راه ما
🌴در مسیر کربلا🌴 🚫قسمت اول ((مخالفان رفتن امام حسین-علیه السلام-به سمت عراق)) 💢 ابو بكر بن عبد الر
🌴در مسیر کربلا🌴
🚫قسمت دوم ((مخالفان رفتن امام حسین-علیه السلام-به سمت عراق))
💢ابو محمّد واقدى و زُرارة بن جلح
ابو محمّد واقدى و زرارة بن جلح يا خلج يا حلج يا صالح نامى از اين دو، در كتب روايى جز اين مورد، نيامده است و در كتب رجالى شيعه و سنّی نيز نامى از آنان نيست. شايد در روايت تصحيفى صورت پذيرفته است.
📘دلائل الإمامة
- به نقل از ابو محمّد واقدى و زُرارة بن جَلَح - :
سه شب پيش از آن كه حسين عليه السلام آهنگ عراق كند، با او ديدار كرديم و از سستى مردم كوفه برايش گفتيم و اين كه دلهايشان با او و شمشيرهايشان، بر ضدّ اوست.
حسين عليه السلام با دستش به آسمان اشاره كرد و درهاى آسمان گشوده شدند و شمارى از فرشتگان - كه جز خدا آنان را نمى شمارد - فرود آمدند
و فرمود : «اگر نزديكىِ اشيا و از ميان رفتن پاداش نبود، با اين فرشتگان با آنان مى جنگيدم؛ ولى مى دانم كه آن جا قتلگاه من و يارانم است و جز فرزندم على، كسى از دست آنان نجات نمى يابد».
📚دلائل الإمامة : ص ۱۸۲ ح ۹۸
الملهوف : ص ۱۲۵
💢 ابو سعيد خُدْرى
ابو سعيد انصارى خُدرى - كه نامش سعد بن مالك بن سِنان است و به كنيه اش مشهور شده است - صحابى و از چهره هاى سرشناس انصار است.
او در جنگهاى بسيارى با پيامبر صلى اللَّه عليه و آله حضور داشت و پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نيز همراهى امير مؤمنان را رها نكرد.
وى، محدّثى بزرگ است و امام صادق عليه السلام از او با بزرگى و تكريم ياد كرده است؛ زيرا از راه حق انحراف پيدا نكرد.
او در سال ۷۴ هجرى در گذشت.
📕الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) - به نقل از ابو سعيد خُدرى - :
حسين عليه السلام در رفتن بر من چيره شد.
در آن حال به وى گفتم: از خدا پروا كن و در خانه ات بنشين.
📚الطبقات الكبرى / الطبقة الخامسة من الصحابة : ج ۱ ص ۴۴۵
تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۱۷
💢 ابو واقد ليثى
ابو واقد ليثى - كه ظاهراً همان حارث بن عوف بن اُسَيد است كه با كنيه مشهور شده است - صحابى است و برخى گفته اند : در سال دوم هجرى به دنيا آمد.
در برخى از جنگهاى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله حضور داشت و همراه امام على عليه السلام نيز در جنگ صفّين شركت كرد.
معاويه سوگند ياد كرد كه در گوش هايش سرب گداخته بريزد.
گفته اند: وى، يك سال در مكّه مجاور شد و همان جا در گذشت و در قبرستان مهاجران در فخ به خاك سپرده شد.
نيز گفته اند : در سال ۶۵ يا ۶۸ در مدينه در گذشت.
با اين كنيه مرد ديگرى به نام صالح بن محمّد بن زائده نيز هست كه در سال ۱۴۵هجرى از دنيا رفت و به كنيه ابو واقد ليثى صغير مشهور است و او غير از اين فردِ مورد نظر ماست.
📙الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) - به نقل از ابو واقد ليثى - :
خبرِ بيرون رفتن حسين عليه السلام به من رسيد.
در [منزلگاه] مَلَل به او رسيدم.
او را به خدا سوگند دادم كه بيرون نرود و قيام نكند؛ زيرا او در جايى كه نبايد، قيام مى كرد و خود را به كشتن مى داد. او فرمود : «باز نمى گردم».
📚الطبقات الكبرى / الطبقة الخامسة من الصحابة : ج ۱ ص ۴۴۵
تهذيب الكمال: ج ۶ ص ۴۱۷
#نشرخوبیها
✏️ @raahemaa
سؤال و شبهه:
شیعه یعنی چه؟ این لقب را چه کسی وضع کرد؟ می گویند در ابتدای اسلام چنین لقبی نبوده و از زمان عثمان و تشدید اختلافات وضع و رایج شده است؟
جواب:
مدعیان یا مطالعه ندارند و یا با عنادی جاهلانه و بیدلیل دروغ میگویند.
شیعه یعنی «پیرو». هر کسی پیرو هر کسی یا چیزی باشد، شیعهی او محسوب و اطلاق میگردد. خواه مادی باشد یا معنوی، انسان باشد یا جماد، حق باشد یا باطل.
لقب «شیعه» بر پیروان حضرت علی علیهالسلام نیز از زمان پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده و واضع این لفظ برای پیروان ایشان نیز شخص پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است. چرا که امام علی (علیه السلام) از همان ابتدای رسالت در کلام حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان برادر، جانشین و وصی معرفی شدند و بدیهی است که بسیاری به رغم ادعای مسلمانی، با ایشان و جانشینی ایشان مخالف بودند و نقش ایشان در جنگهای سخت و نرم علیه اسلام و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز به این خصومت، حسادت، عناد و لجاجت نیز افزوده بود و مسلمین به لحاظ طرفداری از قومیتها یا افراد، دسته نبدیهای خاصی داشتند (مثل امروز). لذا پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که هادی انسانها میباشند، مکرر به این دستهبندیها اشاره نموده و تصریح نمودند که در میان گروهها و گرایشات متفاوت و حتی مختلف، جناح علی بن ابیطالب علیهالسلام و پیروان او بر حق هستند.
اگر چه ضرورتی وجود ندارد که برای اثبات هر بحثی حتماً دلایل و مستنداتی از اهل سنت ارائه شود، اما چون موضوع به همین دستهبندیها و افتراقها بر میگردد، با صرف نظر از روایات محکم و فراوان منابع شیعه، به برخی از منابع اهل تسنن در خصوص واژه «شیعه»، زمان پیدایش و واضع آن اشاره میگردد:
الف – حافظ ابونعیم اصفهانی، از بزرگترین، مشهورترین و معتبرترین محدثین اهل سنت میباشد، در معروفترین کتابش به نام «حلیة الاولیاء» به سند خود از ابن عباس مینویسد: چون آیه 6 تا 8 از سوره مبارکه البینة نازل شد، حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به حضرت علی (علیه السلام) فرمودند:
«یا علی! هو، انت و شیعتک. تأتی انت و شیعتک یوم القیامة راضیین المرضیین»
ترجمه: یا علی! مراد از «خیر البریه» [در این آیات]، تو و شیعیان تو میباشد. روز قیامت تو و شیعیان تو بیایید در حالی که خدا از شما راضی و شما نیز از خداوند راضی و خشنود باشید.
ب – خوارزمی که از مشهورترین مفسرین اهل است در فصل نهم کتاب مناقب خود به سند جابر بن عبدالله مینویسند: در خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودیم که علی (علیه السلام) رو به ما آمد. حضرت فرمود: «قد اتاکم اخی – رو به شما آمد برادر من». آنگاه دست علی را گرفت و رو به کعبه نمود و فرمود:
«والذی نفسی بیده، ان هذا و شیعته هم الفائزون یوم القیامة»
ترجمه: قسم به کسی که جانم در دست اوست، این (علی) و شیعان او در روز قیامت رستگارانند.
ج – میر سید علی همدانی شافعی در کتاب «مودة القربی» و نیز ابن حجر متعصب در «صواعق محرقه» به نقل از ام سلمه همسر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل میکنند که ایشان فرمود:
«یا علی! أنت و اصحابک فی الجنة. أنت و شیعتک فی الجنة»
ترجمه: یا علی! تو و اصحاب تو در بهشتاید. تو و شیعیان تو در بهشتاید.
البته از این دست احادیث، دال بر این که لفظ «شیعه» در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و توسط ایشان وضع شد و به طرفداران و پیروان حضرت علی علیهالسلام اطلاق گردید و نه در زمان عثمان، در کتب معتبر روایی اهل سنت نیز بسیار است که همین سه نمونه فوق کفایت مینماید.
#پاسخبهشبهات
#نَشـــــــرخوبیها
#آدرس کانال👇👇👇
@raahemaa
🌹🌹🌹🌹🌹اخلاق🌹🌹🌹🌹🌹
🔴 برنامه ریزی
رمز موفقیت هر فرد داشتن برنامه ای متناسب با موقعیت خود و جامعه و تنظیم مخارج زندگی است. بنابراین بی برنامگی و یا برنامه ریزی نادرست به پیدایش فقر می انجامد.
امام صادق(ع): از وظایف مومن، تدبیر در زندگی است.
امالی شیخ طوسى/ج ٢ /ص ٢٨٣
🔵تدبیر: یعنی عاقبت اندیشى، نظم و برنامه ریزى در معیشت و زندگی.
#افزایش_برکت_و_روزی
#تدبیر
# لینک کانال ما در ایتا👇👇👇
@raahemaa
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری_موشن
✘ بیشترین آسیب رو در طلاق، خانمها میبینند!
✘ پس چرا بیشترین درخواست طلاق از طرف خانمهاست ؟
#استاد_شجاعی
#لینک کانال ما در ایتا👇👇👇
@raahemaa
@raahemaa
@raahemaa