هدایت شده از قران پویان
#پیامبر_اسلام_در_قرآن
🛑قسمت پنجم:
✅ شيوه #رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟
🔹«رهبران کینهساز و رهبران کینهسوز»
🔶در قرآن کریم از دو نوع رهبری با دو شیوه متفاوت یاد شده است: نمونه یکی فرعون است که در مردم کینهسازی میکند و آنها را در آتش اختلاف میافکند: «وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» (سوره قصص/۴) تا مبادا قدرت متمرکز مردم برعلیه او بسیج شود.
🔹نمونه دیگر رسول خداست که برای دفن کینهها همت میگمارد : «دَفَنَ اللّهُ بِهِ الضَّغائِنَ» (نهجالبلاغه/خطبه ۹۶)
او شخصیتی است که بذر انس و همدلی در مسلمانان میکاشت : «فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُم» (سوره آل عمران/۱۰۳)
🌸👈او به مردم میگفت که کینهها و تقابلها عذاب الهی است: «قل هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً» (سوره انعام/۶۵) از این رو چندان صبر و مدارا و فداکاری میکرد که مبادا این عذاب نازل شود. چه اینکه امیرالمومنین (ع) نیز برای جلوگیری از وقوع این عذاب در برابر غصب حق خویش سکوت کرد: «لولا مَخافةُ الفُرقَةِ بَيْنَ المسلمينَ» (الأمالي للمفيد/۱۵۵) او میتوانست از ولایت صرف نظر کند ولی نمیتوانست به شقاق بین مردم رضایت داده و به بهانه حق خود، مردم را به جان هم بیندازد.
💫🎤خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ،یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ (شب رحلت رسول اکرم)
http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx
@quranpuyan
زندگے جنبش جارے شدن است
زندگے ڪوشش وراهے شدن است
از تماشاگہ آغاز حیات
تا بہ جایے ڪہ خدا مے داند...
سلام
«خدای مهربان همراه همیشگی زندگیتان»
@quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید
🌹#تقرب_به_خدا🌹
قسمت آخر
✳ خدا تغییر ناپذیر است
خداوند تحت تأثیر غیر خودش قرار نمی گیرد. منفعل از غیر خودش نمی شود، انفعال ناپذیر است.
خوب است ما هم کم کم به جایی برسیم که اوضاع و احوال بیرونی کمترین تأثیر را بر ما بگذارد. نه از هورا کشیدن دیگران شاد شویم و نه از هو کردنشان غمگین. اگر قرار است شاد شویم لازم نیست به طبیعت برویم و مکانمان را تغییر دهیم. این یعنی بند ناف زندگی ما به بیرون وصل است و چون بیرون در اختیار ما نیست و مدام در حال دگرگونی است ما هم مدام دگرگون میشویم.
✳ خدا آرامش دائم دارد
چون خدا تغیر ناپذیر است، طمأنینه دائم دارد. شما هم اگر بتوانید بند ناف تعلقاتتان را از بیرون ببرید و بیرون شما را دچار خشم و عشق و امید و ناامیدی نکند در درون آرامش خواهید یافت.
🔸در تلقی دینی عالیترین مقامی که برای انسان در نظر گرفتهاند جان آرام است. این آرامش آدم را شبیه خدا میکند. به نص قرآن آرامش و دل آرام فوق ایمان است. میشود مؤمن بود اما دل آرام نداشت. 👈در قرآن آمده که ابراهیم به خدا میگوید خدایا به من نشان بده که چگونه مردهها را زنده میکنی؟ خداوند به ابراهیم گفت مگر ایمان نداری؟ ابراهیم گفت چرا ایمان دارم اما هنوز آرامش ندارم (بقره /۲۶۰).
🌪عرفا به ما می گفتند در تلاطم گردباد جهان، چشم آن گردباد باشید و آرام بمانید. این بدین معنا نیست که مبارزه نکن یا کار نکن. بلکه به این معنا است که با دل آرام کار کن.
✳ خدا خاموش است
خدا گفته هایش را با کرده انجام میدهد. ما غالبا کردههایمان را با گفته انجام میدهیم. ما هر جا نمیتوانیم حرف بزنیم دست به عمل میزنیم در حالی که خداوند جز به ضرورت خاموشیاش را نمیشکند و حرف هم میخواهد بزند با عمل است. اینکه عرفا نظام جهان را نظام نشانهای میدانند معنیاش این است که خدا دارد با تمام پدیدهها با ما حرف میزند. اما حرفش را با عمل انجام میدهد.
👌 (بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین کاین اشارت ز جهان گذرا ما را بس) حافظ
🍂 خدا وقتی آب را در رودخانه جاری میکند میخواهد بگوید عمرت در گذر است. 🍂
👤#مصطفی_ملکیان- سخنرانی تقرب به خدا
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣ تدبر در سوره #قمر
🔹پیام های آیات ۱۱-۷ از تفسیر نور
۱- معاد،جسمانی است. «یَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْداثِ»
۲- از شیوه های تربیت،استفاده از مثال و تمثیل است. «کَأَنَّهُمْ جَرادٌ مُنْتَشِرٌ» بهترینِ مثال ها،ملموس ترین آن هاست
۳- قیامت،برای کفّار سخت است نه مؤمنان. «یَقُولُ الْکافِرُونَ هذا یَوْمٌ عَسِرٌ»
۴- مهم ترین ویژگی پیامبران،عبودیت و بندگی خدا بود. «عَبْدَنا»
۵- خلافکاران،با تهمت و افترای به دیگران کار خود را توجیه می کنند. «فَکَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ»
۶- مغلوب و ضعیف بودن،نشانه ی باطل بودن نیست. أَنِّی مَغْلُوبٌ ...
۷- دعای انبیا مستجاب است. فَدَعا ... فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ
۸- دعا و قطع امید از مردم،زمینه رهایی و استجابت دعا است. أَنِّی مَغْلُوبٌ ...
فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ
۹- مظاهر رحمت،گاهی وسیله عذاب می شوند. «بِماءٍ مُنْهَمِرٍ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
✅ #پیامبر_اسلام_در_قرآن
🛑 قسمت ششم :
☸ شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟
🔶در خصوص آیه ۱۵۹ سوره #آل_عمران ،در تفسیر نمونه چنین آمده است:
🔹"فرمان عفو عمومى
گرچه در این آیه یک سلسله دستورهاى کلى به پیامبر(صلى الله علیه وآله) داده شده و از نظر محتوا مشتمل بر برنامه هاى کلى و اصولى است ولى از نظر نزول درباره حادثه «احد» است; زیرا بعد از مراجعت مسلمانان از احد کسانى که از جنگ فرار کرده بودند، اطراف پیامبر(صلى الله علیه وآله) را گرفته و ضمن اظهار ندامت تقاضاى عفو و بخشش کردند.
🔷خداوند در این آیه به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور عفو عمومى آنها را صادر کرد و پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آغوش باز، خطاکاران توبه کار را پذیرفت.
🔸در آیه مورد بحث، نخست به یکى از مزایاى فوق العاده اخلاقى پیامبر(صلى الله علیه وآله)اشاره شده، مى فرماید: «در پرتو رحمت و لطف پروردگار، تو با مردم نرم و مهربان شدى در حالى که اگر خشن، تندخو و سنگدل بودى از اطراف تو پراکنده مى شدند» (فَبِما رَحْمَة مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ).
👈«فَظّ» در لغت به معنى کسى است که سخنانش تند و خشن است، و «غلیظ القلب» به کسى مى گویند که سنگدل باشد، و عملاً انعطاف و محبتى نشان ندهد.
بنابراین، این دو کلمه گرچه هر دو بمعنى خشونت است اما یکى غالباً در مورد خشونت در سخن، و دیگرى در مورد خشونت در عمل به کار مى رود و به این ترتیب، خداوند اشاره به نرمش کامل پیامبر(صلى الله علیه وآله) و انعطاف او در برابر افراد نادان و گنهکار مى کند.
🌸 پس از آن دستور مى دهد: «از تقصیر آنان بگذر، آنها را مشمول عفو خود گردان و براى آنها طلب آمرزش کن» (فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ).
یعنى نسبت به بى وفائى هائى که با تو کردند و مصائبى که در این جنگ براى تو فراهم نمودند، از حق خود درگذر و من براى آنها نزد تو شفاعت مى کنم، و در مورد مخالفت هائى که نسبت به فرمان من کردند، تو شفیع آنها باش و آمرزش آنها را از من بطلب!
به عبارت دیگر آنچه مربوط به حق تو است عفو کن و آنچه مربوط به حق من است من مى بخشم.
🌸 پیامبر(صلى الله علیه وآله) به فرمان خدا عمل کرد و آنها را به طور عموم مشمول عفو خود ساخت.
روشن است: اینجا یکى از موارد روشن عفو، نرمش و انعطاف بود که اگر پیامبر(صلى الله علیه وآله) غیر از این مى کرد، زمینه براى پراکندگى مردم کاملاً فراهم بود، مردمى که گرفتار آن شکست فاحش شده بودند و آن همه کشته و مجروح داده بودند (اگر چه عامل اصلى همه اینها خودشان محسوب مى شدند) چنین مردمى نیاز شدید به محبت و دلجوئى و مرهم گذاشتن بر جراحات قلبى و جسمى داشتند، تا به سرعت همه این جراحات، التیام پذیرد و آماده براى حوادث آینده شوند.
🔶موضوع مهم دیگر این که: آیه فوق به یکى از صفات مهم که در هر رهبرى لازم است اشاره مى کند و آن: مسأله گذشت و نرمش و انعطاف، در برابر کسانى است که تخلفى از آنها سرزده و بعداً پشیمان شده اند.
بدیهى است شخصى که در مقام رهبرى قرار گرفته اگر خشن، تندخو، غیر قابل انعطاف و فاقد روح گذشت باشد به زودى در برنامه هاى خود مواجه با شکست خواهد شد، مردم از دور او پراکنده مى شوند و از وظیفه رهبرى بازمى ماند، به همین دلیل على(علیه السلام) در یکى از کلمات قصار خود مى فرماید:
🔸آلَةُ الرِّیاسَةِ سِعَةُ الصَّدْرِ: «وسیله رهبرى گشادگى سینه است».(۱)
بعد از فرمان عفو عمومى، براى زنده کردن شخصیت مسلمانان و تجدید حیات فکرى و روحى آنان دستور مى دهد: «در کارها با آنها مشورت کن و رأى و نظر آنها را بخواه» (وَ شاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ).
این دستور، به خاطر آن است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) ـ همان طور که اشاره کردیم، قبل از آغاز جنگ احد در چگونگى مواجهه با دشمن با یاران خود مشورت کرد و نظر اکثریت بر این شد که اردوگاه، دامنه احد باشد و دیدیم که این نظر، محصول رضایت بخشى نداشت. در اینجا بود که این فکر به نظر بسیارى مى رسید، پیامبر(صلى الله علیه وآله) در آینده نباید با کسى مشورت کند.
🔹قرآن به این طرز تفکر پاسخ مى گوید و دستور مى دهد: باز هم با آنها مشورت کن، هر چند نتیجه مشورت در پاره اى از موارد، سودمند نباشد; زیرا در بررسى کلى، منافع آن روى هم رفته به مراتب بیش از زیان هاى آن است و اثرى که در آن براى پرورش فرد و اجتماع و بالا بردن شخصیت آنها وجود دارد از همه اینها بالاتر است.
برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه بفرمایید👇👇
http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
پروردگارا #عذاب را از ما دور بگردان و برطرف ساز که ما ایمانآورندگان به تو هستیم.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan