eitaa logo
مفاتیح القرآن
146 دنبال‌کننده
85 عکس
13 ویدیو
3 فایل
مهمترین کار برای تدبر و فهم آیات قرآن، یادگیری معنای کلمات قرآن است https://eitaa.com/joinchat/825426973C7cd4b059ff
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹تامل در معنای حروف 🌹 🔶عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: النَّاسُ كُلُّهُمْ بَهَائِمُ- ثَلاَثاً- إِلاَّ قَلِيلاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ. 🔷امام باقر عليه السلام سه مرتبه فرمود: مردم همه بهائم اند، سپس فرمود: مگر اندكى كه مؤمنند (1). 👌توضيح: لفظ (مِنْ) در (إِلاَّ قَلِيلاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ) براى تبيين است نه تبعيض، فلذا معنا چنين است: النَّاسُ كُلُّهُمْ بَهَائِمُ إِلاَّ قَلِيلاً وَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ. و دليل اينكه غير مؤمنين به بهائم تشبيه شده اند اين است كه آنها عقل خود را در پيش بُرد أمور دنيوى بكار گرفته و به دنبال خوشتر زيستن اند در حالى كه هدف از خلقت و زندگى إيمان و طاعت است. ------------- (1). الكافي، ج‏2، ص: 242، رقم 2.
🌺 فقر عامل تملق و چاپلوسی 🌺 🔷ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻘْﺘُﻠُﻮﺍْ ﺃَﻭْﻟَﺎﺩَﻛُﻢْ ﺧَﺸْﻴَﺔَ ﺇِﻣْﻠَﺎﻕٍ ﻧَّﺤْﻦُ ﻧَﺮْﺯُﻗُﻬُﻢْ ﻭَﺇِﻳَّﺎﻛُم...ً «٣١/ اسراء». 🔶ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻢ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﻲ ﻧﻜﺸﻴﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ به ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻱ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ. ✅«ﺍﻣﻠﺎﻕ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻓﻘﺮ ﻭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﻲ ﺍﺳﺖ. ﺍصل آن از ﺗﻤﻠّﻖ گرفته شده ﻳﻌﻨﻲ ﻛﻮﺷﺶ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺟﻠﺐ ﻣﻨﻔﻌﺖ. 👌ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺳﻴﻤﺎﻱ ﻧﺎﺑﺴﺎﻣﺎﻥ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﮕﺮﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺟﻤﻌﻴّﺖ ﻭ ﻛﻤﺒﻮﺩﻫﺎﻱ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺳﻘﻂ ﺟﻨﻴﻦ ﺭﺍ ﻣﺠﺎﺯ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ، ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻧﻮﻋﻲ ﺟﺎﻫﻠﻴّﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. پیام ایه در یک کلام ؛ کسي یا ملتی که جيب او خالي و دستش تهي باشد، او اهل تملّق و چاپلوسي است. بايد تلاش کند تا جيب و کيفش پُر باشد تا تملق بیرون بیاید این یک واقعیت است. البته از یک نکته معنوی نباید غافل شد که خداوند بچه را عامل روزی می داند و به خاطر بچه ها، به خانواده ها روزی می دهد. لذا( ضمیر هم ؛ بچه ها) بر ایاکم مقدم شده است. @qurnwords
🌺🌺ابلاغ زمان عذاب قوم لوط🌺🌺 🌹 ﻭَ ﻗَﻀَﻴْﻨَﺂ ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﺫَ ﻟِﻚَ ﺍﻟْﺄَﻣْﺮَ ﺃَﻥَّ ﺩَﺍﺑِﺮَ ﻫَﺆُﻟَﺎ ءِ ﻣَﻘْﻄُﻮﻉٌ ﻣُّﺼْﺒِﺤِﻴﻦَ «٦٦ حجر» 🌹 🔶ﻭﺑﻪ ﻟﻮﻁ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺣﺘﻤﻲ ﺭﺍ ﺭﺳﺎﻧﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻭ ﺑﻦ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩِ (ﺗﺒﻬﻜﺎﺭ)، ﺻﺒﺤﮕﺎﻫﺎﻥ ﻗﻄﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ✅«دابر»: ريشه. ✅«قضینا»: قضاء فيصله دادن به امر در آيه، به معنى اعلام و خبر دادن است.‏ قَضَيْنا إِلَيْهِ‏: به او اعلام كردم و خبر داديم. ✍ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ذلک ﺍﻣﺮ" ﺍﻣﺮ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ که خداوند از فن بلاغت اطناب استفاده کرده است ؛ یعنی اول بصورت مبهم به آن امر اشاره کرده است تا عظمت خطر و غیر قابل تصور بودن آن عذاب را برساند و بعد با ﺟﻤﻠﻪ " ﺃَﻥَّ ﺩﺍﺑِﺮَ ﻫﺆُﻟﺎءِ ﻣَﻘْﻄُﻮﻉٌ ﻣُﺼْﺒِﺤِﻴﻦَ" به توضیح و ﺗﻔﺴﻴﺮ آن پرداخته است. خبر وحشتناکی که خداوند به حضرت لوط مخابره کرده است، اینکه تا صبح ریشه و کلک آن قوم ظالم کنده است و برای همیشه از صحنه روزگار محو و نابود شده اند. غرض آیه حتمیت فرمان خداوند برای ریشه کن کردن ظالمین است، وقتی صادر شد، دیگر لحظه ای مهلت نخواهد داد. @qurnwords
🌹🌹کفران نعمت🌹🌹 🔷 يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَهَا وَ أَكْثَرُهُمُ الْكَافِرُونَ  (نحل / آیه 83) 🔶 (ولي) آنها نعمت خدا را مي‏شناسند سپس آن را انكار مي كنند و اكثرشان كافرند.  👈 آیه می فرماید: آنان نعمت خدا را مى شناسند و به ابعاد آن آشنا هستند و به عمقش پى برده اند ولى با اين حال باز انكار مى كنند. بنابراين دليل كفر آنها را در عدم آگاهى نبايد جستجو كرد، چرا كه به قدر كافى آگاه شده اند، عامل اين كفر را در صفات زشت ديگر آنها كه سد راه ايمانشان شده است بايد يافت، و آن تعصب كوركورانه، لجاجت، دشمنى با حق، مقدم شمردن منافع كوتاه مدت مادى بر همه چيز، آلوده بودن به انواع شهوات و بالاخره تكبر و خود برتر بينى است.
🌹 وعده صریح و قاطع پروردگار 🌹 🔷 هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا (فتح / آیه 27) 🔸 او كسى است كه رسولش را با هدایت و دین حق فرستاده تا آن را بر همه ادیان پیروز كند; و كافى است كه خدا گواه این موضوع باشد! 👈خداوند در این آیه با صراحت و قاطعیت می فرماید: این دین حق را فرستادیم تا بر دیگر ادیان چیره شود و همه جا را فرا گیرد. این امر اراده خدا است. پس چنین اتفاقی قطعا رخ خواهد داد. البته این وعده بزرگ است و شاید دور از ذهن. اما برنامه های خدا همیشه مو به مو اجرا شده است. سرنگونی فرعون را توسط موسی را به یاد آورید. این وعده الهی (برنامه الهی) هم با دقت و حساسیت در حال پیگیری است. البته آسان نیست. جور اجرایش را مومنان می کشند و البته بیش از همه، منجی. منجی ما بسیار شخصیت عظیمی دارد که می تواند محور این برنامه عظیم باشد. کار هرکسی نیست، مدیریت این فرایند فراگیری. این عظمت شخصیت محصول صدها سال عبادت خداوند و صبوری بر دشواریها است. به واسطه این جایگاه عظیم معنوی است که می شود مضطری که خدا دعای او را اجابت خواهد کرد. مظلومی که خدا یاریش خواهد کرد. امروز شادمانیم بر آمدن او که قرار است ما را از باتلاقی که در آن زمینگیر شده ایم نجات دهد. او منجی است، نجات دهنده. نجات دهنده همه جهان. می خواهند باور کنند یا نه. اما همین که خدا بر این حقیقت گواه است کافیست... انشاالله به زودی...
🔵نسبت ناروا به خداوند🔵 🔶ﻭَﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺍﺗَّﺨَﺬَ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦُ ﻭَﻟَﺪﺍً (88) ﻟَﻘَﺪْ ﺟِﺌْﺘُﻢْ ﺷَﻴْﺌﺎً ﺇِﺩّﺍً (89/مریم) 🔷ﻭ (ﻛﻔّﺎﺭ) ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ (ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ) ﻓﺮﺯﻧﺪﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺭﺍﺳﺘﻲ، ﻣﻄﻠﺐ ﺯﺷﺘﻲ ﮔﻔﺘﻴﺪ. ✅ «ﺍِﺩّ»: ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻨﻜﺮ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺍﺳﺖ. ✍حس گرایی ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ ﻓﻜﺮﻱ ﺑﺸﺮ دیروز و امروز ﺍﺳﺖ. ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺳﻮم ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺷﺮﻙ ﺁﻣﻴﺰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺷﺮﻳﻚ ﻗﺎئل ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. بعضی خیال می کنند خدایکه در آسمان است با خدا زمین فرق می کند. خدا آسمان را باید در مسجد و کلیسا پرسش کرد و خدای زمین عقل انسان است و فقط به عقل ناقص خود تکیه می کنند. روزگاری بود که ﻣﺸﺮﻛﻴﻦ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺭﺍ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ و ﻳﻬﻮﺩ، ﻋُﺰﻳﺮ ﺭﺍ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ و مسیحیان ﻣﺴﻴﺢ ﺭﺍ ﻓﺮﺯﻧﺪ خداوند می دانستند و امروز هم به شیوه های دیگر. .. @qurnwords
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وزن‌ها در قرآن 1. صاع: «قالُوا نَفْقِدُ صُواعَ الْمَلِكِ» (يوسف / 72) گفتند: پيمانه پادشاه را گم كرده‌ايم. 2. قنطار: (شش من است،پوست گاو پر از طلا): «وَ آتَيْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً» (نساء / 20) و مال فراواني (به عنوان مهر) به او پرداختند. 3. مثقال: (معادل16 / 1) «إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ» (نساء / 40) خداوند به اندازه ذره‌اي نيز ستم نمي‌كند. 4. درهم: (معادل چهارنخود) «وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَراهِمَ مَعْدُودَةٍ» (يوسف / 20) و او را به بهاي ناچيزي- چند درهم- فروختند. 5. دينار (يك مثقال شرعي): «وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينارٍ لا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ» (آل عمران / 75) عده‌اي از اهل كتاب اگر به آنها يك دينار امانت بدهي رد نمي‌كنند به تو.
🌹🌹بهداشت در اسلام🌹🌹 🔷ثمَّ لْیَقْضُواْ تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُواْ نُذُورَهُمْ و َلْیَطَّوَّفُواْ بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ «29 حج». 🔶 (زائران خانه خدا در روز عید قربان که قربانی کردند) سپس باید آلودگی خود را بر طرف سازند وبه نذرهای خود وفا کنند و بر گرد خانه ی کهن و آزاد(کعبه) طواف نمایند.  ✅«تَفث»: به معنای چرک، مو، ناخن و شارب است و «قضاء تفث»، یعنی با گرفتن ناخن و مو از احرام بیرون آیید. ✅«بیت عَتیق» : یا از عتق است یعنی آزاد و رهاست از ملکیت بندگان ، فقط ملکیت کعبه در اختیار خداست. یا به معنای قدیمی است ؛ زیرا قدیمی ترین کانون خدا پرستی است و عتیقه هم از این ماده که به اشیای قدیمی گویند، یا به معنی گرانبها و نفیس است. ✍این آیه با صراحت دستور به رعایت بهداشت فردی در مناسک حج می دهد. اسلام دین جامع نگر است و در اوج معنویت از بهداشت و...غافل نیست ؛ بخصوص ایام حج که مردم از اقصی نقاط جهان به حج می آیند و در مسیر ممکن است ژولیده و ناخن هایشان بلند شده باشد اگر بهداشت رعایت نشود، چهره زشتی از اسلام به نمایش گذاشته شود. از طرفی طهارت ظاهری مقدمه ای برای طهارت باطنی از آلودگی های روحی است؛ بخصوص که دیدار و ملاقات با امام از فلسفه باطنی حج به شمار آمده است. https://eitaa.com/qurnwords
🌹توبیخ انسان ها به خاطر قطع انفاق 🌹 🔷أَعْطي‌ قَليلاً وَ أَكْدي‌ (34 / النجم) 🔶و اندكى بخشيد و دست بازداشت. ✅اَکدىٰ‏: اصل آن از «کُديه» به معنای که آن سنگ بزرگي است که بعد از کَندن يک مقدار چاه، انسان به آن برخورد مي‌کند و به علت خستگی از کندن منصرف مي‌شود و آن را رها مي‌کند. ✍هر انسانی اگر در هر کاری مقداری تلاش کند و بر اثر خستگی یا عدم پشتکار آن را رها کند و آن را به سر انجام نرساند، مشمول «کُديه» شده است. اگر کسي يک مختصر درس بخواند، بعد به مشکلي برخورد، مي‌گويند: «أکديٰ»؛ يعني به «کُديه» رسيد، به سنگ بزرگ رسيد و منصرف شد. یا کسي به جبهه برود، يک مقدار فشار ببیند و رها کند، مي‌گويند: «أکديٰ». در آیه فوق اگر کسی انفاق را به خاطر بخل و... ترک کند، این کلمه و اصطلاح درباره او بکار برده می شود. یعنی انفاق باید استمرار داشته باشد تا اثر آن در زندگی و روح انسان نمود پیدا کند. https://eitaa.com/qurnwords
🌹تامین آرامش، حکمت ساختن خانه 🌹 🔷 ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺟَﻌَﻞَ ﻟَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﺑُﻴُﻮﺗِﻜُﻢْ ﺳَﻜَﻨﺎً...(۸۰/نحل) 🔶 ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻣﺤﻞ ﺳﻜﻮﻧﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.. ✅" ﺑﻴﻮﺕ" ﺟﻤﻊ" ﺑﻴﺖ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﻃﺎﻕ ﻳﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ از ﻣﺎﺩﻩ" ﺑﻴﺘﻮﺗﻪ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺗﻮﻗﻒ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ؛ زیرا ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻃﺎﻕ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮﺍﻯ بیتوته و ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ✍یکی از مهمترین دغدغه ها برای خانواده ها مسکن است که داشتن آن آرامش نسبی به همراه دارد. آیه شریفه آن را از نعمت های خداوند می داند که مواد اولیه آن را از قبیل؛ زمین، اجر، سیمان و... در دل طبیعت قرار داده است. یعنی فاعل و مهندس حقیقی مسکن خداوند است و باید از او درخواست کرد، چیزی که اکثریت از آن غافل اند. نکته ای که از" ﻣﻦ" تبیعضیه قابل برداشت است اینکه فرمود: ﻗﺴﻤﺘﻰ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻣﺤﻞ ﺳﻜﻮﻧﺖ و آرامش شما ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ نه همه خانه را؛ زیرا بخش های از زیر بنای خانه برای انباری، آشپزخانه، حیاط و محل پارک ماشین است که محل استراحت نیست. https://eitaa.com/qurnwords
☄اخطار جدی خداوند به عهد شکنان☄ 🔷 ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻜُﻮﻧُﻮﺍْ ﻛَﺎﻟَّﺘِﻲ ﻧَﻘَﻀَﺖْ ﻏَﺰْﻟَﻬَﺎ ﻣِﻦ ﺑَﻌْﺪِ ﻗُﻮَّﺓٍ ﺃَﻧﻜَﺎﺛﺎً ﺗَﺘَّﺨِﺬُﻭﻥَ ﺃَﻳْﻤَﺎﻧَﻜُﻢْ ﺩَﺧَﻠَﺎ ﺑَﻴْﻨَﻜُﻢْ ﺃَﻥ ﺗَﻜُﻮﻥَ ﺃُﻣَّﺔٌ ﻫِﻲَ ﺃَﺭْﺑَﻲ ﻣِﻦْ ﺃُﻣَّﺔٍ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﻳَﺒْﻠُﻮﻛُﻢُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺑِﻪِ ﻭَﻟَﻴُﺒَﻴِّﻨَﻦَّ ﻟَﻜُﻢْ ﻳَﻮْمَ ﺍﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِ ﻣَﺎ ﻛُﻨﺘُﻢْ ﻓِﻴﻪِ ﺗَﺨْﺘَﻠِﻔُﻮﻥ «٩٢/ نحل». 🔶مانند آن زن مباشيد كه رشتۀ خود را بعد از تابيدن تكه تكه كرد، سوگندهاى خود را مايۀ فريب قرار مى دهيد كه گروهى از گروهى ثروتمندتر باشد، خدا شما را با آن امتحان مى كند و روز قيامت آنچه را كه در آن اختلاف مى كرديد روشن خواهد كرد. ✅ﻧَﻘَﻀَﺖْ: از هم باز کرد ✅ﻏَﺰْل : تابیده شده، رشته شده ✅ﺃَﻧﻜَﺎث: رشته های از هم باز شده ✍وفای به عهد ضامن امنیت اقتصادی و اجتماعی جامعه است. خداوند برای تاکید در رعایت آن؛ مثل زنی را می زند که بافته های خود را پس از محکم کردن باز می کند که دلیل بر حماقت اوست؛ یعنی پیمان شکنی کار احمقانه ای است باعث هدر رفتن نیرو و فرصت هاست و آثار زیان باری در جامعه دارد. از طرفی کثرت امکانات دشمن نباید باعث عقب نشینی از بیعت با رهبر الهی شود. آن نمونه ای از امتحان مومنین است. امروزه ارتجاع منطقه در کنفرانس اسلامی از فلسطین حمایت و بعد با اسرائیل دست دوستی می دهد ! https://eitaa.com/qurnwords