eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
از صد نسیم گلشن فردوس خوشترست بادی که می وزد ز گلستان صبحگاه #شیخ_عراقی🌹 صبح بخیــــر🍃 @quranpuyan
📖 آیات وجملات 🎍🌾در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از وسوسه شیطان و ترک گناه ، بیان شده است 🕊🌿إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ 🌸🍃انصاریان : مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه وسوسه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام وسوسه هایش نجات یابند.] http://yon.ir/gzdOn ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنرانی آقای سید کاظم فرهنگ در مراسم بررسی کتاب" مبانی و روش مطالعه فهم ساده قران" باعنوان، ،چرا و چگونه؟ در مراسم عصرانه قراني كه با همكاري انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي ايران و گروه اموزشي تحقيقاتي قرآن پويان برگزارشد؛ابتدا سیدکاظم فرهنگ مولف کتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پس از بیان دلایل تالیف و انتشار این کتاب،به تبیین محورهای اصلی مندرج در کتاب پرداخت. ⬅️❓چرا کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران را منتشر کردیم؟ پیرو برگزاری اولين دورۀ حضوري آموزشي «روش مطالعه و فهم بهتر قرآن كريم» و چند دوره مجازی ،بازخوردهای خیلی رضایت بخشی از قران اموزان دریافت کردیم که دوستان از اینکه با یک روش ساده ،توانسته اند ارتباط بهتری با قران و سوره مورد تمرین خود برقرارکنند بسیار خوشحال بودند. این بازخوردهای مثبت و نیز دغدغۀ اصلی ما که عمومی سازی فهم قرآن و تشویق همه مسلمانان علاقه مند به تدبّر و تأمل در قرآن بود، ما را بر آن داشت تا این مجموعه را به صورت کتابی با بیان ساده و قابل فهم برای همۀ افراد، اعم از حوزوی و دانشگاهی در هر رشتۀ تحصیلی منتشر نموده تا در دسترس همه علاقه مندان در سراسر کشور عزیزمان قرار گیرد. 👈در فصل اول و دوم کتاب، به مبانی و دلایل رجوع به قرآن و تدبّر در آن توسط عموم مخاطبان قرآن و مسلمانان و نیز برخی تعاریف و مبانی که معمولًا متدبّرین در قرآن، با آن سروکار خواهند داشت، توجه شده است. در طول چندین سال ارتباط با مخاطبان قرانی و نیز در طی دوره های اموزشی یکی از سئوالات قرآن اموزان این بود که آیا ما حق رجوع و فهم قران را داریم؟ 😔آیا برداشتهای ما از قران ،مصداق تفسیر به رای نیست؟ 👌لذا فصل دوم کتاب را با عنوان"آیا آيا ما مجاز و قادر به در قرآن هستيم؟ " به تبیین این موضوع و ارایه آیات قرانی و نظر برخی مفسرین و قرآن پژوهان گرانقدر اختصاص دادیم تا با ایجاد تفاوت بین تفسیر به رای و تفسیر به عقل،این مانع و قفل ذهنی علاقه مندان به قران را برای رجوع و فهم و تدبر در قرآن بگشاییم. 👌همچنین جهت تشویق بیشتر مخاطبان کتاب به تدبر در قرآن،دو جمله زیر از مرحوم علامه طباطبایی را در مدخل کتاب در کادری زیبا نیز درج کردیم: «قرآن کریم، کتابی است که فهم عادی به درک آن، دسترسی دارد.» «مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك وظيفۀ عمومي است.» 👈در فصل سوم کتاب، کلیات و مراحل و نکات این روش فهم سادۀ قرآن در یک دستورالعمل ده مرحله ای به همراه مثال و تمرین ارائه شده است.اساس این روش،تقسیم سوره به واحدهای کوچکتر به نام فراز یا پاراگراف و استخراج عصاره هر فراز و سپس تعیین درس یا محور سوره و سپس مرور و فهم کل سوره در پرتو این محور است.این روش به فهم بهتر آیات مبهم و نیز برقراری ارتباط بین اجزا و ایات مختلف سوره منجر میشود که برای خواننده بسیار جذاب و لذت بخش است. 👌همچنین در این فصل ،مطالعه توصیه شده است که حداقل یک بار سوره های قرآن را به آنها و نه به ترتیب مصحف موجود، مطالعه نمایید.لذا یک فهرست تحقیقی از ترتیب نزول که کل سوره ها را در ده مرحله تقسیم کرده و برای هرمرحله مشخصات و ویژگیهایی برشمرده است،ارایه شده است. در انتهای فصل سوم نیز به نمونه ای از تدبر با استفاده از این روش در سوره احزاب که منجر به کشف نکات جالب و تقارن موجود در سوره شده است،اشاره شده است. 👈در فصل چهارم به مبانی نظری و تحقیقات اخیر قرآن پژوهان در باب هدف مندی و انسجام سوره های قرآن و ویژگیها و فواید ان، پرداخته شده است. مطابق این نظریات،سوره به عنوان یک کل به هم پیوسته و بعنوان واحد مستقل سخن در قرآن به شمار میرود که برای فهم بهتر آن باید از نگاه صرفا خطی بین کلمات و آیات پشت سرهم به نگاه جامع و اندام وار به محتوای کل سوره رو آورد. 👈در فصل پنج نیز به این روش و در فصل ششم به نکات تکمیلی برای علاقه مندانی که مایل به ادامه مطالعۀ قرآن با این روش و تعمق بیشتر در آیات الهی هستند، اشاره شده است. 👌شایان ذکر است در همین راستا اپلیکیشن برای نخستین بار ارایه شده که علاوه بر چینش سوره ها به ترتیب نزول،فرازبندی هر سوره،عصاره فرازها ودرس سوره ها را نیز شامل میشود. http://yon.ir/Qp3970 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#عصرانه_قرآنی ۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی آقای سید کاظم فرهنگ در مراسم بررسی کتاب مبانی و روش مطالعه فهم ساده قران باعنوان، #فهم_ساده_قران،چرا و چگونه؟ @quranpuyan
نظرات مخاطبان:"از اینکه توانستم با #روشی_نو در زمینۀ #فهم و تدبّر قرآن آشنا شوم یا حداقل جرأت اینکار را پیدا کردم، بسیارممنونم."توضیح بیشتر در این لینک: yon.ir/qp3934
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن آشنایی با مبانی نظرات اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ سوال👇👇 ✅علت تفاوت فتاوی امام،قبل و بعد از انقلاب چه بود؟ ریشه نظر امام با عده ای از فقها هم در همین سبک استدلال و روش بود. امام می فرمودند که اقتضائات حکومت در این کشور و در این زمان چیست؟ اینکه شما روایت داشته باشید برای فلان موضوع درست است. بله روایت هست، ولی آیا روایتی است که با این شرایط می سازد یا نمی سازد؟ روایت وابسته به شرایط است یا نه؟ مگر ما روایت نداریم که امیرالمؤمنین (ع) بیت المال را تقسیم می کرد و تقسیم می کرد تا تمام می شد، بعد هم جارو می زد و همانجا نماز هم می خواند. (وسائل الشیعه، ج15، ص108) حالا شما بفرمایید این کار را شدنی است؟ خزانه را می توان جارو کرد؟ کسی می تواند چنین کاری کند؟ هرگز! با اینکه روایت داریم. 👈ولی مهم این است که آیا روایت ناظر به شرایط خاص نبوده؟ و حتی اگر روایت مشتمل بر حکم کلی است، تازه روایت پنجاه درصد کار است. پنجاه درصدش این است که آیا شرایط ما از نظر اجرایی با این روایت وفق می دهد یا وفق نمی دهد؟ و ما با چه شیوه ای می خواهیم آن حکم کلی را اجرا کنیم. مثلاً در خمس، امام فرمودند الان می شود مردم را نشاند و به زور از آنها خمس گرفت و یا نمی شود این کار را کرد؟ همین! روشن است این انکار بحث خمس نیست 👈پس اینجا ما یک ضابطه ای داریم. قبلاً درمقام افتاء یا اظهارنظر فقهی، خودمان را فارغ از این می دیدیم که این حکم قابلیت اجرا دارد یا قابلیت اجرا ندارد. فقه قبل از انقلاب، معلّق در هواست که معلوم نیست می تواند روی زمین بنشیند یا نه. یک آزاد بدون در نظر گرفتن شرایط و صرفاً بر اساس مبانی، همین و بس! آن فقه برای حل مشکلات فعلی جامعه مثل یک دستگاه ماشین است که طراحی آن بصورت دقیق انجام گرفته ولی هنوز تست نشده. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌿🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿 🌿 💠 مناجات 💠 ☆ الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بی‌عدد، ای اول بی‌هدایت و ای آخر بی‌نهایت ای ظاهر بی‌صورت و ای باطن بی‌سیرت، ای حی بی‌ذلت ای مُعطی بی‌فطرت و ای بخشنده‌ی بی‌منت، ای داننده‌ی رازها، ای شنونده‌ی آوازها، ای بیننده‌ی نمازها، ای شناسنده‌ی نامها، ای رساننده‌ی گام‌ها، ای مبرا از عوایق، ای مطلع بر حقایق، ای مهربان بر خلایق عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیب‌های ما مگیر که تو قوی و ما حقیر، از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت. 📙 مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری @quranpuyan 🌿 🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿🌿
📖 ؟ فردمسلمان درقرآن کریم رحم خداونددرقران درمواردی به رحم یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقربا و وخویشان و فامیل دستور داده است. 🌸از جمله در ایه اول سوره نساء «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساء وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً» 🌺اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى كنيد پروا نماييدوزنهار از خویشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است. 📚در تفسیر المیزان درخصوص اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ چنین گفته است: 👈منظور از (تسائل )به خدا این است که مردم با سوگند به خدای تعالی از یکدیگرچیزی در خواست کنند و این کنایه از محترم و عظیم بودن خدا در نزد بندگان است و می فرمایدپاس حرمت ارحام را هم نگاه دارید و به امر آنان اهتمام بورزید و در حق آنان کوتاهی نکنید و منظور از ارحام و نزدیکان ، وابستگان نسبی هستند http://yon.ir/VKz5X ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنان حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور در مراسم بررسی کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" دومین سخنران قرآن پویان،استاد بهجت پور با موضوع دلايل و فوايد درچارچوب سوره ها بودند. نکات مهم سخنرانی ایشان بشرح زیر است: 👈هیچ دلیل قطعی نداریم که ترتیب سوره ها درقرآن فعلی توقیفی وبراساس نظرپیامبرانجام شده باشد.البته ترتیب آیات وچینش آنها در سوره ها درزمان پیامبرانجام شده است. 👈بعدازجمع آوری وتدوین قرآن درچارچوب یک مصحف درزمان خلیفه سوم،دیگرکسی دراین مصحف دست نمی برد . علیرغم اینکه برخی موارد اشتباهات رسم الخطی وجود دارد. ❓اماآیا قرائت قرآن وتفسیرقرآن هم بایدلزوما براساس همین ترتیب باشد؟خیرهیچ مانعی نداریم. همانطورکه حفظ وتفسیرموضوعی وجوددارد یا قرآن های کوچک شامل چندسوره یا جزء ۳۰ منتشرمیشود،درفهم قرآن هم میتوانیم به ترتیب نزول عمل کنیم که واقعافهم قرآن راساده ترمیکند. روایتی از پیامبر اکرم نقل شده است که«لو أنّ النّاس قَرَأوا الْقُرآنَ کَما أَنْزَلَ اللهُ ما اختلف اثنان»اگرقرآن همانطورکه نازل شده قرائت میشد،دو نفر هم درآن اختلاف نمیکردند. که قرائت به ترتیب نزول هم می تواند یکی از جنبه های این حدیث باشد. 👌قرآن کتاب تحول وتربیت عملی است. ازیک امت جاهل، امتی هدایت شده میسازد. علیرغم اینکه بخشی از قران به شرایط و ماجراهای زمان پیامبرمی پردازد،اما اینها فقط یک مورد نمونه هستند.اگربخواهیم جریان تحول رارصد کنیم باید قرآن رابه خواندو فهمیدو تفسیرکرد. 👈👈اگربخواهیم قرآن راهماهنگ ساده ومنسجم بفهمیم، بهترین روش مطالعه تنزیلی (همگام بانزول)است.👌 حظ وبهره ما ازقرآن کامل نیست.جامعه سازی باموعظه وسفارش انجام نمیشود. روش میخواهدکه نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال برای ایجاد همین تحول روشمند بود. http://yon.ir/Qp3970 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت پور درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه فهم ساده قرآن باعنوان، دلايل وفوايد درچارچوب سوره ها @quranpuyan
#عصرانه_قرآنی ۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت پور درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه #فهم_ساده_قرآن @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت پور درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه فهم ساده قرآن باعنوان، دلايل وفوايد درچارچوب سوره ها @quranpuyan
👈👈👈با سلام به همراهان گرامی به لطف خداوند پس از ماه رمضان سال ۱۳۹۵ تا كنون ،با ارسال ۵۱۶ پست ، ارايه خلاصه كتابهاي زير از استاد در كانال قران پويان باتمام رسيده است: ✅کتاب"تعلیم و تربیت در اسلام" ✅کتاب"حماسه حسینی" ✅جلد اول کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره نور از جلد چهارم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره منافقون از جلد هفتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسير سوره جن از جلد نهم كتاب آشنايي با قرآن ✅تفسیر سوره قلم از جلد هشتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیرسوره تحریم از جلد هشتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره طلاق از جلد هشتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره صف از جلد هفتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره جمعه از جلد هفتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره ممتحنه از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره حدید از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره حشر از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره الرحمن از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره واقعه از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره قمر از جلد پنجم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره فتح از جلد پنجم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره جاثیه از جلد پنجم کتاب آشنایی با قرآن ان شاءالله از امروز تفسير سور از جلد پنجم كتاب آشنايي باقرآن آغاز میشود با سپاس از همراهي شما t.me/quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو هفده تفسیر سوره قسمت اول از جلد پنجم کتاب 🌺بسم اللّه الرحمن الرحیم حم. وَ اَلْكِتابِ اَلْمُبِینِ. إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنّا كُنّا مُنْذِرِینَ. فِیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ. أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنّا كُنّا مُرْسِلِینَ. رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ إِنَّهُ هُوَ اَلسَّمِیعُ اَلْعَلِیمُ. رَبِّ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِینَ. `لا إِلهَ إِلاّ هُوَ یُحْیِی وَ یُمِیتُ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ اَلْأَوَّلِینَ 🌺 آیه ی اول كلمه ی «حم» بود، آیه ی دوم «وَاْلكِتابِ الْمُبینِ» ، آیه ی سوم و چهارم هم مربوط به نزول قرآن در لیلةالقدر و درباره ی خود لیلةالقدر بود. در آیه ی چهارم می فرماید: «فیها یُفْرَقُ كُلُّ اَمْرٍ حَكیمٍ» در این شب جدا می شود (تعبیر «جدایی» دارد) هر امر حكیمی. نتیجه ی تدبرهای مفسرین درباره ی این آیه مختلف بوده است. بعضی گفته اند مقصود این است كه چون در این شب- و در واقع در یكی از این شبهای لیلةالقدر- قرآن نازل شد و به وسیله ی قرآن كریم دستورها و احكام بیان شد و به طور كلی بیان كردن یك چیز یعنی واضح كردن و روشن كردن و تفصیل دادن آن و در واقع بیرون آوردن آن از حد اجمال و ابهام به مرحله ی تفصیل و روشنی، پس «در این شب جدا می شود هر امر حكیمی» . مقصود از این «امر» یعنی دستورهای الهی، معارف الهی: این چیزهایی كه به وسیله ی قرآن بیان شده است در این شب تفصیل داده شد. ولی البته این نظر، نظر صحیحی نیست. این نظرها نظر است به حسب تدبری كه در آیات كرده اند. و بعضی مفسرین دیگر كه این نظر را رد كرده اند- و درست هم رد كرده اند- گفته اند آیه می فرماید در این شب جدا می شود، تفصیل داده می شود (نه شد) . اگر مقصود همان نزول قرآن و بیان احكام و معارف به وسیله ی قرآن باشد، همین طور كه فرمود: «اِنّا اَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ» ما در شب پر بركتی قرآن را فرود آوردیم، بعد هم باید بفرماید: «و در آن شب كه قرآن فرود آمد هر امر حكیمی به وسیله ی قرآن بیان شد» همین طور كه در مورد نزول قرآن معنی ندارد گفته شود: «در هر شب قرآن می شود» ؛ قرآن در یك شب قدر نازل شد. پس اگر مقصود از «فیها یُفْرَقُ كُلُّ اَمْرٍ حَكیمٍ» تفصیل معارف و احكام به وسیله ی قرآن باشد، باید گفته می شد كه «در آن شب بیان شد» یعنی به صیغه ی ماضی گفته می شد: «فیها فُرِقَ كُلُّ اَمْرٍ حَكیمٍ» در صورتی كه به صیغه ی مضارع گفته شده است و این از نظر علمای ادب روشن است كه فعل مضارع دلالت بر استمرار می كند، یعنی [دلالت می كند بر] یك امر جاری و دائمی كه پیوستگی دارد و همیشه هست، نه یك امری كه در گذشته بود و قطع شد؛ یك امری كه وجود دارد. بنابراین این آیه می خواهد بفرماید كه در شب قدر چنین چیزی وجود دارد؛ و خود این آیه دلیل بر این است كه لیلةالقدر همیشه هست، یعنی لیلةالقدر مخصوص به یك شب نیست آن طور كه بعضی اهل تسنن گفته اند كه لیلةالقدر اختصاص داشت به زمان پیغمبر و با فوت رسول اكرم لیلةالقدر منتفی شد. معلوم می شود كه چنین چیزی نیست، چون وقتی كه می گوید در این شب به طور استمرار همیشه جریان این است، دلیل بر این است كه خود لیلةالقدر هم برای همیشه باقی است نه اینكه از بین رفته است؛ و بعلاوه معنی ندارد كه لیلةالقدر از میان برود، تا زمان پیغمبر هر سال لیلةالقدر وجود داشته باشد و بعد از پیغمبر لیلةالقدر از بین برود. مثل این است كه بگوییم بعد از پیغمبر ماه رمضان رفت. ماه رمضان، دیگر زمان پیغمبر و غیر زمان پیغمبر ندارد. لیلةالقدر شبی از شبهای ماه رمضان است و همین طور كه ماه رمضان، بودن و نبودنش به بودن و نبودن پیغمبر نیست لیلةالقدر هم این گونه است ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ .https://telegram.me/quranpuyan
خدایا؛ نفس کشیدنم همراه با عطر حضور ناب توست و من چقدر خوشبختم که در آغوش امن رحمت تو هستم سلام صبحتان پرازشادی و نشاط @quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن 💰😡📛 💫✨حضرت امام رضا علیه السلام در روايتي برای حرمت دو دليل ذكر كرده‌اند. که نخست حرمت به استناد سخنان خداوند در قرآن مجيد و دليل دوم اكل مال به باطل است. هشام بن حكم كه يكي از اصحاب معروف امام صادق (ع) است از آن حضرت پرسيد چرا حرام شده است؟ 💫✨ حضرت فرمودند: اگر حلال بود مردم كارهاي مفيد تجاري و توليد آن چه كه به آن احتياج می‌شد را ترك می‌كردند. 💫✨امام جعفر صادق علیه السلام در روايتي ديگر می‌فرمايند: خداوند را حرام كرد تا مردم از حرام، به كسب و كار روی آورندوبه خريدوفروش بپردازند. http://yon.ir/Gz2zL ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه از نگاه مرحوم مهدي برگرفته از سخنراني وي در عيد ۱۳۳۸ قسمت سوم عقيدتي و جنگ‌ها تقرقه ها و تعصب‌هي مذهبي از بزرگ‌ترين عوامل جدائي و جنگ شده است. اعم از جنگ‌هي خارجي و اغتشاشات داخلي مسلحانه يا فشارها و كشتارهائي كه تحت عناوين انكيزيسيون و غيره امنيت و آزادي را از صحنه ممالك اروپا در تمام قرون وسطي دور نموده بود. البته نبايد تصور كرد كه اينها مال گذشتهاست و جنگ مسيحي‌ها و ذلت يهود(۴۴) تمام شده است. عمر كوتاه خود ما هنوز قتل و شكنجه شش ميليون يهودي را به فرمان هيتلر در يكي از متمدنترين ملل مسيحي جهان به خاطر دارد. همچنين تصفيه عده اي از دكترهي يهودي به دستور استالين در شوروي. هيچ دليلي در دست نيست كه صحنههي گذشته در آينده باز تكرار نشود. در آسيا نيز اختلافات و تعصبات فرقهي هندو و مسلمان چه فجايع هلاكتبارِ وحشيانه در آستانه استقلال هندوستان به بار آورد! همچنين نبايد تصور كرد كه چون در سايه فرهنك و رشد علمي تعصب‌ها و علاقههي مذهبي تخفيف يافته اختلافات مذهبي ديگر بياهميت و بياثر ميباشد. اختلافات مذهبي هنوز هم در ريشه و مايه دسته بندي‌ها و خصومت‌هي ملي و بينالمللي جلوه گر است. تازه اگر اختلاف مذهبي كم اثر شده باشد اختلاف‌هاي عقيدتي در زمينه هاي فلسفي و اجتماعي و سياسي وجود دارد و خيلي هم مؤثر و مهم است. 👈مسلم است كه همزيستي مسالمت آميز و صلح و امنيت مادام كه همفكري و اشتراك منافع وجود نداشته باشد حرف مفت است. به همان دليل كه داعيان چنين افكار و صاحبان مكاتب سياسي با تمام نيرو در داخله كشورها و احزاب خود سعي مينمايند وحدت عقيده و مكتب ايجاد نمايند. ✅قرآن به اين نكته يعني اثر سوء اختلاف در كتاب و دين خدا و استنباط‌هاي غلط كه منتهي به مخالفت و دشمني ميشود عنايت و از آن امتناع داشته است، به پيغمبر آخر الزمان و به امت او كراراً و مؤكداً دستور ميدهد از اختلاف و انشقاق چه ما بين خود و چه با ساير مذاهب توحيدي، احتراز نمايند : «وَ ما كانَ النَّاسُ اِلاّ اُمَّةً واحِدَةً فَاخْتَلَفُوا…» (۴۶) «… وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكينَ. مِنَ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.» (۴۷) «…اِنَّ الَّذينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتابِ لَفي شِقاقٍ بَعيدٍ.» (۴۸) «اِنَّ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ في شَيءٍ اِنَّما اَمْرُهُمْ اِلَي الله ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِماكانُوا يَفْعَلُونَ.» (۴۹) نه تنها امر به خودداري و احتراز از اختلاف و تفرقه و انشقاق ميشود بلكه مأموريت مثبت داده و گفته ميشود كه بري برقراري دين واحد دعوت نما و استقامت ورزيده بين اهل كتاب اعتدال بر قرار ساز. دور زدن اختلاف اما اختلاف (اختلاف در استنتاجها و در اتخاذ رويه و منهاج‌ها) در بسياري موارد غير قابل احتراز است . واقعيتي است طبيعي و انساني. اصلا بعثت پيغمبر ما و ظهور دين اسلام مگر خود يك آهنگ تازه در اين كنسرت اديان و افكار نبود؟ اتفاقاً از اسلام بيش از ساير اديان فرقه و مذهب منشعب شده است! هر قدر يك دين عالي‌تر و دقيق‌تر و بر پايه عقل و استدلال باشد اشكال و اختلاف در درك و اجري آن بيشتر ميشود.👌 قرآن به اين معني توجه دارد و اصرار در مقابله كردن با آن نمي نمايد و تحميل نظريات اختلافي و فرعي و اختصاصي را نميخواهد، به چيزِ ديگري اهميت ميدهد: «وَلَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ اُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفينَ.» (۵۰) «… لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجًا. وَلَوْ شَاءَ الله لَجَعَلَكُم اُمَّةً واحِدَةً وَلكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فيمَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الخَيْراتِ اِلَي الله مَرْجَعُكُمْ جَميعًا فَيُنَبِئُكُمْ بِمَا كُنتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ.» (۵۱) ملاحظه ميكنيد كه صريحاً گفته ميشود اختلاف هميشه هست و خلاف مشيت خدا (و بنابراين مصلحت) نيست، بري هر كدام از شما شريعت و طريقتي قرار داديم تا شما را با آنچه دادهايم آزمايش و تربيت نمائيم ، از اين بابت با هم منازعه و مجادله نداشته باشيد، در خيرات و خدمات از يكديگر جلو بزنيد بالاخره همگي پيش خدا برميگرديد و او اختلاف‌هايتان را حل خواهد كرد. ادامه دارد👇👇 http://yon.ir/oNlaC ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنان دكتر ابوالفضل حري در مراسم بررسی کتاب "مبانی و روش مطالعه و " 👈سومین سخنران قرآن پویان،آقاى دكتر حري با موضوع توجه به انسجام دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در فهم و قران بودند. 👈👈خلاصه نکات مهم سخنرانی ایشان بشرح زیر است: 👌کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران بسیارکاربردی است و کار را ساده کرده واصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است.ازجمله اصطلاحات درس ودرب و پاراگراف (فراز) رااستفاده کرده است . ما علاوه براینکه همانند روش اين كتاب،سوره رابه منزله‌ی یه کل به هم پیوسته درنظرمیگیریم که بین آیاتش ارتباط برقراراست بین سوره هانیز وارتباط راقائلیم(روابط بینا آیه ای و بینا سوره‌ای ) یعنی قرآن رایک کل به هم پیوسته میدانیم. 👈ماانسجام رادرسنت بلاغی خودمان به نام علم المناسبه سراغ داریم.یعنی وجود روابط میان آیات و سوره ها دریک مناسبات اندام وار. روابط ارگانیک واندام واربین همه ی اجزای قرآن برقراراست . 👌وجود این روابط هم به فهم بهترقرآن کمک میکندوهم نشانی ازتحریف نشدن قرآن است. امروزه مباحث زبان شناسی هم تحریف ناپذیری قرآن راكه ما معتقدیم تایید میکند. زنجیرمندی در دوسطح خرد وکلان قابل بررسی است. ارتباط حروف ،کلمات، آیات وسوره ها. دراین نگاه ارتباط بین قسمهای ابتدای سوره ها با محتوای آیات بعد از آن مشخص خواهد شد. 👈 کتاب مبانی و روشهای مطالعه وفهم ساده ی قرآن دستورالعمل کافی وخوبی برای درک بهتر قرآن است. کتاب علیرغم آنکه مباحث رابه طور ساده مطرح کرده است اما مبتنی براصول علمی است. 👈البته میتوان درگام تکمیلی فهم بهتر را از توجه به سایراجزاي قرآن و برقراری ارتباط بین سوره ها وبرقراری ارتباط باآموزه های اصلی دین اسلام و نیزسنت پیامبر نتیجه گرفت . 👌درکناراین موردخوانش تنزیلی وبه ترتیب نزول هم به ما کمک میکند. http://yon.ir/Qp3970 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنان دكتر ابوالفضل حري در مراسم بررسی کتاب "مبانی و روش مطالعه و #فهم_ساده_قرآن" 👈سومین سخنران #عصرانه_قرآنی قرآن پویان،آقاى دكتر حري با موضوع توجه به انسجام دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در فهم و #تدبر قران بودند. 👈👈خلاصه نکات مهم سخنرانی ایشان بشرح زیر است: 👌کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران بسیارکاربردی است و کار را ساده کرده واصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است.ا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی دکتر ابوالفضل حری درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه فهم ساده قرآن باعنوان، توجه به دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در و قرآن @quranpuyan
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: انواع اسراف در اسلام وقران-اسراف چيست؟ مسرف كيست؟ کلمه در تفاسیر به معنای تجاوز از حد اعتدال ،تجاوز از حدمباح؛تجاوز از حد حق و عدالت بیان شده است که میتواند شامل زیاده روی و یا کم روی(افراط و تفریط )باشد. در قران کریم کلمات مشتق شده از ریشه سرف شامل اسراف ، مسرف و فعل اسرف در چند زمینه کار رفته که بسیار گسترده تر از باور رایج در جامعه در خصوص محدود شدن اسراف به خوردن و اشامیدن و امور مالی می باشد. براین اساس میتوان انواع و مصادیق آنها و نیز مجازات انها را در قران استخراج نمود 1-اسراف در عقاید  این نوع اسراف بدترین و مذمومترین نوع اسراف در قران است که بیشتر ین تکرار را هم در قرآن دارد. اسراف در عقاید یعنی عدم باور به ان چیزی که حق است و یا اعتقاد به چیزهایی که مستحق آن نیستند.بنابراین عدم اعتقاد به توحید ،عدم پذیرش رسولان الهی ،عدم تصدیق کتب آسمانی نمونه های بارز اسراف در عقیده است. بدیهی است عدم پذیرش یکتایی خداوند و شریک قایل شدن برای او و یا خود را خدا دانستن و ... که اسراف در باور اساسی توحید بشمار میرود بدترین نوع اسراف است.و خداوند هم شدیدترین عقوبت را برای این گونه مسرفین در نظر گرفته است. بارزترین مصداق این نوع اسراف در قرآن،فرعون است که دو بار با کلمه مسرف از او یاد شده است. آیه 31 سوره دخان وَلَقَدْ نَجَّيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنَ الْعَذَابِ الْمُهِينِ﴿۳۰﴾ و براستى فرزندان اسرائيل را از عذاب خفتآور رهانيديم مِن فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كَانَ عَالِيًا مِّنَ الْمُسْرِفِينَ ﴿۳۱﴾: از [دست] فرعون كه متكبرى از افراطكاران بود فولادوند: سرانجام كسى به موسى ايمان نياورد مگر فرزندانى از قوم وى در حالى كه بيم داشتند از آنكه مبادا فرعون و سران آنها ايشان را آزار رسانند و در حقيقت فرعون در آن سرزمين برترىجوى و از اسرافكاران بود ایه 127 سوره طاها:شدیدترین عذاب دنیوی و اخروی برای کسانی که از خدا رو برگردانند و به ایات خدا ایمان نیاورند(اسراف در توحید)،درنظر گرفته شده است. وَكَذَلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِن بِآيَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى ﴿۱۲۷﴾ مکارم: و اينگونه جزا ميدهيم كسي را كه اسراف كند و ايمان به آيات پروردگارش نياورد و عذاب آخرت شديدتر و پايدارتر است! مکارم: قطعا آنچه مرا به سوي آن ميخوانيد نه دعوت (و حاكميتي) در دنيا دارند و نه در آخرت، و تنها بازگشت ما در قيامت به سوي خدا است، و مسرفان اهل دوزخند آیه9 سوره انبیا:هلاکت مخالفین و منکرین پیامبران (اسراف در نبوت)را بیان می کند. ثُمَّ صَدَقْنَاهُمُ الْوَعْدَ فَأَنجَيْنَاهُمْ وَمَن نَّشَاء وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ ﴿۹﴾ فولادوند: سپس وعده [خود] به آنان را راست گردانيديم و آنها و هر كه را خواستيم نجات داديم و فراطكاران را به هلاكت رسانيديم جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp368 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام هادي و مبارزه با گري جبهه کفر و الحاد از تمامی ترفندهای فکری ممکن برای آسیب رساندن و رخنه در میان شیعیان و تضعیف رهبری آنان بهره می جست. یکی از این شیوه ها استفاده از حربه " " در دین و پیشوایان دینی جامعه بود. حربه ای که چنانچه موثر می افتاد، می توانست نظام اعتقادی اسلام را دچار آسیب جدی سازد. احادیث را خود وضع می کردند و آنها را در میان گفته های امامان وارد می کردند. 😞 و نسبت دادن آن به ائمه از یک سو باعث فراهم آمدن یاران و پیروانی برای آنها می شد و از سوی دیگر به آنها کمک می کرد تا در ویران ساختن شرع توفیق یابند. از این روی امامان شیعه (ع) به هر طریق سعی داشتند تا دامن تشیع را از لوث غلوپاک کرده و را از خود طرد نمایند وبدین وسیله راهی برای حل مشکلات درونی خود پیدا کنند. امام هادی(ع) که بخش قابل توجهی از دوران حیات سیاسی و اجتماعی ایشان صرف مواجهه و رویارویی با این اندیشه انحرافی گردید در این خصوص می فرمود: 👈کفر بر چهار بنیاد استوار یافته است: فسق، غلو، شک و شبهه. ایشان از این روی خود همواره می کوشید این جنبه ها را افشا کرده و نظر خود را درباره اهل غلو منتشر و روایات خویش را بشناساند. فتح بن یزید جرجانی ضمن روایت مفصلی ازامام هادی (ع) اعتراف می کند که او بر این باور بود که امام به خوردن و آشامیدن نیازی ندارد؛ زیرا با مقام امامت سازگار نیست؛ 😞 وامام هادی (ع) خطاب به وی فرمود: ای فتح بن یزید ! حتی پیامبران که اسوه ما هستند، می خورند ومی آشامند و در بازارها راه می روند وهر جسمی چنین است، جز خدا که جسم را جسمیت بخشیده است برگرفته از لينك زير http://tarikh.imam.miu.ac.ir/ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan