eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پند | دل و روح را بدون نماز نمی‌توان صاف کرد ✏️ رهبر انقلاب: بار سنگین احتیاج به آمادگی روحی دارد؛ این آمادگی روحی هم همین‌طوری به دست نمی‌آید. این‌که ما بگوییم آقا برو دلت را صاف کن، بله، اساس همان صاف کردن دل است؛ اما صاف کردن دل فقط از راه نماز، از راه توسل، از راه توجه و از راه ذکر به دست می‌آید. اگر کسی خیال کند که میتوان دل و روح را بدون اینها صاف کرد، سخت در اشتباه است. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ به زبان ساده 💠موشن گرافیک احکام: رکن نماز یادت نره 🔸احکامی که باید بدانیم https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 روی نیاز 🔸 انسان وقتی نزد می ‌رود باید چیزی ببرد تحفه ببرد، با دست خالی كه نمی ‌تواند برود؛ باید چیزی ببرد كه آنجا نباشد! 🔸 ما چه چیزی ببریم؟ بگوییم خدایا ما این مدت زحمت كشیدیم علم پیدا كردیم؟ خب او كه ﴿بِكُلِّ شَی‏ءٍ عَلِیمٌ﴾ است، این چند مثقال علم را هم كه او داد! قدرت ببریم, جهاد ببریم, تلاش و كوشش ببریم؟ اینها هم كه نعمت اوست: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ»! چه چیزی آنجا ببریم؟ ما باید فقر و فلاكت ببریم، بگوییم خدایا ما ! 🔸 این است که می ‌بینید می ‌گوید اگر خواستی آن طرف بروی مبادا بگویی من چند سال زحمت كشیدم علم پیدا كردم، «آبروی خود بری گر آبروی خود بری»! 🔸 اگر نزد خدا رفتی گفتی خدایا من علم فراهم كردم، فلان خدمت را كردم، من سی, چهل سال زحمت كشیدم، من اینها را آوردم، همان ‌جا آبرویت را می ‌ریزند، می ‌گویند اینها كه از ماست، ما به تو دادیم، تو چه داری؟! روی گردآلود بر زی او كه بر درگاه او آبروی خود بری گر آبروی خود بری https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ، ⬅️سوره مبارکه فتح، آیه ۶ 🔸تفسیر رهبر معظم انقلاب: 🔷 عن أبي الحسن الرضاع:« فَأَحْسِن الظن باللهِ فَإِنْ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع كَانَ يَقُولُ مَنْ خشن ظنه بالله كان الله عند ظنه به» 📚وسائل الشیعه ج ۱۵ ❇️ از حضرت رضا علیه السلام: گمان خود را به خدا نیکوکن، همانا ابا عبد الله حضرت صادق علیه السلام می فرمود: هر که گمانش به خدا نیکو باشد خدا نزد گمان او او خواهد بود مطابق گمان نیکش با او عمل خواهد کرد 🔹 به وعده ی الهی باید اعتماد کرد...« و يعذب المُنافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ والمشركات الظَّانين بالله ظن السوء» خصوصیت منافق و مشرک از جمله این است که به خدا سوء ظن دارند وعده ی الهی را قبول ندارند باور ندارند. اینکه خدا می گوید: «و لينصرن الله من ينصره» این را آدم مؤمن با همه ی وجود قبول دارد؛ منافق این را قبول ندارد خداوند می فرماید: «علیهمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ الله عَلَيْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ َساءَتْ مَصِيراً»؛ کسانی که به خدا سوء ظن دارند، وضعیتشان این جور است. 🔶 امام به وعده ی الهی اطمینان داشت ما برای خدا مجاهدت می کنیم قدم برای خدا بر می داریم همه ی تلاش خودمان را به میدان می آوریم نتیجه را خدای متعال آن چنان که وعده فرموده است تحقق خواهد داد. ما برای تکلیف کار می کنیم اما خدای متعال بر همین عمل برای تکلیف بهترین نتیجه را به ما خواهد داد. این یکی از خصوصیات مشی امام و خط امام است. راه انقلاب صراط مستقیم انقلاب این است. 📚خطبه های نماز جمعه‌ی تهران در حرم امام خمینی (ره) ۱۳۸۹/۳/۱۳ https://eitaa.com/qurantehran
🔰الهي! بِقُدْرَتِكَ عَلَيَّ تُبْ عَلَيَّ وَ بِحِلْمِكَ عَنِّي اعْفُ عَنِّي وَ بِعِلْمِكَ بِي ارْفُقْ بِي 🕋خدايا! به جهت قدرتي که بر من داري توبه‌ام را بپذير و به بردباري‌ات از من بگذر و به علمي که نسبت به من داري با من مدارا کن. 🔷 در جايي به کار مي‌رود که شخص به خصوصيات و ظرفيت وجودي خود يا ديگري آگاهي داشته و بر اساس آن وظيفه‌اي بر عهده‌ي او مي‌گذارد، سپس تدريجاً آن وظيفه را بيش‌تر مي‌کند تا از زير بار تکليف شانه خالي نکند. 🔹 اين نکته در دستورات تعبدي شرع مقدس نيز مورد توجه قرار گرفته و سفارش شده است که در اجراي دستورات شرع با خودتان با رفق برخورد کنيد و هرگز ابتدا اعمال سنگيني را بر خويش يا ديگران موظف و تحميل نکنيد. ❗️اگر براي انجام اعمال حال خوبي نداريد، انجام آن را به خود تحميل ننماييد؛ زيرا انجام آن تکليف جواب مثبت نمي‌دهد و چه بسا اقدام به آن باعث زدگي و ترک کلي عمل گردد. 🔶 حضرت امام باقر(ع) از رسول خدا صلوات الله علیه مي‌فرمايد: «أَلَا! إِنَّ لِكُلِّ عِبَادَةٍ شِرَّةً ثُمَّ تَصِيرُ إِلَى فَتْرَةٍ فَمَنْ صَارَتْ شِرَّةُ عِبَادَتِهِ إِلَى سُنَّتِي فَقَدِ اهْتَدَى وَ مَنْ خَالَفَ سُنَّتِي فَقَدْ ضَلَّ وَ كَانَ عَمَلُهُ فِي تَبَابٍ أَمَا إِنِّي أُصَلِّي وَ أَنَامُ وَ أَصُومُ وَ أُفْطِرُ وَ أَضْحَكُ وَ أَبْكِي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ مِنْهَاجِي وَ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي.» 💢آگاه باشيد! براي هر عبادتي اشتياق و نشاطي است سپس به سستي مي‌انجامد. پس کسي که شدت ميل عبادت او به سنت من باشد يقيناً هدايت يافته است و کسي که با سنت من مخالفت کند گمراه شده و عملش در خسارت و هلاکت است. ❗️ آگاه باشيد! من نماز مي‌خوانم؛ و مي‌خوابم؛ و روزه مي‌گيرم؛ و افطار مي‌کنم؛ و مي‌خندم؛ و گريه مي‌کنم. کسي که از روش و سنت من روي گرداند از من نيست. 🔸 هم‌چنين حضرت امام صادق (علیه السلام) مي‌فرمايد: 🔶 «لِكُلِّ أَحَدٍ شِرَّةٌ وَ لِكُلِّ شِرَّةٍ فَتْرَةٌ فَطُوبَى لِمَنْ كَانَتْ فَتْرَتُهُ إِلَى خَيْرٍ.» 💢براي هر کسي ميل شديدي است و براي هر ميل شديدي سستي وجود دارد، پس خوشا به حال کسي که سستي او به خير باشد. 🔻آن چه در اين فرمايشات مورد توجه قرار گرفته، به لحاظ سير طبيعي انسان در عالم است. اين حالات بر همگان عارض مي‌شود و بايد احکام آن‌ها مراعات گردد. 📌 در نتيجه، از اموري است که موجب جذب شخص به انجام کار خوب مي‌شود. در اين فراز از مناجات، انسان تقاضا مي‌کند که:‌ «خدايا! با من مدارا بفرما؛ زيرا تو خودت مي‌داني که من چگونه موجود و مخلوقي هستم، موجودي که از يک طرف بر او غلبه دارد و از طرف ديگر و با او همراه است.» 🔻در حقيقت با اين عرض نياز، انسان از موجودي تقاضاي مدارا مي‌کند که مطلق؛ مطلق و مطلق است و از آلودگي‌ها مبرا است و اين تقاضاي و ، باعث جذب بيش‌تر عبد به حق تعالي مي‌شود. ❗️و می گوید: «خدايا! کاري کن که من همواره با تو باشم. هر چند من در جايگاه عبد، معصيت تو را کرده‌ام و با اين معاصي موجبات دوري و جدايي از تو را فراهم نموده‌ام، اما تو عنايتت را شامل حال من بفرما تا من به طور کامل از تو دور نگردم.» 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran ادامه👇👇
✅ ادامه👆👆 🔷 تعبير رفق، لطافت ديگري از اين مناجات است که در آن به خداي متعال عرضه مي‌داريم: 🔹 خدايا! تو به همه‌ي خصوصيات وجودي ما آگاهي و بهتر مي‌داني که نفسي ضعيف و جاهل آفريده‌اي؛ زيرا خودت فرموده اي: ▫️{ وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون‏} ⬅️ خدا شما را از شکم‌هاي مادرانتان بيرون آورد در حالي که چيزي نمي‌دانيد و براي شما گوش و چشم‌ها و دل‌ها قرار دارد شايد شکرگزار باشيد. 🔺و خودت فرمودي: { خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَل‏} (آرى،) انسان از عجله آفريده شده است. 🔺{ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعيفا} انسان ضعيف آفريده شده است. 🔺{ إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ‏ هَلُوعا} به راستي انسان حريص آفريده شده است. 🔶 اين آيات بيان‌گر علم فعلي حق تعالي است و ما در اين مناجات متوسل به آن‌ها مي‌شويم تا حق تعالي را جذب کنيم. توجه به علم الهي، مرتبه‌اي از پيشرفت انسان است؛ زيرا اگر انسان اعتقاد و توجه داشته باشد که حق تعالي نسبت به او علم دارد، بسياري از مشکلات او حل مي‌شود. 🔸 قرآن کريم در اهميت اين علم مي‌فرمايد: ▫️{ اللَّهُ الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عِلْماً } ↩️ خداوند کسي است که هفت آسمان را و از زمين مانند آن را آفريد، امر را بين آن‌ها نازل کرد تا بدانيد که خدا بر هر چيزي قادر است و اين که خدا بر هر چيز احاطه علمي دارد. ✳️ درک علم الهي و آگاهي از اين که علم او احاطه‌ي به اشياء دارد در مسير رشد و کمال انسان بسيار کارساز است. همه‌ي حرکت‌هاي انسان و دستورات شرع مقدس براي اين است که غفلت انسان نسبت به اين که حق تعالي به خصوصيات او عالم است از بين برود. ❎ علم خداي متعال، علم خاصي است. اين آگاهي هرگز مانند علم انسان نيست که آگاهي‌اي پيدا مي‌کند و چندان اثري بر آن علم مترتب نمي‌سازد. علم خداي متعال عين واقعيت و ترتيب آثار است. با اين توجه در اين فراز مي‌گوييم: 🌐«خدايا! وجود و همه‌ي خصوصيات وجود من در محضر توست و اين خصوصيات اقتضاي رفق تو را دارد.» 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran ادامه👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Shab27Ramazan1399[03].mp3
7.93M
🟡 یَا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاکِناً ( دعای شب ۲۷ ماه رمضان) 🎤حاج میثم مطیعی 🔴 براساس تفسیر آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح جمله «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیلَه القَدْرِ» در دعای روز بیست‌وهفتم ماه مبارک رمضان بر اهمیت درک شب قدر تأکید شده و می‌گوید: ♦️ در این بخش از دعا می‌خوانیم ‌ای خدا، برتری فضیلت شب قدر را روزی‌ام کن. 🔸 از این دعا برخی احتمال می‌دهند که شب بیست‌وهفتم ماه رمضان شب قدر است. ♦️ در روایات، راجع به شب قدر اختلافاتی وجود دارد. شیعه اعتقاد دارد که به‌احتمال قوی، شب ، است و برادران اهل تسنن به اعتقاد دارند و این شب را احیا نگه می‌دارند و اعمال شب قدر را به‌جا می‌آورند. ♦️شیعه هم البته شب بیست‌وهفتم احیا دارد، اما تنها در https://eitaa.com/qurantehran