📇 خلاصه تفسیر آیه ششم سوره مبارکه #ممتحنه
📚 مفسر: آیت الله #مکارم شیرازی (تفسیر نمونه)
🔸 در آيه مورد بحث بار ديگر روى همان مطلبى تكيه مى كند كه در نخستين آيه تكيه شده بود، مى فرمايد:" براى شما مسلمانان در برنامه زندگى آنها اسوه و الگوى نيكويى بود، براى آنها كه اميد به خدا و روز قيامت دارند" (لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ).
🔹نه تنها برائت و بيزاريشان از بت پرستان و خط كفر، بلكه دعاهاى آنها و تقاضاهايشان در پيشگاه خدا كه نمونه هايى از آن در آيات قبل گذشت نيز براى همه مسلمانان سرمشق است.
🔸اين سرمشق را تنها كسانى مى گيرند كه دل به خدا بسته اند، و ايمان به مبدء و معاد قلبشان را روشن ساخته، و در طريق حق به حركت در آمده اند.
🔹بدون شك اين تأسى و پيروى نفعش قبل از هر كس به خود مسلمانان باز مى گردد لذا در پايان مى افزايد:" هر كس سرپيچى كند و #طرح_دوستى با #دشمنان خدا بريزد، به #خودش ضرر زده، و خداوند نيازى به او ندارد، چرا كه او از همگان بى نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است" (وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ).
🔸زيرا طرح دوستى با دشمنان خدا آنها را تقويت مى كند، و #قوت_آنها باعث #شكست خود شما است، و اگر آنها بر شما مسلط گردند بر صغير و كبير رحم نخواهند كرد
🔹برنامه هاى عملى، هميشه مؤثرترين برنامه ها است، چون عمل حكايت از ايمان عميق انسان به گفتارش مى كند، و سخنى كه از دل برآيد لا جرم بر دل نشيند.
🔸هميشه وجود الگوها و سرمشقهاى بزرگ در زندگى انسانها، وسيله مؤثرى براى تربيت آنها بوده است، به همين دليل، پيامبر و پيشوايان معصوم مهمترين شاخه هدايت را با عمل خود نشان مى دادند، و لذا هنگامى كه سخن از" سنت" به ميان مى آيد، گفته مى شود سنت عبارت است از" قول" و" فعل" و" تقرير" معصوم، يعنى پيشوايان معصوم سخن و عمل و سكوتشان همه حجت و راهنما است، و نيز به همين دليل است كه عصمت در تمام پيامبران و امامان، شرط است تا الگوهايى در همه زمينه ها باشند.
🔹قرآن نيز بر اين مساله مهم، صحه گذارده، الگوها و سرمشقهايى در همه زمينه ها براى مؤمنان معرفى مى كند، از جمله در آيات مورد بحث، دو بار از ابراهيم و يارانش سخن مى گويد، و در سوره احزاب، شخص پيامبر ص به عنوان الگو و اسوه، به مسلمانان معرفى مى نمايد.
🔹(بايد توجه داشت،" اسوه" معنى مصدرى دارد، و به معنى تاسى كردن و پيروى عملى است، هر چند در استعمالات روزمره فارسى به معنى كسى است كه مورد تأسى قرار مى گيرد).
🔸در جنگ پر مخاطره احزاب، در ايامى كه مسلمانان، سخت در بوته آزمايش قرار گرفته بودند، و حوادث كوبنده نيرومندترين افراد را به لرزه در مى آورد، خداوند پيامبر ص را به عنوان الگو و اسوه اى از استقامت و پايمردى و ايمان
و اخلاص، و آرامش در ميان طوفان، معرفى مى كند، و البته اين امر منحصر به ميدان" احزاب" نبود كه در همه جا پيامبر ص سرمشق عظيمى براى مسلمانان محسوب مىشد.
🔹شعار" كونوا دعاة الناس باعمالكم و لا تكونوا دعاة بالسنتكم":
" مردم را به اعمال خويش دعوت به سوى خدا كنيد نه به زبان خود" كه از حديث امام صادق ع گرفته شده، دليل بر اين است كه همه مسلمانان راستين نيز به نوبه خود بايد الگو و اسوه براى دگران باشند، و با زبان عمل، اسلام را به دنيا معرفى كنند كه اگر اين كار مى شد، اسلام دنياگير شده بود!
@qurantehran
✅عزيزان ! خودتان را حساب كنيد تا مصداق (( يدخلون الجنه يرزقون فيها بغير حساب )) باشيد، از بدى ها استغفار كنيد و از خوبى ها حمد كنيد، كه محاسبه ، مراقبه مى آورد و مراقبه ، حضور و حضور، فتوح به دنبال دارد!
منبع:صراط سلوك ، ص۴۹
#علامه_حسنزاده
@qurantehran
به اونی که فکر میکنه اگه رای نده پس در شرایط بعد از انتخابات نقشی نداره باید گفت اتفاقا رای ندادن شما اوج رای دادن و موافقت با شرایط آینده است حالا اون شرایط هرچی باشه.
پس بعد ادعا نکنید رای ندادید...
#من_رای_میدهم
#انتخابات_۱۴۰۰
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما و حتما و حتما ببینید این کلیپ رو..
🔹 حضرت امیرالمومنین علی علیهالسلام: «شما را از اهل #نفاق میترسانم؛ چرا که آنان گمراه و گمراه کنندهاند، دچار لغزش و لغزانندهاند. به هر وسیله کوبندهاى براى گمراه کردن شما متوسل میشوند، و در هر کمینگاهى #کمین میکنند. براى #فریب مردم به دور از دیده حرکت میکنند، و چون #روباه در میان جنگل انبوه از درخت میجهند. ... راه سخت و دشوار باطل را آسان جلوه میدهند، و از راه حق بر این پایه که راهى سخت و تنگ است میترسانند. اینان #یاران_شیطان، و زبانههاى آتشاند، آنان حزب شیطاناند، و بدانید حزب شیطان زیانکارانند.»
❌مراقب #منافقان و #نفوذیها باشید.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نفوذیهایاستکبار در حکومتعلوی| استاد #ناصر_یوسفی
1️⃣ بخش اول| مروان ابن حکم
📺 امیرالمومنین بعد از دستگیری مروان، به صراحت میفرمایند:
دست مروان، دست #یهود است.
📺 یکی از رسالتهای مهم مروان در جنگ #جمل، [برای در معرض تهمت قرار دادن امیرالمومنین] پروژه #کشته_سازی است.
🔸ادامه دارد...
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دکتر #محمد_هادی_همایون، عضو هیأتامنای دانشگاه امام صادق علیهالسلام:
📺دشمن در برابر انقلاباسلامی انواع مبارزات را کلید زده است که #خط_نفوذ، مهمترین جبههی آن به شمار میرود.
📺نفوذ و نفاق، جریانی است که صدر اسلام را در امواج #فتنه فرو برد. اکنون نیز همین جریان، کمر به نابودی ایران بسته است.
📺انتخابات ۱۴۰۰ میتواند نقطهعطفی در #مبارزه با خط نفوذ باشد.
📺 جریان نفاق، تنها با انتخاب یک #دولت_انقلابی شکست میخورد.
@qurantehran
970325-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-30-64k.mp3
7.3M
🌺 شرح #دعای_افتتاح ۳۰
💭استاد #پناهیان
🔸آیات قرآن و روایات، مومنین را به سرعت و سبقت گرفتن به سوی خیرات دعوت می کنند.
🔹ظهور، منبعِ همه خیرات است وما باید برای تعجیل آن دعا کنیم و مشتاق رسیدن به آن باشیم
🔸 اصلی ترین راه برای رسیدن به این اشتياق قلبی، قرب به اهل بیت و مبارزه با هوای نفس است.
🔹یکی دیگر از راههای رسیدن به این اشتیاق مداومت بر دعاست، ادعیه، اثر تلقینی دارند و تکرار آنها باعث تقویت خوبی ها در قلب واشتیاق به آن می شود.
🔸پایان ماه رمضان آغاز سال معنوی جدید ماست؛ چه خوب است که برای آن برنامه ریزی کنیم وزمانے از هر روز را به امام زمان اختصاص دهیم. مثلا هر روز دعای عهدياحداقل دعای سلامتی حضرت را بخوانیم.
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه۱۲- سوره مبارکه #ممتحنه
📚 مفسر: آیت الله #مکارم شیرازی (تفسیر نمونه)
🔸 در این آیه روى سخن را به پيامبر ص كرده، مى فرمايد:" اى پيامبر! هنگامى كه زنان مؤمن نزد تو آيند و با اين شرائط با تو بيعت كنند كه چيزى را شريك خدا قرار ندهند، دزدى نكنند، آلوده زنا نشوند، فرزندان خود را به قتل نرسانند، و تهمت و افترايى پيش دست و پاى خود نياورند، و در هيچ دستور شايسته اى نافرمانى تو نكنند، با آنها بيعت كن و طلب آمرزش نما، كه خداوند آمرزنده و مهربان است" (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ).
و به دنبال اين ماجرا پيامبر ص از آنها بيعت گرفت.
🔹در مورد چگونگى بيعت بعضى نوشته اند كه پيامبر ص دستور داد ظرف آبى آوردند، و دست خود را در آن ظرف آب گذارد و زنان هم دست خود را در طرف ديگر ظرف مى گذاردند، و بعضى گفته اند پيامبر ص از روى لباس با آنها بيعت مى كرد.
🔸نکته قابل توجه اين كه در آيه فوق شش شرط براى بيعت زنان ذكر شده كه آنها بايد همه را پذيرا شوند:
1⃣ ترك هر گونه شرك و بت پرستى- اين شرط اساس اسلام و ايمان است.
2⃣ ترك سرقت و شايد بيشتر ناظر به اموال شوهر باشد، چرا كه وضع بد مالى آن زمان، و سختگيرى مردان، و پائين بودن سطح فرهنگ، سبب مى شد كه زنان از اموال همسران خود سرقت كنند، و احتمالا به بستگان خود دهند.
3⃣ ترك آلودگى به زنا، چرا كه تاريخ مى گويد: در عصر جاهليت انحراف از جاده عفت بسيار زياد بود.
4⃣ عدم قتل اولاد كه به دو صورت انجام مى شد، گاه به صورت" سقط جنين" بود و گاه به صورت" وئاد" (زنده به گور كردن دختران و پسران)
5⃣ ترك بهتان و افترا- بعضى آن را چنين تفسير كرده اند كه فرزندان مشكوكى را از سر راه برمىداشتند، و مدعى مى شدند كه اين فرزند از همسرشان است (اين امر در غيبتهاى طولانى شوهر بيشتر امكان پذير بود). هر چند گستردگى مفهوم آيه هر گونه افتراء و بهتان را شامل مى شود.
تعبير" بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ" (پيش دست و پاهايشان) ممكن است اشاره به همان فرزندان سرراهى باشد كه به هنگام شير دادن در دامان آنها قرار مى گرفت و طبعا پيش پا و دست آنها بود.
6⃣ نافرمانى نكردن در برابر دستورات سازنده پيامبر (ص) اين حكم نيز گسترده است، و تمام فرمانهاى پيامبر را شامل مى شود هر چند بعضى آن را اشاره به بعضى از اعمال زنان در جاهليت مانند نوحه گرى با صداى بلند بر مردگان و پاره كردن گريبان و خراشيدن صورت و مانند آن دانسته اند ولى منحصر به اينها نيست.
❗️ در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه چرا بيعت با زنان مشروط به اين شرائط بود، در حالى كه بيعت با مردان، تنها بر اسلام و جهاد بود.
در پاسخ مى توان گفت: آنچه در مورد مردان در آن محيط از همه مهمتر بوده، همان ايمان و جهاد بوده است، و در مورد زنان، چون جهاد، مشروع نبود، شرائط ديگرى ذكر شده كه مهمتر از همه بعد از توحيد امورى بوده كه زنان در آن جامعه گرفتار انحراف، از آن بودند.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نفوذیهایاستکبار در حکومتعلوی| استاد #ناصر_یوسفی
2️⃣ بخش دوم| مغیره ابن شعبه
📺 مغیره، وزیر و مورد اعتماد #معاویه بود، و در مهمترین جایگاهها، نظیر حکومت کوفه، که مرکز حکومت علوی بوده قرار گرفت.
📺 مغیره در دل حکومتاسلامی با حمایت از معاویه و دفاع از استکبار و ایراد
خطبههایی علیه امام، #جنگ_روانی ایجاد کرد.
📺 مغیره، با رشوه و شایعهپراکنی، باعث از هم گسستگی لشکر #امام_حسن(ع) شد.
🔸ادامه دارد...
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ملاک حال فعلی افراد
# تا دم مرگ مراقبت لازم است
⚠️⚠️⚠️
@qurantehran
38.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥⭕️علی لاریجانی و افشاگری هایی از شخصیت مرموز و پر ابهام او!!!
💯صفر تا صد شخصیت علی لاریجانی و نقش او در بحران های انقلاب و ایران از زبان استاد #پورآقایی
✅لطفاً منتشر کنید تا گرفتار #دولت_سوم_روحانی نشویم.
🇮🇷ویژه برنامه انتخابات🇮🇷
#انتخابات
#انتخابات_1400
@qurantehran
29.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴شب زیارتی امام حسین(ع)
🍃بس که بدی کردم دیگه
🍃حسین ازم خسته شده
🎤 #سید_مهدی_حسینی و #امیر_عباسی
🌷 #صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
🌷 #شب_جمعه
❣من از اشکی که میریزد ز چشم یار میترسم
❣از آن روزی که مولایم شود بیمار میترسم
❣همه ماندیم در جهلی شبیه عهد دقیانوس
❣من از خوابیدن مهدی درون غار میترسم
❣رها کن صحبت یعقوب و کوری و غم و فرزند
❣من از گرداندن یوسف سر بازار میترسم
❣همه گویند این جمعه بیا اما درنگی کن
❣از اینکه باز عاشورا شود تکرار میترسم
❣سحر شد آمده خورشید اما آسمان ابریست
❣من از بی مهری این ابرهای تار میترسم
❣تمام عمر خود را نوکر این خاندان خواندم
❣از آن روزی که این منصب کنم انکار میترسم
❣طبیبم داده پیغامم بیا دارویت آماده است
❣از آن شرمی که دارم از رخ عطار میترسم
❣شنیدم روز وشب از دیده ات خون جگر ریزد
❣من از بیماری آن دیده خونبار میترسم
❣به وقت ترس و تنهایی،تو هستی تکیه گاه من
❣مرا تنها میان قبر خود نگذار، میترسم
❣دلت بشکسته از من،لکن ای دلدار رحمی کن
❣که از نفرین و عاق والدین بسیار میترسم
❣هزاران بار من رفتم،ولي شرمنده برگشتم
❣ز هجرانت نترسیدم ولی این بار میترسم
@qurantehran
زیارت ولی عصر:
السَّلام عَلَيْكَ ياحُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِه
السلام عَلَيْكَ یاعَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِه
السلام عَلَيْكَ يانُورَاللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُون
ويُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِين
السلام عَلَيْكَ أَيُّهَاالْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ
السلام عَلَيْكَ أَيُّهَاالْوَلِيُّ النَّاصِحُ
السلام عَلَيْكَ ياسَفِينَةَ النَّجَاةِ
السلام عَلَيْكَ ياعَيْنَ الْحَيَاةِ
السلام عَلَيْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ
وعَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِين الطَّاهِرِين
السلام عَلَيْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَك
ماوَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِالْأَمْرِ
السلام عَلَيْك يَامَوْلَايَ
أَنَامَوْلَاك عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ
أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَبِآلِ بَيْتِك
وأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وظُهُورَالْحَقِّ عَلَى يَدَيْكَ
وأَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍوآل مُحَمَّد
وأَنْ يَجْعَلَنِي مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَك
والتَّابِعِينَ وَالنَّاصِرِينَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِك
َالْمُسْتَشْهَدِين بَيْنَ يَدَيْكَ فِي جُمْلَةِ أَوْلِيَائِك
يامَوْلَايَ ياصَاحِبَ الزَّمَانِ
صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وعَلَى آلِ بَيْتِكَ
هَذايوْمُ الْجُمُعَة
وهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُك
والْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَى يَدَيْك
وقَتْلُ الْكَافِرِينَ بِسَيْفِك
وأَنَايامَوْلَايَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَجَارُك
وأَنْتَ يامَوْلَايَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلَادِالْكِرَام
ومَأْمُورٌبِالضِّيَافَةِ والْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِي وَ أَجِرْنِی
صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وعَلَى أَهْل بَيْتِكَ الطاهرین
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه۶ - سوره مبارکه #صف
📚 مفسر: آیت الله #مکارم شیرازی (تفسیر نمونه)
در آيه ششم به مساله رسالت حضرت عيسى (ع) و كارشكنى و تكذيب بنى اسرائيل در مقابل او اشاره كرده، مى فرمايد: وَ إِذْ قالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يا بَنِي إِسْرائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ
من بشارت دهنده رسول بعدی هستم، بنا بر اين من حلقه اتصالى هستم كه امت موسى و كتاب او را، به امت پيامبر آينده (پيامبر اسلام) و كتاب او، پيوند مى دهم.
به اين ترتيب، حضرت مسيح (ع) ادعايى جز رسالت الهى، آن هم در مقطع خاصى از زمان نداشت، و آنچه به او در باره الوهيت يا فرزند خدا بودن بسته اند، همه كذب و دروغ است.
🔸گرچه جمعى از بنى اسرائيل به اين پيامبر موعود ايمان آوردند، اما گروه عظيمى سرسختانه در برابر او ايستادند، و حتى معجزات آشكار او را انكاركردند و لذا در پايان آيه مىافزايد:" هنگامى كه او (احمد) با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنها آمد گفتند: اين سحرى است آشكار"! (فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبِينٌ).
🔹عجب اينكه: طايفه يهود، قبل از مشركان عرب، اين پيامبر را شناخته بودند و حتى براى شوق ديدار او ترك وطن نموده، و طوائفى از آنها در سرزمين مدينه ساكن شدند، اما با اين همه بسيارى از بت پرستان، سرانجام اين پيامبر موعود را شناخته و ايمان آوردند ولى بسيارى از يهود بر لجاج و عناد و انكار باقى ماندند.
🔸گروهى از مفسران ضمير در فَلَمَّا جاءَهُمْ را به پيامبر اسلام (احمد) همانگونه كه در بالا آورديم، برگردانده اند، ولى بعضى معتقدند كه ضمير به حضرت عيسى برمى گردد، يعنى هنگامى كه عيسى معجزات روشن را براى بنى اسرائيل آورد آن را انكار كرده، سحرش خواندند.
🔹ولى آيات بعد نشان مى دهد كه تفسير اول صحيحتر است، چرا كه در اين آيات تكيه روى اسلام و پيامبر اسلام شده است.
🔸تعبير" بشارت" در مورد خبر دادن مسيح از ظهور اسلام اشاره لطيفى به تكامل اين آئين نسبت به آئينهاى پيشين است، بررسى آيات قرآن و مقايسه معارف و تعليمات اسلام در زمينه عقائد، احكام، قوانين و مسائل اخلاقى و اجتماعى با آنچه در كتب عهدين (تورات و انجيل) آمده است اين برترى را به وضوح نشان مى دهد.
🔹گرچه در آيه فوق ذكرى از اين سخن به ميان نيامده كه اين بشارت در متن كتاب آسمانى مسيح بوده يا نه، ولى آيات ديگر قرآن گواه بر ذكر آن در خود انجيل است.
🔸بدون شك آنچه امروز در دست يهود و نصارى به نام تورات و انجيل است كتابهاى نازل شده بر پيامبران بزرگ خدا يعنى موسى و مسيح نيست، بلكه مجموعه اى است از كتبى كه به وسيله ياران آنها يا افرادى كه بعد از آنها پا به عرصه وجود گذاشتند تاليف يافته، يك مطالعه اجمالى در اين كتابها گواه زنده اين مدعا است، خود مسيحيان و يهود نيز ادعايى جز اين ندارند.
🔹ولى با اين حال شك نيست كه قسمتى از تعليمات موسى و عيسى و محتواى كتب آسمانى آنها در ضمن گفته هاى پيروانشان به اين كتابها انتقال يافته است، به همين دليل نمى توان همه آنچه را در عهد قديم (تورات و كتابهاى وابسته به آن) و عهد جديد (انجيل و كتب وابسته به آن) آمده است پذيرفت، و نه همه آن قابل انكار است، بلكه مخلوطى است از تعليمات اين دو پيامبر بزرگ، با افكار و انديشه هاى ديگران.
@qurantehran