eitaa logo
راهِ صواب
488 دنبال‌کننده
18 عکس
12 ویدیو
5 فایل
ا❁﷽❁ا این کانال به منظور نشر پاره‌ای از معارف دین با نهایت سعی در دقت و وثاقتِ نسبتِ مطالب به اولیاء دین راه‌اندازی گردید. در تلگرام: https://t.me/rahe_savab ارتباط با مدیر: @rahe_savab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 رسول اکرم (صلّی اللّٰه علیه وآله وسلّم)، آیینه‌دارِ جمال حقّ 🔹 خداوند سبحان می‌فرماید: «ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» [النحل: ۱۲۵] با حکمت و اندرز نیکو، [مردم را] به سوی راه پروردگارت بخوان، و با مجادله‌ی نیکوتر با آنها مجادله کن. یعنی با زبان نرم و به نرمی و آرامی، حکیمانه و منطقی و یا با موعظه‌ی نیکو و زبان شیرین مردم را به سوی خدا دعوت کن. و نیز می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ» [آل عمران: ۱۵۹] پس به‌واسطه‌ی لطف و رحمت خدا، با آنها به نرمی رفتار نمودی. پیغمبر اکرم (صلّی اللّٰه علیه وآله وسلّم) مظهر صفت خاصّه‌ی رحمت حضرت حق - تبارك وتعالیٰ- و «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ» [التوبة: ۱۲۸] (نسبت به مؤمنان بسیار مهربان و دلسوز) و آیینه‌دار جمال حق است که نور رحمت در او به ظهور پیوسته و از او به دیگران می‌تابد و خود بالذّات ندارند. نظیر آیینه‌ای که نور آفتاب در آن تابش نماید و از آن به دیگری منعکس شود، که در حقیقت روشنی آفتاب است، نه آیینه. خداوند متعال خطاب به آن حضرت می‌فرماید: «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» [الشعراء: ٣] چه‌بسا برای اینکه آنان ایمان نمی‌آورند جان خود را می‌فرسایی. و نیز می‌فرماید: «فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ» [فاطر: ۸] مبادا جان تو به‌خاطر آنها از روی حسرت‌های پی‌درپی بفرساید. یعنی مگر می‌خواهی از سختی و ناراحتی جان دهی که این گونه از شدت رحمت و رأفت بر مؤمنین، در هدایت و ایمان‌آوردن آنها خودخوری می‌کنی؟! 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رخشاد، ج ۱، صص ۳۱۰-۳۰۹ 🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۶) 📌 مقصد انسان 🔹 سؤال: مقصد چيست؟ خيلی به تفصيل بفرماييد. حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: 🔺 «خيلی تفصيل» را از کجا بياوريم بنده‌ی خدا؟! مقصد همان غايت وجود انسانی است، که به عبارتِ ديگر: نشستن حقّ (تبارك وتعالی) است به جای عبد، و فنای عبد در او؛ حقيقتاً اين دو کلمه است. انسان به واسطۀ سيروسلوک به جایی برسد که غير از حقّ، چيزی مشاهده نکند، و اين مشاهده به‌طور ابديّت، سرنوشتِ او باشد. اين کتابِ سرنوشتِ اهل کمال است ﴿كِتَابٌ مَّرْقُومٌ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾ [المطففين: ۲۱-۲۰]. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۴۰ 🔹 @rahesavab
📌 اصلاح جامعه 🔹 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس، حضرت آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه تعالی علیه) فرمودند: 🔺 چند سال پیش، یکی پرسید: چطور اجتماع را باید درست کرد؟ گفتم: از راهی که هیچ ضرری ندارد. هرکسی یک نفر را بگیرد - نمی‌تواند بگوید یک نفر نیست -؛ شرایط و موانع راهنمایی را با منطق و برهان برایش بیان کند. این [کسی که هدایت شده] می‌شود وجودِ ثانی این. این [نفر دوم] هم مثل خودش [نفر اوّل] هدایت می‌کند. اجتماع از آحاد و اجزاء تشکیل شده [است]. 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشته‌ی شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab
32.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 حکایاتی از توکل و زهد مرحوم شیخ أعظم انصاری از زبان آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی علیهما) 🎞 خواجه حافظ می‌فرماید: تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست راهـرو گـر صـد هـنـر دارد تـوکــل بـایـدش توکل این است که انسان برای خودش فعل نبیند. واگذار کند به خدا. شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیة اللّٰه بهجت گاهی قبل از درس فقط داستان‌های علمای ربانی را به یک مناسبتی می‌فرمودند. بیان این داستان‌ها خودش علم اخلاق است. ... نگاه کرد به شیخ. گفت من یک داستانی با ایشان دارم. یک زمانی آمده بودم کربلا. از تبریز یه مقدار پولی فرستاده بودند. من هم پرسیدم طلاب کربلا، عددشان چقدر است؟ عدد را گفتند حساب کردیم نفری یک تومن بهشون می‌رسه. خب این پول‌ها را تقسیم کردیم بین افراد. گفتند یک آقایی هم هست او فلان ساعت میاد بالا سر آقا سید الشهداء زیارت می‌کند. آمدم و دیدم همین آقاست. رفتم پیشش و گفتم یک پولی آمده نفری یک تومن می‌رسه. این هم یک تومن مال شما. گفت من روزی دو قرون خرجمه. گفتم خب دو قرون خرجه، بگیر برای فردا. گفت من امروز برای فردا نمی‌گیرم. من فقط مال امروز رو می‌گیرم. گفتم خب بگیر بقیه‌اش را بده. گفت من پولی ندارم! ... این چه توکلی است؟! آقای بهجت می‌فرمودند: ما این داستان‌ها را می‌گیم، نه اینکه شما مثل آن‌ها باشید! همین اندازه از محرمات دست بکشید. 🔹 @rahesavab
📌 ادای حقّ بندگی 🔹 صحیح نیست که عبارت معروف «مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ» (خدایا! تو را چنان‌که تویی نشناخته‌ایم)، از لسان معصومین (علیهم السّلام) نسبت به خداوند صادر شود، و در هیچ یک از مجامع روایی از آن حضرات نقل نشده است. ✔️ بلکه صحیح همان عبارت «مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ» (خدایا! تو را چنان که شاید نپرستیده‌ایم) می‌باشد. 📚 در محضر علّامه طباطبائی، محمدحسین رُخشاد، ص ۳۳۹ 🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۷) 📌 عمل به واضحات، اساس سیر 🔹می‌گویند: از بالاها بگو! پایین‌پایین را اگر درست کنیم، بالابالاها درست می شود! گیرمان سَرِ واضحات است؛ پیش پاافتاده‌هاست. واضحات را درست نمی‌کنیم. 🔺 چرا این قدر عنایت داشتند به همین حلال و حرام، انبیا و اوصیا؟ از بس تأکید داشته‌اند، کأنّه بعضی خیال می‌کنند چیز دیگری نیست. فکر این امر مهمّ را نمی‌کنید که اساس، همین است؟ این را درست کنیم، بالا درست می‌شود. این را از عهده‌اش بر آمدیم؟! 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشته‌ی شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) 🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۸) 📌 شهود ذات ✔️ این ناچیز گوید: «عارف» به کسی می‌گویند که با چشم باطنش خداوند متعال را دیده باشد. 🔹 شبی در منزل مرحوم علّامه در قم مشغول سؤال کردن از بعض مطالبی بودم که در رسالۀ شريفۀ منسوبه به سيد بحرالعلوم است، نمی‌دانم چطور بود اين سؤال به ذهن بنده آمد: پرسيدم: آيا خدا را می‌شود ديد؟ 🔺 حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: «بله می‌شود ديد». [قندانی جلو ايشان بود، و در آن، مقداری قند بود، بنده اشاره به چشمم کردم و اشاره به قند، که مثل اينکه با اين چشم اين قند را می‌بينم خدا را می‌شود ديد؟] 🔹 سؤال: مثل اينکه من اين قند را می‌بينم، می‌شود خدا را ديد؟ 🔺 حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: «بله». 🔹 عرض کردم: شما هم خدا را ديده‌ايد؟ 🔺 حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی عليه) فرمودند: «بله، من هم ديده‌ام». 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۱۳۹ 🔹 @rahesavab
18.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 عمل می‌خواهیم ... 🎞 خداوند تبارك وتعالی در قرآن کریم می‌فرماید: ﴿وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُوا﴾ [الأنعام: ۱۳۲؛ الأحقاف: ۱۹] برای هرکسی درجه‌ای هست به جهت اعمالی که انجام داده‌اند. باز در قرآن می‌فرماید: ﴿وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ﴾ [النجم: ۳۹] نیست برای انسان مگر آنچه کوشش کند. آیات شریفه به انسان تذکر می‌دهد که علم پیدا کردید، ایمان آوردید، به لوازمش ملتزم باشید و عمل بکنید. یادم نمی‌رود یک وقتی طباطبائیِ علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) به این ناچیز فرمود: «ما عمل می‌خواهیم. چیز دیگر غیر از عمل نمی‌خواهیم»؛ یعنی حرف و اینها نمی‌خواهیم؛ عمل می‌خواهیم. و حضرت علّامه فرمود: «ما یک کلمه‌ای داریم که او ملاک کار ماست و او: ﴿فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ﴾ [البقرة: ۱۵۲]» یک جمله‌ای آقای بهجت فرمودند به بنده: « ... من و شما هم هرکدام باید یک رساله عملیّه بنویسیم برای خودمان. آنچه که بر ما واجب است انجام بدهیم، ملتزم بشویم انجام بدهیم ...» یاد خدا کردن، اتصال به خداست. 🔹 @rahesavab
🔸 مراقبه و یاد خدا (۷) 📌 معنای مراقبه 🔹 سؤال ۵۳۶: مراقبه به چه معنا است؟ 🔺 جواب: مراقبه یعنی توجّه باطنی انسان به خدا و روی نگرداندن از آن در همه‌ی احوال. مراقبه کمالی است که انسان را به مقصد نزدیک، بلکه به مقصد می‌رساند. مراقبه این است که انسان در اوقات بیداری از اول صبح تا هنگام خواب از یاد خدا غافل نباشد و تمام گفتار و کردارش برای خداوند متعال و جلب رضای او باشد، او را همه‌جا حاضر و بر کارهای خود ناظر بداند و خویشتن را در محضر او بیابد. در روایت آمده است: «اُعْبُدِ اللّٰهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ.» خدا را آن‌گونه عبادت کن که گویی او را می‌بینی و اگر تو او را نمی‌بینی، او تو را می‌بیند. 🔐 کلید اشیاء در مراقبه است، تا مراقبه نباشد و درست صورت نگیرد بقیّه‌ی کارها و دستورات در سیر و سلوک، هیچ و بی‌اثر است. 📚 در محضر علّامه طباطبائی، محمدحسین رُخشاد، ص ۳۳۱ 🔹 @rahesavab
🔸 أهل بیت (۱) 📌 ضرورت توجّه به امام در سلوک 🔹 سؤال: وظیفۀ سالک نسبت به امام چطور است؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺 بايد توجّه به امام بکند. 🔹 سؤال: بدون توجّه به امام سلوک نمی‌شود؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺 نه ديگر. 🔹 سؤال: آيا توجّه به امام، عين توجّه است به خداوند متعال؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺 عين توجّه به خدا، از حيث مفهوم نمی‌توان گفت. مفهوماً غير هم‌اند. از حيث مصداق، توجّه إلی الإمام، توجّه إلی اللّٰه است. 🔹 سؤال: اين معنی تحقّق دارد برای ولیّی که غير از امام است؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺 به حسب ظاهر نمی‌آيد. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۵۶ 🔹 @rahesavab