eitaa logo
سـایــه‌ بـان 📻
7.9هزار دنبال‌کننده
108 عکس
187 ویدیو
7 فایل
ارتباط با ما : @Radio_Sayeban آدرس تلگرام: https://t.me/radiosayeban
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ دکتر حامد ساجدی 8⃣ نئوداروینیسم ⭕️ ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین حس زیبایی شناختی موجودات زنده (1) 🔸 یکی از معماهایی که پیش روی نظریه فرگشت قرار دارد، وجود حس زیبایی شناختی و گرایش به زیبایی در موجودات زنده است. در نگاه نخست به نظر نمی رسد این حس و گرایش برای بقای جاندار مفید باشد و لذا تبیین فرگشتی آن دشوار است. برای نمونه قاعدتاً انتخاب طبیعی باید ماده هایی را برگزیند که در انتخاب جفت خود ملاکهایی همچون شایستگی در فرزندآوری و حمایت از فرزند را معیار قرار می دهند نه ماده هایی که زیبایی را معیار قرار می دهند. در حل این معما بسیاری از فرگشت باوران سعی بر این دارند که میان زیبایی و شایستگی پیوند برقرار کنند. به نظر آنها زیبایی و جذابیت جنس نر در واقع به خاطر این است که علائمی را از خود نشان می دهد که حاکی از شایستگی هستند. خود آن علائم تأثیری در شایستگی جاندار ندارد اما نشان دهنده چیزی است که برای شایستگی مفید است. مثلاً برخی ویژگیهای ظاهری نشاندهنده قدرت باروری بیشتر است و یا نشان دهنده هم نوع بودن جاندار است که می تواند تولید مثل موفقی را با جنس ماده داشته باشد. رنگ آمیزی زیبا نشانه سلامت و رقص و حرکات موزون حیوان حاکی از تواناییهای اوست. جنس ماده ممکن است به خود این رنگ ها و رقصها گرایش داشته باشد نه به خاطر علامت بودنشان، اما انتخاب طبیعی چنین ماده هایی را برمی گزیند چون چیزهایی که به آن گرایش دارند در واقع علامت شایستگی است. این دیدگاه گرچه تا حدودی پذیرفته شده است اما نمی تواند به طور کامل پیدایش حس زیبایی شناختی را در موجودات زنده تبیین کند. مایکل ریان که در این زمینه تحقیقات گسترده ای کرده است اعتراف می کند که برخی از انتخابهای جنس ماده صرفاً جنبه زیبایی شناختی دارد و علامت شایستگی و همنوع بودن نیست. ریچارد پروم نیز که یک پرنده شناس فرگشتی است پس از پژوهشهایی که انجام داده به این نتیجه می رسد که انتخابهای جنس ماده در بسیاری از موارد صرفاً جنبه زیبایی شناختی دارد. بنابراین نظریات فرگشتی نمی تواند به طور کامل تبیین کند که حس زیبایی شناسی و گرایش به زیبایی ـ در محدوده ای که ارتباط خاصی با شایستگی ندارد ـ چرا در موجودات زنده شکل گرفته است. علاوه بر اینکه گرایش به زیبایی در انسانها منحصر به جنس مخالف و مؤلفه های موجود در او نیست. گلها، درختان، دریاها، پروانه ها، ستاره های آسمان و ... همگی حس زیبایی شناختی انسان را برمی انگیزند در حالی که ارتباطی با نشانه های شایستگی که انسان در جنس مخالف خود می یابد ندارند. ر.ک: Leigh Jr, Egbert Giles, Sexual Selection and the Evolution of Beauty: two views, Evolution: Education and Outreach, 2018, vol. 11, no. 13. 🆔 @maaref_karbordi
7⃣ شناخت شناسی 🧐 بیندیشیم ❇️ نسبی گرایان در شناخت شناسی معتقدند که هیچ انسانی نمی تواند هیچ واقعیتی را بدون دخالت شرایط ذهنی خود [Sabjective] درک کند. از پیروان این دیدگاه میتوان از امانوئل کانت، فیلسوف آلمانی نام برد. ⭕️ حال سوال این است که: آیا خود ادراک و فهم همه انسان ها، یک واقعیت نیست؟! پس چگونه این متفکران بدون دخالت ذهن خود ، شناخت انسان ها را خالص و بدون دخالت ذهن خود، ارزیابی کردند؟ ✍ به تعبیر دیگر: پیروان این دیدگاه ، چه طور ذهن خود را از دخالت کردن در این نظریه پردازی ، منع کردند؟ آیا خود آن ها هم طبق دیدگاه خوشان، زندانی در شرایط ذهن خود نیستند؟ ✍ بنابراین، دیدگاه نسبیت در برابر این سوال، دچار چالش جدی می شود. 🆔 @maaref_karbordi
✍️ دکتر حامد ساجدی 9⃣ نئوداروینیسم ⭕️ ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین حس زیبایی شناختی موجودات زنده (2) 🔸چنانکه پیشتر بیان شد یکی از معضلات نظریه فرگشت، تبیین حس زیبایی شناختی موجودات زنده است و اینکه اساساً چرا چنین حسی در آنها ایجاد شده است. اما حتی اگر فرض کنیم نظریه فرگشت وجود چنین حسی را بتواند تبیین کند و به گونه ای بین زیبایی و شایستگی پیوند برقرار کند، سؤال دیگری رخ می نمایاند. چرا این حس به گونه ای در انسان تکامل یافته است که طبیعت و جهان هستی را زیبا می بیند؟ به عبارت دیگر گرایش به زیبایی که طبق نظریه فرگشت به عنوان مکانیزمی برای انتخاب جنس مخالف شکل گرفته و پرورش یافته است، چرا به گونه ای است که با ویژگیهای کلی جهان سازگار است؟ تبیین الهی می تواند این هماهنگی را توضیح دهد زیرا مشاهده زیبایی شکوه مند طبیعت، انسان را ناخودآگاه به درک عظمت خالق هستی سوق می دهد، بنابراین این حس به عنوان پلی برای ایجاد درک الهی در انسان تعبیه شده است. اما طبق نظریه فرگشت ممکن بود که اساساً چنین حسی در انسان شکل نگرفته باشد یا قدرت درک زیبایی جهان در این سطح وسیع را نداشته باشد و یا حس زیبایی شناختی انسان هماهنگ با ویژگیهای جهان نباشد. 🆔 @maaref_karbordi
77777777777_1.mp3
10.79M
2⃣ خداشناسی فلسفی ⭕️ توضیح چند اصطلاح فلسفی لازم. 🔸 بحث های مقدماتی. 🔈 جلسه دوم 🆔 @maaref_karbordi
9 ensanshenasi.MP3
2.95M
9⃣ انسان شناسی ⭕️ سومین دلیل وجود نفس غیر مادی انسان. 🔻در این صوت بعد از توضیح دلیل، به نقد فیزیکالیست ها نسبت به این دلیل و پاسخ از نقد آن ها، اشاره می شود. 🔻برای استفاده بیشتر از پاسخ، پیشنهاد می شود مطالب صوت انسان شناسی 7⃣ (دلیل اول وجود نفس غیر مادی) را گوش داده باشید. 🔸 ادامه دارد... 🆔 @maaref_karbordi
گزاره های اولی (اولیات).mp3
6.15M
9⃣ تجربه و علم تجربی ⭕️ تصدیق های خطاناپذیر ۲ 🔻علوم تجربی بر پایه گزاره هایی هستند که آن ها مورد حس و تجربه واقع نمی شوند صرفا توسط عقل، شهود می شود. نام این گزاره ها، اولیات یا گزاره های اولی است. 🔻اولیات یا گزاره های اولی گزاره هایی هستند که خطاناپذیر هستند. (همه در تمامی تفکرات، از این گزاره ها استفاده میکنند.حتی کسی هم که می خواهد در گزاره ای شک کند، باید با استفاده از این گزاره ها ، شک خود را مستدل کند . یا کسی که می خواهد فقط حس و تجربه را معتبر بداند و عقل را بی ارزش اعلام کند! باید از این گزاره ها استفاده کند.) 🔻شناخت این گزاره ها برای جلوگیری از مغالطات ضروری است. 🔻سر اینکه این گزاره ها خطاناپذیرند چیست؟؟ ✍ توجه: این بحث ها به هیچ وجه، توصیه به بی اعتنایی به تجربه نیست. بلکه هدف، شناخت زیر بناهای تفکر و تجربه هست. تا هر گزاره ای در سیستم تفکر انسان، در جایگاه خود قرار بگیرد. 🆔 @maaref_karbordi‌
✍️ دکتر حامد ساجدی 🔟 نئوداروینیسم(تکامل) ⭕️ مشکلات و معماهای پیش روی نظریه فرگشت (تکامل) (1) 🔻برخی نارسایی ها و یا موارد نقض در شواهد زیستی باعث انتقاد برخی اندیشمندان از نظریه فرگشت شده است. یکی از مهمترین نقدها وجود گسست در یافته های فسیلی است. از زمانی که داروین نظریه خود را طرح ریزی کرد، بزرگترین مشکلی که احساس می شد شکافهای بزرگی بود که در سیر فرگشتی اکتشافات فسیلی دیده می شد. توقع این بود که میان گونه هایی که تفاوتهای زیادی دارند، گونه های حد واسطی وجود داشته باشد که نشاندهنده سیر تدریجی فرگشت موجودات باشد. با گذر زمان برخی از گونه های میانی یافت شدند اما همچنان شکافهای مهمی در یافته های فسیلی به چشم می خورند. حتی حامیان فرگشت نیز به این معضل اشاره کرده اند. ارنست مایر (Ernst Walter Mayr) که از مهمترین نظریه پردازان فرگشتی است در این باره می گوید: "معمولاً گونه های جدید کاملاً ناگهانی هویدا می شوند، بدون آن که توسط گونه های واسط با پیش گونه های خود پیوند داشته باشند. در واقع موارد اندکی را می توان یافت که در طی آن تباری از گونه ها به تدریج و بدون گسست تکامل یافته باشند. چگونه این تناقض آشکار را می توان توضیح داد؟" ر.ک: ارنست مایر، تکامل چیست؟ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @maaref_karbordi 🟣
10 ensanshenasi.MP3
2.41M
🔟 انسان شناسی ⭕️ چهارمین دلیل وجود نفس غیر مادی انسان. 🔻در این صوت، ابتدا دلیل سوم وجود نفس غیر مادی انسان ، با استفاده از مبانی حرکت جوهری در فلسفه صدرالمتالهین (ملاصدرا)"ره" و فیزیک، ارتقا می یابد. 🔻 در ادامه به عنوان شاهد (صرفا به عنوان شاهد نه دلیل)، از ناتوانی علم عصب شناسی (Neuroscience) در نشان دادن منشأ اصلی شناخت بحث می شود. 🆔 @maaref_karbordi
🔆 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری علیه‌السلام: -💠 خصلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الإیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ. -💠 دو خصلت و ویژگی که والاتر از آن دو چیز نمی‌باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به برادران دینی. 📚 «تحف العقول، ص ۴۸۹» --- --- --- --- --- - 💐 فرا رسیدن میلاد باسعادت حضرت ابامحمد امام حسن عسکری علیه السلام را بر عاشقان اهل بیت علیهم‌السلام تبریک عرض می نماییم. 🌸🌼🌺🌸🌼🌺 🆔 @maaref_karbordi
Khodashenas 001.mp3
13.86M
3⃣ خداشناسی فلسفی 🔸 مفاد دقیق اصل علیت چیست؟ 🔻 اگر موسسان فیزیک کوانتم منکر اصل علیت هستند، چرا برای ما استدلال میکنند، مگر استدلال کردن، علت فهمیدن ما هست؟! چرا اصلا استدلال می کنند، چرا به جای آن غذا نمیخوردند تا ما بفهممیم؟! مگر باید تناسبی میان علت و معلول باشد؟! 🔻 اگر بر فرض، عالم ماده، از ازل بوده باشد، دیگر نیازمند علت نیست؟ 🔻 پوزیتیویسم منطقی و هیوم، با اصالت دادن به تجربه و حس، به چه چالش های معرفتی دچار میشوند؟ 🔻 آیا بدون عقل، داده ی حسی داشتیم؟ 🔈 جلسه سوم 🆔 @maaref_karbordi
✍️ دکتر حامد ساجدی (11) نئوداروینیسم ⭕️ مشکلات و معماهای پیش روی نظریه فرگشت (تکامل) (2) 🔸 چنانکه پیشتر بیان شد یکی از معماهای پیش روی نظریه فرگشت، وجود گسست در یافته های فسیلی است. مخالفین داروینیسم مانند پروفسور دین کنیون (Dean Kenyon) با تکیه بر این شکافها تدریج گرایی مورد ادعای داروین را مخالف شواهد خارجی می شمارند و معتقدند باید دیدگاه دیگری در مورد نحوه شکل گیری گونه ها پیشنهاد کرد. داروینیست ها در دفاع از نظریه فرگشت گسستها را ناشی از کمبود منابع فسیلی می دانند. استیفن جی گولد (Stephen Jay Gould) نیز برای حل این معضل نظریه تعادل قطع شده (Punctuated equilibrium) را مطرح می کند که توضیح مفصلی دارد. اما یکی از معضلاتی که هنوز حل نشده است، پدیده ای است که تحت عنوان انفجار کامبرین شناخته می شود. کامبرین یکی از دوره های زمین شناسی است که از حدود 542 میلیون سال پیش آغاز و تا حدود 488 میلیون سال پیش ادامه داشته است. پیش از این دوره بیشتر موجودات ساده و تک سلولی بودند. شواهد فسیلی نشان می دهد که در ابتدای دوره کامبرین بسیاری از شاخه های اصلی حیوانات پدید آمدند و بیشتر انشعاب های جانوری شکل گرفتند و میزان تنوع جانوران تا سر حد ممکن شتاب گرفت. به دلیل سرعت بسیار بالای شکل گیری گونه های جدید در این دوره، آن را انفجار کامبرین نامیده اند. جالب تر اینکه بعد از این دوره، ساختارهای اساسی جانداران تا کنون دچار ثبات نسبی شده است. استیفن جی گولد که خود مبتکر نظریه تعادل قطع شده است اعتراف می کند که «کمیابی شدید گونه های انتقالی در شواهد سنگواره ای همچنان رازی در حرفه دیرین شناسی باقی مانده است. یافته های مربوط به سیر تکاملی جانداران فقط گونه های تکامل یافته را به ما نشان می دهد؛ بقیه اطلاعات حاصل از استنباطهای معقول ماست، نه از شواهد سنگواره ای». ر.ک: Percival Davis & Dean H. Kenyon, Of Pandas and People Michael J. Behe, Darwins Black Box Stephen Jay Gould, The Pandas Thumb ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @maaref_karbordi
🌿به نام خدا🌿 نئوداروینیسم (12) 🔸 با عرض سلام و ادب ✍ برهان های اثبات خداوند در بین فلاسفه و اندیشمندان غرب و شرق، در طول تاریخ ، بسیار متنوع بوده و البته همه ی آن ها در یک درجه از اعتبار نیستند. از برهان صدیقین ابن سینا، تا ارتقا این برهان در کلام ملاصدرا و در نهایت، تقریر علامه طباطبایی از این برهان گرفته تا برهان هایی مثل: هنولوژیک در غرب. (در صوت های خداشناسی، به بخشی از آنها اشاره می شود.) ✍ اما در این میان، یکی از برهان هایی که هم در روایات اسلامی مطرح شده است. (البته مواجهه ائمه معصومین علیهم السلام با منکران، با شیوه ها و استدلال های مختلفی بوده است) و هم توجه و تمرکز غربی ها بر آن هست، برهان نظم می باشد. حتی گاهی تصور می شود که تنها برهان اثبات خدا ، همین برهان هست! ✍ هر چند این برهان برای فلاسفه اسلامی مقبول هست ، اما هم رتبه با برهان هایی مثل صدیقین نیست. لکن به دلیل فهم آسان آن برای عموم افراد، حساسیت این برهان در غرب و همچنین به جهت مواجهه با مهمترین چالشی که در طول تاریخ نسبت به آن مطرح شده، یعنی نظریه تکامل و فرگشت، در ادامه ی متن های نئوداروینیسم ، تقابل این برهان را با نظریه فرگشت(تکامل)، با تکیه بر دیدگاه « ریچارد داوکینز » زیست شناس فرگشتی و منتقد معروف اثبات خدا ، تقدیم شما عزیزان می کنیم. 🆔 @maaref_karbordi
✍ دکتر حامد ساجدی نئوداروینیسم (13) 🔸بررسی تقابل نظریه ی فرگشت با برهان نظم. (ديدگاه داوکینز ️) ✅در میان شبهاتی که به برهان نظم وارد شده است، به نظر می رسد از نظر تاریخی مهمترین شبهه، همین شبهه ای است که نظریه تکامل یا فرگشت ایجاد کرده است، زیرا تا قبل از پدید آمدن این نظریه، با وجود اینکه اشکالات هیوم و کانت مطرح شده بود، کتاب الهیات طبیعی ویلیام پیلی دارای مقبولیت عمومی بود به نحوی که حتی خود داروین هم آن را حفظ بود. ❇️ از این رو بحث کردن پیرامون تقابل نظریه فرگشت و برهان نظم حائز اهمیت است. در این باره به طور خاص به دیدگاه ریچارد داوکینز به عنوان نماینده طبیعت گرایی و الحاد مدرن توجه می شود. ❇️ به طور کلی سه رویکرد در نحوه مواجهه بین نظریه فرگشت و برهان نظم وجود دارد: - رویکرد تضاد - رویکرد تباین - رویکرد زیربنا-روبنا ⭕️ داوکینز طرفدار رویکرد تضاد است. یعنی می گوید با وجود نظریه فرگشت دیگر جایی برای برهان نظم باقی نمی ماند و بطلان این برهان آشکار می شود. رویکرد دوم یعنی تباین، بر آن است که نظریه فرگشت بخشی از پیچیدگیها و نظمهای موجود در طبیعت را تبیین می کند و همچنان نظمهای دیگری در طبیعت هستند که برای تبیین آنها به سراغ برهان نظم برویم. می توان گفت طرفداران نظریه طراحی هوشمند (intelligent design) در این دسته جای می گیرند. رویکرد سوم این است که بگوییم اساساً خود نظریه فرگشت مبتنی بر یک نظم بنیادینی است که بستری را برای مکانیزم فرگشت فراهم کرده است. بنابراین برهان نظم و نظریه فرگشت دو امر در عرض هم نیستند بلکه در طول هم هستند. این را می توان تحت عنوان رویکرد زیربنا-روبنا مطرح کرد. پیش از آن که دو رویکرد تباین و زیربنا-روبنا بیان شود، باید رویکرد تضاد شرح داده شود. تبیین دو رویکرد دیگر خود نیازمند بحث مستقلی است. ادامه دارد... 🆔 @maaref_karbordi
khodashenasi_4.mp3
6.76M
4⃣ خداشناسی فلسفی ⭕️ توضیح لازم ، درباره پنج تقیسم بندی علت. 🔸نکته: چند دیقه آخر صوت، برای متخصصان فلسفه ، ارائه شده است. 🔈 جلسه چهارم 🆔 @maaref_karbordi
اقسام درک کلی (معقولات).mp3
3.34M
1⃣1⃣ تجربه و علم تجربی ماهیت ، مفاهیم فلسفی ، مفاهیم منطقی ⭕️ منشا اشتباه بسیاری از افراد و حتی بزگانی در فلسفه غرب جدا نکردن این سه دسته مفاهیم از یکدیگر است. ⭕️ برای ارزش گذاری و قضاوت بین گزاره ها به تفکیک بین این مفاهیم نیاز اساسی داریم. 🆔 @maaref_karbordi‌
✍️ دکتر حامد ساجدی 4⃣1⃣ نئوداروینیسم( تکامل) 🔸بررسی تقابل نظریه فرگشت با برهان نظم ( دیدگاه داوکینز) ⭕️داوکینز در بیان رویکرد تضاد به دو تقریر اشاره می کند که می توان آنها را تحت عنوان تضاد قوی و ضعیف آورد. تضاد قوی آن است که نظریه فرگشت را نافی نتیجه برهان نظم بدانیم یعنی بگوییم این نظریه نشان می دهد اصلا وجود طراح فرامادی امری نامحتمل است. اما تضاد ضعیف این است که نظریه فرگشت را نافی استنتاج و نتیجه گیری برهان نظم بدانیم یعنی بگوییم این نظریه نشان می دهد برهان نظم برهان صحیحی نیست، هرچند احتمال دارد طراح فرامادی هم وجود داشته باشد. ⭕️ داوکینز در بیان تضاد قوی چنین استدلال می کند: طراح فرامادی بسیار بسیار پیچیده است. موجودی که بسیار بسیار پیچیده است، بسیار بسیار نامحتمل است که یک دفعه به وجود بیاید مگر اینکه: خود محصول یک فرایند فرگشتی بسیار طولانی باشد اما: طراح فرامادی محصول چیزی نیست پس: وجود طراح فرامادی بسیار بسیار نامحتمل است. به عبارت دیگر او می گوید تنها راه معقول برای اینکه یک موجود بسیار پیچیده پدید بیاید این است که محصول یک فرایند فرگشتی و انتخاب طبیعی باشد. ✅در نقد سخن داوکنیز باید مفهوم پیچیدگی را بیشتر تحلیل کنیم تا ببینیم آیا دچار مغالطه اشتراک لفظی شده ایم یا نه. به نظر می رسد می توان دست کم چهار نوع پیچیدگی را برشمرد. 🆔 @maaref_karbordi
✍️ دکتر حامد ساجدی 5⃣1⃣ نئوداروینیسم(تکامل) 🔸بررسی تقابل نظریه فرگشت با برهان نظم ( دیدگاه داوکینز) ✅ به نظر می رسد می توان دست کم چهار نوع پیچیدگی را برشمرد: - پیچیدگی ساختاری: یک موجود متشکل از اجزای بسیار زیادی باشد که در هماهنگی با هم یک سیستم یک پارچه و کارآمد را ساخته اند. - پیچیدگی وصفی: یک موجود دارای ویژگیهای بسیار زیادی باشد که در توصیف آن به کار می روند. - پیچیدگی افعالی: افعال و آثار یک موجود بسیار پیچیده و گسترده باشد و از یک قانون ساده تبعیت نکند. - پیچیدگی شناختی: شناخت ماهیت و کنه ذات یک موجود برای ما دشوار یا غیر ممکن باشد. ✅ در مورد خداوند، فلاسفه و متکلمین پیچیدگی وصفی، افعالی و شناختی را می پذیرند، اما پیچیدگی ساختاری را نمی پذیرند زیرا معتقدند خداوند دارای بساطت هستی شناختی هست. اما ریچارد داوکینز در کتاب پندار خدا می گوید خدایی که قرار است دعای میلیاردها انسان را در آن واحد اجابت کند و همه جای دنیا تحت سیطره اوست باید پیچیدگی ساختاری بسیار بالایی داشته باشد و مانند یک ابرکامپیوتر غول آسا تمام اطلاعات را در ذهن خود تجزیه و تحلیل کند. در واقع داوکینز در این سخن نوعی ملازمه میان پیچیدگی وصفی- افعالی با پیچیدگی ساختاری می بیند. داوکنیز برای این ملازمه دلیلی را ذکر نکرده است، اما می توان در مقام تبیین دیدگاه او، دو دلیل را ذکر کرد: 1. شاهد تجربی: ما وقتی به موجودات پیرامونمان نگاه می کنیم می بینیم که هر چه موجودات دارای ساختار پیچیده تری هستند هوشمندترند پس طبق این استقرای تجربی، هوشمندترین موجود باید پیچیده ترین باشد. 2. شاهد عقلی: علت باید کامل تر از معلول باشد پس خدایی که این ساختارهای بسیار پیچیده را ایجاد کرده خود باید ساختار بسیار پیچیده تری داشته باشد. ✅ به نظر می رسد داوکینز در این بیان نتوانسته است بین کمال حقیقی و کمال اعتباری تفکیک کند. ادامه دارد... 🆔 @maaref_karbordi
تفکر قیاسی و حساب احتمالات.mp3
3.78M
2⃣1⃣ تجربه و علم تجربی ⭕️ توضیحی مختصر پیرامون تفکر قیاسی و تفکر حساب احتمالات ⭕️ حواس و درک جزئی ⭕️ علم بدیهی و نظری 🆔 @maaref_karbordi‌
✍ دکتر حامد ساجدی 6⃣1⃣ نئوداروینیسم (تکامل) ⭕️ بررسی تقابل نظریه فرگشت با برهان نظم ( بررسی دیدگاه ریچارد داوکینر) ✅ داوکنیز برای ملازمه میان پیچیدگی وصفی، افعالی و پیچیدگی ساختاری دلیلی را ذکر نکرده است، اما می توان در مقام تبیین دیدگاه او، دو دلیل را ذکر کرد: 1. شاهد تجربی: ما وقتی به موجودات پیرامونمان نگاه می کنیم می بینیم که هر چه موجودات دارای ساختار پیچیده تری هستند هوشمندترند پس طبق این استقرای تجربی، هوشمندترین موجود باید پیچیده ترین باشد. 2. شاهد عقلی: علت باید کامل تر از معلول باشد پس خدایی که این ساختارهای بسیار پیچیده را ایجاد کرده خود باید ساختار بسیار پیچیده تری داشته باشد. ✅ به نظر می رسد داوکنیز در این بیان نتوانسته است بین کمال حقیقی و کمال اعتباری تفکیک کند. آنچه او می گوید در فضای کمال اعتباری صحیح است. در این فضا هرچه سیستمی پیچیده تر باشد کامل تر است یعنی کارایی بیشتری دارد. اما در نگاه فلسفی، یک سیستمی که از اجزای متعدد تشکیل شده است، کمالی جز همان کمال اجزائش ندارد. چون اساساً وجودی مستقل از اجزائش ندارد. و صرفاً به اعتبار ذهن ماست که یک وحدتی برای سیستم در نظر می گیریم و کمالی را به آن منتسب می کنیم. اما اگر بخواهیم وجودی داشته باشیم که حقیقتاً کامل تر از سایر وجودات باشد، باید کمالی که سایر وجودات دارند را یکجا و در یک وجود جمع کرده باشد. پس در فضای کمال حقیقی، قضیه برعکس می شود و هرچه یک موجود کاملتر باشد، دارای بساطت هستی شناختی بیشتری خواهد بود. ✅ با این توضیحات اگر به استدلال داوکینز بازگردیم، در مورد صغرای استدلال او، باید بگوییم خداوند دارای پیچیدگی ساختاری نیست بلکه صرفا پیچیدگی وصفی، افعالی و شناختی دارد. اما در مورد کبرای استدلال او، آنچه باعث نامحتملی پیدایش یک موجود به صورت ناگهانی و دفعی می شود، پیچیدگی ساختاری است، زیرا در پیچیدگی ساختاری پیدایش تمام اجزا به طور هم زمان و در هماهنگی با یک دیگر بسیار نامحتمل است. بنابراین حد وسط استدلال داوکنیز به درستی تکرار نشده است و برهان او ناتمام است. (یعنی: باید در یک مقدمه از استدلال، منظور از "پیچیدگی" ، "پیچیدگی ساختاری" باشد و در مقدمه دیگر ، پیچیدگی های دیگر. و با اختلاف معانی "پیچیدگی"، نمیتوان ، نتیجه منطقی گرفت.) ادامه دارد ... 🆔 @maaref_karbordi
🌷 ان شاءالله در ادامه مباحث انسان شناسی، بحث های فلسفه دین، توسط استاد ساجدی، تقدیم شما عزیزان خواهد شد.🌷
Falsafeh_din_1.mp3
2.99M
🎤 دکتر حامد ساجدی 1⃣ فلسفه دین ⭕️ چرا نیاز به دین داریم؟ 🔻 آیا عقل و تجربه، کافی نیست؟ 🔸 جلسه اول ادامه دارد... 🆔 @maaref_karbordi
Khodashenasi_6.mp3
10.57M
6⃣ خداشناسی فلسفی ⭕️ چرا فلاسفه می گویند: هیچ گاه در عالم ماده، هستی بخشی نداریم؟ ⭕️ آیا عقل، به تنهایی توانایی کشف تمامی علت و معلول های مادی را دارد؟ ⭕️ چرا باید علت هستی بخش، از معلول خود کامل تر باشد؟ 🔸جلسه ششم 🆔 @maaref_karbordi