eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
626 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
وَاکْفِنٰا کَوٰافِىَ قَدَرِکَ، وَامْنُنْ عَلَیْنٰا بِحُسْنِ نَظَرِکَ، وَلاٰ تَکِلْنٰا اِلىٰ غَیْرِکَ،وَلاٰ تَمْنَعْنا مِنْ خَیْرِکَ، وَبٰارِکْ لَنٰا فیمٰا کَتَبْتَهُ لَنٰا مِنْ اَعْمٰارِنٰا... (پروردگارا) ما را در برابر حوادث سخت یارى ده و با حسن نظرت بر ما منّت گذار و ما را به غیر خودت وا مگذار. و از احسانت محروم مساز، در عمرى که براى ما مقرّر داشته اى برکت ده، (اعمال ماه رجب؛ اعمال مشترک این ماه) 🌷🌷🌷 @majalezendegi
🌷🌷🌷 🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه) ⏪۴. در آیاتی از قرآن کریم، خداوند انسان ها را تشویق به کار و تلاش فرموده است و بدیهی است که خدمت به مردم در ضمن کار و تلاش است; می فرماید: «او کسی است که دریا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیوری برای پوشیدن (مانند مروارید) از آن استخراج کنید و کشتی ها را می بینی که سینه دریا را می شکافند تا شما (به تجارت پردازید و) از فضل خدا بهره گیرید، شاید شکر نعمت های او را به جای آورید. (نحل، ۱۴)۷ قرآن کریم، تلاش برای معاش و خدمت به مردم را همردیف جهاد در راه خدا بیان می کند; می فرماید: «گروهی دیگر برای به دست آوردن فضل الهی (و کسب روزی و خدمت به مردم) به سفر می روند و گروهی دیگر در راه خدا جهاد می کنند...» (مزمل، ۲۰) و این اهمیت اسلام به این موضوع را نشان می دهد. 🔹در سیره انبیاء و اولیاء خداوند، می خوانیم که آنان با کار و تلاش خویش و ارائه خدمتی به مردم، ارتزاق می کردند; مثلاً در حدیثی از امام علی(علیه السلام) می خوانیم که: «حضرت داوود(علیه السلام) با دست خویش، از برگ خرما بوریا می بافت و به همنشینانش می گفت: کدام یک از شما برای فروش آن، مرا یاری می کند؟ و آن گاه، از بهای آن، قرص نان جو می خورد.» و یا حضرت ادریس(علیه السلام) و یا لقمان دو زندگی می کردند. 🔹افزون بر این، در روایات اهل بیت(علیهم السلام) سفارش اکیدی نسبت به بجاآوردن درخواست برادران ایمانی شده، به طوری که یکی از مهم ترین حقوق برادری، در پی حوایج و خدمت به مردم شمرده شده است. که پرداختن به آن خارج از این پاسخ نامه می باشد. فقط به روایتی از «جمیل» بسنده می کنیم که از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند: «مؤمنان خدمت کار یکدیگرند، (جمیل گوید:) عرض کردم: چگونه خدمتکار یکدیگرند؟ فرمود: به یکدیگر سود می رسانند.» ....ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت اول) ▪️ معرفی شناسنامه ای کتاب: 🔹 نویسنده:آیت الله جعفر سبحانی 🔹 تاریخ نگارش:قرن پانزدهم هجری قمری 🔹 موضوع:تفسیر موضوعی قرآن 🔹 سبک:تفسیر موضوعی آیات 🔹 زبان نگارش:فارسی 🔹 مجموعه:تفسیر قرآن در 14 جلد 🔹 ناشرکتاب: انتشارات امام صادق(ع) مَنشور جاوید، نخستین تفسیر موضوعی قرآن کریم به زبان فارسی اثر جعفر سبحانی، از مراجع تقلید. در این کتاب حدود بیست موضوع از مباحث عقلی، اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم بررسی شده است. هدف از به‌کارگیری روش تفسیر موضوعی، دستیابی به نظرِ قرآن، درباره تمام موضوعات قرآنی و همچنین دعوت مفسران اسلامی، به خودداری از تفسیر سوره‌به‌سوره و آیه‌به‌آیه قرآن بیان است. مطالعه تطبیقی بین شیعه و اهل سنت و حرکت به‌سمت مستقل‌شدن تفسیر موضوعی از تفاسیر ترتیبی را نقاط قوت این مجموعه دانسته‌اند. ....ادامه دارد.. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 118 ⏪33- مَثَل یاران رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ تَرَلهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ اءَثَرِ السُّجُودِ ذَا لِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَلةِ وَمَثَلُهُمْ فِی ا لاْنجِیلِ کَزَرْعٍ اءَخْرَجَ شَطْاهُ فَازَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ ا لْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ مِنْهُمْ مَّغْفِرَةً وَاءَجْرًا عَظِیمَا) .(آیه 29 سوره فتح) 🌱🌱🌱 👆🏽جالب این که در توصیف دوّم که در انجیل آمده ، نیز پنج وصف عمده برای مؤ منان و یاران محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم ذکر شده است : ▫️1 ((جوانه زدن )) : (کَزَرْعٍ اءَخْرَجَ شَطَْهُ) ؛ ((مانند زراعتی که جوانه های خود را خارج ساخته )) . ▫️2 ((کمک کردن برای پرورش )) : (فََازَرَهُ) ؛ ((سپس به تقویت آن پرداخته )) . ▫️3 ((محکم شدن )) : (فَاسْتَغْلَظَ) ؛ ((محکم شده )) . ▫️4 ((بر پای خود ایستادن )) : (فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِی ) ؛ ((بر پای خود ایستاده است )) . ▫️5 ((رشد و نمو چشمگیر و اعجاب انگیز داشتن )) : (یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ) ؛ ((به قدری نمو و رشد (سریع ) کرده که حتی زارعان ( و کشاورزانی که پیوسته با این مسائل سروکار دارند) در شگفتی فرو می روند)) . ▪️((در حقیقت اوصافی که در تورات برای آنها ذکر شده ، صفاتی است که ابعاد وجود آنها را از نظر عواطف و اهداف و اعمال و صورت ظاهر بیان می کند و امّا اوصافی که در انجیل آمده ، بیانگر حرکت و نموّ و رشد آنها در جنبه های مختلف است (دقّت کنید) . آری ، آنها انسانهایی هستند با صفات والا ، که آنی از ((حرکت )) باز نمی ایستند ، همواره جوانه می زنند و جوانه ها پرورش می یابد و بارور می شود . همواره اسلام را با گفتار و اعمال خود در جهان نشر می دهند و روز به روز خیل تازه ای بر جامعه اسلامی می افزایند . آری ، آنها هرگز از پای نمی نشینند و دائماً روبه جلو حرکت می کنند . در عین عابد بودن ، مجاهدند و در عین جهاد عابدند ، ظاهری آراسته ، باطنی پیراسته ، عواطفی نیرومند و نیّاتی پاک دارند ، در برابر دشمنان حقّ ، مظهر خشم خدایند و در برابر دوستان حقّ ، نمایانگر لطف و رحمت او)) . ▪️((این نکته نیز قابل توجه است که جمله (وَالَّذینَ مَعَهُ) ؛ ((کسانی که با او هستند)) ، مفهومش همنشین بودن و مصاحبت جسمانی با رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم نیست ، چرا که منافقین هم دارای چنین مصاحبتی بودند ، بلکه منظور از (مَعَهُ) به طور قطع همراه بودن از نظر اصول ایمان و تقواست )) . ▪️بنا بر این ، آیه شامل کسانی می شود که در خط رسول اللّه باشند ، هر چند مصاحبتی جسمانی با پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم نداشته باشند ، چنانکه امام خمینی قدّس سرّه در سال 1360 به هنگام تنفیذ حکم ریاست جمهوری ، مقام معظّم رهبری ، حضرت آیت اللّه العظمی خامنه ای ، معظم له را خدمتگذار اسلام و ملّت و طرفدار قشر مستضعف و مصداق ( . . . اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ . . . ) توصیف کرده اند . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هفتم:اسامى و اوصاف قرآن در تعداد نام‌ها و اسامى قرآن، ميان مفسران و دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد؛ به‌طورى كه مفسر بزرگ قرن ششم، جمال الدين ابوالفتوح رازى، در مقدمۀ تفسير خود ٤٣ نام براى قرآن آورده است كه بيشتر جنبۀ وصفى دارد؛ در حالى كه طبرسى در مجمع البيان به چهار نام قرآن، فرقان، كتاب و ذكر اكتفا كرده است. بدرالدين زركشى نقل مى‌كند كه: «حرالى كتابى در اين زمينه نوشته و بيش از نود اسم يا وصف براى قرآن يادآور شده است.» از قاضى عزيزى ٥٥ نام و عنوان براى قرآن نقل شده است. اين اسامى در كتاب علوم قرآنى با ذكر شاهد آن آورده شده است. ☑️ از ميان نام‌هاى گفته شده، چهار نام است كه در خود قرآن به عنوان اسم به كار رفته است كه عبارتند از: ١. قرآن، «بَلْ‌ هُوَ قُرْآنٌ‌ مَجِيدٌ؛ آرى اين قرآنى ارجمند است»؛ ٢. فرقان، «تَبارَكَ‌ الَّذِي نَزَّلَ‌ الْفُرْقانَ‌ عَلى‌ عَبْدِهِ‌...؛ بزرگ [ و خجسته] است كسى كه بر بندۀ خود، فرقان [ \كتاب جداسازندۀ حق از باطل] را نازل فرمود...»؛ ٣. كتاب، «إِنّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ‌ الْكِتابَ‌ بِالْحَقِّ‌...؛ ما اين كتاب را به حق بر تو نازل‌كرديم...»؛ ٤. ذكر، «إِنّا نَحْنُ‌ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ‌ لَحافِظُونَ‌؛ ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‌ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود». 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت سوم) 🌿 احاديثی که دلالت بر صورت باطنی نماز دارند، بسیار زیاد هستند و ما به بیان چند مورد بسنده می‌کنیم: 1️⃣ سند این حدیث در وسائل الشیعه به حضرت صادق سلام اللّه عليه منتهی می‌شود؛ قال: 🔸 من صلّى الصّلوات المفروضات في اوّل وقتها و أقام حدودها، رفعها الملك الى السّماء بيضاء نقيّة، تقول: حفظك اللّه كما حفظتنى استودعتني ملكا كريما. 🔸 و من صلاّها بعد وقتها من غير علّة و لم يقم حدودها، رفعها الملك سوداء مظلمة، و هي تهتف به: ضيّعتني ضيّعك اللّه كما ضيّعتني و لا رعاك اللّه كما لم ترعني. 🔸«كسى كه نمازهاى واجب را در اوّل وقت ادا كند و حدود آنها را حفظ نمايد، فرشته آن را سپيد و پاكيزه _دلالت كند بر آن كه نماز را ملائكة اللّه بالا برند_ يا با صورت پاكيزه سفيد به سوی آسمان می‌برد. و آن در وقتى است كه در اوّل وقت بجا آورد و ملاحظه آداب آن نمايد، و در اين صورت دعاى خير به نمازگزار كند. 🔸و يا با صورت تاريك و سياه. و آن در وقتى است كه آن را بى عذر تأخير اندازد و اقامه حدود آن نكند، و در اين صورت او را نفرين كند. 🌿 و اين حديث علاوه بر آن كه دلالت بر صورت باطنی ملكوتي می‌كند، دلالت بر حيات آنها نيز كند. 🌿 چنانچه برهان نيز قائم است بر آن و آيات و اخبار دلالت بر آن می‌كند. 🌿 چنانچه حق تعالى می‌فرمايد: و إنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوان. 🌿 و به مضمون اين حديث شريف احاديث ديگرى است كه ذكر آنها موجب تطويل است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مناجات نهم از مناجات های پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات محبین | راز و نیاز شیفتگان و عاشقان ✂️برشی از متن مناجات : ◾️اللّٰهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ دَأْبُهُمُ الارْتِياحُ إِلَيْكَ وَالْحَنِينُ، وَدَهْرُهُمُ الزَّفْرَةُ وَالْأَنِينُ، جِباهُهُمْ سَاجِدَةٌ لِعَظَمَتِكَ، وَعُيُونُهُمْ سَاهِرَةٌ فِى خِدْمَتِكَ، وَدُمُوعُهُمْ سَائِلَةٌ مِنْ خَشْيَتِكَ، وَقُلُوبُهُمْ مُتَعَلِّقَةٌ بِمَحَبَّتِكَ، وَأَفْئِدَتُهُمْ مُنْخَلِعَةٌ مِنْ مَهَابَتِكَ. ◽️خدایا ما را از کسانی قرار ده که شیوه‌هایشان و اشتیاقشان آرام گرفتن به درگاه توست و روزگارشان آه و ناله است و پیشانی‌شان در پیشگاه عظمتت بر سجده و دیدگانشان در خدمتت بی‌خواب و اشکشان از ترس تو روان و دل‌هاشان به عشقت آویخته و قلوبشان از حرمت و ارجمندی‌ات از جا کنده است. 🔴 @rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
⭐️از_همان_دعاهای_مادرانه 💫 دعای حضرت مادر در روز دوشنبه؛ خدایا به ما توان بده ، به عبادتت بایستیم ، کلامت را در کتابت بفهمیم ، و حکمت فرمانهای تورا درک کنیم ، ✨خدایا بر محمّد و آلش درود فرست، و ما را در مقابلِ قرآن قرار نده ، و قدم‌هایمان را بر صراط (حرکت در راه تو) نلرزان، و چهره‌ی تمام_نورِ محمّدت (ص) را از ما برمگردان! 🔴 @rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼جلسه اول تفسیر آیات 1 تا 6 📌 توضیح کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ قیامت در عین کوتاهی محتوای بسیار تکان‌دهنده و عمیقی در خصوص معاد و جهان آخرت دارد. در این سوره موضوعاتی به شرح زیر مطرح شده است: مسائل مربوط به اشراط الساعة (حوادث عجيب و بسيار هول انگيزى كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت روى مى‌دهد) ، تأکید خداوند بر حفظ قرآن، وضعیت نيكوكاران و بدكاران در قیامت، مطالب مهمی در خصوص لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال انسان‌ها از دنیا به برزخ، هدف آفرينش انسان و رابطه آن با پدیدۀ معاد. 📝 فهرست عناوین جلسه: ☑ ویژگی ها و فضیلت سوره قیامت ☑ کارکرد حرف «لا» در آغاز قسم ☑ مفهوم قیامت ☑ مراتب متفاوت نفس در قرآن ☑ سوگند خداوند برای اثبات معاد ☑ اثبات معاد جسمانی در قرآن ☑ فلسفه انکار معاد ☑ تفاوت فجور و تقوی در قرآن ☑ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه سوم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (11) 🌱🌱🌱 ‏إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً (۵) - ابرار (نيكان) از جامی می‌نوشند كه با عطر خوشی آميخته است.‏ 🔰تفسير: ⏺پاداش عظيم ابرار: ‏در آيات گذشته بعد از آن كه انسانها را به دو گروه" شكور" و" كفور" يا" شكرگزار" و" كفران كننده" تقسيم كرد، اشاره كوتاهی به مجازات و كيفر سخت كفران كنندگان آمده بود، آيات مورد بحث به سراغ پاداشهای شكر گزاران و ابرار (نيكان و پاكان) می‌رود، و نكات جالبی در اين زمينه يادآوری می‌كند. ‏نخست می‌فرمايد:" نيكان از جامی می‌نوشند كه با عطر خوشی آميخته است" (إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً). ‏" ابرار" جمع" بر" (بر وزن رب) در اصل به معنی وسعت و گستردگی است، و به همين جهت صحراهای وسيع را" بر" می‌گويند، و از آنجا كه افراد نيكوكار اعمالشان نتائج گسترده‌ای در سطح جامعه دارد اين واژه بر آنها اطلاق می‌شود، و" بر" (به كسر ب) به معنی" نيكو كاری" است، بعضی گفته‌اند فرق بيان آن و" خير" اين است كه" بر" به معنی" نيكی توام با توجه" است در حالی كه" خير" معنی اعمی دارد. ‏" كافور" در لغت معانی متعددی دارد و يكی از معانی معروف آن بوی خوش است همچنين گياهی است خوشبو، و يكی ديگر از معانی آن همان" كافور" معمولی است كه بوی تندی دارد، و برای مصارف طبی از جمله ضدعفونی كردن به كار می‌رود. ‏به هر حال آيه فوق نشان می‌دهد كه اين شراب طهور بهشتی بسيار معطر و خوشبو است كه هم ذائقه از آن لذت می‌برد، و هم شامه. ‏بعضی از مفسران نيز گفته‌اند" كافور" نام يكی از چشمه‌های بهشتی است، ولی اين تفسير با تعبير" كانَ مِزاجُها كافُوراً" كه می‌گويد آميخته با كافور است سازگار نيست. ‏از سوی ديگر با توجه به اين كه كافور از ماده" كفر" به معنی" پوشش" است، بعضی از ارباب لغت مانند" راغب" در" مفردات" معتقدند كه انتخاب اين نام برای" كافور" به خاطر پوشيده بودن ميوه درختی كه اين ماده از آن گرفته می‌شود در ميان غلافها است. ‏بعضی نيز تعبير" كافور" را اشاره به سفيدی فوق العاده و خنكی آن دانسته‌اند، زيرا كافور معمولی نيز از نظر" خنكی" و" سفيدی" ضرب المثل است. ‏اما روی هم رفته تفسير نخست از همه مناسبتر به نظر می‌رسد، به خصوص‌ اين كه گاهی در عبارات كافور را همرديف مشك و عنبر شمرده‌اند كه از بهترين بوهای خوش است. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (12) 🌱🌱🌱 عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً (۶) از چشمه‌ای كه بندگان خاص خدا از آن می‌نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جاری می‌سازند! ▫️سپس به سرچشمه‌ای كه اين جام شراب طهور از آن پر می‌شود اشاره كرده می‌افزايد:" اين از چشمه خاصی است كه بندگان خدا از آن می‌نوشند، و آن را از هر جا بخواهند جاری می‌سازند"! (عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً۶۷). ‏آری اين چشمه شراب طهور چنان در اختيار ابرار و عباد اللَّه است كه هر جا اراده كنند از همانجا سر بر می‌آورد، و جالب اينكه در حديثی از امام باقر ع نقل شده كه در توصيف آن فرمود: هی عين فی دار النبی (ص) تفجر الی دور الانبياء و المؤمنين:" اين چشمه‌ای است در خانه پيغمبر اسلام ص كه از آنجا به خانه ساير پيامبران و مؤمنان جاری می‌شود". ▫️‏آری همانگونه كه در دنيا چشمه‌های علم و رحمت از خانه پيامبر اكرم‌ ص به سوی بندگان خدا و نيكان سرازير می‌شود، در آخرت كه تجسم بزرگی از اين برنامه است چشمه شراب طهور الهی از همين بيت وحی می‌جوشد، و شاخه‌های آن به خانه‌های مؤمنان سرازير می‌گردد!" يفجرون" از ماده" تفجير" در اصل از ريشه" فجر" گرفته شده كه به معنی شكافتن وسيع است، خواه شكافتن زمين باشد، يا چيز ديگر، و از آنجا كه نور صبح گويی پرده شب را می‌شكافد به آن" فجر" گفته‌اند، و به شخص فاسق از اين رو" فاجر" می‌گويند كه پرده حيا و پاكی را دريده، و از مسير حق خارج شده است. ▫️‏اما در آيه مورد بحث به معنی شكافتن زمين است. ‏قابل توجه اينكه در ميان نعمتهای فراوان بهشتی كه در اين سوره آمده است نخستين نعمت" شراب طهور معطر خاصی" ذكر شده، و اين شايد به خاطر آن است كه پس از فراغ از حساب محشر در نخستين گام كه در بهشت می‌نهند با نوشيدن از اين شراب هر گونه اندوه و ناراحتی و ناخالصی را از درون جان خود می‌شويند، و سرمست از عشق حق به استفاده از ساير مواهب بهشتی می‌پردازند. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔳اعمال ماه رجب 🔴 @rahighemakhtoom
💫 ❣️ دعای مادر در روزهای ؛ ـ خدایا ، وقتی همه از تو غافلند ، این غفلتشان را برایمان ، تلنگری برای یادآوری و تذکر قرار بده. ـ و اگر به یادت بودند ، یادمان بینداز که برای این نعمتشان شکر کنیم! ➖ و هرآنچه زیبایی که از زبان ما صادر می‌شود ، در دلهای ما ریشه دار کن. ـ خدایا ، گذشت تو ، خیلی بزرگتر از حجم سیاهی‌های ماست! و مهر تو ، بیش از آمار رفتارهای خوبمان ، امیدوارمان میکند. ✨بر محمّــد و آلش درود فرست، و به انجام افکار و رفتار درست ، موفق‌مان کن. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 نظم محیّر العقول نظام هستی 💠 مگر می شود یک موجودی خود به خود یافت بشود؟! این نظام دقیق ریاضی که به تعبیری که از جناب نقل کردند، گفتند: (جهان اگر بخواهد به صدا در بیاید، می شود)؛ عالم از بس منظم است! این آیه نورانی دارد: (ما تری فی خلق الرّحمن من تفاوت)*، یعنی خدا آنقدر منظم آفرید که اگر کسی یک شیئی را بکند، می شود؛ چرا؟ چون جای این شیء فقط همان جاست. مثلاً اگر کسی بین (پنج) و (هفت)، این عدد (شش) را اختلاس کند، کجا می خواهد بگذارد؟ این بالاخره رسوا می شود. هیچ ممکن نیست، (ممکن نیست یعنی ممکن نیست) کسی بکند و رسوا نشود! این روی دستش می ماند. ------------------------------------------------- 📌 سوره ملک / آیه ۳ 📋 پیام به ششمین دوره طرح ملّی گفتمان نخبگان علوم انسانی 📆 قم ؛ آبان ۱۴۰۰ 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه) ⏪۵. پیامدهای دنیوی و اخروی خدمت به مردم: از آن جا که زندگی بشر، به طور اجتماعی است و با توجه به مختلف بودن استعداد و توان و ذوق هر فرد اجتماع در زمینه های مختلف، ناگزیر از تعامل صحیح افراد یک جامعه با هم هستیم و این همان در خدمت یک دیگر بودن و تعاون داشتن در زمینه های مختلف را می طلبد. قرآن کریم در این مورد می فرماید: «نَحنُ قَسَمنا بَینَهُم مَعیشَتَهُم فِی الحَیوةِ الدُّنیا ورَفَعنا بَعضَهُم فَوقَ بَعض دَرَجـات لِیَتَّخِذَ بَعضُهُم بَعضـًا سُخریـًّا; (زخرف، ۳۲)، معیشت آن ها را در زندگی دنیا، در میان آن ها تقسیم کردیم و بعضی را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را مسخّر کرده (و با هم تعاون و خدمت نمایند).» ▫️در مورد پیامدهای دنیوی خدمت رسانی به مردم، می توان گفت: از برخی آیات قرآن کریم چنین استفاده می شود که خداوند برای مردم آرامش، امنیت، رفاه را در این دنیا می خواهد، تا در سایه آن ها به عبادت و بندگی خداوند بپردازد و از همین روست که آسمان ها و زمین را مسخّر انسان قرار می دهد. ▫️خدمات مالی به انسان ها، کمترین پیامدش در این دنیا، رفع نیاز مندی مستمندان و درماندگان است، افزون بر این که یک حالت قرب معنوی را در همین دنیا، برای خادمین آن به دنبال دارد. و همچنین است در مورد خدمات فرهنگی که سعادت دنیوی را به همراه داشته و یک نوع آرامش روحی و روانی به انسان ها عطاء می کند. ▫️پیامدهای اخروی آن، با توجه به آیات و روایات، بهشت جاویدان است (البته اگر برای خدا باشد) و تمام ثواب های مطرح شده برای انفاق و قرض الحسنة و صدقه و جهاد در راه نجات مستضعفان و... را می توان به عنوان پیامدهای اخروی بیان داشت. 🔘در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) آمده است: «هر مسلمانی که گروهی از مسلمانان را خدمت کند، خداوند به تعداد آنان در بهشت به او خدمتکار دهد.» 📝خلاصه: از منظر آیات و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) دسته ای دلالت بر تشویق و ترغیب مردم به کار و تلاش و خدمت گزاری می کند، حتی اگر ارائه آن خدمت برای گذران زندگی باشد، به طوری که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) دست سعد انصاری را ـ که در اثر ریسمان و بیل رشته رشته شده بود ـ می بوسند. برخی از روایات، بیان گر پاداش های اخرویِ خدمت گزاری است که به آن اشاره شد. بعضی دیگر از احادیث، به پاره ای از راه های خدمت گزاری اشاره دارد، مثلاً امام علی(علیه السلام) در بیان وضع زندگی مردم، در روزگار پیشوایی خودشان می فرمایند: «در کوفه کسی نمانده جز آن که از نعمت برخوردار بوده و زندگی آسوده ای دارد; فرومایه ترین مردم، نان گندم می خورد، زیر سایبانی مَسکن دارد و از آب گوارای فرات می نوشد. و در نامه مشهورشان به مالک اشتر، آن گاه که وی را به گارگزاری مصر می گمارند; می فرماید: «باید بیش از آن که به گردآوری خراج (و مالیات) بیندیشی، در اندیشه عمران و آبادسازی زمین باشی; زیرا خراج گرد نیاید مگر به آبادانی و روایات فراوانی که حکایت از برآوردن نیاز مردم و محتاجان دارد; امام علی(علیه السلام) در نامه ای به یکی از کارگزاران خویش چنین آورده اند: «پس از دل و جان با مردم انصاف ورزید و برای برآوردن نیازهایشان شکیبا باشید، که همانا شما خزانه دارانِ مردم، وکیلان أمت و سفیران پیشوایان هستید و... .» و . . . ▫️آن چه بیان شد ، بخشی از ویژگی های جامعه اسلامی و کارگزاران آن است . در جامعه ایدآل اسلامی همه این ویژگی ها تحقق می یابد و آن در زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است ، که قرآن کریم وعده تحقق چنین روزی را داده است .(نور ،۵۵; توبه ،۳۲; صف ، ۸) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 119 34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 ⏪وجه تشبیه در این آیه ، ((غیبت )) به خوردن گوشت برادر مرده خود تشبیه شده است ! یعنی آبروی برادر مسلمان همچون گوشت تن اوست و ریختن این آبرو به وسیله غیبت و افشای اسرار پنهانی همانند خوردن گوشت بدن اوست . ▫️تعبیر به ((مَیْتا)) (مرده ) به خاطر آن است که ((غیبت )) در غیاب افراد ، صورت می گیرد ، که همچون مردگان قادر به دفاع از خویشتن نیستند ، و این ناجوان مردانه ترین ستمی است که ممکن است انسان در باره برادر خود روا دارد . ▫️((وجه شباهت )) در این تشبیه ((شدّت زشتی عمل )) است و بیانگر فوق العاده قبیح بودن غیبت و گناه عظیم آن می باشد و کمتر گناهی است که در اسلام به اندازه غیبت زشت و قبیح شمرده شده باشد . ▫️در حقیقت غیبت کنندگان به سگها و لاشخورها تشبیه شده اند ! یعنی همانگونه که سگها و لاشخورها دور لاشه ای جمع می شوند و آن را تکه تکه می کنند و می خورند ، افرادی هم که دور هم جمع می شوند و پشت سر مؤ منی حرف می زنند و سرّ او را فاش و آبرویش را می ریزند ، در حقیقت همانند لاشخوری هستند که گوشت بدن او را دریده و قطعه قطعه می کنند و می بلعند ! هر چند ظاهر عمل غیبت کنندگان حرکت زبان و دهان و فک است ، ولی باطن آن مردار خواری است که اگر بدون توبه بمیرند ، بعد از مرگ و روز (تُبْلَی السَّرائِر) آن حالت آشکار می شود . 🔹صاحب کتاب ((جامع السعادات )) از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که آن حضرت فرمود : ((کَذِبَ مَنْ زَعَمَ اءَنَّهُ وُلِدَ مِنْ حَلالٍ وَهُوَ یَاءْکُلُ لُحُومَ النّاسِ بِالْغیبَةِ ، فَاجْتَنِبِ الْغیبَةَ فَإِنَّها إِدامُ کِلابِ النّارِ ؛ دروغ می گوید کسی که خودش را حلال زاده می پندارد ، در حالی که گوشت مردم را به وسیله غیبت کردن می خورد . پس از غیبت اجتناب کن ، زیرا غیبت خوراک (یا خورش ) سگان جهنّم است )). 🔹در حدیثی از امام حسین علیه السّلام نقل شده که شخصی در حضور آن حضرت از کسی غیبت می کرد ، امام خطاب به او فرمود : ((یا هَذا کُفَّ عَنِ الْغیبَةِ فَإِنَّها إِدامُ کِلابِ النّارِ ؛ ای مرد ! از غیبت خودداری کن ، زیرا غیبت خوراک سگان جهنّم است )) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس هفتم: اشتقاق واژه قرآن اين واژه از ريشه «قَرَأَ» به معناى خواندن گرفته شده است. همزه در اصل واو بوده و از ماده قَرَوَ به معناى گرد آوردن است؛ زيرا قارى در هنگام تلاوت، كلمات و حروف را گرد هم مى‌آورد، نظير كتاب و كتابت كه در اصل به معناى جَمَعَ‌ بوده، چنانچه راغب مى‌گويد. 🔹قرآن مصدر است همچون غفران، رجحان و كفران. مثل؛ «أَقِمِ‌ الصَّلاةَ‌ لِدُلُوكِ‌ الشَّمْسِ‌ إِلى‌ غَسَقِ‌ اللَّيْلِ‌ وَ قُرْآنَ‌ الْفَجْرِ إِنَّ‌ قُرْآنَ‌ الْفَجْرِ كانَ‌ مَشْهُوداً؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب بر پا دار، و [ نيز] نماز صبح را، زيرا نماز صبح همواره [ مقرون با] حضور [ فرشتگان] است». 🔹در اشتقاق كلمه قرآن اختلاف نظر وجود دارد؛ بيشتر بر آنند كه از ريشه قَرَأَ در اصل قَرَوَ گرفته شده است. ابن‌فارس (متوفاى ٣٩٥ ه‍‌.ق) مى‌گويد: «قاف، راء و حرف معتل واو، اصل صحيحى است كه بر جمع و اجتماع دلالت كند. ▫️قريه (روستا) از همين ريشه است به اين جهت كه مردم در آن گرد آيند... مى‌گويند: قرآن نيز از همين ريشه است به آن جهت كه احكام و قصص و جز آن را در خود گرد آورده است». 🔹 راغب اصفهانى (متوفاى ٥٠٢ ه‍‌.ق) در ماده قرو مى‌گويد: «قرآن در اصل مصدر است مانند كفران و رجحان، چنانچه در آيه آمده است: «إِنَّ‌ عَلَيْنا جَمْعَهُ‌ وَ قُرْآنَهُ‌ فَإِذا قَرَأْناهُ‌ فَاتَّبِعْ‌ قُرْآنَهُ‌؛ چرا كه جمع كردن و خواندن آن بر عهدۀ ماست! پس هرگاه آن را خوانديم، از خواندن آن پيروى كن!» و به گونه اختصاص، نام كتاب آسمانى است كه بر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نازل گرديده و به اصطلاح عَلَم بر آن است و بدان جهت قرآن گفته شده كه نتايج و ثمرات تمامى كتب آسمانى را جامع است». بنابراين قرآن در اصل مصدر و مبنىٌ‌ للمفعول و به معناى مايُقْرَأُ بوده و اسم علم براى كتاب آسمانى نازل شده بر پيامبر اسلام است. 🔹اين واژه اصالت عربى دارد و بسى اشتباه است گفتار برخى كه آنرا واژه دخيل دانسته و اصالت عربى آن‌را منكرند و مى‌گويند از اصل سريانى گرفته شده كه قريانه بوده است و به معناى تلاوت آيات و نصوص آسمانى است. ▫️پوشيده نيست كه لغت‌هاى شرقى احياناً مشتركاتى دارند، ولى اين دليل نمى‌شود كه لغتى از لغت ديگر گرفته شده باشد، بلكه دليل بر آن است كه اين لغات اصل مشتركى دارند. به‌علاوه از كجا معلوم كه سريانى از عربى نگرفته باشد؟ عمده آنكه فرق ميان لغات وارده و لغات اصيله وجود اشتقاق است. هر واژه كه اشتقاق دارد اصيل است، به‌ويژه اگر اشتقاق فراوان داشته باشد مانند قرآن و كتاب. (آموزش علوم قرآنی، صفحه 52) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت دوم) در باره نویسنده کتاب آیت الله جعفر سبحانی (متولد ۱۳۰۸ش) از مراجع تقلید است. ایشان در علوم فقه، اصول فقه، تفسیر قرآن و کلام اسلامی تخصص داشته و از مراجع تقلید می باشند، آیت الله سبحانی مؤسس مرکز تخصصی کلام اسلامی در حوزه علمیه قم بوده و کتاب‌های الموجز فی اصول الفقه، فروغ ابدیت، آیین وهابیت،[۱] قرآن و اسرار آفرینش (تفسیر سوره رعد)، سیمای انسان کامل در قرآن (تفسیر سوره فرقان)، دوست‌نماها (تفسیر سوره منافقون)، قرآن و معارف عقلی (تفسیر سوره حدید)، سیستم اخلاقی اسلام (تفسیر سوره حجرات) و مربی نمونه (تفسیر سوره لقمان) از جمله آثار ایشان است.[۲] موضوع کتاب منشور جاوید: منشور جاوید را نخستین تفسیر موضوعی قرآن کریم به‌زبان فارسی دانسته‌اند.[۳] در آن اهتمام نویسنده بر مسائل اجتماعی و کلامی بوده است.[۴] در این کتاب حدود بیست موضوع از مباحث عقلی، اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم بررسی شده است.[۵] انگیزه نگارش سبحانی بهترین شیوه تفسیر آیات را تفسیر براساس موضوع به‌شکل کامل دانسته است.[۶] او هدف از نگارش تفسیر موضوعی را دستیابی به نظرِ قرآن در موضوعات موردبحث در آن دانسته است.[۷] همچنین دعوت مفسران مسلمان به خودداری از تفسیر سوره‌به‌سوره و آیه‌به‌آیهٔ قرآن را از دیگر انگیزه‌های خود در نگارش کتاب منشور جاوید بیان کرده است.[۸] محتوای کتاب: تفسیر منشور جاوید شامل مباحث متعددی است[۹] که ۲۴ اصل را مبنای دسته‌بندی آیات قرار داده است: 1. یکتاپرستی؛ 2. نیکی به والدین؛‌ 3. فرزندکشی در جاهلیت و عصر فضا؛ 4. مبارزه با فساد اخلاقی؛ 5. احترام به انسان؛ 6. حمایت از یتیم؛ 7. ابعاد قسط و عدل؛ 8. تکلیف در حدود قدرت؛ 9. عدالت در گفتار؛ 10. وفای به عهد؛ 11. ابزار شناخت؛ 12. امکان شناخت؛ 13. اسراف و تبذیر؛ 14. حجاب با تعصب؛ 15. جایگاه زبان از دیدگاه قرآن؛ 16. شکر و سپاس؛ 17. آزمایش‌های الهی؛ 18. ازخود بیگانگی؛ 19. داستان‌های قرآن؛ 20. قلب و فؤاد در قرآن؛ 21. ضرورت تشکیل جامعه؛ 22. بُعد جهانی جامعه؛ 23. نظام‌مندی جامعه؛ 24. سنن الهی در جامعه.[۱۰] =============== پانویس 1. «بیوگرافی آیت‌الله العظمی سبحانی»، تارنمای رسمی آیت‌الله العظمی سبحانی. 2. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۳۸، ۱۳۹۰ش. 3. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۱؛ کاظمی نیا و سادات اشکوری، «بررسی اشعار فارسی در منشور جاوید». 4. مؤدب، روش‌های تفسیر قرآن،۱۳۸۰ش، ص۲۸۳. 5. «معرفی منشور جاوید»، تارنمای رسمی آیت‌الله العظمی سبحانی. 6. مؤدب، روش‌های تفسیر قرآن،۱۳۸۰ش، ص۲۸۳. 7. سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱، ص۱۹. 8. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۱۱. 9. مؤدب، روش‌های تفسیر قرآن،۱۳۸۰ش، ص۲۸۴. 10. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۳-۵۳۴. ..ادامه دارد.. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💫 ❣ دعای حضرت مادر "سلام‌الله‌علیها" در روز ؛ ـ خدایا مراقبم باش ؛ با همان چشمانت ، که نمی‌خوابند! با همان ستونِ قدرتت ، که دیده نمی‌شود! 🔅و با تمام اسمهای قشنگت که هرکدام عظمتی‌ جداگانه‌اند! 💫 بر محـمّــد و آلش درود فرست؛ مراقبم باش ، که اگر غیر از تو کسی مراقبم باشد ؛ تلف میشوم! و عیبهایم را بپوشان ، که اگر غیر از تو ، بپوشاند ، فاش می‌شود! و تحقق همه‌ی آنچه از تو خواسته‌ام را آسان کن، 💠 که تو ؛ هم نزدیکی و صدایم را خوب می‌شنوی ، و هم زود اجابتشان می‌کنی! @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(216) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير ⏪تمثيل جريانى ديگر در قرآن ▫️در مثلهايى كه قرآن كريم براى تبيين كارهاى منافقان و كافران مى آورد، گاهى مفرد به مفرد تشبيه مى شود؛ مانند تشبيه رياكار، به سنگ صافى كه خاكى بر روى آن باشد و بارانى درشت قطره آن را در لحظه اى بشويد: (يا ايها الذين امنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن والاذى ينفق ماله رئاء الناس... فمثله كمثل صفوان عليه تراب...) ▫️گاهى نيز جمع به جمع تشبيه مى شود؛ مانند تشبيه كسانى كه از تذكره قرآنى مى رمند، به حمارهايى كه از شير مى رمند: (فما لهم عن التذكره معرضين # كانهم حمر مستنفره # فرت من قسوره) و گاهى نيز جمع به مفرد تشبيه مى شود؛ مانند تشبيه تبهكاران از اهل كتاب، به حمارى كه بار كتاب بر پشت دارد و از آن بهره اى نمى برند: (مثل الذين حملوا التوريه ثم لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا) و يا تشبيه نگاههاى بيماردلان گريزان از جبهه دفاع از حق و دفع باطل، به نگاه شخص محتضر: (رايت الذين فى قلوبهم مرض ينظرون اليك نظر المغشى عليه من الموت) و همچنين آيه محل بحث: (مثلهم كمثل الذى...). ▫️مراد در همه اين اقسام، تمثيل اوصاف كافران و منافقان به اوصافى است كه در مثلهاى مذكور آمده است ؛ يعنى، جريانى به جريان ديگر تشبيه مى شود و سخن از فرد يا جمع در ميان نيست تا نياز به تكلف ادبى باشد و مثلا گفته شود: در اين گونه موارد كه جمع به مفرد تشبيه شده، الذى به معناى الذين است، نظير (وخضتم كالذى خاضوا)، يا آن كلمه الحمار جنس است ، نه مفرد. ▫️از اين جهت، ضميرهايى كه به مرجع برمى گردد گاهى مفرد است ؛ مانند ضمير هو در استوقد كه فاعل فعل مفرد است و گاهى جمع است ؛ مانند بنورهم و لا يبصرون كه به لحاظ معنا ضماير و افعال جمع آورى شد. بر اين اساس، يعنى تمثيل جريان به جريان در قرآن كريم، هماهنگى مثل و ممثل از نظر افراد و جمع رعايت نشده و به جاى آن تفنن رعايت شده است. حاصل اين كه، در اين موارد تشبيه قصه و جريانى به قصه و جريان ديگر است و سخن از شخص يا اشخاص معين نيست، تا تطابق مشبه و مشبه به يا مثل و ممثل از لحاظ مفرد و جمع در آن معتبر باشد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 2.docx
43.7K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 2.pdf
1.08M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌ملکات اعمال در قیامت مي‌دانيد انسان بددهن وقتي در شب، تو خواب هم حرف مي‌زند، فحش مي‌گويد، براي اينکه به بددهني عادت کرده است. در سوره «انعام» گذشت اين مشرکين در قيامت وقتي از آنها سؤال مي‌کنند که چرا بت‌ها را مي‌پرستيديد، مي‌گويند ما که بت‌پرست نبوديم! اينکه به دروغ عادت کرده، در معاد اختيار زبانش به دست ملکات نفساني اوست؛ مثل آدم خوابيده، آدم بددهن که در روز فقط بد مي‌گويد، در خواب هم که حرف مي‌زند، اين زبان در اختيار ملکات قبلي اوست؛ لذا در خواب هم فحش مي‌گويد. اين تبهکاري که در دنيا دروغ مي‌گفت، وقتي قيامت هم حرف مي‌زند، مي‌گويد: ﴿مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ﴾، که در سوره مبارکه «انعام» گذشت خداي سبحان به پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) مي‌فرمايد: ﴿انْظُرْ كَيْفَ﴾، ترفندشان را ببين! در سوره مبارکه «انعام» آيه 22 و 23 اين است که ﴿وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَميعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكاؤُكُمُ الَّذينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ﴾، شما يک عده را به عنوان شريک خدا تلقّي کرديد، مي‌پرستيديد که مشکل شما را حل کنند، آنها کجا رفتند؟ جوابي که آنها مي‌دهند: ﴿ثُمَّ لَمْ تَكُنْ فِتْنَتُهُمْ﴾، «فتنه»؛ يعني ترفند اينها. ﴿ما كُنَّا مُشْرِكينَ﴾؛ ما اصلاً مشرک نبوديم! 📼فرازی از سوره القیامه جلسه دوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom