eitaa logo
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
446 دنبال‌کننده
394 عکس
16 ویدیو
1 فایل
هیات راه فاطمه (س) قم جمعه شب‌ها / ساعت ۱۹:۳۰ میدان روح الله / حسینیه هنر می‌توانید کمک ها و نذورات خود را به کارت ذیل واریز کنید: 6037997750009921 راه فاطمه س هیئت مذهبی - بانک ملی ارتباط با ادمین کانال: @AhmadAshari
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 نکاتی در مورد حضرت زینب(سلام الله علیها) 💢 حجت الاسلام قنبریان 📆 جمعه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ | ۳ جمادی الاول ۱۴۴۵ 💐 میلاد حضرت زینب(سلام الله علیها) 🖇 قرار هفتگی هیئت 🔰 هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) 🌐 @rah_fatemeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 مدح خوانی 💢 حجت الاسلام علی فخری 📆 جمعه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ | ۳ جمادی الاول ۱۴۴۵ 💐 میلاد حضرت زینب(سلام الله علیها) 🖇 قرار هفتگی هیئت 🔰 هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) 🌐 @rah_fatemeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سرود خوانی 💢 کربلایی محمد حسین همت 📆 جمعه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ | ۳ جمادی الاول ۱۴۴۵ 💐 میلاد حضرت زینب(سلام الله علیها) 🖇 قرار هفتگی هیئت 🔰 هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) 🌐 @rah_fatemeh
📖 جلسه بیست و نهم شرح نامه ۵۳ 💢۱۴۰۲/۰۸/۲۶ 💐 ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها) 💥هیات راه فاطمه(س) قم ▫️ فراز مربوط به تجار و صنعتگران ۳ توضیحات تکمیلی درباره فراز: وَلْيَکُنِ الْبَيْعُ بَيْعاً سَمْحاً بِمَوَازِينِ عَدْل وَأَسْعَار، لاَ تُجْحِفُ بِالْفَرِيقَيْنِ مِنَ الْبَائِعِ وَالْمُبْتَاعِ.  • جلسه پیش فرق بین این دستور با دستور "فامنع من الاحتکار" بیان شد. در منع احتکار، حاکم موظف است اما در "بیع سمح" با صیغه غایب دستور است. ساختارهای بازار باید موجب چنین بیع آسانی شود نه اینکه نهاد بازار، زایل و یک ایوان دولت شود. • بیع سمح را مبتنی بر دو میزان "عدالت" و "اسعار(نرخ ها)" می کند. برای کشف ساختار بازاری که بیع سمح نتیجه دهد اقلا به سه جهت بیع باید توجه کرد: 1⃣ متعاملین بیع دو طرف دارد: فروشنده و مشتری. ایندو در اسلام شرایطی دارند که عدم لحاظ آن موجب میشود بیع سمح اتفاق نیافتد. جلسه قبل بیان شد این "سمح و آسانی" مقابل "ضیق فاحش" است که از خصائص منفی این صنف بود. نکته لطیف این بود که به رغم نظریات بازار آزاد، بیع (و مطلق معامله) نباید بر صرف سود طلبی کنشگران بازار مبتنی باشد . چون "شح قبیح" و "ضییق فاحش" آنها مانع "بیع سمح" می شود. بلکه معامله باید مبتنی بر "موازین عدالت" و "موازین نرخ ها" باشد. حضرت امیر(ع) بیع سمح را مقید به ایندو میزان می کند تا بخاطر شح قبیح(سودجویی) و ضییق فاحش(سخت معاملگی در کشیدن به سمت خود) ، بیع سخت و فقط به نفع یک طرف نشود. در مقابل انسان سرمایه داری که خودخواه، محاسبه گر و سودجو و تن پرور است(تعریف هابز) اسلام هم انسان اقتصادی ای دارد. • مقایسه سه دسته احکام شریعت، این انسان را نمایان می کند: ✔️ دسته اول برخی احکام حجر: - بچه در معامله محجور است و حجر او امتداد دارد تا بلوغ و رشد - صرف سن بلوغ، رشد او را ثابت نمی کند و باید اختبار و امتحان صورت گیرد! - بزرگسال اگر دچار "سفه" شد، حجر و منع معامله برایش ثابت می شود (بی نیاز از حکم حاکم)! - اما زوال سفه او نیاز به اختبار و حکم حاکم دارد! ✔️ دسته دوم: ساحت زندگی عقلایی-اجتماعی - همان محجور اقتصادی، اقرارش در امور غیر مالی (مثل نسب و جنایت) صحیح و قبول است! - تصرفات غیر مالی اش (مثل طلاق و...) هم نافذ است. - وکالت و... او صحیح است - حق عفو در قصاص دارد(بخلاف دیه) - قسم خوردن او منعقد است. ✔️ دسته سوم: در حوزه عبادی: - عبادت بچه ممیز، صحیح است. - بچه را باید از ۶سالگی تمرین به عبادت داد. - صرف رسیدن به بلوغ سنی موجب وجوب تکالیف عبادی بر اوست. - همان محجور اقتصادی، از حج واجب منع نمی شود! کفاراتش هم به روزه و... درست است ⬅️ مقایسه این سه به روشنی می گوید انسان اسلام، اول عهد با خدایش درست می شود بعد زندگی عقلایی و اجتماعی اش (عهد و پیمان و اقرار و شهادت و...) بعد برای زندگی اقتصادی، اعتبار می گیرد. 2⃣ مبیعات (کالا و خدمات) برای تحقق بیع سمح و روان، کالا و خدمات هم شرایطی دارند: - اولا: فراوانی کالا و خدمات در فراز مربوط به اهل خراج توضیح یافت که: باید نظرت به عمارت زمین بیشتر از جلب خراج باشد! - ثانیاً هر چیزی اجازه کالا و خدمت شدن و ورود به بازار را ندارد. یک نگاه ساده به فهرست مکاسب محرمه یا حدیث معروف تحف العقول می نمایاند که دسته هایی از کالا یا خدمات، ممنوع اند و نباید وارد بازار گردند! این طیف گسترده هم "نجس"، هم "مقدس"، هم "خدمت واجب" و هم "خدمت حرام" و... را شامل است. ❓می پرسید این منع چه اثری بر تحقق بیع سمح دارد؟! ❗️ بالعکس این تنوع کالا و خدمت، موجب بازار بزرگ و حتی کاهش نرخ برخی اقلام می شود! توضیح اینکه در نظریه بازار، "قیمت گذاری آزاد" فقط قیمت را معلوم نمی کند بلکه به آزادی بازار می انجامد!: - قیمت را در این نظریه، صرفا "عرضه و تقاضا" معلوم می کند! - عرضه و تقاضا ملازم با عرضه "متنوع یک کالا" است تا با رقابت موجب بهینگی تولید و کاهش هزینه های آن و سود بیشتر شود. - تنوع کالا، به "کالاهای بدیل" می انجامد. مثلا قیمت گوشت گوسفند با عرضه گوشت شتر مرغ یا خوک، تنظیم می شود چون مقداری از تقاضاها را جواب می دهد. ⬅️ از همین جا کالا و خدماتی که در هنجارهای جامعه ضد ارزش یا در شریعت حرام است هم وارد بازار میشود. حضرت امیر(ع) قید موازین عدل را به همین خاطر افزودند. بیع سمح حتی اگر با تنوع کالا(حرام و حلال) تامین شود، بیع سمح مطلوب نیست؛ بگذریم که اغلب موجب بیع سمح هم نمی شود. ادامه در بخش دوم 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
📖 جلسه بیست و نهم شرح نامه ۵۳ 💢۱۴۰۲/۰۸/۲۶ 💐 ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها) 💥هیات راه فاطمه(س) قم 3⃣ معاملات عامل سوم، خود معاملات است که باید برای بیع سمح تنظیم شود. - یک دسته معاملات بخاطر غیر عقلایی بودن، ضرری بودن، غرری بودن ممنوع میشود. - تعداد معاملات خط خورده از بازار آزاد حجاز قبل از بعثت نسبت به امضاء شده ها، بیشتر است! به این نکته مهم تاریخی کمتر توجه می شود. ✔️ در "قیمت گذاری" نیز اسلام، "مکانیزم" دیگری دارد! توضیح اینکه سه طریق برای قیمت گذاری قابل رصد تاریخی است: - اول: قیمت گذاری دستوری حاکمان! از حمورابی، کتیبه قیمت گذاری نقل شده تا برخی حاکمان گذشته و نظام های کنترل مرکزی! در احادیث باب الاسعار دیدیم، پیامبر(ص) بعنوان حاکم از تعیین قیمت خوداری کرد. - دوم: تعیین قیمت با شان اجتماعی! در جوامع فئودالیته اروپای قرون وسطا با اخلاق پدر سالار مسیحی، پایگاه اجتماعی، تعیین کننده قیمت بود. طبقه اجتماعی بالاتر اگر نعل اسب می آورد قیمت بیشتری می گرفت تا ابریشمی که طبقه سفلی بیاورد! از این حیث "تجارة عن تراض" یک شعار انقلابی و ضد طبقه هم هست... - سوم قیمت گذاری آزاد با صرف عرضه و تقاضا. این راه حل اقتصاد بازار است. این راه حل هم موجب بیع سمح نشده است. نسبت دادن چنین راه حلی به اسلام و پیامبر(ص) بی دقتی است. چون در همان روایات باب الاسعار دیدیم که فقط نفرمود: "قیمت دست خداست!" یا فرشته ای مامور دارد؛ بلکه در ذیلش فرمود: "فلن یغلو من قله و لایرخص من کثره: نه با کمی، قیمت بالا برود و نه با زیادی، قیمت پایین بیاید"! این برخلاف قاعده عرضه و تقاضا (مکانیزم قیمت گذاری اقتصاد آزاد) است. با عرضه کم، حتما قیمت بالا می رود و با زیادی عرضه کالا، حتما قیمت پایین می آید! در حکمت یاد گرفته ایم رابطه طولی بین عوامل غیبی با عواملی ملکی برقرار است. پس فرشته موکل بازار که اجازه نمی دهد با زیادی، قیمت کاهش و با کمی، قیمت افزایش یابد؛ در ساختار اقتصادی خودش را با مکانیزمی غیر از قیمت گذاری آزاد نشان می دهد!(دقت کنید) - کشف این مکانیزم که چیزی غیر از سه مکانیزم شمرده شده است یکی از عناصر مهم مکتب اقتصادی اسلام است دو متفکری که بدان توجه داشته اند یکی شهید محمد باقر صدر و یکی شهید بهشتی بوده است که تفصیل بیان ایندو مجال واسع تری می خواهد. 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ زینبیات و زن غزه ✳️ ✅ جنگ روایت رو کردیم یک جنگ تماشا گری ◀️ ترحم انقلاب نمیسازد! ◀️ ترحم خیریه میسازد! 🔰 اگر بعد از عاشورا انقلابی می شود، علتش فقط برانگیختگی ترحم ها نیست ... ⭕️ حجت‌الاسلام والمسلمین 🔶 ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها) 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fateme
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
✅🔴✅ مؤسسه علمی-فرهنگی «مدرسه انقلاب اسلامی» در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ثبت نام می‌کند. 🔻 سرفصل‌ها، اساتید و توضیحات در پوستر👆 ⁉️ نکات مهم ⁉️ ۱. جلسات دو هفته یکبار و در ۴ جمعه (صبح تا ظهر) برگزار می‌شود. ۲. دوره به صورت حضوری است. ۳. هزینه دوره ۱۰۰ هزار تومان است. ۴. اردوی تفریحی یک روزه در ضمن دوره برگزار خواهد شد. ✅ ثبت نام دوره از تاریخ ۸ لغایت ۱۴ آذر ماه است. 👈علاقه‌مندان جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی، مقطع و مرکز تحصیلی خود را به شماره 09198516656 ارسال نمایند. 💥 جهت اطلاعات بیشتر به کانال مدرسه انقلاب اسلامی بپیوندید: Eitaa.com/madresah57ac T.me/madreseh57ac Instagram.com/57ac_ir
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ  🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) 🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه 🎙 باسـخـنـرانـی 💠 حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🎤 بـانوای 💠 حاج مهدی تدینی 📅 جمعه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲، سـاعـت ۱۹:۳۰ 🕌 قم، میدان روح الله، نبش کوچه ۱۲ معلم، حسینیه هنر ✅ برادران - خواهران به کانال (سلام‌ الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 🛑 عهدنامه مالک‌اشتر(شرح نامه ۵۳) جلسه سیم ۱۴۰۲/۰۹/۱۷ 💥 هیئت راه فاطمه(س) قم 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
📖 جلسه سیم شرح نامه ۵۳ 💢۱۴۰۲/۰۹/۱۷ 🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه 💥هیات راه فاطمه(س) قم ▫️ فراز مربوط به طبقه سفلی • اول بحث طبقات ۷گانه گذشت که معنای طبقه در این نامه چیست؟ چه نسبتی با طبقات اجتماعی و نظام طبقاتی دارد؟ آیا وقتی از طبقه سفلی می گوید، یعنی بودن این طبقه در جامعه لابد منه است؟ پس سیاست های ریشه کنی فقر و عدالت گستری چگونه عمل کرده که باز طبقه سفلی هست؟! اجمالا قبلا گذشت که طبقه اجتماعی مدرن، "جایگاه تثبیت شده براساس عوامل اقتصادی و سیاسی" است. معمولا هم به طبقه برخوردار و طبقه نابرخوردار تقسیم میشود. در نامه۵۳ ، طبقه بدین معنا نیست و به معنای صنف و قشر است. ساختارهای اقتصادی و سیاسی در نظام علوی ، فقر ساز و طبقه سفلی ساز نیست؛ اما تفاوت های طبیعی ناچارا کسانی را از بازار و درآمد داشتن می راند. برخی از کار افتاده یا سالخورده می شوند، برخی نیروی کار و سرپرست از دست می دهند و... حضرت این فراز را برای این قشر می گوید. • تعریف طبقه سفلی: "لا حیلة لهم" است، حیله یعنی حائل، یعنی کسانی که چاره ای ندارند. و چند قسم اند: مساکین، محتاجین، اهل سختی و بینوا، زمین گیران. برخی زبان درخواست دارند(قانع) و برخی ندارند و زبان حالشان گویاست(معتر) درباره این طایفه می فرماید باید سهنی از بیت المال و سهمی از غلات اراضی خالصه را اختصاص دهی. دور و نزدیکشان هم فرقی نکند. • اصلی مهم برای حاکمان در اینباره: امور اینها معمولا خرد است، ای بسا ماهم وقت به رخ کشیدن امور اینها بگوییم: مسائل کلان و راهبردی مهمترند! بطور کلی چشم ماهواره ای و میکروسکوپی باید منتظم شود نه امور کلان دیده نشود و نه امور کوچک اینان فراموش شود. اصل: "وَلاَ يَشْغَلَنَّکَ عَنْهُمْ بَطَرٌ، فَإِنَّکَ لاَ تُعْذَرُ بِتَضْيِيعِکَ التَّافِهَ لاِِحْکَامِکَ الْکَثِيرَ الْمُهِمَّ: نشاط و سرخوشی تو را از توجه به آنان باز ندارد زیرا پرداختن به کارهای مهم و بزرگ تو را از ضایع کردن امور کوچک آنان معذور نمی سازد" این اصل بعضا از سوی حاکمان نقض می شود و توجه به مسائل مهم و بزرگ، غفلت از امور کوچک اینان را موجب می شود؛ چنانچه در روایت یاسر خادم از امام رضا(ع) پیداست که امام، مامون را از سرخوشیِ فتح کابل و... در قبال غفلت از فقر و تنگدستی مردم مدینه مذمت می کند! • مواجهه با اینان را تاکید دارد که با "اهتمام" ، "رو بر نگرداندن"، "تفقد غیر حاضرین" و... باشد. مامور رسیدگی را می فرماید اهل خشیت(نسبت به خدا) و اهل تواضع(نسبت به اینان) باشد. اینان محتاج ترین به انصاف اند. یتیمان و سالخوردگان از این قشر را ویژه مورد خطاب قرار می دهد که امور آنان را بر عهده بگیر. • بخشی از اینان "ذو الحاجات" است درباره اینان غیر از رسیدگی خود، دستور مجلس عمومی و بار عام دارد؛ مجلسی خالی از محافظان که اینان راحت بتوانند حرفشان را بزنند. پیشاپیش می فرماید سخن گفتن اینان ممکن است با "خُرق" (درشت گویی ،مقابل رفق و مدارا) و "عی" (ناتوان در رساندن منظور) باشد. می گوید باید بخاطر خدایت تواضع کنی و تحمل نمایی. شهید بهشتی از مثل این فراز و و خطبه۶۲ استفاده کرده که: حجاب حاکمان حرام مطلق است. یعنی از واجباتی است که حکم ثانوی نمی پذیرد و در هیچ شرایطی نباید از مردم دور شوند. بعد قاعده طلایی را از زبان پیامبر(ص) نقل می کند که:" لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِع: یک امت (جامعه) مقدس نمی شود تا وقتی که ضعیف نتواند حقش را بدون لکنت از ضعیف بگیرد." تقدس جامعه به این است. جامعه ای که مقدساتی مثل حرم و اربعین و... دارد الزاما جامعه مقدس نیست؛ آن تقدسِ مقدسات است؛ خود جامعه با حرم طلا مقدس نمی شود با انجام این قاعده مقدس می شود. *تفصیل را در فایل صوتی بشنوید 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ  🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) 🎙 باسـخـنـرانـی 💠 حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🎤 بـانوای 💠 حاج مهدی تدینی 📅 جمعه ۸ دی ماه ۱۴۰۲، سـاعـت ۱۹:۳۰ 🕌 قم، میدان روح الله، نبش کوچه ۱۲ معلم، حسینیه هنر ✅ برادران - خواهران به کانال (سلام‌ الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh