eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
👇 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج و مومنون به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز ، ، را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☸ برخی از شئون و مقامات (ص) در ایات الهی. 🛑قسمت دوم : ✅ مقام «رأفت و رحمت» 👈خداوند برای خود رحمتی عامه و رحمتی خاصه قایل است و این دو خصوصیت را برای قرآن و پیامبر نیز بیان داشته است؛ از طرفی می فرماید: من رحمت عامه ای دارم: «رَحْمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شَی ءْ» یعنی هر چه مصداق شی ء است مشمول رحمت من است، و از طرف دیگر می فرماید: متقیان، از رحمت ویژه ام برخوردارند. «فَسَأَکْتَبَها الَّذینَ یَتَّقون» و در مورد پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید: تو مظهر رحمت مطلق من هستی زیرا«وَ ما اَرْسَلْناکَ اِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمین» 🔹و نسبت به مؤمنان، رحمت خاص داری: «بِالْمُؤمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ» 🌹🌸🌹 تجلیل خداوند نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطاب 🔶 خدای سبحان، از نظر ادب محاوره، حرمتی خاص برای پیامبر خاتم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ قایل است که برای انبیای پیشین قایل نبوده. انبیای گذشته را با نام مخصوص آنها خطاب می کند، اما هرگز نام مبارک پیامبر اسلام را به عنوان «یا محمد» نمی برد بلکه همیشه از او با تعبیرهای تجلیل آمیزی همچون: «یا أیّها النبی»، «یا أیّها الرسول» یاد می کند. 💫 مثلا درباره آدم ابوالبشر می فرماید: «یا آدَمُ اْسْکُنْ اَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّة» 💫درباره حضرت نوح می فرماید: «یا نُوح اِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أهْلِک» 💫درباره موسی: «یا مُوسی أَقْبِلْ وَ لاتَخَفْ» 🔸ولی درباره رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ علاوه بر خطاب جلالت آمیز خود، به بندگان نیز می آموزد: «لا تَجْعَلوُا دُعاءَ الْرَّسولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضُکُمْ بَعْضاً» 🔻«هر گاه خواستید پیامبر را صدا بزنید او را مانند مردی عادی صدا نزنید.» 👌👈بلکه هم نحوه صدا زدن و هم اصل آن آمیخته با تجلیل و تکریم باشد. @quranpuyan
🌹اللهم طهرنی و طهرلی قلبی🌹 کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 0⃣5⃣ : 🌹سوره توبه آیه ۱۰۹🌹 آیا کسی که بنیانش بر اساس تقوا و رضای خداست بهترست یا کسی که بنای خود را بر لب پرتگاهی فروریختنی نهاده و با آن در آتش دوزخ سرنگون میگردد؟ و خدا گروه ظالمان را هدایت نمیکند. 🌹فصل ۶ آیه ۴۷🌹 هرکه پیش من بیاید و آنچه را که میگویم بشنود و به آنهاعمل کند ، به شما نشان میدهم مانند چه کسی است. او مانند آن مردیست که برای ساختن خانه ی خود، زمین را عمیق کرد و شالوده ی آنرا روی سنگ قرار داد. وقتی سیل آمد، رودخانه طغیان کردو به آن خانه زد امّا نتوانست آنرا از جا بکند چون محکم ساخته شده بود. امّا هرکه سخنان مرا بشنود و به آن عمل نکند، مانند مردیست که خانه ی خود را روی خاکِ بدون شالوده بنا کرد. به محض اینکه سیل به آن خانه زد،خانه فرو ریخت و بکلّی ویران شد. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ گزيده‌اي از نظرات قرآن آموزان ده دوره حضوري و مجازي بخش اول ✳ همیشه موقعی که قران رامطالعه میکردم احساس فهم پراکنده داشتم لذا این روش برایم جالب ولذتبخش بود چون انسجام وهدفمندی سوره ها رابهتر متوجه میشدم . ✳ احساس بسیار خوبی دارم.این دوره برای من بسیار پر برکت و ماندگار بود . تدبر، در واقع کتاب اسمانی ما را از دور دست ها آورده و قابل دسترسی برای ما کرده .حالا دیگه بعد از عمری قران خواندن فهمیدیم که باید بدانیم محتوای کلی یا درس سوره چیست؟ . ✳ همیشه موقع تلاوت سوره واسم سوال بود چرا اینقدر مطالب پراکنده هست به قول معروف از این شاخه به اون شاخه شده متاسفانه راه برقراری ارتباط بین مطالب را بلد نبودم و این دلسرد کننده بود ولی اکنون با شیوه اموزشی این دوره تونستم تا حدود قابل رضایت خودم راه های ارتباط دهی ایات یک سوره وبرداشت پیام سوره قدم بردارم. خیلی روش ساده ودر عین حال موثری بود وجذاب. ✳ روش درک و فهم بهتر آیات یک نگاهی نو بود که شیرینی و لذت آن را با تمام وجود احساس کردم ✳ دوره ای بسیار جالب و مفید بود چرا که نگاه تازه و نو آورانه ای به کلام خدا داشت و این اعتماد به نفس رو به ما داد که ما هم می توانیم با مقداری مطالعه ، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کنيم ✳واقعا،کار بسیار شیرینی هست، واینکه ایات را با توجه به معنا وقتی در کنار همدیگه قرار میدهیم ،واقعا فهم ایات برامون خیلی عالی میشود. این حقیر به عنوان ،خادم قران ،خیلی خوشحال هستم که میتوانم ،تلاوتهای معنی محور با توجه به معنای ایات داشته باشم ✳ در این روش نه تنها از قرائت آیات کریمه قرآن لذت بردم که با تدبر و تامل در این آیات نورانی و درک بهتر از زمان و موقعیت نزول آیات ، لذت فهم آن برایم دوچندان شده است . روشی که هرکس به اندازه غور خود در این آیات میتواند ، به درک مقصود حضرت حق نزدیک شود و خود را مخاطب خداوند عزّوجلّ احساس کند و شیرینی این مصاحبت را با تمام وجود حس کند ✳ بنده با وجود داشتن کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و مطالعه بسیاری از متون تاریخی، تفسیری و روشی در حوزه های گوناگون قرآنی عرض میکنم که این روش بسیار عالی جواب میدهد. روشی بسیار خوب برای فهم سریع و دقیق و مبتنی بر دانش و آگاهی فرد و باصطلاح درونی شده. روشی ساده و مفید برای تحلیل محتوای سوره ها. تفاوت عمده این دوره، جایگزینی نگاه "جامع، کل نگر و سیستمیک از طریق دیدن ارتباط بین آیات، فرازها و سوره ها" با روش ترجمه صرف آیه به آیه است ✳ قبل از آشنايي با اين طرح، خودم آيات را با توجه به موضوعاتشان دسته بندي ميكردم اما بدون هدف و روش صحيح. و گويا سالها در ذهنم يك روش گمشده اي داشتم براي فهم بهتر قران كه با گذراندن اين دوره ، به اين مهم دست يافتم. و همواره در طول تدريس ترجمه قران ، به قران آموزان عزيزم فراگيري اين دوره مفيد و كاربردي را توصيه خواهم كرد اين روش باعث ميشود كه ايات در حافظه دراز مدت ثبت شود كه اين امر هم براي عمل به قران و هم براي فراموش نكردن ترجمه آيات مفيد است. ✳ فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .قبلا قران را برای ثواب می خواندم و فقط کتابی مقدس وقابل احترام بود ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، روشنایی ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره جدید در @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹 فراز آیات ۴۶-۴۳ أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِّنْ أُوْلَئِكُمْ أَمْ لَكُم بَرَاءةٌ فِي الزُّبُرِ {43} آيا كافران شما از اينان [كه برشمرديم] برترند(كه عذاب نشوند) يا شما را در نوشته ها[ى آسمانى] امان نامه‌ای(از عذاب خدا) است {43} أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُّنتَصِرٌ {44} يا مى گويند ما همگى انتقام گيرنده [و يار و ياور همديگر]يم {44} سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَيُوَلُّونَ الدُّبُرَ {45} (اگر به جمع خود دلخوشند )زودا كه اين جمع )در هنگام عذاب یا جنگ با لشکر الهی)در هم شكسته شود و پشت كنند {45} بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ أَدْهَى وَأَمَرُّ {46} (هیچ پناه و گریزی از عذاب دنیا ندارند) بااین وجود،موعد(نهایی)شان قيامت است و قيامت [بسى] سختتر و تلختر است {46} ♻️عصاره فراز آیات 43-46 : کافران معاصر پیامبر هم هیچ گریز و پناهی از عذاب دنیوی و اخروی ندارند. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. به یک دستور قرآنی . ✳️ تمرین: 🔻 از پشتيباني نكنيد. با همكاري نكنيد . 🛑قسمت اول: ◀️خداوند در آیه 17 سوره قصص می فرمایند: 🔶قَالَ رَبِ‌ّ بِمَآ أَنْعَمْتَ عَلَىَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ(17) (سپس موسى) گفت: پروردگارا! به خاطر (قدرت و) نعمتى كه بر من ارزانى داشتى، پس هرگز پشتیبان تبهكاران نخواهم بود. 🔸در فـقـه اسـلامـى بـاب مـفـصلى پيرامون اعانت بر اثم و معاونت ظلمه با احاديث فراوانى داريم كه نشان مى دهد يكى از زشتترين گناهان يارى ستمكاران و ظالمان و مجرمان است و سبب مى شود كه انسان در سرنوشت شوم آنها شريك باشد. اصولا و افرادى همچون فرعون در هر جامعه اى افراد خاصى هستند، و اگـر تـوده جـمـعـيـت بـا آنـها همكارى نكنند فرعونها ، فرعون نميشوند اين گروهى از مردم زبون و ضعيف و يا فرصت طلب و دنياپرست هستند كه اطراف آنها را مى گيرند، و دست و بـال آنـهـا و يـا حـداقـل سياهى لشكرشان مى شوند، تا آن قدرت شيطانى را براى آنها فراهم مى سازند. 🔹در قـرآن مـجـيـد روى ايـن اصـل اسـلامى و انسانى كرارا تكيه شده است : در آيه دوم سوره مائده مى خوانيم : و تعاونوا على البر و التقوى و لا تعاونوا على الاثم و العدوان : بر نيكى و تقوا تعاون كنيد، و به گناه و تعدى هرگز كمك نكنيد. 👈قرآن با صراحت مى گويد: موجب عذاب آتش دوزخ است و لا تركنوا الى الذين ظلموا فتمسكم النار (هود -۱۱۴). 🔻ركـون خواه به معنى تمايل قلبى باشد، يا به معنى همكارى ظاهرى ، يا اظهار رضايت ، و يـا دوسـتـى و خيرخواهى ، يا اطاعت كه هر يك از مفسران تفسيرى براى آن كرده اند و يا مـفـهـومـى كـه جامع همه اينها است ، و آن اتكاء و اعتماد و وابستگى است ، شاهد زنده اى بر مقصود ما است . 💫«تفسیر نمونه» 💫ادامه موضوع را در لینک زیر می توانید مطالعه بفرمایید . http://quranpuyan.com/yaf_postst5232_z-mjrmn-pshtybny-nknyd--b-Zlmn-hmkry-nknyd.aspx @quranpuyan
خدايا، من گمشده ي درياي متلاطم روزگارم و تو بزرگواري و گمشده را به مقصد ميرساني ، پس تا ابد محتاج ياري تو، رحمت تو ،عفو تو، مهرباني تو و در يک کلام ، محتاج توام سلام صبحتان پرنشاط @quranpuyan
📖 ؟ 🔥 بزرگ الهی برای مومنان و صدقه دهندگان 👈در آیه ۷۹ سوره عاقبت دردناکی برای مسخره کنندگان بیان شده است. الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فولادوند :ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻰ ﻛﻪ [ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺻﺪﻗﻪ ﻭﺍﺟﺐ] ﺍﺯ ﺭﻭﻯﻣﻴﻞ ﺻﺪﻗﺎﺕ [ﻣﺴﺘﺤﺐ ﻧﻴﺰ] ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻋﻴﺐ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ[ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ] ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ [ﺩﺭ ﺍﻧﻔﺎﻕ] ﺟﺰ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺗﻮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻧﻤﻰﻳﺎﺑﻨﺪ [ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ] ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻳﺸﺨﻨﺪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ[ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ] ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻳﺸﺨﻨﺪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻰ ﭘﺮ ﺩﺭﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. https://goo.gl/qzSu6s کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اطلاعات بيشتر در خصوص دوره هاي روش ساده فهم قران https://v.ht/amuzesh تلگرام و ایتا @tadabbor_quranpuyan واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۶-۴۱ از تفسیر نور ۱- کسی که هم فکر یا مطیع کسی باشد،از او محسوب می شود. «آلَ فِرْعَوْنَ» ۲- نظام اجتماعی در زمان فرعون،فرد محوری و استبدادی بود و همه به یک شخص منسوب بودند، «آلَ فِرْعَوْنَ» ولی در دیگر اقوام،نظام قبیله ای و قومی حاکم بود. قَوْمُ نُوحٍ ... قَوْمُ لُوطٍ ۳- خداوند با مردم اتمام حجّت می کند. جاءَ ... اَلنُّذُرُ ۴- در نظام فرعونی،انبیا،معجزات آنها و هشدارهای الهی هم مورد تکذیب قرار گرفتند. «کَذَّبُوا بِآیاتِنا کُلِّها» ۵- سرنوشت بشر به دست خود اوست. کَذَّبُوا ... فَأَخَذْناهُمْ ۶- اگر انسان تمام راه های حق را به روی خود مسدود کند،قهر الهی فرامی رسد. «کَذَّبُوا بِآیاتِنا کُلِّها فَأَخَذْناهُمْ» ۷- با کسانی چون فرعون که اظهار اقتدار می کنند،باید مقتدرانه برخورد کرد. «أَخْذَ عَزِیزٍ مُقْتَدِرٍ» ۸- همه ی قدرت ها رو به زوال و شکست است،تنها قدرت نفوذناپذیر،قدرت اوست. «عَزِیزٍ مُقْتَدِرٍ» ۹- در شیوه ی تبلیغ،به نحوی استدلال کنید که تمام راه ها و فرضیه های دشمن را از دست او بگیرید. أَ کُفّارُکُمْ خَیْرٌ ... أَمْ لَکُمْ بَراءَهٌ ... أَمْ یَقُولُونَ نَحْنُ جَمِیعٌ مُنْتَصِرٌ ۱۰- در شیوه ی ارشاد قرآن،تاریخ،تهدید،استدلال و اعتقاد به هم پیچیده است. تاریخ: جاءَ آلَ فِرْعَوْنَ ...،تهدید: أَخْذَ عَزِیزٍ ... سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ ...،استدلال: أَ کُفّارُکُمْ ... أَمْ ... أَمْ ...،اعتقاد: «السّاعَهُ مَوْعِدُهُمْ وَ السّاعَهُ أَدْهی وَ أَمَرُّ» ۱۱- ابّهت دشمن را بشکنید،کفّار تنها ملاک های مادی را به حساب می آورند و از قدرت های غیبی و الهی غافلند. نَحْنُ جَمِیعٌ مُنْتَصِرٌ ... سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ ۱۲- با دشمن مغرور،قاطعانه برخورد کنید. «سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ وَ یُوَلُّونَ الدُّبُرَ» ۱۳- اگر کفّار به جمعیّت خود می نازند،بدانند که پراکنده می شوند، «سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ» و اگر به حمایت از یکدیگر دل خوش دارند،بدانند که همه فرار خواهند کرد. «یُوَلُّونَ الدُّبُرَ» ۱۴- سخت ترین مصیبت های دنیوی،نسبت به مصیبت ها و تلخی های آخرت چیزی نیست. «وَ السّاعَهُ أَدْهی وَ أَمَرُّ» ۱۵- شکست دنیوی کفّار،مقدّمه عذاب سخت تر آخرت است. سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ ... اَلسّاعَهُ أَدْهی وَ أَمَرُّ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. به یک دستور قرآنی . ✳️ تمرین: 🔻 از پشتيباني نكنيد. با همكاري نكنيد - 🛑قسمت دوم: ◀️خداوند در آیه 17 سوره قصص می فرمایند: 🔶قَالَ رَبِ‌ّ بِمَآ أَنْعَمْتَ عَلَىَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ(17) (سپس موسى) گفت: پروردگارا! به خاطر (قدرت و) نعمتى كه بر من ارزانى داشتى، پس هرگز پشتیبان تبهكاران نخواهم بود. 👈در حـديـثى از امام زين العابدين على بن الحسين (عليهماالسلام ) مى خوانيم : 🔸 به محمد بن مسلم زهرى كه دانشمندى بود كه با دستگاه بنى اميه مخصوصا هشام بن عبد الملك همكارى مـى كـرد بـعـد از آنـكـه او را از اعـانـت برحذر داشت در سخنان تكان دهنده اش چنين فـرمـود: 🔶او ليـس بـدعـائهم اياك حين دعوك جعلوك قطبا ادار و ربك رحى مظالمهم ، و جسرا يعبرون عليك الى بلاياهم سلما الى ضلالتهم داعيا الى عينهم ، سالكا سبيلهم ، يدخلون بـك الشـك عـلى العـلمـاء و يـقـتـادون بـك قـلوب الجـهـال اليـهـم !... فـمـا اقل ما اعطوك فى قدر ما اخذوا منك ! و ما ايسر ما عمروا لك فى جنب ما حزبوا عليك ! فانظر لنـفـسـك فـانـه لا يـنـظـر لهـا غـيـرك و حـاسـبـهـا حـسـاب رجل مسئول !: 🔻❓آيـا آنـهـا تـو را بـه جـمـع خـود دعـوت نـكـردنـد و مـركـزيـتـى بـوسـيـله تـو تشكيل ندادند كه آسياى آنها بر محورش مى گردد؟آيا تو را پلى براى عبور به سوى بلاهاى خود قرار ندادند؟ بـوسيله تو نردبانى براى ضلالتشان ، و مبلغى براى گمراهى و جهلشان ، و رهروى بـراى راه نـنـگـيـنـشـان سـاخـتـنـد، و نـيـز بـوسـيـله تـو، را زيـر سـؤ ال ميكشند و قلوب ساده لوحان جاهل را به دام مى افكنند... آنـهـا در مـقـابل چيزى كه از تو گرفتند، چه كم بهائى به تو پرداختند؟! و در برابر آنچه از تو ويران كردند چه كم آباد نمودند. انـدكـى در بـاره خـود بـيـنديش كه هيچكس دلسوز تو جز خودت نيست ، و همچون يك انسان مسئول به حساب خويش رسيدگى كن . 👌👈بـه راسـتى اين منطق گويا و رساى امام (عليه السلام ) هر عالم دربارى و وابسته را مى تواند متوجه عاقبت شوم خود كند. 💫«تفسیر نمونه» 💫ادامه موضوع را در لینک زیر می توانید مطالعه بفرمایید . http://quranpuyan.com/yaf_postst5232_z-mjrmn-pshtybny-nknyd--b-Zlmn-hmkry-nknyd.aspx @quranpuyan