eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
722 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تاریخ از منابع تفسیر(1) از آن‌جا که برخی آیه‌های قرآن در ارتباط با حوادث گذشته، به ویژه درباره تحولات عصر نزول است، ضرورت آگاهی از تاریخ برای فهم آیه‌های یاد شده انکار نشدنی است و به همین جهت، همان روزهای نخستین نزول آیه‌ها، سبب نزول نیز در کنار آن دهان به دهان نقل می‌شد. سبب نزول چیزی جز شرایط تاریخی آیه‌های نازل شده نیست. از یاران رسول الله(ص) گروهی به آن آگاهی داشته‌اند که برترین ایشان حضرت علی (ع) است[1] و دیگران هر چه دارند، از دریای بی‌کران دانش وی بهره برده‌اند. گروهی نیز برای آگاهی یافتن از آیه‌های مربوط به امتهای گذشته، به اهل کتاب مراجعه می‌کردند و تفصیل مطالب مطرح شده در قرآن را از آنان فرا می‌گرفتند، که این مراجعه را می‌توان یکی از عوامل نفوذ اسرائیلیات در تفسیر قرآن نیز دانست. 📋 موارد بهره‌گیری از نقل‌های تاریخی استفاده از منابع تاریخی برای فهم و تفسیر آیه‌ها، باید به اندازه‌ای باشد که مشکلات فهم را بر طرف کرده و مراد واقعی آیه را به ما بفهماند. زیرا پرداختن به جزییات و نکته‌های فرعی، مفسر را از کار اصلی خود، که تفسیر آیه‌هاست، باز داشته و به قصه‌پردازی می‌کشاند. ▪ آیات ناظر به تاریخ را می‌توان در چند دسته قرار دارد: 1.آیه‌هایی که ناظر به نسخ یا امضای احکام شرایع پیش از اسلام است. 2. آیه‌های که درباره سرنوشت پیامبران، امتها، اقوام و شخصیتهای تاریخی گذشته است. 3. آیه‌هایی که سنتهای غلط جامعه جاهلی را نفی کرده یا سنتهای صحیح و یا تحریف شده را احیا یا تصحیح نموده است. 4. آیه‌هایی که درباره ظهور اسلام و دگرگونیهای ناشی از آن در طی سالهای نزول قرآن است. 🔹 برای تفسیر آیه‌های یاد شده، نیازمند منابع تاریخی مختلفی هستیم، از قبیل: تاریخ پیامبران و امتهای آنان، تاریخ کتاب‌های آسمانی، تاریخ جامعه جاهلی پیش از اسلام و پس از آن، سیره و شخصیت پیامبر و موافقان و مخالفان آن حضرت، تاریخ برخوردهای فرهنگی و نظامی میان پیامبر اکرم(ص) و دشمنان اسلام، که می‌توان آن‌ها را در سه بخش زیر خلاصه کرد: الف. پیامبران گذشته و امم پیشین؛ ب. جامعه جاهلی قبل از اسلام؛ ج. پیامبر اسلام و جامعه اسلامی. الف. پیامبران گذشته و امم پیشین 🔹 در بسیاری از سوره‌های قرآن، مظالب متنوعی از قبیل: دعوت، مبارزه، رهبری، زمامداری، قضاوت، صنعت، عبادت، معجزه و ... درباره پیامبران گدشته . امم پیشین آمده است؛ گرچه شیوه قرآن در طرح داستان‌های پیامبران و غیر آنان، همانند داستان سرایان که به جزییات می‌پردازند هدفی جز گزارش ندارند نیست، بلکه بیان داستان‌ها هدفمند و در جهت هدایت مردم و رساندن آنان به مقام قرب الهی است و به همین جهت، تنها جنبه‌های آموزنده و هدایت‌گر آن در آیه‌ها مطرح و از بیان نکته‌‌هایی که نقش هدایتی چندانی ندارند، پرهیز شده است[2]. 🔹 ولی در هر صورت، اگر به منابع موثق تاریخی دسترسی داشته باشیم، زمینه فهم بهتر و بیشتری از آیه‌ها برای ما فراهم می‌شود. این مطلب حتی در مورد آیه‌هایی که مفاد آن‌ها روشن بوده و ابهامی در مدلول آن‌ها نیست نیز مطرح است؛ زیرا فهم بایسته و کامل آنها زمانی شکل می‌گیرد که در آن زمینه نکته‌های بیشتری برای ما معلوم باشد. 🔹 علاوه بر پیامبرانی که نام و داستان زندگی‌شان در قرآن آمده است، افراد برجسته دیگری نیز در قرآن یاد شده‌اند، چه خوبان با ایمان و چه بدان سرکش، مانند: لقمان، ذوالقرنین، اصحاب کهف، مومن آل فرعون، همسر فرعون، ملکه سبا، بخت النصر که به وصف از او یاد شده فرعون معاصر حضرت موسی (ع)، همسر عزیز مصر و اصحاب فیل. داستان‌هایی که درباره این گونه افراد در قرآن آمده، به دلیل آن که تنها بخش کوچکی از آن بیان شده است، دارای ابهام‌های زیادی است و چه بسا با توجه به منابع تاریخی و بهره‌گیری از آن‌ها، معنای آیه و برداشت ما از آن تغییر کند. هر چند تکیه اصلی بر نقل تاریخی نیست، ولی همین مظنونات تاریخی سبب می‌شود تا در بیان احتمال‌های مختلفی که درباره آیه مطرح است، با توجه به نقلهای تاریخی، در این زمینه اندیشیده شود که تعابیر به کار رفته در آیات با کدام یک از معانی احتمالی سازگارتر است، و در صورت اعتبار آن نقل تاریخی، معنای احتمالی سازگار با آن برگزیده شود[3] 🌱🌱🌱 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
🔹 ب. جامعه جاهلی پیش از اسلام بخشی از آیه‌های قرآن در ارتباط با شرایطی است که در جامعه جاهلی پیش از اسلام و آغاز ظهور پیامبر اکرم(ص) وجود داشت. بی‌فرهنگی و وحشی‌گری، سنتها و عادت‌ها، برخی فضایل تحریف شده و دیگر مسایلی که مربوط به آن دوران بوده و در آیه‌ها آمده، نیازمند بررسی و تحلیل تاریخی است و بدون آن، فهم ما از قرآن ناقص خواهد بود. به عنوان مثال، در تفسیر آیه «انما النسی زیاده فی الکفر»[4] «جز این نیست که جا به جا کردن (ماه‌های حرام) فزونی در کفر است»، آگاهی از شیوه برخورد عرب جاهلی با ماه‌های سال (قمری) ضرورت دارد و تفسیر آیه «لیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها»[5] «و نیکی آن نیست که از خانه‌ها در آیید»، آشنایی با آداب زندگی و معاشرت مردمان جاهلیت نقش مهمی ایفا می‌کند. 🔹 ج. پیامبر اسلام و جامعه اسلامی این بخش از تاریخ را می‌توان به دو بخش فرعی دوران پیش از هجرت و دوران پس از هجرت تقسیم کرد. آیه‌هایی که درباره برخورد با مشرکان و مقاومت مسلمانان و سیر دعوت پیامبر اکرم(ص) است، مانند دعوت پنهان و درون خانوادگی، دعوت آشکارا، صبر و بردباری و پرهیز از درگیری نظامی، آیه‌های تقیه، ابتلا و امتحان و مشخص شدن مومن واقعی از منافق، وقایعی که منجر به هجرت پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان از مکه شد، بیان‌گر دوران پیش از هجرت است و نقلهای تاریخی ناظر به این وقایع، در فهم این آیات موثر است. دوران بعد از هجرت، در برگیرنده آیه‌های بیان‌گر برخورد نظامی با مشرکان مکه، آیه‌های ناظر به مهاجرت و انصار و پایان رو در رویی دو قبیله اوس و خزرج و نیز یهودیان اطراف مدینه و سرانجام آن‌ها، منافقان و مشکل آفرینی آنان در راه پیشرفت اسلام است.نمونه این گونه آیات ، آیه افک است که ناظر به تهمت زدن برخی از منافقان به یکی از همسران پیامبر اکرم(ص) است و بدون بهره‌گیری از تاریخ، ابعاد آن مبهم و فهم آن مشکل خواهد بود[6]. ___________________________________ [1] . حاکم حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، شواهد التنزیل، ج 1، ص 40، 44و 45؛ شیخ صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 67. [2] . بر این اساس، قصه‌های قرآن دارای حلقه‌های مفقوده است و کسی که بخواهد بدان دست یابد، باید به منابع تاریخی مراجعه کند؛ اما این بدان معنا نیست که گفته‌های مورخان را بی کم و کاست بپذیرد، بلکه باید شرایطی برای آن در نظر گرفت که بیان کردیم. [3] . ر.ک: المیزان، ج 13، ص 397و 398. [4] . سوره توبه، آیه 37. [5] . سوره بقره، آیه 189. [6] . ر.ک: عاملی، جعفر مرتضی، حدیث الافک. در این کتاب، روایات تاریخی مربوط به آیات افک مورد نقادی جدی قرار گرفته و اکاذیب چندی بر ملا شده است. غلامعلی عزیزی‎کیا- روش ‎شناسی تفسیر قرآن 🌱🌱🌱 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
📌 گوشهای وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِ آياتُنا وَلَّى مُسْتَكْبِراً كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْها كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْراً فَبَشِّرْهُ بِعَذابٍ أَلِيمٍ(لقمان - ۷) و هنگامی که آیات ما بر او خوانده می‌شود، مستکبرانه روی برمی‌گرداند، گویی آن را نشنیده است؛ گویی اصلاً گوشهایش سنگین است! او را به عذابی دردناک بشارت ده! 🌱🌱🌱 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
(155) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️لطايف و اشارات ⏪6- نفرين موساى كليم درباره فرعون يكى از بدترين نفرينهاى حضرت موساى كليم (عليه السلام) به فرعون مصر و پيروان او، اين بود كه از خداى سبحان مسئلت كرد تا افزون بر آن كه اموالشان را نابود مى كند، دلهايشان را سخت و نفوذناپذير كند، توفيق ايمان از آنان ستانده شود و به عذابى دردناك گرفتار شوند، زيرا آنان با اموال و زيورها و تمكنهاى مادى خود مردم راه از راه خدا گمراه مى كردند. (و قال موسى ربنا انك اتيت فرعون وملاه زينه و اموالا فى الحيوه الدنيا ربنا ليضلوا عن سبيلك ربنا اطمس على اموالهم و اشدد على قلوبهم فلا يومنوا حتى يروا العذاب لاليم) و جناب هارون نيز در اين نيايش با حضرت موساى كليم هماهنگ بود. خداى سبحان نيز مى فرمايد: دعايتان اجابت شد: (قد اجيبت دعوتكما) و آنگاه نحوه اجابت دعايشان را نيز بيان مى كند. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(91) 🔆🔆🔆 ⏪62- توجه ویژه به جایگاه انسان 🔅وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً(اسراء/70) ما آدميزادگان را گرامى داشتيم؛ و آنها را در خشکى و دريا، (بر مرکبهاى راهوار) حمل کرديم؛ و از انواع روزيهاى پاکيزه به آنان روزى داديم؛ و آنها را بر بسيارى از موجوداتى که خلق کرده‏ ايم، برترى بخشيديم. 🔅فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ(حجر/29) هنگامى که کار آن را به پايان رساندم، و در او از روح خود (يک روح شايسته و بزرگ) دميدم، همگى براى او سجده کنيد.! 🔅فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ(ص/72) 🔅لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ(تین/4) که ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريديم 🔅وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ(بقره/30) (به خاطر بياور) هنگامى را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روى زمين، جانشينى [= نماينده‏اى‏] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آيا کسى را در آن قرار مى‏دهى که فساد و خونريزى کند؟! (زيرا موجودات زمينى ديگر، که قبل از اين آدم وجود داشتند نيز، به فساد و خونريزى آلوده شدند. اگر هدف از آفرينش اين انسان، عبادت است،) ما تسبيح و حمد تو را بجا مى‏آوريم، و تو را تقديس مى‏کنيم.» پروردگار فرمود: «من حقايقى را مى‏دانم که شما نمى‏دانيد.» 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
یوسف ۲.mp3
16.09M
2 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
ميراث حجة الوداع.mp3
1.86M
🔹 میراث حجة الوداع 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
An-Nazi'at 02 ss.mp3
5.01M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت57: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 2.docx
32.8K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت58: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 2.pdf
855.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت59: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: خدا رحمت كند بنده ‌ای را كه امر ما را زنده بدارد. راوی پرسید: چگونه امر شما را زنده كند؟ آن حضرت فرمود: علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، چرا كه مردم اگر ما را بدانند از ما پیروی می ‌كنند.[1] [1] . رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیا أَمْرَنَا، فَقُلْتُ لَهُ: فكَیفَ یحْیى أَمْرَكُمْ؟ قَالَ: یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلامِنَا لاتَّبَعُونَا... (معانی الاخبار، ص180). مفاتیح الحیات ص 82 و 83 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
احیای امر ما.mp3
2.55M
امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: خدا رحمت كند بنده ‌ای را كه امر ما را زنده بدارد. راوی پرسید: چگونه امر شما را زنده كند؟ آن حضرت فرمود: علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، چرا كه مردم اگر ما را بدانند از ما پیروی می ‌كنند.[1] [1] . رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیا أَمْرَنَا، فَقُلْتُ لَهُ: فكَیفَ یحْیى أَمْرَكُمْ؟ قَالَ: یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلامِنَا لاتَّبَعُونَا... (معانی الاخبار، ص180). مفاتیح الحیات ص 82 و 83 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
خدایا! ظرف و ظرفیت وجودمان رااز چشمه یاحی یاقیوم پرکن؛ تا دیگر غممان نباشد از کوزه همان برون تراود که در اوست. ... اللهم ارزقنا خیر الدنیا و الآخرة واصرف عنا شر الدنيا و الاخرة ... امروز ازکوره راههای رویدادهای زندگی عبور کن با ؛ لا اله الا الله الملك الحق المبين... 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۴ – ۸۳ 📌 با شیطان الی اگر با مبارزه کند و باشد خدای تعالی های او را برطرف می کند و های از دست رفته اش را به او باز می گرداند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌قرائت تحدیر 🔹قرآن به «ترتيل»[۱] نازل شده است و قرائت آن نيز بايد بر اساس ترتيل صورت گيرد، ترتيل يعني «خواندن قرآن به صورت شمرده و با تأنّي همراه با تدبر در معاني آيات». قرائت قرآن همراه با رعايت اصل «ترتيل» سه مرتبه دارد: ۱. تحقيق. ۲. تدوير. ۳. تحدير (حَدر). 🔹اين تقسيم بندي ناظر به تفاوت در «سرعت» قرائت است. «تحقيق» يعني قرائت با سرعت كند و «تدوير» يعني قرائت با سرعت متوسط و «تحدير» يعني قرائت با سرعت تند. 🔹 اما «تحدير»: در لغت به معناي شيب دادن ـ سرازير كردن آمده است «حَدْر» مترادف با «هبوط»يعني: پايين آمدن، حركت در سراشيبي است. حدور يعني سراشيبي و سرازيري و به طور طبيعي اين نام گذاري «ازدياد سرعت» را تداعي مي كند. 🔹بنابراين تحدير در قرائت عبارت است «خواندن قرآن با سرعت زياد» اما بايد توجه داشت كه قرائت «حَدْر» هرگز به معناي عدم رعايت احكام تجويد و وقف و ابتدا نيست و نبايد از حد ترتيل خارج گردد، لذا قرائت به روش تحدير فقط براي كساني شايسته است كه اول در امر قرائت داراي تجربه كافي و حسن اداء قواعد بوده و در اثر سرعت در قرائت، حروف و كلمات را ضايع نسازند و دوم در عين سرعت در قرائت، قادر به تدبّر لازم در معاني و مفاهيم باشند و از اين رو براي قاريان متوسط و ضعيف هرگز توصيه نمي شود.[2] 🔹كوتاه ترين دوره تحدير كل قرآن كريم: قرائت «شيخ عبدالرحمن السديس» است كه كل قرآن را در ۱۶ نوار قرائت كرده است. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. حلية القرآن، سطح ۱، سيد محسن موسوي بلده. ۲. حلية القرآن، سطح ۲، سيد محسن موسوي بلده. ۳. قواعد وقف در قرآن كريم، محمد كاظم شاكر. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نگاهی اجمالی به قرن اول (۱۰و۱۱) 🔰تفسیر ابوالعالیة رفیع. 🔹اثر ابوالعالیة رفیع (م 90 یا 93 ق) فرزند مهران ریاحی. بعضی نام او را زیاد بن فیروز یاد کرده اند. وی ایرانی تبار و از هم پیمانان بنی ریاح بود. و دو سال بعد از فوت رسول اللّه (ص) به مدینه مشرف شد. وی تـفـسـیـر و تاویل قرآن کریم را از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) و ابن عباس و عبداللّه بن مسعود و ابی بن کعب فراگرفت و روایت می کرد. 🔹بـر اثـر ذکـاوت خـارق الـعاده، در علم تفسیر تبحر زیادی یافت و اعجاب همگان را برانگیخت ابن عباس وی را بر روی کرسی قریش می نشاند و خود زیر دست او قرار می گرفت و می گفت : هکذا العلم یزید الشریف شرفا و یجلس المملوک علی الاسرة وی از پیروان مکتب حضرت امیرالمؤمنین (ع) در تفسیر بود. 📚 مـنـابـع : اسدالغابة، 2/235؛ تهذیب التهذیب، 3/284؛ تذکرة الحفاظ، 1/61؛ التفسیر و المفسرون، 1/92؛ سه مقاله در تاریخ تفسیر، 52. 🔅🔅🔅 🔰تفسیر ابوصالح. اثـر ابـوصـالح (م 100 ق) نام وی میزان بصری و مشهور به کنیه اش می باشد و از ائمه علم تفسیر است. عـلـم تـفـسیر و تاویل قرآن کریم را از ابن عباس اخذ کرد و محمد بن سائب کلبی در تفسیر خود روایات وی را در تفسیر آیات قرآن نقل کرده است. او از ثقات روات شیعه و از اجلاء محدثین می باشد. قسمتی از تفسیر و احادیث وی در تفسیر فرات کوفی و سایر تفاسیر شیعی ضبط شده است. 📚 منابع : تاسیس الشیعة، 325؛ تفسیر فرات الکوفی، 53 به بعد؛ الکافئة فی ابطال توبة الخاطئة، شیخ مفید. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌درهای ساختمان قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: ثلاثٌ مِن أبوابِ البِرِّ : سَخاءُ النَّفْسِ، وطِيبُ الكلامِ، والصَّبرُ علَى الأذى(تحف العقول : 8) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: سه چيز از درهاى نيكى است: سخاوتمندى جان، گفتار نيكو، و شكيبايى در برابر آزار و اذيت. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 غذای روح شهید علامه مطهری (ره) عمل، صرفا از انسان صادر نمی‌شود بلکه او را می‌سازد 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
حکمت ۱۴۲ قسمت ۱.استاد صادقی.mp3
11.56M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۲ قسمت اول(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 106 نهج البلاغه.mp3
2.19M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۶(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom