🌹🌹🌹🌹🌹احکام🌹🌹🌹🌹🌹
🏴احکام عزاداری
◼️قضا شدن نماز به دلیل شرکت در عزاداری
⁉️اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا این که عدم شرکت او باعث دوری از اهل بیت علیهم السلام می شود؟🤔
✅ بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهلبیت علیهمالسلام است و ترک نماز به دلیل شرکت در این مجالس جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به گونهای که مزاحم نماز نباشد، از مستحبّات مؤکد است.
📚منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
🌴🌴🌴🌴🌴
لینک کانال ما 👇👇👇👇
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #رهبر_انقلاب:
مبادا کسى خیال کند که هیئات مذهبى یک چیزى است که اگر بود، بود، اگر هم نبود، نبود؛ اینجور نیست
🔹هیئتهاى مذهبى در حقیقت ارکان حفظ ایمان و شوق ملّت بزرگ ما به خاندان پیغمبر هستند...
#لینک کانال ما در ایتا 👇👇👇
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
راه ما
🌴در مسیر کربلا🌴 🚫قسمت دوم ((مخالفان رفتن امام حسین-علیه السلام-به سمت عراق)) 💢ابو محمّد واقدى و
🌴در مسیر کربلا🌴
🚫قسمت سوم ((مخالفان رفتن امام حسین -عليهالسلام- به سمت عراق))
💢اَحنف بن قَيس
احنف بن قيس بن معاويه تميمى سعدى ابو بحر بصرى، كه نامش را ضحّاك و برخى «صخر» گفته اند.
در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله اسلام آورد؛ ولى ايشان را نديد. او به بردبارى و آقايى شهره است. از فرماندهان لشكر عمر در فتح خراسان و فرماندهان لشكر عثمان در فتح مرو بود. در جنگ جَمَل به همراه چهارهزار نفر از قبيله اش از جنگ با امير مؤمنان عليه السلام دست كشيد و از سپاهيان همراه عايشه كنارهگيرى كرد. او از فرماندهان لشكر امير مؤمنان در جنگ صفّين بود. وى جايگاه نيكويى نزد معاويه داشت؛ ولى از ستايش امير مؤمنان عليه السلام و مدح ايشان كوتاه نمى آمد.
امام حسين عليه السلام قبل از قيام با وى مكاتبه كرد؛ ولى جوابى نداد. وى دوست مُصعَب بن زبير بود و از همين جهت در مسير كوفه با او همراهى كرد. او در سال ۶۷ ق از دنيا رفت.
📗أنساب الأشراف - به نقل از ابو بكر بن عيّاش -:
وقتى به اَحنَف خبر رسيد كه حسين عليه السلام تصميم به قيام دارد، به او نوشت:
«شكيبا باش كه وعده خدا، حق است و آنان كه يقين ندارند، تو را به خفّت نكشانند».
«فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ».
📚سوره روم : آيه ۶۰
أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۳۷۵
سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۲۹۸
💢 اُمّ سلمه
هند دختر ابو اُميّة بن مغيره قريشى مخزومى به كنيه اش شهرت دارد. پدرش از سخاوتمندان بود. او با شوهرش ابو سَلَمه به حبشه مهاجرت كرد و از آن جا به مدينه هجرت نمود و نخستين هودجنشين مهاجرى بود كه وارد مدينه شد. وقتى شوهرش بر اثر زخمى كه در جنگ اُحُد خورده بود. از دنيا رفت. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در سال چهارم هجرى او را به همسرى گرفت.
اُمّ سلمه از زنان فهميده صحابى بود و از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله روايت نقل كرده است. داستان كسا كه در منزل وى اتّفاق افتاد، مشهور است و در آن پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به او فرمود : «تو بر راه درست هستى».
اُمّ سلمه زنى زيبا و دلربا و صاحبنظر بود. وى از شخصيتهاى مشهور به دوستى اهل بيت عليهم السلام و ولايت آنان بود.
امام حسين عليه السلام صحيفه مُهر و موم شده و سلاح پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و باقى ميراث نبوى را تسليم وى كرد و پس از آن امام زين العابدين عليه السلام آنها را تحويل گرفت.
وى در دوران خلافت يزيد بن معاويه در سال ۶۱ ق از دنيا رفت و در بقيع به خاك سپرده شد.
📘الخرائج و الجرائح :
چون حسين عليه السلام آهنگ عراق كرد.
امّ سَلَمه به ايشان گفت: به عراق نرو كه از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه مىفرمود: «فرزندم حسين، در سرزمين عراق كشته خواهد شد». در نزد من خاكى است كه آن را در تُنگى شيشه اى به من داد.
حسين عليه السلام فرمود: «البتّه - به خدا سوگند - من كشته مى شوم، اگر به سوى عراق هم نروم، باز هم مرا مى كشند».
📚الخرائج والجرائح : ج ۱ ص ۲۵۳
بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۸۹ ح ۲۷
💢 طِرِمّاح بن عَدى
طِرِمّاح بن عَدىّ بن عبد اللَّه خيبرى طايى، شاعر و از ياران امير مؤمنان عليه السلام و فرستاده ايشان به نزد معاويه بود.
طِرِمّاح و گروهى از كوفيان از قبيله مَذحِج، براى يارى امام حسين عليه السلام حركت و با امام عليه السلام و يارانش در منزل عُذَيب ملاقات كردند.
او راه كوفه را به آنان نشان داد. وى از امام عليه السلام اجازه گرفت تا براى خانواده اش خرجى ببرد و سپس برگردد و وقتى باز گشت. در راه خبر شهادت امام عليه السلام به وى رسيد.
📗تاريخ الطبرى - به نقل از جميل بن مَرثَد (از بنى مَعْن)، در باره طِرِمّاح بن عَدى - :
طِرِمّاح به حسين عليه السلام نزديك شد و به ايشان گفت: به خدا سوگند مى نگرم؛ ولى كسى را همراه تو نمى بينم و اگر جز اينان كه همراه تو مى بينم، كسى با تو نجنگد، بسنده است.
يك روز پيش از بيرون رفتن از كوفه و آمدن نزد تو در آن سوى كوفه، جمعيّتى را ديدم كه تا آن روز يكجا چنين جمعيّتى را نديده بودم.
پس در باره آنان پرسيدم.
گفته شد: گرد هم آمده اند تا روى گردان شوند [و بيعت بشكنند] و پس از آن در پى حسين، رهسپار شوند.
به خدا سوگند كه اگر مى توانى به اندازه يك وجب به سوى آنان پيش نيايى، اين كار را انجام بده.
پس اگر مى خواهى به سرزمينى بروى كه خداوند تو را از آنان باز دارد تا در كار خويش بينديشى و وضعيّت برايت روشن گردد، پس حركت كن تا تو را بر ستيغ كوه ما - كه اَجأ نام دارد - فرود آورم؛ قلّه اى كه - به خدا سوگند - ما را از پادشاهان غَسّان و حِمَير و نيز از نعمان بن مُنذِر و از سياه و سرخ، ايمن داشته است.
#نَشـــــــرخوبیها
#لینک کانال ما در ایتا👇👇👇
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
🌹🌹🌹🌹🌹اخلاق🌹🌹🌹🌹🌹
🔴خودسازی(خانه آرزوها)
آقا امیرالمؤمنین حضرت علی(علیه السلام):
دنیا خانه ی آرزوها است. فانى مى شود و اهلش باید از آنجا کوچ کنند. شیرین و زیبا جلوه مى کند، با شتاب به سوى طالبینش مى رود و علاقه اش را در دل ناظرین مى افکند.نهج البلاغه/خ 45
🏕🏜⛰🏔⛲️🎠🚲🏍🚘🏡🚧🚑
حال عالم سر بسر پرسیدم از فرزانه ای
گفت:یا خاکیست یا بادیست یا افسانه ای
گفتمش،آن کس که او اندر طلب پویان بود؟ گفت:یا کوریست یا کریست یا دیوانه ای
#احادیث_روزانه
#لینک کانال ما در ایتا👇👇👇
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
🌹🌹🌹🌹🌹احکام🌹🌹🌹🌹🌹
💠 تسبیحات اربعه
💬 بعضی از مردم فکر میکنن که تسبیحات اربعه رکعت سوم و چهارم رو حتماً باید سه مرتبه گفت.
📛 درحالیکه این درست نیست.
🔹 طبق نظر مشهور مراجع (آیات عظام خامنهای، سیستانی، مکارم، وحید، زنجانی و نوری)، یک بار گفتن ذکر تسبیحات اربعه کافیه؛ ولی بهتره سه بار خونده بشه.
🔺سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۱۲۹۵؛ توضیحالمسائل مراجع، م۱۰۰۵؛ رساله دانشجویی/سید مجتبی حسینی، ص103.
لینک کانال ما در ایتا 👇👇👇
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
راه ما
🌴در مسیر کربلا🌴 🚫قسمت سوم ((مخالفان رفتن امام حسین -عليهالسلام- به سمت عراق)) 💢اَحنف بن قَيس ا
🌴 در مسیر کربلا🌴
🌾قسمت چهارم
🕋 خوددارى امام حسین عليه السلام از پذيرش امان نامه عمرو بن سعيد
📓تاريخ الطبرى - به نقل از حارث بن كعب والى از امام زين العابدين عليه السلام - :
هنگامى كه از مكّه بيرون آمديم، نامه عبد اللَّه بن جعفر و دو پسرش، عون و محمّد رسيد كه به حسين بن على عليه السلام نوشته بود:
«امّا بعد، تو را به خدا، آن گاه كه اين نامه را ديدى، باز گرد كه بيم دارم اين سفرى كه در پيش دارى موجب مرگ تو و نابودى خاندانت گردد. اگر اينك نابود گردى، نور زمين خاموش مى شود؛ زيرا تو راهنماى رهيافتگان و اميد مؤمنانى پس در رفتن شتاب مكن كه من در پىِ نامه رهسپارم.
والسّلام !».
عبد اللَّه بن جعفر نزد عمرو بن سعيد رفت و با وى چنين سخن گفت:
به حسين نامه اى بنويس و او را امان بده و به او وعده نيكى و بخشش بده و در نامه خود تعهّد كن و از او بخواه كه باز گردد، شايد اطمينان يابد و باز آيد.
عمرو بن سعيد گفت: هر چه مى خواهى بنويس و پيش من بياور تا بر آن مُهر بزنم.
عبد اللَّه بن جعفر. نامه را نوشت.
(از متن نامه فهميده نمى شود كه نوشته عبد اللَّه بن جعفر است. همچنين از پاسخ امام حسين عليه السلام به او به دست مى آيد كه عمرو بن سعيد خود آن را نوشته است؛ چون در عبارتهايى از آن به امام عليه السلام جسارت شده است.)
و نزد عمرو بن سعيد برد و به او گفت: به آن مهر بزن و همراه برادرت يحيى بن سعيد بفرست كه كاملاً اطمينان يابد و بداند كه داستان جدّى است.
عمرو چنان كرد. وى كارگزار يزيد بن معاويه در مكّه بود.
يحيى و عبد اللَّه بن جعفر به حسين عليه السلام رسيدند و پس از آن كه يحيى بن عمرو نامه را برايش خواند، [به نزد عمرو] باز گشتند و گفتند: نامه را برايش خوانديم و به وى اصرار كرديم و از جمله عذرهايى كه آورد، اين بود كه : «خوابى ديده ام كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در آن بود و دستورى يافته ام كه آن را انجام مى دهم، به ضررم باشد يا به سودم».
به او گفت[يم] : اين خواب چه بود؟
گفت: «به هيچ كس نگفته ام و به هيچ كس نخواهم گفت تا به پيشگاه پروردگارم بروم».
نامه عمرو بن سعيد به حسين بن على چنين بود:
«به نام خداى بخشنده مهربان.
از عمرو بن سعيد
به حسين بن على
امّا بعد، از خدا مى خواهم كه تو را از آنچه مايه هلاكت تو مى شود، منصرف كند و تو را به آنچه مايه توفيقت مى شود، هدايت نمايد.
شنيدم به جانب عراق روانه شده اى؛ خدايت از مخالفت به دور بدارد كه بيم دارم مايه هلاكت تو شود. عبد اللَّه بن جعفر و يحيى بن سعيد را نزد تو فرستادم. با آنها پيش من بيا كه نزد من امان دارى و پاداش و نيكى و مصاحبت شايسته خدا را بر اين شاهد و ضامن و مراقب و وكيل مى گيرم.
درود بر تو باد!».
حسين عليه السلام به او نوشت:
«امّا بعد، هر كه به سوى خداى عزّوجلّ دعوت كند و عمل نيك نيك انجام دهد و بگويد من از مسلمانانم، بر خلاف خدا و پيامبر او رفتار نكرده است. مرا به امان و نيكى و پاداش خوانده اى؛ بهترين امان، امان خداست و خدا در روز رستاخيز كسى را كه در دنيا از او نترسيده باشد، امان نمى دهد. از خدا مى خواهيم كه در اين دنيا ترسى دهد كه در روز رستاخيز موجب امان شود. اگر از آن نامه قصد رعايت و نيكى به من داشته ای خدا به تو در دنيا و آخرت پاداش دهد. والسّلام !».
📚تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۸۷
الكامل فى التاريخ: ج ۲
#نشرخوبیها
#لینک کانال ما در ایتا👇👇👇
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
.
♻️ سکولاریسم در هیأت یعنی چه؟!
🔰 سکولاریسم میکوشد که زندگی بیتفاوت، زندگی غیرسیاسی (که در حقیقت زندگی سیاسی همراهی با ظلم است) زندگی زیر سایه #گناه را برای دینداران، عادی جلوه دهد. یعنی بگوید که تو قرآن و نمازت را بخوان و کاری به کار گناه و گنهکار و فحشا و فااحشه نداشته باش.
از نگاه سکولاریسم، زندگی در جامعهای که همزمان تو نماز بخوانی و بغل دستیات، شیشه شراب سر بکشد و دیگری با لباس زیر کنار هر دوی شما بایستد و همه به یکدیگر لبخند بزنید و کاری به کار هم نداشته باشید، باید برای تو معتقد به اسلام عادی باشد.
سکولاریسم، امر به معروف و نهی از منکر و یا اجرای احکام اسلام در جامعه اسلامی را «دو قطبی ایجاد کردن»، «تفرقه»، «دخالت در کار دیگران»، «تشنج اجتماعی» و مانند آن تفسیر میکند.
وقتی جمهوری اسلامی حدود نیم قرن است که از اصل و اساس با این تفکر شیطانی و ادبیات فریبنده آن مقابله کرده است. چگونه باید آن را متوقف کرد؟ سکولاریسم از چه جایی باید ورود کند تا جلوی این حرکت را بگیردو جامعه را به سمتی که نیخواهد ببرد؟
از راه حسین! بله؛ اسم حسین (ع) و مجلس حسین (ع) بهترین راه است. چون در میان حزب اللهیها برخی ساده اندیشها هستند که جو زدهاند. شور دارند ولی شعور فهمیدن این خط انحرافی را ندارند. با کمک اینها میتوان در هیأتها #نفوذ کرد و راه عادیسازی و توجیهتراشی برای گناه را در پیش گرفت.
مثلاً بگوییم ما حق نداریم جلوی ورود به هیأت کسی را در هر حالتی که هست بگیریم! مشروبخورده و مست و لایعقل تلو تلو میخورد ولی میخواهد بیاید در مجلس حسین، تو حق نداری مانعش شوی! کشف حجاب کزده، لباس نامناسب دارد، ما حق نداریم جلوی مهمان امام حسین (ع) را بگیریم! وقتی این مدل باب شد، بعد از مدتی چشمها به دختران و زنان بدحجاب و بیحجاب عادت میکند. چهارتا محرم و صفر که تمام شد، کم کم همه چیز عادی میشود. بعد از مدتی چشم مردان به دیدن گناه و بدن زنان به گناه کردن و ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی عادت میکند.
از باب حسین که وارد شوید، کم کم در دل سایر حزباللهیها #تردید ایجاد میکنید. اینگونه مانع اقدام قانونی قاطع علیه هنجارشکنان میشوید و از این طریق، کلاه گشادی سر همه میگذارید بدون اینکه خودشان هم متوجه شوند.
سکولاریسم اینگونه زندگی مثلاً مسالمت آمیز با گناه و فحشاء را برای جامعه ما عادی سازی میکند. حالا بهتر متوجه میشوید که چرا رهبری میفرمایند ما هیأتها سکولار نداریم. زندگی و هیأت سکولار نه کاری به سیاست دارد نه کاری به گناه ...
# صراط ولایت
#لینک کانال ما در ایتا👇👇👇
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
✏️ @raahemaa
🔹