eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
623 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
١٢٠ 🛄 قسمت: صد و دوم ۱۰٢ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪اندیشه ورزی 14 📜 موضوع بحث : ✏️ نگاهی گذرا و اجمالی به سبک زندگی مومنانه از دیدگاه کتاب و قانون خداوند و سیره پیامبر و امامان علیهم السلام 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪اندیشه ورزی 15 📜 موضوع بحث : ✏️ نگاهی گذرا و اجمالی به سبک زندگی مومنانه از دیدگاه کتاب و قانون خداوند و سیره پیامبر و امامان علیهم السلام ▪️ از شاخص های برخورداری از تدبر و تفکر در زندگی پرهیز از سخت‏گیری و ایجاد تکلف تکلف گر نباشد خوش توان زیست تعلق گر نباشد خوش توان مرد ▪️ سادگى و بى‏ پیرایگى در زندگى، یکى از بهترین دلایل معرفت انسانى به معناى حیات است. آرایش و پیرایش و تصنع در ارائۀ شخصیت به تنهایى مى ‏تواند جهل آدمى رابه حقیقت حیات و شخصیت و رشد کمال آن به خوبى اثبات نماید. ما در طول تاریخ، هیچ شخصیت رشد یافته‏ اى را سراغ نداریم که در صدد برآید به وسیلۀ تصنع در زندگى، تجسمى صحیح از شخصیت خود را در دلهاى مردم نصب نماید. 🔹 استغناى ذات آدمى، شخصیت را در مرتبه ‏اى از رشد قرار مى ‏دهد که هرگز تن به آرایش خویشتن با پدیده ‏هاى چشمگیر براى اهل دنیا نمى‏ دهد. 🔹 خندۀ طبیعى، گریۀ طبیعى، نگاه طبیعى، رفتار طبیعى، رویارویى ساده و ناب با انسانها که بندگان خداوندى هستند، همه و همه کشف از استغناى شخصیت آدمى مى ‏نماید. این حالت روحى در اولیای الهی وجود دارد. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠درنگی کوتاه 🔹 ایجاد نهضت فکری 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک حدیث و 14 نکته 📌 آداب دعا انِ النَّبِیِّ صَلَّی‌ اللهُ‌عَلَیهِ‌ وَآلِهِ‌ وَ سَلَّم أَنَّهُ قَالَ: " إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْعُوَ اللَّهَ فَقَدِّمْ صَلَاةً أَوْ صَدَقَةً أَوْ خَیْراً أَوْ ذِکْراً " هرگاه خواستی دعا کنی و از خدا تقاضایی داشته باشی و چیزی از امور مادی یا معنوی بخواهی ، قبل از آن یا نماز بخوان، یا صدقه بده، یا یک کار خیری انجام بده و یا ذکری بگو. (مستدرک‏ الوسائل 5 199- عوالى اللآلى ، ج ۱، ص ۱۱۰، ح ۱۶) 🆔 @rahighemakhtoom
یک حدیث و 14 نکته 📌 آداب دعا انِ النَّبِیِّ صَلَّی‌ اللهُ‌عَلَیهِ‌ وَآلِهِ‌ وَ سَلَّم أَنَّهُ قَالَ: " إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْعُوَ اللَّهَ فَقَدِّمْ صَلَاةً أَوْ صَدَقَةً أَوْ خَیْراً أَوْ ذِکْراً " هرگاه خواستی دعا کنی و از خدا تقاضایی داشته باشی و چیزی از امور مادی یا معنوی بخواهی ، قبل از آن یا نماز بخوان، یا صدقه بده، یا یک کار خیری انجام بده و یا ذکری بگو. (مستدرک‏ الوسائل 5 199- عوالى اللآلى ، ج ۱، ص ۱۱۰، ح ۱۶) 📋 تک نگاشت: 1- دعا و نیایش منشاء ارادی و درونی دارد 2-دعا و نیایش درآموزه های اسلامی عبادتی مستقل محسوب می شود و به خودی خود محبوبیت دارد 3- نماز ابزار و وسیله یاری خواهی از خداوند (در قرآن آیه 43 سوره بقره به موضوع استعانت از نماز تصریح دارد) 4-می خواهی از خدا چیزی بخواهی به وسیله نماز خودت را به او نزدیک کن(تدعوالله...فقدم صلاةً) 5-می خواهی از خدا چیزی بخواهی نمی توانی به نیازهای بندگان او بی اعتنا باشی 6-ارتباط صحیح با بندگان خدا در گرو اصلاح ارتباط با بندگان خداست (اول فرمود فقدم صلاه و بنابر این که مصداق روشن صدقه را همان کاربرد متعارف آن در دستگیری دیگران بدانیم) 7-با این که نمازروشن ترین نمونه ذکر و یاد خداوند است تصریح به نماز به طور جداگانه دلیل بر اهمیت این عنصر بی دلیل ارتباطی با خداوند در دستیابی به توفیقات مادی و معنوی است. 8-تنوین در کلمات دلالت بر عموم مفهوم واژه ها دارد(مثلا هرنوع صدقه که باشد) 9-تنوین در کلمات دلالت بر انجام حد اقل از مصادیق نمازو صدقه و امور نیکو و ذکر دارد 10-ذکر و یاد الهی می تواند زبانی باشد و می تواند قلبی باشد و می تواند زبانی و قلبی باشد ،بهترین نوع آن ذکری است که در همه حالات دل را مشغول سازد و زبان مترنم به آن باشد. 11-صدقه نشان صدق بندگی با خدا و ارتباط راستین و درستکارانه با بندگان اوست ،چنین صدقه ای راهگشای دعای بنده به سوی خداوند است. 12-واژه "خیر" در قرآن دارای ده معناست که از شایعترین آنها معنای نیکی و خوبی است . کار خیر کاری است که از روی اراده و اختیار صورت گیرد و ماهیت آن هم نیک باشد و اگر کننده آن هم دارای اعتقاد و باور صحیح یعنی مومن باشد نور علی نور است 13-از آداب دعا و نیایش آغاز و شروع کردن به حمد و تسبیح الهی است و در نماز حمد و تسبیح خداوند در اوج آن وجود دارد. 14-در حدیث وجوه مهارت های ارتباطی برای رسیدن به هدف نیز به چشم می خورد .دقت کنید. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 چه خوش می گوید: ز ابتداي كار آخر را ببين تا نباشي تو پشيمان يوم دين هر كه اول بين بود اعمي بود هر كه آخر بين چه با معني بود هر كه اول بنگرد پايان كار اندر آخر او نگردد شرمسار .....والعاقبة للمتقين @rahighemakhtoom
📌از ویژگی های بی‎طرفی علمی در هر تحقیقی ضرورت دارد؛ خواه آن تحقیق در زمینه کشف قوانین طبیعی و انسانی باشد و خواه در نایل شدن به فهم و درک سخن یا نوشته‎ای؛ ولی در خصوص قرآن، به لحاظ پیامدهای ارزشی آن، مسأله بسیار حساس‎تر است. روایات فراوانی هم که از تفسیر به رأی نکوهش می‎کند، ناظر به همین نکته است. به طور کلی، عدم رعایت بی‎طرفی علمی، گاه در قالب حاکمیت بخشیدن به تمایلات فردی و گروهی بر قرآن و تفسیر آیات، گاه به صورت حاکم ساختن آراء شخصی خود بر قرآن صورت می‎گیرد و گاه در اثر مرعوب دیدگاه دیگران شدن و جرأت اقدام برای فهم نوین بر اساس قواعد را به خود ندادن و از نوآوری و فهم جدید و نکات بیشتر پرهیز کردن است. 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
گر خود بسان قرآن زبر بخوانی با چهارده روایت 🔰چهارده روايت همان قرائت‌هاي هفت قاري مشهور است. هر يك از قاريان هفت‌گانه دو نفر راوي داشته‌اند بعضي قرائت آنان توسط دو نفراز شاگردانشان روايت شده كه در برخي موارد داراي اختلاف است كه مجموع اين قرائت‌ها چهارده روايت و قرائت مي‌شود. ▫️در بين اين قرائت‌ها هفت قرائت مشهور است يعني از دو نفر راوي كه هر كدام از قراء دارند قرائت يكي مشهورتر است و در بين اين هفت قرائت قرائت حفص از عاصم از همه مشهورتر است و قرآن‌هاي فعلي هم همين قرائت است. 🔹قرآن كريم به يك شكل و يك قرائت بر پيامبر اكرم(ص) نازل شده. در برخي روايات آمده است قرآن يكي است و از سوي خداوند يگانه نازل شده ولي نبودن اعراب در قرآن هاي اوليه، ابتدائي بودن خط آن و اختلاف لهجه ها موجب اختلاف در كيفيت قرائت بعضي از كلمات قرآن شده در بين قرائت هاي مختلف قرائت هفت قاري معروف است. روايت و نقل از هر يك از قاريان هفت گانه توسط دو نفر انجام شده است كه چهارده روايت مي شود. ▫️نظر به اين كه غالب اين روايت ها تغييري در معني ايجاد نمي كند. بنا به آنچه در روايات آمده و به تبع آن در فتاواي فقها قرائت قرآن به هر يك از قرائت هاي معروف جايز است. ▫️از باب نمونه در سوره حمد قرائت مالك و ملك، صراط و سراط هر دو صحيح است و معناي آن هم تفاوت چنداني ندارد. 🔹قابل ذكر است قرآن هاي فعلي قرائت عاصم به روايت حفص است و گفته مي شود قرائت عاصم از ابي عبد الرحمن سلمي از اميرالمؤمنين(ع) است. (البيان، 151/168) 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۹ – ۸۵ 📌 و الی نباید خود را آن چنان متّکی به رهبر و استاد و یا امامش قرار دهد که اگر چند روزی از میان آنها بیرون رفت تمام برنامه های خود را از دست بدهد و و پیمان خود را بشکند و الهی را متوجه خود سازد. الی نباید مسائلی از قبیل و زیورها و گذشتگان او را آن چنان تسخیر کند که او را به بتها و غیر خدا وادار نماید و در رفوزه شود. الی نباید از فرمان و استاد خود -سرپیچی کند و باید از او مانند خود او کند. الی 'اللّه نباید بگذارد که رهبر و استاد او آن قدر به غضب در بیاید که او را کند و وسائل ، او را از بین ببرند. 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
١٢۱ 🛄 قسمت: صد و دوم ۱۰۳ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شرح دعای هشتم 💢 موضوع دعا: پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند ⏺جلسه هفتم (پایانی) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۳(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۳۶تا ١٣۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۱۲ 📌 الی به خاطر ایمانی که دارد نباید از و شکست بترسد و باید به خود در هر حال ادامه دهد. 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خواندن یا مطالعه ▫️قرائت قرآن بايد به زبان باشد و به غير زبان عربي ممكن نيست. البته براي مطالعه و تحقيق مي توان ترجمه و تفسير ان را خواند. ▫️ خواندن و قرآن غير از قرائت قرآن است. ▫️ در نماز نمي توان سوره حمد را به خواند. بنابراين قرائت قرآن فقط به زبان عربي بايد باشد، ولي ترجمه و تفسير آن به هاي ديگر اشكالي ندارد. 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(87) 🔆🔆🔆 58- تکلیف محوری فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لَاكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لَاكِنَّ اللَّهَ رَمَى‏ وَ لِيُبْلىِ‏َ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ(انفال/17) شما آنان را نمى‏كشتيد، خدا بود كه آنها را مى‏كشت. و آن گاه كه تير مى‏انداختى، تو تير نمى‏انداختى، خدا بود كه تير مى‏انداخت، تا به مؤمنان نعمتى كرامند ارزانى دارد. هرآينه خدا شنوا و داناست‏. ☑ در فعالیت فرهنگی منابع انسانی و مالی حرف اول نیستند. ☑ در انجام کار فرهنگی ببینیم وظیفه ما چیست زیرا ما سبب تحقق اراده الهی هستیم. 📎مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 46: نکات تفسیری آیه 28 و29 سوره نازعات رَفَعَ‌ سَمْکَهَا فَسَوَّاهَا سقفش را برافراشت، پس آن را درست و نیکو قرار داد، ▫️«رَفَعَ»: بالا برد. گسترش داد. «سَمْکَ»: ارتفاع. بلندا. بعضی آن را سقف و آسمانه دانسته‌اند. ▫️«سَوّی»: ساخته و پرداخته کرد. یعنی هر یک را فواصل معیّن و اندازه و خاصّیّت ویژه بخشید و در مدارات خود جای داد و یکی را به دیگری مرتّبط ساخت ۱ - سقف افراشته و مرتفع آسمان ساخته خداوند و جلوه قدرت او است. (رفع سمکها) «سَمْک»; یعنى، سقف و نیز قامت هر چیز را «سَمْک» مى گویند (قاموس). جمله «رفع...» تفسیر جمله «بناها» در آیه قبل است; یعنى، ساختن آسمان به این گونه بوده است که خداوند، طاق آن را بالا برده و آن را همچون گنبدى برافراشته قرار داده است. ۲ - خداوند، آسمان را پدیده اى به دور از کاستى و ناهماهنگى و به گونه اى موزون و متعادل قرار داده است. (فسوّیها) «سوِىّ» به چیزى گفته مى شود که در مقدار و کیفیت آن، افراط و تفریط نشده باشد (مفردات راغب). بنابراین جمله «سوّاها»; یعنى، خداوند آسمان را به گونه اى قرار داد که در شکل و اجزاى آن، تعادل برقرار است. ۳ - هماهنگى اجزاى آسمان، با فاصله اى اندک پس از مرحله آفرینش و برافراشتن آسمان صورت پذیرفته است. (رفع سمکها فسوّیها) فاء در «فسوّاها»، براى تعقیب و حاکى از تأخّر بدون فاصله تسویه است. ۴ - برافراشتن آسمان و تعدیل آن، دلیل قدرت خداوند بر احیاى دوباره انسان ها است. (ءأنتم أشدّ ... رفع سمکها فسوّیها) 🔅🔅🔅 وَ أَغْطَشَ‌ لَيْلَهَا وَ أَخْرَجَ‌ ضُحَاهَا و شبش را تاریکو روزش را روشن ساخت، ▫️«أَغْطَشَ»: تاریک کرد. دیجور ساخت. ▫️«أَخْرَجَ»: پدیدار کرد. ظهور بخشید. مراد روشن کردن است. ▫️«ضُحی»: اوائل روز. تمام روز ۱ - تاریک ساختن شب در فضاى آسمان، کار خداوند و نشانه قدرت او است. (و أغطش لیلها) «أغطش»; یعنى، تاریک ساخت (مفردات راغب). ارجاع ضمیر «لیلها» به آسمان، به این جهت است که منشأ پیدایش شب، وضعیت اجرام آسمانى است. ۲ - پدیدار ساختن روز و روشنایى آن، وابسته به خداوند و جلوه قدرت او است. (و أخرج ضحیها) «ضحى» به معناى گسترش نور خورشید و پهناور شدن روز است (مفردات راغب) و نیز هنگامى را که اندکى از بالا آمدن روز گذشته باشد، «ضحى» مى نامند(قاموس). مراد از «ضحى» - به قرینه «لیل» - روز است و نام بردن این بخش روز به جهت فرح بخش تر بودن آن لحظات است، زیرا منظور برانگیختن اعجاب و شگفتى در انسان ها است. ۳ - توانمندى خداوند بر ایجاد شب و روز، نشانه قدرت او بر احیاى دوباره انسان است. (ءأنتم أشدّ ... و أغطش لیلها و أخرج ضحیها) ۴ - عملکرد عوامل طبیعى، عمل خداوند است. (و أغطش ... و أخرج) با آن که پیدایش شب و روز عوامل طبیعى خاص خود را دارد; ولى به خداوند نسبت داده شده تا بیانگر این نکته باشد که همه کارها، منتسب به او است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 47: نکات تفسیری آیه 30و31 سوره نازعات وَ الْأَرْضَ‌ بَعْدَ ذلِکَ‌ دَحَاهَا و زمین را پس از آن گسترانید، ۱ - خداوند، پس از آفرینش آسمان و ایجاد شب و روز، زمین را گسترده ساخت. (و الأرض بعد ذلک دحیها) «دحو» به معناى بسط دادن و گستراندن است. «بعد ذلک» دلالت دارد که این مرحله از تغییرات زمین، پس از تعدیل آسمان و آفرینش تاریکى و روشنى بوده است. مراد از بسط زمین - به قرینه آیات بعد - آماده سازى و سامان دادن آن براى زندگانى جانداران است. ۲ - زمین، همچون گوى پرتاب شده در فضا است.* (دحیها) یکى از معانى «دحو»، بازى با پرتاب سنگ، گردو و ... به سوى حفره اى است که از پیش به همین منظور حفر شده است. آن حفره را «اُدحیّه» و سنگ را «مِدحاة» مى نامند (لسان العرب). بر این اساس جمله «دحاها»، حاکى از پرتاب شدن زمین در فضا است. ۳ - توجّه به مراحل پیدایش زمین و تحوّل آن به جایگاهى قابل استفاده جانداران، مایه پى بردن انسان به قدرت خداوند و زمینه باور داشتن معاد (ءأنتم أشدّ ... و الأرض بعد ذلک دحیها) ۴ - فراهم شدن شرایط زندگانى در زمین، با آغاز آفرینش آن و پیدایش آسمان و شب و روز هم زمان نبوده است. (و الأرض بعد ذلک دحیها) فعل «دحاها» دلالت بر وجود زمین قبل از بسط آن دارد و قید «بعد ذلک»، نشانگر آن است که گسترش زمین و آمادگى آن براى زندگانى انسان، از دوران ایجاد آسمان و شب و روز مؤخر بوده است. 🔅🔅🔅 أَخْرَجَ‌ مِنْهَا مَاءَهَا وَ مَرْعَاهَا و از آن آبو چراگاهش را بیرون آورد، ۱ - خداوند، با گسترده ساختن زمین، آب هاى زمینى را بر سطح آن جارى ساخت. (أخرج منها ماءها) فعل «أخرج» بدل از «دحاها» است و به همین جهت بدون حرف عطف آمده است. این فعل آنچه را لازمه بسط زمین است بیان مى کند. ۲ - خداوند، رویاننده نباتات و تأمین کننده علوفه گیاه خواران (أخرج ... مرعیها) «مرعى» مصدر میمى است و در این جا به معناى اسم مفعول به کار رفته است; یعنى، آنچه چریده مى شود. این کلمه گرچه ناظر به تغذیه گیاه خواران است; ولى تأثیر گیاه در زندگانى انسان نیز - به قرینه «متاعاً لکم و لأنعامکم» در آیات بعد - مراد است. ۳ - بیرون آوردن آب و گیاه از دل زمین، نشانه قدرت خداوند بر احیاى دوباره انسان ها است. (ءأنتم أشدّ خلقًا ... أخرج منها ماءها و مرعیها) ۴ - زمین، جایگاه ذخیره آب (ماءها) 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
(151) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️لطايف و اشارات ⏪2- گوناگونى مدركات و ابزارهاى ادراكى انسان همان گونه كه بين قلب و سمع و بصر ظاهرى با باطنى فرق است، بين ادراك قلب باطنى و سمع و بصر باطنى نيز فرق است ؛ زيرا قلب باطنى، معارف عاليه را بدون تمثل و تنزل به عالم مثال درك مى كند، ولى سمع و بصر باطنى مراحل متوسط معارف را با تمثل و همراه با كم و كيف و شكل و صورت درك مى كنند؛ چنانكه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) در معراج بسيارى از معارف عميق معقول را با قلب جان يافت و بخشى از معارف را با چشم دل ديد: (ما كذب الفواد ما راى... لقد راى من آيات ربه الكبرى). همچنين انسانها در قيامت، بخشى از حقايق را با چشم و گوش مثالى مى بيند و مى شنود، اما مطالب عميق و معارف بلند معقول را كه برتر از سطح عالم مثال است با قلبى كه برتر از چشم و گوش مثالى است مى فهمد. در، يافته هاى قلبى سخن از شكل و كم و كيف نيست تا ادراك آن با چشم و گوش مثالى صورت پذيرد. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
13 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
هردست که دادند ازآن دست گرفتند هرنکته که گفتند همان نکتـه شنیدند ⛰ تا حالا کوه رفتی؟ دیدی وقتی داد میزنی صدات به خودت برمیگرده؟🗣بهش میگن پژواک. اگه حرف خوبی داد بزنی حرف خوب بهت برمیگرده و اگر حرف بد... حالا خدا دنیا رو پژواک‌وار خلق کرده، هر کاری کنی نتیجه و اثر همون کار، دیر یا زود به خودت بر میگرده 💞 سوره إسرا، آیه۷ 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حرف های جهانی 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🆔 @a_javadiamoli_esra 🔹 تشنه عدل 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom