🟢 غالباً جامعهها از راه گرايش صددرصد به باطل، به گمراهى كشيده نمیشوند، بلكه از افراط در يک حق به فساد كشيده میشوند.
📙 استاد مطهری، انسان کامل، ص۳۶
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
💠 اگر در عرصه های اجتماعی، نظریه پردازی دینی نکنیم، همچنان گرفتار نظریات غربی خواهیم بود
🔻نظريهپردازى سياسى و نظريهپردازى در همهى جريانهاى ادارهى يك ملت و يك كشور در نظام اسلامى بهعهدهى #علماى_دين است. آن كسانى مىتوانند در باب #نظام_اقتصادى، در باب #مديريت، در باب مسائل #جنگ و #صلح، در باب #مسائل_تربيتى و مسائل فراوان ديگر #نظر_اسلام را ارائه بدهند كه #متخصص_دينى باشند و دين را بشناسند.
🔻اگر جاى اين نظريهپردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، #نظريههاى_غربى، نظريههاى غير دينى، نظريههاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد.
🔻هيچ نظامى، هيچ مجموعهاى در #خلأ نمىتواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته و پرداختهى اذهان مادى است، مىآيد جايگزين مىشود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.
🔻اينكه بنده دربارهى #علوم_انسانى در دانشگاهها و خطر اين دانشهاى #ذاتاً_مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانىاى كه امروز رائج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر #جهانبينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد.
🔻وقتى اينها رائج شد، #مديران بر اساس آنها #تربيت مىشوند؛ همين مديران مىآيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار مىگيرند.
🔻#حوزههاى_علميه و علماى دين پشتوانههائى هستند كه موظفند #نظريات_اسلامى را در اين زمينه از #متون_الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى #برنامهريزى، براى زمينهسازىهاى گوناگون.
🔻پس نظام اسلامى پشتوانهاش علماى دين و علماى صاحبنظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزههاى علميه است، چون #تكيهگاه اوست.
📚بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم، 29/7/1389.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 با این زاویه دید، باید دوباره دین خواند و در آن بازنگری کرد...
🔺ما مسائل #اقتصادى و #نظامى و #سياست_خارجى و #ارتباطات_اخلاقى خود را بايستى از #دين در بياوريم؛ خيلى از #مسائل_فردي مان را بايد بازنگرى كنيم؛ تعارف كه نداريم.
🔺لزوم #نگاه_حكومتى به فقه ما در طول زمان، به دين و فقه به عنوان قالب و شكلى براى #حكومت نگاه نكرديم. ما در دورانهاى گذشته، گروه محكومى بوديم؛ حكومتها داشتند كار خودشان را مىكردند و گاو خودشان را مىدوشيدند؛
🔺ما هم در اين چارچوبى كه حكومتها تشكيل داده بودند و در اين اتوبوس يا قطارى كه حكومتها مردم را سوار كرده بودند و به سمتى حركت مىدادند، در حالى كه خودمان هم با اين اتوبوس يا قطار حركت مىكرديم، مىخواستيم چيزى در خصوص ارتباطات فردى افراد و مسافران به آنها ياد بدهيم؛ فقه ما اينطورى بوده؛ لااقل در اين چند قرن اخير اينطورى بوده است.
🔺امروز فقه، شكلى براى حكومت و شكلى براى #نظام_اجتماعىِ منها الحكومة است. حكومت جزيى از يك نظام اجتماعى است. كداميك از فقها مىتوانند بگويند كه ما همهى اينها را تر و تازه و شسته و رُفته درآوردهايم، بفرماييد در اختيار شماست؛ قطعاً هيچكس چنين ادعايى نكرده و نمىكند؛ خيلى خوب، بايد برويم اينها را پيدا كنيم.
📚 بيانات در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزهى علميهى قم، 30/11/1370.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
ستایش امیدی در فارس : "رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران از راهاندازی آزمایشگاه سیاستگذاری و حکمرانی شهری بهمنظور حکمرانی مشارکتی و اخذ نظرات شهروندان و کارشناسان فعال در حوزه برنامهریزی، خبر داد." | فارس
https://farsnews.ir/setayeshomidi/1725975192718861386
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شهید #مطهری: ملت باید حق انتخاب داشته باشد تا بتواند فکر کند و انتخاب کند و نتیجه انتخابش را ببیند و رشد کند و الا تا قیامت رشد نخواهد کرد
#رشد_فکری
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱسۡتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمۡ لِمَا يُحۡيِيكُمۡ...
آمده اند شما را حیات ببخشند...
🆔 @rafeieatani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مهلت عمر و مأموریت ما در نظام هستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما کجا ! اونا کجا!!؟؟
🆔 @rafeieatani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط ببینید و لذت ببرید و نشر بدید😭😭😭
🆔 @rafeieatani
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 جوانهای جبهه از یک آدم معمولی به یک ولیّ الهی تبدیل شدند
✏️ رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: دفاع مقدّس، انقلاب را زنده نگه داشت، اسلام را زنده نگه داشت، ملّت ایران را عزیز کرد، روح معنوی را در کشور ترویج کرد، جوهر واقعی انسانی و ایمانی را در جوانها زنده کرد؛ جوانهایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک عارف الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند... این، باطن دوران جنگ ما است.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت. ۱۴۰۳/۷/۴
🔸متن کامل بیانات:
khl.ink/f/57665
اللهم اجعله في درعك الحصينة التي تجعل فيها من تريد
🆔 @rafeieatani
مجله "گفتمان پیشرفت" با عنوان «مجاهد کبیر» منتشر شد.
🌹♥️🌹
پانزدهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویری از شهید سید حسن نصرالله بر روی جلد به احترام مقام این شهید بزرگوار جبهه مقاومت در ۲۰۸ صفحه منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در فاصله انتشار دو شماره گفتمان پیشرفت منطقه شرق آسیا هفتههای پرالتهابی را سپری کرد.
* برآیند کلی التهابات هفتههای اخیر کشیدهشدن دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و رقمزدن صحنههای جدیدی از خوی وحشیگری این رژیم در ضاحیه لبنان بود که مهمترین واقعه این اقدامات تروریستی در عصر جمعه ۶ مهرماه در ضاحیه رقم خورد.
* جایی که نیروی هوایی اسرائیل با ریختن حدود صد تن بمب سنگرشکن آمریکایی مقر جلسه مهم سران ارشد حزبالله لبنان را هدف قرار داده که در نتیجه این حمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان و عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران، علی کرکی از فرماندهان شاخص حزبالله لبنان و جمعی دیگر از همراهان ایشان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.
* گفتمان پیشرفت به مناسبت این رخداد بزرگ، در فقدان شهید والامقام سیدحسن نصرالله تصویر روی جلد خود را به احترام این مجاهد نستوه به ایشان اختصاص داده و در این راستا در صفحاتی به پوشش و تحلیل این رخداد پرداخته است.
https://farsnews.ir/iamHamid/1728366624363081911
https://eitaa.com/goftemanpishraft
#گفتمان_پیشرفت
#عطاءالله_رفیعی_آتانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ما_ترکناک_یا_بن_الحسین
.....در کدام طرف تاریخ ایستاده ایم؟
🔻سکانس پایانی قهرمان
عبدالحمید بیات:
🔹️آنطور که دشمن گفته و تصاویر نشان میدهند، سکانس پایانی قهرمانِ قصه ما اینگونه بوده:
پیرمرد، تنها بود و بیکس و البته شجاع و نترس. جوانهای دشمن محاصرهاش کردند ولی قهرمان، تا آخرین گلوله جنگید. نیروهای تیپ ویژه، از او ترسیدند و با تانک به سمت او شلیک کردند. زانوی چپش کاملا خرد شد، ساعد دست راست هم شست، انگشت سبابه دست چپ هم قطع شد؛ اما او تسلیم نشد.
فرمانده نیروهای ویژه تلاش کرد با نیروهایش از پلهها بالا رفته و بر قهرمانِ زخمی و بیرمق، پیروز شود؛ اما او با نارنجک اینها را عقب راند.
🔹️شکستگی استخوانها و خونریزی، رمق از قهرمان ربوده بود. کوادکوپتر وارد ساختمان شد تا بدانند این #مرد_تسلیم_ناپذیر کیست؟ اما او در تنهایی و جراحت هم کاملا باهوش و زرنگ بود: چهرهاش را با چفیهای پوشانده بود و با همان درد شدید، کوادکوپتر را فراری داد.
🔹️تکتیرانداز دشمن به پیشانیاش شلیک کرد اما خونی بر صورتش نریخته، یعنی خونریزی خیلی شدید بوده و خونی در بدن نداشته.
در نهایت مجددا تانک دشمن گلوله دیگری شلیک کرد و طبقه دوم آوار شد. نیروهای ویژه، هنوز جرأت نزدیک شدن به قهرمان در طبقه دوم را نداشتند و او را رها کردند.
یک روز بعد و پس از تمام شدن همه چیز، بالاخره بالا رفتند و قهرمانی را دیدند که در کنار سلاح و کتاب دعایش به شهادت رسیده است.
🔹️فیلمنامه و دکوراسیون صحنه، عجیب سورئال است. قهرمان قصه، یک کلاشینکف خراب دارد که ناگزیر شده با چسب برق، قطعات آن را به هم بچسباند. تا آخرین فشنگ و آخرین قطره خون جنگیده. پیکرش نه روی زمین، که روی مبل افتاده و زیر تونلها نیست؛ بلکه در یک منزل مسکونی عادی است.
🔹️عجب دکوراسیون عجیبی برای پایانبندی فیلم! قهرمان، خانه، مبل، اسلحه و البته کتاب دعا...حتی وقتی سربازان دشمن بالای پیکر او هستند، هیچ نشانهای از خوشحالی در آنها نیست؛ چهرههایشان بهتزده است.
🔹#ابوابراهیم شهید شده و اکنون، منتظر ابراهیم هایی هستیم که قرار است بت بزرگ را بشکنند و بساط نمرود و نمرودیان را جمع کنند. آتش بر این ابراهیمها، گلستان است و خوشا به حال اینان.
🔹️همیشه، خورشید در سپیدهدم خود، از میان خون برمیخیزد. آنان که سرخی شفق را میبینند، منتظر سپیدی خورشید هم هستند.
🎙صدای ایران، صدای ملت بیدار👇
https://eitaa.com/joinchat/1564672000Cd58b0df75b
خلاصه ای از سخنان اخیر دکتر حسین نصر ،استاد دانشگاه جورج واشینگتن در باره رشد علم و فلسفه در ایران
حسین نصر: راه گمشده ایرانیان در حوزه علمی
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نصر در سخنرانی خود تحت عنوان «اسیر غرب نشویم»، از «ضرورت توجه به دانش بومی» سخن می گوید: «البته ما باید علم جدید را بشناسیم. ولی نکته هم این است که وقتی شما چیزی را می شناسید، وجودی دارید، که می شناسد و عالم است. و شی ئی دارید که معلوم است.»
او افزود: «از قرن نوزدهم به بعد، گرفتاری مردم مشرق زمین تاکنون که علوم جدید از اروپا به آسیا آمد این است که «ما» به عنوان یک عامل داننده یا شناسنده عمل نمی کنیم. زیرا «مایی» وجود ندارد. «ما» در آن موضوعی که می خواهیم بدانیم، غرق شده ایم، یعنی اصالت فکری برای خودمان قائل نیستیم. هرچه غربی ها بگویند، همان است.»
نصر در ادامه با اشاره به این که «علوم غربی مطلق نیست، این علوم به جهان بینی غربی، و تمدن غربی ارتباط دارد، که اکنون بسیاری از فلاسفه در غرب، متوجه شده اند که علمشان مطلق نیست.» می افزاید: «علم به طور کلی با جهان بینی که علم در آن پرورانده می شود، ارتباط دارد. شما به محض این که از علم در مکانیک نیوتنی صحبت می کنید، فرضیه ای راجع به عالم خلقت کرده اید. اکنون در غرب اندیشمندانی این موضوع را متوجه شده و درک کرده اند.»
این استاد دانشگاه می گوید: «کاری که ما باید انجام بدهیم، و امیدوارم که دانشگاه، محل و مرکز انجام چنین کاری باشد، این است که بگوشیم نه فقط یک MIT درجه دوم یا درجه اول بشویم، بلکه باید یک MIT با ریشه ای در فرهنگ ایران تاسیس کنیم. چنانکه MIT کنونی، ریشه اش در فرهنگ مغرب زمین است. آن زمان باید دانش هایی که در دانشگاه MIT کنونی تدریس می کنند، به صورت نقادانه و نه به صورت کورکورانه، بشناسیم.»
نصر در ادامه با تاکید بر این که «من کارم فیزیک بوده و در حال حاضر نیز دارم در این حوزه مطالعه می کنم» افزود:«در حال حاضر، نحله های بسیار متفاوت در تفسیر مکانیک کوانتوم وجود دارد. همه نیز گیج هستند که بله، معادلات ریاضی اش درست است، ولی این که دارای چه معنا و تفسیری است، کسی نمی داند. مثل بحث دنیاهای دیگر که از آن هیچ گونه اطلاعی در دست نداریم. توسل به این دست از بحث ها برای این است که بتوانند فرمول های ریاضی را حفظ بکنند.»
او ادامه داد: «از این منظر علم جدید فوق العاده با بحران جدیدی از نظر فلسفی و فکری مواجه است. و در این میان خیلی ها دنبال راه دیگر و جهانبینی دیگری هستند. من این موضوع را سال ها است که مطرح کرده ام. زیرا ما می توانیم آن جهان بینی را از فلسفه خودمان یعنی از فلسفه ملاصدراها، ابن سیناها و میردامادها استخراج کنیم.»
و شاهد مثال بحث خود را، نظریه میرداماد در باره زمان می داند که در حال حاضر نیز دارای کاربرد است. او می گوید: «برای مثال مساله زمان یکی از مسائلی است که مطرح شده و فلسفه غرب در این باره دچار گرفتاری در باره معنا و تفسیر آن شده است. حتی آقای برگسون گفته بود که مهمترین نظریه فیلسوف، نظرش در باره زمان است. این در حالی است که همین میرداماد ما، در باره زمان بحث هایی را انجام داده که نه فقط از نظر فلسفه تاریخ، بلکه برای شرایط کنونی نیز بسیار مفید به فایده است.»
این استاد دانشگاه جورج واشنگتن گفت: «ما باید تلاش کنیم که جنبه عقلانی، فلسفه، فیزیک، منطق ، ریاضیات، و به طور کلی سنت خودمان را بشناسیم و بفهمیم بر چه پایه ای بوده است. سپس مبتنی بر آن تلاش کنیم علوم غربی را فرابگیریم. اگر بتوانیم چنین کاری بکنیم، بزرگترین خدمت ها را نه فقط به ایران، بلکه به تمام جهان اسلامی کرده ایم. زیرا مساله تنها به ما اختصاص ندارد.»
نصر در ادامه با اشاره به این که «البته الآن گروه هایی در میان مسلمانان هند، و هم در میان هندوها، دنبال این کار هستند» .... ما هم ان شاالله باید همین کار را انجام بدهیم. و جهان بینی ای را به وجود بیاوریم، که هم اصالت ایرانی و اسلامی داشته و ریشه اش از تمدن و تفکر خودمان باشد، و هم بتواند راجع به قوانین ترمودینامیک یا کوانتوم صحبت بکند و قدم بعدی را بردارد.»
او افزود: «اگر در چارچوب نظریه های کنونی، دو تا جایزه نوبل هم در فیزیک ببریم، درست است که یک قدم در راه پیشرفت علوم غربی برداشته ایم اما کار دیگری نکرده ایم. مثل دانشمند مصری که برنده جایزه نوبل در شیمی شد. این برای تمدن مصر چه اثری داشت؟ به جز این که تا مدتی، به آن افتخار می کردند. اما ما چیز عمیق تری نسبت به آن نیاز داریم و ان شاالله خواهد شد. من 60 سال و به عبارتی تمام عمرم را و زمانی که هاروارد هم بودم، برای این کار گذاشته ام و از این جهت اصلا ناامید نیستم.»
https://www.khabaronline.ir/news/1975898/%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B5%D8%B1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ ویژه ایران همدل | این صدای سید حسن نصرالله است
▫️سید حسن نصرالله: من امروز به شما میگویم که مهمترین وظیفهای که مسلمانان دارند، چه مرد، چه زن، چه کوچک و چه بزرگ، این است که به مردم فلسطین کمک کنند. و آنچه که باید به نیروهای جهادی فلسطینی ارائه دهیم، پول است. همه ما میتوانیم پول بدهیم. پولهای کم از اینجا و آنجا، مانند قطرات آبی که میتوانند سیل، دریا و اقیانوس بسازند.
🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛
شماره کارت:
6037998200000007شماره شبا:
Ir320210000001000160000526کد دستوری: #14* پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222🔹۳- کمکهزینهٔ سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222📣 راوی همدلی باش: 👇 @iranehamdel_contact
آیتالله جوادی آملی: با شرایطی که در سالهای اخیر پیش آمد، جامعه ما در دالان ورودی یک تحول قرار گرفته است/ باید از نظر فکری یک خانهتکانی کنیم
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هشتمین همایش ملی ریحانه النبی همزمان با ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به شرح ذیل در تهران برگزار شد.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) خودشان هم مبنا هستند هم بانی. نام اینها و یاد اینها حیاتبخش است و شیعه هم تشنه معارف اینهاست و بهترین وسیله ای که در جهان امکان، انسان به این وسیله متوسل می شود به الله هم همین ها هستند. درست است که کتاب های آسمان و برنامه های دینی، همه اینها وسائلاند؛ اما آن کسی که دین مجسم است قرآن مجسم است که هم همه مطالب قرآن را می داند و هم مطالب قرآن را عمل کرده است و عمل می کند اینها هستند، لذا خود اینها بهترین وسیله اند.
الآن در این شرایطی که این سال های اخیر پیش آمد، جامعه ما در دالان ورودی یک تحول است؛ ما چه بخواهیم چه نخواهیم در دالان انتقالیم. چون در دالان انتقالی هستیم، باید از نظر فکر هم یک خانه تکانی بکنیم و انتقال ذهنی داشته باشیم. بدون خانه تکانی فکری، در جامعه انتقالی، انسان موفق نیست.
لازم نیست جایزه باشد، به نام خود حضرت زهرا(سلام الله علیها) باشد و سالانه در طی ماهها این جریان را داشته باشند و آن محفل هم به عنوان محفل ریحانة النبی باشد که اینها خیلی از شعرها و سروده های خودشان تفسیر قرآنشان حفظ قرآنشان در آن جمع باشد. آن وقت این خودش صاحبان و متولیان فراوانی پیدا می کند و وقتی اینها متولی ریحانة النبی شدند خودشان تأمین می کنند، چون نسل فعلی واقعاً غیر از نسل های قبلی اند.
از آن محفل وزین علمی ریحانة النبی و از آن مقاله نویسی و از آن مجله نویسی تا اینجا این در اختیار شماست؛ کودکان یک نحو، نوجوانان یک نحو، جوان ها یک نحو، دختر خانم ها یک نحو، بزرگسالان یک نحو.
خیلی از مردم یعنی همه ما نسبت به وجود مبارک حضرت زهرا(سلام الله علیها) یک ارادت خاص داریم، چون مقام ایشان یک حساب جدایی دارد. وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی حضرت فاطمه می آمد، «قام إلیها»[۱] نه «قام لها». یک وقت مهمانی می آید آدم بلند می شود، این «قام له» است یا «قام لها» است؛ اما وقتی چند قدم جلوتر می رود، «قام إلیها» است. حضرت که این کار را برای همه نمی کرد؛ خیلی فرق می کند؛ «قام إلیها» نه «قام لها».
بچه های دیگر هم بودند، حضرت تنها بچه اش که حضرت زهرا نبود. این نشان می دهد که خصیصه ای دارد کرامتی دارد. فضایل حضرت، تاریخ حضرت، رفتار حضرت، گفتار حضرت، احتجاجات حضرت گفته بشود.
مطلب دیگر این است که ما الآن تقریباً در دوران علم و عقلیم! _ما نباید غرب و فرورفتگان در امور مادی و امثال اینها را نگاه بکنیم_ الآن ما تقریباً در صدریم یعنی اگر کسی بخواهد نسبت به معارف الهی تلاش و کوشش بکند راه باز و میدان باز است.
فرمودند سخنان و گفتار ما ائمه، عامل پیوند است. همه ما می دانیم و شنیدیم و گفتیم که سنگ روی سنگ بند نمی شود؛ کسی می خواهد یک ساختمان بسازد، اول سنگ می گذارد، بعد سنگ دیگری روی این سنگ باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود! فرمود گفتار ما ملاتی است که افراد را با هم جمع می کند؛ وقتی که ملات باشد ساختمانی باعظمت پیدا می شود.
این زن با این مرد چگونه با هم یکی بشوند؟ چیزی باید باشد اصولی باید باشد مبادی ای باید باشد اخلاقی باید باشد سنتی باید باشد تا اینها را با هم جمع بکند. حضرت فرمود گفتار ما آن ملات نرم است که اینها را با هم جمع می کند. جامعه هم همین طور است؛ جامعه هم بدون ملات، زندگی نمی کند. یکی اصولگرا است یکی اصلاحطلب است از این حرفها هست؛ تا ملات نرم عقل نباشد نمی شود.
عقل را عقل گفتند برای اینکه عقال می کند. شتر معمولاً چموشی می کند؛ این زانوبندی که زانو را محکم می بندد و ساربان ها آن زانوبند را محکم به پای شتر می بندند، به این کار می گویند عقال کرده است و آن شتر آنجا می ایستد.
شما هوس دارید گرایش دارید شهوت دارید غضب دارید و همه اینها شما را به طرف کاری می کشند، بسیار خوب، از آن طرف هم عقل دارید فطرت دارید دین دارید برنامه های دینی دارید که اینها هم شما را به طرف دیگر می کشند؛ این جنگ داخلی است بین خواسته های انسان که می شود جهاد نفس. در جهاد، اسلحه ای هست و طرفین دارند دعوا می کنند. چه چیزی در دست دشمن شماست و چه چیزی در دست شماست؟ در دست او
بیش از مظنه و خیال و گمان و وهم نیست. مگر انسانی که گرفتار اختلاس و امثال آن شد یقین دارد که پولها را سالم در می برد و کسی آبرویش را نمی برد یا گمانش این است؟ کسی که می خواهد خلاف بکند آیا صد درصد می داند که موفق است یا هشتاد درصد نود درصد بیست درصد سی درصد است؟ کسی که می خواهد گناهی بکند، فسادی در مملکت ایجاد بکند، مالی را ببرد، آیا صد درصد یقین دارد که کسی او را تعقیب نمی کند یا هشتاد درصد بیست درصد سی درصد است؟ پس مظنه است، پس مظنه دارد. شما نسبت به خدا و پیغمبر و دین، صد درصد هستید یا بیست درصد؟ صد درصد هستید! پس شما صد درصد دارید و او بیست درصد یا هفتاد درصد. وای به حال کسی که صد درصد در دست اوست و بیست درصد یا سی درصد در دست دشمن اوست و شکست میخورد!
بالاخره هوس، داخلی است، می شوراند؛ مالطلبی، فلانطلبی، فلانطلبی! با چه برهان؟ میگوید میخواهیم لذت ببریم، میخواهیم دنیای خود را تأمین کنیم. بسیار خوب! صد درصد میرسی یا نه؟ هیچ هوسی هیچ خیالی هیچ باطلی یقین ندارد که به مقصد می رسد، حداکثر هشتاد درصد؛ اما خدا و پیغمبر هشتاد درصدی نیست، صد درصد است.
الآن این عزیزان ما دختران ما فرزندان ما اینها خیال میکنند که مثلاً این روسری را کمتر کردند مشکل حل میشود! بر فرض هم به مقصد برسی گمان است؛ با گمان نمیشود به جنگ یقین رفت. جریان خدا و قیامت و حساب، یقینی است؛ ما هستیم که هستیم! کل این آسمان و زمین وضعش عوض میشود ولی ما هستیم که هستیم که هستیم: ﴿یوم نطوی السماء کطی السجل للکتب﴾؛[۴] این طومار پیچیده میشود و بساط آسمان و زمین جمع میشود؛ ﴿یوم تبدل الارض غیر الارض و السماوات﴾[۵] ولی ما هستیم که هستیم که هستیم! ما مگر از بین میرویم؟!
پایان عرضم این است که شما بزرگواران، حوزه علمیه شهرتان را تقویت کنید و از این جوانها به هر وسیله ای هست زیاد تربیت کنید؛ اینها حافظان دین هستند.
خدا به پیغمبر فرمود این سه کار یادت نرود: ﴿أدع إلی سبیل ربّک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی أحسن﴾؛[۶] برنامهات همین است. حکمت، همین قرآن و روایات و اینهاست که سر جایش محفوظ است و موعظه حسنه، اخلاقیات و روایات هستند که اینها را ما طلبهها داریم. بعد فرمود: ﴿و جادلهم بالتی هی أحسن﴾؛ طلبه امروز الا و لابد باید فلسفه غرب را بداند! چون آنچه آنها را شوراند افکار غربی است. باید بدانید اینها چه هستند و چه میگویند. فرمود: ﴿و جادلهم﴾؛ جدال غیر از حکمت است جدال غیر از موعظه است جدال غیر از تفسیر است. جدال یعنی مقبولات دیگری را (یک)، خوب بفهم (دو)، خوب استدلال کن (سه) و در محاجه به کار ببر (چهار). فرمود: ﴿و جادلهم بالتی هی أحسن﴾؛ این را به پیغمبر گفت؛ ما وارث او هستیم.
جدال احسن این است که مقبولات آنها معتقدات آنها پذیرفته های آنها را خوب بفهم و مطابق همان ها استدلال بکن.
فرمود این اعراب جاهلی، مقبولاتی دارند مستنداتی دارند، با همه که نمیشود شما حرف خودت را بزنی، حرف اینها را باید گوش بدهی، بعد طبق همان حرف هایی که اینها دارند، می شود نتیجه صحیح گرفت.
شما بزرگواران سعی کنید _إن شاء الله_ حوزه گرم، قوی و غنی داشته باشید ولو جمعیت کم باشد یعنی طلبه های خوب تربیت کنید. آن جاها بزرگانی تربیت شدند؛ بعضی از شهرها بزرگ پرور است.
حوزه علمیه دخترها هم فراهم بشود؛ این ریحانة النبی یک مدرسه و حوزه علمیه بشود، از جامعة الزهرا شعب های بیاید آنجا همکاری کنند. جامعة الزهرا خودشان هم مقداری وسایل فراهم می کنند یا معلم می فرستند، بعد از چند سال خود آنها خودکفا هستند. بدون کار فرهنگیِ عمیق نمی شود!
امیدواریم که ذات اقدس اله به برکت خود آن بانو، این نظام را حفظ کند و گذشتگان شما و ما را رحمت کند و آیندگان را هم حفظ کند تا این نظام به دست صاحب اصلیاش برسد و سعی شما هم بلیغ باشد و این کشور ولی عصر _إن شاء الله_ نه بی راهه برود نه راه کسی را ببندد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد!