eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.6هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺ادامه بخش دوم ❗️اینهایی که می‎گویند انسان با میمون هشتاد درصد مشترکات دارد، این برای تنِ انسان است. اما این ﴿وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ کجا انسان می‎تواند نسل قبلی او میمون یا امثال میمون باشد؟! 🔸الآن ببینید بسیاری از فتواهای پزشکی را از آزمایشگاه موش می‎گیرند. این بیماری را در آزمایشگاه موش مشاهده می‎کنند، بعد درمانش را هم از آن آزمایشگاه می‎گیرند و انسان را معالجه می‎کنند و این مقام شریف طب را در حدّ دامپزشکی تنزّل دادند که آن هم مربوط به بدن انسان است. ❌ولی بسیاری از بیماری‎هاست که اصلاً در آزمایشگاه موش جواب نمی‎گیرد. مثلا ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾ را که آزمایشگاه موش جواب نمی‎دهد. فرمود اگر کسی همسری دارد به بیگانه نگاه می‎کند، این مریض است. این را که آزمایشگاه موش جواب نمی‎دهد. 🔹 اگر کسی دائماً در حرَم و حریم آزمایشگاه موش بگردد، بله، رهآوردش همین است. فتوای درمان و بیماری را از آزمایشگاه موش بخواهد این ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ را درک نمی‎کند و اگر در حریم مشترکات بین انسان و حیوان، انسان و دام و مانند آن جستجو کند، این انسان را نمی‎شناسد و هرگز انسان‎شناس نخواهد بود. ☘ اما اگر به امتداد رشد انسان از بخش جماد و نبات و حیوان بگذرد، به بخش ملکوتی‎اش برسد یک ذرّه هم بین انسان و غیر انسان مشترک پیدا نمی‎کند. آن مرز مشترکات انسان و ملائکه است که اگر این باشد «لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَة». 🌸 انسان را خواستید بشناسید با فرشته‎ها باید بسنجید. آن بخش بدنی و مادی انسان است. این بیان نورانی امام سجاد است که فرمود در فخر انسان دانشمند همین بس که ذات اقدس الهی وقتی نام علما را می‎برد با ملائکه یکجا ذکر می‎کند. فرمود: ﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ﴾ این بیان نورانی حضرت است. فرمود علما را که قرآن کریم نام می‎برد با ملائکه نام می‎برد، برای اینکه اینها با ما مشترکات دارند. ❀🍃❀🍃❀🍃❀🍃❀ ☘تاکنون به این نتیجه رسیدیم که موجودی در بین مخلوق‎ها نه تنها از انسان بالاتر خلق نشد بلکه همتای انسان هم چیزی خلق نشد. 🌿فرمود ما انسان را خلق کردیم، او را از نطفه و مانند آن آفریدیم، تطوّراتی را برای او در نظر گرفتیم آن بخش‎های نهایی او که ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾، مشهود است در آن مطرح است. آن وقت انسان این مراحل طولانی را که پشت‎سر گذاشت و هم‎اکنون دارد در هر بخشی با موجودی از موجودات شریک است در بخش جسمانیش با اجرام شریک است در بخش‎های نباتی اش با گیاهان شریک است، در بخش‎های حیوانی‎اش با حیوانات شریک است، در بخش‎های وهم و خیال با جن شریک است، در بخش‎های انسانی آن مراحل میانی‎اش با فرشته‎ها شریک است در اوج انسانیت شریکی ندارد مظهر «لا شریک له» است؛ زیرا اگر در آن مرحله نهایی شریکی می‎داشت «خلیفة الله» نبود 🍃مسئله دَهر یک اصطلاح علمی دارد و یک اصطلاح قرآنی و عرفی. در اصطلاح قرآن و روایات، دهر یعنی مدتی از زمان طولانی، ﴿حینٌ مِنَ الدَّهْرِ﴾ یعنی بخشی از زمان طولانی. 🔸اهل معقول که می‎گویند زمان داریم و دهر داریم و سرمد. آن اصطلاح اینجا مراد نیست. دهر یعنی مقداری از زمان. ﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ﴾، یعنی مقداری از زمان گذشته است که ﴿لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ قابل ذکر نبود. این نطفه یا آن علقه یا مانند آن اینها قابل ذکر نبود و چون قرآن کریم بین بدن انسان و روح انسان فاصله گذاشته است آن عظمت و جلال را به آن مسئله روح داده است... ادامه دارد @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۳۲۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ◽️قال رسول الله صلي الله عليه و آله: «إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَي اللهُ إلَي الأرضِ أَن لا تَأكُلي لَحْمَهُ. قالَتْ: إلهي كَيفَ آكُلُ لَحْمَهُ و كَلامُكَ في جَوْفِه.» هنگامي كه حافظ قرآن از دنيا مي رود خداي تبارك و تعالي به زمين وحي مي كند كه «گوشت بدن او را نخور.» زمين مي گويد: «پروردگارا، چگونه گوشت او را بخورم در حالي كه كلام تو (قرآن) در قلب اوست؟! 📘 كنزالعمال ـ جلد اول @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۳۲۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #انبیاء ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ◽️قال رسول ال
به نام خداونده بخشنده و مهربان 1) وقت حسابرسى اعمال مردم به آنان نزدیک شده است و آنان همچنان در غفلت اند و با دل بستن به دنیا و وانهادن توبه و ایمان، از آن رویگردانند. 2) هیچ وحى جدیدى که یادآور خدا باشد، از جانب پروردگارشان برایشان نمى آید مگر این که آن را مى شنوند و به بازى مى پردازند. 3) و دل هایشان به بیهوده مشغول است و در جلسه اى کاملا سرّى درباره دعوت پیامبر به گفتوگو نشستند، البته نه همه آنان بلکه ستمکارانشان و گفتند: آیا این شخص ( محمّد ) جز بشرى مانند شماست ؟ اگر از جانب خدا پیامى به او رسیده بود قطعاً به شما نیز مى رسید، پس قرآنش افسونى بیش نیست. اکنون آیا شما با این که از بصیرت برخوردارید به افسون مى گرایید ؟ 4) پیامبر به آنان گفت: پروردگارم هر سخنى را، خواه در آسمان گفته شود و خواه در زمین، مى داند، و اوست که به همه گفته ها شنوا و به همه کارها داناست. 5) مشرکان قرآن را نخست افسون خواندند، آن گاه گفتند: نه، بلکه رؤیاهایى آشفته است که محمّد آنها را وحى الهى پنداشته و خود را پیامبر تصوّر کرده است، بلکه آن را خود بافته و کلام خدا قلمداد کرده است، بلکه او شاعر است و قرآنش برخاسته از خیالات شاعرانه اوست. اگر به راستى پیامبر است باید براى ما معجزه اى بیاورد همان گونه که پیامبرانِ نخستین همراه با معجزه فرستاده شدند. اگر معجزه اى بیاورد ما به او ایمان مى آوریم. 6) پیش از اینان نیز مردم هیچ شهر و دیارى که از پیامبرانشان درخواست معجزه کردند، با مشاهده آن معجزات ایمان نیاوردند; ازاین رو ما آنان را هلاک کردیم. اکنون آیا این مشرکان با دیدن معجزه ایمان مى آورند با این که مانند پیشینیان تجاوزکارند ؟ پس بدانید که برآوردن خواسته آنان مایه ایمانشان نخواهد شد بلکه پى آمدش تنها هلاکت آنان است. 7) و پیش از تو نیز جز مردانى را که به آنان وحى مى کردیم به رسالت نفرستادیم. اگر نمى دانید از پژوهندگان کتاب هاى آسمانى بپرسید تا دریابید که پیامبران از میان انسان ها برخاسته اند و اگر به همه انسان ها وحى نمى شود براى آن است که وحى موهبتى است که خدا آن را به هر که بخواهد عطا مى کند. 8) ما از پیامبرانمان ویژگى هاى بشرى را سلب نکرده و آنان را کالبدهایى که غذا نخورند قرار نداده ایم و در دنیا جاودانه هم نبوده اند. 9) ما آنان را فرستادیم و وعده اى را که به آنان داده بودیم تحقق بخشیدیم، پس آنان و هر که را خواستیم نجات دادیم و تجاوزگران را نابود ساختیم. 10) به راستى، ما کتابى به سوى شما فرو فرستادیم که در آن ارجمندترین معارف و پایدارترین احکام براى شما یادآورى شده است. آیا درنمى یابید ؟ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُذِلَّ الْكافِرِينَ الْمُتَكَبِّرِينَ الظَّالِمِينَ... 🌱سلام بر شما! می گویند می آیی و در دادگاه عدالتت ، هیچ ظالم متکبری در امان نخواهد ماند. منتظریم ! و ایمان داریم به چنین شنیده ای... سِرّ عاشق شدنم لطف طبیبانه توست ورنه عشق تو کجا؟ این دل بیمار کجا؟ کاش در نافله‌ات نام مرا هم ببری که دعای تو کجا؟ عبد گنه کار کجا؟ @qurantehran
ظهور نور.mp3
765.5K
💠 ظهور نور 🔹 شما عالمان دین و همه ما مسئولانی كه داعیه انتظار آن حضرت را داریم اولین وظیفه ما این است كه نه فقط عالم عادل! این عالم شدن و عادل شدن طلیعه راه انتظار است؛ این عمل کردن به آیه سوره مباركه «حدید» است كه ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، این از سایر مردم هم بر می ‌آید! عالم شدن و عادل شدن، طلیعه انتظار است، نورانی شدن وظیفه علماست، اینكه در طلیعه سوره مباركه «ابراهیم» آمده است آن فرمود: ﴿الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیكَ﴾ كه چه؟ ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؟ یا اینکه مردم را مجتهد و عالم و حكیم بكنی؟ نه،‌ بلکه ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾. 🔹 كسی كه خوابش معلوم نیست بیداری‌اش معلوم نیست غذا خوردنش معلوم نیست، این اصلاً نور نیست! فرمود شما نور باش، مردم همین كه شما را دیدند هدایت می ‌شوند؛ لازم نیست حرف بزنی: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ‌». فرمود: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورَاً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ آن وقت این سرمایه گران و گوهر نهادینه شده را انسان رایگان بفروشد؟! یا با القاب بفروشد یا با بازیگری بفروشد؟! فرمود مردم باید نورانی بشوند و در زمان آن حضرت، مردم نورانی ‌اند؛ ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلی النُّورِ﴾. مردم اگر نورانی شدند با هر فرعونی هم می ‌جنگند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Doaye20.j3.mp3
4M
🔺 شرح دعای بیستم(دعای مکارم الاخلاق) 💠جلسه چهارم(برای چه آفریده شده ایم؟ ) 🌸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اکْفِنِی مَا یَشْغَلُنِی الاِهْتَِمامُ بِهِ ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ ، وَ اسْتَفْرِغْ أَیَّامِی فِیما خَلَقْتَنِی لَهُ ، وَ أَغْنِنِی وَ أَوْسِعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِکَ ... خدایا! بر محمد و دودمانش درود فرست و مرا از دل‏مشغولى به خویشتن و بازماندن از وظیفه‏ى بندگى، کفایت کن، و مرا به کارى که در آخرت از آن بازخواست مى‏کنى، برگمار، و روزگارم را به انجام دادن کارى که مرا براى آن آفریده‏اى (عبودیت)، مصروف دار، و بى‏ نیازم کن، و در روزى‏ام فراخى بخش... @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#روزشمارعیدغدیر 0⃣3️⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
9⃣2⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام روشنایی بخشیم... ▫️پیامبر صلی الله علیه وآله: مَثَلُ عَلِيٍّ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ كَمَثَلِ الْكَعْبَةِ النَّظَرُ إِلَيْهَا عِبَادَةٌ وَ الْحَجُّ إِلَيْهَا فَرِيضَةٌ. 🔸 علی (علیه السلام) در میان این امّت، مثل کعبه است. نگاه کردن به او عبادت است و رفتن به سوی او واجب است. 📚الروضة لإبن شاذان، ج۱، ص۸۳ ۲۹ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر) ✨ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا