eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
588 دنبال‌کننده
44 عکس
149 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت سوم 🔶 چند نکته: 🔹 در صورت حذف ساکن (حرف مدی) صدای کوتاه متناظر جایگزین آن می‎گردد. 🔹 در رسم‎‎الخط عثمان طه حرکت جایگزین پیش‎بینی و قبل از هر حرف مدی قرار داده شده است. 🔹 برخی از موارد مربوط به علم صرف (مبحث اعلال) می‎باشد. مثلا «تَخَافُ» در حالت جزم به «لَاتَخَف» تبدیل می‎شود. همچنین «قُلتَ»، «مِتنَا» و «خُضتُم» از ریشه «قالَ»، «ماتَ» و «خاضَ» هستند. 🔹 خوشبختانه موارد مربوط به علم صرف در مصحف به همان صورت کتابت گردیده و شناخت و عمل به آن در حیطه علم تجوید نیست ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_598386214.mp3
757.6K
🔉 نغمه زیبای راست‎کردان 🗯 تحلیل: راست‎کردان یکی از نغمه‎های اصیل در ردیف مقام رست و ویژگی اصلی آن تاکید بر روی درجه هشتم (اکتاو) مقام است. زیباترین اجراهای این نغمه را می‎توان در تلاوتهای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل یافت. 🌿 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاةَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿تحریم - ۱﴾ 🌿 وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لأعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿بقره - ۲۲۰﴾ 🌿 يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿حشر - ٢٤﴾ 🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿انفطار - ١٨﴾ يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ ﴿١٩﴾ 🌿 وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ ﴿رعد - ۲۳﴾ سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿٢٤﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1889828084.mp3
409.3K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست‌وسوم 🔉 اشباع هاء ضمیر - نمونه‎ها 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿اعراف - ۱۱۱﴾ 🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿شعراء - ۳۶﴾ 🌿 اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿نمل - ۲۸﴾ 🌿 وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿نور - ۵۲﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_455552232.mp3
2.72M
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت سوم 🔹 آشنایی با انتقالات غیرهم‎پایه - انتقالات از مقام بیات (بیات به رست در درجه چهارم - بیات به سگاه در درجه ششم) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت چهارم 🔹 روش حرکت دادن ساکن: این حالت وقتی اتفاق می‎افتد که حرف ساکن به همزه وصل برسد. در این صورت چون همزه وصل در درج کلامْ ناخواناست و بعد از آن نیز همواره حرف ساکن می‎آید، التقای ساکن به وجود آمده، طبق قاعده به ساکن اول کسره، ضمه، یا فتحه داده می‎شود. ❓ چه وقت فتحه؟ تنها در صورتی که کلمه نخست «مِنْ» باشد و پس از آن «الـ» تعریف بیاید. مانند: ▪️ مِنْ ٱلَّذینَ 👈 مِنَــلَّـذینَ ▪️ مِنْ ٱلکِتاب 👈 مِنَـلکِتاب ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_1777012209.mp3
2.22M
🔉 مقطع فوق‎العاده زیبا با صدای حامد شاکرنژاد ۩ سوره مبارکه حدید – آیه ۲۰ 🌿 اعْلَمُوا أَنَّمَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لهَوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فى الاَمْوَلِ وَ الاَوْلَدِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثمَّ یهِیجُ فَترَاهُ مُصفَرًّا ثمَّ یَكُونُ حُطماً وَ فى الاَخِرَةِ عَذَابٌ شدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضوَنٌ وَ مَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا إِلا مَتَعُ الْغُرُورِ (۲۰) 🗯 تحلیل: ▪️ مقطع با روایت خلف از حمزه و در مقام راست آغاز می‎شود. ▪️ در فراز «وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ ... أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» راست‎کردان به زیبایی اجرا می‎شود. ▪️ مجددا در تکرار همین فراز و از عبارت «بَیْنَكُمْ» به مقام نهاوند اشاره می‎شود که تا عبارت «فى الاَمْوَلِ» ادامه دارد و پس از آن مجددا به راست بازمی‎گردد. ▪️ در فراز بعدی «أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» مقام نواثر اجرا شده است. ▪️ فراز بعدی مجددا به راست بازمی‎گردد، اما از «ثمَّ یَكُونُ حُطماً» مقام صبا را می‎شنویم. صبا در اینجا طوری اجرا شده که درجه سوم آن روی قرار رست قرار دارد. ▪️ پس از ۳ فراز در صبا، قرائت به جای قبلی برمی‎گردد و این انتقال به صورت ترکیبی بسیار زیبا و مطابق با معنا اجرا شده که زیبایی آن را دوچندان می‎کند. ▪️ در ادامه یک بار دیگر نیز همین تکنیک لحنی یعنی انتقال از رست به صبا و بازگشت مجدد به رست اجرا می‎شود و مقطع با قرائت نافع به روایت ورش ختم می‎گردد. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_888556628.mp3
298.5K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی ۩ سوره مبارکه دهر آیه ۱۳ 🗯تحلیل: این مقطع درمقام بیات اجرا شده و شاهکار استاد در فراز سوم و جایی است که ایشان سگاه را با بیات ترکیب می‎نماید. 🔹 استاد در این ترکیب ساده، خلاقانه و منحصر به فرد، با هوش بالای موسیقایی خود جای مناسب را برای اجرای ثلاثی سگاه در مقام بیات پیدا و استفاده می‎کند. 🔹 با توجه به این که می‎توان در مقام حسینی (اوج بیات) جنس رست را به راحتی به صورت جنس فرع متصل با بیات اجرا نمود و از طرفی روی درجه سوم رست، سگاه را قرار داد، بنابراین بهترین نقطه برای آغاز سگاه در دل مقام بیات، درجه سوم از جنس دوم یا همان درجه ششم مقام است، که استاد نیز با هوشمندی به همین ترتیب به سگاه اشاره و مجددا مقام را با بیات ختم می‎نماید ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت پنجم 🔹 روش حرکت دادن ساکن ❓ چه وقت ضمه؟ در ۲ صورت: 🔸 کلمه نخست به «میم» جمع ختم شده باشد. مانند: هُمْ ٱلَّذینَ 👈 هُمُــلَّـذینَ أنـتُمْ ٱلأعلَونَ 👈 أنـتُمــُلأعلَونَ 🔸 کلمه نخست فعل باشد و به «واو» جمع ماقبل مفتوح ختم شده باشد. مانند: لَوَلَّوْا ٱلأدبارَ 👈 لَوَلَّوُلأدبارَ فَلاتَخشَوْا ٱلنّاسَ 👈 فَلاتَخشَـوُنّــاسَ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_180322590.mp3
6.23M
🔉 آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت پایانی 🔹 آشنایی با انتقالات غیرهم‎پایه - انتقالات از مقام بیات (بیات به سگاه در درجه دوم) ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست‌وچهارم 🔸باب همزه 🔹 حرف «همزه» به دلیل حلقی بودن و وجود صفت «نبر» از حروف ثقیل است و لهذا تقریبا در تمامی قرائتهای هفتگانه، اصل مفصلی در این باب وجود دارد. 🔹 تجوید ورش نیز بابی در همزه مفرده و بابی در همزه مزدوج (التقای همزتین) دارد. 🔸 صورت کلی تلفظ همزه در روایت ورش (و سایر روایات) یکی از ۴ حالت است: ▪️ تحقیق: ادای کامل همزه از مخرج حلق همراه با صفت «نبر» ▪️ تسهیل (بین‌بین): تلفظ همزه از مخرج حلق با نرمی و بدون صفت «نبر» ▪️ ابدال: تبدیل همزه به یکی از حروف مدی (ساکن یا متحرک) ▪️ حذف: عدم ادای همزه و حذف نمودن آن به طور کامل 🔸 در مقابل حالت نخست که «تحقیق همزه» نامیده شده، سایر حالات را «تخفیف همزه» نامیده‎اند ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: رفع التقای ساکنین – قسمت ششم 🔹 روش حرکت دادن ساکن ❓ چه وقت کسره؟ 🔸 به جز موارد یادشده، در سایر موارد، رفع التقای ساکنین با کسره صورت می‎گیرد. مانند: مَنْ ٱرْتَضَی 👈 مَنِــرْتَضَی أوْ ٱنْقُصْ 👈 أوِنْـقُصْ لَوْ ٱتَّبَعَ 👈 لَوِتَّــبَعَ رَجُلٌ ٱفْـتَرَی = رَجُلُنْ ٱفْـتَرَی 👈 رَجُلُنِـفْــتَرَی مُبینٍ ٱقْتُلوا = مُبینِنْ ٱقْتُلوا 👈 مُبینِنِـقْـتُلوا ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا 🔹 چند عامل بسایر مهم در شناخت دقيق و درست محلهاى وقف و ابتدا مؤثر عبارتند از: ▪️ لغت ▪️ نحو ▪️ قرائت ▪️ تفسير ۱ - لغت (دانستن معانى لغات قرآن): تسلط بر معانى آیات و عبارات قرآن، اولين شرط براى فهم موارد وقف و ابتداست. كسى كه معناى الفاظ و آيـات قـرآن را نـدانـد، نمى‎تواند اجزاى مختلف يك آيه را از یکديگر بازشناسد ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup