مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون 🔺ادامه👆👆 بخش ششم بنابراین فقاهت در مکتب دین یک چیز دیگر است که آدم جها
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺ادامه👆👆 بخش ششم
ببینید وجود مبارک امام مجتبی چند بار تمام اموال خودش را داد. نمیگوییم اسراف کرد، چرا؟ چون خیلی فرق است بین کسی که صراط مستقیم را نمیداند، در صراط مستقیم نیست، میخواهد کمکم صراط مستقیم را بشناسد و در صراط مستقیم حرکت کند مثل ما، به ما میگویند اسراف نکن، تبذیر نکن، این حد وسط توست؛ اگر میگویند: «خَیْرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، برای افرادی است که در راه نیستند، یا خودشان صراط نیستند؛ اما کسانی که یقیناً در صراط مستقیم هستند به اینها میگویند: «خیر الامور اکثرها و أوفرها و اشدّها». هیچ کس درباره امام مجتبی(سلام الله علیه) نگفت شما که تمام اموال را دادی، حالا چه کار میکنید؟ چون حضرت در بعضی موارد تمام اموالش را داد و در بعضی از موارد اموالش را نگه داشت.
اگر کسی در صراط است، هر چه تندتر بهتر. ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾، برای این است؛ ﴿سَارِعُوا﴾ برای این است؛ سرعت و سبقت برای کسی است که داخل صراط است، نمیلغزد. هیچ کس نمیگوید تمام عائله را ببر تقدیم ذات اقدس الهی بکن، احدی درباره سیّدالشهداء این حرف را نزد. خودت میروی بس است، بچه و شیرخوار را میبری برای چه؟ این صراط مستقیم است.
ما از یک طرف افراط داریم از یک طرف تفریط داریم. همیشه باید یاد بگیریم که حد وسط کجاست؛ اما کسی که خودش صراط مستقیم است، خودش اصل است! این ﴿سَارِعُوا﴾ و ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾ برای او است. به افراد عادی میگویند قدری آرامتر! جلو نیفت؛ اما به کسی که در متن صراط است میگوید تا میتوانی سریع باش. هیچ کسی کاری با شما ندارد، چون داخل صراط هستید. این «خَیْرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، برای ماست، «خیر الامور اشدها و اکثرها و اوفرها» برای آنهاست.
اگر امام مجتبی علیه السلام گاهی تمام اموالش را تقسیم کرد، این چون در متن صراط است افراط و تفریط ندارد.
آن وقت به وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید که تو الگو هستی دیگران باید به تو مراجعه کنند، این ﴿لاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ﴾، برهانش هم این است: ﴿فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَّحْسُوراً﴾ کذا و کذا.
غرض این است که سفاهت، عقل، درایت، را قرآن کریم مشخص کرده است. فرمود اصل حیات که بین میلاد و مرگ نیست؛ کارها هم به دست دیگری است و دیگری یعنی ذات اقدس الهی خزائن سماوات و ارض به دست اوست و اگر شما در راه او کمک کردید، او همان آن جایش را پر میکند؛ منتها بعد شما میفهمید.
خدا فرمود ما مهلت میدهیم مهلت میدهیم بعد سخت میگیریم: ﴿فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقاً فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ﴾، فرمود بعد ما اینها را گرفتار نفاق که نفاق میدانید بدتر از کفر است. گرفتار آن عقیده انحرافی میکنیم حالا هر چه دست و پا میزنند نمیتوانند نجات پیدا کنند. این در سوره مبارکه «توبه» است. فرمود: ﴿فَأَعْقَبَهُمْ﴾، «أعقبهم»؛ یعنی عقوبت کرده، عقاب داده. عِقاب را عقاب میگویند چون در عقب عمل سیّئه است. این پرنده بیرحم کرکس را که میگویند عقاب، یعنی رها نمیکند، دنبال یک صید بیچاره رفته، تا خفهاش نکرده رها نمیکند. مرتّب تعقیب میکند، مدام تعقیب میکند، مرتّب تعقیب میکند، تا خفهاش کند، این را میگویند عُقاب. اصلاً عِقاب را که گفتند عِقاب، برای اینکه عقب کار است. ﴿فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقاً فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَلْقَوْنَهُ﴾، این میشود سفاهت، که خدا ـ إنشاءالله ـ همه ما را از سفاهت نجات بدهد.
ادامه دارد...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
✨ در دعاهای معتبر خیلی معارف وجود دارد که انسان اینها را در هیچ جا پیدا نمیکند؛ جز در خود همین دعاها. در منابع معرفتی ما چیزهایی وجود دارد که جز در صحیفهی سجادیه یا در دعاهای مأثور از ائمه (علیهمالسّلام) انسان اصلاً نمیتواند اینها را پیدا کند. این معارف با زبان دعا بیان شده. نه اینکه خواستند کتمان کنند؛ طبیعت آن معرفت، طبیعتی است که با این زبان میتواند بیان شود؛ با زبان دیگری نمیتواند بیان شود؛ بعضی از مفاهیم جز با زبان دعا و تضرع و گفتگو و نجوای با پروردگار عالم اصلاً قابل بیان نیست. لذا ما در روایات و حتّی در نهجالبلاغه از این گونه معارف کمتر میبینیم؛ اما در صحیفهی سجادیه و در دعای کمیل و در مناجات شعبانیه و در دعای عرفهی امام حسین و در دعای عرفهی حضرت سجاد و در دعای #ابوحمزه ثمالی از اینگونه معارف، فراوان میبینیم. از دعاها غفلت نکنید.
▫️ بیانات در دیدار اعضای هیأت دولت ۱۳۸۴/۰۷/۱۷
#رمضان_۱۴۰۲
@qurantehran
#سلام_امام_زمانم
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا قَاصِمَ شَوْکَهِ الْمُعْتَدِینَ...
🌱سلام بر تو و بر اعجاز دستهایت آنگاه که گَرد ستم را از روی شانههای زمین میتکانی و تاج و تخت فرعونیان را سرنگون میسازی...
بود آیا که خرامان ز درم بازآیی؟
گره از کار فروبستهی ما بگشایی
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
eitaa.com/qurantehran
تحدیر_+جزء+چهارم+قرآن+کریم+.mp3
4.21M
#تحدیر (تندخوانی)
🌺 جزء چهارم قرآن کریم
🔸سوره مبارکه آل عمران از آیه ۹۳ تا آیه ۲۳ سوره مبارکه نساء
🎙: استاد #معتز_آقایی
زمان: ۳۵ دقیقه
@qurantehran
🍂نکته ای از آیات جزء چهار:🍂
🔶 کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّة أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ...
(آل عمران /١١٠)
⚡️ترجمه:
شما بهترین امتى هستید که به سود انسان ها آفریده شدهاید; زیرا امر به معروف و نهى از منکر مىکنید و به خدا ایمان دارید
🔴 در این آیه، مسلمانان به عنوان بهترین «امتى» معرفى شده که براى خدمت به جامعه انسانى بسیج گردیده است.
دلیل بهترین بودنشان هم این است که امر به معروف و نهى از منکر مىکنند و ایمان به خدا دارند.
❌مسلمانان تا زمانى یک «امت ممتاز» محسوب مىگردند که دعوت به سوى نیکىها و مبارزه با فساد را فراموش نکنند، و آن روز که این دو وظیفه فراموش شد، نه بهترین امتند و نه به سود جامعه بشریت خواهند بود!😱
#جزء_چهار
@qurantehran