eitaa logo
مدافعین حریم ولایت
125 دنبال‌کننده
273 عکس
314 ویدیو
106 فایل
💥بیش از 90 درصد مطالب این کانال،تولیدی و نو است... 👈ارتباط با خادم کانال؛ https://eitaa.com/Harimevelayaat 👈در ایتا @rahbarjame 👈در سروش @rahbarjame 👈در بله @rahbarjame 👈در تلگرام @rahbarjamee
مشاهده در ایتا
دانلود
(ع)👇👇👇 ◀️در محضر علامه مصباح یزدی؛ 💥توجه به مسأله و خلافت امیرالمؤمنین(علیه السلام) براى این است که هشیار شویم و ببینیم گذشتگان چرا و چگونه فریب خوردند، تا از آن پند بگیریم و سعى کنیم ما دیگر آن فریب را نخوریم. در ماجراى سقیفه، چند نفر که به خیال خود خیلى زرنگ، فرصت طلب و موقع شناس بودند و راه فریب دادن مردم و تبلیغات را خوب مى‌دانستند، جلو افتادند و برخى از مردم از روى سادگى و کم تجربگى و ضعف شناخت،و عده‌اى نیز براى هوا و هوس، به دنبال آنها به راه افتادند و با این کار آنها مسیر اسلام عوض شد. 1️⃣ (ع)؛ آن روز کسانى گفتند على(علیه السلام) هنوز است، فعلا پیرمردها هستند، بعداً نوبت على(علیه السلام) هم مى‌رسد. در آن زمان این منطق عده‌اى بود؛ امروز هم ممکن است کسانى چنین منطقى داشته باشند. مراقب باشیم و از تاریخ پند بگیریم. این وقایع براى ما آموزنده است. فکر نکنیم هر کسى بود یا در اسلام سابقه بیشترى داشت حتماً بهتر از دیگران مى‌فهمد. 2️⃣ ؛ آن روز کسانى بودند که با امیرالمؤمنین(علیه السلام) مسأله و کینه شخصى داشتند، یا نسبت به آن حضرت حسادت مى‌ورزیدند. 3️⃣ ؛ کسانی هم مى‌گفتند، چگونه مى‌شود ما تابع او باشیم؟ مى‌گفتند اگر او قریشى است ما هم قریشى هستیم، اگر به قریشى بودن است، نسبت ما به هاشم نزدیک تر از او است، پس چرا تابع او شویم؟! 4️⃣ ؛ کسانى نیز علت مخالفتشان این بود که مى‌دانستند اگر حضرت على(علیه السلام) در رأس حکومت قرار بگیرد، آنها تأمین نمى‌شود؛ از این رو گفتند، خوب است با کسى بیعت کنیم که مطمئن باشیم با وجود او ما بهتر تأمین مى‌شود و سهم بیشترى از بیت المال مسلمین به ما اختصاص داده خواهد شد و پول و بیشترى به ما خواهد رسید! 🌟نفی شعار«یا همه یا هیچ»...! رعایت مصالح اسلام و جامعه اسلامى، تنها عامل در موضع گیرى‌هاى على(علیه السلام) بود؛او نفرمود، حال که خلافت مرا نپذیرفتید من هم با شما کارى ندارم!نه آن که قهر کند و بگوید حال که خلافت من نشد پس هیچ! شعار «یا همه یا هیچ»، در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در چنین مواردى پذیرفتنى نیست. اگر زمانى ممکن نشد تمام احکام اسلام اجرا شود، آیا باید قهر کنیم و برویم در خانه بنشینیم، یا باید سعى کنیم به همان اندازه که امکان دارد احکام اسلام را اجرا کنیم؟ رویّه درست این است که اگر نود درصد ممکن است احکام اسلام پیاده شود، به اندازه همان نود درصد، اگر نشد، هشتاد درصد، و خلاصه هر مقدار که ممکن است، باید همان را عمل کنیم، نه آن که کناره بگیریم و هیچ اهتمامى به اجراى احکام اسلام نداشته باشیم. 📚کتاب"در پروتو ولایت"؛ص231 تا 237 http://mesbahyazdi.ir/node/1767 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
؛👇👇👇 ◀️در محضر مقام معظم رهبری ♦️علماي دین بایستی نوشته هاي مربوط به معارف اسلامی را چه به صورت کتاب و جزوه و چه به صورت مجلّه و مطبوعاتِ گوناگون فراهم کنند تا هنرمندان از روي آنها - مثلًا - فیلم درست کنند. ♦️طلبه اي که در حوزه درس میخواند، باید در جهتِ برآوردن یکی از حاجات و رفع یکی از نیازها حرکت کند. ♦️حوزه علمیّه باید مثل یک کارخانه تأمین کننده نیازهاي جامعه، مرتّب کار کند. 📚بیانات در آغاز درس خارج فقه؛1374/6/14 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅معنای در کلام رهبری(1398/4/5)👆👆👆 🌟ابداع و به کارگیری روشهای ابتکاری و مؤثر و نو 🌟برطرف کردن عیوب گذشته 💙 ؛ 1️⃣ ؛ ما باید به مخاطب خود(مذهبی ها)اطمینان بدهیم که تبلیغِ تحول خواهی،تبلیغ نفی اصول و سنتهای درست نیست و اتفاقاً اتکا به سنتهای درست،باید فرهنگ مردم باشد. 2️⃣ یکی از ریشه های نفی تحول خواهی است. 3️⃣ ،یکی از ریشه های نفی تحول خواهی است. 4️⃣ و بهره نبردن از تفکر و ظرفیت جوان،دشمن تحول خواهی است. ما باید به جوانان خودمان مسئولیت بدهیم و در کارها از آنها مشورت هم بگیریم. 5️⃣ یکی از موانع بزرگ تحول خواهی است. برخی غرب گزینی را نفی می کنند و به اقتضائات زمان توجه ندارند. آیت الله جوادی آملی در رابطۀ با ارتباط مبان علم و دین می فرماید ما علم غیر دینی نداریم،طلاب و دانشجویان علوم دینی مشهور،متکفل بررسی اقوال الهی اند و دانشمندان و عالمان علوم تجربی مانند فیزیک،شیمی،پزشکی و... متکفل بررسی افعال الهی اند. منبر ها و کتابها و مقالاتی و فیلم هایی در مورد ارزش استفاده کردن از دیگران،می تواند راه گشا باشد. 6️⃣ مانع تحول خواهی است؛ امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند:«النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا»(حکمت 172) مردم دشمن چیزهایی هستند که نمی دانند. ما اگر می خواهیم تحول خواهی در جامعه رخ بدهد،بایستی سطح سواد و مطالعه و افزایش علم و آگاهی مردم را بالا ببریم. منبرها و کتابها و برنامه هایی با موضوع ارزش علم،می تواند راه گشا باشد. 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
👇👇👇 ◀️در محضر مقام معظم رهبری؛ «ما در علوم پایه باید سرمایه‌گذاری مستمر بکنیم و حرکتمان حرکت پیش‌دستانه باشد؛ یعنی سعی کنیم به استقبال عالم برویم. حقایق بسیاری در عالم وجود دارد که ، کما ‌اینکه صد سال پیش خیلی از حقایقی که امروز شده، نشده بود؛ در طبیعت وجود داشت امّا نشده بود. این جور نیست که فرض کنید که نیروی الکتریسیته تازه به وجود آمده [باشد]؛ از اوّلی که دنیا به وجود آمد، این بود، [لکن] کسانی همّت کردند، هوشمندی به خرج دادند و این را کردند. ما دنبال عالم وجود باشیم؛ یکی از کارهای اساسی ما این است. پرداختن به علوم پایه و علوم بنیادی این خصوصیّت را دارد که جامعه‌ی علمی را می کشاند به سمت ؛ نه اینکه ما هم فقط صرفاً حول ‌و ‌حوش حقایقی که کشف شده است و حرکتهایی که دیگران انجام داده‌اند، حرکت بکنیم.» 📚بیانات در دیدار جمعی از نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها؛(1398/3/8) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42700 یکی از موانع بزرگ تحول خواهی است. 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
شادی دین؛موسیقی درون.mp3
1.4M
👆👆👆 💙جواب بسیار زیبای استاد پناهیان به رانندۀ تاکسی 👌محرم نزدیک است... 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
علم خدا به سعادت یا شقاوت ما.mp3
1.9M
👆👆👆 ◀️پاسخ زیبای استاد رفیعی به شبهۀ اجباری که از روایت زیر برداشت می شود؛ َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):«الشَّقِيُّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ السَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّه‏»(توحید صدوق/ص356) ؟ 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
✅ضرورت رواج در کشور؛👇👇👇 ✍️یکی از مشکلات جامعۀ امروز،جدایی و شکاف بین مردم با علماء است؛گویا برخی از مردم با علماء هم دل و هم زبان نیستند. با توجه به رشد علم و ،باید فرهنگ جامعه به سمت این برود که برای همه باشد نه فقط برای یک افراد خاص؛یعنی مردم هم به ندای "أطلبوا العلم"،لبیک بگویند؛زیرا اگر یک گروه خاص عالِم باشند،دشمنی بین آنها زیاد می شود؛چون جاهلان دشمن چیزهایی هستند که نمی دانند و در نتیجه دشمن عالِمان نیز می شوند. امیرالمؤمنین(ع):« النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا»(حکمت/172)مردم دشمن چیزهایی هستند که نمی دانند. از روایت فوق برداشت می شود،که در جامعه موجب می شود که ارتباط میان مردم با علماء و همدلی و همزبانی و رفاقت آنها با یکدیگر افزایش یافته،به طوری که حرف یکدیگر را بهتر می فهمند. مؤید دیگر این مطلب،روایت دیگر امیرالمؤمنین(ع) است که می فرماید:«الْعُلَمَاءُ غُرَبَاءُ لِكَثْرَةِ الْجُهَّالِ.»(عيون الحكم و المواعظ /ص52) 💥در محضر مقام معظم رهبری؛ ♦️«کتابخوانی باید در زندگی مردم وارد شود»(۱۳۶۹/۰۲/۱۹) ♦️«کتابخوانی برای یک ملت واجب و لازم است»(۱۳۷۱/۰۲/۱۷) ♦️«کتابخوانى باید یک سیره و سنّت رایج بین مردم ما بشود»(۱۳۷۲/۱۰/۰۴) ♦️«خرید کتاب یکی از مخارج اصلی خانواده‌ها محسوب شود»(۱۳۷۴/۰۲/۲۶) 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
👇👇👇 ✍️به راستی آیا امر خداوند برای ذبح اسماعیل(ع)،فقط امتحان شخصی بود و فایده و دیگر نداشت؟ برخی فکر می کنند که باید ظاهری و فوری باشد اما همۀ علماء مصالح باطنی و طولانی مدت را نیز می دانند. مثلاً اگر بخواهیم قیام امام حسین(ع) را بررسی کنیم و را فقط به معنای اول بدانیم،باید بگوییم که در قیام حضرت هیچ وجود نداشته است؛زیرا او را به شهادت رساندند و زن و بچۀ او را به اسارت بردند و خلاصه در ظاهر شکسست خوردند. اما همه میدانیم که قیام امام حسین(ع) دارای مهم و درست بود ولی نه به معنای اول بلکه به معنای دوم که شامل باطنی و طولانی مدت نیز می شود؛قیام امام حسین(ع) موجب زنده شدن دین اسلام در تاریخ بوده است و بسیاری از انقلابها و قیام ها مانند قیام مختار و انقلاب اسلامی،ریشه در قیام امام حسین(ع) داشته است. دقیقاً همین بحث در ذبح اسماعیل(ع) وجود دارد؛یعنی ما نباید را به معنای اول بدانیم. 💥برخی از این امر به حضرت ابراهیم(ع) که فایدۀ اجتماعی نیز دارد: 1- می توان روز عید قربان را روز دانست؛چرا که این امر فقط از طرف خداوند بود و هیچ کسی حضرت ابراهیم(ع) را مجبور به ذبح اسماعیل(ع) نکرده بود و اساساً هیچ کس از این قضیه با خبر نبود(حتی مادر حضرت اسماعیل) حضرت ابراهیم(ع) با این کارش و کار برای خدا را به همۀ مردم تاریخ آموخت. 2- می توان روز عید قربان را روز ها نیز دانست؛زیرا اسماعیل(ع)؛ أولاً) اسماعیل(ع) فرزندی بود که خداوند آن را در سنسن بالا به حضرت ابراهیم(ع) عطا کرد. ثانیاً) اسماعیل(ع) فرزند صالح و درستکار بود؛به طوری که او نیز در این امتحان درخشید و حتی برای انجام آن امر الهی،به پدرش کمک کرد. 👈معمولاً انسان نمی تواند از چنین فرزندی دل بِکند... 🙏پروردگارا! ما را در اخلاص و مبارزه با دلبستگی هایمان،کمک کن... 🌟پس ذبح حضرت اسماعیل(ع) نیز مانند همۀ اوامر الهی،دارای مصلحتی مهم بود. 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
هدایت شده از بدون تعارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این آغاز راه است ... 🔺بدون تعارف با رئیس قوه قضائیه در لواسانات @bedonetaaroff
✅طبیعت و روح و بخشی از مهم‌ترین هدفهای حج👇👇👇 ◀️در محضر مقام معظم رهبری؛ ♦️حج،معنویت بدون انزوا و گوشه‌نشینی و خلوت‌گزینی است. ♦️حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبران است. ♦️تدبّر و اندیشیدن در پدیده‌ی حج، حج‌گزار را به این باور قطعی میرساند که بسیاری از آرمانها و آرزوهای دین برای بشریّت، بدون و و مجموعه‌ی دین‌داران، به بار نمی‌نشیند، و با پیدایش این ، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمّی بر سر این راه پدید نمی‌آورد. 📚پیام به مناسبت فرارسیدن ایام حج؛۱۳۹۹/۰۵/۰۷ https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=46127 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
رابطۀ ولایت با نرمی دل.mp3
1.19M
👆👆👆 ◀️خاطرۀ استاد پناهیان از مسیحیان روسیه 🌺دهۀ ولایت مبارک باد🌺 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
،یعنی چی؟👆👆👆 ✍️«حق الرجال على النساء أفضل من حق النساء على الرجال‏»(تفسیر قمی/ج1 ص74) ◀️پاسخ از استاد پناهیان «در روابط زن و مرد کی بیشتر محلّ امتحان آن دیگری است؟... ...محلّ امتحان مرد جامعه است بیشتر. درگیر با هزار تا مسئله و امتحان توی جامعه‌اش هست. یک درصدی از امتحاناتش هم نسبت به همسرش هست. به آقایان توصیه‌های لازم می‌شود. شما حقّت به گردن خانمت بالاست. مردها محلّ امتحان بانوان‌شان هستند در حالی که برعکس نیست. اینقدر زن‌ها محلّ امتحان مردها نیستند. لذا می‌فرماید: «جهادُ المرأةِ حُسنُ التّبَعُّل»؛ «حُسنُ التّبَعُّل» یعنی خوب شوهرداری کردن. خوب شوهرداری کردن یک معنایش این است که بدخُلقی‌های این را تحمّل کن. بیخود حرف زدنش هم تحمّل کن. ...صریحاً پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید حقّ مرد بر گردن زن بیشتر از حقّ زن به گردن مرد است. این معنایش چیست؟ یعنی زن قدرتش بالاست برای تأثیرگذاری بر مرد. قدرت زن در تنظیم روابط همسری بالاتر از مرد است، مسئولیت‌اش هم بیشتر است. زن هم خدا این توان را بهش داده بوده که این مسئولیت را بهش داده. از توان خودش استفاده کند، نه از زبان خودش. از زبان آن تند و تیز طبیعی‌ای که باید کنترل‌اش بکند. قدرت زن در تنظیم روابط همسری بالاتر از مرد است!» 📚 تعیین کننده ترین عامل در مقدرات بشر؛جلسۀ 9 http://panahian.ir/post/4858#gsc.tab=0 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
! ✍️شاید مهم ترین دلیل رونق نگرفتن کار جمعی،ضعف ما در انتخاب افراد و عدم تربیت اهل ثبات است. ♦️عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ٍ الثَّانِي‏ (ع) قَالَ: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا ذِكْرَنَا قُلْتُ مَا إِحْيَاءُ ذِكْرِكُمْ قَالَ التَّلَاقِي وَ التَّذَاكُرُ عِنْدَ أَهْلِ الثَّبَاتِ.(وسائل الشیعه/ج12 ص21) 💙امام جواد(ع) می فرمایند:«خدا رحمت کند بنده ای را که یاد و نام ما را احیاء کند. گفتم:یاد و نام شما چگونه احیاء می شود؟ حضرت فرمودند:«دیدار و گفتگو با 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
فاجعه‌تر از کودکان کار!.mp3
1.63M
✅ پاسخ استاد به برنامۀ !👆👆👆 ◀️! 💥امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «مَن لم یُجهِدْ نَفسَهُ فی صِغَرِهِ لَم یَنبُلْ فی کِبَرِهِ»(غررالحکم؛ص606)؛ کسی که جهاد نکند مبارزه نکند با تنبلی‌ها در وقتی که سن‌اش کم است، این نمی‌تواند مبارزه با تنبلی‌ها بکند وقتی بزرگ‌تر شد. 📚تنها مسیر؛جلسه 6 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
👇👇👇 ◀️در محضر استاد رفیعی؛ 1️⃣تفاوت در ؛ 🌟مؤمنان الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُون(مؤمنون/2)آنها كه در نمازشان خشوع دارند. 🔥منافقین إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى(نساء/142)هنگامى كه به نماز برمى‏خيزند، با كسالت برمى‏خيزند 2️⃣ ؛مؤمنین قلبهایشان با هم اند بخلاف منافقین 🌟مؤمنین أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُم(آل عمران/103) ميان دلهاى شما، الفت ايجاد كرد. 🔥منافقین تَحْسَبُهُمْ جَميعاً و قُلُوبُهُمْ شَتَّى(حشر/14)آنها را متّحد مى‏پندارى، در حالى كه دلهايشان پراكنده است. ♦️پیامبر(ص):«ِخِيَارُكُم‏ يَأْلِفُونَ وَ يُؤْلَفُون‏»(بحار/ج71ص396) برترین شما آنهايى هستند كه همدم مى‏شوند و همدم مى‏پذيرند. 3️⃣ ؟ 🌟مؤمنین يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر(آل عمران/114) 🔥منافقین يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوف(توبه/67) 4️⃣ ؛ 🌟مؤمن يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّه(توبه/99)؛آنچه را که انفاق مى‏كنند، مايه نزدیکی به خدا می دانند. 🔥منافق يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَما(توبه/98)؛چیزی را که انفاق مى‏كنند غرامت و تاوان مى‏شمارند. 5️⃣ ؟ 🌟مؤمنین يُسارِعُونَ فِي الْخَيْرات(آل عمران/114)سرعت به کار خیر دارند. 🔥منافق يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان(انبیاء/90)سرعت به کار بد دارند. 💙💙💙 🤔ویژگیهای دیگر منافقین؛ 1️⃣حرام خوری؛ «أَكْلِهِمُ السُّحْت»(مائده/62) 2️⃣بدخواهی برای مؤمن؛ «يَتَرَبَّصُ بِكُم»(توبه/98) 3️⃣فریبکاری؛ «يخَُدِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا»(بقره/9) 4️⃣بیمار دلی؛ «فىِ قُلُوبِهِم مَّرَض»(بقره/10) 5️⃣ادعای اصلاح گری؛ «قَالُواْ إِنَّمَا نحَْنُ مُصْلِحُون»(بقره/11) 6️⃣توهین و تمسخر؛ «قَالُواْ أَ نُؤْمِنُ كَمَا ءَامَنَ السُّفَهَاء»(بقره/12) «إِنَّمَا نحَْنُ مُسْتهَْزِءُون»(بقره/14) 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
✅عکس العمل رهبری هنگامی که از او تعریف می کنند👇👇👇 «مقام معظم رهبری در سفر به قم، در یکی از مجالسي که حضار به ایشان اظهار علاقه بسيار می‌کردند و اشک شوق می‌ریختند، بعد از آغاز سخن با نام خدا، فرمودند: "خدا را شکر می‌کنم که به من فهمانده است که این دوستی مردم با من به‌ خاطر خودم نیست." در این کلام خوب دقت کنید. ایشان نفرمودند که الحمد لله می‌دانم این اظهار عواطف به‌ خاطر خداست، بلکه فرمودند خدا را شکر می‌کنم که به من فهمانده است که محبت مردم به من به ‌خاطر علاقه‌ای است که به دین خدا دارند.» 📚کتاب"جرعه‌ای از دريای راز" اثر علامه مصباح یزدی؛ص53 http://mesbahyazdi.ir/node/6591 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
✅توصیه های 20 گانۀ امیرالمؤمنین(ع) برای عید غدیر؛ «خدا خیرتان دهد، بعد از این اجتماعتان به خانه‌هایتان برگردید و 1. برای اهل و عیال خود دست و دل بازی کنید و به برادران و دوستانتان کنید. 2. در مقابل این نعماتی که به شما داده خدا را کنید. 3. دور هم شوید تا خدا کارهایتان را ردیف کند. 4. و به یکدیگر نیکی کنید تا خداوند دل‌هایتان را به‌هم دهد. 5. نعمت‌های الهی را به هم دهید، خدا ثواب هر عمل در این روز را چندین برابر عمل در اعیاد دیگر قرار داده. 6. نیکی در این روز را زیاد می‌کند و را می‌افزاید. 7. به همدیگر در این روز، رحمت و رأفت خداوند را جلب می‌کند. 8. تا جایی که در توان دارید از آنچه خدا که به شما داده به برادران و خانواده‌تان رسیدگی و کنید. 9. در میان یکدیگر باشید. 10. در دیدار یکدیگر، کنید. 11. به کسی که به خیر شما دارد، افزون بر آن بدهید. 12. به همچون خود و هرقدرکه از دستتان برمی‌آید و برایتان امکان دارد، بخورانید. 13. یک درهم در این روز، پاداش 100هزار درهم در روزهای دیگر و حتّی‌ بیشتر دارد. 14. اگر کسی از آغاز دنیا تا پایانش، روزها را و شب‌هایش را احیا بگیرد، به پای ثواب روزۀ این روز- اگر خالصانه باشد- نمی‌رسد. 15. هرکس که در این روز پیش از درخواست برادرش به بشتابد و از سر رغبت به او نیکی کند، پاداش کسی را دارد که این روز را روزه و شبش را احیا گرفته است. 16. هر کس مؤمنی را افطار دهد انگار به و صدیق و شهید افطار داده. 17. و هرکس برای برادرانش (برای حل مشکل آنها واسطه شود) و به آنها کمک نماید، من از سوی خدا ضامنم که اگر زنده بماند، بدهی‌اش را بپردازد و اگر قبضِ روحش کند، خداوند، خود قرض او را به عهده بگیرد. 18. چون همدیگر را دیدید، بدهید و کنید و نعمت امروز را به هم بگویید. 19. این سخنان را حاضران به غایبان و شاهدان به آیندگان ، 20. توانگر به دیدن فقیر برود و نیرومند به دیدن ناتوان برود؛ رسول خدا(ص) این‌چنین به من امر فرمود.» 📚منبع؛مصباح المتهجد، ج2، 757-758 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
✅آیا غدیر روز تعیین ولایتِ معنوی و تکوینی امیرالمؤمنین(ع) است؟ ◀️پاسخ از استاد (کارشناس برنامۀ سمت خدا)👇👇👇 [طرح مسئله]«یک آخوند شیعه است دو سال پیش در روزنامه نوشت که این حرف‌ها چیست که شما می‌زنید، مسئله‌ی غدیر که مسئله‌ی حکومت و زمامت بعد از پیغمبر نیست، شأن علی اصلاً این نیست که بیاید در مسائل دنی سطح پایین دنیا وارد شود.پیغمبر در روز غدیر ولایت معنوی و تکوینی علی را بیان کرد. یعنی علی (علیه السّلام) «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى»[زاد المعاد – مفتاح الجنان، ص ۴۲۳٫] اراده کند عسل شیرین می‌شود، اراده نکند شیرین نمی‌شود. دارو درمان‌گر می‌شود، اراده نکند نمی‌شود. [پاسخ] یکی نیست بگوید این ولایت غصب‌پذیر نیست، هم نیست، این را خدا می‌دهد یعنی به واسطه‌ی نزدیک‌ شدن خود به خدا امیر المؤمنین قرب به خدا دارد، کسی که قرب به خدا پیدا کند این مقامات می‌آید، پیغمبر نصب نمی‌کند. مثل این می‌ماند که پیغمبر بگوید من الآن به سنگ می‌گویم سنگ باش. خاصیّت آن را می‌تواند افاضه کند ولی وجود آن را خدا کرده است. این یک مسئله‌ی وجودی است، اوّلاً قابل نصب کردن و غصب نیست. ثانیاً حکومت مسلمان‌ها یک امر دنیِ ضایعِ کثیفِ شأن علی نیست. این کار کثیف را زمان پیغمبر چه کسی انجام می‌داد؟ ۱۳۹۴/۰۷/۲۴ ♦️امام خمینی(ره): «حضرت امير مسئله غدير را ايجاد كرده است. آن وجود شريف كه منبع همه جهات بوده است، موجب اين شده است كه غدير پيش بيايد. غدير براى ايشان ارزش ندارد؛ آن كه ارزش دارد خود حضرت است كه دنبال آن ارزش، غدير آمده است.» (صحيفه امام/ ج‏20 ص: 112) 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
✅غدیر در کلام آیت الله جوادی آملی👇👇👇 امام هادی (ع) فرمود: «خَيْرٌ مِنَ الْخَيْرِ فَاعِلُهُ، وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمِيلِ قَائِلُهُ، وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُه»؛[نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص142] [یعنی]عادل بالاتر از عدالت است،چرا؟ چون عدالت, وصف اوست, كار اوست, اثر اوست...فرمود بالاتر از علم, عالِم است؛ زيرا اين علم, وصف اوست متّكي به گوهر ذات اوست. حالا برسيم به مقام , بالاتر است يا ؟ , نبوّت بالاتر است يا پيغمبر؟ پيغمبر, چون اين نبوّت, وصف اوست, سِمت اوست, كمال اوست, جلسه درس اخلاق (1395/06/25) ♦️امام خمینی(ره): «حضرت امير مسئله غدير را ايجاد كرده است. آن وجود شريف كه منبع همه جهات بوده است، موجب اين شده است كه غدير پيش بيايد. غدير براى ايشان ارزش ندارد؛ آن كه ارزش دارد خود حضرت است كه دنبال آن ارزش، غدير آمده است.» (صحيفه امام/ ج‏20 ص: 112) 📝کانال مدافعین‌حریم‌ولایت👇👇👇 @rahbarjame
✅دلایل و قرائن اینکه مولا به معنای سرپرست و امام است نه دوست👇👇👇 ◀️در محضر استاد حسینی قمی؛ 1️⃣آیۀ قرآن؛«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا»(مائده/3) 2️⃣الست اولى بالمؤمنين من انفسکم 3️⃣ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ وَلِيُّكُم‏» بعد می فرماید:«من کنت مولاه فهذا علی مولاه» 4️⃣برداشت کسانیکه در آن فضا بودند؛مثلاً حسان بن ثابت از پیامبر(ص) اجازه می گیرند و شعر می خوانند و یک بیت آن شعر این است: فَقَالَ لَهُ قُمْ يَا عَلِيُّ فَإِنَّنِي رَضِيتُكَ مِنْ بَعْدِي إِمَاماً وَ هَادِيا 5️⃣نزول آیۀ «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»(معارج/1) 6️⃣پیامبر(ص) فرمودند:«فَلْيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِب‏» 7️⃣«وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»(مائده/67)اگر دوستی باشد لازم نیست این گفته شود. 8️⃣«إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه»(مائده/67) 9️⃣هیچ واجبی را خداوند اینگونه در هوای گرم با این جمعیت بیان نکرده است. 📚رادیو معارف؛برنامۀ غدیری ام؛14 مرداد 1399 📝کانال مدافعین‌حریم‌ولایت👇👇👇 @rahbarjame
سیرۀ امام کاظم(ع) در تربیت فرزند.mp3
1.09M
👆👆👆 شمارۀ یازده ◀️سیرۀ امام کاظم(ع) در تربیت فرزند؛ 1️⃣انتخاب ؛ حضرت در گهواره به یعقوب سراج فرمودند:«نام دخترت را تغییر بده زیرا این نامی است که خداوند را به غضب می آورد.» 2️⃣تربیت ؛(بحار الأنوار/ج74 ص45) 3️⃣ ؛ حضرت به فرزندان از قول پدران خود توصیه می کنند.(کافی/ج8 ص153) 4️⃣ ؛ امام رضا(ع) می فرمایند:«الْأَخُ الْأَكْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الْأَبِ»(تحف العقول/ص442) 📝کانال مدافعین‌حریم‌ولایت👇👇👇 @rahbarjame
؟👇👇👇 ✍️دو پاسخ در کنار هم به این سؤال می شود داد؛ ♦️أولاً) همین که این سؤال برایت پیش آمد،خدا را شکر کن که تو نیستی و اینگونه نیست که هر موقع دلت بخواهد کنی؛چرا که پیامبرصلی الله علیه و آله می فرمایند:«المُنافِقُ یَملِکُ عَینَیهِ یَبکی کما یَشاءُ»(میزان الحکمه، ج12،حدیث20603) منافق صاحب چشمش است، هر موقع اراده کند گریه می‌کند. ♦️ثانیاً) مؤمنین اهل گریه و روضه هستند و شاید مهم ترین راهکاری که برای همه قابل استفاده است،همان راهکاری است که امام باقر علیه السلام،فرمودند؛ «تَعَرَّضْ لِرِقَّةِ الْقَلْبِ بِكَثْرَةِ الذِّكْرِ فِي الْخَلَوَاتِ»(تحف العقول/ص284) با بسیاریِ ياد خدا در خلوت،خود را شايسته نرمیِ دل ساز. ♦️امير مؤمنان عليه السلام مي‌فرمايند: مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلا لِقَسْوَه الْقُلُوبِ وَمَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلا لِکثْرَه الذُّنُوبِ؛(بحار الأنوار/ج73 ص354) «چشم‌ها از ريزش اشک خشک نمي‌گردند مگر به جهت قساوت دل‌ها و دل‌ها قساوت‌زده نمي‌شوند مگر به جهت فراوان گشتن گناهان». چقدر خوب است که برای رفع این مشکل با خدا آشتی کنیم و قدری به فکر خلوت با او باشیم و گناهانمان را کمتر کنیم. 🤲پروردگارا! طعم شیرین مناجات و راز و نیاز و تهجد با خودت را به ما بچشان🙏 📝کانال مدافعین‌حریم‌ولایت👇👇👇 @rahbarjame
15.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️تفاوت شاه و ولی فقیه چیه⁉️ ⁉️تفاوت حضرت آقا و حضرت والا چیه⁉️ ⁉️فرق عمامه و تاج چیه⁉️ 🌹کانال "برترین واجب" 👇👇 🆔https://eitaa.com/bartarinvajeb ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
!!!👆👆👆 «امر به واجبی که 60 درصد مردم به آن واکنش نشان بدهند،اشتباه است»😳 ◀️پاسخ علامه مصباح یزدی👇👇👇 👈برخی معتقدند اگر «معروف» به معنای شناخته‌شده است، معنای امربه‌معروف این خواهد بود که مردم نخست باید آن را درست و به‌خوبی بشناسند و بعد به آن امر کنند. این اعتقاد، نوعی است. درست است که معنای لغوی «معروف»، شناخته‌شده است، اما این واژه اصطلاحات دیگری نیز دارد. معنای لغوی «معروف»، که معروفِ به کفر را نیز دربر می‌گیرد، ربطی به معنای اصطلاحیِ آن در عبارت امربه‌معروف ندارد. 👈یکی از دلالت‌های «معروف» که دایره معناییِ آن قدری تنگ‌تر از معنای لغوی‌اش است، چیزی است که عقلا آن را خوب می‌دانند. این اصطلاح هنگامی به‌کار می‌رود که عقل قادر باشد خوبی یا بدی چیزی را درک کند؛ 💥ولی معروف در محیط دینی چیزی است که در دین به‌عنوان خوب شناخته می‌شود؛ هرچند همه عقلا خوبیِ آن را درک نکنند. منکر هم در محیط دینی به معنای چیزی است که در دین بد قلمداد می‌شود، هرچند همه خردمندان آن را بد ندانند. آنچه دین خوب تلقی می‌کند و انجام آن را واجب می‌داند، باید به آن امر کرد؛ خواه مردم آن را بشناسند، خواه نشناسند...حضرت شعیب علیه السلام لازم می‌دید به چیزی امر کند که خداوند می‌پسندد و از چیزی نهی کند که خداوند ناروا می‌داند؛ خواه مردم معروفِ دینی را معروف بدانند، خواه منکر.(بنابر آیۀ 87 سورۀ هود مردم کار خود را بد نمی‌دانستند.)... .» 📚کتاب«جرعه‌ای از دريای راز»؛ص247 📝کانال مدافعین حریم ولایت @rahbarjame
هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
✅لزوم توجه بیشتر رسانه‌ها و مجامع علمی به بزرگداشت به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر امروز خود در مسجد اعظم با اشاره به فرا رسیدن ایام اظهار داشتند: از غريب ترين ايام زندگي ما ايام است. خيلي از ما عالمانه حرف مي‌زنيم و عوامانه فكر مي‌كنيم در نتیجه آن اركان ولايت را تقريباً از دست مي‌دهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم مي‌شمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركني است. ایشان ادامه دادند: در نماز يك واجب ركني داريم يك واجب غير ركني، در خصوص امامت و ولایت نیز همين طور است؛ جزء واجبات ركني امامت است، جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام مي‌برند و نه حوزه‌ها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن مي‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام در خصوص مباهله اذعان داشتند: وقتي مأمون(عليه من الرحمن ما يستحق) به وجود مبارك امام رضا(سلام الله عليه) عرض مي‌كند به چه دليل علي بن ابيطالب(سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با ايه ﴿ ﴾ ، خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير را جان پيغمبر مي‌داند از اين بالاتر فضيلت فرض مي‌شود؟! «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد . معظم له با اختصاص جلسه تفسیری روز دوشنبه مصادف با 24 ذی الحجه به مباحث آیه مباهله، خاطرنشان کردند: فردا كه سالروز است ان‌شاءالله آيات مباهله مقداری خوانده مي‌شود ولو بحث را تعطيل كنيم در خصوص مباهله بحث مي‌كنيم. (تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۷/۴ ) 📝کانال مدافعین حریم ولایت(در ایتا و سروش) @rahbarjame
✅نقدی بر کلام آقای نصیری؛ 🔸باید از شیوه اکراه و اجبار در دینی کردن جامعه دست برداریم و دین را به مثابه گوهر گرانبهایی عرضه کنیم که هرکه طالب آن است آن را بقاپد و هر کس نیست، ما را با او ستیز و جبر و اکراهی و حتی بی احترامی نیست و البته به صور معقول برای جذب و هدایت او تلاش خواهیم کرد.(گفتگو با نشریه خیمه) 💥ایشان حتی به قانون حجاب اجباری ایراد می گیرند و می گویند اجبار در دین نداریم!!! اما ای کاش ایشان قدری وقت می گذاشتند و نظر علماء هم می خواندند؛چرا که ایشان اگر می خواهند نظری بدهند و آن نظر ریشه و پناهگاه دشمنان باشد،باید به نظر علماء هم توجه کنند و بدانند که هیچکدام از علماء و مراجع این حرف را قبول ندارند؛👇👇👇 ✅ آیا در اسلام هست؟ ◀️پاسخ از مقام معظم رهبری «ما میخواهیم مردم متدیّن بشوند. این حرف گاهی تکرار شده که «ما مردم را نمیخواهیم بِزور به بهشت ببریم»؛ خب این به نظر ما یک تعبیر صحیحی نیست، تعبیر مغالطه‌آمیزی است. هیچ‌کس بِزور کسی را به بهشت نمیخواهد ببرد امّا بایستی ما راه بهشت را به روی مردم باز کنیم، مردم را تشویق کنیم. اصلاً پیغمبران برای این آمدند؛ آمدند که مردم را به بهشت ببرند، نگذارند مردم به جهنّم بروند؛ اصلاً تمام ارسال رسل و انزال کتب و این‌همه زحمت و مجاهدت برای این بوده که نگذارند مردم دچار جهنّم بشوند. این وظیفه‌ی ما است، باید این کار را انجام بدهیم، مردم باید متدیّن بشوند؛ در این شکّی نیست. البتّه از طریق درست و به شکل درست. این‌هم که حالا کسی بگوید «در اسلام در این زمینه وجود ندارد» حرف درستی ؛ [پس] این حدود شرعیّه چیست؟ این «فَاجْلِدُوا... مِائَةَ جَلدَة»(۶) یا «فَاجلِدوهُم ثَمانینَ جَلدَة»(۷) پس چیست؟ اینها همان است.» (بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری۱۳۹۶/۰۶/۳۰) ◀️ در همه‌جای دنیا دارد؛ یعنی «برخلاف قانون عمل کردن» وجود ندارد؛ یعنی «برخلاف دین و شریعت عمل کردن» وجود ندارد. در کشور ما، قانون اساسی ما و قوانین کشور و همه الهام‌گرفته‌ی از شریعت مطهّر اسلام است.(1397/1/1) 🌺🌺🌺 ◀️آیت الله :«آیه‌ای که می‌فرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، ناظر به است.» ◀️آیت الله 👇 آیه «لا اکراه فی الدین ...» به معنای نیست؛ به این معنا نیست که هیچ خط قرمزی وجود نداشته و همه می‌توانند هرکاری انجام دهند؛ اگر این آیه به معنای باشد، پس چرا جلو دزدی را می‌گیرند؟ چرا با رشوه‌خواری برخورد می‌کنند؟ باید در مقابل این‌گونه اعمال نهی از منکر کرد. ◀️آیت الله جوادی آملی👇 «در ،ابوذر شدن دشوار نیست.چون همۀ ،باز و همه درهای جهنم بسته است. در اگر کسی می خواست به جهنم برود،به آسانی می رفت؛چون همۀ راههای گناه به روی همه باز بود، اما اکنون اگر کسی بخواهد به جهنم برود،رسانه های همگانی،نویسندگان،گویندگان،همه و همه،او را راهنمایی و از گناه نهی می کنند و اگر کسی مرتکب خلاف شود، او را به زندان می برد تا رفتن او شود.» 📚کتاب"مراحل اخلاق در قرآن"؛ص78 📝کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇 @rahbarjame
✅نقدی بر کلام آقای نصیری👆👆👆 ♦️آقای مهدی نصیری؛ «باید از شیوه اکراه و اجبار در دینی کردن جامعه دست برداریم و دین را به مثابه گوهر گرانبهایی عرضه کنیم که هرکه طالب آن است آن را بقاپد و هر کس نیست، ما را با او ستیز و جبر و اکراهی و حتی بی احترامی نیست و البته به صور معقول برای جذب و هدایت او تلاش خواهیم کرد.» (گفتگو با نشریه خیمه) ◀️پاسخ این مطلب را می توانید از نگاه مقام معظم رهبری و آیت الله سبحانی و مکارم شیرازی و جوادی آملی،در کانال زیر ببینید👇👇👇 📝کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇 @rahbarjame
👇👇👇 ◀️در محضر آیت الله ری شهری؛ ✍️دربارۀ احسان و نیکی به دیگران،سه دسته روایات وجود دارد؛ 1️⃣روایاتی که می گویند نیکی کردن به همه ارزش است؛ ♦️پیامبر(ص):«رَأسُ‌ العَقلِ‌ بَعدَ الدّينِ التَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ، وَ اصطِناعُ الخَيرِ إلى كُلِّ بَرٍّ و فاجِرٍ» [شُعب الإيمان، بیهقی، ج۶، ص۲۵۶، ح۸۰۶۲] سَرلوحه خردمندی، بعد از ديندارى، اظهار دوستى به مردم و خوبى كردن به هر آدمى، از نيك و بد، است. ♦️امام رضا(ع):«اصطَنِعِ‌ الخَيرَ إلى‌ مَن‌ هُوَ أهلُهُ‌، و إلى‌ مَن هُوَ غَيرُ أهلِهِ، فإن لَم تُصِبْ مَن هُوَ أهلُهُ فأنتَ أهلُهُ.[عيون أخبار الرضا، شیخ صدوق، ج۲، ص۳۵، ح۷۶] خوبى كن هم به كسى كه شايسته آن است و هم به كسى كه شايستگى آن را ندارد؛ زيرا اگر كسى كه به او احسان كرده‌اى، شايستگى‌اش را نداشته باشد، تو به فضيلت احسان دست يافته‌اى. ♦️شخصی نزد امام حسین (علیه السّلام) چنین گفت: «إنَّ المَعروفَ إذا اسدِيَ إلى‌ غَيرِ أهلِهِ ضاعَ»، یعنی اگر به نااهل خوبى شود هدر رفته است؛ ولی حضرت فرمودند: لَيسَ كذلكَ، ولكِنْ تَكونُ الصَّنيعَةُ مِثلَ وابِلِ المَطَرِ تُصيبُ البَرَّ و الفاجِرَ.[تحف العقول/ص245] چنين نيست، بلكه خوبى كردن مانند ريزش باران، به نيك و بد مى‌رسد. 2️⃣روایاتی که می‌گویند نیکی کردن به کسانی که اهلیت ندارند، یک رذیله اخلاقی و ضد ارزش است؛ ♦️امام سجاد(ع):«وَ ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في... [ترک] الإفضالِ على‌ غَيرِ المُستَحِق‌»(دعای بیستم صحیفیه) خداوندا! زینت پرهیزکاران را بر من بپوشان(که یکی از آن زینتها) ترک احسان و خوبی کردن به غیر مستحق است. ♦️امیرالمؤمنین(ع):«لا تَصلُحُ الصَّنيعَةُ إلّا عِندَ ذي حَسَبٍ أو دِين»[خصال شیخ صدوق؛ص620) نيكى كردن جز به انسان خانواده‌دار يا متديّن درست نيست. ♦️امیرالمؤمنین(ع):«المَعروفُ كَنزٌ فَانظُرْ عِندَ مَن تُودِعُهُ، الاصطِناعُ ذُخرٌ فَارتَدْ عِندَ مَن تَضَعُهُ»[غررالحکم؛ح1539] خوبى، یک گنج است؛ پس، بنگر كه آن را به كه مى‌سپارى؛ احسان يك اندوخته است، پس، مراقب باش كه آن را نزد كه مى‌گذارى. ♦️امیرالمؤمنین(ع):«ظَلَمَ المَعروفَ مَن وَضَعَهُ في غَيرِ أهلِهِ»[غررالحکم؛ح6063] كسى كه به نااهل احسان كند، به احسان ستم كرده است. 3️⃣روایات جمع‌بندی دو دسته قبل؛ نیکی کردن شایسته است در حق کسی باشد که شایستگی نیکی کردن را دارد، ولی شایستگی‌ها متفاوت است. 👈1) لِئام-أشرار-جُهّال؛ خوبی کردن به افراد فرومایه و نابکار و نادان، مصداق احسان نابجا است.(خطبۀ 142-غررالحکم/ح4089) 👈2) هر كس به خوبى كند آن خوبى برايش گناه نوشته مى‌شود.(امالی شیخ مفید؛ص137) 👈3) امرِئِ السَّوءِ؛ هر كس به‌ ، خوبى كند پاداش بد مى‌بيند.(بحار الأنوار/ج۷۴، ص۴۱۲) 👈4) در جایی که انسان کسی که از او درخواست کرده، استحقاق دارد یا ندارد، اما خود همین درخواست و سؤال، برایش حق ایجاد کرده و باید به او کمک کند.(کافی/ج۸ ص۱۵۲) 👈5) احسان باید متناسب با احسان شوندگان باشد. (کافی/ج4 ص8 و ص57) 👈6) ملاک در نیکی کردن به افراد این است که نباشد.(کافی/ج4 ص31 ح1853) 📚شرح حدیث در درس خارج؛سال 1395 www.reyshahri.ir 📝کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇 @rahbarjame