وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ اِنَّ اللّهَ كَانَ علَيْكُمْ رَقِيبًا 💢💢امام فرمود: منظور از ارحام، رابطه خويشاوندي مردم است. همانا خداوند سبحان، امر به صله رحم كرده و آن را بزرگ شمرده است. مگر نمي بيني كه خداوند صله رحم را با تقواي خويش در يك جا آورده است؟ - كافي، ج ۲، ص ۱۲۰، ح ۱ 🔰اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: صله رحم را به جا آوريد، هر چند كه با يك سلام باشد. http://yon.ir/7GEN5 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷با تشكر از همه دوستاني كه در عصرانه قراني 24 مرداد شركت داشتند 👈جهت پياده سازي فايل هاي صوتي مراسم و انتشار متن انها به همكاري شما نيازمنديم.🙏 🔻🔻لطفا افراد علاقه مند به نام كاربري زير پيام دهند. @farpuy
تصاويري از عصرانه قراني 24 مرداد،كتابخانه ملي
تصاويري از عصرانه قراني 24 مرداد،كتابخانه ملي
تصاويري از عصرانه قراني 24 مرداد،كتابخانه ملي
🕋 در قرآن قسمت نهم 🔻🔻اصول کتاب و عمل انسانی در برابر آزادي و اختیاری که به انسان داده شده ، او ماموريت دارد تا «نظام » را در زمین بپا کند تا بتواند برای همخواني سرود حمد و تسبیح الهي ، عملاً به صف همه آفریده های خدا در صراط مستقیم بپیوندد . وقتی انسان از امت واحده و صراط مستقیم جدا بیفتد ، تنها میماند . اما اگر به استاندارد امت واحده متعهد گردد ، به خوشبختي باز می گردد . امت واحده جایگاه بزرگی در كتاب دارد . کتاب ، «حـج» را به عنوان یک آیین پرشکوه جمعی قرار داده تا الگوی استاندارد امت واحده را به مردم بیاموزد . آیین حج ، الگوی امت واحده را در پرتو یکتاپرستی معنا می کند و آنرا به عنوان یک ترازو و میزان و الگوی نجات و خوشبختی بشر ، در ذهن و دل فرد و جامعه نهادینه می کند. عصارة عملی كتاب و اصول کتاب است . حج در بردارنده مباني اعمال دینی كتاب است . بر مبنای الگوی حج ، همه نظام های اجتماعی كه حقوق و حرمت انسانها و جانداران و محیط زیست را نادیده می گیرند و به آنها تجاوز می کنند ، ستمکار به حساب می آیند. ⬅️هر جامعه ای که از الگوي حج انحراف داشته باشد ، نامطلوب است اما براي بازگشت به آن ، کتاب خدا همراه با علوم و تجارب بشري و مشاوره ی عقلاي قوم مورد نیاز است . خانه خدا هم يكی از اصول معرفتي قرآن است و هم يك الگوي عملي برای جامعه آرمانی قرآن کریم . خانه خدا بهترین الگوي زندگی اجتماعی برای دستیابی به صلح و سازش و همبستگی و مهرباني و اتحاد با همه مردمان عالم است . «کعبه» ، در پرتو یکتاپرستی ، تفاوت دین و مذهب و رنگ و ملیت و نژاد نمی شناسد . حج گویاترین و روشن ترين راهنمای همزیستی انسانها است . حج الگوي تعهد به سلامت است. ما با همه کسانی که به یک خدا ایمان دارند ؛ به یک زمین به عنوان گهواره حیات باور دارند ؛ به یک نوع انسانی تعهد دارند و جایگاه واحدی برای کل جامعه بشری در روی زمین قائل اند و هیچگونه برتری میان بندگان خدا را نمی پذیرند - ✅ما با همه آنها اتحاد داریم: یک خدا ، یک زمین ، یک نوع انسانی" بخشي از مقاله تحقيقي " " تاليف آقاي مهندس مصطفي ملايري جهت كل مقاله به لينك زير مراجعه نماييد👇 http://yon.ir/Qpt2832 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اللهم ارزقنا حج بيتك الحرام عكس بيت الله الحرام،ارسال شده توسط يكي از حجاج عزيز امسال @quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو پانزده تفسیر سوره قسمت پانزدهم از جلد پنجم کتاب ✅نظم و ترتیب در دستگاه خلقت قرآن كریم كوشش دارد كه ما این نكته را درك كنیم كه هیچ چیزی در دنیا بر اساس تصادف به وجود نیامده و به وجود نمی آید. همه ی اینها «حساب شده» است. از نظر علمی این مطلب مسلّم است كه دنیایی كه ما می بینیم، با این همه اشیاء مختلف و متنوعی كه دارد: یكی خورشید است، یكی زمین، یكی ماه، یكی آب و یكی هوا؛ هوا باز اكسیژن دارد، ازت دارد؛ در زمین عنصرهای زیادی وجود دارد، درخت وجود دارد، انسان وجود دارد؛ این نظامی كه امروز ما می بینیم، زمین به دور خودش و به دور خورشید می چرخد؛ حسابهایی كه در این موارد وجود دارد [تصادفاً به وجود نیامده است. ] 👈اگر فرض كنیم كسی بیاید یك قالی را كه بافته اند باز كند، تبدیل می شود به یك رشته نخها، بعد بیاید نخها را هم از یكدیگر باز كند، تبدیل می شود به یك مقدار پشم و احیاناً پنبه. آنوقت شما نگاه كنید، همه چیز را علی السویه می بینید، می گویید پس آن نقش كو؟ آن نظم كو؟ آن تركیب كو؟ دیگر وجود ندارد. در اصل چه بوده؟ در اصل همه ی این قالی با این همه اختلافاتی كه شما اكنون می بینید، توده ای از پشم بوده كه همه چیز در آن علی السویه بوده است و اگر این پشم را به حال خود گذاشته بودند و دست صنعتگر و هنرمندی آن را تبدیل به نخ نكرده بود، بعد رنگ نكرده بود و بعد این نخهای رنگ شده را در یك نظام معیّن با یكدیگر نبافته بود، یك چنین موجود زیبایی با این نظم و ترتیب هرگز به وجود نمی آمد؛ یعنی خود این توده ی پشم قابل اینكه خودش را به یك قالی تبدیل كند نیست، یك دست هنرمند است كه این را تبدیل كرده است.👍 این دنیای ما، اول همین جور بوده، بعد هم همین جور خواهد شد، یعنی اگر همین طوری كه خدا وعده داده- و روزی هم خواهد شد- قدرت قاهره ی الهی بیاید بافته های این عالم را از هم باز كند (ما خودمان به منزله ی یك بافته هستیم، هر انسانی یك بافته است، هر درختی بافته ی دیگری است، هر حیوانی بافته ی دیگری است، آب و هوا همین طور) ما به یك ماده ی یكنواخت می رسیم كه هیچ چیزی با هیچ چیزی فرق ندارد، و اولش هم همین بوده، همه ی آن موادی كه این همه اشیاء متنوع [از آن ] ساخته شده است اموری متشابه بوده؛ یعنی در ابتدا گازهای پراكنده ای در عالم بوده و جز این چیزی نبوده، از اینها این همه چیزها و این همه نظم و ترتیب ها درست شده است. حال آیا همین طور تصادفی بوده كه از این ماده ی یكنواخت در روی زمین یك مقدار آب به وجود بیاید، اقیانوسها به وجود بیاید، موجود زنده به وجود بیاید، انسان به وجود بیاید، این چیزهایی كه همه به درد یكدیگر و به كار یكدیگر می خورند، هوای قابل تنفس وجود داشته باشد، روی زمین به این شكل در بیاید كه هم سفت باشد و هم نه آنقدر سفت كه غیر قابل سكونت باشد و نشود در آن كشاورزی كرد؟ اینها را همین طور به وجود آورد، یا نه، تمام اینها روی و حساب و بوده؟ قرآن اسم این را می گذارد «تسخیر» ، الهی. 👈البته در مسائلی كه كوچكتر است انسان زودتر درك می كند تا در نظام كل، [ولی ] نظام كل و نظام جزء فرق نمی كند.👉 ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸 https://telegram.me/quranpuyan
به نام خدا با تبريك ايام و اعياد ماه ذيحجه 👈🌺به لطف خدا و استقبال كاربران از موضوع بررسي ايه و ارتباط ان با ايام ذيحجه ،در کانال و سایت قرآن پویان تالار گفتگوهاي قران پويان ،در جستجوي موضوعات زير در ،در جستجو قرار دارد. ✅تفسير آيه وواعدنا موسي ✅نماز وواعدناموسي ✅وواعدنا موسي جهت مشاهده نظرات مختلف و یا ارسال نظر خودتون به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/Qpt28 ❓❓به نظر شما چرا خواندن اين ايه (وواعدنا موسی) در نماز اين دهه توصيه شده وارتباط ان با حج چيست؟🤔
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 😃در ايام پر بركت ماه ذيحجه آشنايان و دوستان تان را خوشحال كنيد . در ثواب انها هم شريك شويد😋 با ارسال پیام بالا و معرفی کانال قرآن پویان ، به آن دسته از دوستان و آشنايان خود كه فكر مي كنيد به مباحث قراني علاقه مندند آنها را به میهمانی برسر سفره معارف قرآنی دعوت نموده و در ثواب آن نيزشریک شوید. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت هشتم حضور در براي ارتباط ويژه با خدا حاجيان مطابق مناسك حج ابراهيمي براي ورود به خانه خدا وحتي حريم ان ،بايد در ميقات حاضر شوند وبا انجام اعمالي تعهداتي را بپذيرند.( شوند) تعهداتي در راستاي توجه به خالق ،خود وساير انسانها،حيوانات وگياهان ورعايت حرمت وحقوق انها موسي هم كه دراين ايام درحج نيست،براي سخن گفتن با خدا بايد در زمان مشخص به مكاني معين برود و در حضور يابد. 👈پس اي مسلماني كه حضور در حج وميقاتش برايت مقدور نبوده ،براي خود ميقاتي تعيين كن. در زماني خاص با پروردگارت صحبت كن .راز ونياز كن. ميقات تو مي تواند نيمه شب باشد يا روز عرفه يا عيد قربان . يا نه. 👈بيا زمان را ثابت كنيم. بيا از فردي بودن خارجش كنيم. مانند حج نمود جمعي هم بان بدهيم .👉 👈 ما همين نماز دوركعتي پس از نماز است. عملي خاص، در زماني خاص، با ذكري خاص كه مي توان بصورت جمعي هم در مساجد خدا انرا انجام داد.. پس نماز ماست. http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
صبح را به رسم ادب با سلام آغاز می کنیم و با اندیشه های نو برای بهتر بودن تلاش روزانه را آغاز می کنیم به امید آنکه امروزمان بهتر از روزهای قبل باشد روز بخیر @quranpuyan
قرآن چه ميگويد؟ ، و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْفَجْرِ {1}سوگند به سپيده دم وَلَيَالٍ عَشْرٍ {2}و به شبهاى دهگانه وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ {3}و به جفت و تک وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ {4}و به شب وقتى سپرى شود هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ {5}آيا در آنها براى انسانهاي خودكنترل، سوگند(و مفهوم باارزشي) هست؟ ☘️💐💐 -در معنا و مصادیق والشفع و الوتر نظرات مفسرين،متفاوت است .از انجا که سه قسم قبل سوره فجر، به مقاطع زمانی خاص اشاره دارد،انتظار میرود که الشفع و الوتر نیز مرتبط با زمان باشند.در این صورت میتوان روز و نهم(يا دهم و نهم) را که برخی مفسران مصداق این ایه دانسته اند،مناسب ترین فرضيه دانست. براي روز نهم ذيحجه ()در سوره بقره چنين امده است: 🔻بر شما گناهى نيست كه [در سفر حج] از فضل پروردگارتان [روزى خويش] بجوييد پس چون از كوچ نموديد خدا را در مشعر الحرام ياد كنيد و يادش كنيد كه شما را كه پيشتر از بيراهان بوديد فرا راه آورد (۱۹۸) پس از همان جا كه [انبوه] مردم روانه میشوند (به سوي سرزمين مني)شما نيز روانه شويد و از خداوند آمرزش خواهيد كه خدا آمرزنده مهربان است (۱۹۹) در اين آيات بر ذكر خدا و ،در روز نهم (عرفه)تاكيد شده است. 👈با این فرض،ایه 4نيز میتواند به اتمام شب دهم و طلوع سپیده دم عید اشاره داشته باشد. ⚜️اما آيا ارتباطي بين با مفاهيم سوره فجر وجود دارد؟🤔 درسوره حج براي قرباني كردن درحج،آيات زير وجود دارد: از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد اين گونه آنها را براى شما رام كرديم اميد كه شكرگزار باشيد 36 هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مىرسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده.37 آيت الله جوادي املي در تفسير سوره بقره بر اين باور است كه:"قربانی يعني چيزي كه عبد را به مولا نزديك كند، هر عملی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند و عامل قرب اوست قربانی خواهد بود؛ چه اينكه نماز_قربانی_نمازگذار است: «الصلاة قربان كل تقی» ، زكات قربانی زكات دهنده است چه اينكه در نهج‌البلاغه به اين صورت آمده است «إنّ الزكاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام» اين مضمون در نهج البلاغه هست؛ هر عمل عبادی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند قربانی اوست" ✅✅پس دو محور عمده در عيد قربان،اطعام سائلين و بي نوايان و نيز تقوا و نزديكي عبد به مولاست كه محور اولي بوضوح در آيه 18 سوره فجر (ولا تحاضون علي طعام المسكين×و محور دوم تلويحا در آيات 2و3و 29 سوره فجر نيز حضور دارند. 🖋سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8428 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ ﴿۲۹﴾ و بر گرد آن خانه كهن [=كعبه] #طواف به جاى آورند . كناررفتن پرده #كعبه در طوفان شب گذشته @quranpuyan
🕋 در قرآن قسمت دهم در آیه ۱۲۵ سوره بقره به نماز در اشاره شده است: وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۱۲۵﴾ و چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار داديم [و فرموديم] در مقام ابراهيم نمازگاهى براى خود اختيار كنيد و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد (۱۲۵) در تفسیر المیزان چنین آمده است: واتخذوا من مقام ابراهيم مصلى) الخ ، كانه اين جمله عطف باشد بر جمله (جعلنا البيت مثابة )، چون هر چند كه جمله اول خبر، و جمله دوم امر و انشاء است ، وليكن بحسب معنا آن جمله نيز معناى امر را دارد، چون گفتيم كه اشاره به تشريع حج و ايمنى خانه خدا دارد، پس برگشت معنايش به اين ميشود: (واذ قلنا للناس توبوا الى البيت ، و حجوا اليه ، و اتخذوا من مقام ابراهيم مصلى :) (بيادآر آن زمان را كه بمردم گفتيم : بسوى خانه خدا برگرديد، و براى خدا حج كنيد، و از مقام ابراهيم محل دعائى بگيريد). در كافى از كتانى روايت كرده كه گفت : از امام صادق (عليه السلام ) از مردى پرسيدم . كه دو ركعت نماز در مقام ابراهيم را كه بعد از طواف حج و عمره واجب است فراموش كرده ؟ فرمود: اگر در شهر مكه يادش آمد، دو ركعت در مقام ابراهيم بخواند، چون خداى عز و جل فرموده (واتخذوا من مقام ابراهيم مصلى ) و اما اگر از مكه رفته ، و آنگاه يادش آمده ، من دستور نميدهم برگردد http://yon.ir/Qp490 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: کیست؟ قسمت دوم ☘ متن زير سخنراني حجت الاسلام ايازي در جلسه حضوري قرآن پويان است كه در تاريخ 10خرداد 1395 برگزار شده است: ☘☘☘☘☘☘ ◀️ادله اینکه ما مخاطب قرآن هستیم👇👇 ادله اینکه ما هم مخاطب قرآن هستیم همانگونه که مردم عصر نزول قرآن بودند، فرقی بین ما و آنها از این جهت نیست. ✨دو گونه میتوان بحث کرد: ✔️1- از طریق خود قرآن و ادله درون دینی ✔️2- از طریق خود قرآن و ادله برون دینی قاعده اینست که وقتی ما میخواهیم استدلال کنیم که ما هم مخاطب هستیم باید یک منطق عقلی داشته باشیم، یک منطق درون دینی داشته باشیم؛ یعنی با شواهد و قرائن درون دینی سخن بگوییم. در ادله برون دینی، یک بار به مبانی عام تمسک میکنیم، یک بار به شواهد عقلی. ⬅️درباره ادله برون دینی، چند مبنا است:  ✔️1- اینکه واقعا این کتاب برای چه کسانی آمده است؟ گمان نمیکنم کسی از مسلمانها معتقد باشد که قرآن فقط برای آنها آمده است یعنی مسلمانها قبول دارند که قرآن برای همه اعصار و همه نسلها است. ما قرآن را به عنوان یک متن ابدی و جهانی میشناسیم. ✔️2- تلقی مخاطبان قرآن در طول این 1500 سال از این متن چه بوده است؟ بوعلی سینا، ملاصدرا، فارابی، اینهایی که در اعصار مختلف تفسیر و فهم میکردند، چگونه میفهمیدند ، فهم خودشان را میکردند یا فهم آنها؛ به لحاظ عقلی، جوری با متن قرآن برخورد میکردند که می¬گفتند بین ما و این متن، دیالوگ برقرار است. ✔️3- آیا حقیقت دین یک وصف تاریخی دارد یا یک وصف انسانی،(دلیل عقلی) اگر گفتیم که جایگاه دین، فلسفه دین، یک وصف انسانی دارد و فراشمول است، قاعدتاً باید متنی باشد که با آنها گفتگو میکند و باید متنی در پاسخ به انتظارات و فلسفه آنها باشد. ✨⬅️دلایل درون دینی:  ✔️دسته اول: آیاتی نظیر: « الیوم اکملت لکم دینکم » آیات فراوان دیگری هم هست که در آنها بحثش مردم آن زمان نیست، معنا ندارد که برای ما آمده باشد ولی مخاطبش آنها باشد. ✔️دسته دوم: آیاتی که در حوزه جامعیت قرآن وارد شده است، نظیر: « ما فرّطنا فی الکتاب من شیء»  حاصل آنکه: قرآن کریم معناشمول است جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qpm3636 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#جبل‌الرحمه،روز ترويه،خروج تدريجي حجاج از بيت الله الحرام و ورود به سرزمين #عرفات
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت نهم در عالم علم بايد عرفان و معرفت و درايت و بصيرت و فهم و فقه و تعقل و تفكر و ادراك را دريافت و عالم عمل بايد صنع و فعل و سعي را بازشناخت اينگونه است كه مي بيني تو نماز مي گزاري و نماز تو را مي سازد 👌و با گردشي تعالي ياب در ديالكتيك مصلي- صلاة، نمازگزار و نمازش تاثيري دوسويه برهم در جهت تعالي و معراج ( وگاه سقوط!) دارند لذا اول عارف شدن و مبتهج گرديدن يا اول نماز گزاردن و عارف شدن به ميزان حضورقلب وابسته است...و هرجا از هرجا شروع شود خجسته و فرخنده و مبارك و ميمون است ... قرب نوافلي ناشي از اداي و نمازهاي مستحبي بخشي از كشت ما در كشتزار دنياست گرچه قرب فرايضي اعلي و اجل است اما كبريت احمر است و اوحدي از آحاد بدان نايل شوند... 👈بااين مقدمه هر نمازمستحبي تاثيري دارد كه واگذاردنش زيان نمازنگزارست و صد البته كه همه اعمال به " قصد قريت" زنده است و هرقدر خلوص واخلاص بيشتر اين عمل زنده تر و ملكوتي تر... تا آنجا كه ضربت علي ع افضل از عبادت ثقلين مي گردد از فرط خلوص و حيات ساري و روح دميده شده در پيكر عمل و ضربتي كه زد.... و اما بعد نمازهاي مستحبي مانند نماز دهه اول ذيحجه در جاري شدن با زلال امت در سير و صيرورت الي الله است... بقول زنده ياد شريعتي اسلام ✅در كلمات يعني قرآن ✅و در حركات يعني حج ✅و در تجسم انساني خود يعني علي ع حال كه ايام ذيحجه است و جانها و حقايق ذريه مومنان به فراخوان پدرامت اسلام ، ابراهيم ع، كه هلموا الي الحج لبيك گفته اند و به تعداد " لبيك" مشرف به حج مي شوند... براي ما محرومان از حضور در و طواف برگرد كعبه عشق و فنا چه بهتر كه با دوركعت نماز در شريك گرديم و عوام وخواص بقدر معرفت و عشق و دلباختگي و سوز و گداز خود در محضر صاحب كعبه حاضرند و در عداد حاجيان محسوب ... حاصل اين تكرار در نماز را نه درين عالم دني كه در عقباي تبلي السرائر و يوم هم بارزون خواهيم ديد و زيرك آنها كه از اين لحظات پرنفحه الهي بهره برمي گيرند و در مسابقه فاستبقوالخيرات ازكاهلان پيشي مي گيرند و في ذلك فليتنافس المتنافسون http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنَايَ فِي نَفْسِي وَ الْيَقِينَ فِي قَلْبِي وَ الْإِخْلاَصَ فِي عَمَلِي خدايا مرا بى نيازى در نفس و يقين در قلب و اخلاص در عمل عطا فرما (دعای عرفه) @quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃 بهداشت روانی در پرتو التزام به امور دینی و معنوی قسمت اول 🔹 در روان شناسی خصوصا نهضت سوم و چهارم، بیشتر طرف داران روان شناسی انسان گرا و فرا شخصی متدین اند، معنوی اند؛ چون دینداری را برای بهداشت روانی بهتر می دانند. 🔹 سلامت روانی ما در وقت التزام به امور دینی و معنوی به مراتب بیشتر از حالتِ عدم التزام است. به عنوان مثال، اگر کسی قائل باشد اعمال خوب و بد لزوما دارای سرانجام نیست، زندگیش متفاوت است با کسی که قائل است به 👈"من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره (زلزال/۷،۸‌)". 🔹کسی که معتقد است اگر یک ذره، یک اپسیلون، کار نیک کرد، حتما دیده می شود و باز هم اگر یک ذره کار بد کرد، بالاخره این دیده می شود؛ این فرد از لحاظ روانی سالمتر است تا وقتی معتقد باشد که هم خوبیها گم شدنی اند، هم بدی ها. 👈بنابراین وقتی فردی معتقد باشد بدیها گم شدنی اند، هیچ چیزی جلودارش نیست و وقتی معتقد است خوبیها گم شدنی اند هیچ چیزی تشویقش به خوبی نمی کند. ادامه دارد..... 📚 - درس گفتار معنای زندگی ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛