eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سوم:نزول قرآن قرآن مجموعۀ آيات و سوره‌هايى است كه پيش از هجرت و پس از آن در مناسبت‌هاى مختلف، بر پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله نازل شده‌است. نزول قرآن تدريجى، به‌صورت آيه‌آيه و سوره سوره بوده و تا آخرين سال حيات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ادامه داشته است. در دوران حيات پيامبر صلى الله عليه و آله متناسب با پيشامدها و براى رفع مشكلات و يا پاسخ به سؤال‌ها، مجموعه‌اى از آيات يا سوره‌اى نازل مى‌شد كه اين پراكندگى در نزول، قرآن را از ديگر كتب آسمانى متمايز مى‌كند؛ زيرا صُحُف ابراهيم و الواح موسى يكجا نازل شده‌اند. همين امر بهانه‌اى شد تا مشركان نسبت به پيامبر صلى الله عليه و آله عيب‌جويى كنند .چنانكه در اين آيه آمده است: «وَ قالَ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ‌ عَلَيْهِ‌ الْقُرْآنُ‌ جُمْلَةً‌ واحِدَةً‌ ...؛ كسانى كه كفر ورزيده‌اند گفتند: چرا قرآن يكجا بر او نازل نگرديده‌؟...» و در جواب آنان آمده: «...كَذلِكَ‌ لِنُثَبِّتَ‌ بِهِ‌ فُؤادَكَ‌ وَ رَتَّلْناهُ‌ تَرْتِيلاً؛ ...اين به‌خاطر آن است كه قلب تو را به‌وسيلۀ آن استوار گردانيم و [ ازاين‌رو] آن‌را به‌تدريج بر تو خوانديم». در جاى ديگر مى‌فرمايد: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ‌ لِتَقْرَأَهُ‌ عَلَى اَلنّاسِ‌ عَلى‌ مُكْثٍ‌ وَ نَزَّلْناهُ‌ تَنْزِيلاً؛ ١قرآنى كه آياتش را از هم جدا كرديم تا آن‌را با درنگ بر مردم بخوانى و آن‌را به‌تدريج نازل كرديم». 🔘آن‌گونه كه از قرآن استنباط‍‌ مى‌شود، حكمت تدريجى بودن نزول قرآن، آن است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و مسلمانان احساس كنند همواره مورد عنايت خاص پروردگار هستند و پيوسته رابطۀ آنان با حق تعالى استوار است. چنانكه آيات وحى در موقعيت‌هاى بسيارى موجب دلگرمى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله بوده‌است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
101. ⏪28- مَثَل چراغ و چراغدان اللَّهُ نُورُ السَّمَوَا تِ وَالاْرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوا ةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَاءَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیُّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَلاَغَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیَّءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِی مَن یَشَآءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ . (35 سوره نور) ((خداوند نور آسمانها وزمین است ، مَثَل نورخداوند همانند چراغدانی است که درآن چراغی (پرفروغ ) باشد ، آن چراغ در حُبابی قرارگیرد ، حبابی شفّاف ودرخشنده همچون یک ستاره فروزان ، این چراغ با روغنی افروخته می شود که از درخت پر برکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی ؛ (آن چنان روغنش صاف و خالص است که ) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله ور شود ؛ نوری است برفراز نوری وخدا هرکس را بخواهد به نور خود هدایت می کند وبرای مردم مثلهامی زند وخداوند به هرچیزی داناست )) . 🔰وجه تشبیه در این آیه شریفه ، نور الهی که همان نور ((هدایت و ایمان )) است به ((چراغدانی )) تشبیه شده است که در آن ((چراغی پر فروغ )) باشد و آن چراغ در ((شیشه ای بلورین )) قرار گیرد و با روغنی صاف و خالص یعنی ((روغن درخت زیتون )) افروخته شود . بدین ترتیب ((چهار عامل )) برای استفاده کامل از نور چراغ ذکر شده است : 🔘((مشکاة )) ، یعنی چراغدان و محفظه ای که در قدیم معمول بود و چراغها را برای محفوظ ماندن از مزاحمت باد و طوفان در آن می نهادند . 🔘 ((زُجاجة )) ، یعنی شیشه بلورین و حبابی که روی چراغ گذاشته می شد تا هم شعله را محافظت کند و هم گردش هوا را از طرف پایین به بالا تنظیم نماید تا بر نور و روشنایی شعله بیفزاید . 🔘 ((مصباح )) ، یعنی خود چراغ که مرکز پیدایش نور بر فتیله آن است . 🔘 ((مادّه انرژی زا)) ، که عبارت است از همان روغن درخت مبارک زیتون . جمله (یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَلاَ غَرْبِیَّةٍ) اشاره به همین مادّه انرژی زای فوق العاده مستعدّ برای چراغ است . چرا که ((روغن زیتون )) از درخت پر بار و پر برکتی گرفته شود ، یکی از بهترین روغنها برای اشتعال است ، آن هم درختی که نه در جانب شرق باغ و کنار دیواری قرار گرفته باشد و نه در جانب غرب که تنها یک سمت آن آفتاب ببیند و در نتیجه میوه آن نمی رسیده و نیمه نارس و روغنش ناصاف گردد ، بلکه تمام جوانب آن به طور مساوی در معرض تابش نور آفتاب باشد تا هم میوه اش کاملاً رسیده باشد و روغنش صاف و خالص شود . ((نور ایمان )) که در قلب مؤ منان است ، دارای همان ((چهار عملی )) است که در یک چراغ پرفروغ موجود است : ((مصباح )) ، همان شعله های ایمان است که در قلب مؤ من آشکار می گردد و فروغ هدایت از آن منتشر می شود . ((زجاجة )) ، و حباب ، قلب مؤ من است که ایمان را در وجودش تنظیم می کند . (مشکات )) ، سینه مؤ من و یا به تعبیر دیگر مجموعه شخصیّت و آگاهی و علوم و افکار اوست که ایمان وی را از گزند طوفان حوادث مصون می دارد . ((شجره مبارکه زیتونه )) ، همان وحی الهی است که عصاره آن در نهایت صفا و پاکی می باشد و ایمان مؤ منان به وسیله آن شعله ور و پر بار می گردد . درحقیقت این ((نور خدا)) می باشد ؛ همان ((نوری )) است که آسمانها و زمین را روشن ساخته و از کانون قلب مؤ منان سر برآورده و تمام وجود و هستی آنها را روشن و نورانی می کند . دلائلی را که از عقل و خرد دریافته اند ، با نور وحی آمیخته می شود و مصداق ((نورٌ علی نورٍ)) می گردد . و هم در این جا است که دلهای آماده و مستعدّ به این نور الهی هدایت می شوند و مضمون (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَآءُ ) در مورد آن محقّق می شود . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹ – ۱ 📌دستورات سازنده سالک الی اللّه اگر می خواهد موفّق به بشود، باید مسائل زیر را کاملاً رعایت کند: ۱ – بداند که از جانب پروردگار برای او حتمی خواهد بود. ۲ – این امتحان در گذشتگان برای این جهت بوده که و درستکاران از و تشخیص داده شوند و جدا گردند. ۳ – کسانی که کار بد می کنند، نمی توانند بر خدای تعالی در پیشی بگیرند. ۴ – کسانی که با پروردگار را دارند به آن خواهند رسید. ۵ – کسی که در راه بکند، تمام فایده اش به خودش می رسد. زیرا خدای تعالی بی نیاز از همه کس و همه چیز است. ۶ – کسانی که خود را درست کنند و به آن ایمان داشته باشند و نفس نمایند، خدای تعالی گناهان قبلی آنها را جبران می کند و آنها را بهتر از آن چه کرده اند می فرماید. ۷ – سالک الی اللّه باید به و نیکی کند ولی اگر به او اصرار کردند که بکند و یا شود، نباید از آنها کند. ۸ – اگر سالک الی اللّه اعتقاداتش را کند و تزکیه نفسش را نماید، خدای تعالی او را جزء قرار می دهد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۴ 🔅🔅🔅 به طور خلاصه فایده تفسیر را مى توان در امور زیر خلاصه کرد: 🔹۱. رفع ابهام هایى که در بدو نظر در بعضى از آیات به چشم مى خورد; و گشودن گشودن متشابهات قرآن. 🔹۲. به دست آوردن یک تفسیر جامع درباره موضوعاتى مانند توحید و خداشناسى و معاد و عبادت و جهاد و حکومت اسلامى و موضوعات مهم دیگر. 🔹۳. آگاهى از شرایط، خصوصیات، علل و نتایج موضوعات و مسائل مختلفى که در قرآن مطرح است. 🔹۴. به دست آوردن اسرار، و پیام هاى تازه قرآن از طریق انضمام آیات به یکدیگر. 🌷🌷🌷 🔰سابقه تفسیر موضوعی ▫️جوانه هاى تفسیر موضوعى قبل از هر چیز در خود قرآن دیده مى شود; و چنانکه گفتیم دستور قرآن در زمینه تفسیر آیات متشابه به وسیله آیات محکم، نوعى از تفسیر موضوعى است. 🔹سپس در کلمات ائمه هدى(علیهم السلام) نیز نمونه هاى فراوانى آمده که طرز و گردآورى آیات مربوط به یک موضوع، و جمع بندى، و سپس استفاده از آن را به ما آموخته است که شاید چند نمونه زیر براى اثبات این مطلب کافى باشد. ☑️۱. در روایت معروفى که بعنوان وصیّت و موعظه پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به عبدالله بن مسعود در بحارالانوار آمده، و روایتى است بسیار طولانى و پر معنا، نمونه هاى زیادى از این معنا وجود دارد; به طورى که مى توان گفت این روایت به طور کلّى بر محور تفسیر موضوعى دور مى زند. از جمله هنگامى که در نکوهش دنیا سخن مى گوید مى فرماید: اى ابن مسعود! احمق کسى است که طالب دنیاى زودگذر باشد، سپس براى بى اعتبار بودن زرق و برق این جهان به آیات زیر استدلال مى نماید: أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِى الاَْمْوَالِ وَالاَْوْلاَدِ : «بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است» 📚پیام قرآن ،ج۱، آيت الله مكارم شيرازي ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 1.docx
57.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 1.pdf
780.7K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 2 2 - تـمـام ايـن سـوگـنـدهـا اشـاره بـه (فـرشـتـگـان آسـمـان ) اسـت ، يـعـنى قسم به فـرشـتـگانى كه پى درپى به سوى انبياء فرستاده مى شوند (يا فرشتگانى كه با برنامه هاى شناخته شده و معروف فرستاده مى شوند). و قـسـم بـه آنـهـا كـه هـمـچـون طـوفـان بـا سـرعـت تـمـام بـه دنبال ماءموريت خود مى روند. و به آنها كه آيات كتب آسمانى را در برابر پيامبران مى گسترانند و نشر مى دهند. و آنها كه با اين عمل حق را از باطل جدا مى سازند. و آنها كه ذكر حق و دستورات او را به انبياء القا مى كنند. 3 - سـوگـنـد اول و دوم نـاظـر بـه مساءله (بادها و طوفانها) است ، و سوگند سوم و چـهارم و پنجم را ناظر به نشر آيات حق به وسيله (فرشتگان )، و سپس جدا كردن حق از باطل ، و بعد القاء ذكر و دستورهاى الهى به پيامبران ، به منظور اتمام حجت و انذار است . ▫️چـيـزى كه مى تواند شاهد بر تفسير سوم باشد اولا جداسازى اين دو دسته از سوگندها در آيـات بـه وسـيـله (واو) اسـت ، در حـالى كه بقيه به وسيله (فاء) عطف شده كه نشانه ارتباط و پيوند آنها است . ▫️ثـانـيـا چـنـانكه خواهيم ديد همه اين سوگندها براى مطلبى است كه در آيه هفتم آمده يعنى حقانيت و واقعيت رستاخيز و معاد، و مى دانيم در آستانه رستاخيز دگرگونى عظيمى در عالم پـيـدا مـى شـود، طـوفـانـهـاى شـديـد زلزله هـا و حـوادث تـكـانـدهـنـده از يـكـسـو، و سپس تـشـكـيـل دادگـاه عـدل الهـى از سـوى ديـگـر كـه در آنـجـا فـرشـتـگـان نـامـه هـاى اعمال را نشر مى دهند، و ميان صفوف مؤ منان و كافران جدائى مى افكنند، و حكم الهى را در اين زمينه القا مى كنند. اگر قسمتهاى پنجگانه فوق طبق اين تفسير بيان شود تناسبى با مقسم به يعنى چيزى كه براى آن سوگند ياد شده است خواهد داشت و تفسير اخير از اين نظر برترى دارد. ▫️ذكـر در جـمـله (فـالملقيات ذكرا) يا به معنى علوم و دانشهائى است كه به انبياء القا شده ، يا آياتى است كه بر آنها نازل گشته است ، و مى دانيم در آيات قرآن از خود قرآن تعبير به (ذكر) شده است ، چنانكه در آيه 6 سوره حجرآمـده اسـت و قـالوا يا ايها الذى نزل عليه الذكر انك لمجنون (دشمنان ) مى گفتند اى كسى كه ذكر بر تو نازل شده است تو ديوانه اى ! ▫️تـعـبـيـر بـه (المـلقـيـات ) بـه صـورت (جـمـع ) بـا ايـنـكـه فـرشـته وحى يعنى جـبـرئيل يك فرد بيشتر نبود، به خاطر اين است كه از بعضى از روايات استفاده مى شود كـه گـاه بـراى نـزول آيـات قـرآن گـروهـهـاى عـظـيـمـى از فـرشـتـگـان جـبـرئيـل را هـمـراهـى مـى كـردنـد، در آيـه 15 سـوره عبس نيز آمده است بايدى سفرة يعنى (آيـات قـرآنـى بـه دسـت سـفـيـران الهـى (فـرشـتـگـان ) بـر پـيـامـبـر اسـلام نازل شده است ). ▫️حـال بـايـد ديـد كـه ايـن سوگندها براى چه منظورى است ؟ در آيه بعد پرده از روى اين معنى برداشته ، مى گويد: آنچه به شما وعده داده مى شود واقع خواهد شد (انما توعدون لواقع ) بعث و نشور، ثواب و عقاب ، حساب و جزا، همه حق است ، و ترديدى در آن نيست . بعضى نيز آن را اشاره به تمام وعده هاى الهى ، اعم از وعده هائى كه به نيكان يا بدان در دنيا، يا در آخرت داده است ، ولى آيات بعد نشان مى دهد كه منظور فقط وعده قيامت است . ▫️گـرچـه در ايـن آيـه اسـتـدلالى بـر مساءله معاد نشده است و تنها به ادعا قناعت گرديده ، ولى لطـف مـطـلب ايـنـجـا اسـت كـه در قـسـمـهـاى پـيـشـيـن مـطـالبـى آمـده كـه خـود از دلائل مـعـاد اسـت ، از جـمـله زنـده شـدن زمـيـنـهـاى مـرده بـه وسـيـله نـزول بـارانـهـا كـه خـود نـمـونـه اى از صـحـنـه مـعـاد اسـت ديـگـر نـزول تـكـاليـف الهـى بـر پـيامبران و ارسال رسل كه بدون وجود معاد نامفهوم است ، خود نشان مى دهد كه وعده رستاخيز قطعى است . ▫️نـظـيـر ايـن مـطـلب در آيـه 23 سوره ذاريات نيز آمده است كه خداوند مى فرمايد: فو رب السـمـاء انـه لحـق : (سـوگند به پروردگار آسمان كه روزى شما حق است ) سوگند بـه (رب ) كـه اشـاره بـه ربـوبـيـت پـروردگـار و تـدبير او در جهان آفرينش است ايجاب مى كند كه بندگان را بى روزى نگذارد. ادامه دارد... ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موحدانه زندگی کردن ⏺يک جمله دعايي در اين اواخر مفاتيح است، خيلي اين جمله شيرين است! گرچه همه دعاها شيرين است، آن دعا به اين مضمون است حالا ممکن است يک کلمه جلو يک کلمه دنبال باشد «يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاءِ»[مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏1، ص229.] اين يک جمله دعاست، دارو البته براي دوا مشخص است، فلان دارو مشخص است. در اين جمله مي‎گوييم «يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاءِ» خدايي را تسبيح مي‎کنيم که در هر چه بخواهد شفا قرار بدهد، دست او باز است. ⏺نمي‎شود گفت که فلان چيز را خدا که اراده کرد شفا بدهد، فلان گياه نمي‎تواند يا فلان آب نمي‎تواند يا فلان تربت نمي‎تواند، اينها نيست. خيلي اين حرف بلندي است! «يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاءِ»، گاهي با يک امر جزيي با يک تکه نان؛ اين موحدانه زندگي کردن است. حالا ما که به آنجا لازم نيست برسيم؛ ولي اين سفره باز نمي‎گذارد که کسي ـ خداي ناکرده ـ بگويد ما مشکل اقتصادي داريم، مشکل امنيتي داريم، مشکل فلان داريم، آن حداقل اين است که در اين مسير باشيم، نه بي‌راهه برويم نه راه کسي را ببنديم. 🔘آیت الله 📼درسگفتار تفسیر سوره المرسلات جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌یک جرعه أَنْتَ إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلایَ اغْفِرْ لِأَوْلِیَائِنَا وَ کُفَّ عَنَّا أَعْدَاءَنَا وَ اشْغَلْهُمْ عَنْ أَذَانَا وَ أَظْهِرْ کَلِمَةَ الْحَقِّ وَ اجْعَلْهَا الْعُلْیَا وَ أَدْحِضْ کَلِمَةَ الْبَاطِلِ وَ اجْعَلْهَا السُّفْلَى إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ تو معبود و آقاو مولاى منى، دوستانمان را بیامرز، دشمنانمان را از ما بازدار، و از آزار ما غافلشان گردان، و کلمه حق را نمایان و و آن را بر‌تر کن، و کلمه باطل را بلغزان و آن را پست‏‌تر قرار ده، تو بر هرچیز توانایى‏. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 راه اثر پذیری از قرآن چیست؟ 👈🏻 اگر کسی اینگونه قرآن بخواند، دیگر قرآن را رها نخواهد کرد... 💠استاد پناهیان 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۰١ و ٢٠٢(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
167 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 130 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
دعای وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السّلَامُ إِذَا دُفِعَ عَنْهُ مَا یَحْذَرُ، أَوْ عُجّلَ لَهُ مَطْلَبُهُ اللّهُمّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى حُسْنِ قَضَائِکَ،وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنّی مِنْ بَلَائِکَ،فَلَا تَجْعَلْ حَظّی مِنْ رَحْمَتِکَ مَا عَجّلْتَ لِی مِنْ عَافِیَتِکَ فَأَکُونَ قَدْ شَقِیتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَیْرِی بِمَا کَرِهْتُ. وَ إِنْ یَکُنْ مَا ظَلِلْتُ فِیهِ أَوْ بِتّ فِیهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِیَةِ بَیْنَ یَدَیْ بَلَاءٍ لَا یَنْقَطِعُ وَ وِزْرٍ لَا یَرْتَفِعُ فَقَدّمْ لِی مَا أَخّرْتَ،وَ أَخّرْ عَنّی مَا قَدّمْتَ. فَغَیْرُ کَثِیرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ،وَ غَیْرُ قَلِیلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ،وَ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ. وقتى که خطرى از او مى گذشت: بارخدایا، تو را سپاس بر خوبى سرنوشتى که مقدّر فرموده اى،و بر بلایى که از من گرداندى، پس نصیبم را از رحمتت در این عافیت دنیایى که به من ارزانى داشتى منحصر مکن، که به سبب آنچه دوست دارم بدبخت شوم،و دیگرى به خاطر آنچه ناپسند من است خوشبخت گردد، و اگر آن عافیت که روز را در آن به شب رسانده،یا شب را در آن به روز آورده ام مقدمه بلایى همیشگى،و وبالى دائم باشد پس آنچه را برایم به تأخیر انداخته اى پیش انداز،و آنچه را که پیش انداخته اى به تأخیر افکن،زیرا چیزى که پایانش نیستى است بسیار نیست،و آنچه عاقبتش همیشگى و جاودانى است اندک نباشد،و بر محمد و آلش درود فرست. (ترجمه استاد شیخ حسین انصاریان) 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت129(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
168 ☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 20) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
‏«صحیفه سجادیه صوتی (معجزنشان)» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=MojezNeshan.Mojezkhames&ref=share 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💎 قال الإمام المهدي عجّل الله تعالي فرجه الشّريف: 🌸 اِتَّقُوا اللهُ وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّوا الاْمْرَ إلَيْنا، فَعَلَيْنا الاْصْدارُ كَما كانَ مِنَّا الاْيراُ، وَ لا تَحاوَلُوا كَشْفَ ما غُطِّيَ عَنْكُمْ. 💎 مولانا و سیدنا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّريف می‌فرمایند : 🌸از خدا بترسيد و تسليم ما باشيد، و امور خود را به ما واگذار كنيد، چون وظيفه ما است كه شما را بی نياز و سيراب نمائيم همان طوری كه ورود شما بر چشمه معرفت به وسيله ما می باشد، و سعی نمائيد به دنبال كشف آنچه از شما پنهان شده است نباشيد. 📚 «بحارالأنوار، ج 53، ص 191» 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
# خورشید_پنهان_از_منظر_قرآن 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 کتاب ارزشمند خورشید پنهان از منظر قرآن؛ تالیف محمود اباذري، توسط معاونت پژوهش بنياد فرهنگي حضرت مهدي عليه السلام (استان اصفهان) منتشر شده است. 🔵 موضوعات کتاب عبارتند از: ۱. محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، ۲۵۵ق-- غيبت ۲. مهدويت-- انتظار ۳. مهدويت-- پرسش ها و پاسخ ها 🔴 این کتاب، یکی از بهترین کتب نوشته شده درباره بررسی آیات مهدوی در قرآن می باشد. که هم برای ماه مبارک رمضان عالیست که در کنار خواندن قرآن، به آیات مهدوی هم چشم داشته باشیم و هم برای کسانی که می خواهند در هر تاریخی و هر روزی ، با هر دعا و زیارتی ، چله بگیرند که در کنار آن، بحث افزایش معرفت و علم مهدوی هم داشته باشند. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
Nahj-0.2.2-noorsoft.apk
30.75M
🌀 نسخه اندرویدی نهج البلاغه 📱 به همراه شروح و ترجمه و صوت ۵ نسخه از نهج البلاغه ۳۱ ترجمه‌ ۱۱ شرح نگاشته شده ✅ امکانات و قابلیت‌ها: • قابلیت سفارشی‌سازی محیط نرم افزار • قابلیت نشانه‌گذاری متون • دسترسی به متن نهج ابلاغه از طریق فهرست موضوعات 🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 امام صادق عليه السلام این دعا را قبل از تلاوت قرآن می خواندند: «اللّهُمَّ‌ فَاجْعَلْ‌ نَظَري فيهِ‌ عِبادَةً‌ وَ قِرائَتي فيهِ‌ فِكْراً وَ فِكْري فيهِ‌ اعْتِباراً وَ اجْعَلْني مِمَّنْ‌ أتَّعِظُ‍‌ بِبَيانِ‌ مَواعِظِكَ‌ فيهِ‌ وَ أجْتَنِبُ‌ مَعاصيكَ‌ ... خداوندا! نگاه مرا به آيات قرآن عبادت و قرائتم را توأم با انديشه و تفكرم را در آن مايۀ عبرت قرار ده و مرا از كسانى قرار ده كه از مواعظ‍‌ تو در آن پند مى‌گيرد و از گناهانت پرهيز مى‌كند». 📚بحار الانوار ج ۸۹ ص ۲۰۷ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom