آشنايي با انديشه هاي #سياسياجتماعي علامه طباطبايي
🛑قسمت سوم :
✅ #آزاد_اندیشی
✳تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها
✴️ممکن است توضیح دهید که علامه طباطبایی چگونه بین آزاداندیشی با تعبّد به خصوص در قلمرو فقه و احکام جمع کرده است؟
🔹علامه به دلیل همان #تفکر قرآنی از یک امتیاز برخوردار است. #فقها معمولاً در قلمرو بررسی "دلیل حکم" وارد می شوند و به استناد دلیل، مثل یک آیه و یا روایت، به حکم می رسند، یعنی وقتی از چرائی یک حکم سؤال شود، "مدرک" آن را نشان می دهند، ولی در برابر چرائی به معنی "علت حکم"، وظیفه و تعهّدی برای خودشان قائل نیستند.
🔹 به تعبیر دیگر وارد قلمرو فلسفه احکام نمی شوند و آن را خارج از قلمرو کار خود می دانند حتی گاهی می گویند ارزش عمل به آن است که از علت و فلسفه آن بی خبر باشیم و تعبداً آن را انجام دهیم، ولی #علامه همانطور که در قلمرو دلیل آزادانه وارد می شود و واقعاً حریت و شجاعت دارد، در قلمرو علت هم که جرأت و جسارت بیشتری می طلبد، آزادانه وارد می شوند.
👈ادعای #علامه این است که خداوند از ما نخواسته است که احکام را بدون تعقّل و تدبّر، عمل کنیم، خلاصه فرمایش علامه این است که:
🔶🔸"خداوند هرچند از ما اطاعت مطلق و بدون قید و شرط می خواهد، ولی رضایت ندارد که "احکام" و "معارف" که به ما ارائه می کند چشم بسته و کورکورانه و بدون تفکّر، اخذ کنیم، او می خواهد که "علل" احکام و قوانین برای ما روشن شود." (المیزان، ج2، ص197)
👈این برداشت علامه، ناشی از آن است که فقه را از قرآن شروع کرده و قرآن به تبیین علل احکام اهتمام دارد. ولی فقها غالباً چنین رویه ای ندارند و ورود به بحث از علل را دردسرساز دانسته و از آن نهی می کند
💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 90/08/30
💫جهت مطالعه مشروح پست ،کلیک کنید
http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
صبح
فرصت دلدادگی آسمان
بر طلوع آبی دوست داشتنهاست...
و آواز گنجشکان نور
نوید می دهد
که صبح را به عشق باید چشید...
سلام مهربانان
صبحتان بخیر و شادی
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید
آیات وجملات #قصار
#شکر گزاری
🙏پروردگارا
امروز از تو می خواهم به من توفیق دهی که همواره #شکر گزار نعمت های تو باشم.
رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ َ (١٩)نمل
{خوشبختی از آن كسی ست كه
درفضای #شکرگزاری زندگی كند}
{چه دنيا به كامش باشدوچه نباشد
چه آن زمان كه می دود ونميرسد}
{وچه آن زمان كه گامی برنداشته
خودرا در مقصد می بيند}
💢خوشبختی یعنی آرامش درون
http://yon.ir/NO2nP
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰🔰تفاوت #تدبر و #تفسير چيست؟
✅" در (تدبّر در قرآن) همۀ اقشار مردمي در هر رتبه از فهم و درك، و مراتب علمي و روحي كه باشند، شركت دارند وصرفِ بهرهمندي ازترجمه، براي اصلِ تدبّر كفايت ميكند حال آنكه (تفسير) به مجتهدينِ درفهمِ قرآن، اختصاص دارد "
ولي¬الله نقي¬پورفر ، كتاب پژوهشی پیرامون تدبّر در قرآن
✅"مفهوم تدبّر، #فهم_روشمند و #هماهنگ ظاهر قرآن است. ظاهر قرآن عبارت است از آیه، سوره، کل قرآن و موضوعات؛ پس تدبّر در تمام این سطوح معنی دارد. آنچه تاکنون در ترجمه¬ها و تفاسیر بیشتر مورد توجه بوده، تدبّر در آیات قرآن است. تدبّر در سوره¬ها نیز کم¬و¬بیش در برخی از تفاسیر به چشم می¬خورد اما روشمند بودن و در نتیجه قابل تعلیم و ترویج بودن آن محل سؤال است.
🤔ممکن است خوانندۀ گرامی چنین بیندیشد که چرا تدبّر را تفسیر نمی¬خوانیم؟ پاسخ آن است که در فرهنگ قرآن کریم، وظیفه¬ای با اصطلاح تفسیر، بر عهدۀ مخاطبان قرآن گذاشته نشده است. "
حجت الاسلام علي صبوحي،كتاب روش تدبر در سوره هاي قرآن
بخشي از فصل 2-6 #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
https://t.me/fahmequran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بيان خلاصه كتاب "مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قرآن" از منظر استاد بهجت پور،در مراسم عصرانه قراني در #كتابخانه_ملي https://t.me/fahmequran
✴️ آشنايي با انديشه هاي #سياسياجتماعي علامه طباطبايي
:
🛑قسمت چهارم :
✅ #تفکیک_وحی ورای پیامبر .
✳️ تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر ففها
👈👈آیا همه احکام و آرای پیامبر،مشمول #عصمت است؟
🔶مسأله عصمت در اینگونه احکام که پیامبر صادر می کند و به جایگاه ولایت ایشان مربوط است، چه می شود آیا باید امکان خطا و اشتباه را هم منتفی بدانیم؟
ج: به خاطر ندارم علامه در این باره به صراحت مطلبی فرموده باشند، ولی از مجموع مباحث ایشان می توان استنباط کرد که نظرشان چیست،
✅علامه عصمت را در سه قلمرو مطرح کرده و از آن دفاع کرده، اول در اخذ و دریافت وحی، و دوم در بیان و ارائه آن، و سوم در عمل کردن بر طبق دستورات الهی، پیامبر در هیچ یک از این سه حوزه دچار سهو و اشتباه نمی شود، تا چه رسد به اینکه عمداً خلافی مرتکب شود. علامه چارچوب عصمت را همین می داند و بس.
👈که لازمه ی آن بیرون بودن احکام ولایی حضرت، از قلمرو عصمت است:
عین تعبیر ایشان در جلد دوم المیزان که تحت عنوان عصمت انبیاء بحث کرده اند این است: ان العصمه علی ثلاثة اقسام : العصمه عن الخطا فی تلقی الوحی، و العصمه عن الخطا فی التبیلغ و الرسالة، و العصمه عن المعصیة ،
🔶 ایشان در جای دیگر هم فرموده است که عصمت در قلمرو دین و شریعت است: المصونیة عن الخطا فی امر الدین و الشریعه، و قبلاً عرض کردم که ایششان احکام حکومتی را جزء دین و شریعت نمی داند. در این باره نظر صریح تری هم در باب احکام قضائی پیامبر در جلد پنجم دارند که پیامبر تحت تأثیر هوای نفس حکم نمی کند،این بدان معناست که حکم مطابق با قواعد ظاهری است، نه اینکه حکم مطابق با واقع است.
👈بیان دیگر علامه این است که عصمت «فقط» مربوط به حکم الله است، و در شیوه های مختلف زندگی ، عصمت وجود ندارد:
انما العصمة فیما یرجع الی الی حکم الله دون ما یرجع الی السلائق و طرق الحیاه علی اختلافها. مورد دیگر که می توان نظر علامه را در این باره استنباط کرد بحثی است که در ذیل آیه :عفا الله عنک لم اذنت لهم و در نقد کلام صاحب المنار آورده است. المنار هم عصمت را اختصاص به اخذ و تبلیغ وحی و عمل به آن می دهد و علامه وقتی حرف های دیگراو را کاملاً نقد می کند، این قسمت را مسکوت می گذارد و بر آن حاشیه ای ندارد.
👈در ذیل آیه «ثم اجتباه ربّه فتاب علیه و هدی» هم ، نظریه عصمت گسترده در اوامر مولوی و ارشادی، و در امور دینی و دنیوی را نقد کرده و نظر اختصاص به امور دینی را تقویت کرده است.
💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 94/8/28
💫جهت مطالعه مشروح پست ،کلیک کنید
http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌹اَللَّهُمَّ اجْعَلْ صالِحَ ما نَقُولُ بِأَلْسِنَتِنا نِيَّةً في قُلُوبِنا🌹
☘پروردگارا ! بهترين چيزى كه بر زبانمان جارى مىشود را نيّات قلبى ما قرار ده
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#شب، نشانه ی الهی
بسم الله الرحمن الرحیم
وَآیَهٌ لَهُمُ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُمْ مُظْلِمُونَ
و نشانهاى [دیگر] براى آنها شب است که روز را [مانند پوست] از آن برمىکنیم و بناگاه آنان در تاریکى فرو مىروند.
سوره یس ، آیه ۳۷
شب، از نشانههاى قدرت و حکمت الهى است، یک برنامه ثابت در طول تاریخ، آن هم بدون خلل نشانهى وجود حسابگرى حکیم و علیم است، قطعا پیدایش شب و روز تصادفى نیست، کار خداست، مدار حرکت خورشید و ماه طورى طراحى شده که هرگز به یکدیگر برخورد نمىکنند و در ایجاد شب و روز خللى وارد نمىشود، کافی است به علل پیدایش شب و روز مراجعه کنیم و به اینکه بعد از این همه سال، در این سیستم خللی وارد نشده است، پس براحتی میتوانیم به وجود یک خالق و ناظم پی ببریم و به اینکه وجود جهان هستی قطعا اتفاقی نیست.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰🔰#هدفمندي_سورههاي_قرآن
- هر سوره داراى جان و روحى است كه در كالبد آيات آن جريان دارد و اين روح بر مبانى، احكام، توجيهات و اسلوب آن سوره، سلطه و اشراف دارد.
- هر سوره قرآن یک كليت است و باید به همین صورت هم مطالعه و درک شود.
-يكى از نكات بنيادين در درك هدفمندى سوره اين است كه هدف اصلى سوره¬هاى قرآن «كشف كردنى» است نه «وضع كردنى» و هدف اصلى سوره تنها با توجه به همۀ شواهد و قرائن موجود در محتواى سوره قابل شناسائى است.
✅امين الدين الفراهي برای اثبات وجود نظم و یا انسجام موضوعی / ساختاری در تمام سوره-های قرآن دلایل زیر را ذکر می¬کند:
⭕️اول این که تقسیم مطالب قرآنی به چندین سوره نشان می¬دهد هرسوره دارای موضوعی مشخص و متمایز است؛ و گرنه، کل قرآن در یک سوره جای می¬گرفت .
⭕️دوم، حجم متفاوت و نامساوی سوره¬ها نشان مي¬دهد که حجم هر سوره بر اساس اصل نظم مشخص می¬شود.
⭕️سوم، واژة «سوره» به معنای «دیواری است که در میان شهری واقع شده» است. هر دیوار فقط يك شهر را محاط ميكند و به همين ترتيب هر سوره هم فقط مجموعه اي از موضوعات مرتبط را در خود جاي مي دهد.
⭕️چهارم، قرآن، کافران را به چالش فرا می¬خواند (تحدي)که دست كم یک #سوره مشابه آن بیاورند، که منظور آن از «سوره» متنی است که از نظر موضوع کامل و از نظر ساختار منسجم است .
بخشي از فصل 3 #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
https://t.me/fahmequran
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ،
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
تاکنون سوره های :👇
حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون و نور ، به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارکه_حمد
#سوره_مبارکه_بقره
#سوره_مبارکه_آل_عمران
#سوره_مبارکه_نساء
#سوره_مبارکه_مائده
#سوره_مبارکه_انعام
#سوره_مبارکه_اعراف
#سوره_مبارکه_انفال
#سوره_مبارکه_توبه
#سوره_مبارکه_یونس
#سوره_مبارکه_هود
#سوره_مبارکه_یوسف
#سوره_مبارکه_رعد
#سوره_مبارکه_ابراهیم
#سوره_مبارکه_حجر
#سوره_مبارکه_نحل
#سوره_مبارکه_اسراء
#سوره_مبارکه_کهف
#سوره_مبارکه_مریم
#سوره_مبارکه_طه
#سوره_مبارکه_انبیاء
#سوره_مبارکه_حج
#سوره_مبارکه_مومنون
#سوره_مبارکه_نور
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
👈#سوره_مبارکه_فرقان
👈#ترتیل_صفحه_به_صفحه
👈#ترجمه_گویا_و_توضیح_لغات
🎤#استاد_یونس_باقری
را شروع خواهیم نمود.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://telegram.me/quranpuyan
انا لله و انا الیه راجعون
مراسم هفتمین روز درگذشت اندیشمند فرزانه حجتالاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی
پنجشنبه 29 آبان 99 ساعت 15
پخش زنده از صفحه اینستاگرام پژوهشکده اندیشه دینی معاصر:
https://instagram.com/andishedinimoaser
به اطلاع میرساند مراسم بصورت مجازی برگزار میگردد.
✴️ آشنايي با انديشه هاي #سياسياجتماعي علامه طباطبايي
🛑قسمت پنجم :
✅ #تفکیک_وحی ورای پیامبر .
✳️ تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها
👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر،وحی بود؟
مسأله جدی در این باره این است که غیر از قرآن کریم که قطعا وحی است، آیا دیگر سخنان رسول خدا و دستورات و تصمیمات حضرت هم به استناد وحی صورت گرفته ویا ممکن است برخی از آن ها مثل نماز و اذان از راه وحی دریافت شده باشد، و برخی دیگر به خصوص در مسائل اجتماعی، نظر خود حضرت باشد؟
👈غالب علما، قلمرو وحی راخیلی وسیع می دانند و بر اساس آیه لاینطق عن الهوی ان هو الّا وحی یوحی همه تصمیمات حضرت را به وحی متصل می کنند، ولی علّامه طباطبائی در این باره نظر متفاوتی دارد.
👈از نظر علّامه این آیه که در سوره والنجم نازل شده است به قرینه آن که درمقام نفی و رد سخنان مشرکان است که پیامبر را دروغگو می دانستند و اصل رسالت و وحی را قبول نمی کردند، در صدد دفاع از پیامبر است که او اهل افترا به خداوند نیست و آن چه را که در دعوت به اسلام و یا تلاوت آیات قرآن ارائه می کند، به استناد وحی است. از نظر ایشان این آیه چنان اطلاقی ندارد که همه سخنان پیامبر را شامل شود و همگی را مستند به وحی بداند.
🔸*ایشان هم در جلد نوزدهم تفسیر المیزان در ذیل همان آیه مطرح نموده اند و هم در مصاحباتی که مرحوم حسینی طهرانی با ایشان داشته اند آمده است. آقای حسینی طهرانی پرسیده اند که آیا مفاد آیه وما ینطق عن الهوی این است که تمام کلمات رسول خدا وحی بوده یا آیاتی که حضرت به عنوان قرآن تلاوت فرموده، وحی بوده است؟ و علّامه در آن جا هم فرموده اند ان هو الّا وحی یوحی علّمه شدید القوی، راجع به قرآن کریم است. این مصاحبات به نام مهر تابان چاپ و منتشر شده است.البته شیخ طوسی هم در تفسیر تبیان چنین نظری دارد وان هو الّا وحی یوحی را اینگونه معنی کرده است: ای لیس الذی یتلوه علیکم من القرآن الاوحی اوحاه الله الیه،
همان طور که شما هم اشاره کردید، با توجه به این که ممکن است برخی از سخنان و دستورات پیامبر که عینا در قرآن هم نیامده مثل جزئیات احکام نماز یا حج، مستند به وحی باشد، پس چطور می شود وحی را از غیر وحی در سخنان حضرت جدا کرد؟ منظورم این است که از کجا تشخیص بدهیم که حکمی وحی است یا وحی نیست؟
⬅️ ج: علّامه هم مثل بقیه علما، سه شأن و سه مسئولیت برای پیامبر قائل است، یکی بیان احکام الهی که از حق تعالی دریافت می کند و به مردم ارائه می کند، و دیگری شأن رهبری و زعامت و مدیریت مسلمان ها که همان ولایت است، و سوم هم شأن قضاوت و فصل خصومت و رسیدگی به دعاوی. علّامه قلمرو دوم و سوم را خارج از وحی می داند و نظرات رسول خدا را دراین دو قلمرو «رأیِ» حضرت می داند، نه «وحیِ» خداوند. بار ها علّامه در بحث های خود، در این گونه موارد، از واژه رأی در برابر وحی استفاده می کند.
👌روشن ترین بحث ایشان در این باره در همان جلد چهارم تفسیر المیزان است که میفرماید پیامبر دارای دو حیثیّت و دو جایگاه متفاوت است، اول آنکه بر طبق وحی تفصیل احکام را ارائه می کند:
"تبین للناس ما نزّل الیهم " و حیثیّت دوم مربوط به ارائه نظر و رأی خود حضرت است. که مربوط به ولایت حضرت در حکومت و قضاوت می باشد. عین عبارت ایشان را برایتان می خوانم:
والحیثیته الثانیه: ما یراه من صواب الرأی و هو الذی یرتبط بولایته الحکومه و القضاء، قال الله تعالی لتحکم بین الناس و هو الذی کان (ص) یحکم به فی عزائم الامور.
👈👌 پس پیامبر در دو قلمرو نظر خودش را و تشخیص و رأی خودش را اعلام و اعمال می کرده است، یکی در احکام قضائی که برطبق ظاهر حکم می کرده، یعنی طبق موازین قضا مثل بیّنه و قسم که قضات دیگر هم قضاوت می کردند، نه براساس واقع و نفس الامر، و دیگر هم در مسائل مهم اداره جامعه مثل تصمیم به جنگ یا صلح، این ها هم وحی نبود است.
💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 94/8/28
💫جهت مطالعه مشروح پست ،کلیک کنید
http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛