eitaa logo
قران پویان
445 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
651 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 قرآن و 🌿🌿 بهداشت روانی در پرتو التزام به امور دینی و معنوی قسمت دوم ☘️ولَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَی کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ وَتَرَکْتُمْ مَا خَوَّلْنَاکُمْ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ وَمَا نَرَی مَعَکُمْ شُفَعَاءَکُمُ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِیکُمْ شُرَکَاءُ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَیْنَکُمْ وَضَلَّ عَنْکُمْ مَا کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (انعام /94) "و همان گونه كه شما را نخستين بار [تنها]آفريديم [اكنون نيز] تنها به سوى ما آمده ايد و آنچه را به شما عطا كرده بوديم پشت سر خود نهاده ايد و شفيعانى را كه در [كار] خودتان شريكان [خدا] مى پنداشتيد با شما نمى بينيم، به يقين پيوند ميان شما بريده شده و آنچه را كه مى پنداشتيد از دست شما رفته است".☘️ 🔹اگر آدم واقعاً اعتقاد داشته باشد تنهاست، از لحاظ روانی خیلی بهداشتش تأمین می شود. خیلی از معاصی و گناهانی که انجام می دهیم به این خاطر است که فکر می کنیم اعوان و انصاری داریم. 🔹امام فخر رازی در تفسیر مفاتیح الغیب معتقد است که 👈اگر از قرآن حتی فقط این آیه باقی بماند ، وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ... ؛ همین یک آیه می تواند به تنهایی برای انسان سازی کافی باشد و راست هم می گوید. اینکه ما تحول روحی پیدا نمی‌کنیم، اینکه نمی‌فهمیم خودمان مانع خودمان هستیم، خودمان کمک‌کار خودمان هستیم و هر بیم و امید یا هر نقطه قوت و ضعفی که هست فقط باید معطوف به خودمان باشد به این دلیل است که به دیگران چشم داریم؛ دل بسته ایم به دیگران. 🔸 بنابراین کسی که معتقد باشد "من تنهایم و چون تنهایم ، مسئولیت همه چیز بر دوشم است ، فردا نمی توانم بر دوش مرئوس، مادرم، پدرم و هم جناحی ام بیندازم" این فرد بهداشت روانی بالاتری دارد از کسی که به این آموزه معتقد نیست. 📚 - درس گفتار معنای زندگی
انعكاس خبر در رسانه ها: عصرانه قرآنی به مناسبت رونمایی و بررسی کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران و گروه آموزشی تحقیقاتی قرآن‌پویان در تاریخ 24 مرداد1397 برگزار شد، در ابتدای نشست، ابتدا سیدکاظم فرهنگ مولف کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» پس از بیان دلایل تالیف و انتشار این کتاب، به تبیین محورهای اصلی مندرج در کتاب پرداخت. وی با بیان اینکه این کتاب، نتیجه برگزاری چند دوره آموزشی و بازخوردهای رضایت بخش است، اظهار داشت: «در طول چندین سال ارتباط با مخاطبان قرآنی و نیز در طی دوره‌های آموزشی یکی از سوالات قرآن آموزان این بود که آیا ما حق رجوع و فهم قرآن را داریم؟ آیا برداشت‌های ما از قرآن، مصداق تفسیر به رای نیست؟ لذا فصل دوم کتاب را با عنوان «آیا ما مجاز و قادر به تدبّر در قرآن هستیم؟» به تبیین این موضوع و ارایه آیات قرآنی و نظر برخی مفسرین و قرآن پژوهان اختصاص دادیم تا با ایجاد تفاوت بین تفسیر به رای و تفسیر به عقل، این مانع و قفل ذهنی علاقه‌مندان به قران را برای رجوع و فهم و تدبر در قرآن بگشاییم. سخنران بعدی این برنامه حجت الاسلام بهجت‌پور بود. وی در خصوص فواید و دلایل فهم تنزیلی قرآن اظهار داشت: هیچ دلیل قطعی نداریم که ترتیب سوره‌ها در قرآن فعلی توقیفی و براساس نظرپیامبر انجام شده باشد. البته ترتیب آیات و چینش آنها در سوره‌ها در زمان پیامبر انجام شده است. بعداز جمع آوری و تدوین قرآن درچارچوب یک مصحف در زمان خلیفه سوم، دیگرکسی دراین مصحف دست نمی‌برد. علیرغم اینکه برخی موارد اشتباهات رسم الخطی وجود دارد. اما آیا قرائت قرآن و تفسیر قرآن هم باید لزوما براساس همین ترتیب باشد؟ خیرهیچ مانعی نداریم. همانطورکه حفظ و تفسیر موضوعی وجود دارد یا قرآن‌های کوچک شامل چند سوره یا جزء 30 منتشر می‌شود، در فهم قرآن هم می‌توان به ترتیب نزول عمل کرد که واقعا فهم قرآن را ساده‌تر می‌کند. روایتی از پیامبر اکرم نقل شده است که «لو أنّ النّاس قَرَأوا الْقُرآنَ کَما أَنْزَلَ اللهُ ما اختلف اثنان» اگر قرآن همانطور که نازل شده قرائت می‌شد، دو نفر هم در آن اختلاف نمی‌کردند. که قرائت به ترتیب نزول هم می‌تواند یکی از جنبه‌های این حدیث باشد. اگربخواهیم قرآن را هماهنگ ساده و منسجم بفهمیم، بهترین روش مطالعه تنزیلی (همگام بانزول) است. سخنران آخر عصرانه قرآنی نیز دکتر ابوالفضل حری بود که در موضوع انسجام در قرآن مطالب خود را ارایه کرد. حری بیان داشت: کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن بسیار کاربردی است و کار را ساده کرده و اصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است. از جمله اصطلاحات درس و درب و پاراگراف (فراز) را استفاده کرده است. ما علاوه بر اینکه همانند روش این کتاب، سوره را به منزله‌ی یه کل به هم پیوسته در نظر می‌گیریم که بین آیاتش ارتباط برقرار است بین سوره‌ها نیز انسجام و ارتباط را قائلیم (روابط بین آیه‌ای و بینا سوره‌ای) یعنی قرآن را یک کل به هم پیوسته می‌دانیم. کتاب مبانی و روش‌های مطالعه و فهم ساده‌ی قرآن دستورالعمل کافی و خوبی برای درک بهتر قرآن است. کتاب علیرغم آنکه مباحث را به طور ساده مطرح کرده است اما مبتنی بر اصول علمی است. البته می‌توان در گام تکمیلی فهم بهتر را از توجه به سایر اجزای قرآن و برقراری ارتباط بین سوره‌ها و برقراری ارتباط با آموزه‌های اصلی دین اسلام و نیز سنت پیامبر نتیجه گرفت. در کنار این مورد خوانش تنزیلی و به ترتیب نزول هم به ما کمک می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند توضیحات بیشتر این برنامه را در سایت قرآن پویان مشاهده کنند. https://news.akhbarrasmi.com/news/13970604313208167/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش قسمتي از برنامه عصرانه قراني در شبكه قران سيما و مصاحبه با مولف كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران
✅✅با سلام به مخاطبان گرامي و با تبريك ايام عيد سعيد غدير💐💐 كانال مخصوص به "كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن،راه اندازي شد. ♻️♻️كليه اطلاعات و اخبار و رويدادهاي مرتبط با اين كتاب،از طريق اين كانال،اطلاع رساني و آرشيو خواهد شد. هم چنين اطلاعيه هاي مرتبط با فروش كتاب و نيز هاي مناسبتي نيز در همين كانال اطلاع رساني خواهد شد. https://t.me/fahmequran
✅🔴 اطلاعيه بمناسبت كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" به مدت از روز 4 شنبه 7 شهريور تا جمعه 10 شهريور با ،به قيمت 10 هزارتومان عرضه ميگردد. https://t.me/fahmequran
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو هجده ✅معنی خوف خدا مجموعه آثار ،ج۲۶،ص۵۱۹ معنی پروردگار یكی هیبت پروردگار یعنی درك پروردگار است. یك معنی دیگر خوف پروردگار، خوف از عدالت پروردگار است. این مسأله خیلی اوقات مطرح می شود كه خوف خدا یعنی چه؟مگر خدا یك شی ء مخوف است كه باید از او ترسید؟🤔 خدا را كه می گویند یك شی ء محبوب است و نه تنها یك شی ء است كه این تعبیر كوتاه و قاصر است، او یگانه ذاتی است كه شایسته ی محبوبیت است. 👈مگر خود قرآن نمی فرماید كه «بگو به این مردم اگر فرزندانتان، همسرانتان، پدرانتان، برادرانتان، فامیلتان، خانه و مسكنتان، كسب و كارتان، اینها برایتان عزیزتر و محبوب تر از خدا و پیامبر باشد، پس بروید كنار» ؟ خدا برای انسان از هر محبوبی باید محبوب تر باشد. پس این چگونه است؟ آیا خدا یك ذات جمیل دوست داشتنی است یا یك ذات قهّار جبّار ترسیدنی؟ كدام یك از ایندو؟ هم از خدا خائف بودن و هم محبّ او بودن و به او امیدوار بودن چگونه است؟ 👈گفته ایم كه آنچه به ذات الهی مربوط می شود محبوبیت است و آنچه به انسان مربوط می شود منشأ خوف و خشیت است. از خدا ترسیدن به این معنی كه العیاذ باللّه خدا یك ذات گزافكاری باشد آن طور كه انسان از یك آدم جبّار دیكتاتور می ترسد كه چشمش به آدم بیفتد، یك بهانه ی بیهوده بگیرد، بعد دستور كتك زدن یا اعدام كردن بدهد، چنین چیزی محال است. از خدا ترسیدن یعنی از عدل الهی ترسیدن؛ از عدالتش، از همین صفت كمالش باید ترسید.👌 مگر عدل ترسیدنی است؟ از عدل هم باید ترسید؟ نه، هر آدم نیكوكاری عاشق عدل است، آدم بدكار از عدالت می ترسد. پس ترسیدن از به معنی ترسیدن از عمل خود است. اگر ما از عدالت الهی می ترسیم، یعنی نگران این هستیم كه خلافی مرتكب بشویم كه در آن صورت عدل الهی ما را اخذ خواهد كرد (یا من لا یخاف الا عدله و لا یرجی الا فضله) . پس تبشیر و انذار انبیاء كه همه ی تبشیر و انذارها بر اساس عدل الهی و بر اساس فضل الهی است، برای اهل ایمان ایجاد خشیت می كند، به همین دو معنایی كه عرض كردم. ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه از نگاه مرحوم مهندس مهدي برگرفته از سخنراني وي در عيد ۱۳۳۸ قسمت چهارم دستگيره براي ذهن‌ها و دل‌ها اين اعتقاد به خدا، اعتصام به حبل او و باز گشت به بدنه يا تنه مشترك را چگونه ميتوان در نظرها و خاطرها بري هميشه و همه جا مجسم و تثبيت كرد؟ براي بشر درك خدي ناديده نامحسوس هميشه مشكل بوده است و از ذهنش فراري است. اين يك امر روانشناسي و طبيعي بشر است كه دستگيره و دست آويزي پيدا كند تا توجه روحي و تمركز فكري او به كمك محسوسات و ماديات فراهم شود. پرستي، مجسمه سازي و سَمْبُلجويي از همين جا به وجود آمده است. ✅قرآن چون مخالف بتپرستي و شخص پرستي است فقط شعارها و سنّت‌ها را نگاه ميدارد. از ميان آثار محسوس و مجسم كه هم خدا را به ياد بياورد و هم خاطره پيغمبرِ مشترك و پايه گذارِ اديان توحيدي را هميشه زنده و تازه نگاه دارد، 👈دستور داده است خانه اي را كه براي عموم مردم و در كمال سادگي به پا كرده است حفظ كنند و مراسم و مناسكي را كه ابراهيم انجام داد تكرار نمايند. اين خانه نخستين و شده از كليه قيود مالكيت‌ها و خصوصيت‌ها و حاكميت‌هاي مركزي بري توجه حواس‌ها و نمازها، محور طواف‌ها و تبلور ذكر و عشق به خدا به سود آدم‌ها گرديد. 👈اعمال حج و كه مقرر شده است هر كدام معرف و مظهر يكي از مراحل و صحنه هايي است كه ابراهيم خليل دچار شده و پله پله از عهده بر آمده به مقام پيشوايي بشر رسيد : ⬅️قرباني در مني فداكاري عظيم آن پدر و پسر را در راه عشق و اطاعت خدا نشان ميدهد كه مبدّل به ذبح گوسفند گرديد ؛ ⬅️دويدن بين دو كوه صفا و مروه به ياد سر گرداني و دوندگي آن مادر در به در شده از قوم و ديار و در جستجوي يك قطره آب بري طفل شيرخواري است كه از فرط گرمي و تشنگي مشرف به مرگ شده و بالاخره به جوشش آب زمزم منتهي ميشود؛ ⬅️رمي جمرات را ميگويند حكايت از مواجهه مكرر شيطان با حضرت ابراهيم براي وسوسه و ممانعت او از قرباني كردن فرزند و سنگ انداختن ابراهيم به جانب او بري طرد كردن، مينمايد؛ ⬅️وقوف در صحري عرفات و سحرخيزي در مشعرالحرام، به مصداق اسامي انتخاب شده ، رساننده معاني و منظورهاي مربوطه بوده معلوم است كه بر معرفت و استشعار زائر بايد اضافه شود و مضامين دعاهاي عالي مرتبه اي كه بري آن مواقف وارد شده است خود دلالت كافي به اين معاني دارد؛ ⬅️طواف دور خانه عبارت از گرديدن از روي علاقه و جذبه است و متمركز ساختن افكار و اعمال خود به سوي خدا و براي خلق؛ ⬅️دو ركعت نماز در مقام ابراهيم يعني پا در جاپاي او گذاشتن و جاپاي انبياي ديگر و خاتم انبياء و علي و ساير اوصياء و اين همه اصحاب و بزرگان و صلحا و خلق خدا از هزاران سال قبل تا حالا، كه در همان جا با خلوص و صفا رو به درگاه خدا نموده دعاها و زاري‌ها و توبهها و عهدها كرده اند!… آيا همين اعمال ياد آورنده ترين و زنده كننده ترين حالات روحاني و عرفاني در شخص نميتواند باشد؟ ادامه دارد..... http://yon.ir/oNlaC ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آنچه خداوند میدهد پایانی ندارد و آنچه آدمی میدهد دوامی ندارد ✨سلام✨ زندگیتان پر از داده های خداوند مهربان.. @quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن نماز📿 يكي از فوايد كه در سوره بقره در ۲) ايه بان اشاره شده است ،وسيله وابزار بودن انست. 💢ابزار و روشي براي كمك دادن به انسانها در زندگي وحوادث آن ♨️در هر دو ايه زیر وصبر دركنار هم و با اين خاصيت عنوان شده اند.كه مي توانند بصورت مكمل يا منفرد به ما ياري برساند در مواقع نياز . 💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۱۵۳﴾ اى كسانى كه ايمان آورده ايد از شكيبايى و يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است (۱۵۳) 💢وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿۴۵﴾ از شكيبايى و يارى جوييد و به راستى اين [كار] گران است مگر بر فروتنان (۴۵) http://yon.ir/hW1tp ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ در قرآن کنید: بخشی از فرمایشات پیامبر در خم-متن کامل خطبه غدیر در فرازی از خطبه غدیرخم ،پیامبر در حالیکه دست امیرالومنین را بالابرده بودند،فرمودند: هان مردمان! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر نظر کنید و از پیروی ننمایید. پس به خدا سوگند که باطن ها و تفسیر آن را آشکار نمی کند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام  و اعلام می دارم که: هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. و او علی بن ابی طالب است؛  برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است. مَعاشِرَالنّاسِ، تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیاتِهِ وَانْظُرُوا إِلی مُحْکَماتِهِ وَلاتَتَّبِعوا مُتَشابِهَهُ،  فَوَالله لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زواجِرَهُ وَلَنْ یُوضِحَ لَکُمْ تَفْسیرَهُ إِلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلی وَشائلٌ بِعَضُدِهِ  (وَ رافِعُهُ بِیَدَی) وَ مُعْلِمُکُمْ: أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی برای مطالعه متن کامل خطبه غدیر به لینک زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qp281 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا سكرات مرگ در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ پاسخ: خداوند در چند جا از قرآن به سختی جان دادن برخی افراد اشاره کرده است: 1-تکذیب کنندگان معاد و تارکان عبادت و نماز در سوره قیامت  كَلَّا إِذَا بَلَغَتْ التَّرَاقِيَ ﴿۲۶﴾ خرمشاهی: حاشا، چون جان به گلوگاهها رسد وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ ﴿۲۷﴾ مکارم: و گفته شود: آيا كسي هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟! وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ ﴿۲۸﴾ فولادوند: و به جدائى از دنيا يقين پيدا كند وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ ﴿۲۹﴾ فولادوند: و ساق پاها از سختى جان دادن به هم بپيچد إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ﴿۳۰﴾ فولادوند: آرى در آن روز مسير همه بسوى دادگاه پروردگارت خواهد بود فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾ مکارم: او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾ مکارم: بلكه تكذيب كرد، و روي گردان شد. جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛