eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.6هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۱۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۱۰ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸 در آيه ‏ى دهم سوره ‏ى فتح به بيعت رضوان اشاره مى‏ كند و با هشدار در مورد پيمان‏ شكنى مى‏ فرمايد: إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيما 🔹شأن نزول: پيامبر صلى الله عليه و آله با هزار و چهار صد نفر براى انجام اعمال عمره و با لباس احرام در دهكده‏ ى حديبيه، در نزديك مكه فرود آمد و قاصدى را به طرف مشركان مكه روانه كرد، تا به آنان بگويد كه مسلمانان به قصد جنگ نيامده ‏اند، ولى مشركان نماينده‏ ى پيامبر صلى الله عليه و آله را موقتاً بازداشت كردند و از اين رو خبر قتل او شايع شد كه نوعى اعلام جنگ به مسلمانان بود. پيامبر صلى الله عليه و آله اعلام كرد كه ما از اين جا حركت نمى‏ كنيم و در صورت لزوم پيكار مى ‏كنيم و مسلمانان را به تجديد بيعت با خود فراخواند و مسلمانان زير درختى جمع شدند و با او بيعت كردند كه هرگز پشت به ميدان جنگ نكنند و در سركوبى دشمن تا پاى جان بكوشند. اين خبر كه به گوش مشركان مكه رسيد، وحشت كردند و تن به صلح با مسلمانان دادند. آيه‏ ى فوق به اين بيعت (كه بيعت رضوان ناميده شد) اشاره دارد. 🔹نكته ‏ها 1⃣ «بيعت» به معناى پيمان بستن براى فرمان‏بردارى از كسى است و از آن جا كه در هنگام معامله وپيمان بستن دست دردست هم‏ديگر مى ‏گذاشتند، اين واژه به پيمان بستن گفته شده است. گويى در هنگام بيعت جان خويش را در معرض معامله با ديگرى قرار مى ‏دهند و به او اعلام‏ وفادارى مى‏ كنند. 2⃣ اگر خدا جسم نيست و دست ندارد، پس جمله‏ ى «دست خدا بالاى دست آنان است.» به چه معناست؟ ➖مفسران اين آيه را چند گونه تفسير كرده‏ اند: 🔻الف) «دست خدا» به معناى قدرت خداست كه بر بيعت كنندگان سايه افکنده است؛ زيرا دليل عقلى داريم كه خدا جسم نيست، و گرنه محدود و مخلوق مى ‏شد و نيز در قرآن آمده است كه هيچ چيز مثل خدا نيست. 🔻ب) تعبير «دست خدا» كنايه از آن است كه بيعت با پيامبر صلى الله عليه و آله بيعت الهى است؛ گويا دست خدا بالاى دست آنها قرار گرفته است و نه تنها با پيامبرش بلكه با خدا بيعت مى ‏كنند و اين‏گونه كنايه‏ ها در زبان عرب معمولى است. 🔻ج) مقصود آن است كه يارى خدا برتر از يارى مردم است. 🔻د) مقصود آن است كه دست پيامبر صلى الله عليه و آله كه در بيعت بالاى دست مردم قرار مى‏ گرفت در حقيقت دست خدا بود. البته مانعى ندارد كه هر چهار احتمال صحيح باشد، اما احتمال اول و دوم متناسب‏تر است؛ به ويژه‏ ى اين كه در ادامه‏ ى آيه سخن از عهد خداست و دست كنايه از قدرت واقع مى‏ شود. 3⃣«نَكَثَ» در اصل به معناى بازگشودن است و در مورد پيمان‏شكنى نيز به كاررفته است آيه‏ ى فوق هشدار مى ‏دهد كه‏ پيمان‏ شكنان تصور نكنند كه به خدا زيان مى ‏رسانند، بلكه به خودشان زيان مى ‏رسانند؛ چون خدا نيازى به بيعت و عهد آنان ندارد و فوايد اين پيمان‏ها به خود مردم مى‏ رسد. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببينيد| آن كسانی‌که به دیگران و رشوه میدهد، در دنیا سرورانند! در آخرت چه؟ 💬شرح حديثی از حضرت امام سجاد علیه‌السلام توسط (حفظه الله) @qurantehran
🤔 قرآن، میزان کمک به دیگران را چه مقدار می‏داند⁉️ 📖 قرآن می‏فرماید: ما أنفقم من شی‏ء فهو یخلفه 🌷 سوره سبأـ ۳۹ 🌸 یعنی هر چیزی را انفاق کنید پاداش دارد؛ چه کم باشد چه زیاد 🌸 💐 کمک ناچیز هم می‏تواند در جای خود نقش داشته باشد، گاهی یک برگ زرد در یک حوض آب کشتی چندین مورچه می‏شود. 🌺 علاوه بر آنکه گاهی کمک اندک مورد نیاز است و بیش از آن لزومی ندارد، چنانکه برای تلفن عمومی پول خرد نیاز است و اسکناس قیمتی نقشی ندارند. اگر خراشی به پوست دست وارد شود یک قطعه پارچه نازک کارساز است و لحاف و پتو نقشی ندارد. سوزن بسیار نازک آمپول، موادی را به بدن بیمار منتقل و او را نجات می‏دهد، در حالی که تیرآهن ساختمانی این نقش را ندارد. 🌼 در حدیث می‏خوانیم: هیچ کار خوبی را کوچک نشمرید، شاید همان شما را نجات داد.🍃 در این ایام که به دلیل تعطیلی مجدد و اجباری بسیاری از مشاغل، کسب و کار برخی هموطنانمان دچار اشکال و رکود می شود، حواسمان بیشتر به اطرافیان و نزدیکانمان باشد. 🌺 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲 فرصت باقیمانده از ماه شعبان را دریابیم 🎧| استاد فیاض‌بخش 🌺 رَبَّنااَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْلَنا... پروردگارا نور علم و ایمان را برای ما تمام گردان و ما را بیامرز... 📚سوره مبارکه تحریم - آیه٨ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۱۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۱۶ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸 آيه ‏ى شانزدهم متخلّفان را به بازگشت و آزمايش دعوت مى ‏كند و نافرمانان را با عذاب تهديد مى‏ كند و مى ‏فرمايد: 🔹قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلى‏ قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِنْ تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْراً حَسَناً وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا كَما تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَلِيما 🔸نكته ‏ها 1⃣ متخلفانِ از سفر مكه وحديبيه اصرار مى‏ كردند كه درجنگ خيبر شركت كنند و شايد ادعا مى‏ كردند كه از كرده ‏ى خود پشيمان ‏اند و مى ‏خواهند با شركت در جهاد آن را جبران كنند. 🔹اين آيه راه بازگشت را به سوى متخلفّان از سفر حديبيه مى‏ گشايد و آزمايشى بزرگ براى آنان قرار مى‏ دهد، تا راست‏گويى متخلفان اثبات شود؛ يعنى اگر از كرده ‏ى خود پشيمان ‏اند به صفوف مسلمانان درجنگ سخت بعدى بپيوندند و جان‏فشانى كنند. 2⃣ مقصود از جنگ سخت و دشمن نيرومند و جنگ ‏آور، همان جنگ حُنين است؛ زيرا مقصود از گروهى كه يا بايد مسلمان شوند يا بايد با آنان جنگيد، اهل كتاب نيستند، بلكه مشركان هستند و بعد از فتح خيبر جنگ سختى كه با مشركان صورت گرفت درحُنين بود كه جنگ. ‏آوران سخت ‏كوش طايفه‏ ى هَوازن و بنى سعد در آن شركت داشتند و مسلمانان به سختى برآنان غلبه كردند. 3⃣ درآيه‏ ى فوق و آيات قبل بر عنوان «» تأكيد شده كه به معناى «پشت سرگذاشته شده» است و مقصود متخلّفان از سفر مكه و حديبيّه هستند كه از دستور پيامبر صلى الله عليه و آله تخلّف ورزيدند و مسلمانان با بى ‏توجهى آنان را پشت سرگذاشتند و به طرف مكه رفتند. 🔸آرى؛ مسلمانان به افراد سست‏ عنصر و منافق‏ صفت كه از دستور رهبر اسلام سرپيجى مى‏ كنند بى‏ توجه و بى ‏اعتنا هستند. 4⃣ در اين آيه به متخلّفان طالب غنيمت، وعده ‏ى به دست آوردن غنايم نمى‏ دهد، بلكه به آنان وعده ‏ى پاداش الهى مى‏ دهد كه اين تعبير معمولًا در مورد پاداش‏هاى اخروى به كار مى ‏رود؛ چراكه هدف جنگ و جهاد در اسلام به دست آوردن غنايم نيست، بلكه دفاع در برابر حمله ‏ى دشمن و گسترش اسلام است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا