هدایت شده از سلمان
#به_وقت_کتاب🖤
نام📕قیام حسین علیه السلام
مؤلف🖋 سیدجعفر شهیدی
انتشارات📚دفترنشر فرهنگ اسلامی
📜توضیحات
شهیدی در این کتاب، در عین وفاداری به روایتهای تاریخی، نگاه تحلیلی دارد و زمینههای اجتماعی، سیاسی، قومی و مذهبی را در شکلگیری قیام امام حسین(ع)، مورد توجه قرار میدهد. کتاب در ۳۰ بخش کوتاه تنظیم شده و سیر تاریخی وقایع به همراه تحلیل نویسنده، ذکر شده است. گزیدهای از این اثر نیز به عنوان «خلاصه کتاب قیام حسین(ع)» منتشر شده است.
@RAZ110
@qurantehran
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاسوعای حسینی
rooz 09.mp3
15.68M
شب آخر که به خیمه سخن از آب افتاد
دل عباس ز غیرت به تب و تاب افتاد
جرعه ای آب ننوشید ولی در عوضش
دهن عالمی از غیرت او آب افتاد
روز نهم #محرم
🎙حجت الاسلام #علی_پناه
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran
Ziyarat Ashoura .mp3
8.68M
◾️زیارت #عاشورا
🎙 حاج میثم مطیعی
🍂با هم بخوانیم ... اَنْ يَجْعَلَني مَعَكُمْ فِي الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ، وَاَنْ يُثَبِّتَ لي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْق فِي الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ،
↩️ از خدا می خواهم که مرا در دنيا و آخرت همراه با شما قرار دهد.
🍃معیّت با امام یعنی در هر شرایطی در کنار امام و تابع ایشان باشیم، نه جلو بیفتیم و نه عقب بمانیم.
💥و مهم این است که در این معیّت، ثابت قدم باشیم و جا نزنیم.
آنان که در عاشورا با امام جنگیدند، ابتدا معیّت داشتند و نامه نوشتند و امام را دعوت کردند.
اما وقتی دیدند دنیایشان به خطر می افتد، مقابل امام قرار گرفتند.
یعنی ثبات قدم نداشتند!
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran
Ketabe_Ah (9).mp3
12.14M
◾️کتاب صوتی #آه
فصل سیزدهم: شهادت بنی هاشم "شهادت حضرت علی اکبر (ع) و حضرت عباس (ع)"
چون با حسین نماند مگر سه تن از اهل بیت او، روی به آن قوم آورد و آنها را میراند و دور می ساخت و آن سه تن حمایت می کردند تا کشته شدند.
عباس بن علی پیش روی حسین ایستاده بود و نزدیک او جهاد میکرد و حسین به هر سو میگردید، با او بود و خویش را سپر برادر کرد هر جا برادرش بود و از حسین جدا نمی شد..
حسین به جای خود بازگشت
مردم گرد عباس را بگرفتند و او را از حسین جدا کردند.
عباس به طلب آب رفت بر او حمله کردند. او هم بر آنها تاخت و می گفت:
از مرگ نمی ترسم آنگاه که بانگ زند.
چنان میجنگم که میان جنگاوران پوشیده شوم از خاک
جانم فدای آن جان برگزیده ی پاک
عباسم من!
که با مشک می آیم
و از گزند و زخم خصم باکی ندارم.
آنها را پراکنده ساخت.
زید ابن رقاد جهنی پشت خرما بنی کمین کرد. حکیم ابن طفیل یاور او گشت و شمشیر به دست راست عباس زد. عباس تیغ به دست چپ گرفت و حمله کرد و رجز میخواند:
اگر دست راستم را بریدید
قسم به خدا
از دینم دفاع میکنم هنوز
و از امامم که فرزند پیامبر پاک امین است.
و کارزار کرد، تا ضعف بر او مستولی گشت و زخمهای سنگین وی را رسید و از حرکت فروماند.
زید ابن رقاد از پشت درخت خرما بر دست چپ او زد.
عباس گفت:
ای نفس!
نترس از کافران
و به رحمت خدای جبار دل خوش بدار
و تو را به همراهی پیامبر مژده باد.
خدایا اینان بریدند دست چپم را
آنها را به گرمای آتشت بسوزان
مردی بر او حمله کرد و به گرزی آهنین بر فرق سر او کوفت که سر او بشکافت و از اسب بگردید و فریاد زد:
یا اباعبدالله! عَلَيْكَ مِنِّي السَّلام
@qurantehran
24.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 تفسیر جریان سیدالشهداء (علیه السلام) در پرتو قرآن و عترت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی:
▫️ ما اگر بخواهیم جریان #حسین بن علی را بشناسیم، باید همان طوری که قرآن را تفسیر می کنیم، #سیره_امام را هم آن طور تفسیر کنیم.
▫️ ما یک حساب با روایت داریم یک حساب هم با عترت؛ روایت ها را باید بر قرآن و بر سنّت قطعی عرضه کرد؛ اما عترت، عِدل قرآن است.
اگر درباره روایتِ صادر شده از امام بخواهیم سخن بگوییم، باید این را بر قرآن عرضه کنیم؛ اما اگر خواستیم خود امام را تفسیر کنیم، هیچ چاره ای نداریم مگر اینکه مثل قرآن تفسیر کنیم، چون عترت، عِدل قرآن است همتای قرآن است.
▫️ ما اگر خواستیم آیه ای از قرآن را تفسیر کنیم، این سه بخش را باید کاملاً احاطه داشته باشیم تا بفهمیم که پیام این آیه یا پیام این سوره یا پیام قرآن چیست.
در جریان تفسیر قرآن، یک #شأن_نزول هست، یک #جو_نزول هست و یک #فضای_نزول.
◄ #شأن_نزول این است که این آیه درباره چه کسی نازل شد در چه قضیه ای نازل شد.
◄ جو_نزول کاری به آیه ندارد، کار به سوره دارد؛ مثلاً این سوره در مکه نازل شد، در مدینه نازل شد، چند سال طول کشید صدر و ذیلش تمام بشود، در طی این چند سال چه حادثه جنگی، غیر جنگی، صلحی، غیر صلحی رخ داد؛ در طی این چند سالی که مثلاً سوره «بقره» یا غیر «بقره» نازل شد، چه رخدادهای تلخ و شیرینی، چه فتح و پیروزی یا شکست و هزیمتی دامنگیر و نصیب مسلمان ها شد؛ این را می گویند جوّ نزول.
اگر کسی از جوّ نزول باخبر نباشد، از پیام آن سوره بهره ای نمی برد.
👇ادامه...
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran
👆👆ادامه ...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی:
◄ #فضای_نزول آن است که در طی این ۲۳ سال که قرآن نازل شد، در جهان چه خبر بود، قبل از نزول قرآن در جهان چه خبر بود، هم زمان با نزول قرآن چه خبر بود، در این ۲۳ سال جهان چه حوادث تلخ و شیرینی را دید.
▫️ جریان سیدالشهداء (سلام الله علیه) یک شأن نزول دارد، یک جوّ نزول دارد و یک فضای نزول.
شأن نزول همان است که همه ما شنیدیم وقتی خواستند در مدینه از حضرت بیعت بگیرند، از همان وقت حرفی زد که آن حرف، هماهنگ با جوّ نزول هم است، هماهنگ با فضای نزول هم است.
◀️ فرمود او یک آدم فاسد است، من #عدل_محور هستم، او ظلم مدار است. نفرمود من با یزید بیعت نمی کنم، فرمود: «مِثْلِی لَا یبَایعُ مِثْلَه»؛ یعنی تا روز قیامت هر کس طرفدار حق است زیر بار ظلم نمی رود، بعد هم فرمود:
«عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِید».
اینکه فرمود مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند؛ یعنی #تا_روز_قیامت هر کسی حسینی فکر می کند زیر بار ظلم نمی رود.
این حرف که شأن نزول است، مطابق با جوّ نزول هم است مطابق با فضای نزول هم است. جوّ نزول را در فاصله مکه و مدینه و از مکه به طرف کربلا به خوبی روشن کرده است.
▫️ در فضای نزول، وجود مبارک #حسین_بن_علی دید کاری که معاویه انجام داد و انجام می دهد، تنها فسق و ظلم به مردم نیست، این رو در روی دین ایستادن برای #هدم_دین است و اموی، تمام قامت ایستادند که دین را از بین ببرند؛ چرا؟
چون وقتی قدرت به دست معاویه رسید یک سلسله فتوحاتی نصیب اینها شد که غرب آن قسمت را هم فتح کردند. در بخشی از مردم مغرب نشین، بت پرستی، رایج بود، سلاطینی بودند بت پرست و بت های مزین و مرصّع داشتند.
#ابوریحان و امثال ابوریحان نقل می کنند همین معاویه این بت ها را به بت پرستان و سلاطین هند می فروخت و پول فراوانی از این راه می گرفت؛ با بت فروشی!
این یعنی بالصراحه در برابر قرآن ایستادن!
معاویه درصدد ظلم نبود، معاویه درصدد براندازی کلّ نظام بود! این شده فضای نزول.
▫️ حالا وقتی این صحنه ها را انسان خوب تحلیل می کند می بیند #حسین_بن_علی هر چه داشت داد، برای اینکه می خواهد جهان را نجات بدهد، می خواهد عالمی را حفظ بکند و کرد.
وقتی کسی حاکم اسلامی است و از راه فروش بت دارد ثروت اندوزی می کند، آن وقت جای سکوت است؟!
▫️ #نهضت_جهانی_سالار_شهیدان، یک شأن نزول دارد که در مدینه اتفاق افتاد، یک جوّ نزول دارد که در رفتن از مدینه به مکه و از مکه به طرف عراق و جریان کربلا و ایام عاشورا رخ داد و یک فضای نزول هم دارد که اموی چه کردند و چه می خواستند؛ لذا وقتی از وجود مبارک #امام_سجاد سؤال کردند در این صحنه چه کسی پیروز شد، فرمود ما!
👈 فرمود وقت نماز شد، برو اذان و اقامه بگو ببین نام چه کسی را می بری، ما رفتیم این نام را زنده کردیم و برگشتیم:
«إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم».
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran
14.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای اهل حرم!
میر و علمدار نیامد؛
علمدار نیامد
سقّای حسین،
سیّد و سالار نیامد؛
علمدار نیامد..
⚫️ بزرگ ترین عباس شناس عالم در توصیف عموی بزرگوارشان در زیارت ناحیه مقدسه می فرمایند:
🌕 السَّلَامُ عَلَى ابی الفَضْل العباسبنامیرالمؤمنین، الْمِوَاسِی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ، الْآخِذِ لِغَدِهِ مِنْ أَمْسِهِ، الْفَادِی لَهُ الْوَاقِی، السَّاعِی إِلَیْهِ بِمَائِهِ، الْمَقْطُوعَةِ یَدَاه...
📚 المزار الکبیر ص ۴۸۶ و اقبال الاعمال ج ۳ ص ۷۱
🔺 سلام بر فرزند برومند علی، ابوالفضل العباس که غمخوار و غمگسار و جاننثار برادر بود و دیروزش را به پای فردایش قربانی کرد. فدایی و نگهبان و پاسدار امام بود، آب (آبرو) به کربلا بخشید و دستان بریدهاش (پیوندگاه کربلا و تاریخ شد.)
🔹 در این سلام، عباسبنعلی گفته نشده، عباسبنامیرالمومنین، طلیعه سلام است و این نسبت، خود گویای چه دقائق و لطایفی است که تنها اهل بصیرت و معرفت میفهمند.
🔹 در سلام امام زمان ، عباس «مُواسی» است و #مواسی، کسی است که اندوه خویش را در اندوه دیگران گم میکند و محور «خود» را به پاسداشت ناز و نیاز دیگران میگسلد و در این میانه «خویشتن» نمیخواهد و نمیبیند و #عباس در «#حسین» گم شده است و همه، او میبیند و او میخواهد، حتی در موجخیز علقمه، تصویر حسین فراچشم اوست که میگوید: هذا حسین شارب المنون.
🏴 فرا رسیدن تاسوعای حسینی تسلیت باد.
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran
9.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ روضه روز تاسوعا - استاد #کاشانی
چهکنم ماهِ حرم این قمرِ ریخته را
تا به آغوش کشم برگ و بر ریخته را
دست بر سر بگذارم نگذارم ...ماندم
چهکنم این بدنِ مختصرِ ریخته را
دخترم چشم به راه است جوابش با تو
با چه رویی ببرم بال و پرِ ریخته را
#تاسوعا
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran
35.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴"نبودم ندیدم که محشر به پا شد"
▪️زبانحال حضرت ام البنین سلام الله علیها در فراق حضرت اباالفضل علیه السلام
▫️با نوای محمد الجنامی
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran